Teknokulttuurin pinnallisuus.

143 posts, 8 pages, 22,392 views

#21 • • hexasonik Guest

Originally posted by Caro2
Lueskelin (toistamiseen) Sam Inkisen raapustamaa opusta: Tekno - Digitaalisen tanssimusiikin historia, filosofia, ja tulevaisuus.

Ihmisille strobokin on vain valo joka välkyyy kivasti.. Inkisen kirjasta sai sen käsityksen että strobollakin on oma symbolinen arvonsa teknokulttuurissa.. ykköset ja nollat, bitit, pimeys ja valo.

suosittelen itse kutakin suhtautumaan inkisen sepustuksiin tietyllä varauksella. en ole aivan taipuvainen uskomaan, että alkuaikojenkaan kotimaiset bileissä kävijät ja bilejärkkääjät suhtautuivat asiaan filosofisella hartaudella. kyllä suurin osa porukoista kävi paikalla hyvien bileiden, hyvän meiningin ja musiikin vuoksi välittämättä scifi/koneromantiikasta tai jostain marshallmcluhaneista hevon haileata. sitä paitsi, teknomeiningin rantautuessa suomeen joskus -88 herra inkinen oli vielä naistenlehdissä paapottu kännyköitään ja futoneitaan esittelevä pörssihuuma-sijoitttaja-juppi-ihmelapsi, josta sukeutui teknoteoreetikko vasta muutaman vuoden kuluttua, 90-luvun alkupuolella. epäilemättä filosofi inkinen on kovasti ollut innostunut teknokulttuurista ja tietää asiasta paljon, mutta luulenpa että filosofista hehkutusta ja ilmiön paikka paikoin yliampuvaa teoretisointia on harjoitettu vain inkisen lähipiireissä. inkisen kirjassa - kuten miehen myöhemmissäkin kirjoituyksissa - haisee aika runsas omakehu ja yliopistomiehille tyypillinen 'minä tiedän paremmin' -besserwisser-asenne.

Ryvon DJ
EDIT: niin ja vastaus kysymykseen onko nykyajan klubikulttuuri pinnallisempaa, lyhyt vastaus KYLLÄ. QUOTE

mitä tulee meiningin pinnallisyúuteen, olen samaa mieltä. vaikkei teknokulttuuri 90-luvun alussa todellakaan ollut maamme laajamittaisin filosofinen symposium, meininki näyttää kaiken tämän klubikulttuurihömpötyksen myötä pinnallistuneen entisestään. aika usein olen saanut vaikutelman, että bilejengin ulkonäkö ja kaiken maailman dresscodet näyttävät olevan koko touhun olennaisin osa. vanhan ajan bileissä ei ulkonäköön katsottu. kaikilla oli hyvä meininki pitkätukkahämystä altern8-maskilla ja glowstickillä varustautuneeseen 'reivaajaan'.

#22 • • Karo Guest

epäilemättä filosofi inkinen on kovasti ollut innostunut teknokulttuurista ja tietää asiasta paljon, mutta luulenpa että filosofista hehkutusta ja ilmiön paikka paikoin yliampuvaa teoretisointia on harjoitettu vain inkisen lähipiireissä

mitä tulee meiningin pinnallisyúuteen, olen samaa mieltä. vaikkei teknokulttuuri 90-luvun alussa todellakaan ollut maamme laajamittaisin filosofinen symposium, meininki näyttää kaiken tämän klubikulttuurihömpötyksen myötä pinnallistuneen entisestään. aika usein olen saanut vaikutelman, että bilejengin ulkonäkö ja kaiken maailman dresscodet näyttävät olevan koko touhun olennaisin osa. vanhan ajan bileissä ei ulkonäköön katsottu. kaikilla oli hyvä meininki pitkätukkahämystä altern8-maskilla ja glowstickillä varustautuneeseen 'reivaajaan'.

"Filosofista hehkutusta" ja "ilmiön yliampuvaa teoretisointia" on harjoitettu maailmalla runsaasti. Paljon on ilmestynyt teknokulttuurin historiaa käsitteleviä kirjoja, joista saa lukea ihan toisenlaisesta meiningistä, kuin mitä esim. Suomen nykyinen klubikulttuuri on. Monille alkuaikojen teknoilijoille kysymys oli nimenomaan *alakulttuurista*, johon kuului musiikin lisäksi tietynlainen filosofia, ja jopa yhteiskuntakriittisiä piirteitä, joista nykyisessä bilekulttuurissa ei ole jälkeäkään. Siitä olen kyllä yhtä mieltä, että suuri muutos on tapahtunut, ja konemusiikista on tullut (myös) valtavirran viihdettä, ja että paljon ikäviä pinnallisuuden piirteitä näkee bileissä. :rolleyes:
#23 • • hexasonik Guest

"Filosofista hehkutusta" ja "ilmiön yliampuvaa teoretisointia" on harjoitettu maailmalla runsaasti. Paljon on ilmestynyt teknokulttuurin historiaa käsitteleviä kirjoja,

epäilemättä. kovin suuri osa kirjallisuudesta tosin on näyttänyt inkisen kirjoituksista poiketen olevan suhteellisen asiallista eikä hehkuttavaa, yliampuvaa ja omaa persoonaa korostavaa.

"joista saa lukea ihan toisenlaisesta meiningistä, kuin mitä esim. Suomen nykyinen klubikulttuuri on. Monille alkuaikojen teknoilijoille kysymys oli nimenomaan *alakulttuurista*, johon kuului musiikin lisäksi tietynlainen filosofia, ja jopa yhteiskuntakriittisiä piirteitä, joista nykyisessä bilekulttuurissa ei ole jälkeäkään.

tämä pitää paikkansa, mutta tekno(musiikki)alakulttuuriin voi tuntea kuuluvansa osaamatta 'neuromanceria' ulkoa tai tuntematta jonkun mcluhanin maailmankyläidealismin teoreettista perustaa. ja olla jopa yhteiskuntakriittinen. itselleni ja tuttavapiirilleni meininki oli kuitenkin reilusti enemmän musiikki- ja bilealakulttuuria, kuin tietoista yhteiskuntakriittis/filosofista vastakultturia. vaikka totta kai varastohallibileisiin liittyi tietty kapinallisuus ja 'systeemin vastustus', joka nykyisestä pukeuduniltaavarten-klubihedonismista on tyystin kaikonnut.

eli:

Siitä olen kyllä yhtä mieltä, että suuri muutos on tapahtunut, ja konemusiikista on tullut (myös) valtavirran viihdettä, ja että paljon ikäviä pinnallisuuden piirteitä näkee bileissä. :rolleyes:

olet oikeassa.

keep on truckin'
#24 • • Taedium Guest

"Me olemme erityisiä"-hegemonia

You are not a beautiful and unique snowflake!

Teknokulttuuri on ollut ihan oma
asiansa alakulttuurina samalla tavalla kuin punk- ja goottirock-
kulttuuri, on ollut asiaankuuluva pukeutumistyyli ja tietyt maneerit
ja sisäryhmän sisällä hyväksytty tapa ajatella; tässä tapauksessa
muun muassa PLUR-aate.

Tämä on erittäin hyvä pointti. Itselläni on kaveripiirit olleet aina erilaiset ja niitäkin on aina useampia. Siksipä itse olen lähes joka seurueessa pukeutumiseni ja ajatusmaailmani kanssa se erilainen. Konemusiikissa olen huomannut eniten sen, että vaatetukseltaan tai muuten vain tyyliltään poikkeavan ei tarvitse selitellä tyyliään niinkään, kuin esmes juuri goottimaailmassa. (Huh, kun se on tarkkaa siellä. Varsinkin jos haluaa pokata goottimuijan.) Eniten poikkeavaa pelkäävät ovat löytyneet suomenruotsalaisten joukosta. Oli exäni kavereille jo todella suuri kolahdus, kun exäni poikaystävä ei puhukkaan ruotsia sujuvasti, eikä ollut minkään Nokian pääjohtajan poika. Kun muutimme Kontulaan, ei siellä käynyt katsomassa kuin yksi exäni kaveri. Muut säälivät exääni, kun joutuu slummiin muuttamaan. (Samaiset henkilöt pitävät Taka-Töölötä jo metsän keskellä olevana slummina... Joko keskusta, krunikka, skatta tai grani... muu on slummia... ja köyhien kanssa ei puhuta.) Varmaan poikkeuksia on suomenruotsalaisissa tai sitten minun tapaamani henkilöt olivat jotenkin poikkeuksia suomenruotsalaisten joukossa, mutta... Nimim. "Useampi vuosi seuroissa - luulen tuntevani tavat."

tekno-tapahtumaan ei sais ees päästää semmoisia ihmisiä jotka tulevat vaan...

Mun mielestä mihinkään tapahtumaan (kone- tai minkä tahansa muun musiikin tapahtumiin.) ei pitäisi olla päästämättä ihmisiä sen takia, että he eivät tule "oikeiden" syiden takia paikalle. Tapahtumien tulisi olla sellaisia, että "väärät" ihmiset eivät halua tulla paikalle. "Vääriä" ihmisiä tulee jokaiseen tapahtumaan. Poikkeuksena yhden kerran gootti-ilta Fat Mamassa (R.I.P.) joihon ei päästetty sisään paria kaveriani, joilla ei ollut mustaa nahkaa yllä. (Onneksi mulla oli sen verran, että lainasin takkia ja liiviä yms. yltäni, niin päästiin sisään.) Ne "väärät" ihmiset mun puolesta saa olla siellä; eivät minua häiritse. Oma mielipiteeni on se, että Suomi on vapaa maa, jossa julkisiin tapahtumiin saa kuka tahansa mennä, eikä motiiveja kysytä. Jos itse tunnet, että joku on väärässä paikassa ja se häiritsee sinua niin, että nautintosi menee pilalle, voit aina poistua. Ainakaan itse en katso, että olisin sellaisessa asemassa, että minä päättäisin kuka tulee ja mihin bileisiin. Erilaisuutta kun on vain pakko sietää, ellei halua muuttaa johonkin Irlannin länsirannikolle mökkiin, jossa lähin ihmisasutus (pubi/lammasfarmi-combo) on 30 mailin päässä.

Konemusiikki ja -tapahtumat ovat omaan silmääni olleet suvaitsevaisempia, kuin muut tapahtumat. Tosin Kotkan-laihin-dj tyyppisiä (uskaltaisinko sanoa "kyräilijöitä"?) ei-niin-erilaisuutta-arvostavia henkilöitä on niissäkin mukana. Itse jos jotkut poistaisin koneellisista tapahtumista olisi a) häiritsevästi humaloituneet (kuten kaikkialta muualtakin) ja b) "sisäpiiriläiset" (Tarkoitan henkilöitä, jotka haluavat omia tyylin itselleen, eikä muut saa tulla, ellet oo samanlainen.). Kuitenkaan en halua tehdä asialle mitään, sillä kohdan a) henkilöt poistetaan tapahtumista, mikäli järjestysmiehet ovat tarkkoina, eikä kohdan b) henkilöille ole pakko puhua.

Konemusiikki on nyt kokenut sen kolauksen minkä kaikki muutkin ehdottoman oikeat liikkeet. Punk kuoli, kun ei kukaan jaksa loppuikäänsä kapinoida. Kaikki suuret ja voimakkaat liikkeet, jotka ovat nyt sitten "sitä itteään" laimenevat ajan myötä. Länsimaissa pisimpään tälläisiä liikkeitä on varmaankin kristinusko, joka sekin on laimentunut esmes ristiretkien ajoilta. Lähes ainoana ehdottomana lauseena itse voin sanoa, että mikään vahva ja voimakkaasti mukaansa tempaava liike ei tule pysymään voimakkaana vaan "tavallistuu" ja laimenee. Useimmat liikkeet kuolevat ennen kuin kerkeävät edes kunnolla alkamaankaan. Dixoff tais itse sanoa vähän samaa.
#25 • • Edited Tres Guest

Aika taitaa kullata muistot. Enpä ihan usko että 1993
bileskene oli juurikaan autuaampi kuin nyt.

Ei ehkä autuaampi, mutta kuten olen jo pariin otteeseen todennut
toisissa topikeissa, on alkuaikojen pioneerihenki jäänyt
pois, ja toisaalta yhteiskunnallisen tilanteen takia esimerkiksi
uusia biletiloja on hankala löytää. Yksi tekijä bilekokemuksen
syntymisessä on ympäristö, ja esim. vuosina '92-'94 ainakin
Tampereen seudulla bileet olivatkin lähes joka kerta jossain
uudessa paikassa, mikä vaikutti heti positiivisesti
bilekokemukseen. Jo yöbileiden löytäminen oli ajoittain
osa bileissä käymisen kokemusta, ja tieto tulevista yöbileistä
saatiin pääasiallisesti bileissä kädestä käteen jaettavilla kutsuilla.
Nykyään taas bileet järjestetään lähes aina vakiutuneissa
paikoissa, lentolehtisiä löytyy pitkin lattioita ja ylipäätään
meiningistä on hävinnyt se kaikkein kiehtovin salamyhkäisyys.

Tämä ei tarkoita sitä, että menneitä aikoja pitäisi sen kummemmin
jäädä haikailemaan, ja muutoksessa on aina mahdollisuuksia.
Kulttuuri muuttuu ja toivon mukaan myös kehittyy, mutta
alkuperäistä intoa ja uutuudenviehätystä ei saa takaisin
mitenkään - se jää uusien alakulttuurien (kuten muutama vuosi
sitten psy/goa -skenen metsäbilekulttuureineen) vetonaulaksi.
Yksilötasolla uutuudenviehätystä tulee tietenkin aina olemaan,
mutta ei kulttuuria luovan yhteisön tasolla.

Odottelen edelleen seuraavan alakulttuurin heräämistä.
#26 • • Taedium Guest

uutuudenviehätystä ei saa takaisin
mitenkään - se jää uusien alakulttuurien (kuten muutama vuosi
sitten psy/goa -skenen metsäbilekulttuureineen) vetonaulaksi.[/b]

[...]

Aivan.

Se mitä olen itse kelaillut on se, että kun 60-luvulla rokki räjähti, niin sen ajan vanhemmat ihmetteli, kun eihän se ole edes oikeaa musiikkia. Ja sen ajan nuoret taas oli ihan innoissaan. Nykyään ne samat nuoret ihmettelee, kun nykyajan nuoret kuuntelee jotain tietokonepiipitystä.

Odottakaapa vain mitä te pääsette ihmettelemään kun olette 60-vuotiaita.

(Niin, kuinka moni teistä pitää Beatlesin musiikkia kapinallisena?)
#27 • • Ana-- Guest

Originally poted by Tres

Perustetaan oma! Aletaan pukeutua kireisiin housuihin ja todella
isoihin paitoihin ja kuunnellaan pelkästään houseen miksattua
gabberia, niin että laukkaa huolella. Sitten keksitään sille vetävä
nimi ja tarpeeks yleismaailmallinen sanoma, jotta ihmiset voivat
samaistua helposti. Kuka on mukana? =)
#28 • • Taedium Guest

Aletaan pukeutua kireisiin housuihin ja todella isoihin paitoihin

...Mulla oli yläasteella sellaset housut, jotka oli pillifarkut ja itte värjätty toinen puntti vihreeks, toinen punaseks ja keskiosa violetiksi. Sitten spiraaliksi värjätty viher-violetti-musta-valkonen todella iso paita, joka oli tarkoitettu smokin kanss pidettäväksi. Ja erivärinen tukka, joka oli reilu puolmetrinen. Ja musa mitä kuuntelin meni ehkä enemmän siihen kakofonian suuntaan, kuin talomusiikkiin.

Mutta mikäs siinä. Aina sitä kannattaa uusia liikkeitä alottaa. Meinattiin perustaa uskonto ennen inttiä. Olis ollu intti helpompaa, jos ois voinu uskontoonsa vedoten kieltäytyä aika monesta asiasta.
#29 • • Pete Input Guest

Jaaha... taitaa olla aika soittaa "valkotakkiset" paikalle. :003:
#30 • • jmv Guest

hehee...! Kuullostaa ja varsinkin näyttäis varmasti aika...hmm...hauskalta? Oon mukana.
#31 • • Ana-- Guest

Mulle se on sinänsä yksi lysti, mihin teknokulttuurin ihannointi perustuu, mulla se on seuraavien sanojen yhdistelmä: PLUR, tunnelma, ääni, kiva, lomalla, aivot, olla, saavat.

Käsittääkseni se alkuperäinen plur-aate elää vielä jossain määrin, tai ainakin musta tuntuis että teknoilijat on keskimääräistä avoimempaa ja rennompaa porukkaa.

<klip klip>

3) Ollut lippispäisiä autonasentajia vonkaamassa pinpiä.
(poikkeuksena mainittakoon ne muutamat känniset, jotka ovat vahingossa ajautuneet paikalle ja ihmettelevät kun heidän ördäilyään ja perseidenpuristeluaan katsellaan kummaksuen)

Eli on kait sitä aitoa korkeakulttuurinomaista UG-henkeä kait vielä olemassa.

Jos teknottaminen on juttusi, olkoon siis, ei siihen mitään sääntöjä ole. Tässä näkemykseni.

PLUR.

Elisiis tuota.. PLUR koskee vain niitä ihmisiä, jotka ei ole esim. lippispäisiä autonasentajia, eli ainoot pinpinvonkaajat joita hyväksyt on pipopäiset merkonomit ja ylioppilaat? Bläh. Mun mielestä tää "mun musaa diggaava porukka on avoimempaa ja rennompaa kuin muut" on aikamoista kulttuurisokeutta ja sisäpiiriläisyyttä; ei teknoilijat ole yhtään sen suvaitsevampia tai suvaitsemattomampia kuin muutkaan musakeskeiset porukat. Se, ettei teknoilu ole kovinkaan vahva alakulttuuri heijastuu toki teknoilijoiden suhtautumiseen muihin ihmisiin, mutta tää ylihypetetty PLUR-paska mikä pätee vain hyvännäkösiin ja samoja huumeita kiskoviin kavereihin on ihan älytöntä.

Otetaan vertaukseksi vaikkapa teknopuristien polkkadissailut, etc.. Kyllä tähänkin skeneen mahtuu ihan samalla tavalla halveksuntaa ja vähättelyä kuin mihin tahansa muuhun skeneen.
#32 • • Mrrshan Guest

Elisiis tuota.. PLUR koskee vain niitä ihmisiä, jotka ei ole esim. lippispäisiä autonasentajia, eli ainoot pinpinvonkaajat joita hyväksyt on pipopäiset merkonomit ja ylioppilaat? Bläh. Mun mielestä tää "mun musaa diggaava porukka on avoimempaa ja rennompaa kuin muut" on aikamoista kulttuurisokeutta ja sisäpiiriläisyyttä; ei teknoilijat ole yhtään sen suvaitsevampia tai suvaitsemattomampia kuin muutkaan musakeskeiset porukat. Se, ettei teknoilu ole kovinkaan vahva alakulttuuri heijastuu toki teknoilijoiden suhtautumiseen muihin ihmisiin, mutta tää ylihypetetty PLUR-paska mikä pätee vain hyvännäkösiin ja samoja huumeita kiskoviin kavereihin on ihan älytöntä.

Otetaan vertaukseksi vaikkapa teknopuristien polkkadissailut, etc.. Kyllä tähänkin skeneen mahtuu ihan samalla tavalla halveksuntaa ja vähättelyä kuin mihin tahansa muuhun skeneen.

Jos teknokulttuurissa on ollut perinteisesti muita alakulttuureja vähemmän väkivaltaa, ördäystä, tönimistä ym. huonoa käytöstä, joka heikentää muiden fiiliksiä, niin se on mielestäni aika merkittävä juttu. Siinä mielessä plur-aate on ilmeisesti toiminut vallan hyvin.

Voi olla että joissain piireissä ei sen enempää suvaita esim. eri tavalla pukeutuneita, mutta tuskin kukaan on saanut bileissä turpaansa sen takia.

Tietenkin sitten aina löytyy myös näitä kulttuurirelativisteja, jotka heti parkuvat syrjinnästä ja elitismistä, jos joku uskaltautuu vihjaamaan että tämä kulttuuri olisi ehkä säilyttämisen arvoista. ;)
#33 • • Tres Guest

tämä kulttuuri olisi ehkä säilyttämisen arvoista. ;)

Kulttuurin säilöminen museokamaksi on yleensä se viimeinen
niitti ja kuolinisku alakulttuurille. Ts. jos erikseen pitää alkaa
vaalimaan jotain kulttuuria, niin sen elinvoima ei ole kovin suuri.
Muutos on tervetullutta siinä vaiheessa kun aletaan liiaksi
miettimään reunaehtoja kulttuurin ilmenemiselle, vaikka
päämääränä olisikin kulttuurin 'säilyttäminen'.

Vaatiiko säädyllinen käyttäytyminen muuten nimen omaan
teknokulttuurin? Esimerkiksi punk-konserteissa käytös saattaa
jonkun mielestä näyttää silmittömältä väkivallalta, kun minusta taas
suurta yhteisöllisyyttä on se, että lavalta daivannut otetaan
porukalla vastaan ja itsensä teloneet ohjataan sivuun lepäilemään,
jne.

Keskinäinen kunnioitus, rauha ja rakkaus EIVÄT ole vain
tämän kulttuurin yksinoikeus, eikä tässä kulttuurissa ilmenevä
passiivinen rauhallisuus ole harmonisen yhteiselon ainoa
mahdollinen muoto alakulttuurissa.
#34 • • Taedium Guest

Oho. Joku on musiikista eri mieltä kuin toinen. Toi on kaikkein vahvinta just konemusiikin puolella, sekä kaikkein fanaattisimpien goottien keskuudessa. Muuten sitä ilmenee kyllä varmasti ihan kaikessa musiikissa klassisesta gabberiin.

Silti mä pidän tota pikkusen eri juttuna ku jengin dissaamista. Mitä mä oon huomannu, niin helpoiten uusiin ihmisiin tutustuu juurikin konemusiikkitapahtumissa. Siellä jengi on ennakkoluulottomampaa ja vähemmän kattoo mitä sulla on yllä, kuin muissa "piireissä". Ja toisaalta ne kaikkien tosi PLURistien dissaamat turistitkin on monasti ihan mukavia, vaikka vähän pihalla ovatkin, että "mitäs musaa tää tämmönen on?" Tietty ne kaljaördääjät (kuten turhan usein myös minä) erottuu massasta, mutta muut niistä on pääosin hyvinkin avoimia, kun ovat tulleet katsomaan "uutta juttua". Ainakin itse olen tavannut useita mukavia tyyppejä sillä, että ovat vain eksyneet vahingossa sinne missä minä vietän aikani.

Esimerkiksi punk-konserteissa käytös saattaa
jonkun mielestä näyttää silmittömältä väkivallalta, kun minusta taas
suurta yhteisöllisyyttä on se, että lavalta daivannut otetaan
porukalla vastaan ja itsensä teloneet ohjataan sivuun lepäilemään,
jne.

No viime kesänä Provinssissa Sleban keikka oli yksi väkivaltaissimman näköisistä, missä olen koskaan ollut. Silti siellä oli kaikki nostamassa ihmisiä pystyyn, kun kaatuilivat. Heiluessa kaatuillaan kyllä. Itseäni sattui käteen aika pahalla tavalla. Rupes jännittää ku ei ollu mitään tuntoo. Kelailin, että tässäkö tämän käden tarina, mut onneks se oli vaa sijoiltaa ja paino hermoo kai. En ollu niin sinisenä nähny kättä ennen. Mutta silti homma oli omaa vikaa, mitäs menin eturiviin pogoo, vaikka tiesin millanen meininki on tuloillaan. Ja itse nostin jengiä ja mut nostettiin. Itse asiassa siellä oli yksi rastapää joka kans nosteli yhtä innokkaasti jenggii pydee ni sen kaa jonku aikaa siinä hypittii, ku pitää toisesta kii, ni ei kaadu niin helposti. Rento kaiffari, mut jouduin poistumaa ku käsi meni. Harmi ku en tavannu sen jälkeen.

Ja daivauksessa ei kande pelätä myöskään. Aina sitä ollaan jengiä ylhäällä pidetty ja sit ku tippuu, ni kyl siinä useampikin auttaa nopsaan pystyyn.
#35 • • Sniff Guest

Mutta mikäs siinä. Aina sitä kannattaa uusia liikkeitä alottaa. Meinattiin perustaa uskonto ennen inttiä. Olis ollu intti helpompaa, jos ois voinu uskontoonsa vedoten kieltäytyä aika monesta asiasta.

heh, tota on joskus tullut kelailtua :p

mitenkäs se nyt suomessa menikään, tarvikos sitä olla 2000 kannattajaa jotta uskontonsa saisi virallistettua... ei pysty muistaan. jotain tonsuuntasta kuitennii...
#36 • • Taedium Guest

mitenkäs se nyt suomessa menikään, tarvikos sitä olla 2000 kannattajaa jotta uskontonsa saisi virallistettua...

Muistaakseni se oli niin, että sulla pitää olla neljä tyyppiä, jotka tunnustaa sen uskonnon virallisesti omaksi uskonnokseen ja sitten muistaakseni 50 kannattajajäsentä, jotka voivat tunnustaa muita uskontoja, mutta eivät ole siis tätä uskontoa vastaan. tms.

Ja sitten sen saa viralliseksi uskonnoksi, mutta lahkon tulee kasvaa jonkun verran vuodessa, jotta se säilyy uskontona. Eli siinä on vuoden koeaika. En muista paljon piti kasvaa. Ennen inttii se oli ideana, ja intistäkin on useampi vuosi takana, niin tarkkaan en muista enää.
#37 • • jUSSi Guest
Nuorempana oli kivaa kun kaikki oli uutta, jännää ja vehreää, mutta hieman vanhettuaan sitä huomasi että tämähän on mun juttu, jolloin siihen ei vaikuta mielikuvat ja muiden mielipiteet. Toisinsanoen ei sillä ole väliä missä "teknokulttuuri" menee kunhan tekee sitä mistä tykkää.

nimim. "Musiikki on vastaus"
#38 • • Tres Guest

Muistaakseni se oli niin, että sulla pitää olla neljä tyyppiä, jotka tunnustaa sen uskonnon virallisesti omaksi uskonnokseen ja sitten muistaakseni 50 kannattajajäsentä, jotka voivat tunnustaa muita uskontoja, mutta eivät ole siis tätä uskontoa vastaan. tms.

Ja sitten sen saa viralliseksi uskonnoksi, mutta lahkon tulee kasvaa jonkun verran vuodessa, jotta se säilyy uskontona. Eli siinä on vuoden koeaika. En muista paljon piti kasvaa. Ennen inttii se oli ideana, ja intistäkin on useampi vuosi takana, niin tarkkaan en muista enää.

Veimme yhdessä vaiheessa ideaa jo niin pitkälle, että sain
tarvittavat asiakirjat täytettävikseni. Uskontoa rekisteröitäessä
tulee myös osoittaa uskonnon opinkappaleet, todentaa
uskonnon tunnustuksellinen luonne, esittää miten
uskonto eroaa olemassaolevista, jne. Eli pelkkä kannattajamäärä
ei riitä perusteeksi.
#39 • • ville Guest

Uskontokunnan perustaminen ei kyllä ole kovin helppo juttu.

Tässä otteitta mietinnöstä koskien uutta uskonnonvapauslakia, joka on tulossa voimaan kai tämän vuoden puolella (ellei ole jo tullut)

---
5.2.1. Uskonnollinen yhdyskunta ja uskontokunta:

Voimassa olevan uskonnonvapauslain 2 §:ssä säädetään uskonnollisen yhdyskunnan käsitteestä. Mainitun säännöksen mukaan uskonnollisia yhdyskuntia ovat ensinnäkin evankelis-luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkkokunta. Tämän lisäksi
laissa tarkoitettuja uskonnollisia yhdyskuntia ovat lain 2 luvun mukaisesti uskon-nollisiksi yhdyskunniksi rekisteröidyt uskontokunnat, joiden tarkoituksena on julkisesti harjoittaa uskontoa. Voimassa olevan uskonnonvapauslain 2 luvussa us-konnollisen yhdyskunnan käsitettä käytetään myös edellä todettua suppeammassa merkityksessä siten, että uskonnollisella yhdyskunnalla tarkoitetaan ainoastaan
mainitussa luvussa tarkoitetulla tavalla rekisteröityä uskonnollista yhdyskuntaa.

5.2.2. Uskonnon tunnustaminen ja harjoittaminen

Uskonnon tunnustamisella ja harjoittamisella tarkoitettaisiin uudessa uskonnonvapauslaissa uskontunnustukseen, pyhinä pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin uskonnollisiin perusteisiin pohjautuvaa toimintaa, joka ilmenee kultissa
sekä muissa yksityisissä, yhteisöllisissä ja julkisissa uskonnon harjoittamismuodoissa.

Ehdotetun määritelmän mukaan uskonnon tunnustaminen ja harjoittaminen ilmeneekultissa sekä muissa yksityisissä, yhteisöllisissä ja julkisissa uskonnon har-joittamismuodoissa.
Kultilla tarkoitetaan toimintaa, jolla on rituaalinen muoto eli
jumalanpalveluksiin kuuluvia tai muita uskonnollisia menoja. Määritelmässä on pyritty ottamaan huomioon sekä uskonnolliseen toimintaan kuuluva yksityinen että yhteisöllinen ulottuvuus. Uudessa uskonnonvapauslaissa turvattaisiin siten
perustuslain 11 §:n rinnalla myös oikeutta harjoittaa yksityisesti uskontoa.
---

Tässä ote OPM sivulta, 3.10.2002:

Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan autonomiaa ehdotetaan lisättäväksi. Niiden järjestysmuotoon ja hallintoon sovellettaisiin laajasti yhdistyslakia. Yhdyskunnan perustamiseen vaadittaisiin nykyiseen tapaan vähintään 20 henkilöä. Rekisteriviranomaisen tehtävät siirrettäisiin opetusministeriöltä ja Väestörekisterikeskukselta Patentti- ja rekisterihallitukselle. Opetusministeriön yhteyteen perustettaisiin asiantuntijalautakunta, joka antaisi lausunnon siitä, vastaavatko perustettavan yhdyskunnan tarkoitus ja toimintamuodot laissa säädettyä määritelmää. Rekisteröity yhdyskunta ja sen paikallisyhteisö olisivat aina kirjanpitovelvollisia.

---

Summa summarun: vaadituiden henkilöiden määrä ei ole suuri. Lisäksi tietääkseni uskonnolle ei ole määritelty mitään "kasvuvauhtia" vaan uskonnon tunnustajien määrä voisi myös laskea.

Ongelma uuden uskotonkunnan perustamisessa on juuri tuo: vastaavatko perustettavan yhdyskunnan tarkoitus ja toimintamuodot laissa säädettyä määritelmää.. Asiantutijalautakunta, joka tämän viimekädessä päättää kostuu muistaakseni kirkon edustajista, valtion virkamieheistä ja "asiantuntijoista". Heidän on siis päätettävä, täyttääkö määrittelemäsi uskonto uskonnon kriteerit.

Joku aikaa sitten harkitsin myös itse uskonnon perustamista, sillä uskontokunta saa harjoittaa sille ominaista uskontunnustusmetodiaa ilman huvilupaa. Jos siis olisi uskonto, jonka uskontunnustukseen kuuluisi äänentoisto, valot, decot, dj ja kasa tanssivia ihmisiä, bileitä voisi pitää ilman huvilupaa uskonnonvapauslakiin nojaten. Käytönnössä homma kaatui siihen, että tuo asiantuntijalautakunta on uskomattoman nihkeä näiden uskontokunnan määrittävien kriteereiden kanssa. Käsittääkseni suomessa yksikään yhdistys tai vastaava ei ole saanut rekisteröityä uskontoaan, vaikka siihen on ollut hyvät perusteet ja historia ...

jatkot varmaan yleinen yhteiskuntatopic ja maailmaparannus :)

---

Ja mitä itse toipciin tulee:

Sam Inkinen ja monet muut kirjailijat tuntuvat välillä etsivän asioille "suuria merkityksiä" ja "teemoja". Kyllähän se strobo voi edelleen symboloida tanssivien ihmisten alkukantaista liikettä ja palvontaa, mutta tosiasia on että se stobo on aina ollut stobo eli vilkkuva valo, eikä mitään mutta. (kuten itse sanoit)

Aika kultaa muistot ja kaikki uusi on aina upeaa. Vaikka ne ekat reivit oli ihan perseestä: ääni kusi, valot ei toimineet ja dj ei osannut soittaa niin silti sitä tapahtumaan muistellaan kaiholla. Jos muisteluihin voidaan vielä liittää käsitys: "tällaista ei aikaisemmin ole ollut", muistikuvasta tulee helposti kaiken voittava elämys.

Kun bileissä sitten on kasa henkilöitä, jotka aina sanovat: "ennen oli kaikki niin paljon paremmin", niin tähän mantraan alkavat uskoa kaikki. Uudet naamat uskovat hyvin äkkiä, että kyllä se plur on kuollut, kun toi 150v pappa niin sanoo. Sitten muistellaan kaikki yhdessä niitä aikoja kun strobo oli vielä valkoinen ja kiksukarvaa ei ollut.

Oma lyhyt käsitykseni ihmisistä ja teknokulttuurista on:

1) Niitä pieniä bileitä, joita kaikki muistelevat kaiholla, olisi vieläkin, jos ei olisi vanhoja partoja kertomassa miten asiat pitää 'oikesti' tehdä. Pitää vaan löytää järjestävä porukka ja yleisö, joilla on intoa mutta ei kokemusta. Voisi kai sanoa että neitseellistä materiaalia. Kun tähän porkkaan eksyy henkilö, joka sanoo: "joo, mut tää kaikki tehtiin jo vuonna x, kun MÄ biletin", niin kaikki onkin jo pilalla.

2) Bileet muuttuvat IHMO koko ajan parempaa suuntaan (niin UG kuin klubikulttuurikin)

sekaista, toivottavasti joku tajusi :)
#40 • • Taedium Guest

uskonnon opinkappaleet

Tota me saatiin aikaseks jotain 14 konekirjoitussivullista (A4). Itse kirjoittamalla ja Raamattua ja Kalevalaa yms. mukaillen. Taisi olla Apinoiden Planeetaltakin pari lausetta yms.

Jäi sitten niihin paperihommiin se meidän jatko. Ei ollukkaan riittävästi uskoa, jotta olisi jaksanut.