Teknokulttuurin pinnallisuus.

143 posts, 8 pages, 22,376 views

#61 • • ville Guest

Tekno-kulttuuri on kuitenkin mielestäni ainakin osittain pinnallistunut, juuri sen takia että yhä suuremmissa määrin porukkaa kiinnostaa vain se että homma on "in".

Aina vedotaan tähän "in" seikkaan. Missä sanotaan, että klubikulttuuri on enemmän "in" kuin esim suomirap? Jos klubit on "in" niin miksi koko kevät ja kesä kärsittiin yleisökadosta?

Välillä tuntuu siltä, että tämä "in" käsitys elää voimakkaana ainoastaan klubikulttuurin sisällä ....
#62 • • Tres Guest

Aina vedotaan tähän "in" seikkaan. Missä sanotaan, että klubikulttuuri on enemmän "in" kuin esim suomirap? Jos klubit on "in" niin miksi koko kevät ja kesä kärsittiin yleisökadosta?

Välillä tuntuu siltä, että tämä "in" käsitys elää voimakkaana ainoastaan klubikulttuurin sisällä ....

Ainahan voi kuvitella että homma on 'IN' vaikka se olisikin
jo 'OUT'. Väestökato johtuukin ilmeisesti siitä että yhä useampi
on herännyt tajuamaan että clubiscene alkaa olla
ihan 'OUT'. :018:
#63 • • kuilu Guest

Aina vedotaan tähän "in" seikkaan. Missä sanotaan, että klubikulttuuri on enemmän "in" kuin esim suomirap?

Rap-skenehän vaikuttaakin pinnalliselta, kun katsoo ulkoapäin pintahan se siinä ensimmäisenä. Kun menee syvemmälle, niin kaikesta löytyy pohjalta jokin muu syy kuin voitontavoittelu.

Näin. Kun olet syvällä pinnalle on matkaa.;)

In-out, in-out, kuulostaaki ihan nussimiselta. Mut seksi erikseen.

- inhymiöout -
#64 • • kuilu Guest

Outoa logiikkaa, sillä nyt jos minun kaverini ovat Ale-pubissa ja menen sinne heitä tapaamaan niin ryyppäyskulttuuri on pinnallista?

Tää eka vastaus tais kadota bittiavaruuteen, huoh.

Ei ollenkaan outoa. Jos menet tapaamaan ystäviäsi Aleen, etkä ryyppäämään et edusta dokauskulttuuria, et mene siinä kontekstissa. Mutta jos menet sinne ja ryyppäät vain siksi kun frenditki tekee niin, olet pinnallinen, siis dokausmielessä.;) Vähän niinku joisit bissestä kuohat ja jättäisit itse juoman nauttimatta.

Mutta jos päätät lähteä pistämään kortesi kekoon suomalaiseen juomakulttuuriin (ja samalla tavata samoinajattelevia ystäviäsi), se on myös kulttuurista osallistumista.

Ystävien tapaamisessa ei tod ole mitään väärää. Paitsi jos halvennat ko. frendejä sanomalla et mä oon täällä nyt dokaamassa, vaikka oletkin todellisuudessa viettämässä aikaa sinulle mukavassa seurassa.

Eli klubittaminen klubittamisen vuoksi, sekin voi olla pinnallista. Ellet ole pro.:cool:

- nythymiökotiin -
#65 • • Taedium Guest

yhä suuremmissa määrin porukkaa kiinnostaa vain se että homma on "in".

Mutta mites sitten minä? Mulla ei oo mitään pluria missään. Ei tunnu se. Mä käyn klubeilla kun siellä on kivaa. Jos jossain muualla on kivempaa, niin menen sinne. Nyt vaan tuo klubitouhu on se, mihin lähes joka pe-la mennään. Oonko mä nyt sitten "in" vai "out"? (The good old in-out in-out, quite a horrorshow...) Vai turisti vai pintaliitäjä vai mikä? (Toisaalta, ei tartte vastata, sillä itselleni riittää se, että mä tykkään. Muiden mielipiteet siitä olenko oikeutettu nauttimaan klubin antimista ovat kuin kirjapaino, joka painattaa vain numeroa 1.)

Jos klubit on "in" niin miksi koko kevät ja kesä kärsittiin yleisökadosta?

Mä olin kesän Suomessa. LOL!

Jos menet tapaamaan ystäviäsi Aleen, etkä ryyppäämään et edusta dokauskulttuuria, et mene siinä kontekstissa.

Eli dokauspaikassa ei saa olla "turisteja", kuten ei myöskään klubeilla? Jos menet pubiin on pakko vetää lärvit. Juuri tätä lähdin pakoon Suomesta.

Mutta jos menet sinne ja ryyppäät vain siksi kun frenditki tekee niin, olet pinnallinen, siis dokausmielessä.;)

No oma mielipiteeni on, että jos dokaat jonkun syyn takia, niin sinulla on ongelma. Jos dokaat, koska ei löytynyt mitään estettä ja tekee mieli, niin se on ainoa mahdollinen "oikea" syy, imo. Eli tässäpä lauseessa olemme lähestulkoon samaa mieltä.

Ystävien tapaamisessa ei tod ole mitään väärää.

Ok. Eli voin edelleen mennä klubille hyvällä omallatunnolla ilman, että juon itseni tyhmäksi ja tanssin kuin hullu?

Nemo saltat sorbius, nisi infanus est.

Paitsi jos halvennat ko. frendejä sanomalla et mä oon täällä nyt dokaamassa, vaikka oletkin todellisuudessa viettämässä aikaa sinulle mukavassa seurassa.

Palataan takaisin Pekkaan. Oletetaan, että ystäväsi loukkaantuvat, jos sanot, että ei kiinnostais dokata mutta teidän kanssa viettäisin aikaa, niin miksi loukkaisit heitä? Eikö ole paljon ystävällisempää jättää kertomatta syy dokaamiseesi, kuin kertoa totuus ja loukata? Varsinkin, kun tässä tapauksessa totuuden toitottamisesta ei olisi mitään hyötyä - vain haittaa. Eikä tämä "valkoinen valhe" (kertomatta jättäminenkin on oman arvokäsitykseni mukaan valehtelemista) vahingoita ketään, joten totta puhumalla vain aiheutat mielipahaa. Onko totuus kerrottava hinnalla millä hyvällä?

Ellet ole pro.:cool:

Mut pron ei tarviikkaan miettiä näitä hommia. Pro tietää. Pron ei tarvii kertoa olevansa pro, eikä tarvitse selitellä syitään. :001:
#66 • • Pete Input Guest

Pro tietää. Pron ei tarvii kertoa olevansa pro, eikä tarvitse selitellä syitään. :001:

Jep. Voisinpa minäkin olla Pro...:007: :007: :) :003: :008: :017:
#67 • • olivia Guest
Jokainen kokee bileet omalla tavallaan. Suurin yhteinen nimittäjä on (tietenkin) musiikki, mutta yhdelle seuraavaksi tärkein juttu on decot, toiselle valot, kolmannelle kavereiden kanssa jutustelu jne.
Nämä ovat henkilökohtaisia asioita, ja itselläni ainakin mieli on bileissä sen verran herkistyneessä tilassa, että jokin pienen pieni yksityiskohta jossain (mikä tahansa) saattaa tehdä bileistä lähes uskonnollisen kokemuksen tai vaihtoehtoisesti pilata ne.

Tästä johtuen on mielestäni vaikeaa alkaa yleistämään onko yleinen suuntaus sitä tai tätä, tai onko kulttuuri muuttumassa siksi tai täksi.
Sillä vaikka miten päin katsoisi ja vääntäisi IMHO kukaan ei omista tätä skeneä.
Bileiden järkkääjät ovat ehkä syvemmällä skenessä kuin Bontus Bilettäjä Borgåsta, joka tykkää vain kerran kuussa käydä tanssimassa, mutta Bontuksen bilekokemus on skenelle aivan yhtä tärkeä kuin esim. DJ Whateverin kokemus samoista bileistä levyjä pyörittämässä.

Jos Bontus Bilettäjä bileissä X vaipuu transsiin musiikista, yhdestä strobosta, laserista tai jostain pienestä decosta katossa, tai ihmisistä, joiden jalat tamppaavat samaan tahtiin tanssilattialla, on konemusakulttuuri saanut jälleen uuden temppelin ja ympyrä sulkeutuu.

Ja tuo on mielestäni se, mihin kaikki tässä hommassa tähtää.
Eikä millään muulla ole merkitystä.
#68 • • Jukka I Guest

No,toivottavasti en ole ainoa joka vielä saa mielettömät kiksit vaikka ihan vaan pelkästä pienestä, yksinäisestä strobovalosta..

Et ole. :)
#69 • • kuilu Guest

Eli dokauspaikassa ei saa olla "turisteja", kuten ei myöskään klubeilla? Jos menet pubiin on pakko vetää lärvit. Juuri tätä lähdin pakoon Suomesta.

Vittu. Luetun ymmärtämis kurssille mars! Ei ole pakko vetää lärvejä jos menee pubiin. Jos haluaa edustaa ryyppäyskulttuuria, ni silloin vedetää lärvit. Tai puolikkaat. Tai yks bisse. Mut sit se onki taas enemmän juomakulttuuria.

Ok. Eli voin edelleen mennä klubille hyvällä omallatunnolla ilman, että juon itseni tyhmäksi ja tanssin kuin hullu?

Nyt tajusit. Ei klubilla hengailu tarkoita että edustaa klubikulttuuria. Se on motiiveista kiinni. Ja minkä takia sitä edes pitäis edustaa, sehän on tätä nykyä aika suolesta koko toiminta. Siis pääosin. Se on muuttunut pinnalliseksi. Ja tästähän oli kysymys. Ja asetan myös kyseenalaiseksi koko unformittomuus ajatuksesi. Kyllä se pukeutuminen on yhtenäistynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Expertus dico.

- surhymiöface -
#70 • • Edited miinus Guest
deleted
#71 • • Dj Vertigo Guest
Sori - menin Miinuksen logilla sisään - ei toi Miinuksen kommentti on allekirjoittaneen näkemys.
#72 • • Taedium Guest

Ei ole pakko vetää lärvejä jos menee pubiin. Jos haluaa edustaa ryyppäyskulttuuria, ni silloin vedetää lärvit. Tai puolikkaat. Tai yks bisse. Mut sit se onki taas enemmän juomakulttuuria.

Just. No ajattelin vain kommenttejasi siitä, kuinka valehdellaan kavereille jos ei haluta pilata heidän mieltään... No kai mä sitten käsitin väärin.

Nyt tajusit. Ei klubilla hengailu tarkoita että edustaa klubikulttuuria. Se on motiiveista kiinni. Ja minkä takia sitä edes pitäis edustaa, sehän on tätä nykyä aika suolesta koko toiminta. Siis pääosin. Se on muuttunut pinnalliseksi. Ja tästähän oli kysymys.

Itse aina siellä hurmiossa jyrään, niin ei siinä tule seurattua toisten vaatenäytöksiä. Siksipä en osaa sanoa, kuinka moni prosentuaalisesti tulee näyttämään vaatteitaan tai vain näyttäytymään paikalle. Se on pinnallista, mutta imho ei ole pinnallista jos käyt bilettää vaan kun se on kivaa tai menet bileisiin, koska kaveritkin menee. Viime viikonloppuna kävin perjantaina bilettämässä, koska teki mieli ja lauantaina oli fiilis sellanen, että tekisi mieli tehdä jotain muuta. Kaverit oli menossa bilettää, joten otin kämppiksen kanssa auton ja ajoimme maaseutua ympäri valokuvaten kaikkea kaunista. Ehkä se, etten ota bileitä tosissaan elämäntapana tekee minusta pinnallisen.

Ja asetan myös kyseenalaiseksi koko unformittomuus ajatuksesi. Kyllä se pukeutuminen on yhtenäistynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana.

No meneppä Corneriin tai Masseen perjantai tai lauantai-iltana teknokuteissa ja katsoppa sen mustaan nahkaan sonnustautuneen kansan ilmettä ja käyttäytymistä. Laita sen jälkeen mustaa nahkaa yllesi ja mene vaikkapa everiin. Kumpiko reaktio on miellyttävämpi ja vähemmän kiusallinen? Kummassa pukeutuminen on enemmän vapaaehtoista ja kummassa "et kuulu joukkoon väärissä vaatteissa"?

Expertus dico.

:D Tekstistä päätellen olisi ehkä sopinut paremmin lausahdus O tempora, o mores... :003:

Nykyään suurin osa varmaan tästä teknokansasta on mukana vaan sen takia ku tää on "siistii".

Miten se on huono asia? Pitäskö sinne tulla vasta sitten kun siellä on ikävää? Yksi ja ainoa syy miksi mä käyn pippaloissa on se, että siellä on "siistiä". Pitäiskö mun ottaa katolinen asenne ja potea syyllisyyttä siitä, että mulla on kivaa? Mä en oikeesti ymmärrä miksei noihin bileisiin "saa" tulla jos syynä on vaan oma hauskanpitäminen. - Tai kavereiden tapaaminen. Mä en ole mikään pro-bilettäjä, joka pirihuuruissa bailaa torstaista maanantaihin nonstoppina elämäntavan takia. Mä käyn bilettämässä, koska se on hauskempi vaihtoehto vaikkapa keilailun tai pubissa käynnin sijaan. Enkä rupea pyytelemään anteeksi sitä, että minulla on hauskaa.

Nimim. "#¤@*§:n turisti"
#73 • • Dj Vertigo Guest
En mä tolla "siistii" jutulla sitä tarkoittanu - mä vaan tarkotin ihan niinku sellasta, että kotona kuunnellaan. Goottirokkii täysillä, ja sitten ku tulee Lauantai, niin ollaan niin teknoo niin teknoo...

Sä et kuitenkaan varmaan kuulu tähän kastiin, joten se siitä.
#74 • • Taedium Guest

kotona kuunnellaan. Goottirokkii täysillä, ja sitten ku tulee Lauantai, niin ollaan niin teknoo niin teknoo...

Sä et kuitenkaan varmaan kuulu tähän kastiin, joten se siitä.

...Niinhän sä luulet...

Viimesimmät 5 levyä mitä mulla on soittimessa soinut on:
Viikate - Kaajärven Rannat - Aikas kansantanhuhenkistä, mutta kai se gootin alle menee
Fear Factory - Obsolete (digi) - Ehkä johonkin metalcoreen menee
Proteus - II - Hard Energy
Beethoven - Brandenburg Concertos I - III - Klassinen
Dimitri's Dat Bag - Spykee
#75 • • elok Guest

Jos menet pubiin on pakko vetää lärvit. Juuri tätä lähdin pakoon Suomesta.

Ja menit sitten Irlantiin????:eek: ;)
#76 • • Edited Taedium Guest

Ja menit sitten Irlantiin????:eek: ;)

Juomatavat raa'asti yksinkertaistettuna:

Suomi - Juodaan pullo kossua kotona, mennään pubiin kiskomaan raivolla niin kauan kun rahaa tai aikaa riittää ja sitten katotaan, kuka on viimisenä pystyssä.

Irlanti - Juodaan joka päivä pari kolme neljä tuoppia, muttei humalaan. Tai sitten juodaan kokista tai jotain, mutta pubissa vietetään aikaa enemmän, juoden huomattavasti vähemmän.

edit: Huomasin juuri oman kirjoitukseni ja signatureni ristiriidan. LOL!
#77 • • elok Guest

Juomatavat raa'asti yksinkertaistettuna:

Suomi - Juodaan pullo kossua kotona, mennään pubiin kiskomaan raivolla niin kauan kun rahaa tai aikaa riittää ja sitten katotaan, kuka on viimisenä pystyssä.

Irlanti - Juodaan joka päivä pari kolme neljä tuoppia, muttei humalaan. Tai sitten juodaan kokista tai jotain, mutta pubissa vietetään aikaa enemmän, juoden huomattavasti vähemmän.

edit: Huomasin juuri oman kirjoitukseni ja signatureni ristiriidan. LOL!

Tota, tota.. Olen kyllä tässä kanssasi eri mieltä! Ainakin itse vierestä seuranneena sitä Irkkujen pubi elämää niin kyllä ne mun mielestä oli ainakin yhtä kännissä kun suomalaiset omissa Ale-pubeissan. Ja kun Suomalainen perusjamppa kännäää niin se yleensä tapahtuu viikonloppuisin, mutta Irlantilaiset on pubissa joka päivä...
Tiedä sitten olenko sattunut osumaan johonkin hiton Irlantilaisten alkoholistien seuraan... :rolleyes:
#78 • • Sniff Guest
heh, mullakin on itse asiassa mun 'all-time-kaenniaeaelioet-top10'-listan kärjessä irlantilainen heebo.
oltiin tosin suomessa, eli ehkä vois pistää 'maassa maan tavalla'-asenteen piikkiinkin... mut silti.

en tosin oo ottanu itseäni mukaan vertailuun, tasoituksen vuoksi.
#79 • • kuilu Guest

Ehkä se, etten ota bileitä tosissaan elämäntapana tekee minusta pinnallisen.

Huoh, ei se susta pinnallista tee. Se tekis jos sä täs jauhaisit kuinka sä oot skenepäällikkö etc., vaik ajatukset ovat toisin. Eli et ole mielestäni pinnallinen, olet pikemminkin pelkuri, ymmärrettävistä syistä, ja eksyksissä aatteettomassa maailmassa.

No meneppä Corneriin tai Masseen perjantai tai lauantai-iltana teknokuteissa ja katsoppa sen mustaan nahkaan sonnustautuneen kansan ilmettä ja käyttäytymistä.

:D Tehty useasti, tosin porttarin jälkeen, joskus viime vuosituhannella, Masseen en oo tunkenu. Oltiin BayCity possen kaa revittelemäs, oli kyl hauskaa naama virneessä pitkät päällä istua Tampereelta tulleitten goottien kaa, ja kyl niil feisi venähti ku alettii rullaa pöydässä. "Hei nää polttaa kukkaa täällä!" huus poke, eikä auttanu ku seliteltii hiukan häpeillen et "lehteehän tää vaa..." Varmistettii viel se porttari seuraavana iltana.:D Mansen pojat kyl vähä jumahti...

Laita sen jälkeen mustaa nahkaa yllesi ja mene vaikkapa everiin. Kumpiko reaktio on miellyttävämpi ja vähemmän kiusallinen? Kummassa pukeutuminen on enemmän vapaaehtoista ja kummassa "et kuulu joukkoon väärissä vaatteissa"?.

Jeespoks, mut sun pitääki muistaa et rokkenroll on jo 50 v vanha ilmiö, liike, aate, whatever. Sitäpaitsi musta nahka ja ever, nehän on yks yhteen. Mitenköhän teknopuristit suhtautuu kolmenkymmenen vuoden päästä sen aikasii uuden aallon edustajiin. Itellä alko toi rokki sellasest Ramones diggailust 80-l alus ja GnR oli vika kapinaliike mulle, vanhat starbut veti sitä samaa kopiota kapinasta ja myi sen cocacolalle. Mut onneks törmäsin sit teknobileisiin, ja hyvään aikaan.:p Tempus fugit.

Parempi turisti ku puristi!

- heihymiöhulinaa -
#80 • • Edited Taedium Guest

Tota, tota..

Vastaus

Ja mitä kä juttuihin tulee, niin ei se humalasta johdu, että se irkku siellä listan kärjessä on. Se johtuu siitä, että se on irlannista. Dublinin pohjoispuolelta? Oliko sivuilta kalju ja päältä lyhyt ja margariinilla kammattu alas se sen tukka? Oliko tuulipuvun takki? Oliko lenkkarit? Huusiko ja mesosiko?

No ne on semmosia selvinkinpäin.

edit:

olet pikemminkin pelkuri, ymmärrettävistä syistä, ja eksyksissä aatteettomassa maailmassa.

Pelkuri? Kun en ota hauskanpitoa tosissaan? Kun en halua ottaa vastuuta asioista, jotka eivät minua kosketa? ...Ehkä sitten... :rolleyes:

kyl niil feisi venähti ku alettii rullaa pöydässä. "Hei nää polttaa kukkaa täällä!" huus poke

Oliko kannattavaa? Siis kääräsitte ravintolassa, jossa muutenkin on typerää kääriä, bostaillaksenne? Ehkä mun käsitys pinnallisuudesta on jotenkin pielessä...

häpeillen et "lehteehän tää vaa..."

...Ja jos polttaisin, niin lehden takia en viitsisi ottaa porttaria edes ylävaloon.

Sitäpaitsi musta nahka ja ever, nehän on yks yhteen.

My point exactly.