http://www.harmony-central.com/Newp/2001/Z8-large.jpg
jos olen ostamassa yli 1500EUR hintaluokkaan putoavaa sämpleriä, niin toivoisin että se näyttäisi ja tuntuisi työkalulta eikä futuristiselta vesipyssyltä. mainostavat itsekin saitillaan lauseella "Tired of inserting virtual samplers into your tracks only to see your Mac or PC grind to halt with CPU overload? If so, you'll love these feature rich hardware alternatives." ja siltä se näyttääkin, hardware-versiolta softasämpleristä.
olen varmaan tulossa vanhaksi, mutta en vaan suostu siirtymään softasämplerin käyttäjäksi. sämplereitä on studiossa kolme, kaikki ahkerassa käytössä ja kaikissa omat hyvät puolensa, mutta ennenkaikkea pidän hyvin tärkeänä sitä fiilistä joka hw-sämplerissä ja sen käyttämisessä on. se on instrumentti, jolla soitetaan oma osuutensa biisissä, kuten synassa siihen asetetaan (ladataan) biisiin tarvittavat patchit (samplet), muokataan niitä, tallennetaan ja ladataan programmeja jne. se on käden ulottuvilla kun ääntä halutaan muokata. hieman toista kuin avata tietokoneen jo täpötäynnä olevalle ruudulle vielä yksi ikkuna, jossa joutuu sohimaan hiirellä peliltä näyttävää ohjelmaa, joka luultavasti kaatuu parin minuutin session jälkeen. ja - sitä ei tuijoteta vaan sitä kuunnellaan. itse ainakin huomaan väkisinkin tuijottavani ohjelmien graafista puolta tahattomasti ja yrittäväni keksiä sen perusteella mikä vaikkapa soundissa tai biisissä on vikana, vaikka musiikkia ja ääntähän olisi kai tarkoitus loppupeleissä kuunnella.
onko tämä nyt tätä tulevaisuudessa? sämpläys on tietenkin helpoin ja tavallaan loogisin juttu siirtää räkistä ohjelmaksi, mutta en arvannut että jonain päivänä maailma näyttäisi näin huolestuttavasti siltä että hardware-sämpläyksen aika saattaa jonain päivänä päättyä täysin.
jos joku tietää varteenotettavan vaihtoehdon akain s5000:lle samassa hintaluokassa samoilla ominaisuuksilla niin mielellään kuulisin.
ja jos joku ei lainkaan ymmärrä mistä puhun, niin hän ei luultavasti ole käyttänyt koskaan hyvää sämpleriä.
(ja eikö kenellekään tule edes mieleen sitten softapuolella tehdä jotain sellaista mitä hw-sämplereissä ei ole nähty? kukaan ei kai ole edes tehnyt ominaisuutta joka on ensoniqin epseissä ja asr-10:ssa, eli loop pointtien modulointi esim lfo:n mukaan, jolla saa todella mielenkiintoista soundia aikaan)