se tyyppi käytti muistaakseni pelkkiä general midi-soundeja tyyliin 50e casio (siltä ne ainakin kuullosti). On "hieman" eri asia, jos se kiippari on vaikka sämpleri. Pelkällä sämplerillä voi tehdä kaiken, jos näkee (aivan vitusti) vaivaa ja jos osaa.
Lisättäköön vielä, että useasti on niin, että mitä paremmat vehkeet/softat, sen nopeammin tekee musaa. Paskoilla vehkeillä menee viikkoja siinä, missä voi mennä pari tuntia hyvillä. Lopputulos on suurimmaksi osaksi tekijästä kiinni, ei vehkeistä.
Tyylit on monet, haluaisin ainakin uskoa että musiikin tekeminen on lähinnä kiinni päästä ja ideoista, ei laitteistosta tai softasta. Käsittääkseni maailmassa on tehty ihan hyviä biisejä suurinpiirtein siitä asti, kun ihminen on oppinut hakkaamaan rytmejä puupalikoilla. Enkä millään haluaisi uskoa, että konemusiikissa tilanne olisi jotenkin toinen, vaikka useassa genressä onkin aina valloillaan jotkut standardit, joita pystytään tuottamaan just jollain laitteella tai softalla - itse en ole jaksanut oikein koskaan rynniä jonkun laitteen tai tuottamistrikin perässä, jotta vois tehdä "just oikeet acid-linet" jotka on taas muodissa about puoli vuotta.
Jotkut tekee träkkinsä luuppaamalla pari baria ja latomalla siisteimmät synansa ja rumpusämplensä kehiin, ja kokeilemalla vähän kaikkea ja tunkemalla kasan plugareita perään saadakseen homman kuulostamaan mielenkiintoiselta. Tässä tapauksessa laitteiden ja softien paremmuudella ehkä onkin jotain väliä, kun soundit ovat suoraan mehevät ja muokkausvaraa löytyy. Itse kuulun siihen osastoon, joka ainakin yrittää "säveltää" tai rakentaa biisit ideoista, vaikka paljon konemusiikkia teenkin. Joten mulle ei ole hirveästi väliä miltä ekat versiot biiseistä kuulostavat, saatan hyvinkin latoa ideoita raidoille jollain XP-60:n muovisilla pianosoundeilla joihin sitten myöhemmin etsin järkevät korvaavat soundit. Softasynia tulee nykyään käytettyä jonkin verran, plugareita ei juuri ollenkaan tekovaiheessa. Onhan hyvästä laitteistosta toki apua tällasella tyylilläkin, kun ei tartte sitten miksausvaiheessa suurinpiirtein seisoa päällään jotta biisistä saisi hyvän kuuloisenkin.
Mutta noin yleensäottaen en voi allekirjoittaa sitä, että laitteiston tai waren määrällä olisi hirveesti tekemistä sen kanssa saanko biisejä aikaan. Sen pari kertaa mitä on ollut ilo olla messissä tekemässä rokimpaa kamaa, ainoat laitteet mitä on suurinpiirtein käytetty on ollut paskat perusbändikamat ja mikserin EQ:t + yksi reverbi. Ja ihan ookoo biisejä lopputuloksena.
--
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen vielä, oon nyt ekan viestin kirjoittamisen jälkeen yrittänyt hirveästi kokeilla softasämplereitä, lähinnä Kontaktia ja Logic7:n EXS24:sta. Eli oikeasti aika hyviä softia. Mutta edelleen jokin mättää mun kohdalla, vaikka periaatteessa kaiken pitäisi olla vitun hienoa noilla softilla, niin en ilmeisesti vaan osaa. Vaikka softan käyttäminen on helvetin paljon helpompaa kun sämplekirjasto makaa kovalevyllä, niin edelleen saan samoista jutuista loppujen lopuksi paremman kuuloiset hardware-sämplereillä. Juuri viikonloppuna taas yritin yhtä sämplevetoista biisiä rakentaa EXS24:lla, turhauduin täysin ja siirryin takaisin Akain S5000:n. Hirvee vaiva, mutta parempi lopputulos omasta mielestä - eli edelleen mulla on päässä vikaa tämän asian suhteen.