autolla ajo

185 posts, 10 pages, 29,300 views

#161 • • Edited Starchaser Guest
Kuinka moni autoilija todella käyttää turvallista ja säästävää Ecodriving-järjestelmää, kun harvoilla on edes Ecodriving-koulutus? Itse olen huomannut sen taloudelliseksi ja käytän sitä päivittäin. Olen myös käynyt Ecodriving-koulutuksen, joten se on osa arkista ajoani :)

Tutustukaa --->
http://www.ecodriving.com/
#162 • • Starchaser Guest
Aiheeseen liittyen : Kuinka moni on ollut läheltä piti tilanteessa ?
#163 • • MikkiHiiri Guest
'autolla ajo' topicii ois kuulunu ;)
#164 • • Starchaser Guest

'autolla ajo' topicii ois kuulunu ;)

No pistetään sinne sitten :)
#165 • • Taedium Guest
http://www.rte.ie/news2/2003/0310/driving.html

Noni... Meiltä kun ajelee Dubliniin päin on parissa kohtaa nopeuskamerat. Kämppis kun ajelee miten sattuu, niin on jännittänyt että koskas sitä tippuu sakkolappu himaan. Turhaa oli näköjään se. Sillä heillä on jonossa 10 000 kuvaa jotka pitää käsipelillä käydä läpi ja lähetellä niitä sakkoja... :rolleyes:
#166 • • Remotion Guest

Ota joskus ihan piruuttasi loma tälle saarelle ja koita tulla ajelemaan. Ei tätä ymmärrä, ennen kuin itse kokeilee.

:) Hehe, enpä taida uskaltaa, sen verran oot kertonu kauhutarinoita ajokulttuurista et veikkaanpa et ekana päivänä ois auton lattialla kerros 9mm hylsyjä ja kadut veren punaiset.
Nimittäin sitten kun käämit palaa niin sitten ne kans palaa! :D
#167 • • Taedium Guest
Jahas, tämä oli päässy valahtaa alas, mutta eipä se haitanne vaikka tuolta menneisyydestä kaivellaan.

Mut tänään sain tietää hassuja juttuja Irlannin lainsäädännöstä. Olimme eilen rannassa nauttimassa muutaman olusen. Nukkuminen ennen duuniin lähtöä tuntui järkevältä vaihtoehdolta. No kämppis nukkui autossa. Mennessään nukkumaan hänellä todennäköisesti oli enemmän promilleja veressä, mitä laki antaa anteeksi. No autonavaimet hän oli laittanut taskuunsa ja ovet lukkoon.

Ja näin ollen Irlannin lainsäädännön mukaan takapenkillä nukkuva kämppikseni syyllistyi rattijuoppouteen. Ja siitä voi jopa kortin menettää.

Kuinkas moni teistä on syyllistynyt rattijuoppouteen nukkumalla takapenkillä autonavainten ollessa poissa virtalukosta? Miten se on edes mahdollista?
#168 • • Revelation Guest
Ennakointia liikenteeseen... ja kärsivällisyyttä. Kerron esimerkin.
Olin tulossa talvella töistä ja ajelin normaalia rajoitusten mukaista vauhtia, näin edessä olevassa risteyksessä kolme autoa jonossa (kolmion takana), oli ruuhkaista ja ajattelin mielessäni että "ehkä tuohon väliin sopii noista 1-2 autoa", löysäsin hieman kaasua kun uskoin siitä heidän suht kiireellisesti lähtevän, kuten kävikin. Ja sitten myöhäisheränneenä tämä kolmaskin päättää syöksyä siihen, ei muuta kuin lukkojarrutusta, meinaa mennä toiselle kaistalle (josta nämä autot jo tulevatkin vastaan), jarrua pois, korjausta, lisää jarrutusta, ja kato perhana, jäi vielä pari metriä väliäkin... vähän jäi miettimään että jos ei olis valmiiks ollut nostamassa jalkaa kaasulta jarrulle, niin olis kyllä varmaan paukkunut... ellei sitten olis sattunut huomaamaan minua ko. henkilö... no, tässä oli kyllä lähinnä tuuria minulla, mutta olis kyllä voinut olla hieman enemmän kärsivällisyyttä ja pään kääntelyä äijjällä ennen kuin lähti menemään...
¡ Previous post a couple of years ago !
#169 • • LindaGP Guest
*bump*

Miten ihmeessä uskallan jonain päivänä laskea kakaroita liikenteen sekaan, kun jotkut ei osaa yksinkertaisimpia liikennesääntöjä? Eilen lähdin ajelemaan kotoa muksut mukana vanhempieni luokse. Tulin tasa-arvoiseen T-risteykseen aikomuksenani kääntyä vasemmalle ja katsoin että vasemmalta tulee auto suht kaukana, eli hän ehtii hyvin jarruttaa ja väistää minua, oikealta tulevaa. Eli sisään risteykseen. Mutta mitä tekee rouva vasuri? Ei jarruta vaan meinaa ajaa kyljestäni sisään. Sai kuitenkin autonsa pysähtymään. Katsoin sitten ihmeissäni rouvaa kun viereen pääsin, niin rouva huutaa pää punaisena minulle. Siis WTF? En edes tajunnut avata ikkunaa ja kysyä häneltä mitä hän oikein mesoaa, minullahan oli etuajo-oikeus. Voi tsiisus.
#170 • • Remotion Guest
joo no samanlainen täti kyseli multa että mitä tapahtui kun ajoi mua takapuskuriin itse tulin oikeelta ja vielä ennen sitä reilusti, hän siis vasemmalta. käännyin 2 kaistaselle yksi suuntaiselle oikeelle kaistalle että se tantta ois vielä mahtunut kääntymään siihen vasemmalle kaistalle tai jos ois hiukan jarruttanu tai kääntäny ni mun perään siihen oikeellekin kaistalle, tämä vielä tapahtui just kun olin ostaja ehdokkaalle menos autoo näyttää.. meinas hermot mennä.
#171 • • Salla Guest

Mulla itsellä menee hermot samantien liikeenteessä, jos siellä joku idiootti töppäilee.. Yleensä ne on naisia tai vanhuksia.

Mut nyt lopetin autolla ajon (ainakin vähäksi aikaa), kun en enää jaksanut korjailla mun vanhaa Opelin romua.. ¨
Nykyään liikun bussilla ja ei tarvi ajatella ollenkaan autolla ajoa..

sä oot just niitä kuskeja, kenestä on tehty se minäminäminäminä -liikenneturvamainos. On hyvä että itse tajusit lopettaa autolla ajamisen.
#172 • • Remotion Guest
eilen oli kyllä mahtava kaveri tuolla liikenteessä, siinä tiellä minkä varrella olen ikäni asunut on 40 rajoitus nykyään, ennen siinä oli 50...
Noh eilen sit satuin letkaan missä eka auto ajoi noin 20kmh, lisäksi painoi jarrua lähes pysähdyksiin jokaisen liittymän kohdalla?

Noh ei siinä mitään mutta annas kun sen piti kääntyä pois siltä tieltä, tähän meni aikaa noin3 minuuttia. uskomatonta, tollasilta pitäs ottaa niin välittömästi kortti pois...
#173 • • Bio Guest

Mulla itsellä menee hermot samantien liikeenteessä, jos siellä joku idiootti töppäilee.. Yleensä ne on naisia tai vanhuksia.

Mut nyt lopetin autolla ajon (ainakin vähäksi aikaa), kun en enää jaksanut korjailla mun vanhaa Opelin romua.. ¨
Nykyään liikun bussilla ja ei tarvi ajatella ollenkaan autolla ajoa..

sä oot just niitä kuskeja, kenestä on tehty se minäminäminäminä -liikenneturvamainos. On hyvä että itse tajusit lopettaa autolla ajamisen.

krhm.. nojoo, myönnän et mussakin on vikaa ja olen ehkä liian agressiivinen liikenteessä. Isäpappa on ihan samanlainen ja siltä kai olen oppinut huonot ajotapani :(

Nykyään mulla on taas auto, mut ehkä olen hieman rauhoittunut siitä kun viimeks ton postasin joskus vuonna 2003 ja nytkin on kalliimpi auto alla niin ehkä ei uskalla hurjastella niin paljon.
#174 • • Remotion Guest
itelläkin rauhoittunut ajaminen huomattavasti tuósta 18-20 ikävuosista... tulee itseasias ihan liian harvoin käytyä kokeilee missään et miltä se todellinen ajaminen tuntuikaan.

kannattaa nyt muuten ottaa iisisti liikenteessä, aurinko sokaisee ja tutkia on pian joka nurkalla kun jäät lähtee ja kesärenkaat tulevat kuvioihin mukaan, niin poliisi haistaa rahan...

:)
#175 • • sixtus Guest
Itelle on jo perinteeks muodostunu et joka vitun ikisen kotimatkan duunista joku NAINEN onnistuu pilaamaan. On se nyt vittu ku ei tajuta sitä, että ohituskaista on ohittamista varten, eikä itseään nopeammin liikkuvien tien tilkitsemistä varten. Suurin osa ei tajua edes hienovaraista valojen vilkuttelua vaan ajelee sitä 90km/h ja kerää kivaa letkaansa taakse.

Toinen hauska asia, koskee myös samaa sukupuolta on käyttäytyminen Kehä 1:llä. Jos tietää joutuvansa kääntymään Otaniemen liittymästä länteen päin mentäessä, niin vasemmalle kaistalle on vaihdettava jo viimestään Pirkkolan kohdalla (n.10km ennen) eikä esim. 500m ennen liittymää. Tai vastaavasti liityttäessä tuuskilta kehälle on keskimmäiselle kaistalle päästävä heti, vaikka uloin kaista jatkuu vielä reilu pari kilometriä ennen kuin siitä joutuu kääntymään hämeenlinnanväylälle. Tässä suurin osa toimii jopa siten, että pysähtyy kokonaan kolmannelle kaistalle ja jää odottamaan että hitaasti liikkuvasta jonosta joku antaa tilaa. Tsissus!
#176 • • awerbly Guest
Tapaus kehä3 ja uusi hieno tuusulantien liittymä. Siellä näkee joka helvatun päivä sellaisen murhenäytelmän, että oksat pois! :D Esitys alkaa siitä kun tullaan lännestä päin ja Jumbon kohdalta laskeutuu 2 kiihdytyskaistaa kehälle, eli kaistoja on siinä vaiheessa yhteensä 5kpl, joista keskimmäinen on bussikaista. Bussikaista on tietysti ilmoitettu "kellokyltein" suojelluksi, joten eihän kukaan uskalla sitä silloin käyttää.. Kerrottakoot, että Jumbon jälkeinen liittymä on tuusulantie. Siinä syntyy kiva hulabaloo kun jengi yrittää tehdä yhdellä leiskautuksella neljän kaistan kaistanvaihdon :D Kolme kertaa oon joutunut pistää liinat kiinni ja ties kuinka monta kertaa joutunut käskyttää ihmisiä torvi pohjassa. Mikä siinä on, ettei sitä liikennettä osata lukea? Miksi kaistanvaihtoja ei voi tehdä ajoissa? Míksi vilkkua ei osata käyttää ja miksi peileistä ei osata katsoa? :angry:
#177 • • Remotion Guest
tuossakin liittymässä auttaa kun katsoo sitä liikenne virtaa samalla kun tavallaan ohittelee niitä jo siinä kun rampista tultaessa on riittävästi vauhtia, sit katsoo hieman edestäpäin vielä rakosen ja huljauttaa itsensä sinne, sitä ennen katselee ettei kukaan muu änkeä samaan rakoon. Monilla naisilla (okei, jollain miehilläkin) liikennevirtaan liittyminen on todella vaikeeta, no ei ihme jos vauhtia on 30kilometriä vähemmän kun virralla mihin liitytään. siinähän saa ihan tosissaan kytätä sen raon. jos taas vauhtia ois hieman liikennevirtaa enemmän niin sen sopivan aukon voi katsoa suoraan etulasin läpi...
#178 • • R2 Guest
Eilen kotiin ajaessa osu eteen taas yks älykäs ohituskaistan käyttäjä. Paikka 7-tie, Ruotsinpyhtään ohituskaista.
Kolmen auton rypäs, jossa itse olin viimeisenä ajeli 300m päässä rekka/bussi-letkasta (3 kpl autonkuljetusrekkoja menossa Vaalimaalle ja samaan suuntaan 4 vanhaa ruotsalaista bussia), jossa oli kaikki 2 auton mentävää reikää (kaikki siis toistensa perissä kiinni).

Tämä älykäs yksilö lähti edestäni ohittamaan henkilöautoa ja minä perässä (ohituskaistalla siis). 1.3 Kadett ei oo ihan niitä kiihkeimpiä ratsuja ja ois luullu sen Opel-kuskin väistäneen takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle, mut ei. Laski vaan vasenta kaistaa ja lopulta kävi niin, ettei me saatu kumpikaan ohitettua kuin se yks henkilöauto!

Seuraavan ohituskaistan päässä olikin sitte 150 km/h vauhtia. Niitä busseja ja rekkoja ei ihan totta voi ohittaa tavan 2-kaistasella ladulla.

Tähän 7-tien Loviisa-Kotka-välille on jo päätetty rakentaa moottoritie, nykyisen pohjoispuolelle. Rakentaminen alkaa ens vuonna ja valmistuu 2009. Jokainen varmaan kuullu uutisissa puhetta henkilöautojen transitoliikenteen huimasta kasvusta Suomen kautta Venäjälle. En osaa sanoa tarkkoja lukuja, kuinka suuri osa siitä liikenteestä kulkee just tota 7-tietä, mut rekkoja kulkee muutenki paljon. Kun siihen lisätään nää autonkuljetus rekat, on raskasta liikennettä jo aika .. hurjasti.

[napina]
Poliisi vois ees joskus keskittyä pienten (alle 10km/h) ylinopeuksien kyttäämisen sijaan keskittyä noiden rekkojen turvavälien ratsaamiseen. Varsinkin nää autonkuljetusrekat liikkuu 3-4 auton letkoissa ja todella usein toistensa perissä niin kiinni, että ne pakko ohittaa kaikki kerralla. Tulee aika pitkiä ohituksia..
[/napina]

Huh, mikä vuodatus :hah:
#179 • • kytkönen Guest
jep, huonolla säällä oikeesti järkee käteen.

ja niitä sumuvaloja ei tarvii pitää kuin huonolla säällä ;)