Mul on kyl tavotteena kaivaa oma kuoppani, täyskuun aikaan jonnekin eimiehenmaalle. Jostain lainaks musta puku ja kyttyrä.
284 posts, 15 pages, 56,915 views
...eli eiköhän uskolla, uskonnolisessa mielessä, tarkoiteta useimmiten jonkinlaista "luottamusta" (tyyliin: uskon sinua, luotan sinuun). Eli henkilö joka kokee olevansa "uskovainen" (vaikka itse vihaan tota sanaa ja sen käyttö pitäsi kieltää lailla) "luottaa" vahvasti siihen, että esim. jumala tai jokin muu on olemassa ei vain "luule".
No hoihoi... Tarkistapa asia huvikses joltain uskovaiselta. Uskomisella on oleellisesti erilainen merkitys, jos sanotaan:
"Uskon, että Jumala on olemassa"
tai
"Uskon Jumalaan."
Tein ton jaon nimenomaan siksi.
Nyt kun juna meni semantiikan ojaan, ni mikä on kiistämätön evidenssi?
Siitä voidaan kiistellä :D
ei tarvitsisi sukulaispoloisten maksaa itseään kipeäksi
hautapaikasta ja muusta :)
Originally posted by Felis
Eli siis tarkoitit jälkimmäisessä tapauksessa nimenomaan tuota luottamusta? Tai jos et, niin viitsitkö hieman avata merkitystä?
Nyt voidaankin sitten kiistellä siitä, miten tällainen usko eroaa uskosta tieteen voimaan. Minun mielestäni ei mitenkään. Analogisesti voisin sanoa, että uskon tieteeseen, ts. luotan siihen, että jonain päivänä tiede löytää kaikki vastaukset ja ratkaisee ihmiskunnan ongelmat.
Tyyli pic, oliks toi se 63 saigon? Siit on siis ihan kuvasarjakin...
Eivätkös nuo Saigonin tapahtumat olleet paikallisten protesti amerikkalaisten läsnäoloa ja länsimaista hapatusta vastaan?
Niin eikö tämä vaihtoehto käynyt ilmi siitä mun edellisestä tekstistäni, vai oliko siinä liikaa sulkuja?
Eivätkös nuo Saigonin tapahtumat olleet paikallisten protesti amerikkalaisten läsnäoloa ja länsimaista hapatusta vastaan? Tähän liittyen muistelisin jossain dokumentissa kerrotun, kuinka joku paikallinen mahtihenkilö kommentoi protestia vähän ontoksi, koska itsemurhaajatkin joutuivat kuitenkin käyttämään tuontibensaa.
Prior to the self-immolation, the South Vietnamese Buddhists had made the following requests to the Diem regime, asking it to:
* Lift its ban on flying the traditional Buddhist flag;
* Grant Buddhism the same rights as Catholicism;
* Stop detaining Buddhists;
* Give Buddhist monks and nuns the right to practice and spread their religion; and
* Pay fair compensations to the victim's families and punish those responsible for their deaths.
Nää, protestilla haluttiin korjata seuraavat epäkohdat:
Esim. "Uskon Jumalaan" = "Olen kristitty uskovainen"? Ts. sanaan uskoa tossa yhteydessä sisältyy muutakin kuin vain luottamus Jumalan olemassaoloon ja hänen pohjattomaan hyvänsuopaisuuteensa.
No ei kai se nyt noinkaan voi olla, ei kaikki Jumalaan uskovat ole kristittyjä. Ja jos kontekstissa puhutaan kristinuskosta niin ei se silloinkaan täysin päde, esim: "Kyllä, minäkin uskon Jumalaan, mutta en silti hyväksy kaikkia kristinuskon oppeja".
. Ennen kuin mennään yhtään pidemmälle, en henkilökohtaisesti ymmärrä alkuunkaan miksi olisi relevanttia pohtia, onko jokin asia olemassa...
Cogito-päättelyn heikkous on kuitenkin ennenkaikkea siinä, että se arvottaa yhden ihmisen toiminnoista muita todistusvoimaisemmaksi, eli epäilyn.
Minä taas esitän, että esimerkiksi ihmisen tuntema fyysinen tuska voidaan viedä sellaiseen pisteeseen, että edes René ei kykenisi tuntemusta epäilemään- kivun tuntemus peittäisi alleen kaiken muun toiminnan ihmisessä. Eikö tällöin kipu olisi yhtä todistusvoimainen kuin epäily, tarvitseehan kipukin subjektin, joka on sitä tuntemassa?
a) Descartes luultavasti itsekin huomasi ristiriidan siinä että "hän" on, mutta "muuta" ei välttämättä ole
ja esittikin ehkä tämän ristiriidan paikatakseen, että Jumala (Isolla, koska tässä viitataan nimenomaan kristillisten jumalaan) loi maailmaan kahdentyyppistä ainesta. Henkinen, tai ajatteleva materia, jonka oleellinen ominaisuus oli ajattelu, ja fyysinen aine, jonka oleellinen ominaisuus oli täyttää tietty tila. René jakoi itsensäkin kahtia, hänen mielensä oli ensimmäistä tyyppiä ja ruumiinsa toista. Kaikesta päätellen nämä eivät olleet toisiinsa missään suorassa vaikutussuhteessa, muuten cogito-argumentti olisi ollut ristiriitainen. Tämä sai kai myöhemmin nimen kartesiolainen dualismi, eikä tällaista tutkimuksen vanhentamaa 2), sieluajattelusta filosofisesti jalostunutta uskomusta voi ohittaa cogito-lerpahdusta arvioitaessa.
b) Jos muulla metodilla päädytään siihen, että "ulkomaailma" kuitenkin on olemassa, koko metodi menettää tehonsa edes omaa olemassaoloa absoluuttisesti todistavana argumenttina. 3)
Puhdasta a priori- informaatiota ei ihmisen päässä liiku, vaan kaikki lähdetieto saadaan sinne toistaiseksi vain ja ainoastaan aistien avulla. Näin ollen aistien pitäminen epäluotetettavina vaikuttaa myös niiden välittämän informaation luotettavuuteen.
Puhtaita aistihavaintoja ei sävytä mikään muu kuin aistielinten yksilölliset ominaisuudet, mielikuvitus ja tottumukset värittävät havainnot vasta kun ne tulkitaan aivoissa (v.l. tietoisuus).
2) Descartes ei tiennyt, että aivosolut ovat erikoistuneita hermosoluja, jotka sijaitsevat ihmisen kallon sisällä. Niiden tehtävänä on kerätä muihin tehtäviin erikoistuneiden hermosolujen toimittamaa tietoa, jäsentää sitä ja muodostaa sitä kautta uutta tietoa. "Tietoisuus" on osa toimintaa, jota tapahtuu näiden hermosolujen välillä ja sisällä. Kaikki nykyvälinein havaittavissa olevat merkit "tietoisuudesta" lakkaavat, kun soluelämä aivoissa pysähtyy.
Mitä tulee mekaanikko tohon sun pyytämään todisteluun, mä palaan siihen sitten kun sä esität jotain minkä voi ottaa vakavasti argumenttina arkikokemuksen todistusvoimaa vastaan.
No hoi! Sä taas ilmeisesti laajennat uskomisen käsitettä miten tykkäät! "Minä uskon" ei aina tarkoita samaa, vaan uskoa-verbi saa merkityksen objektinsa mukaan.
Esimerkkejä:
Uskon sinua. (henkilökohtaisen hyväksynnän merkitys)
Uskon Joulupukkiin. (kuvainnollinen merkitys)
Uskon Jumalaan, Isään Kaikkivaltiaaseen. (uskonnollinen merkitys)
Sen sijaan yleensä ei sanota "uskon tieteen aksiomeihin". Voidaan sanoa "oletan tieteen aksiomat tosiksi ilman todisteita niiden teorioiden sisällä, joiden peruspilareina ne toimivat". Aksiomat eivät todellakaan ole mitään kaikenselittäviä yhtenäiskuvitelmia, joita voi tiukan paikan tullen laajentaa miten haluaa- kuten jumalat ovat. Osa niistä kumpuaa suoraan todellisuudestamme, eikä niitä sen vuoksi ole pystytty todistamaan. "Kokonaisuus on enemmän kuin yksikään sen osista", "Yksikään lauseke ei voi olla tosi ja väärä yhtäaikaa" ovat esimerkkejä sen kaltaisista aksiomeista, jotka mä hyväksyn ihmisaivoille tällä hetkellä ainoina mahdollisina tapoina yrittää jäsentää tätä todellisuutta.
Etkö todellakaan näe mitään eroa siinä, että mä hyväksyn jonkun loogisiin tieteellisiin lopputuloksiin auttavan lausekkeen toistaiseksi parhaana tapana ja siinä, että joku jo alunperin uskovainen käyttää oman mielikuvitusolentonsa kaikkivoipaisuutta selittämään jotain, mitä ei ymmärrä?
hmmph..uskomatonta että otan osaa edes tähän keskusteluun..mutta..hmm..tätä mieltä:
1) ei ole jumalaa eikä saatanaa
2) uskonnot on keksitty vain ja ainoastaan ennenaikaan ihmisten hallisemiseksi ennen varsinaisia lakeja!
3) otetaan esimerkikse kristinuskonto:
.miksi uskoisin mihinkään mikä on jo itsessään perin kieroitunutta..raamatun tekstit menee jo itsessään solmuun..(esim: älä tapa! mutta risti retkien aikaan tapettiin luikuisia ihmisiä jeesuksen nimessä)ja jos mietitään maailman alkua..miksi haluisin uskoa uskontoon missä jo kaikki lähtee sukurutsauksesta!? jos oli adam ja eva..ne sai kaksi poikaa jotla sai kumpikin tahollaan lapsia..hmm..kenen kanssa!? ÄLKLÖÄ!!!
iniz
Itse asiassa olen jopa sitä mieltä että perustellusti voi sanoa, että ei ole olemassa sen konkreettisempaa olemisen tasoa kuin se mikä vaikuttaa olevan.
Itse tosin olen siis sitä mieltä, että Descartes oletti subjektin tuohon lähinnä kielellisen kömmähdyksen vuoksi.
Mikä ristiriita tässä on? Miksi minun tietoisuuteni ei voisi olla koko maailma?
Taas eri mieltä. Eihän kartesiolainen dualismi ole mikään epäilyn metodin väistämätön johtopäätös, vaan ainoastaan Descartesin yritys selittää paradoksaalista tilannetta.
Ei aistihavaintojen luotettavuutta tai tietoisuutta voi sitovasti määrittää biologian tai psykologian avulla, koska ne lähtökohtaisesti edellyttävät aistihavaintojen luotettavuutta.
Miten niin? Miten (teoreettinen) todistus ulkomaailman olemassaolosta johtaisi siihen että epäily tai ajatus ei olisi pätevä päätelmä epäilijän tai ajattelijan olemassaolosta?
PS. Mistä tiedät, että apriorista tietoa ei ihmisen päässä ole?
No, jos unohdetaan Descartes niin mistä tiedät että juuri nyt et ole a) unessa, b) hapoissa, c) Matrixissa tai d) laboratoriossa jossa paha tohtori ohjailee aivojasi sähköimpulsseilla johtaen sinua harhaan?
Nyt kyse ei ollut Tuomas Akvinolaisen (muistaakseni?) määrittelemästä uskosta jonka ehtona on, että se mihin uskotaan (Jumala), on jotain jonka olemassaolosta ei edes määritelmällisesti voi saada "järjen tietoa" vaan sen voi havaita vain intuitiivisesti.
Onhan niissä ainakin se ero, että uskovainen yleensä myöntää että hän on uskon varassa, sinä ilmeisesti et.
Mun on mahdotonta aidosti katua tai miettiä syntejäni. Synti on rikos Jumalaa vastaan, enkä minä usko Jumalaan. (Tai sen olemassaoloon.) Joten syntiä ei minun maailmankuvassani ole olemassa. Yhteiskuntaa, yksilöä ja ympäristöä vastaan voi rikkoa. Ne eivät kuitenkaan ole syntejä.
aidosti miettii ja katuu niit syntejään.
...Ehkä sä oot vieraillu jossain sellasessa maassa, missä ne uskoo eri katolilaisuuteen ku Irlannissa... Irlantilaisten usko on taakka ja kärsimys.
miksi katolilaisissa maissa osataan ottaa ilosta kaikki irti.
Hm. Eli Jumalan olemassa oloon voi uskoa, vaikkei uskoisi Jumalaan? Satanistit?
"Uskon, että Jumala on olemassa"
tai
"Uskon Jumalaan."
Jaa. Mun hautapaikka on valitettavasti jo maksettu. Malmin hautuumaalle sitä joutaa... Itse en olisi sitä maksanut. Ajattelin, että testamenttiin kirjoitan, että kirkolle ei mene senttiäkään. Ei hautapaikasta, eikä mistään muustakaan. Tapelkoon papereiden kanssa keskenään, mutta kirkolle tai muille minun elämänkatsomusta vastaan olevien huiputettujen ryhmille en halua rahojani kuolleenakaan lahjoittaa. Höynäyttäisivät elävänä. Kuollut ei voi tapella vastaan.
eihän me omaa hautapaikkaa makseta...
Jeps. Tuosta oli kaverilla joku kirja. Noi jätkät on melko kipeitä kavereita.
huolehtia itse omasta polttohautauksestaan vaikkapa Thic Quan Ducin tyyliin:
Mutta Kain muutti vieraalle maalle vieraaseen kaupunkiin, nai naisen ja perusti perheen. Mistä nainen tuli? Olen kysynyt tätä usealtakin uskovaiselta ja uskottavin selitys on, että "siihen aikaan ei naisia niin laskettu lapsiksi, vaan kun kysyttiin lapsien lukumäärää, kerrottiin poikien lukumäärä." Eli nainen oli Kainin sisko.
No itseasiassa Kainhan tappoi Aabelin joten sillä ei edes ollut lapsia
Erittäin hyvä pointti. Miten todistat, että sillä hetkellä kun _sinun_ tietoisuus on sammutettuna, muu maailma on ja pysyy? Ulkopuolinen tarkkailija ei ole luotettava, vaan tiedon tulee tulla sinusta. Ulkopuolinen tarkkailijahan ei tiedä sitä miksi aikaa olet ollut tietoisuudesta poiskytkettynä, mikäli muu maailma sammuu siksi aikaa.
Sammutapa tietosuutes ni me täällä katsellaan että sammuuko koko maailma.
Televisio on vastaus kaikkeen!
A) Heräsin just aamulla
B) Hapot on kiven alla (saatana)
C) Vaikka oonkin miälettömän komee, ni se oli Keanu siinä Hollywoodleffassa
D) Ei se tohtori taida osata moista
Originally posted by Taedium
Mun on mahdotonta aidosti katua tai miettiä syntejäni. Synti on rikos Jumalaa vastaan, enkä minä usko Jumalaan.
Ehkä sä oot vieraillu jossain sellasessa maassa, missä ne uskoo eri katolilaisuuteen ku Irlannissa... Irlantilaisten usko on taakka ja kärsimys.
Mun hautapaikka on valitettavasti jo maksettu. Malmin hautuumaalle sitä joutaa...
Ja jos (kristin)uskonto ei kehity yhteiskunnan kehittyessä kertoo se joko:
2. Uskonto on vanhentunut ja se pitäisi uudistaa, jotta uskonnon uskottavuus säilyisi.
Ah, kuinka hyvä kommentti! Allekirjoitan tämän.
Onkin yleensä uskovaisten suurin erehdys luulla että heidän syntinsä olisivat jotenkin niin painavia että NE uhkaisivat jumalaa. Jos jumala on kaikkivaltias, miten muka pienten maan matosten toilailut vaikuttaisivat häneen millään tavalla. Miten ihminen voi tehdä rikoksia jumalaa vastaan?
Ihmisten kurjuus voi ehkä loukata jonkin jumalan hyvää makua, ei sen kummempaa.
Mikä olisi hyvä paikka? No mulle periaatteessa ihan sama, koska silloin mä oon jo kuollut. Kirkon takapihalle en vain haluaisi. Kai se on sukuhautaan mentävä.
Hah hah! Malmin multiin mäkin tätä menoa joudan, jos en saa aikaiseksi jotain muuta paikkaa. Mikähän ois hyvä paikka?
Joo... koitappa hankkia luvat. Kerro miten meni. Ja syy, mikset saanut sitä lupaa.
tuhkat ripotellaan ties minne...
Ehei. Ihmiset ovat heikkoja ja tyhmiä eläimiä. Niillä pitää olla joku asettamassa rajoja. Valtio asettaa hyviä lakeja. Mutta hyvähän se on, että joillain on vielä se korkeampi voima ohjaamassa. Kaaos seuraisi, kun kaikki hullut keksisivät jotain muuta, kun usko ei enää pidä kurissa.
Väärin, ko. uskonto pitäisi tällöin poistaa kokonaan :D Ihmisten pitäisi alkaa ajatella uusilla arvoilla.