autolla ajo

185 posts, 10 pages, 29,306 views

Avatar
#141 • • Tapi T Guest


Vai oliko sulla joku konkreettinen ehdotus joka todella
toimisi?


Mulla on kyllä ehdotuksia, mutta koska en ole insinööri, en tiedä toimisivatkone. Esim. Kehä I:n tilanteeseen parannusta toisi luullakseni mm. Lintuvaaran kohdalla olevien kaksien liikennevalojen poisto ja risteysten korvaaminen parilla sillalla ja kunnollisilla liittymillä kiihdyskaistoineen. Sama homma Tapiolan kohdalla olevaan suureen risteykseen, johon jo liikennemääristäkin johtuen moisen voisi perustella.


2. Tiesuunnitteluviranomaiset haluaisivat käsittääkseni tehdä
juuri tämän, mutta kun alle jäävät kansalaiset pitävät niin kovaa
mekkalaa. " Ei minun takapihalleni" jne.


Hmm... En ole varma, mutta mielestäni Kehä II:n jatkaminen Kehä III:lle asti siitä kohdasta mihin se päättyy ei kulkisi kovinkaan monen takapihan läheisyydessä. Mun muistaakseni niillä main on ainoastaan metsää.


3. Tähänkin on tod.näk. joku hyvä syy - ehkäpä Omenan kohdalle ei toistaiseksi voi rakentaa ramppia geologisista,
kaavoituksellisista tai muista arvoituksellisista syistä?


Geologisiin- tai kaavoituksellisiin syihin en usko, koska muutenhan paikalla tuskin olisi liittymää ollenkaan. Muutenkin parin yksinkertaisen rampin rakentamin paikkaan ei pahemmin kaavoja sekoittaisi.


Se mikä mua ottaa päähän, on se, että ei oteta OIKEASTI huomioon kritisoitavaa osapuolta. Esim. tässä tapauksessa mun on hyvin vaikea uskoa että osaisit järjestää liikennettä em. solmukohdissa yhtään paremmin ainakaan nykyisillä resurseilla.


Njooh, oot kyllä oikeessa. "Huonosta" liikennesuunnittelusta on vaan niin mukava avautua ja siitä saa useimmiten myös vastakaikua puheilleen. Kaipa ne loppujenlopuksi ovat mua viisaampia jotka noita teitä suunnittelee, vaikkei ihan aina tunnu siltä.
:rolleyes:
Avatar
#142 • • Hanna Guest
Hmm.. autoa en kai osaa ajaa.. mut oon kyl tosi hyvä antamaan pelkääjän paikalta tai takapenkiltä oikeita (?) ajo-ohjeita..
--käänny oikealle, eiku sinne toiselle oikealle-- :D
Traktoria joskus tuli ohjattua :001:
Avatar
#143 • • Edited kilobitti Guest


Kaipa ne loppujenlopuksi ovat mua viisaampia jotka noita teitä suunnittelee, vaikkei ihan aina tunnu siltä.
:rolleyes:



Todella hurja esimerkki liikennesuunnitelusta löytyy esim. kampin
rakennustyömaalta: uusiin liikennejärjestelyihin käännyttiin
käytännössä yhdessä yössä. Kyllähän sielläkin ruuhkia on,
tietysti, kun "tilat pieneivät". Kuitenkin, kun ottaa huomioon
paikan valtavat liikennemäärät ja kuinka paljon pintaa-alaa
hävisi käytöstä, ovat liikkennesuunnittelijat onnistuneet
erinomaisesti. Eihän nykyiset järjestelyt tietenkään kivoja ole,
jalankulkijankaan kannalta.

Ja kyllä, IMHO on aivan oikein että läpiajo on tätänykyä ruuhka-
aikaan kielletty - noin ahtaissa paikoissa jo yksi törttöilevä
henkilöauto (1 matkustaja) voi estää 4-5 bussin etenemisen
(*50 =200-250 matkustajaa).

edit: pitää vielä kehua sitä että liikkenneympyröitä on lisätty,
ainakin omasta mielestä ne ohjaavat liikennettä sujuvammaksi.
Kun vielä oppisivat vilkuttamaan oikein, eli vilkku päälle vasta kun
mennään pois..:)

-kb
Avatar
#144 • • Taedium Guest


ei oteta OIKEASTI huomioon kritisoitavaa
osapuolta. Esim. tässä tapauksessa mun on hyvin vaikea uskoa
että osaisit järjestää liikennettä em. solmukohdissa yhtään
paremmin ainakaan nykyisillä resurseilla.

Tarkoitatko, että jos ei ole liikennesuunittelijan papereita, ei ole kykenevä näkemään liikenteen virheitä?


on aivan oikein että läpiajo on tätänykyä ruuhka-aikaan kielletty

IMHO Helsingin keskustan voisi sulkea yksityisautoilulta kokonaan. Ja ainoastaan tontille ajo sallittu, jos asuu alueella.


yksi törttöilevä henkilöauto (1 matkustaja) voi estää 4-5 bussin etenemisen

+ kaikki ne muut autot, jotka saavat ajaa siitä läpi. Ja niiden perässä tulevat bussit.


kehua sitä että liikkenneympyröitä on lisätty,

Aluksi olin vastaan, kun niitä rupesi pulpahtelemaan joka mutkaan. Sitten opin ajamaan autoa edes välttävästi. Ne ovat hyviä juttuja jos osaa ajaa edes kohtuullisesti. (Paitsi Irlannissa, jossa niihinkin voidaan laittaa liikennevalot. Joita tarvitaan sitten enemmän, kuin normaaliin risteykseen... Arvatkaa kerääkö vai poistaako ruuhkaa.)
Avatar
#145 • • Edited kilobitti Guest


Tarkoitatko, että jos ei ole liikennesuunittelijan papereita, ei ole kykenevä näkemään liikenteen virheitä?



En tarkoita. En edes halunnut kritisoida arvon Tapia mitenkään
erityisesti, vaan halusin puuttua siihen mitä kutsuttakoon
vaikka "perustelemattomaksi valittamiseksi" tai "napinaksi"
yleisemmällä tasolla.

Tarkoitan siis sitä, että valitetaan valitetaan valitetaan,
mutta ei yhtään mietitä mitä ollaan OIKEASTI pyytämässä. Em.
epäkohdat voidaan varmasti korjata, mutta ovatko autoiljat
valmiita myös maksamaan vaikkapa korkeampaa autoveroa
tuosta luksuksesta?

Iloisena esimerkkinä voitaisiin käyttää vaikka vaatimusta
"paremmat palvelut - vähemmän veroja", joka sisältää jo
itsessään tietynlaisen paradoksin (jos ja kun vaatijoilla ei ole
mitään ehdotusta siihen, miten tuo mahdottomalta vaikuttava
yhtälö on ratkaistavissa). Ja kun nyt pilkkuja nussitaan, en
tietenkään kiistä sitä että demokratiaan kuuluu valitusten
julkituominen vaikkei näkyvää ratkaisua olekkaan.

Teinköhän itseni (taas väärin-)ymmärretyksi :confused:

-kb
Avatar
#146 • • Edited Quu Guest



Leppävaaran uudet hienot järjestelyt eivät tuo parannusta ongelmaan!



Ainakin yhdet valot hävisivät, ja vannon, että parannusta on tapahtunut. Nyt alkaa myös rakennustyöt seuraavassa kohdassa (Mäkkylän liittymä), josta myöskin häviää kahdet (Mäkkylän ja Shellin liittymät) valot. Paikalle tulee vähintäänkin mielenkiintoisennäköinen eritaso-liikenneympyrä.
Tiedän mistä puhun, sillä tuppasin vielä kuukausi sitten asumaan 100m tuosta risteyksestä. Kaavamuutossuunnitelma oli jääkaapin ovessa.
Tästä lähtien kehä 1sen ainoat liikennevalot sijaitsevat Turun motarilla ja sen eteläpuolella.
Kannattaa myös huomioida, että liikenne on tukossa länteen päin aamuruuhkassa ja itään päin iltapäiväruuhkassa.


Vielä noista liikenneympyröistä:

Oletteko kääntyneet koskaan Vihdintieltä Lassilan suuntaan Teboilin kohdalta? Siinä on varmaan 5 liikenneympyrää 1km matkalla. Näistä on muotoutunut tyypilisiä shikaaneita, joista ihmiset painavat läpi 40km/h nopeudella tehden schchuumachcherimäisiä rattiliikkeitä. Eikä mitään tietoakaan siitä, että katsottaisiin minne se liikenneympyrään ensin ehtinyt auto suuntaa. Vilkkuja ei käytetä.
"Crying Wolf...." Liikaa on liikaa.
Avatar
#147 • • Edited Taedium Guest
Kartta - Tosta panoroikaa pohjoiseen N1 tietä pitkin ja laskekaa liikenneympyrät Swordsiin päin mentäessä. Joka aamu niissä kiepun. Tuo linkki johtaa lentokentän viereiseen liikenneympyrään. Ja muuten. Osassa noista (kuusiko minä niitä laskin olevan?) ympyröistä on valot, vaikka kokonsa puolesta niitä ei tarvittaisi. Ne valot muuttaa ne ympyrät vain vaikeiksi, hitaiksi ja huonosti toimiviksi valoristeyksiksi.

Arvaaparvaa miksi auto on saksan kilvillä? Vakuutus alle 30-vuotiaalle miehelle kun maksaa tässä maassa minimissään reilusti yli 3000e. Ei tajuu. (Hintaan vaikuttaa muuten iän lisäksi sukupuoli.)

edit: Lapsus calami
Avatar
#148 • • mayah Guest


miten asia sitten pitäisi hoitaa?



Idioottimaista asiassa on nimenomaan se perustelu, miksi ohituskaistat ylämäkeen tehdään; eli siis se turhien ohitusten välttäminen.. Ei kai kukaan (ainakaan minä) aikani kuluksi ohittele, vaan nimenomaan siksi, että edellä ajava auto kulkee hitaammin kuin minä. Tarkoitan nyt siis nimenomaan kesäkeliä satasen alueella, jossa edelläni ajaa esim rekka, matkailuauto tai peräkärryllinen henkilöauto, joka ei saa(/saisi) ajaa kahdeksaakymppiä kovempaa. Usein tällaiset muita hitaammat kasautuvat --> esim. rekkoja kolme peräkkäin, ja tällöin ohitettavia on useampi ja ohitusmatka pidempi. Silloin tietysti pitää ajaa kovemmalla vauhdilla, jotta ehtii kaikista ohi ennen ohituskaistan päättymistä. Ylämäki ei näissä tapauksissa ainakaan helpota ohitusta.

Eri asia tietysti talvella, kun kaikki (sekä rekat että hlöautot) ajaa(/pitäisi ajaa) samaa vauhtia. Silloinhan koko ohituskaistoja ei tarvita(/pitäisi tarvita). :002:
Avatar
#149 • • Ana-- Guest
paskapää taksi tööttäsi kun en änkenyt lujaa ajavien autojen
sekaan liukkaalla tiellä heti ensimmäisen 5m välin ilmaannuttua.

Melkein pilasi päivän.
Avatar
#150 • • mark hamilton Guest


paskapää taksi tööttäsi kun en änkenyt lujaa ajavien autojen
sekaan liukkaalla tiellä heti ensimmäisen 5m välin ilmaannuttua.

Melkein pilasi päivän.



tyypillistä.

joskus olen ajanut ohituskaistalla kun joku taksi kuski oli persessä kiinni ja vilkutti pitkiä melkein ajaen tahallaan perään.
Avatar
#151 • • H_Lecter Guest


paskapää taksi tööttäsi kun en änkenyt lujaa ajavien autojen
sekaan liukkaalla tiellä heti ensimmäisen 5m välin ilmaannuttua.

Melkein pilasi päivän.



Tässä vaiheessa mulla nousee keskisormi takaikkunaa kohti (ja tarvittaessa apukuskilla keskisormi sivuikkunasta taaksepäin).

Ja päivä on pelastettu



tyypillistä.

joskus olen ajanut ohituskaistalla kun joku taksi kuski oli persessä kiinni ja vilkutti pitkiä melkein ajaen tahallaan perään.



Kaverille sattui tällainen tilanne ja pikkasen auttoi kun läväytti takasumuvalot päälle. Otti pikkasen etäisyyttä takana oleva sairas yksilö. Joskus vaan on vastattava samalla tavalla jotta sais jotain rauhaa itselleen.
Avatar
#152 • • Edited kilobitti Guest




Idioottimaista asiassa on nimenomaan se perustelu, miksi ohituskaistat ylämäkeen tehdään; eli siis se turhien ohitusten välttäminen..



Niin no, enpä ollut tuota perustetta aiemmin kuullut..ja mielestäni on vaikea kuvitella että tiesuunnitelijakaan on sitä noin ajatellut. Onko parempi että se ohituskohta on tasaisella (jolloin koko liikenner rupeaa pumppaamaan) vai alamäessä (liikkennevirran nopeus nousee luonnollisesti muutenkin, ja osa lähtee vielä ohittamaan apinanraivolla). Tietysti asian voi taasen ratkasta lisäämällä ohituskaistoja ja nostamalla autoveroa.

IMHO, paras vaihtoehto on nykyinen systeemi ja annos malttia. Toiseksi, jos alla on se täyteen pakattu pieni perheauto jolla ei pääse ohi ylämäessä, on hyvä vain myöntää että on itse se hidas jonka kaikki muut haluavat ohittaa.

-kb
Avatar
#153 • • Bio Guest
Mulla itsellä menee hermot samantien liikeenteessä, jos siellä joku idiootti töppäilee.. Yleensä ne on naisia tai vanhuksia.

Mut nyt lopetin autolla ajon (ainakin vähäksi aikaa), kun en enää jaksanut korjailla mun vanhaa Opelin romua.. ¨
Nykyään liikun bussilla ja ei tarvi ajatella ollenkaan autolla ajoa..
Avatar
#154 • • mayah Guest


Niin no, enpä ollut tuota perustetta aiemmin kuullut..ja mielestäni on vaikea kuvitella että tiesuunnitelijakaan on sitä noin ajatellut.



Niin no, näin mulle on joku viisas "tie-ihminen" asian perustellu. Tosin voipi olla että tämä on vain kyseisen "tie-ihmisen" perustelu asialle, ei siis kaiken-kattava-koko-maailman-totuus.


Onko parempi että se ohituskohta on tasaisella



Minun mielestäni on.


jos alla on se täyteen pakattu pieni perheauto jolla ei pääse ohi ylämäessä, on hyvä vain myöntää että on itse se hidas jonka kaikki muut haluavat ohittaa.



:001:
Avatar
#155 • • Taedium Guest


ohituskaistalla kun joku taksi kuski oli persessä kiinni ja vilkutti pitkiä melkein ajaen tahallaan perään.

Itse tulkitsen (tahalleen väärin) pitkien vilkuttelun varoitukseksi vaarasta ja hidastan vauhtia huomattavasti.

Jos toimitaan "oikein" ja näytetään sitä vilkkua vasemmalle (tai oikealle, jos ollaan UK/Irlanti/Japani akselilla) niin tokihan siirryn hitaammalle kaistalle, mikäli en ole jo kerennyt pois aikaisemmin sieltä nopeampia hidastamasta.

Takana pitkiä näyttävälle voi tosiaan itse vilauttaa sumuvaloja. Jotkut ymmärtävät.

Nyt kun tulin 4300km ajomatkaltani Saksaa, Alankomaita ja Englantia (sekä Walesia) kiertäneenä, niin huomaan kyllä, että Saksan tiukka kuri liikenteessä tuottaa hedelmää. Siellä oli erittäin miellyttävää ajaa, eikä tarvinnut kertaakaan tööttiin koskea. Yhden kerran nopeimmalla kaistalla autobahnilla kämppiksen ajaessa yksi tuli aivan puskuriin kiinni roikkumaan. Muuten aika jees maa. Homma toimii!
Avatar
#156 • • J Raninen Guest


Takana pitkiä näyttävälle voi tosiaan itse vilauttaa sumuvaloja. Jotkut ymmärtävät.


Onks teillä asennettuna sinne taakse samanlaiset halogeenit, kuin eteenkin? Ei ainakaan meikän kärryssä se punanen tuikku aiheuta mitään reaktioita.
Kun vaan saiskin jotkut pitkiä vastaavat valonheittimet sinne taakse. Ois se juhlaa päräyttää stadionillisen verran valaistusta perässä roikkujan naamalle..
Avatar
#157 • • Tapi T Guest


joskus olen ajanut ohituskaistalla kun joku taksi kuski oli persessä kiinni ja vilkutti pitkiä melkein ajaen tahallaan perään.


Ehkä tähän oli jokin syy? Roikuit kenties turhaan ohituskaistalla, eikä taksikuski päässyt ohitsesi?
Avatar
#158 • • Taedium Guest


Ehkä tähän oli jokin syy? Roikuit kenties turhaan ohituskaistalla, eikä taksikuski päässyt ohitsesi?

Olin väärällä kaistalla tai en, se ei oikeuta vaarantamaan mun henkeä.

Jos olen sattumalta itse väärällä kaistalla hitaampana, niin ihan kun näyttää vilkkua sinne vasemmalle ja jos silloinkaan ei ymmärrä, niin kerran valoja vilkauttamalla luulisi jo. Puskurissa kiinni ajamista en silti hyväksy.

Itse pidän tiukasti kiinni siitä, että valojen vilkuttelu takanani on merkki mahdollisesti uhkaavasta vaaratilanteesta ja tällöin nopeutta on pudotettava välittömästi.
Avatar
#159 • • Remotion Guest


Itse pidän tiukasti kiinni siitä, että valojen vilkuttelu takanani on merkki mahdollisesti uhkaavasta vaaratilanteesta ja tällöin nopeutta on pudotettava välittömästi.



Kunnon tolloiluu tollanenkin, jos joku haluu ohi, niin sillon se kannattaa päästää ohi eikä ettii virheitä, kohta näkyy enää perävalot.
:013: Joustavuutta kehiin! ;)
Avatar
#160 • • Taedium Guest


Kunnon tolloiluu tollanenkin,

Jos joku vaarantaa mun hengen, niin multa ei löydy milliäkään joustavuutta. Puskurissa roikkuminen on yksi tällainen tapa.

Sen kyllä ymmärtäisi, että vilkuttelee, jos joku jää siihen nopealle kaistalle. Varsinkin jos toinen selkeästi vilkulla osoittaa halukkuutensa ohittaa. Suoraan valojen vilkuttelu on minulle sama kuin keskisormen käyttö. Minä en siitä pidä. Harvoin sitä tapahtuu, sillä itse seuraan liikennettä ajaessani.

Ota joskus ihan piruuttasi loma tälle saarelle ja koita tulla ajelemaan. Ei tätä ymmärrä, ennen kuin itse kokeilee.

Tänä aamuna tuli sellainen vastaan, että joku jässikkä ajoi autolla siinä oikeanpuoleisella kaistalla ja minä hitaammalla (bussikaistalla). Minulla puksahti rekka eteen. Ja kaupunkialueella kun ennen seitsemää ajelee, niin bussikaistalla ajelu on paitsi sallittua, myös nopsaa, ellei siinä sitä rekkaa olisi. No halusin pois sieltä takaata, kun edessä näkyi paljon tilaa. Tämä jässikkä vieressä ei uskaltanut mennä rekasta ohi, kun se rekka ilmeisesti on iso ja pelottava. Mutta ajoi siinä ihan rekan puskurin tuntumassa, joten en itse päässyt edes ohi. Jos haluaa ajella hitaasti tai jos pelkää ajaa normaalisi, niin voisi edes päästää muut ohi. Nämä ihmiset ihan oikeasti pelkäävät kaikkea henkilöautoa isompaa, eikä kukaan uskalla pitkällä maantiesuorallakaan ohittaa rekkaa. Arvatkaa vain onko täällä jonoja rekkojen perässä.