Teknokulttuurin pinnallisuus.

143 posts, 8 pages, 22,351 views

Caro²

#1 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
En ollut ajatellut koko asiaa ollenkaan, bileissä käyminen (sekin vähä mitä käyn) on ollut ihan tavanomaista illanviettoa kavereiden kesken, ja hyvien dj:den vauhdittamana tottakai.

mutta..

Lueskelin (toistamiseen) Sam Inkisen raapustamaa opusta: Tekno - Digitaalisen tanssimusiikin historia, filosofia, ja tulevaisuus.

Kauhistuneena mieleen hiipi väkisinkin ajatus, että konemusiikin syvin olemus on unohdettu, kuopattu, tai ajansaatossa muuttunut joksikin "helpommaksi" asiaksi sulattaa.

Kirjoittelen nyt ihan siltä pohjalta mitä olen siis lukenut (en voi väittää mitenkään että olisin ollut edes sivustakatsojana teknokulttuurin historian aikana).

Suomeen teknokulttuuri rantautui (Inkisen mukaan) varsinaisesti "vasta" 90-luvun alussa. Ideologia ja filosifia oli kaiketi vahvasti mukana silloin. Teknoon yhdistettiin helposti tulevaisuus, tietokoneet, bitit, kyberpunk-maailma ja kaikki koneiden ja täydellisyyden ihannointi. Puhumattakaan muista arvoista ja varsinaisesta plur-hengestä.

Onko päässyt käymään niin että teknokulttuurin noustessa pinnalle, on moiset asiat unohdettu täysin, ja sitä myötä elektronisesta tanssimusiikista on vain tullut yksi kuunneltava/tanssittava musiikki sen sijasta että se olisi elämäntapa ja ohjenuora. Puhumattakaan koko teknoilun filosofisesta ajatuksesta.

Ihmisille strobokin on vain valo joka välkyyy kivasti.. Inkisen kirjasta sai sen käsityksen että strobollakin on oma symbolinen arvonsa teknokulttuurissa.. ykköset ja nollat, bitit, pimeys ja valo.
Niin..no vilkkuuhan se :)

Toivottavasti joku edes älysi mitä ajan takaa... Imho tekno-skene on kyllä noista ajoista muuttunut paljon jos painettuun sanaan on uskominen... Itse en ainakaan ajattele ollenkaan sitä mihin teknokulttuuri on ehkä joskus pohjautunut.. nyt se on vaan hyvää musiikkia ja mukavaa soitettavaa...

P.S. Tekno-sanalla tarkoitan tässä elektronista tanssimusiikkia.. Aikoinaanhan teknosta puhuttiin juuri elektronisena tanssimusiikkina.. vaikka se tietenkin oli väärä termi kuvaamaan koko tyyliä.
#2 • • Edited Ana-- Guest
Ainakin sellainen "Me olemme erityisiä"-hegemonia teknokulttuu-
rista on enemmän tai vähemmän kadonnut konemusiikkibiisien
lyödessään itseään läpi valtavirran uutena pop-musiikkina. Kuvit-
telisin, että teknokulttuurin rantautuessa teknon harrastajien
keskuudessa on ollut vallalla sellainen ajatus, että tässä ollaan
tekemässä jotain kovasti erityistä, ja tämä on heijastunut myös
ajatusmaailmaan, teknosta on tehty paljon isompi juttu kuin mitä
se loppupeleissä on; musiikkia. Teknokulttuuri on ollut ihan oma
asiansa alakulttuurina samalla tavalla kuin punk- ja goottirock-
kulttuuri, on ollut asiaankuuluva pukeutumistyyli ja tietyt maneerit
ja sisäryhmän sisällä hyväksytty tapa ajatella; tässä tapauksessa
muun muassa PLUR-aate. Teknokulttuuri oli kulttuuri, jolla oli
aikoinaan sanomaa, ja musiikki oli vain osa koko "reivaajuutta".

Teknoilu on sinänsä lievempi alakulttuuri kuin esim. rock-kulttuuri,
rock-harrastajat pukeutuvat musiikkimakunsa näköisesti myös
vapaa-ajallaan ja esim. goottikulttuurin kannattajilla on hyvinkin
silmiinpistävä tapa tuoda omalla olemuksellaan julki ajatusmaail-
maansa ja siinä ohessa musiikkimakuansa. Näillä, hieman van-
hemmilla alakulttuureilla, on paljon myös muuta kulttuurisälää
joka olennaisesti tai vähemmän olennaisesti liittyy harrastajan
ajatusmaailmaan. Esim. klassisia goottileffoja (The Crow), etc.

Onko teknokulttuurilla tällaista? Aika harva teknon harrastaja
enää tuo julki teknouttaan pukeutumalla jotenkin erityisen
teknosti, kiksukarvoja ei paljoa (luojan kiitos) julkisissa liikenne-
välineissä näe, eikä ihmislokeroa "teknoilija" tai "konemusiikin-
harrastaja" ole oikeastaan enää ihmislokeron tiukimmassa
mielessä edes olemassa. Neonvärit ovat kadonneet, glowstikit
ovat nykyään lähinnä vitsi.

Teknokulttuuri ei silti mielestäni ole mitenkään erityisen pinnallis-
tunut, vaan pointti on lähinnä siirtynyt teknossakin musiikkiin ja
epäolennainen hörhöily oman sisäryhmän edellyttämissä univor-
muissa on jäänyt pois. Teknobileisiin voi kävellä sisään lähes
minkälaisissa vaatteissa tahansa ja bileissä voi törmätä melkein
minkälaiseen ihmiseen tahansa. Yleistä, vaiettua dresscodea ei
ole edes olemassa. Esimerkiksi kovan luokan industrialbileissä
siniset lökäfarkut jalassa tuntee jo kovasti olevansa eri porukkaa
kuin niitteihin ja nahkaan pukeutunut valtayleisö, vaikka tuntisi
musiikinkin perin pohjin. Teknosta on poistunut laumasieluisuus
ja tilalle alkaa pikkuhiljaa hiipiä aito individualismi.

Polkka on sit tietty asia erikseen ;)
#3 • • Kotkan-laihin-dj Guest
(en tiedä tää on vissi offtopic, mut laitan kuitenkin)

Minun mielestä tekno-tapahtumaan ei sais ees päästää semmoisia ihmisiä jotka tulevat vaan juomaan tai muuks syyks(esim. naisten/miehien pokaaminen), koko tarkoitus on et porukka kuulisi niitä dj:tä jotka esiintyvän kyseisenä iltana, musiikki. Mä luulen että näiden vuosien varrelt tämän kyseisen pointin ovat pilanneet kaikennäiköiset (keskiyön-opiskeliä bileet) ja semmoiset väärää käsitystä antavat rafla-hipat, niiden tuloksena on sitten esim. "laitas jotain teknoo soimaan, no mitä teknoo, jotain N-synkki" toivomukset!

Joka true-bilettäjän otsaan pitää laittaa leiman!
#4 • • Ana-- Guest

Minun mielestä tekno-tapahtumaan ei sais ees päästää semmoisia ihmisiä jotka tulevat vaan juomaan tai muuks syyks(esim. naisten/miehien pokaaminen), koko tarkoitus on et porukka kuulisi niitä dj:tä jotka esiintyvän kyseisenä iltana, musiikki. Mä luulen että näiden vuosien varrelt tämän kyseisen pointin ovat pilanneet kaikennäiköiset (keskiyön-opiskeliä bileet) ja semmoiset väärää käsitystä antavat rafla-hipat, niiden tuloksena on sitten esim. "laitas jotain teknoo soimaan, no mitä teknoo, jotain N-synkki" toivomukset!

Niin, ja pitäs kans kieltää juutalaisilta, neekereiltä ja homoilta
sisäänpääsy. Ne pilaa bileet!!!!!!!! :mad: :mad:
#5 • • timppa^ Guest
Pinnallistumista? Paskanlatvat.

Muutosta? Nimenomaan.

Mulle se on sinänsä yksi lysti, mihin teknokulttuurin ihannointi perustuu, mulla se on seuraavien sanojen yhdistelmä: PLUR, tunnelma, ääni, kiva, lomalla, aivot, olla, saavat. Järjestelkää noita sitten ihan oman kieliopin mukaan. Eihän teknokulttuuri voi tietenkään elää samassa hengessä kuin joskus 90-luvun alussa, koska olihan silloin tietokoneet, bitit ja sen sellaiset vielä uutta ja mystistä. Tänä päivänä kuitenkin ihan jokapäiväisiä juttuja.

Käsittääkseni se alkuperäinen plur-aate elää vielä jossain määrin, tai ainakin musta tuntuis että teknoilijat on keskimääräistä avoimempaa ja rennompaa porukkaa. Sen vaan jotenkin tietää olevansa konemusabileissä normaalin baari-illan sijaan, vaikka ei kuulisi musiikkia eikä näkisi decoja&vaatteita&muita visuaalisia tuntomerkkejä. Ensimmäistä kertaa oikeissa bileissä ollessani, oli olo kuin Liisalla pudotessaan jäniksenkoloon, kun baarissa ei

1) Tarvinnut varoa jokaista sanaansa siinä pelossa, että joku perussuomalainen viinahöyryinen karju paiskoisi turpaan perusteella "käyx vittuilee saatana" -tyyliin.

2) Soinut valmiiksi pureskeltu musiikki.

3) Ollut lippispäisiä autonasentajia vonkaamassa pinpiä.
(poikkeuksena mainittakoon ne muutamat känniset, jotka ovat vahingossa ajautuneet paikalle ja ihmettelevät kun heidän ördäilyään ja perseidenpuristeluaan katsellaan kummaksuen)

Eli on kait sitä aitoa korkeakulttuurinomaista UG-henkeä kait vielä olemassa.

On tietysti hyvä tietää oman kulttuurisuuntauksensa taustoja, muttei historiassa tarvitse sentään elää.

Jos teknottaminen on juttusi, olkoon siis, ei siihen mitään sääntöjä ole. Tässä näkemykseni.

PLUR.

ps. En ole ihmeemmin edes teknokulttuurin historiaa tutkiskellut, mutta se, mitä sivusilmällä on aivoon tarttunut toimikoon pohjana.

pps. Äärimmäinen väsymys tuottaa julmettuja houreita, joten tekstin sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä koko topicin kanssa.
#6 • • Kotkan-laihin-dj Guest

ja ryssilt..!!:mad: :mad: :mad:
#7 • • Laite Guest

ja ryssilt..!!:mad: :mad: :mad:

/sarkasmi on

nii. ja sit vielä kaikilta muilta paitsi multa!!1!!11!

ja sit niiltä hyvännäköisiltä muijilta mitä mä voin sit pokailla kännissä kun pousailen jossain!!!

:määäd: :määäd:

/sarkasmi off
#8 • • Mrrshan Guest
tuollahan on noita vanhoja teknoaiheisia artikkeleita, joita moni on varmasti lukenutkin:

http://www.damicon.fi/fri/articles/index.html

Hyperrealin spirit of raving archives näyttää aika kattavalta ja mielenkiintoiselta katsaukselta (vanhaan) rave-kulttuuriin. En ole tosin vielä juurikaan lukenut sitä itse.
#9 • • osm Guest

Aika harva teknon harrastaja
enää tuo julki teknouttaan pukeutumalla jotenkin erityisen
teknosti, kiksukarvoja ei paljoa (luojan kiitos) julkisissa liikenne-
välineissä näe, eikä ihmislokeroa "teknoilija" tai "konemusiikin-
harrastaja" ole oikeastaan enää ihmislokeron tiukimmassa
mielessä edes olemassa. Neonvärit ovat kadonneet, glowstikit
ovat nykyään lähinnä vitsi.

Mun mielestä tää "tavallisuus" on nimenomaan ollu osa sitä "alkuperäistä" kulttuuria, erityinen pukeutuminenkin tuli mukaan vasta myöhemmässä vaiheessa kun alko tulla ensimmäsiä pousaus-elementtejä mukaan.

Teknokulttuuri ei silti mielestäni ole mitenkään erityisen pinnallistunut, vaan pointti on lähinnä siirtynyt teknossakin musiikkiin ja epäolennainen hörhöily oman sisäryhmän edellyttämissä univormuissa on jäänyt pois.

Tää kuvaus sopii paremmin klubikulttuuriin kuin teknokulttuuriin. Vähän epäkaupallisemmissa bileissä on aina ollu sellasta henkeä että kaikki saa näyttää siltä miltä haluaa ja saa tanssia niinkuin haluaa.
#10 • • Homegrove Guest
En jaksa/ pysty pitämään pinnallisuutta hirveän pahana asiana, varsinkaan niinkin hedonistisessa kulttuurissa kuin klubi-kulttuuri...
Caro²

#11 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Househan on nimenomaan saanu suosiota gay-klubiella :D
Eikös se olis sitten oman alkuperän kieltämistä :001:
#12 • • Edited Ryvon DJ Guest

Originally posted by Caro²

Suomeen teknokulttuuri rantautui (Inkisen mukaan) varsinaisesti "vasta" 90-luvun alussa. Ideologia ja filosifia oli kaiketi vahvasti mukana silloin. Teknoon yhdistettiin helposti tulevaisuus, tietokoneet, bitit, kyberpunk-maailma ja kaikki koneiden ja täydellisyyden ihannointi.

Täytyy muistaa, että se Suomi mihin tekno aikoinaan rantautui, oli ihan eri maailma kuin tänään, sekä henkisesti että ajallisesti.

Oikeastaan Suomessa (ja maailmalla) teknon voittokulku ajoittuu melko tasan taloudellisen laman kehittymisen kanssa.
Samaan aikaan v.-91/92 välillä, kun lama tunnistettiin valtamedioissa ja yhteiskunnassa, puheet teknosta ja niihin liittyvistä bileistä nousivat korostetusti esille. Kaikenlaisissa kulttuuri- ja muissa lehdissä oli artikkeleita ja juttuja uudesta konemusiikista, ja ne olivat jälkeenpäin katsottuna hyvinkin korkealentoisia juttuja.

Tuntui ihan luonnolliselta ja itsestäänselvältä että ankea pätkätyö-ei-oo-rahaa-elämä voitiin unohtaa kovan mekaanisen musan tahtiin, ja niinhän sitä tehtiinkin.

Muutenkin muistan että juopumis/ravintola/klubi- ja viikonloppuelämä tuntui lamasta huolimatta olevan korostetummin esillä tuolloin 90-luvun alussa, melkeinpä enemmän kuin nykyään?
Ihmiset tuntuivat ikäänkuin pakenevan huoliaan keinolla millä hyvänsä, jotkut rupesivat bilettämään kuin viimeistä päivää, jotkut rupesivat Futon-vuoteillaan mietiskeleviksi askeettisiksi elämäntapamunkeiksi jne... Kaikilla tuntui olevan motto: "ei mitään välii".

Elävästi on jäänyt mieleen esim. Radio Cityn suora lähetys jostain teknoluolasta vappuna joskus v.-93: Roope Lehtinen on paikalla ja haastattelee NMT-puhelimen avustuksella paikalla olevia bilettäjiä ("onkse neuroo vai euroo?"), Nessin soittama pauke kuuluu taustalla kuin jostain autotehtaasta ja Bello Romano spekuloi "uuden kyberihmisen syntymistä jonka elämä rakentuu tekno-identiteetin varaan" (tai jotain vastaavaa :))

Eihän niitä teknofilosofistisia läppiä silloinkaan kovin tosissaan otettu, mutta se oli kyllä ilmiselvää että JOTAIN ihmeellistä ja melko erilaista tässä nyt tapahtuu.

Yksi ero mikä nykyajan bilejärkkäreiden ja silloisten välillä saattaa olla; silloin aikoinaan oli tarkoitus saada ihmiset unohtamaan arki, ts. saada ihmiset "lost in the sound" keinolla millä hyvänsä. Pimeys, savu, strobot, laserit, terroritunnelma & tyly musiikki, koko hoito oli kuin maailmanlopun meininki.
Nykyään pyritään taas mukavaan diskotunnelmaan, että naapurin tytöllä ja pojalla on bileissä kivaa :p

Tavallaan kaipaan 90-luvun alkua, toisaalta taas en ollenkaan.

EDIT: niin ja vastaus kysymykseen onko nykyajan klubikulttuuri pinnallisempaa, lyhyt vastaus KYLLÄ.
#13 • • Jukka I Guest

Minun mielestä tekno-tapahtumaan ei sais ees päästää semmoisia ihmisiä jotka tulevat vaan juomaan tai muuks syyks(esim. naisten/miehien pokaaminen), koko tarkoitus on et porukka kuulisi niitä dj:tä jotka esiintyvän kyseisenä iltana, musiikki.

Aika jyrkästi sanottu, mutta periaatteessa olen kanssasi samoilla linjoilla. Ehkäpä juuri se on vuosien varrella muuttunut, että musiikki ei enää kaikille ole niin tärkeä osa bilekokemusta. Osa porukasta tulee ensi sijassa tapamaan kavereita, osa tulee dokaamaan ja osa kenties vain näyttäytyäkseen koska klubi sattuu olemaan in. Ei ole kovinkaan harvinaista, että pousataan koko ilta eikä käydä kertaakaan tanssilattian puolella.

Jokainen saa tietysti ihan vapaasti hakea bileistä omia juttujaan. Omalla kohdalla ne parhaat tapahtumat ovat kuitenkin olleet niitä, joissa paikalla on ollut reilu konsentraatio intohimoisia musiikin ystäviä. Kyllä sillä on tunnelman kannalta merkitystä, onko porukka täysillä mukana tanssilattialla vaiko baarin puolella jumittamassa.
#14 • • Edited Lachesis Guest

...Ei ole kovinkaan harvinaista, että pousataan koko ilta eikä käydä kertaakaan tanssilattian puolella.

Jokainen saa tietysti ihan vapaasti hakea bileistä omia juttujaan. Omalla kohdalla ne parhaat tapahtumat ovat kuitenkin olleet niitä, joissa paikalla on ollut reilu konsentraatio intohimoisia musiikin ystäviä. Kyllä sillä on tunnelman kannalta merkitystä, onko porukka täysillä mukana tanssilattialla vaiko baarin puolella jumittamassa.

En koskaan ole ymmärtänyt tuota "pousauksen" vähättelemistä. Mitä väärää on siinä, että haluaa nauttia hyvästä musiikista pöydän ääressä hyvän juoman kera? Riippuu tietenkin bileestä /puitteista, mutta mielestäni tunnelma voi olla ihan yhtä korkealla baarinkin puolella kuin itse tanssilattialla. Useimmiten pystyn keskittymään musiikkiin paremmin kun istun/seison aloillani ja vain kuuntelen.

Osa porukasta tulee ensi sijassa tapamaan kavereita, osa tulee dokaamaan ja osa kenties vain näyttäytyäkseen koska klubi sattuu olemaan in.

Jep, klubithan on se epätavallisin paikka tavata konemusiikista pitäviä ystäviä ;)

Ehkäpä juuri se on vuosien varrella muuttunut, että musiikki ei enää kaikille ole niin tärkeä osa bilekokemusta.[/B]/

Edellisten perusteella väittäisin, että musiikki on ihan yhtä oleellinen osa bilekokemusta, siitä vaan nautitaan eri tavalla ja monipuolisemmin.

(En ollut näkemässä meininkejä edes kolmea vuotta sitten, joten perustan vastaukseni tässä topicissa esitettyihin tietoihin.)
#15 • • Edited dixoff Guest
Yksi sana: Arkipäiväistyminen.

Teknossa ei ole enää sellaista salaseurameininkiä, kun touhu on jonkinmoinen osa yhä useamman elämää. Ero skenemiehen ja rivitamppaajan välillä on kapeampi kuin ennen. Teknoa saa joka levykaupasta, hyvät biisit, levyt ja dj-setit, ja tieto niistä, deejiistä ja hyvistä bileistä leviää internetissä paljon laajemmalle kohderyhmälle. Bileet ovat siirtyneet paskaisista teollisuushalleista kaikennäköisiin soittoruokaluihin, jolloin ne ovat siirtynyt lähemmäs kuluttajaa. Toisaalta juuri tämä kertoo myös yhteiskunnan muuttumisesta. Hallibileille olisi tilausta, mutta oikeanlaiset teollisuushallit on nykypäivänä joko jyrätty maan tasalle, tai ovat käytössä, tai on hinnoiteltu ulos bilekäytöstä.
#16 • • Tres Guest

Arkipäiväistyminen.

Tätä se on.

Yksi ero mikä nykyajan bilejärkkäreiden ja silloisten välillä saattaa olla; silloin aikoinaan oli tarkoitus saada ihmiset unohtamaan arki, ts. saada ihmiset "lost in the sound" keinolla millä hyvänsä. Pimeys, savu, strobot, laserit, terroritunnelma & tyly musiikki, koko hoito oli kuin maailmanlopun meininki.
Nykyään pyritään taas mukavaan diskotunnelmaan, että naapurin tytöllä ja pojalla on bileissä kivaa

Eipä yleistetä. ;) http://inkvisitio.aivo.com
#17 • • Edited anna S. Guest
Mä olin joku 13 tai 14 kun luin jostain lehdestä,että Briteissä pidetään tehdashallibileitä,jossa soi elektroninen musiikki.Mua alkoi kiinnostaa,että mitäs ihmettä se sellainen on?Seinät resonoivat musan tahtiin?Ihmiset tanssivat tunteja?Häh?
Jossain vaiheessa uskalsin sitten varata kirjastosta internet- ajan ja tuumasta toimeen:hakusanalla "rave"löytyi mm.fi-rave sivustot sekä teknotietoa aloittelijalle.
No,minkäs teet,rutkasti alaikäinen pikkukaupunkilainen ei pääse Kaapelitehtaalle mitenkään.Oli tyydyttävä mafian dancemobiin ja kirjastokäynteihin.
Mulla oli kuitenkin jonkin sortin tietoa tapahtumista.Sen tähden on tuntunut ,että synnyin vähän liian myöhään,parhaimmat ug/laittomat bileet on jo pidetty,suurimmat musiikin ystävät ovat kyllästyneet ja koko homma on nykyään pelkkää "klubittamista" ravintolaympäristössä.
Onneksi olen saanut kunnian olla mukana pienemmissä,mutta hengeltään välittömämmissä bileissä.Mä välttelen jättitapahtumia sekä tanssiravintoloita muistuttavia klubeja.Haluan käydä tapahtumissa,joissa musiikki on pääasia.
Niin ja Inkisen kirjasta pidin.
#18 • • Pete Input Guest

Mä välttelen jättitapahtumia sekä tanssiravintoloita muistuttavia klubeja.Haluan käydä tapahtumissa,joissa musiikki on pääasia.

Eiköhän niissä kaikissa ole se musiikki pääasia.
Se että pileitä järkätään ravintolatiloissa johtunee varmaankin helpoista syistä:

- WC:t omasta takaa. Ei tartte kusta nurkkiin tai pusikkoon.
- Baaritiski josta saa juomaa ilman että järjestäjä tai peräti itse joutuu kuseen.
- Vältytään "sinivuokkojen" ratsauksilta sekä musan loppumiselta.
- Saa kamat (takit, puhelimet yms.) narikkaan talteen.
- Muutenkin homma on laillisempaa.

Tuossa nyt muutama, mielestäni hyvä syy järjestää bileet valmiiseen "palvelu"-mestaan.
#19 • • Ana-- Guest

Mulla oli kuitenkin jonkin sortin tietoa tapahtumista.Sen tähden on tuntunut ,että synnyin vähän liian myöhään,parhaimmat ug/laittomat bileet on jo pidetty,suurimmat musiikin ystävät ovat kyllästyneet ja koko homma on nykyään pelkkää "klubittamista" ravintolaympäristössä.
Onneksi olen saanut kunnian olla mukana pienemmissä,mutta hengeltään välittömämmissä bileissä.

Hööpsis. Vaikka yhden aikakauden missaakin, niin nyt saa olla
onnellisena mukana tämän hetken ympyröissä ja sitten
kymmenen vuoden päästä voi tuntea mittaamatonta elitismiä
koska on ollut mukana "melkein alusta asti". Silloin sitä voi sitten
kuittailla sen hetken klubiskenestä kitiseville teineille, miten paljon
paremmin asiat olivat ennen, eli tänään.. Aika taitaa kullata
muistot. Enpä ihan usko että 1993 bileskene oli juurikaan autu-
aampi kuin nyt.
#20 • • töölöBASS Guest

vittu joo! ja oon ollu kans bailuissa joissa oli kotkalaisia! pilas fiilikset! ei enää! pidetään bileet siisteinä, ei enää kotkalaisii bailuihin!:D