Rok :p
143 posts, 8 pages, 22,353 views
Kauhistuneena mieleen hiipi väkisinkin ajatus, että konemusiikin syvin olemus on unohdettu, kuopattu, tai ajansaatossa muuttunut joksikin "helpommaksi" asiaksi sulattaa.
Kirjoittelen nyt ihan siltä pohjalta mitä olen siis lukenut (en voi väittää mitenkään että olisin ollut edes sivustakatsojana teknokulttuurin historian aikana).
Suomeen teknokulttuuri rantautui (Inkisen mukaan) varsinaisesti "vasta" 90-luvun alussa. Ideologia ja filosifia oli kaiketi vahvasti mukana silloin. Teknoon yhdistettiin helposti tulevaisuus, tietokoneet, bitit, kyberpunk-maailma ja kaikki koneiden ja täydellisyyden ihannointi. Puhumattakaan muista arvoista ja varsinaisesta plur-hengestä.
Onko päässyt käymään niin että teknokulttuurin noustessa pinnalle, on moiset asiat unohdettu täysin, ja sitä myötä elektronisesta tanssimusiikista on vain tullut yksi kuunneltava/tanssittava musiikki sen sijasta että se olisi elämäntapa ja ohjenuora. Puhumattakaan koko teknoilun filosofisesta ajatuksesta.
Konemusiikki on nyt kokenut sen kolauksen minkä kaikki muutkin ehdottoman oikeat liikkeet. Punk kuoli, kun ei kukaan jaksa loppuikäänsä kapinoida.
Tota PLUR henkeä voi tänä päivänä aistia parhaiten esim. Faces festivaaleilla (jotka oli ihan eri planeetalta kuin samaan aikaan ollut Koneisto).
Odottelen edelleen seuraavan alakulttuurin heräämistä.
Kyllä mä meen joskus klubille vaan siksi kun ei ole muuta tekemistä ja frendit on siellä. Onko se väärä syy? Jätänkö ensi kerralla menemättä ja istun himassa?
bileet on kaikille vain joku välttämätön menopaikka, hengataan vain ja tavataan tuttuja.
Pääosin musiikki on se pääasia. Ei viitti maksaa 35e jostain lipusta vaan, että käy näyttää vaatteitaan. Varsinkin kun mun vaatteet on todella kaukana kaikesta muodista yleensä. Mä en oo ikinä jaksanu ottaa minkään genren aatteita niin tosissaan. Kun en jaksa olla ehdoton kovinkaan pitkään.
Musiikilla, aatteilla jne. ei ole juurikaan väliä, kenellekään.
Punk on kyllä kuollut. Se voi elää UG piireissä kyllä, mutta varsinainen punk-aate on kuollut ja kuopattu. Itse luen beat-runoja, muttei se sano, että beat-generation olisi vieläkin elossa. Liiviä ja maria puhutaan ihan äidinkielenäkin, muttei se sano, että ne oikeasti on mitään elossa olevia puhuttuja kieliä. Ja kyllähän sitä urbaanit legendat kertoo vielä 70-luvulla Japanin ympäristöstä autioilta saarilta löydetyistä japanilaisista sotilaista, jotka eivät tienneet, että sota on ohi. Mutta se, että on muutama jannu siellä täällä sotimassa, ei vielä Toista Maailmansotaa todeksi tee.
Punk ei muuten kuollut.
Punk piireissä teininä pyörin, ja ottivat kyllä tuntemattomat mukaan, jos olit itsekkin punk. Metallipiirit samoin. Hippi-aatetta edustavia oli siinä teininä ystävinäni, mutta en sillälailla varsinaisesti kuulunut porukkaan, kun en esmes pitänyt luonnonkuituja ainoina oikeina vaatemateriaaleina. Sun mielestä ehkä teknoporukat ei oo mitenkään erityisen suvaitsevaa, mutta mun mielestä on. Justiinsa se on erittäin hyvää, kun ei ole pakko pitää uniformua, jos ei huvita. Mulla on edelleen sellaisia ystäviä, että karsastan mennä moikkaamaan, jos ei itsellä ole mustaa nahkaa yllä. Vaatteiden ylikorostamista aatteena mä en oo oikee tajunnu ite ikinä. No mun tyyli yleensä sopii tilanteeseen yhtä hyvin kuin Alfred E. Neumannilla.
mielestäni teknoporukoissa ihmiset eivät ole mitenkään erityisesti suvaitsevampia tms.
Sanoisin, että tuo joskus '96 kun uusmetalli kuoli ja syntyi uusi uusmetalli, niin tämä uusi uusmetalli oli imo markkinamiesten keksintöä. Silloin tyyli muuttui, vaatteet ja yhtyeet muuttuivat. Tämä musiikki kaupallistui normaalin kaupallisuuden yli populaarimmaksi, kuin ennen. Tuli uusi uniformu. Skeittitossut, lökäpöksyfarkut, johon voi laittaa vaikka niittivyön, kiree hihaton paita, puuhelmet, piikeillä pystytukka... Sitten tietty ne lökäpöksyt, skeittitossut, huppari, pipo... Levyjä ja yhtyeitä pukkasi ja nykyäänhän nää bändit on mainoksissa siinä Westlifen, Britney Spearsin ja Ronan Keathingin vieressä ja välissä. Levyt myy, vaatteet myy, puuhelmet ja pipot myy. Miksei markkinamiehet möisi?
markkinamiesten logiikka, että nuorison alakulttuuri = erikoiset vaatteet ja ulkoinen tyyli
Ystäväni, eräs ranskalainen hullu tytteli muutti just pari kuukautta sitten Barcelonaan. Sanoi, että siellä on juurikin huumeet aika keskeisenä osana sitä bilekulttuuria. Siellä kuulemma juuri viikko pari sitten oli jotkut isommat reivit jossain puistossa.,Siellä kuulemma aineet myytiin ihan siinä suoraan pussista ja kukin sai pyytää haluamansa määrän. Eikä siinä kuulemma poliiseja kiinnostanut kovinkaan paljoa.
Ulkomailla (esim. täällä Barcelonassa) bilekulttuuri tuntuu olevan huume-orientoituneempaa, mikä jotenkin oudosti edistää rentoa tunnelmaa. Varsinkin aamulla varhain kun kaikki ovat jo jotenkuten sekavassa tilassa, on aistittavissa jonkin sortin yhteenkuuluvuutta. Kukaan ei jaksa enää välittää miltä näyttää jne. Tietysti ikävää jos unityä ei enää saavuteta kuin kemikaalien voimin...
Teknosta on poistunut laumasieluisuus
ja tilalle alkaa pikkuhiljaa hiipiä aito individualismi.
Originally posted by hexasonik
inkisen kirjassa - kuten miehen myöhemmissäkin kirjoituyksissa - haisee aika runsas omakehu ja yliopistomiehille tyypillinen 'minä tiedän paremmin' -besserwisser-asenne.
Käsitykseni mukaan ei oikein millään teknokulttuuriin verrattavalla kulttuurilla ole juurikaan plur:n tapaista aatetta?
Vielä asiaa PLURrista; joku (muistaakseni Dani) sanoi täällä Plattarissa pari kk takaperin plur:n olevan teknoskenen hienoimpia piirteitä. Itse olen tästä täsmälleen samaa mieltä, sillä jo ajatuksenkin tasolla rauha, rakkaus, yhtenäisyys ja kunnioitus ovat helvetin hienoja asioita. Käsitykseni mukaan ei oikein millään teknokulttuuriin verrattavalla kulttuurilla ole juurikaan plur:n tapaista aatetta?
Kyllä mä meen joskus klubille vaan siksi kun ei ole muuta tekemistä ja frendit on siellä. Onko se väärä syy? Jätänkö ensi kerralla menemättä ja istun himassa?
Mä en oo ikinä jaksanu ottaa minkään genren aatteita niin tosissaan.
Kun en jaksa olla ehdoton kovinkaan pitkään.
Se minkä mä nään suurimpana ongelmana juurikin noiden aatteiden kuolemiseen tai laimenemiseen on uutuudenviehätyksen lisäksi se, että aatteet ovat usein niin radikaalisti poikkeavia, että ei kukaan voi pitää siitä niin tiukasti kiinni montaakaan vuotta ilman, että muu elämä häiriintyy.
Perustakaapa sellainen liike, joka ei ole radikaalisti "normaalista" poikkeava, niin siitä voipi tulla pidempikestoinen, jota ei kukaan huomaa. :confused:.
Punk on kyllä kuollut. Se voi elää UG piireissä kyllä, mutta varsinainen punk-aate on kuollut ja kuopattu. Itse luen beat-runoja, muttei se sano, että beat-generation olisi vieläkin elossa. Liiviä ja maria puhutaan ihan äidinkielenäkin, muttei se sano, että ne oikeasti on mitään elossa olevia puhuttuja kieliä.
Levyt myy, vaatteet myy, puuhelmet ja pipot myy. Miksei markkinamiehet möisi? "On synti antaa tyhmien pitää rahansa."
En olisi ottanutkaan. Ehkä nyt, kun mainitsit asiasta. Silläkö suoran tulituksen saa anteeksi ja kaikki on hyvin, kun loppuun muistaa laittaa, että "älä ota itseesi?" :)
Äläkä Taedium ota itseesi (tai no... vähän),
Onhan niitä ideoita. Mutta tilanteessa, jossa haluan hengata kavereiden kanssa ja he sattuvat olemaan klubilla, niin kavereiden takia klubille menemisestä oli kyse. Eli jos minulle on aivan sama mihin menen hengailemaan ja muut ovat klubilla, niin minun syyni mennä klubille on ne kaverit, ei se musiikki. (Tosin perjantaisin Switchissä on Tech-Housee, joka uppoo aika jees.) Kysymys olikin siinä: Teenkö väärin, jos menen klubille katsomaan kavereita, enkä pidä pääsyynä sitä musiikkia?
Jätä vain. Mut jos et muuta vaihtoehtoo keksi ku istuu himas, ni et muuta ansaitsekaan.
En ole koskaan vieraillut Utopiassa. Ei taida Finnair lentää sinne. Jos kuitenkin vaikka Aer Lingukselta sinne saa lentoja, niin käyn siellä kurkkaamassa sitä aatetta, joka käytännössä ei ole ehdoton.
On niitäkin aatteita, joissa ei ole absoluutteja. Ei aate ole ehtolause. Taidat sekoittaa aatteen ja keinot.
Tarkoitin sitä, että esmes punk-aate on aika vahva ja voimakas aate. Se kapinoi. Entä kun sillä punkkarilla on puoliso ja muksu? Kapinaako ne sille syöttää vai ruokaa? Ja työelämään se aate ei sovi, eli jommasta kummasta on luovuttava.
Ei pidäkään olla laiska p**ka, joka pitää kiinni elämänsä mukavuuksista toisten elämänlaadun hinnalla. Sehän on yksilön ongelma, ei aatteen.
Itse tunnustan pohuismin olevan totta.
Sellanenhan on jo vallalla, "aivan sama"-aate, jolle on aivan sama, mitä muualla tapahtuu, kunhan ite pärjää. Jos uuden tarvitsee, on tietenki "aivan sama 2"-aate...
En ole koskaan ollut punkkari. Ehkä ainoa mihin kategoriaan itseni lokeroisin, on että aikanaan olin hevari. Nyt en enää edes sitä. On minulla ollut punk-vaatetus, mutta se ei mielestäni minusta punkkaria tee. En odota, että muut tekee ensin. Itseäni ärsyttää sellaiset ihmiset. Jos voi itse tehdä jotain, niin miksei tekisi. (Toisaalta, jos saan jonkun vaikka ihan vääryydelläkin tekemään omat hommani, niin en kanna siitä huonoa omaatuntoa. Olin vain siinä tilanteessa fiksumpi.) Enkä jaksa kannattaa oikein mitään. Mutta jos joku on voitolla ja minä saan siitä hyödyn hänelle hymyilemällä, niin miksi minun pitäisi olla hymyilemättä, kun minulla ei ole sitä vastaankaan mitään? Ei minulla ole mitään aatetta, jonka mukaan menestyksekkään varjolla ei saisi ratsastaa.
En usko, että olet ikinä ollutkaan punkkari, ainakaan aatteellinen. Oletko niitä, jotka odottavat aina jonkun muun tekevän jotakin ensiksi? Odotat, että joku pääsee voitolle ja alat kannattaa sitä? Lammas?
Jos mua kusetetaan, enkä saa sitä korvattua millään niin pidän sitä maksuna tyhmyydestäni. Samoin pidän, että jos joku vaikkapa iso monikansallinen polttoaineyritys myy järkyttävän kalliilla bensaa, niin vaihtoehtoina on joko boikotoida tai maksaa. Pidän itseäni enemmän realistina, joka pyrkii pitämään omat pelisääntönsä ajantasalla nyky-yhteiskunnan kanssa, kuin ihmisen hyvyyteen uskovana idealistina. Minä olen luovuttanut jo uskossani ihmiskunnan pelastukseen. Haluan selvitä.
"Ei se ole hullu, joka pyyttää vaan se, joka maksaa." "There's a sucker born every day. And two to take him." Niinpä, eli kannatat huijausta ja riistoa. Tämäkö on aatteesi?
Koneellistuvan maailman ihailusta, mitä teknokulttuurissa on joskus ollut ei voida varmaan enää puhua, kun arkielämässä on kaikki jo niin saatanan koneellistettua ja automatisoitua kuin vain voi olla...
En olisi ottanutkaan. Ehkä nyt, kun mainitsit asiasta. Silläkö suoran tulituksen saa anteeksi ja kaikki on hyvin, kun loppuun muistaa laittaa, että "älä ota itseesi?" :)
Onhan niitä ideoita. Mutta tilanteessa, jossa haluan hengata kavereiden kanssa ja he sattuvat olemaan klubilla, niin kavereiden takia klubille menemisestä oli kyse. Eli jos minulle on aivan sama mihin menen hengailemaan ja muut ovat klubilla, niin minun syyni mennä klubille on ne kaverit, ei se musiikki.
En ole koskaan vieraillut Utopiassa. Ei taida Finnair lentää sinne. Jos kuitenkin vaikka Aer Lingukselta sinne saa lentoja, niin käyn siellä kurkkaamassa sitä aatetta, joka käytännössä ei ole ehdoton.:)
Tarkoitin sitä, että esmes punk-aate on aika vahva ja voimakas aate. Se kapinoi. Entä kun sillä punkkarilla on puoliso ja muksu? Kapinaako ne sille syöttää vai ruokaa? Ja työelämään se aate ei sovi, eli jommasta kummasta on luovuttava.
En odota, että muut tekee ensin. Itseäni ärsyttää sellaiset ihmiset.
Jos voi itse tehdä jotain, niin miksei tekisi. (Toisaalta, jos saan jonkun vaikka ihan vääryydelläkin tekemään omat hommani, niin en kanna siitä huonoa omaatuntoa. Olin vain siinä tilanteessa fiksumpi.).
Minä olen luovuttanut jo uskossani ihmiskunnan pelastukseen. Haluan selvitä.
Jos minulla on valittavana joko minä tai mun mutsi, niin mun mutsi lähtee. Sori vaan.
Sinä uskot vielä, että aate voi toteutua. Ehkä niin, mutta mä en halua ottaa sitä riskiä, ettei niin käy.
Niin ja kiulu: Älä ota tätä itseesi. :003:
Tulipa tuossa mieleeni ihan bändin livemiksaus.. ja koneellistumisen ihannointi. Tilanne voisi olla melkoisen koominen, jos bändiä (joka koostuu pelkästään koneista), miksaa pelkkä tietokone liikutellen liukuja servoilla, kuulijakuntana pelkästään vanhoja 8088 & 286 koneita :D
Siitä vaan joku fiksu piirtämään.. ellen ehdi yhyttää kämppistä ensin.
Onko väärin mennä klubille, jos syynä on kavereiden tapaaminen?
Ei. Mutta silloin olikin kysymys teknokulttuurin pinnallisuudesta, ja siinä yhteydessä se pinta lävähtää naamalle.
Jos "kulttuuria" ei ole alunperin "tehty" edistämään sen "jäsenien" statusta, katu-uskottavuutta tai trendikkyyttä, ei sitä mielestäni voi kutsua pinnalliseksi. Jos on olemassa jokin ihmisjoukko, joka pitää teknobileissä käymistä pinnallisena touhuna, se on heidän ongelmansa.
Tätä tukee myös se että (ainakin pienemmät) bileet muistuttaa hyvin paljon toisiaan (kaupungista ja/tai järjestäjästä riippumatta).
Mitään todella omaperäistä enää harvemmin näkee missään.. ja se on valitettavaa..