autolla ajo

185 posts, 10 pages, 29,439 views

Avatar
#61 • • Zapa Guest



:D
No tässähän meillä on varsinainen teiden ritari!



yep, that's me :D


Entäpä jos se edessäsi oleva ihanvitunurpokusipää onkin vieraassa paikassa ja on siksi vähän hukassa. Tällöin saatat häntä vielä enemmän hämilleen...



aivoja saa ja pitää käyttää, oma harkintakyky kunniaan milloin tööttiä käyttää. kyllä se töötti on sitä varten siinä autossa, että sillä annetaan äänimerkkiä muille autoilijoille. varsinkin jollekin ihansikakivalle hilly-billylle, joka sekoilee kaistat tukkoon toilailuillaan.

töötit soimaan ja konsertti alkakoon :)
Avatar
#62 • • Elwira Guest
Tässä on asia joka on ollut huolenani tänään. Rekka peruutti huoltamon pihalta risteysalueelle jossa minä ajoin hiljaa. Oli kolmenkympin alue ja minulla oli 20 mittarissa. En sitten tajunnut että kuski rekassa olis niin idiootti et peruuttelee tosta noin vaan mun päälle. En päässyt alta karkuun ja siinä sitten mieheni löi päänsä tuulilasiin ja minä polveni johonkin. JO NYT ON SAATANA ETTÄ EI OSATA KATTOA PEILIIN!Terveydentrakastajalle on raahauduttava ja poliisin mielestä oli syllinen rekkakuski. Auto lunastus kunnossa ja jos olisi ollu 20 cm rekka korkeempi niin mun mieheltä olisi lähtenyt henki! Perkeleen rekat!!!!!!!!!!!!!!!! :mad: :mad: :mad:
Avatar
#63 • • Jukka I Guest


JO NYT ON SAATANA ETTÄ EI OSATA KATTOA PEILIIN!



Ei sieltä rekan ohjaamosta ole mahdollista nähdä suoraan taakse. Ei hirveesti peilit auta, jos satuit olemaan juuri siellä kuolleessa kulmassa. Peruuttava rekka/pakettiauto ja kääntyvä bussi ovat sellaisia ilmestyksiä, että niistä on paras pysyä todella etäällä, on sitten pyörällä tai autolla liikkeellä. Hyvä, ettei sun tapauksessa käynyt pahemmin.
Avatar
#64 • • Elwira Guest




Ei sieltä rekan ohjaamosta ole mahdollista nähdä suoraan taakse. Ei hirveesti peilit auta, jos satuit olemaan juuri siellä kuolleessa kulmassa. Peruuttava rekka/pakettiauto ja kääntyvä bussi ovat sellaisia ilmestyksiä, että niistä on paras pysyä todella etäällä, on sitten pyörällä tai autolla liikkeellä. Hyvä, ettei sun tapauksessa käynyt pahemmin.



Niin no olin siksi siinä alla kun se tuli vaudilla päälle ja en tienny et sen aikomus oli peruuttaa tielle. Tielle sä et saa peruuttaa jos on risteysalue ja et kaikkea näe takanasi. Vaikka kolausta rekat ei välttis kuule niin siinä se idiootti vaan peruutti vaikka oli jo odunut meihin. Voimalla se tuli kun kerta tuulilasi hajalla ja etunokka aivan rutussa. Järkeä pitäisi käyttää tommosessa tapauksessa. Kyllä mulle kävi pahasti ja niin kävi pelkääjänpaikalla olleelle. Ensin mun auto varastetaan kesällä ja sitten ajetaan päälle ja molemmat oli lunstukseen meneviä. Kumpikaan ei ole mun aiheuttamia. En osta puoleen vuoteen autoa kun kerta nyt jo vienyt liikaa rahaa noi pelit. Kesällä sitten. Uuteen autoon on asennettu känny hälytin ja rattilukko ja on turvallisin mahdollinen mitä löytyy. Rupeaa ärsyttämään kaikki kuskit sen verran että tekee hyvää olla nyt yleisillä liikkuja. Voi vaan hymyillä kun ei tartte hermoilla kuka tulee päälle seuraavaksi. :D
Avatar
#65 • • Edited mark hamilton Guest
Turkuun ei ole ikinä kiire. Paitsi, jos ajaa rekkaa joka on lastattu täyteen maakiiloja. Jotka on tarkoitettu hakatavaksi Turun rajalle, jotta Turku irtoaisi mereen. :D
Avatar
#66 • • Taedium Guest
Tänään oli kunnon itsemurhaviettisten ajotunti, kun yritimme töihin tulla.

Ensinnä Droghedassa olimme ja sieltä kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi ja jatkuu Dubliniin päin. Sillä tiellä on hankala ohittaa. Menimme jonon jatkoksi nopealle kaistalle, jossa joku nainen hieman pelkäsi joko vieressä olevaa rekannuppia tai kaasupoljinta. Eli neljä autoa ei mahtunut kahdensadan metrin kiihdytyksellä rekannupista ja leivänjakeluautosta ohi!!! Kortti pois irlantilaisilta. Me viidentenä yritimme päästä siitä vielä siitä nupista edes ohi, kun tämä edessämme törttöilevä ei uskaltanut ajaa siitä leipäautostakaan ohi. No rekkakuski keksi, että tämä on rallikista tms. eikä päästänyt meitä siihen hänen paikalleen. (Ilmeisesti siinä liikenteessä on joku sijoituspaikkakisa.) Ja jouduimme toisen kaistan loputtua vastaantulijoiden kaistalle. Kukaan ei antanut edes tilaa siinä vaiheessa, että takaisin päästäisiin edes pois vastaantulijoiden kaistalta.

No kun sitten nämä kaikki dorkat ajavat siinä 40mph alueella 35mph, niin tokihan ohittelimme heitä. Ja vielä siinä vaiheessa, kun sitä rekannuppia ohitimme, hän yritti estää meitä menemästä ohi. En tajua miksi.

Kun pääsimme niin pitkälle, että edessämme oli se leipäauto ja sen edessä yksi auto, niin tämä leipä auto lähti ohittamaan 500m ennen kaistanjakajaa tätä toista autoa! Ja kun auto ajoi 35mph ja leipäauto varmaankin 36mph, niin juuri ja juuri ennen kuin törmäsi kaistanjakajaan, hän polkaisi kaasua ja hieman koskettaen katukiveyksen reunaa pääsi autosta ohi. Me päätimme, että noiden taakse emme jää ja ajoimme siitä sitten 10mph ylinopeudella ohi oman turvallisuutemme vuoksi.

Dublinin päässä taas oli yhdessä risteyksessä mielenkiintoiset valot. Valoissa oli yksi auto meidän edessä. Valot oli poikkiliikenteelle vihreät. Sitten tuli heille punaiset ja meidän suunnasta kääntyville vihreät, muttei suoraan ajaessa. Toisesta suunnasta ei saanut edes kääntyä oikealle, että ei olisi siitä suunnasta edes meidän eteen kukaan voinut kääntyä. Mutta suoraan ei saanut ajaa. No ei se ajanutkaan se meidän edessä oleva. Ja valot taas punaselle ja poikkiliikenteelle vihreät. Kun poikkiliikenteelle tuli taas punaiset, jouduimme ohittamaan tämän edessämme olevan auton ja ajamaan päin punaisia. Hauskinta on se, että olen nähnyt vastaavia valoja useampia ja yleinen tapa on ajaa vain punaisia päin. Jopa poliisien ja heidän silmiensä alla muidenkin.

Kun tässä maassa ei toimi edes liikennevalot ja poliisikin hyväksyy sen tavan, että ajetaan punaisia päin mieluummin, kuin korjataan ne valot, niin miten ihmeessä voi uusi kuski edes oppia liikennesäännöt?

Onneksi itse ei joutunut ajamaan tänä aamuna.


Ei sieltä rekan ohjaamosta ole mahdollista nähdä suoraan taakse. Ei hirveesti peilit auta,

Vaan onko se Elwiran vika?

Rekkakuskilla ei ollu apumiestä siinä repsikan penkillä ilmeisesti ja näin ollen otti tietoisen riskin peruuttaessaan. Riski ei tässä tapauksessa kannattanut. Jos oli apumies, niin tällöin rekkakuskilla ei ole minkään näköistä tekosyytä teolleen. Sen apumiehen olisi pitänyt olla näyttämässä voiko peruuttaa.
Avatar
#67 • • Jukka I Guest


Vaan onko se Elwiran vika?

Rekkakuskilla ei ollu apumiestä siinä repsikan penkillä ilmeisesti ja näin ollen otti tietoisen riskin peruuttaessaan. Riski ei tässä tapauksessa kannattanut. Jos oli apumies, niin tällöin rekkakuskilla ei ole minkään näköistä tekosyytä teolleen. Sen apumiehen olisi pitänyt olla näyttämässä voiko peruuttaa.



Juu, toki näin. Vikahan oli yksinomaan tuon rekkakuskin, eikä tuon kuvauksen perusteella Elwira olisi millään voinut välttää tapahtunutta tai varautua siihen. Halusin vain tuoda ihan yleisellä tasolla, kehenkään henkilöön liittymättä, sellaisen pointin esille että liikenteessä kaikkeen mihin on mahdollista varautua on myöskin syytä varautua. Omalle kohdalle sattui tapaus, jossa olin kääntymässä pikkukadulta nuolivalon suomalla oikeutuksella vasemmalle, valtatielle. No sieltä oikealta tuli vielä joku mikasalo huomattavaa ylinopeutta reilut 5 sekuntia sen jälkeen kun mulle oli vaihtunut vihreä valo. Olisi tullut suoraan kylkeen, ellen olisi katsonut oikealle.

Kummastuttaa muutenkin varsinkin jalankulkijoiden, juuri niiden kaikkein vähiten suojattujen tienkäyttäjien, suorastaan lapsenomainen usko ja luottamus liikennesääntöihin. Valtaosa ylittää suojatien puhtaasti vihreän valon turvin katsomatta lainkaan ympärilleen, ikään kuin siihen suojatien ympärille nousisi jokin maaginen suojaava voimakenttä. Aika monta turhaa liikennekuolemaa olisi vältettävissä pelkästään sillä, että porukka vaivautuisi liikuttamaan hieman niskaansa.
Avatar
#68 • • Sniff Guest

Aika monta turhaa liikennekuolemaa olisi vältettävissä pelkästään sillä, että porukka vaivautuisi liikuttamaan hieman niskaansa.



noh, lisättäköön tähän että se tarkkaavaisuus ja huolehtiminen saisi lisääntyä nimenomaan autoilijoiden keskuudessa, jalankulkijan ei imo tod. tarvitsisi kantaa huolta muusta liikenteestä tai toimia muun liikenteen ehdoilla, ennemminkin päinvastoin. (tosin luultavasti aika turha toivo, ainakin niin kauan ku bensakäyttöset autot on käytössä ja verojuuroo pukkaa... ans kattoo. ehkä sitten joskus saadaan autoilijatkin vastuuseen ja sitämyöten paremmin rotiin. toistaseks esmes se kortin pitäminen hyllyltä tullee vielä liian kalliiks... tasa-arvo toteutukoon sit ku siihe on varaa, niinku aina.)

joka tapauksessa, reclaim the streets!, pää pystyssä jalkakäytäville!, etc. etc.
Avatar
#69 • • Taedium Guest
Suomessa asuessani minulle kehkeytyi melko röyhkeä tapa ylittää tie. Pidin oikeuksistani kiinni. Eli en ylitä tietä väärästä paikkaa, vaan suojatiellä. Ja suojatielle astunutta (ja nykyään taitaa olla niin, että riittää, kun näyttää aikovansa astua suojatielle.) saa taajama-alueella "etuajo-oikeuden".

Kävelin sen näköisesti suoraan suojatietä kohden, että en aio pysähtyä, vaikka auto tulisi päälle. Kuitenkin niin, että jos näen, ettei auto pysähdy, voin itse pysytellä turvassa. Siinä monasti kuuli torvia, mutta minulla oli siihen oikeus.

Autolla ajaessani annan _aina_ tietä suojatiellä kulkeville. Väärästä kohtaa ylittävälle annan piiiiitkän torvisoiton. Muuten en lähde neuvomaan, kunhan omaa liikenneturvallisuuttani ei vaaranneta.

Siksi jalankulkijana en huutele toisille, vaikka ylittäisivät mistä, sillä se ei vaikuta minun elämääni, eikä minulla ole poliisin oikeuksiakaan valvoa liikennettä.

Irlannissa kun liikennevalot on harvassa ja siellä harvoissa paikoissa missä ne on, ovat ne rikki. Siksi täällä juostaan juuri siitä mistä tykätään. Olen tästä tavasta päättänyt päästä eroon heti, kun pois täältä muutan. Tässä maassa kun ei ole temi "Jaywalking" (Korvaappa tuo yhdellä suomenkielisellä sanalla.) käytössä ilmeisemmin. Suomen lomillani aina pari ensimmäistä päivää on riskin alla, kun katsoo automaattisesti väärään suuntaan ja painelee kuin Euroopan omistaja tien yli. Rike. Sakot pitäisi jonkun antaa.
Avatar
#70 • • Remotion Guest

  • Opettele ajamaan taloudellisesti, aja siis suurilla vaihteilla ja pienillä kierroksilla. Hyödynnä alamäkien potentiaalienergia; paina siis kaasua ja löysää sitä kun mäki päättyy. Alamäen suomilla vauhdeilla pääset paljon eteenpäin. Vältä autosi täydellistä pysäyttämistä liikennevaloihin; hidasta hyvissä ajoin vauhtia ja anna auton "ryömiä". Näin säästät polttoainetta huomattavasti.



Ei mitään järkeä, ajosta tulee nykivää, eikä myöskään taloudellista.. kasvava ilmanvastus tasaa eron. Aja tasaisesti ja alamäessä hyödynnä se ajamalla tasaista nopeutta ja kevyemmällä kaasulla.
Henk.koht. Inhottaa ajajat jotka ajaa 70km/h ylämäkeen 80km/h tasasella ja 90km/h alamäessä. Itse ajelen a) kovassa liikenteessä sen mukana b) kevyemmässä liikenteessä tasaista nopeutta esim. vakionopeuden säädintä käyttäen.


  • Jos olet eksynyt kaupungissa, niin pysähdy reilusti esim. jalkakäytävän reunaan ja tutkaile karttaa kaikessa rauhassa.



Oikein, mutta vielä parempi jos katsot kartat ennen lähtöä, tarkastat kriittiset kohdat sekä teet tarvittavia muistiinpanoja, helpottaa ja tekee ajosta kohdekaupungissa mukavampaa, silti pitää ehkä pysähtyä muutaman kerran.

:)
Avatar
#71 • • Tapi T Guest



Ei mitään järkeä, ajosta tulee nykivää, eikä myöskään taloudellista.. kasvava ilmanvastus tasaa eron. Aja tasaisesti ja alamäessä hyödynnä se ajamalla tasaista nopeutta ja kevyemmällä kaasulla.


Joskus pari vuotta sitten tuo vinkki todettiin toimivaksi eräällä mökkireissulla Honda Accordin ajotietokonetta hyväksi käyttäen; muistaakseni erotus oli n. 0,7l/100km. Lisäksi mainitsemani menetelmä on usean rekkakuskin käytössä.
Avatar
#72 • • NoStatus Guest

  • Opettele ajamaan taloudellisesti, aja siis suurilla vaihteilla ja pienillä kierroksilla. Hyödynnä alamäkien potentiaalienergia; paina siis kaasua ja löysää sitä kun mäki päättyy. Alamäen suomilla vauhdeilla pääset paljon eteenpäin. Vältä autosi täydellistä pysäyttämistä liikennevaloihin; hidasta hyvissä ajoin vauhtia ja anna auton "ryömiä". Näin säästät polttoainetta huomattavasti.



Pienillä kierroksilla ajaminen ei ole aina taloudellisinta.
Kiihdytyksessä kannattaa kierrättää moottoria noin 60-70%
maksimikierroksista, koska moottorin hyötysuhde on tällöin
parhaimmillaan. Normaali henkilöautolla se on noin
4000-5000 rpm (kuplalla n. 2500 :) )
Avatar
#73 • • MikkiHiiri Guest




Pienillä kierroksilla ajaminen ei ole aina taloudellisinta.
Kiihdytyksessä kannattaa kierrättää moottoria noin 60-70%
maksimikierroksista, koska moottorin hyötysuhde on tällöin
parhaimmillaan. Normaali henkilöautolla se on noin
4000-5000 rpm (kuplalla n. 2500 :) )



No toi vääntöhuippu riippuu paljolti koneesta :) ehkä kannattaa
kiihdytellä jo vähän alemmilla kierroksilla. Ainakin mulla nopeus
yleensä kasvaa 50-60km/h ohituksessa joten tarttis vaihdella jo
vaihteita=) rippuu tilanteesta kyl.

Joo ja liika kaasuttelu alakierroksilla lisää karstan muodostumista
ja kone joutuu kovemmalle. Ja kiihtyyhän se autokin paremmin
vääntöhuipun tietämillä :D
Avatar
#74 • • Elwira Guest






Onneksi itse ei joutunut ajamaan tänä aamuna.Vaan onko se Elwiran vika?

Rekkakuskilla ei ollu apumiestä siinä repsikan penkillä ilmeisesti ja näin ollen otti tietoisen riskin peruuttaessaan. Riski ei tässä tapauksessa kannattanut. Jos oli apumies, niin tällöin rekkakuskilla ei ole minkään näköistä tekosyytä teolleen. Sen apumiehen olisi pitänyt olla näyttämässä voiko peruuttaa.



Ei ollut minun vika. Poliisit olivat paikalla ja poliisit osoittivat rekkakuskia sormellaan. Se sai suullisen varoituksen. Eihän se mun vika ole jos se huoltiksen tieltä peruuttaa risteysalueella mun auton päälle. Kun itse ajan kiltisti tiellä Yleensä sä jumalauta isolla autolla tulet nokka edellä pihalta kun pihalta. Varsinkin silloin kun ajaa isolla autolla ja yksin! Vi..uako mun syyksi alaat sysää noin idiootti varmaa juttua? Kun kerran kytätkin olivat paikalla.
Avatar
#75 • • NoStatus Guest




No toi vääntöhuippu riippuu paljolti koneesta :) ehkä kannattaa
kiihdytellä jo vähän alemmilla kierroksilla. Ainakin mulla nopeus
yleensä kasvaa 50-60km/h ohituksessa joten tarttis vaihdella jo
vaihteita=) rippuu tilanteesta kyl.



Niin siis tarkoitin että noihin kierroksiin asti ennen kuin vaihtaa.
Toiset tietty antaa mennä rajoittimeen asti. :)
Avatar
#76 • • MikkiHiiri Guest




Niin siis tarkoitin että noihin kierroksiin asti ennen kuin vaihtaa.
Toiset tietty antaa mennä rajoittimeen asti. :)



Ok no sit ei mitään :D
Avatar
#77 • • Jukka I Guest


Kun itse ajan kiltisti tiellä Yleensä sä jumalauta isolla autolla tulet nokka edellä pihalta kun pihalta. Varsinkin silloin kun ajaa isolla autolla ja yksin! Vi..uako mun syyksi alaat sysää noin idiootti varmaa juttua? Kun kerran kytätkin olivat paikalla.



*huokaus*

Kukas tässä nyt taas on sua mukamas jostain syyttänyt?
Avatar
#78 • • Edited Taedium Guest


Ei mitään järkeä, ajosta tulee nykivää, eikä myöskään taloudellista..

Kämppis ajaa ku suumahheri. Itse rauhallisesti, mutta ripeästi. Kaupunkiajossa minun tyyli on huomattavasti nopeampaa ruuhka-aikaan, kuin hänen. Eli itse hidastan juuri sen verran, että ei tarvitse pysähtyä valoihin niin usein, mutta kumminkin sen verran vähän, että ei kerkee kymmenen autoa siihen eteen. Ja minun tyylini on huomattavasti mukavampaa kyydissä olijalle. Hänen tapansa on sitä nykivää.


Henk.koht. Inhottaa ajajat jotka ajaa 70km/h ylämäkeen 80km/h tasasella ja 90km/h alamäessä.

Vaan kun mennään taajaman ulkopuolelle, niin siinä olen 147% samaa mieltä. Rekkakuskit voi tuollaista tapaa käyttää ja henkilöautokuskit myös, kunhan ajavat sellaiseen aikaan sellaisella tiellä, että ei ole ketään ihan oikeasti ajavaa siinä takana. Ohittelusta en tykkää yhtään ja siksi itseäni v*tuttaa, kun tuollaiset torvelot tulevat pakottamaan minut vastaantulijoiden kaistalle. Jos ei osaa ajaa sulavasti, sekä tasaista nopeutta voi kyllä mennä ajokouluun kyselemään tunteja.


Lisäksi mainitsemani menetelmä on usean rekkakuskin käytössä.

Sullakin on rajotin käytössä autossasi? Ja useampi tonni rautaa alla?


Pienillä kierroksilla ajaminen ei ole aina taloudellisinta.

Kumpi vahingoittaa moottoria enemmän - ali- vai ylikierrokset?


(kuplalla n. 2500 :) )

Ah, Micrakuskit tietää, että sillä hiukkaskiihdyttimellä ajo on pelkkää kiihdytystä. Tasaisella moottoritielläkin.


Poliisit olivat paikalla ja poliisit osoittivat rekkakuskia sormellaan. Se sai suullisen varoituksen.

En ollut paikalla, joten en pysty kovinkaan voimakkaasti kritisoimaan poliisin toimintaa tässä tapauksessa. Rekkakuskillahan vakuutukset korvaa sinun autosi, että rekkakuskille jää siksi omavastuu osakseen. Tai no jos ei ole yksityisyrittäjä, niin voipi olla, että firma maksaa senkin. Tuo kuvauksesi kuulosti sen verran holtittomalta toiminnalta tämän rekkakuskin puolelta, että katsoisin poliisin olleen hieman liian helläkätinen. Henkilövahingoista en tiedä, mutta ilmeisesti pääsitte vain parilla mustelmalla. Poliisi tuskin läpsäyttäisi kämmenselälle, mikäli vieressä olevassa autossa näyttää siltä, kuin SPR:n Veripalveluiden auto olisi ajanut kolarin.

Otitte kai poliisien nimet ylös? Jos nimittäin haluatte tuosta kärsimästänne kivusta ja särystä keskustella rekkakuskin kanssa?


Vi..uako mun syyksi alaat sysää noin idiootti varmaa juttua?

Quotesi oli minun tekstistä? Viittaatko minuun tällä? Minähän puolustin sinun kantaasi. Eli perustelin kahdellakin esimerkillä, miten vika oli yksinomaan rekkakuskin.

"Well... You're damned if you do, and you're damned if you don't." - Bart Simpson

edit: Trpyo
Avatar
#79 • • Tapi T Guest


Vi..uako mun syyksi alaat sysää noin idiootti varmaa juttua?


:001: :001:
Avatar
#80 • • JussiS Guest


Pienillä kierroksilla ajaminen ei ole aina taloudellisinta.
Kiihdytyksessä kannattaa kierrättää moottoria noin 60-70%
maksimikierroksista, koska moottorin hyötysuhde on tällöin
parhaimmillaan. Normaali henkilöautolla se on noin
4000-5000 rpm (kuplalla n. 2500 :) )



Täh? Voiks Kuplalla ajaa taloudellisesti???

nimim. vain 17 litraa / 100 km - Vapiskaa V8:t