Kun juon, juon mieluiten...

150 posts, 8 pages, 27,175 views

Avatar
#61 • • mekaanikko Guest
Siidereitä kuluu varmaan eniten. Hyviä, kuivia tai puolikuivia. Blackthorn nyt ehkä suosikkina, toki muitakin hyviä on. Kyllähän nämä limpparitkin menee (juonhan mä kaiken maailman vodkamixereitä ja breezereitäkin) mutta siiderin kanssa niillä on aika vähän tekemistä. Limuosastolta suosikki on ehkä Kopparbergs Päron. Kotimaisiset tosiaan ovat joko tuota limuosastoa tai sitten kiljunmakuista, mutta joillain pienemmillä valmistajilla on ihan hyviä tuotoksia. Oiva tulee mieleen ensimmäisenä.

Calvados on erittäin pop. Mitä vanhempaa, sitä parempaa (mieluiten 15 v+). Hyviä calvadoksia tulee tosin lähinnä juotua se yksi lasi hyvän aterian päätteeksi. Dokaukseen sopii calvados + tonic, tällöin ei ole calvadoksen laadulla niin suurta väliä vaan ihan perus Boulard/Busnel ajaa asiansa. Normaalistihan ei mihinkään XO:ta nuorempaan kosketa. =)

Pernod/Ricard ovat myös oikein jees, mieluiten on the rocks mutta meneehän ne vedenkin kanssa.

Varsinaisista drinksuista caipiroska on se perusjuttu jota saa kulumaan aika lailla. Caipirinha on jees jos se on oikein tehty mutta tuossa tuo vaihteluväli on todella kapea. Cachacha ei meinaan maistu kovin hyvältä.. |-P
Avatar
#62 • • Edited hexasonik Guest


Pernod/Ricard ovat myös oikein jees, mieluiten on the rocks mutta meneehän ne vedenkin kanssa.



pahus, pernodin olen unohtanut kokonaan, sehän on mahtava juoma sekä itsekesseen, on the rocks että veden kanssa, samoin kuin campari, vanha suosikki sekä maisteluun että juopotteluun. legendaarisimman camparidrinkityksen olen todistanut turkulaisen edesmenneen appelsiini-baarin 1-vuotisjuhlissa 1995: mestassa oli tarjolla kylpyamme (!) täynnä camparituoremehua jäillä! uh oh

edit: myös kreikkalaiset ouzot on ihan jees.
Avatar
#63 • • Taedium Guest
Suomessa asuessani keräsin olohuoneen ympäri Karhu III Sixpäkeistä boardinauhan. Maksoi muuten useamman tuhat vanhaa markkaa. Mutta mitä sitä ei sisustamisen eteen tekisi?

Votko on aina hyvä vaihtoehto, mutta tässä maassa se ei oikein saa suosiota osakseen. Hyvä kun ei vessaan ryntää ihmiset, kun itse kiskaisen raa'an votkapaukun. Miten se voi jotain toista ottaa vatsasta jos minä juon? ...tai no älkää vastatko...

Viskii ja jekkuu tulee juotuu sit lisäksi. Myös punkku on silloin tällöin, varsinkin liharuokien kanssa mukana. Nyt on vaan viime aikoina vähän jäänyt dokaukset vähemmälle. Lähinnä jokunen paukku votkoo sunnuntaisin tai sitäkin harvemmin. Siidereihin en koske, ellen ilmaseks saa. (Mielialkoholijuomani on se ilmainen vaihtoehto.) Joskus harvoin kuumana kesäpäivänä krapulassa saattaa ehkä mahdollisesti mennä kuivin mahdollinen siideri mitä kaupasta löytyy.

Konjakkia on joskus tullut juotua, mutta siinä tulee mulla vaan ongelmia, kun haluaa espressoa ja hyvän sikaarin siihen mukaan. On joo aika klisee, mutta kun kahvi, konjakki ja sikari vaan kuuluu yhteen. Eikä mulla ole varaa ostaa hyviä sikaareita. Hyvää kahvia juon kotona itse kyllä.


Jägermeister :D

Oih! :006: On tapahtunut tuon aineksen kanssa monasti niin, että pöydästä ei vain voi nousta, jos pullossa on vielä tippakin... No makeanakin tuo menee jos tekee Akkuhappoa.


-Breezerit on hyviä mutta kalliita ja niistä ei tule m.a.n-pisteitä niinkuin esmes.kaljasta
-Jos haluan nauttia niin Malibu on aivan ykkönen sekoitettuna kokikseen,spriteen tai passoaan....mutta kookos on sellaienen aines että sitä joko rakastaa tai vihaa.Useimmat taitaa vihata...

Kämppis tutustutti mut malibukokikseen. Mä en diggaa yhtään kookoksesta, mutta aivan ihka ensimmäisen juoman löysin, mihin kookos sopii - Malibu-Kokis. Tosin sitä ei voi juoda paljoa, kun en oikein makeista... Ja Bacardi Breezereitä se kiskoo kans. Cranberry ja Orange kun sekoittaa fiftififti, niin se kuulemma on aika jees. Mä vaan en noihin makeisiin...


Mä en muuten ymmärrä tätä, että kuinka johonkin alkoholijuomaan voi tulla kammo yhden illan perusteella.

Makeet ja blandatut ei oikee uppoo, ku siinä neljännentoista ikävuoden syyspuolella tuli kiskastua 1.5l 7up pullosta 0.5l naamariin ja tilalle huljautettua 0.5l Pöytäviinaa. Siitä sitten uuttavuotta viettämään ja... Himasta heräilin ja ihmettelin, että onpas huono olo. Faija kertoili, että kahdeksan aikaan illalla kaverit oli raahannu mut Stigalla kotiin. No vieläkään ei 7up tai Sprite mene sellaisenaan ja vasta viime aikoina olen blandattuihin pystynyt koskemaan. Pöykkyyn en koske, hyi olkoon.

Siksipä votkat ja muut on tullu huitastua aina raakana.


1. Magners (tai pikemminkin Bullmers)
2. Strongbow

Hih. Bullmersia saa täältä joka ikisestä pubista ja Strongbowta jos ei pubista löydy, niin lähin offari (alko) myy kyllä. Ja Strongbow on halvin siideri. Taitaa olla siinä 1e/0.5l (Voltteja 6%) Ja jos siideriä ryhdyn jostain pakottavasta syystä juomaan, niin Strongbow on myös riittävän kuiva ollakseen juomakelpoista.

Ja mulla on muutama kaveri, jotka tunnistatte paitsi pitkästä tukasta ja Kallion räkälän nurkkapöydästä, myös siitä, että heillä on Fernettiä nenänsä eessä... Hyi saat...
Avatar
#64 • • guli van kaak Guest
kolme pulloa kaljaa ja kaksi pulloa leijjunaa ja... VITUSTI VIINAA!
kyllä lähtee.. eipäs lähde.

ainut viina, mitä EN juo, on tequila. enkä syö mitään tortilloja enkä mitään chiliyberräjäytäkieli- kastikkeita. kaikki tämä vain sen takia, että kerrän erehdyin bileisiin, missä vedettiin tequilaa kuin pienet eläimet ja syötiin meksikolais "herkkuja". oli kontrolli hukassa ja mopo kädessä sinä iltana.

lapin kulta ja omatekoiset viinit, niitä kannatan hautaan asti.
Avatar
#65 • • Tapi T Guest


campari, vanha suosikki sekä maisteluun että juopotteluun.


On olemassa muutama alkoholijuoma, joita mä en ole oppinut käsittämään ja Campari on ehdottomasti yksi niistä. Campari on brutaali juoma! :016:


Kämppis tutustutti mut malibukokikseen. Mä en diggaa yhtään kookoksesta, mutta aivan ihka ensimmäisen juoman löysin, mihin kookos sopii - Malibu-Kokis.


Tulee ihan teinivuoden mieleen, ku Arkussa tuli tytöille tarjottua malibucolaa. Sitäpaitsi kookosliköörin pitäis olla valkoista, mutta Malibu on väritöntä, eikä se esanssinen makukaan ole parhaimmasta päästä. Kookos sopii hienosti ruuanlaittoon, mutta ei sillä oikein juomia viitti pilata. Ehkä joku Pina Colada oikeeseen ananakseen tehtynä on vielä jotenkin hyväksyttävissä.


Fernettiä nenänsä eessä... Hyi saat...


Tykkäät Jäegeristä, mutta Fernet ei maistu? Noihan on aika samanlaisia juomia loppujen lopuks?
Parhaiten noi toimivat hyvän aterian jälkeen digestiivinä; rauhoittavat vatsaa ja poistavat ähkyn tunnetta.
Avatar
#66 • • dixoff Guest
Tämä nyt menee vähän off topic, ja kuuluisi ehkä viikon linkkiin mutta laitan silti tänne: http://www.kymi.net/viina/
Tuolla on erityisen kätevä sarake, jossa kerrotaan montako grammaa alkoholia juomassa on per maksettu euro. Taloudellisemman tenutuksen puolesta tms ;)

Mutta vakavasti: lempijuomiani ovat punaviini, kuivat (useimmiten brittiläiset) omenasiiderit ja erinäiset ulkomaalaiset oluet. Muutkin tosin maistuvat, ja taitaapa kaikista juomista selkeä vähemmistö olla sellaista, joka ei mene alas sitten millään. Sen voisi mainita, että jostain syystä valkoviinit eivät ole minua varten, joskus tulee paha olo jo pelkästä hajusta.
Avatar
#67 • • hexasonik Guest


Campari on brutaali juoma! :016:



sopii mulle! olen brutaali ihminen! :mad:

mitä kommenttiisi mahakatkeroista tulee, puhuit täyttä asiaa!
Avatar
#68 • • JussiS Guest


Tämä nyt menee vähän off topic, ja kuuluisi ehkä viikon linkkiin mutta laitan silti tänne: http://www.kymi.net/viina/
Tuolla on erityisen kätevä sarake, jossa kerrotaan montako grammaa alkoholia juomassa on per maksettu euro. Taloudellisemman tenutuksen puolesta tms ;)



Vallan loistava taulukko :)

Tosin tuoltahan puuttuu kaikkien jalojuomien äiti Gambina, ja isä Sorbus. Gambinassa muistaakseni on kaikkein suurin hinta/alkoholimääräsuhde. Eihän ne kaikki densot sitä muuten joisikaan. (Entisen Alkon työntekijän empiirisellä kokemuksella sanottuna).
Avatar
#69 • • Tres Guest
Ilta lähtee parhaiten käyntiin battery&jägermeister -kombolla.
Siitä voikin sitten jatkaa perikonservatiiviseen tyyliin Bombay
Saphire ginin ja tonicin yhdistelmällä tappiin saakka :rolleyes:.

Niin, ja ruoan kanssa luonnollisesti viiniä.
Avatar
#70 • • ^petra Guest
Riippuu rahatilanteesta, illanviettopaikasta ja seurasta. Useimmiten muutaman siiderin tai lonkun juon, tai vaihtoehtoisesti jotain (usein laivalta ostettuja) väkeviä raakana tai blandiksilla. Joskus jos satun kavereiden mukana eksymään jonnekin iki-ihanaan juottolaan tyyliin Ale pub tai CTRL, niin sielä tulee sitten otettua vähän enemmän, niinsanotusti olosuhteiden pakosta.. ;) :p



Mä en muuten ymmärrä tätä, että kuinka johonkin alkoholijuomaan voi tulla kammo yhden illan perusteella. Oli vissiin aika onnistunut humala?



Tuo kammo tulee varmaankin lähinnä siitä, että on ollut epäonnistunut humala. Riparikesänä tuli kavereitten kanssa läträttyä salmarilla vähän liikaa, ja sen jälkeen en koskenutkaan salmiakkeihin vuoteen. Vieläkin tulee etova olo pelkästään siitä kun näkee jonkun juovan salmaria ja sen litkun hajusta. Yihh! :(
Avatar
#71 • • Homegrove Guest
Usein punkkua tulee kiskottua pohjiksi, baarissa taas liian usein kaljaa, se kun aiheuttaa mulle aina kauhean kankkusen, VARSINKIN punkun kanssa sekaisin. :D

Pää on aika usein pöntössä seuraavana päivänä.
Avatar
#72 • • Tres Guest


Usein punkkua tulee kiskottua pohjiksi, baarissa taas liian usein kaljaa, se kun aiheuttaa mulle aina kauhean kankkusen, VARSINKIN punkun kanssa sekaisin. :D

Pää on aika usein pöntössä seuraavana päivänä.



Sekakäyttö on aina pahasta. Viinojen ja käymistuotteiden
yhdistelyllä saa vatsansa todella sekaisin.
Avatar
#73 • • J Raninen Guest


kaikkien jalojuomien äiti Gambina


On muuten synkkää liejua. "Kaverit" toi pullon kerran synntärilahjaks, ja on tähänkin mennessä ollut kaikkein riittosin pullo ikinä. Vaikka kuinka monissa bileissä yritti sitä juoda, niin ei pystynyt kuin suullisen.. hyi helkkari!
Lisänä noihin inhokkeihin: Tequila. Syy se sama vanha, kaverin 18v-synttäreillä liikaa -> tuli molemmista päistä ulos kapakan vessassa, johon sitten loppujen lopuksi tajukin sammui.
Avatar
#74 • • Edited Taedium Guest


battery&jägermeister -kombolla.

= Akkuhappo :D Yksi ainoita makeita juomia, josta mä tykkään. Jos joskus Irlantiin eksytte ja siellä Dubliniin, niin kannattaapi ottaa taksi alle ja syöksyä Clonskeaghissa sijaitsevaan O'Sheas pubiin. Sieltä saa tilaamalla niin Flatlinerin, kuin Akkuhaponkin. Vaikka tässä maassa muuten ei saa, ellei selitä mitä siihen tulee. *röyhistelee rintaa* - Paitsi, että kun olen Flatlinereitä juonut täällä, niin olen kuullut, että parissa keskustan raflassa niitä saisi ihan listalta tilattua! Ovatko oppineet? Taedium toi Flatlinerin Irlantiin!


Tykkäät Jäegeristä, mutta Fernet ei maistu?

Mä tykkään minttujätskistä, mutta en rommirusinasta. Vaikka ne molemmat on jäätelömakuja. En minä sitä jekkua sen vatsan rauhoittelun takia juo. Se efekti päässä + maku. Ja Fernetti (Vissii Fernet Branco on sitä punasta... hyh.) on makunsa puolesta... vähintäänkin mielenkiintoinen.

Muuten: Mitkäs on eniten tekemänne / tilaamanne juomat paukut ja sun muut? (Siis ei perus kossukolat vaan niinku "hienommat")

Itselläni on raflassa tilattuja väkeviä:

Koivupölkky ilman hörhellyksiä
2cl taskulämmintä Finlandiaa ja
2cl taskulämmintä Kossua
Tarjoillaan maitolasissa. (Muuten olisi 4cl kumpaakin, mutta se perhanan Suomen alkoholin anniskelulaki...)

Flatliner
2cl Sambuca
2cl Tequila
Tabascoa
Rakennetaan paukkulasiin siten, että Sambuca alin, tabascosta kerros siihen päälle ja tequilat päälle. Jää magee punainen tasainen viiva keskelle. "Flat line..."

Flamin' B-52
(Pakko aina lisää toi flamin' muuten tulee melkee sekotettuna)
2cl Kahlua
1cl Bailey's
1cl Grand Marnier

Rakennetaan paukkulasiin, jossa Kahlua alimpana, Bailey's keskellä ja Grand Marnier päällimmäisenä. Grand Marnier liekkeihin ja palavana naamariin. Palaa ylähuuli ja nenäkarvat illan mittaan. Vinkki: Pillillä kun imasee oikee kuntoonsa ton, niin saa ne huurut keuhkoonsa ja kohahtaa nopsempaa. Samoin toimii Snifferi.

Blandattuja:

(No tätä en varsinaisesti itse juo, kun en Spritestä oikee välitä, mutta...)
Hiipivä hulluus
1 osa votkaa
1 osa Triple Seciä tai vastaavaa
1 osa Marlin helmeilevää omenaviiniä
1-2 osaa Spriteä
Jäitä.

Maistuu spritelle, jossa on vähäsen appelsiinia mukana. Muuten ei oikee spritestä eroo. Tulee nopeesti kännii ku ei maista yhtään alkoholia. Yleensä boolina.

Akkuhappo
4cl Jekkua
0.17l Batterya (puolikas tölkki)
Jäitä - mielellään paljon jotta on kylmää. Ja sit taas menee ilta siihen, ettei saa sitä kaljaa ostettua vaan kaikki rahat menee kalliiseen batteryyn...

Kauppamatkustajan kuolemia on tullu pari juotua ja Tosimiehen paukkukin kerran. Ygä vaan meinas jälkimmäisessä tulla. Kauppamatkustajan kuolema taas menee vähä tabascolla leikkimiseks. Ei hauskaa.

edit: Ei ku ei mitään...
Avatar
#75 • • Scott Guest
Kyllä mä ainakin mieluiten otan siideriä ja lonkkua.. sekä tupla RedBull vodkaa on ihan ykkönen:)
Avatar
#76 • • Homegrove Guest
Kaikkien drinksujen kuningas on tietenkin vodka-tequila-red bull, kaks senttilitraa viinaksia ja loput bullia. Menee pönttö varmasti sekaisin. :D
Avatar
#77 • • titsu Guest
Tequila, 2dogs, omenasidu ja bacardi breezerit :)
Avatar
#78 • • Tapi T Guest



Flamin' B-52
2cl Kahlua
1cl Bailey's
1cl Grand Marnier


Tämän shotin innostamana kehitin tossa pari viikkoa sitten ehkä vileä paremman;

2cl Kahlua
2cl Dooley's
1cl halpaa konjakkia tai kolmen tähden jallua
kermaa kevyesti vatkattuna

Rakennetaan tossa järjestyksessä shottilasiin. Jos oikein haluaa pröystäillä, niin laittaa vielä siivilän läpi kaakaojauhetta kerman pinnalle.
Avatar
#79 • • te i nie m mi Guest
tekiilaa.
tiuhaan tahtiin, tuhdilla määrällä ja aivan liian vähällä itsesuojeluvaistolla. kyllä te tiedätte.
Avatar
#80 • • Taedium Guest


2cl Kahlua
2cl Dooley's
1cl halpaa konjakkia tai kolmen tähden jallua
kermaa kevyesti vatkattuna

Mielenkiintoinen pähkäily. Itse keksit? Respec'

Siis kermaviski vaihdetaan toffeeseen ja kermaan. Ja se hedelmäisyys vaihdetaan tukevampaan - konjakkia tahi jallua. Mua onkin eniten tossa äklöttäny ton kahluan ja grand marnierin yhdessä tulevä ökkömakeus. Hieno idea tiputtaa makeutta noin. Tuo on kyllä erittäin fiksusti johdettu shotti.

...Se vaan ei pala. :(


Rakennetaan tossa järjestyksessä shottilasiin.

Mä tykkään kaikista, jotka tykkää rakentaa eri juomia! :)