autolla ajo

185 posts, 10 pages, 29,419 views

Avatar
#101 • • Edited JussiS Guest


Pysäkiltä lähtevällä bussilla on etuajo-oikeus korkeintaan 70km/h rajoituksella. Puhuin nyt 80km/h rajoitusalueesta.



Ei kai siinä mitään nopeusrajoituksia oo, taajama-alueellahan ne saa hyppiä eteen niinkun haluaa?
Avatar
#102 • • jUSSi Guest


Käytätkö muuten taloudellista ajoa eli siis moottorijarrutusta jo pitkältä jne..? Itse olen käyttänyt koko sen ajan, jolloin on ollut kortti ja auto käytössä ja bensaa säästyy kyllä hyvin ja jarrupaloja myös.



Kyllä ne jarrut on tehty ihan käytettäviksi. Liian pitkään käyttämättä olleet jarrupalat hapettuvat, jolloin niiden jarrutusteho pienenee. Hapettumista estää nimenomaan jarruttaminen. Lukkojarrutuksia kannattaa tehdä aina silloin tällöin kun tie on tyhjä.

Nimim. "5000 markan korjauslasku palojen uusimisesta, kun katsastuksessa jarruvoimat olivat liian epätasaisia juuri jarrupalojen hapettumisen takia"
Avatar
#103 • • Edited Taedium Guest


Pysäkiltä lähtevällä bussilla on etuajo-oikeus korkeintaan 70km/h rajoituksella.

60km/h - §22


Tätä tapahtuu yleensä (Tampereen) keskustassa.

Siis perässäroikkumista vai sitä, että "nopealla" kaistalla ei päästetä ohi? Perässäroikkumista siedän kaupunkialueella, sillä nopeudet ovat alhaisia ja lyhyemmät "turva"välit tekevät liikenteestä sujuvampaa. Ja kaupunkialueella en pidä sitä viereistä kaistaa "nopeana" kaistana. Kaupungissa kun ei tarvi hurjastella. No siis noin niinkuin pääsääntöisesti noin.


Onko kukaan niin taukki, että laittaa kängkän päälle valoissa, paitsi ehkä 7% ylämäessä ja talvella, mutta muuten?

Itse käytän hyvin harvoin. Joskus, kun tiedän että valot kestää yli 5min(!). Suomessa harvemmin tarvitsee.


Käytätkö muuten taloudellista ajoa eli siis moottorijarrutusta jo pitkältä jne..?

Toki. Kun olen pihi p*skiainen. Bentsiini (ts. diisseli) maksaa niin paljon (40e/48l) että säästääpi paljon. Ja kun ei viitti käsiään likastaa koko aikaa, niin jarrupalojakin on hyvä säästellä.

<edit> Miten tämä liittyi valoista lähtemiseen ja sen sujuvuuteen? Se jäi hämäräksi. </edit>


Liian pitkään käyttämättä olleet jarrupalat hapettuvat, jolloin niiden jarrutusteho pienenee.

En usko, että jarrutusta vähentämällä ja moottorijarrutusta hyväksi käyttämällä jarrupalat niin pitkään ovat käyttämättä, että ne hapettumaan kerkeävät. Ainakaan itselläni ei omalla ajotyylillä ole vielä yhdestäkään autosta päässyt hapettumaan.


Nimim. "5000 markan korjauslasku palojen uusimisesta

Nimim. "23e lasku ja likaset kädet etupuolen jarrupalojen uusimisesta viikko sitten."
Avatar
#104 • • jUSSi Guest


En usko, että jarrutusta vähentämällä ja moottorijarrutusta hyväksi käyttämällä jarrupalat niin pitkään ovat käyttämättä, että ne hapettumaan kerkeävät. Ainakaan itselläni ei omalla ajotyylillä ole vielä yhdestäkään autosta päässyt hapettumaan.

Nimim. "23e lasku ja likaset kädet etupuolen jarrupalojen uusimisesta viikko sitten."



No, kesti tuo hapettuminen reilut 6 vuotta ennen kuin alkoi vaikuttamaan. Minä käytän siis paljon moottorijarrutusta.

Onnekkaita ovat moottoripuolen hommat taitavat. Tosin tuossa 5000mk:ssa oli myös uusi pakoputki ja talvihuolto :)
Avatar
#105 • • Edited dixoff Guest




Ei kai siinä mitään nopeusrajoituksia oo, taajama-alueellahan ne saa hyppiä eteen niinkun haluaa?



Aivan, sillä eihän yli kuuttakymppiä saa ajaa missään taajama-alueella. Jos tarkkaan katsoo niin kaupungissakin on 60 km/h ylittäviä nopeusrajoituksia vain taajaman ulkopuolella.
Avatar
#106 • • Edited MikkiHiiri Guest


Aivan, sillä eihän yli kuuttakymppiä saa ajaa missään taajama-alueella. Jos tarkkaan katsoo niin kaupungissakin on 60 km/h ylittäviä nopeusrajoituksia vain taajaman ulkopuolella.



Juu ja käsittääkseni koko taajama-alueen merkki on sitä varten,
ettei sen alueella tartte joka risteyksen jälkeen laittaa erillistä
nopeusrajoitusmerkkiä, korvaten 50km/h merkit muutamalla merkillä.

Joo ja paikallisliikenteen bussiahan täytyy _väistää_ taajama-
alueella, ei siis koske Expressejä yms.
Avatar
#107 • • onnela Guest




Aivan, sillä eihän yli kuuttakymppiä saa ajaa missään taajama-alueella. Jos tarkkaan katsoo niin kaupungissakin on 60 km/h ylittäviä nopeusrajoituksia vain taajaman ulkopuolella.



Jos en väärin muista, niin Sörnäisten rantatie on taajama-alueen sisäpuolella ja nopeusrajoitus on 60km/h. :)
Avatar
#108 • • dixoff Guest




Jos en väärin muista, niin Sörnäisten rantatie on taajama-alueen sisäpuolella ja nopeusrajoitus on 60km/h. :)



Huomaa, että puhun alkuperäisessä postauksessani 60 km/h ylittävistä nopeusrajoituksista. Minä tiedän montakin taajamassa olevaa autotietä, joilla saa ajaa kuuttakymppiä. :)
Avatar
#109 • • Taedium Guest


Onnekkaita ovat moottoripuolen hommat taitavat.

No mulla ei oo ees amisviiksiä.

Jarrupalojen vaihto on vartin homma. Jos koskaan on omistanut useamman kuin yhden Lego palikan, niin jarrupalojen vaihto sujuu keneltä tahansa. Edestä. Takaata kestää hetken pidempään. Ja joutuu välillä miettimään. Kun ei oo kokemusta niin paljoa.

Kandee ostaa vanha rämä kottero. Sitä ei kannata viedä korjaamolle, niin joutuu itte tekemään ja vanhan auton moottorista maallikkokin ymmärtää ihan manuaalia lukemalla.

Esmes nyt torstaina sain Opel Corsan, joka on vuosimallia kypärä ja miekka. Meinas kylmänä jatkuvasti tukehtua, niin kelailin, että pukkaa gasoa koneeseen turhan paljon. Manuaalista löytyi niiden ruuvien paikat, mistä säätämällä sen saa oikeaksi. Ja musiikkia harrastaneena kuuntelee ja kääntelee moottorin äänen sellaiseksi, ettei satu sieluun.

Vanhoissa autoissa säästää paljon, jos tekee itse, vaikkei ihan niin osaisikaan. Ei niissä niin suuria virheitä saa tehtyä. Kyllähän sytytyksenkin saa käänneltyä paikalleen. Jokainen autolla ajanut varmaan osaa tunnistaa, että koskas se sylinteri paukkuu ja koska ei.
Avatar
#110 • • JussiS Guest


Joo ja paikallisliikenteen bussiahan täytyy _väistää_ taajama-
alueella, ei siis koske Expressejä yms.



Kyllä muuten koskee expressejäkin, onhan noita pikavuoropysäkeitä kaikissa isommissa kaupungeissa :)
Avatar
#111 • • jUSSi Guest


Jarrupalojen vaihto on vartin homma. Jos koskaan on omistanut useamman kuin yhden Lego palikan, niin jarrupalojen vaihto sujuu keneltä tahansa. Edestä. Takaata kestää hetken pidempään. Ja joutuu välillä miettimään. Kun ei oo kokemusta niin paljoa.



No, toisaalta meidän auto on aina huollettu merkkihuollossa, jolloin jälleenmyyntiarvo on huomattavasti suurempi kuin itseviilatuissa. Enkä usko Land Cruiserin olevan niitä helpoimpia itseviilauksen kohteita :)
Avatar
#112 • • MikkiHiiri Guest


Kyllä muuten koskee expressejäkin, onhan noita pikavuoropysäkeitä kaikissa isommissa kaupungeissa :)



Ok no täytyy vaik ens kerral sit väistää :D
Avatar
#113 • • mayah Guest


Joo ja paikallisliikenteen bussiahan täytyy _väistää_ taajama-
alueella, ei siis koske Expressejä yms.



Kyllä koskee. Jokaista taajama-alueen pysäkiltä lähtevää bussia pitää väistää. Ketään ei voida velvoittaa erottamaan paikallisliikenteen busseja muista busseista, koska takaa ne kaikki näyttävät.... no, busseilta.. :002:

Ei silti, voisihan ne bussikuskit yleisesti hiukan pelisilmää käyttää, esim. jos henkilöauto on jo rinnalla, ei kylkeen tarvitse tulla. Tietysti jos on itse vielä bussin takana, on henkilöautoilijan velvollisuus taajama-alueella (nopeusrajoituksesta riippumatta) jarruttaa ja päästää bussi turvallisesti kaistalle.
Avatar
#114 • • MikkiHiiri Guest
By the way, muistaaks kukaa onko nykyään sellainen liikennesääntö
että jos ajaa punaisia päin ja jää kiinni, lähtee kortti? :)
Avatar
#115 • • JussiS Guest


By the way, muistaaks kukaa onko nykyään sellainen liikennesääntö
että jos ajaa punaisia päin ja jää kiinni, lähtee kortti? :)



Kai toikin on aika tapauskohtainen... Joku aika sitten oli vissiin joku kampanja, et ne otti tarkemmin noita kiinni, mut se taitaa olla jo loppunu?
Avatar
#116 • • Tapi T Guest


By the way, muistaaks kukaa onko nykyään sellainen liikennesääntö
että jos ajaa punaisia päin ja jää kiinni, lähtee kortti?


Isäukko ajoi tossa joku aika sitten (vahingossa) päin punasia. Eivät vieneet korttia, mutta antoivat helvetinmoiset sakot.
Avatar
#117 • • Edited MikkiHiiri Guest


Kai toikin on aika tapauskohtainen... Joku aika sitten oli vissiin joku kampanja, et ne otti tarkemmin noita kiinni, mut se taitaa olla jo loppunu?



No hyvä.. tulee nimittäin useasti ajettua punaisia päin typerien
valojen takia (mistään ei tule ketään ja valot ei vaihdu -> turhaa bensan
kulutusta)

Tapi T:
Isäukko ajoi tossa joku aika sitten (vahingossa) päin punasia. Eivät vieneet korttia, mutta antoivat helvetinmoiset sakot.



No voe helvetti. Täytyyki olla varovainen :D
Avatar
#118 • • onnela Guest




Huomaa, että puhun alkuperäisessä postauksessani 60 km/h ylittävistä nopeusrajoituksista. Minä tiedän montakin taajamassa olevaa autotietä, joilla saa ajaa kuuttakymppiä. :)



Aagh... näitä maanantaiaamuja. Otan silmän käteen. :)
Vähän kelailinkin, että miten ei voi olla huomannut, koska toi nyt oli tosiaan vain yks esimerkki. ;)

Monethan muuten luulevat, että bussit ovat väistämisvelvollisia noilla 60km/h teillä. Sattuu kivoja vaaratilanteita tuon takia...
Avatar
#119 • • Taedium Guest


jos ajaa punaisia päin ja jää kiinni, lähtee kortti?

Ja eikös tapaus ole erilainen jos on kakkosvaihe käytynä vai nou? Helpommin ne ottaa sen tilapäisen kortin pois, ku vakkarikortin.
Avatar
#120 • • MikkiHiiri Guest


Ja eikös tapaus ole erilainen jos on kakkosvaihe käytynä vai nou? Helpommin ne ottaa sen tilapäisen kortin pois, ku vakkarikortin.



Joo saattaa olla.

Lukikos muuten kukaa Hesarin NYT -viikkoliitteestä muinoin juttuja
mitä kaikkee Helsingin liikenteessä on riehuttu? Oli aika pahasti
joillain menny hermot :)
Mm. olikohan että eräs tyyppi oli ollu liikennevaloissa ikkunat auki
(kesä) ja häntä oli toisesta autosta heitetty täydellä McDonaldsin
juomamukilla päähän, tööttäilty torvee ja kesari oli paistanu vaa.
Että sitä rataa.