yleinen yhteiskuntafilosofia, kelailu ja maailmanparannustop

1,317 posts, 66 pages, 346,186 views

#21 • • Tres Guest

Originally posted by pakana:
Tresille sekä diz & props

diz: suljit ydinvoimakeskustelun mutta annat tän jatkua -linja vapisee... nou herne, pliis, tää on ihan kaunis kukka jonka saakin antaa versoa... mut niin ois ollu nukezätkin

Ööh, kiitos vaan
palautteesta. Mietin
toki pitkään ydinvoiman
vastaisen mielenosoituksen
mainostopikin
sulkemista, ja tulin
siihen tulokseen, että
puhtaasti poliittisten
ja uskonnollisten tapahtumien
mainostaminen täällä ei
istu ainakaan omaan
käsitykseeni tämän forumin
sisällöstä ja sen moderoimisesta.

Jatkokeskustelu modaus-
aiheesta feedbackin puolelle,
jooko?
#22 • • Anonymous Guest

Originally posted by Tinja:

monilla ihmisillä on vaan ihme ennakkoasenne esim. "filosofiahihhulointia" kohtaan. jotenkin pelätään sitä että ei ostattaisi tai ymmärrettäisi ja hyvä vastareaktio onkin sitten todeta "eihän tommosessa oo mitään järkeä". niin suomalaista

mutta niinhän se on. toisia "siunataan" sillä, ettei niille
koskaan tule tarvetta miettiä suuria syitä, saada kokonaisempaa kuvaa mitä tää elämä täällä oikeestaan ees on.
kukin kulkee omaa polkuaan, ja taas niin näkökulmasta riippuen mikä niistä sitten on tylsä?

yhteenveto: antaa kaikkien kukkien kukkia vaan.

Onko missään sitten mitään järkeä? Minun mielestäni filosofia on turhaa, koska se ei koskaan tule löytämään mitään lopullista totuutta. Lopullinen totuus kun on aina katsojan silmässä, joka sekin on valheellinen.

Tämäkin on turhaa vääntöä, jota yritän välttää elämässäni, koska se on mielestäni rajallisen ja minulle tärkeän ajan hukkaamista. Kannatan monessa mielessä Zen-arvoja. Jätän suuremmat filosofiset pohdiskelut suosiolla muille. Ei minun tartte tietää mitä jokaisen oven takana on.

Smile_Boy
#23 • • Anonymous Guest

monilla ihmisillä on vaan ihme ennakkoasenne esim. "filosofiahihhulointia" kohtaan.

mutta niinhän se on. toisia "siunataan" sillä, ettei niille
koskaan tule tarvetta miettiä suuria syitä, saada kokonaisempaa kuvaa mitä tää elämä täällä oikeestaan ees on.
.

Aivan.
Musta ainakin on kivempi jutella jonkun sellaisen kanssa, joka on vähän pohtinutkin asioita, kuin aiemmin mainitun "kansanihmisen" jonka kaa voi sit kyllä jutella kuin "se naapurin Marttakin on jo..." tyylisistä asioista.

Joistakin ihmisistä on kivaa miettiä mikä on elämän syy ja tarkoitus ja jotkut taas mieluummin vaan on ja elää.
Jokaisen oma valinta.

Mun mielestäni ei kuitenkaan voi sanoa, etteikö "filosofointi" kuuluis biletykseen mitenkään. (ei ehkä suoraan bilefoorumin keskusteluihin, totta, mutta bilettämiseen kyllä, ja ainahan tämän topicin voi skipata. Paljon turhempiakin kirjoituksia täälä nähty.. )
Tämä moraali keskusteluhan nousi suoraan tuolta "huume" pohdinnasta, joka puolestaan bileiden imagojen kannalta (käsittääkseni) puhutti.

Kaikesta huoimatta on myönnettävä, että jotkut tekstit on täälä(kin) olleet jo sellaisia, ettei niiitä ole jaksanut lukea. Ei sen vuoksi, että aihe ei olisi kiinnostava, mutta on hieman turhan rankkaa lukea ihmisten omia subjektiivisia näkemyksiä eri filosifien ajatuksista (kuulla mistä kukakin tykkää).

Filosofia ei ole vain eri teoreetikkojen nimien ja ajatusten tietämistä, vaan ajattelua, ja siinä mielessä filosofia kuuluu kaikkialle.

Fenomenologiasta, ja "ei niin luonnontieteellisestä aika/ihmis/olemis käsityksestä" päästäisiin muuten jo esteettisiin kokemuksiin ja tätäkautta bileisiin. (voihan estetiikasta muutenkin puhua tietty, mut) Tavallaan tekisi mieleni pohtia tuota enemmänkin, ja sellaisten ihmisten kanssa jotka ovat ehkä kiinnostuneita sekä bileistä, että ajattelusta, mutta täytyy myöntää että nuo teoriat ovat vielä vähän liian sekavia minun päässäni. . . Ei voi vielä knoppailla

Joskus kun bilettää niin vaan elää siitä musiikista, musiikin takia ja musiikin sisällä. Aika ja paikka osaltaan unohtuu, millään muulla ei ole merkitystä kuin tanssilla, sillä äänellä ja elää kokonaisvaltaisesti SIINÄ hetkessä.
Esteettinen elämys. . .

(tulipa turha posti, mut laitan silti teidän kiusaksi, sorry)
#24 • • Dani Cior Guest

Originally posted by Tres:
Itse pidän länsimaista
filosofista traditiota
lähinnä huvittavana (joskin
ajanvietettä tarjoavana)
käsitteillä leikittelynä,
joka tarjoaa lähinnä metodeja
metakeskusteluihin ja
käsitteiden määrittelemiseen
ylipäätään, ja juuri siksi
on hiukan matematiikan tapaan
irti todellisuudesta. Ts.
länsimainen filosofia on
filosofiaa filosofiasta,
ei filosofiaa elämästä.
Käsitteiden selvittäminen
on toki kommunikaation perus-
edellytys, mutta se on tuntunut
ajavan ohi alkuperäisten
kysymysten pohtimisesta.

Tossa se pointti on, länsimainen tiede tuntuu usein missaavan ihmisen arkikokemuksen ja jumiutuvan jonnekin käsitteillä saivartelun tasolle.

Itse en koe niitä käsitteitä mitenkään matemaattisina vaan yrityksenä hahmottaa ympäröivää maailmaa. Käsitteet auttavat jäsentämään, jä näiden arvo on täysin välineellinen, eli ei niitä tarvitse ottaa kuolemanvakavasti tai pelästyä jos joku käyttää niitä.

Mielestäni tiede ja taide yrittävät antaa kokonaiskäsitystä tiede/laajempi kelailu luo yleiset puitteet ja taide/käytännön kokemus limittää siihen kokemusmaailman. Esimerkiksi on tutkijoita joiden mielestä kognitiotiede ja psykologia ovat aina puutteellisia niin kauan kuin tiede missaa ihmisen arkikokemuksen, Francisco Varela & co suositteli "Embodied Mind" kirjassaan meditaation liittämisen tieteen tekemiseen (varmasti yhtä hyvin voisi liittä sit jonkun douppaamisen).

Mutta olen Abismon kanssa samaa mieltä, että molemmat ovat tärkeitä maailman tajuamisen ja elämisen kannalta sekä järki että intuitio.

Tiede ja filosofia tuntuvat usein olevan arkielämästä vieraantuneelta koska yritetään luoda jonkinlaista tarkemmin määriteltyä diskurssia ettei syntyisi väärinkäsityksiä tai arkikieliset merkitykset johtaisi harhaan.

The great mekaanikko wrote: Mun entinen kämppis joka opiskelee käytännöllistä filosofiaa on lukenut. =) Kant on raskasta kamaa, mutta mun mielestä jos haluaa vedota Kantiin, olisi hyvä tietää Kantista vähän enemmän kuin mitä lukiotasolla opetetaan. Sen verran olen em. ex-kämppiksen puheista saanut selville että Kant esitetään lukiokirjoissa aika yksinkertaistetussa muodossa.

Oon, mäkin yrittänyt lukea Kantia, mutta yleensä on helpompi tukeutua jonkun helpommin luettavissa olevan tyypin kirjoihin Kantista tai johonkin perusteokseen.

Ja kuka puhui vain lukiotasosta, itse olen ainakin ottanut kursseja Kantista mutta ne on käsitellyt lähinnä sen tieto-oppia.

Kant varmasti esitellään yksinkertaistetussa muodossa, mutta itse kritisoinkin sen muutamaa eettistä pääperiaatetta kuten itse ne käsitin. En tiedä milloin olisi riittävät kvalifikaatiot, tai kuinka paljon pitäisi lukea kyseistä jätkää, mutta näin mä sen pääpointit tajusin.

Joo no jos nyt koulumenestyksellä käydään kehuskelemaan (ääh, mun pitäis kyllä hankkia elämä..) kyllä mullakin oli lukiossa ET ja filosofia kymppi, maksimikurssit ja reaalista L ET:n ja filosofian kysymyksillä (tai yksi historia tais olla, mutta sekin käsitteli Marxia.. =), mutta en pidä itseäni tosiaankaan sen tasoisena asiantuntijana että voisin laukoa tolleen lonkalta että Kant sitä ja Wittgenstein tätä. Pientä perustaa se antaa, mutta siinä kaikki. Lähinnä tajuaa sen ettei tajua juuri mitään.

Joo sitä samaa, taisin käsitellä hissassa tieteen renessanssia. Kai se riippuu millä tasolla keskustelua haluaa käydä, akateemisissa piireissä täytyy olla tosi skarppina ja referoida sekä perustella kaikki.

Kyllä mä voin sanoa omia käsityksiä Kantista sen perusteella mitä olen lukeneut tai Wittgensteinista sen perusteella mitä on sen juttuja lukenut. Kuten Abismo sanoi näillä tyypeillä on merkitystä juuri siksi että he ilmeisen huippuälykkyyden lisäksi pohtivat näitä juttuja ammatikseen täysillä ja vakavasti koko ikänsä.

Toki käsitykset voi olla puutteellisia, mutta jos sä 10 vuotta lauot mielipiteitä ja saat palautetta, niin se antaa jo jonkinlaista itsevarmuutta puhua näistä 'pyhistä' ajattelijoista jotka nyt on muka niin hemmetin kryptisiä ja vaikeaselkoisia.

Vaikka olen ihan samaa mieltä esim. Tobinin verosta ja monesta muustakin jutusta, en silti vastusta oikeistolaistakaan taloustiedettä. Tieteen arvo on siinä, kuinka hyvin se ennustaa tulevaisuutta, ja perinteinen, voitonmaksimointinäkökulmastakin tehty, oikeistolainen taloustiede antaa (taloustieteeksi) ihan hyviä ennustuksia monista asioista.

Mä luen niin Voimaa ja Ydintä kuin Kauppalehteä, Taloussanomia ja bisnes.fitä. Enkä näe mitään ristiriitaa. Mutta mä taidankin olla pobo. =)

En ole mikään guru taloustieteessä, mutta en itse pitäisi sitä kovin tieteenä. Smithin klassinen liberalistinen taloustiede tuntuu olevan polittinen/retorinen väline jolla konservatiivisimmat oikeistolaiset tahtovat panna köyhät kyykkyyn ja poistaa sosiaaliturvat ym.: katso Sauli, Ben, Maggie Thatcher ja jenkkirepublikaanit in action.

Ja klassinen taloustiede ei mielesäni anna kovin hyviä ennusteita varsinkaan nykyaikana kun pääoma liikkuu vapaasti ja sijoittajat siirtävät rahaa napin painalluksella.

Manderville kirjoitti muistaakseni 1700-luvulla mehiläispesän ('Beehive'), jossa se esitti että yksilön itsekkyyteen perustuva yhteiskuntajärjestys johtaisi parhaaseen yhteiskuntaan ja suurimpaan taloudelliseen menestykseen. Smithin klassinen taloustiede taas joutuu hakemaan uskonnosta turvaa ja asettamaan uskonnollisen etiikan perusteella reunaehtoja kun yksilöiden omien etujen tavoittelu johtaa parempaan, vauraampaan yhteiskuntaan. Silti nämä klassisen taloustieteen tyypit elävät jossain ihanteissa ja näiden perusoletukset ovat usein täysin perusteettomia. Miksi ihmisen pitäisi ajaa omaa etuaan ollenkaan moraalisesti ja muista välittäen? Kuten tosielämässä näkee monet ihmiset eivät sitä teekään.

Sikäli nykytalostiede usein tuntuu aivopesevän jengiä ajattelemaan mahdollisimman itsekkäästi, jos ihmiset eivät ajattele itsekkäästi koko systeemi voi alkaa heittää häränpyllyä. Myös siksi joku Napster on niin vaarallinen ilmiö. Nykysysteemissä oikeastaan ihmiset opetetaan ajattelemaan itsekkäästi, ikäänkuin aivopestään siihen toimintamalliin, mutta silti itsekkyyden perusta ei todellakaan ole rationaalinen kun ostopäätökset ja rahankäyttö tehdään suurimmassa osassa mielikuvien perusteella ja fiilispohjalta. Netissä on economistin artikkeli jossa verrataan kauppatieteiden opiskelijoiden arvoja muihin opiskelijoihin ja todetaan että oikeistolainen klassinen taloustiede tuntuu aivopesevän ihmisiä itsekkäämmäksi, ja arvioi väärin sitä kuinka paljon ihmiset tekevät yhteistyötä.

Siksi taas hieman simplifioin ja väitän pokkana että oikeistolainen taloustiede on politiikkaa eikä mitään tiedettä, ja marksilainen sekä vihreä (eli luonnon rajallisuuteen ym.) perustuva kritiikki on tämän poliittisen mallin kritiikkiä.

Markkinataloutta tuskin kukaan voi dissata. Kyse on siitä miten se kannattaisi parhaiten toteuttaa.

Itse luen Herald Tribunea, ja Financial Timesia ja Economistia aina kun saan niitä käsiini. Toki auttaa jos on muutama hyvä kaveri jotka on kansainvälisiä finanssitoimittajia tai jotka on lukenut alaa 10 vuotta.

Ei vaadi mun mielestä. Pyrrhonia ei edeltänyt tuhatvuotinen traditio, ja silti setä on mielestäni sanonut melkein kaiken olennaisen filosofiasta. (Okei, Hume ja Wittgenstein ehkä vähän täydensivät reuna-alueita.)

En tunne Pyrrhonin keloja, mutta tuskinpa.

Tosi vanhoista esikristillisistä pieruista kyynikko Diogenes Laertius ja Gautama Buddha tajusi IMO tosi paljon olennaista ihmisenä olemisesta ja ihmisten välisestä menosta, ja oli niitä kai monia muitakin.

Felis: Jep, mutta melkoista saivartelua sekin on verrattuna varsinaisiin elämänfilosofioihin, jotka eivät siis kuulu tieteelliseen filosofiaan.

Itse olen varsin samaan mieltä Tresin kanssa siitä, että filosofia on turhaa ja tyhjänpäiväistä ajatusleikkiä, mutta juuri se on niin kivaa

Niin, mutta on filosofeilla, tiedemiehillä ja taiteilijoilla, politiikoilla, teknodj:llä, polkkajilla ja bilejärjestäjillä elämänfilosofia. Tieteellinen filosofia on saivartelua aivan syystä kun pyritään käyttämään mahdollisimman tarkoin määriteltyä kieltä. Eikä tää tosiaankaan ole tyhjänpäiväistä ajatusleikkiä vaan yritystä hahmottaa ja suunnata maailmaa eikä tän tarvii johtaa mihinkään muuhun kuin parempan ymmärrykseen mistä tässä on kyse.

Smileboy: Tämä ei liity bilefoorumille mitenkään... Etiikka keskusteluille on omat fooruminsa. Humanistit vauhdissa... Te karkoitatte täältä aidot bileihmiset älykkäällä pohdiskelullanne.

Etiikka liittyy kaikkeen inhimilliseen toimintaan, miten yhdessäelo järjestetään, miten toisiin suhtaudutaan jne.

Itse en ainakaan filosofisessa mielessä pidä itseäni humanistina vaan jonkinlaisena tieteellisenä holistina tms.

Ja olen IMO aito bileihminen, enkä ainakaan tahdo karkottaa ketään. Tässä käsitellään kuitenkin ihmiselämän kannalta aika keskeisiä asioita joista kaikilla on varmasti mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia.

ja eikö bileihmiset voi keskustella mistään älykkäästi? Luulen että ollaan jo todistettu se vääräksi.

Myönnän kyllä oman rajoittuneisuuteni tälläisissä asioissa. Tämä vaikuttaa hauskalta touhulta. Ensin tutkit vuosia joitain raskaslukuisia tiiliskiviromaaneja, jotta voit sanoa sitten mitä teoriaa kannatat. Johtaako tämä mihinkään???

Ei välttämättä, sä voit ensin kertoa miten toimit, miten
asioihin suhtaudut, mihin perustat valintasi ja joku toinen joka on lukenut niitä tiiliskiviromaaneja sanoo mitä teoriaa kannatat. Ja se rajoittuneisuus on helposti hoidettavissa, nettikin on täynnä tajutoman monia artikkeleita ja juttuja aiheesta, että surffailemaan ja pääsee kirjastonkin kautta.

Liika teoreettinen opiskelu karkoittaa ihmisestä inhimillisiä piirteitä (tekee ihmisistä liian hillittyjä ja tylsiä). Yleensä "kansan ihmiset", jotka eivät ole ollenkaan harrastaneet teoreettista opiskelua ovat mukaa juttu seuraa. Tämä minun 47 vuotiaan isäni mielipide.

Noh, itse olen eri mieltä, tunnen monia lukeneita tyyppejä jotka ei oo niin kovin hillittyjä. Itse en ainakaan ole, siitä lukeneisuudesta ei sit tiedä.

Mitkä sitten on niitä inhimillisiä piirteitä? Kansan ihmiset ovat yleensä monissa asioissa vähän rajoittunutta juttuseuraa verrattuna niihin tylsiin teoreettista opiskelua harrastaneisiin. Ja tiedän kokemuksesta että molempien joukossa on tylsää ja suht. mielekiintoista seuraa, mutta se kai riippuu mistä tahtoo puhua.
#25 • • jUSSi Guest

Originally posted by Smile_Boy:
Te karkoitatte täältä aidot bileihmiset älykkäällä pohdiskelullanne.

jaa? bileihminen ei voi olla kiinnostunut hieman syvemmistä asioista kuin <kärjistys>uusien housujensa väreistä ja glowstickin väristä? Pitääkö bilettäjän olla 'blondi' jotta on 'aito' bilettäjä???</kärjistys>

Jos sinua ei kiinnosta tämä aihe niin voit vapaasti sivuuttaa koko topicin, mutta älä rupea mollaamaan muita omien mielipiteittesi pohjalta ilman kunnon perusteluita... Minä ainakin olen pitkästä aikaa kiinnostuksella lukenut näitä pitkiä posteja niitten ainaisten Proteiini etc. ylistysten jälkeen.

nimim. "aina-kiinnostunut-väittelemään-yhteiskunnan-tilasta-ja-tulevaisuudesta-sekä-kuulemaan-muiden-mielipiteitä"
#26 • • pakana Guest

Originally posted by Felis:
Hmm, nykyfilosofiassa ei juurikaan nojauduta aikaa sitten eläneiden filosofien ajatuksiin, useimmat näistä ajatuksista on jo moneen kertaan pureksittu, pilkottu ja muotoiltu uudelleen. Filosofian suunnat eivät nojaudu edeltäjiinsä sen enempää, kuin sinä nojaudut esivanhempiisi; periytyminen olisi ehkä kuvaavampi sana. Populaari filosofia tulee kuitenkin joskus jopa vuosisatoja filosofian kärkeä jäljessä, niin kauan ajatusmaailman muuttaminen vaatii. Itseasiassa jo viime vuosisadan alussa onnistuttiin osoittamaan (mm. Wittgenstein ja Heidegger) että filosofia on suljettu systeemi, jolla ei ole mitään keinoa päästä käsiksi 'todelliseen tietoon' mitä se sitten onkaan. Lainaan siis Rortya, itse en ole Heideggeria tai Wittgensteinia juurikaan lukenut.

Jep, toi on luultavasti asiantuntevampi näkemys siitä miks ei mitn tapahdu:se filosofian kärki mikä raivaa uutta on aika kaukana populaarifilosofiasta, ja millään muulla ei oo todellisuudessa väliä kuin populaarifilosofialla...

uraauurtavat filosofiset ajatukset jää aika suppeen piirin ilonaiheiks, kun valtaosa ihmisistä roikkuu edelleen "suurissa" kiinni. elitismi, seksikkäämmän tiedon, viihteen ja muun normiposselle merkittävän ylitarjonta on kaikki syitä tähän mitä mä kyllä kutsun jämähdystilaks... johtuu varmaan aika paljon siitä et mä, kuten 99% muista kansalaisista en liikaa seuraa päivänpolttavaa filosofista diskussiota. ennen wanhaan filosofia oli lähempänä rahvasta, ja niiltä ajoilta peräisin olevat ajatukset pääs juurtumaan länsiyhteiskunnan perusteisiin.

tästäkin topikista voi poimii kommentteja, jotka kuvaa hyvin tätä nykyfilosofian etääntymistä. namedroppingia, viittailua, jopa oman kikkelin hiblailua, jotka kaikki on omiaan karkottamaan muista asioista enemmän kiinnostuneet ("tavalliset"..surkee, mut aika vakiintunu ilmaus)filobooksien ja keskustelun ääreltä. vaikka lähihistoriassa ja nykypäivänä tehdäänkin filosofisia oivalluksia, niin ne ei saavuta tarpeeks suurta massaa et ne vois muuttaa maailmaa?

Oku: kehottelit mua kirjottamaan omia juttuja kun vanhassakaaan ei oo aina vara parempi, mut mitenköhän kävis maallikon kirjottamalle yhteiskunta/elämänfilosofiselle teokselle? odds are gud as shiiit...

mut ei kai meitä kukaan estä yrittämästä
#27 • • Anonymous Guest

Originally posted by jUSSi:
jaa? bileihminen ei voi olla kiinnostunut hieman syvemmistä asioista kuin <kärjistys>uusien housujensa väreistä ja glowstickin väristä? Pitääkö bilettäjän olla 'blondi' jotta on 'aito' bilettäjä???</kärjistys>

Minun mielestä pinnalliset asiat ja kaikenlainen turhakin tekeminen on elämän suola. Eihän musiikkikaan kukaan tarvitse elääkseen. Musiikissahan on kysymys kokonaan mielikuva tuotteesta. Silti musiikki on kaunista ja tunteita herättävää ja se antaa hohtoa elämään.

Kärjistys WARNING!
Joku on sanonut, että yliopisto putkesta tulee ulos zombiena, alkoholistina tai narkkarina jos siitä selviää.

On sitä kaikenmoista freekkiä tullu meinaan nähtyä....
En kuitenkaan määrittele mikä on normaalia... Kai kaikki on normaalia jos on tarpeeksi suhahtanu!!!!

Olen lukenu jostain, että huipputason matemaatikoilla (kuten myös lääkäreillä) on moninkertainen itsemurhariski verrattuna tavalliseen kansaan. Näin ollen matematiikan kirjoihin pitäisikin painaa teksti "hengen vaarallista liian suurina annoksina".
Kärjistys WARNING ENDS!

Kyllähän minäkin yritän kehittää tätä rajallista solukkoani aina välillä filosoimallakin. Kohtuuden rajoissa. Jätän filosofiset pohdiskelut....

[ 19 April 2001: Message edited by: Smile_Boy ]
#28 • • Dani Cior Guest

Originally posted by pakana:

props: oot asian ytimessä kun uskallat kritisoida valmiiks pureskeltuun filosofiaan takertumista. Mä näkisin et ihmiskunnan edistyksen pahin hidaste tällä hetkellä on sokea usko tieteeseen- ja filosofian saralla nojautuminen aikaa sitten eläneiden, toki nerokkaiden filosofien, ajatuksiin.

Koska viimeksi on jollekulle nykyfilosofille annettu mahdollisuus uudistaa, nousta ja viedä länsimaista maailmankatsomusta eteenpäin? Mä en siis lähde arvostelemaan jo olemassa olevaa tietoa, vaan nykyistä tapaa käsitellä tuota tietoa kahlitsevana ja "absoluuttisena" totuutena... toki se antaa lujan perustan omalle pohdiskelulle, mutta vuosisatojen saatossa on jo pohdittu niin paljon, että se saattaa aiheuttaa "kaikki tiedetään jo"-tyyppisen harhan, ja estää näin uusien ajatusten tupsahtelua... ja niitä tosiaan kaivattais.

Mun filosofiaan tutustuminen on keskittyny lähinnä ympäristöfilosofian puolelle, missä on selkeimmin näkyvissä uuden ajatussuunnan uupuminen- länsikansojen asenteet ympäristöä kohtaan pohjautuvat enimmäkseen antiikin ja keskiajan filosofioihin. (Kristinuskolla on tosin myös likaiset näppinsä pelissä, mut kai ne kristilliset arvot on jääny jo muiden jalkoihin?) Välinpitämättömyys ympäristöasioissa on aika pitkälti niiden samojen nerojen ansiota, joiden aatoksiin koko nykyaikanenkin filosofia perustuu.

Meille on tarjottu filosofian historiassa kahta mallia; luonto on ihmistä varten ja ns. tilanhoitajaperinne, eikä kumpikaan oo lähelläkään ajatusta luonnon kanssa tasapainossa elämisestä...mikä mun nähdäkseni ois ainoo mahdollisuus jatkaa elämää tällä pallolla. Siis pitkällä tähtäimellä.

Mmmm...ja pointti siis oli et lukea pitäis mut ei antaa liian raskaan tavaran talloa omia taimia

Jaa, en tiedä missä piireissä liikut, mutta mä oon varmasti oikea ihminen vastaamaan sulle. Felis vastasi jo mainiosti sulle, että filosofien kärkikaarti on aika eri tasolla kun yhteiskunnallinen keskustelu yleensä, ja Suomessa se on vielä suhteellisen ok tasolla muuhun maailmaan verrattuna.

Felis puhui vielä filosofiasta suljettuna järjestelmä, josta ei voi saada 'oikeaa' tietoa asioiden olemuksesta sinänsä ja se juuri viittaa vahvasti Kantiin.

Kritisoimasi tiede perustuu hyvin vahvasti juudeo-kristilliseen maailmankastomukseen jossa ihminen on nostettu luonnon yläpuolelle ja luonto asetettu ihmisen palvelukseen. Tietenkin mekanistis-deterministinen Newtoninin-Descartesin keloihin perustuva luonnontiede on vain vahvistanut sitä, ja huomaa että kaikesta kritiikistä huolimatta klassinen taloustiedekin on kaikkein yleisin ja käytetyin taloustieteen malli vaikka se on IMO täysin ei-tieteellinen ja perustuu usein ympäripyöreään logiikkaan ja tieteen vääristelyyn.

Noita hyviä nykyfilosofeja on runsaasti, maailman eteenpäinviemisestä en tiedä, kun ajattelee esimerkiksi ranskalaisia postmodernisteja, jotka nyt vaikuttaa vasemmistolaisilta tieteeseen ja nykymenoon kyrpiintyneiltä paljolti kieleen takertuneilta whinettäjiltä. Kuitenkin ota huomioon että eksistentialismin voidaan sanota alkaneen vasta Kierkegaardista 150 vuotta sitten, vihreän ajattelun tärkein aloittaja oli Ernst Häckl noin 150 vuotta sitten, joka otti ensimmäsienä käyttön sanan ekologia. Eli suhteessa nämä kelat ovat vielä tosi uusia, ja usein tuntuu että suuri osa ihmiskunnasta elää vieläkin 1700-luvun tai aikaisemmassa arvomaailmassa ehkä pienempi osa 1800-luvun, ja hyvin harvat 1900-luvun.

Heideggerin 'Sein und Zeit':ia olen jonkin verran lukenut, mutta se on tosi vaikeaselkoinen ja joku vähemmän sekavammin kirjoittava joka käsittelisi sen keloja voisi olla suositeltavampi. Silti sillä on tosi rautaisia keloja vaikka se natsi olikin. Se kritisoi teknologiaa ja teollistumista vieraannuttavina, ja uskoi jonkinlaiseen eksistentiaaliseen paluuseen luonnon kanssa tasapainoon. Uusia filosofeja ja kelailijoita on roppakaupalla: eksistentialistit, postmodernistit ym. Sua voisi kiinnostaa aussi eläinoikeusutilitaristi Peter Singer, joka on käytännön filosofien joukossa tosi kuuma nimi, sitten on norjalainen syväekologi Arne Näss, jenkkibiokemisti ekologi/kapitalismin kriitikko Garrett Hardin, ihka oma syväekologifasisti Pena Linkola ja monia muita.

Nyt on tullut nettihakkerietiikkakelailijoita kuten Pekka Himanen ja sosiologi Manuel Castells jne. Ei tosiaan ole puutetta ajattelijoista koska nämä ovat vain pieni osa, ja vain niitä enemmän tunnettuja.

Jos tasapaino luonnon kanssa kiinnostaa niin sitten syväekologit on niitä oikeita. Ja kyllä vihreiden filosofien suosio on parantunut kautta maailman urakalla.

Monilla vanhemmilla filosofeilla on hyviä pointteja, mutta se maailma josta he puhuvat on niin hemmetin erilainen kuin nykymaailma siksi monet nykyfilosofit/kirjailijat tuntuvat paljon ajankohtaisemmilta jälkiteollistuneen, pluralistisessa maailmantaloudessa elävälle nykyihmiselle kuin joku Kant tai Hegel.

Onko missään sitten mitään järkeä? Minun mielestäni filosofia on turhaa, koska se ei koskaan tule löytämään mitään lopullista totuutta. Lopullinen totuus kun on aina katsojan silmässä, joka sekin on valheellinen.

Tämäkin on turhaa vääntöä, jota yritän välttää elämässäni, koska se on mielestäni rajallisen ja minulle tärkeän ajan hukkaamista. Kannatan monessa mielessä Zen-arvoja. Jätän suuremmat filosofiset pohdiskelut suosiolla muille. Ei minun tartte tietää mitä jokaisen oven takana on.

Smile_Boy

Sitä järkikysymystä voidaan aina pohtia. Filosofia ei ole turhaa eikä sen ole tarkoituskaan antaa lopullisia vastauksia, sen tehtävä on säädellä ja jäsentää maailmaa ja yhteiskuntaa ja kelailla merkityksiä omille valinnoilleen.

Miksi se lopullinen totuus olisi valheellinen jos se on kerran katsojan silmässä? Sähän olet kunnon arvorelativistinen Nietzcheläinen enkä sun postausten perusteellä yhtään ihmettelisi että sulle voisi kolahtaa joku 'Hyvän ja Pahan Tuolla Puolen', 'Anti-Kristus' tms.

Kyllä ihmiset käyttävät rajallista aikaansa paljon turhemminkin kun yhteiskunnallisten ja yksilöllisten filosofioiden pohtimiseen.

Zen arvoja? Ai siihen ei liity filosofiaa vai? Zen vasta filosofista onkin kun pyritään vain suoraan kokemukseen käsitteistä kummemmin välittämättä ja niihin takertumatta. On eri asia käyttää käsitteitä kuin elää käsitteissä. Lue vaikka joku Alan Wattsin 'The way of Zen' ja huomaat että se on silkkaa filosofiaa, tai lue Eiji Yoshikawan Musashi ja se on silkkaa filosofiaa.

pakana:ennen wanhaan filosofia oli lähempänä rahvasta, ja niiltä ajoilta peräisin olevat ajatukset pääs juurtumaan länsiyhteiskunnan perusteisiin.

Jaaha, rohkenen kyllä vaittää vastaan paitsi siinä että muutaman filosofin kelat johtivat vallankumouksiin (porvarilliset ja talonpoikais/työläisluokan) ja verilöylyihin. Silti yhtä monet filosofit olivat silloin kuten ovat nytkin melko snobeja.

Smileboy:
Minun mielestä pinnalliset asiat ja kaikenlainen turhakin tekeminen on elämän suola. Eihän musiikkikaan kukaan tarvitse elääkseen. Musiikissahan on kysymys kokonaan mielikuva tuotteesta. Silti musiikki on kaunista ja tunteita herättävää ja se antaa hohtoa elämään.

Kärjistys WARNING!
Joku on sanonut, että yliopisto putkesta tulee ulos zombiena, alkoholistina tai narkkarina jos siitä selviää.

On sitä kaikenmoista freekkiä tullu meinaan nähtyä....
En kuitenkaan määrittele mikä on normaalia... Kai kaikki on normaalia jos on tarpeeksi suhahtanu!!!!

Olen lukenu jostain, että huipputason matemaatikoilla (kuten myös lääkäreillä) on moninkertainen itsemurhariski verrattuna tavalliseen kansaan. Näin ollen matematiikan kirjoihin pitäisikin painaa teksti "hengen vaarallista liian suurina annoksina".
Kärjistys WARNING ENDS!

Kyllähän minäkin yritän kehittää tätä rajallista solukkoani aina välillä filosoimallakin. Kohtuuden rajoissa. Jätän filosofiset pohdiskelut....

Musikiin merkitystä ja esteettisen kokemuksen olemusta on kelattu vaikka kuinka kauan.
Pinnallista ja turhaakin voi ihan hyvin pohtia. Kaikki mikä antaa hohtoa elämään on varmasti tärkeää ja siitä on kivaa filosofoida ja pohdiskella miksi se sitä tekee.

On niitä muitakin putkia mistä voi tulla zombiena, tai alkoholisti/narkkarina ulos. Jotkut puhuu mediassa noista teknoihmisistä jotka kaikki vetää huumeita ja kuolee nuorena yliannostuksiin jne.

Joo, on niitä freekkejä kyllä nähty, mäkin näin Tresin, Caddyn ja Proteuksen labissa, huh, huh. Varmaan vaikuttais sekin normaalilta jos olisi suhahtanut. Pitäisi kieltää ne huumeiden ja synnin pesät, noi hemmetin tekunopileet...

Joo, ja mäkin oon kuullut että kaikki teknomusiikki altistaa huumeille, pitäisi lippuihin ja levyihin painaa WARNING: ' voi johtaa huumeriippuvuuteen, homojen ja erilaisuuden hyväksyntään, ja totaaliseen rappioon!'

Toi matematiikan ja lääkäreiden itsaririski johtuu aivan muusta kuin matikasta ja lääketieteestä sinänsä, se johtuu lähinnä siitä että aika monet huippumatemaatikot ja fyysikot ovat olleet melko 'epäsosiaalisia' ja kiinnostuneita enemmän matemaattisten ongelmien ratkomisesta kuin ihmisten kanssa hengailusta. Eli heidän sosiaaliset kyvyt kommunikoida masennustaan ovat luultavasti olleet aika heikohkoja. Monet niistä itsarin tehneistä oli vielä tosi friikkejä jätkiä, jotka vältteli ja usein inhosi muita ihmisiä (Gödel,Turing, Taniyama).

Lääkärit taas tekee kuulemma itsareita johtuen aineiden ja huumeiden kanssa puuhastelusta, ja isosta kynnyksestä mennä toisen lääkärin potilaaksi.

Ja kaikilla ihmisillä on rajallinen solukko, tekee välillä ihan hyvää kelata mihin omat ajatuksensa ja tekonsa perustaa.

[ 19 April 2001: Message edited by: Dani Cior ]
#29 • • lauri Guest

yhteenveto: antaa kaikkien kukkien kukkia vaan.

Olikos se se Eppu Normaali kun sanoi tämän?

// L
#30 • • dixoff Guest

Originally posted by Tres:
Käytännön filosofia==fysiikka?

Nyt tulee vähän subjektiivista jupinaa fysiikasta, aiheesta joka itseäni on kohtuullisen lähellä, ja vieläpä teoreettinen sellainen.

Itse olen havainnut, että filosofien ja fyysikoiden välillä vallitsee jonkinmoinen epäsynkka aaltopituuden suhteen, joskus pahempi, joskus lievempi, ja tässä on usein takana se, että filosofi ei oikeastaan osaa ollenkaan fysiikkaa, eikä fyysikko sitä filosofiaa. Poikkeuksiakin löytyy, on ihmisiä, jotka auttavasti osaavat kumpaakin, mutta ei sekään aina tuo apua asiaan.

Usein homma tuntuu yksinkertaistetusti menevän jokseenkin seuraavasti: Fyysikolla on esittää jokin laskelma tai tulos, joka on ehkä tavalliselle tallaajalle lievästi sanottuna epäintuitiivinen. Filosofi huomaa tuloksen, ja koska hän ei ole uhrannut elämästään 20 vuotta kyseisen ilmiökentän tutkimiseen, ei oikein näe missä mennään, ja esittää aiheesta käsiterikasta kritiikkiä, jossa fyysikko ei näe järjen häivää. Fyysikko esittää vastakritiikkiä, ja loppujen lopuksi keskustelu päätyy inttämiseen, jossa fyysikot selittävät aidoista ja filosofit aidan seipäistä.

Kieltämättä fysiikkaan liittyvää populaarikirjallisuutta lukiessa tulee vastaan aika lennokkaita ideoita, (ks. esim. Hawking), juttua riittää kaikenlaisesta ylivalonnopeudella matkailusta, aikamatkustuksesta, mustista aukoista, alkuräjähdyksestä loppurysäykseen, madonrei'istä ja muista hienoista ja kosmisen kuuloisista käsitteistä. On toki ihmisiä, jotka noita asioita vakavasti tutkivat, mutta he ovat hyvin pieni vähemmistö fyysikoista ja monesti käy niin, että heidänkin aikaansaannoksistaan julkisuuteen tulee vain se mediaseksikkäin osa, joka saa ehkä aikaan sen, että fysiikkaa pidetään nykyään aika ufojuttuna.

Eikä pidä unohtaa sitäkään, että monet lupaavatkin fyysikot, jotka esim. nuorempina ovat löytäneet kaikenlaista käänteentekevää ja tärkeää, alkavat vanhemmiten puhua aivan pehmoisia, kun ottavat jotkut maailmojasyleilevät skenarionsa vakavissaan lopullisina totuuksina. Ja meidänkin laitoksellamme aina silloin tällöin vitsaillaan eläkkeelle jääneistä insinööreistä, jotka saatuaan liikaa vapaa aikaa ottavat asiakseen kaataa yleisen suhteellisuusteorian, huonolla menestyksellä tosin, mutta aina joku niitäkin uskoo. Näitä tällaisia valitettavasti riittää.

Kaikki fysiikan piikkiin liitetyt maailmankaikkeusden selitykset ovat kuitenkin aina sellaisia, että niitä lukiessa täytyy pitää mielessä, että fysiikka on kuitenkin loppujen lopuksi luonnontiede. Kaikki uudet teoriat ovat täysin arvottomia, jos niitä ei hyvästä yrityksestä huolimatta pystytä ymppäämään ympäröivään luontoon. Monet fysiikan ja muun maailman väliset ristiriidat juontavat juurensa siitä, että monet teoriat, erityisesti suhteellisuusteoria, ei oikein istu välttämättä siihen maailmankuvaan, minkä oma intuitio järkevimmäksi näkee. Kuitenkin yliopistossa ja kouluissa opetetut fysiikan teoriat ovat vankasti testattuja, ja ainakin jossain määrin kuvaavat luonnon lainalaisuuksia. Lopullista totuutta ei fysiikka anna, sillä fysiikka muiden luonnontieteiden tapaan pyrkii ainoastaan jäsentämään ja mallintamaan luontoa sellaiseen muotoon, että siitä voidaan etsiä jotain lainalaisuuksia, joita sitten mahdollisesti voidaan soveltaa.

On kuitenkin myös paljon potentiaalista luettavaa fysiikan, erityisesti kvanttifysiikan filosofisesta tulkinnasta. Helppoja ja maallikollekin avautuvia kirjoja ovat kotimaisistakin esimerkiksi Enqvistin ja Laurikaisen (R.I.P.) teokset, joita kirjastosta varmasti löytyy. Lisäksi esimerkiksi täältä voi käydä lukaisemassa havainnollisen sarjan kirjoituksia fysiikan ja filosofian suhteesta.

Tulipa vähän pitkä, mutta ehkä joku jaksoi tämänkin lukea.
#31 • • mekaanikko Guest

Originally posted by Dani Cior:
Tossa se pointti on, länsimainen tiede tuntuu usein missaavan ihmisen arkikokemuksen ja jumiutuvan jonnekin käsitteillä saivartelun tasolle.

No, olen itse mm. S. Albert Kivisen kanssa samoilla linjoilla sen suhteen että länsimainen filosofia ja itämainen filosofia ovat aivan eri asioita, eikä niitä pitäisi sotkea toisiinsa. Länsimainen filosofia on puhtaasti älyllisiä harjoituksia jotka varsinkin nykyisin ovat jo aikaa sitten irtaantuneet arkikokemuksen maailmasta. Itämainen "filosofia" (lainausmerkeissä siksi, että sillä on tosiaan hyvin vähän tekemistä sen tradition kanssa josta ko. sanakin on peräisin) on enemmän sellaista viisastelua, fiilistelyä ja aforismien laukomista.

En ole mikään guru taloustieteessä, mutta en itse pitäisi sitä kovin tieteenä. Smithin klassinen liberalistinen taloustiede tuntuu olevan polittinen/retorinen väline jolla konservatiivisimmat oikeistolaiset tahtovat panna köyhät kyykkyyn ja poistaa sosiaaliturvat ym.: katso Sauli, Ben, Maggie Thatcher ja jenkkirepublikaanit in action.

Äh. Ei olisi pitänyt mainita sanaa "klassinen". En siis tarkoittanut klassista taloustiedettä sanan formaalissa merkityksessä (Smith, Chydenius & co.) vaan ylipäänsä kapitalistisen yhteiskunnan taloudellisia rakenteita selittävää taloustiedettä.

Taloustiede on oikeastaan massapyskologiaa. Siksi se ei anna kovin hyviä ennusteita. Se on kuitenkin mielestäni tiede, koska se pystyy sentään ennustamaan asioita ja perustuu empiiriseen tutkimukseen - taloustieteelliset kokeet ovat kieltämättä hieman hankalia ja, tuota, kalliita. =)

Perinteisestä taloustieteestä on yritetty kovasti irtautua mm. Neuvostoliitossa, jossa painettiin rahaa kun sitä tarvittiin. Miten kävi? Hyperinflaatio. Aivan kuten perinteinen taloustiede ennustaa. Entä lamaantuneen talouden elvyttäminen julkisilla investoinneilla ja korkotasoa laskemalla? Kyllä se toimii - ei tosin ole ainut vaihtoehto. Tai esimerkiksi osakemarkkinoiden kehitys - pitkällä aikavälillä - suhteessa korkomarkkinoiden kehitykseen ja työn tuottavuuden kasvuun. Kaikki nämä nuodattavat taloustieteen ennustuksia.

Sikäli nykytalostiede usein tuntuu aivopesevän jengiä ajattelemaan mahdollisimman itsekkäästi, jos ihmiset eivät ajattele itsekkäästi koko systeemi voi alkaa heittää häränpyllyä.

Ei tuo ole mielestäni totta. Esimerkiksi yksi taloustieteen hyvä opetus on, että yksilöllä on valtaa kulutuspäätöstensä kautta: tämä on erilaisten boikottien ym. kautta varmasti sinullekin tuttua. Taloustiede kertoo tietyt realiteetit. Valitettavasti tieteellisinä tosiseikkoina esitetään poliittisia näkemyksiä. Se on huono juttu, mutta ei suoraa seurausta taloustieteestä.

Rationaalinen, itsekäs kuluttaja ja täydellinen markkinainformaatio on jo aikaa sitten hylätty taloustieteestä (vaikka toki ne muinaismuistoina vielä joidenkin talouden toimijoiden päässä elävätkin).

En tunne Pyrrhonin keloja, mutta tuskinpa.

Pyrrhon siis oli skeptikko. Pääteesi oli "mitään ei voi tietää". Minusta tuo pitää edelleenkin täysin paikkansa. Edes Decartes'n (tai alunperin kai Duns Scotiuksen?) "Cogito"-argumenttikaan ("ajattelen, siis olen") ei muuta sitä, että mistään ei todellakaan voi olla varma. (Mistä tiedämme, että esimerkiksi on olemassa itsenäinen subjekti joka ajattelee? Eivätkö ajatukset voisi syntyä itsestään "tyhjiössä"?)

No en mene tähän sen tarkemmin, mutta skeptisismin hyväksyminen elämänsä ohjenuoraksi helpottaa aika paljon. Kun mitään ei voi tietää, ei tarvitse stressata siitä miten asiat kenties ovat.
#32 • • Husu Guest
Lyhyestä virsi kaunis:

Philosophers have merely interpreted the world. The point is to change it. - Karl Marx
#33 • • Dani Cior Guest

Originally posted by dixoff:

Itse olen havainnut, että filosofien ja fyysikoiden välillä vallitsee jonkinmoinen epäsynkka aaltopituuden suhteen, joskus pahempi, joskus lievempi, ja tässä on usein takana se, että filosofi ei oikeastaan osaa ollenkaan fysiikkaa, eikä fyysikko sitä filosofiaa. Poikkeuksiakin löytyy, on ihmisiä, jotka auttavasti osaavat kumpaakin, mutta ei sekään aina tuo apua asiaan.

Usein homma tuntuu yksinkertaistetusti menevän jokseenkin seuraavasti: Fyysikolla on esittää jokin laskelma tai tulos, joka on ehkä tavalliselle tallaajalle lievästi sanottuna epäintuitiivinen. Filosofi huomaa tuloksen, ja koska hän ei ole uhrannut elämästään 20 vuotta kyseisen ilmiökentän tutkimiseen, ei oikein näe missä mennään, ja esittää aiheesta käsiterikasta kritiikkiä, jossa fyysikko ei näe järjen häivää. Fyysikko esittää vastakritiikkiä, ja loppujen lopuksi keskustelu päätyy inttämiseen, jossa fyysikot selittävät aidoista ja filosofit aidan seipäistä.

Kieltämättä fysiikkaan liittyvää populaarikirjallisuutta lukiessa tulee vastaan aika lennokkaita ideoita, (ks. esim. Hawking), juttua riittää kaikenlaisesta ylivalonnopeudella matkailusta, aikamatkustuksesta, mustista aukoista, alkuräjähdyksestä loppurysäykseen, madonrei'istä ja muista hienoista ja kosmisen kuuloisista käsitteistä. On toki ihmisiä, jotka noita asioita vakavasti tutkivat, mutta he ovat hyvin pieni vähemmistö fyysikoista ja monesti käy niin, että heidänkin aikaansaannoksistaan julkisuuteen tulee vain se mediaseksikkäin osa, joka saa ehkä aikaan sen, että fysiikkaa pidetään nykyään aika ufojuttuna.

Toi on niin totta kuin voi olla. Filosofien ja fyysikoiden keskuudessa esiintyy toisiaan kohtaan lievää dissausta. Fyysikot pitävät filosofeja tyhjänpäiväisinä lässyttäjinä, jotka eivät ymmärrä fysiikan formalismia ja vetävät liian monista ilmiöistä turhan kauaskantoisia ja peruusteettomia johtopäätöksiä. Tai kuten sanoit takertuvat vääriin yksityiskohtiin.

Filosofit taas pitävät fyysikoita ylimielisinä heidän tullessa filosofien alueelle vain yhden tieteen keskuudesta piittaamatta filosofipiirissä käydystä laajasta keskustelusta. Usein filosofien mielestä huippufyysikotkin sortuvat fysiikan tuloksia ekstrapoloidessaan lapsellisiin yleistyksiin maailmankaikkeuden olemuksesta jne. jonkun Paul Daviesin 'God and the New Physics' ja Fritjof Capran 'Fysiikka ja Tao' ovat tästä varmaan melko hyviä esimerkkejä.

Olen tavannut erään hieman vinksahtaneen filosofi/esteetikon joka aggressiivisesti hyökkäsi suhteellisuusteorian ja kvanttimekaaniikan maalaisjärjen vastaisia johtopäätelmiä vastaan vain siksi että ne tuntuivat hänestä humpuukilta ja epäintuitiivisilta arkielämän näkökulmasta. Samasta lähtökohdasta olen usein nähnyt tiettyjen uskonnollisten ryhmien hyökkäyksiä evoluutioteoriaa ja abiogenesis-hypoteesia vastaan. Tutustumatta laajemmin koko ilmiökenttään kontekstista irrotetut johtopäätelmät voivat vaikuttaa melko lailla järjenvastaisilta. Silti monet tieteelliset teoriat ja selitykset ovat usein ihmiskunnan hienoimpia älyllisiä saavutuksia ja on sääli että valtaisa osa ihmiskunnasta ei pysty kunnolla arvostamaan tai ymmärrä niitä.

On kuitenkin myös paljon potentiaalista luettavaa fysiikan, erityisesti kvanttifysiikan filosofisesta tulkinnasta. Helppoja ja maallikollekin avautuvia kirjoja ovat kotimaisistakin esimerkiksi Enqvistin ja Laurikaisen (R.I.P.) teokset, joita kirjastosta varmasti löytyy.

Sitten on Daviesin & Brownin 'Atomien haamu' ja monia muita.

Fysiikka on yllättävän elävä tiede tälläkin hetkellä kun paremman tekniikan myötä tulee lisää käsiteltävää dataa. Kosmologiset teoriat varmasti täydentyvät lähi-aikoina ja viime viikolla kuulin uusista löydöistä liittyen maailmankaikkeuden laajentumisnopeuksiin ja gravitaation olemukseen.

Tällaiset artikkelit ja argumentit ovat kuitenkin erittäin yleisiä ja varmasti monille fyysikoille turhauttavia vaikka teknisilta ja vakuuttavilta voivat vaikuttaa.
Why the big bang is wrong?

Toisaalta ihan hyvä että nämä teoriat joutuvat jatkuvasti hyökkäysten kohteeksi, ainakin ne vahvistuvat mikäli selviävät hyökkäyksistä.

No, olen itse mm. S. Albert Kivisen kanssa samoilla linjoilla sen suhteen että länsimainen filosofia ja itämainen filosofia ovat aivan eri asioita, eikä niitä pitäisi sotkea toisiinsa. Länsimainen filosofia on puhtaasti älyllisiä harjoituksia jotka varsinkin nykyisin ovat jo aikaa sitten irtaantuneet arkikokemuksen maailmasta. Itämainen "filosofia" (lainausmerkeissä siksi, että sillä on tosiaan hyvin vähän tekemistä sen tradition kanssa josta ko. sanakin on peräisin) on enemmän sellaista viisastelua, fiilistelyä ja aforismien laukomista.

Itse olen kyllä arvon herrojen kanssa eri mieltä, länsimainen angloamerikkalainen analyyttis-looginen perinne on erittäin kaukana itämaisesta filosofiasta käsiteleikkeineen ja logiisine todistuksineen. Itämaisella filosofialla on kuitenkin mielestäni hyvin paljon tekemistä esisokraattisten luonnonfilosofien ja Sokrateen kanssa. Herakleitos sanoi jo vajaat kolme tuhatta vuotta sitten että 'Kaikki virtaa!', sama asia mitä monet Buddhisti-ajattelijat ovat painottaneet keloissaan kaiken hetkellisyydestä ja muuttuvuudesta. Sokrates sanoi 'Tunne itsesi' ja samaa ovat toitottaneet joogit, buddhistit, taolaiset ja zeniläiset.

Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aasialaiset harvoin sotkeentuivat yhtä täysillä loogisiin kelailuihin. Kuitenkin Nagarjuna, joka on intialaisen mahayana budhismin älyllisin ajattelija, käytti monimutkaista dialektiikkaa tarkoituksenaan vapauttaa mieli kaikista jäykistä uskomuksista.

Nagarjuna (n.100-300 jk.) kävi yksitellen läpi kaikki siihen aikaan Intiassa olleet uskomukset ja yksityiskohtaisesti ja armotta osoitti näiden kaikkien suhteellisuuden, mitään ei ollut olemassa erittelevän mielen ulkopuolella. Synyavada 'oppi tyhjyydestä' ja Madhiyamika 'oppi keskitiestä' olivat Nagarjunan kehittämiä älyllisesti huippuunsa vietyjä todistuksia mielen olemuksesta. Zenissä ja buddhismissa haetut paradoksit ovat olemassa juuri todistaakseen kielen ja sanojen riittämättömyyden inhimillisen kokemuksen ja maailman kuvaamisessa. Siksi usein esiintyvä tunne että tiede ja filosofia jäävät usein niin ulkopuolisiksi ihmisen arkielämän kuvaamisessa.

Itsestäni on valitettavaa että länsimaissa niin harvat näkevät itämaisen 'filosofian' ja fenomenologien-eksistentialistien monien kelojen samankaltaisuuden.

Intian contemporary philosophy kirjassa verrattiin (en muista kuka) Heideggeria ja Sartrea juuri Nagarjunaan ja kumppaneihin ja todettiin lukuisia loogisia yhtäläisyyksiä ja johtopäätösten samanlaisuuksia, esimerkiksi ateismim relativismi jne. Synyavadaa voidaan pitää länsimaisessa mielessä myös absoluuttisena relativismina ja nihilisminä mutta Nagarjunalle kyse oli vain metodista osoittaakseen mielen toimintaa, kaiken 'substanssittomuutta', suhteellisuutta mielen erittelevään ja kaikkea vertailevaan toimintaan.

Japanin Kyoton yliopistossa oli lukuisia Heideggerin oppilaita jotka on vienyt näitä keloja tosi pitkälle
Masao Abe ja sen "Zen & Western Thought' ja Keiji Nishitani ym. kirjoittivat pari kirjaa aiheesta jotka luin lukiossa ollessani.

Taloustiede on oikeastaan massapyskologiaa. Siksi se ei anna kovin hyviä ennusteita. Se on kuitenkin mielestäni tiede, koska se pystyy sentään ennustamaan asioita ja perustuu empiiriseen tutkimukseen - taloustieteelliset kokeet ovat kieltämättä hieman hankalia ja, tuota, kalliita. =)

Perinteisestä taloustieteestä on yritetty kovasti irtautua mm. Neuvostoliitossa, jossa painettiin rahaa kun sitä tarvittiin. Miten kävi? Hyperinflaatio. Aivan kuten perinteinen taloustiede ennustaa. Entä lamaantuneen talouden elvyttäminen julkisilla investoinneilla ja korkotasoa laskemalla? Kyllä se toimii - ei tosin ole ainut vaihtoehto. Tai esimerkiksi osakemarkkinoiden kehitys - pitkällä aikavälillä - suhteessa korkomarkkinoiden kehitykseen ja työn tuottavuuden kasvuun. Kaikki nämä nuodattavat taloustieteen ennustuksia.

Soros puhui taloustieteestä refleksiivisenä tieteenä sikäli että mallit ja mallintajat ovat koko ajan mukana samassa prosessissa. Malli vaikuttaa itse järjestelmän kulkuun koska mallintaja on vaikuttajana mukana järjestelmässä.

Ehkä se teoria pystyy jotain selittämään mutta ei antamaan kovin tarkkoja syitä, jälkikäteen on sitten helppo selittää asioita mutta harvat näkivät Aasian ja Brasilian kriisit ennen kuin ne tapahtuivat. Taloustoimittajafrendi kertoi kuinka Nokian kursien laskiessa muidenkin suomalaisten yritysten kurssit heti laski, luultavasti vain sen takia että ne oli Suomesta. Kun Indonesiassa ja Brasiliassa alkoi näkyä ongelmia Wall Streetin pojat alkoivat turvata selustaa ja vetää rahojaan pikavauhtia periferiasta takaisin keskustaan. Tietenkin nämä maat joutuivat kriisiin ja taas lähetettiin WTO:n heput pakottamaan maita tekemään sijoittajille myönteisiä taloudellisia päätöksiä ja säätämään 'oikeita' lakeja.
Tuntuu vain että maailmaa pyöritetään kuin isoa kasinoa.

Inflaatiota osataan säädellä työmarkkinasopimuksilla, korkojen laskulla tai muuten kasvua hidastamalla, ja toisin päin on omia keinoja säädellä taloutta kiihdyttääkseen kasvua. Kyllähän tämä syntyy kokemuksesta ja jonkinlaisesta tiedosta. Silti useimmiten tuntuu että talousteorioita käytetään poliittisina lyömäaseina ja ne esitetään ehdottomuuksina vaikka kellään ei varmaa tietoa ole.

Ei tuo ole mielestäni totta. Esimerkiksi yksi taloustieteen hyvä opetus on, että yksilöllä on valtaa kulutuspäätöstensä kautta: tämä on erilaisten boikottien ym. kautta varmasti sinullekin tuttua. Taloustiede kertoo tietyt realiteetit. Valitettavasti tieteellisinä tosiseikkoina esitetään poliittisia näkemyksiä. Se on huono juttu, mutta ei suoraa seurausta taloustieteestä.

Joo, mutta koska kuluttaja ei ole rationaalinen sitä on helppo johtaa harhaan, ja usein vetää kuin pässiä narussa pommittamalla sitä kaikilla kivoilla mielikuvilla. Kuinka moni tiedostaa sen että se miten jokainen käyttää rahaansa vaikuttaa yhteiskunnan ja maailman suuntaan?

Boikotit ovat itselleni hyvin tuttuja ja yritän käyttää rahaani harkiten, esimerkiksi tukemalla mieluummin teknoskeneä kuin vaikka lorvia baareissa.

Mielestäni taloustiede on kvasitiedettä: on tiettyjä lainalaisuuksia ja korrelaatioita, mutta ei mitään selkeää mallia miksi. Sikäli en ottaisi sitä niin tosissani. Jotkut yrittävät esittää taloustieteen ikään kuin se olisi fysiikka.

Pyrrhon siis oli skeptikko. Pääteesi oli "mitään ei voi tietää". Minusta tuo pitää edelleenkin täysin paikkansa. Edes Decartes'n (tai alunperin kai Duns Scotiuksen?) "Cogito"-argumenttikaan ("ajattelen, siis olen") ei muuta sitä, että mistään ei todellakaan voi olla varma. (Mistä tiedämme, että esimerkiksi on olemassa itsenäinen subjekti joka ajattelee? Eivätkö ajatukset voisi syntyä itsestään "tyhjiössä"?)

Eiks tuo ole vähän extremeä? Mitään ei voi tietää? Ei siis sitä että on olemassa? Mutta kuten ylhäällä esitin Nagarjuna oli melko paljon samoilla kriitisillä linjoilla ja buddhistina se tietenkin uskoi minuuden olevan pelkkää harhaa. Siis ajatus ei ole harhaa mutta minuus, joka ajatuksen omistaa. Eli tässä oli eri puolilla maapalloa melko samanlaisia keloja.

cheers

[ 20 April 2001: Message edited by: Dani Cior ]
#34 • • mekaanikko Guest

Usein filosofien mielestä huippufyysikotkin sortuvat fysiikan tuloksia ekstrapoloidessaan lapsellisiin yleistyksiin maailmankaikkeuden olemuksesta jne.

Todellakin. Tyypillinen fyysikko leikkii filosofia -moka on esittää esim. että koska fysikaalisesti niin ja näin, mitään tajuntaa ja mieltä ei ensinkään ole olemassa -> joten maailma on materialistinen ja deterministinen. Ongelma on vain siinä, että fysiikan perusoletuksissa on postuloitu materialismi ja determinismi, joten kyseessä on kehäpäätelmä.

Silti monet tieteelliset teoriat ja selitykset ovat usein ihmiskunnan hienoimpia älyllisiä saavutuksia ja on sääli että valtaisa osa ihmiskunnasta ei pysty kunnolla arvostamaan tai ymmärrä niitä.

Niin, väittäisin että todella monimutkaisia teorioita tyyliin suhteellisuusteoria tai Kantin ymmärryksen kategoriat ymmärtää kunnolla varmaan alle 0.01% ihmisistä. Ihan oikeasti.

Jos ei ymmärrä jotain, on syytäkin olla vähän skeptinen.

Itse olen kyllä arvon herrojen kanssa eri mieltä, länsimainen angloamerikkalainen analyyttis-looginen perinne on erittäin kaukana itämaisesta filosofiasta käsiteleikkeineen ja logiisine todistuksineen. Itämaisella filosofialla on kuitenkin mielestäni hyvin paljon tekemistä esisokraattisten luonnonfilosofien ja Sokrateen kanssa.

No mun mielestä myöskään luonnonfilosofeilla tai Sokrateella ei ole paljoakaan tekemistä nykyaikaisen filosofian kanssa - joka muuten ei tosiaankaan ole pelkästään angloamerikkalainen perinne. Manner-Euroopastakin on tullut aika liuta filosofisia ajattelijoita, mutta tätä tuskin edes tarvitsee erikseen sanoa.

Herakleitos sanoi jo vajaat kolme tuhatta vuotta sitten että 'Kaikki virtaa!', sama asia mitä monet Buddhisti-ajattelijat ovat painottaneet keloissaan kaiken hetkellisyydestä ja muuttuvuudesta. Sokrates sanoi 'Tunne itsesi' ja samaa ovat toitottaneet joogit, buddhistit, taolaiset ja zeniläiset.

Niin ja aika moni ns. vanhan kansan sananlasku laukoo ihan samanlaisia "totuuksia". Mielestäni vasta Aristoteleen aikoihin (no ehkä jo Platonin) filosofia on oikeasti alkanut olla jotain muuta kuin kauniisti paketoituja vanhojen setien "viisauksia".

Japanin Kyoton yliopistossa oli lukuisia Heideggerin oppilaita jotka on vienyt näitä keloja tosi pitkälle

Niin, itämaisuus tai länsimaisuus ei tässä mielessä mielestäni ole riippuvainen fyysisestä sijainnista. Heideggerin oppilaat ovat varmastikin länsimaisen koulukunnan ihmisiä, eikö?

Soros puhui taloustieteestä refleksiivisenä tieteenä sikäli että mallit ja mallintajat ovat koko ajan mukana samassa prosessissa. Malli vaikuttaa itse järjestelmän kulkuun koska mallintaja on vaikuttajana mukana järjestelmässä.

Jos tuo on kriteeri sille, ettei taloustiede ole tiedettä, silloin ei tiedettä myöskään ole mikään humanistinen tai yhteiskunnallinen tiede, psykologia, kielitiede jne.

Ehkä se teoria pystyy jotain selittämään mutta ei antamaan kovin tarkkoja syitä, jälkikäteen on sitten helppo selittää asioita mutta harvat näkivät Aasian ja Brasilian kriisit ennen kuin ne tapahtuivat. Taloustoimittajafrendi kertoi kuinka Nokian kursien laskiessa muidenkin suomalaisten yritysten kurssit heti laski, luultavasti vain sen takia että ne oli Suomesta. Kun Indonesiassa ja Brasiliassa alkoi näkyä ongelmia Wall Streetin pojat alkoivat turvata selustaa ja vetää rahojaan pikavauhtia periferiasta takaisin keskustaan. Tietenkin nämä maat joutuivat kriisiin ja taas lähetettiin WTO:n heput pakottamaan maita tekemään sijoittajille myönteisiä taloudellisia päätöksiä ja säätämään 'oikeita' lakeja.

Kuten sanottu, taloustiede on massapsykologiaa. Sinänsä se ei kerro mistään muusta kuin ihmisten ajattelusta ja toiminnasta suurina yksiköinä. Ei ole mitään psykologisista tekijöistä riippumatonta taloustiedettä. Sekin on taloustiedettä, että esim. ns. "tekninen menetelmä" joilla ennustetaan kurssikehitystä tutkimalla kurssikäyrien visuaalista muotoa (esim. "tuo muoto muistuttaa ihmisen päätä ja olkapäätä, siis se tulee täydentymään symmetriseksi toiselta puolelta") toimii, tosin vain siksi että kun tarpeeksi moni uskoo että kurssi tulee nousemaan tai laskemaan, niin myös käy - taloustieteen ennusteet kun tuppaavat olemaan itseään toteuttavia markkinatalouden rakenteen vuoksi. Massapyskologiaa.

Mielestäni taloustiede on kvasitiedettä: on tiettyjä lainalaisuuksia ja korrelaatioita, mutta ei mitään selkeää mallia miksi. Sikäli en ottaisi sitä niin tosissani. Jotkut yrittävät esittää taloustieteen ikään kuin se olisi fysiikka.

Sama pätee, kuten sanottu, kaikkiin ihmisen toimintaa tutkiviin tieteisiin. Kyllähän taloustiedekin pystyy jotain sanomaan ilmiöiden syistä, esim. inflaation synnystä jota tässä jo aiemmin käytettiin esimerkkinä. Mutta ihmistieteet eivät koskaan tule olemaan eksaktia tiedettä samalla tavalla kuin fysiikka, ellei sitten pystytä osoittamaan ihmisen toimintaa täysin deterministiseksi ja vielä rakentamaan täysin pitävää universaalia mallia siitä miten ihminen toimii (psykologisesti siis). Ja sitten vain huima määrä konetehoa peliin ja kuuden miljardin yksilön tekemiset yhteen.. Ei todellakaan meidän elinaikanamme.

Kysymys onkin siis siitä, ovatko muut tieteet kuin luonnontieteet oikeastaan tieteitä? Toisella puolella ovat täysin suljetut järjestelmät kuten matematiikka ja logiikka jotka eivät ole millään tapaa riippuvaisia ympäröivästä maailmasta. Tähän väliin jäävät luonnontieteet jotka yrittävät havainnoista indusoimalla (Humehan kumosi tosin induktion pätevyyden päättelymuotona jo aikanaan mutta ei nyt takerruta siihen) päättelemään ympäröivän maailman lainalaisuuksia.

Eiks tuo ole vähän extremeä? Mitään ei voi tietää? Ei siis sitä että on olemassa?

Onhan se extremeä, mutta mielestäni skeptisismi on ainoa täysin aukoton looginen maailmanselitys - tai onhan siinä se aukko, että ei voi tietää ettei mitään voi tietää. =) (Itse asiassa ei voi tietää ettei voi tietää ettei mitään voi tietää jne. Ad nauseaum.) Kaikki teoriat tarvitsevat jonkun postuloidun aksiomin, eli jokainen teoria seisoo loppujen lopuksi mielivaltaisen perusoletuksen päällä. Onhan looginen päättelyjärjestelmäkin aksiomaattisesti oletettu. (Tai okei, induktiota on myös käytetty mutta sehän ei ole pätevää päättelyä ja havainto on, kuten tunnettua, myös epävarma tiedon lähde.)

Mielestäni sofisti Gorgias heitti aikanaan aika hauskat teesit:

1) Mitään ei ole olemassa.
2) Vaikka jotain olisikin olemassa, sitä ei voi tietää.
3) Vaikka voisikin tietää jonkin olemassaolosta, sitä tietoa ei voisi välittää toiselle. (= Kommunikaatio on mahdotonta)

Noilla kun lähtee liikkeelle niin on jo aika "vakaalla" =) pohjalla.

Itse olen muotoillut seuraavanlaisen teesin: "Varmin tieto maailmasta, jota meillä on, on että 'näyttää siltä, että on olemassa jotain'." =)
#35 • • Anonymous Guest

Originally posted by mekaanikko:
3) Vaikka voisikin tietää jonkin olemassaolosta, sitä tietoa ei voisi välittää toiselle. (= Kommunikaatio on mahdotonta)

Itse olen muotoillut seuraavanlaisen teesin: "Varmin tieto maailmasta, jota meillä on, on että 'näyttää siltä, että on olemassa jotain'." =)

Kaikki riippuu siitä miltä kannalta asioita tarkastelee. Yksilön kannalta mitään ei ole olemassa jos pistää silmät kiinni ja ei ajattele mitään. Maailma kuitenkin on yksilöstä riippumaton. Maailman kannalta yksilö on aina olemassa, mutta koska maailma ei ole olemassa yksilölle kuin hänen päänsisällä. Niin periaatteessa mitään ei ole olemassa YKSILÖN KANNALTA KATSOTTUNA.

Ei fyysikot tai matemaatikot ole väärässä siinä, että filosofia on saivartelua. Se on juuri sitä... Matematiikka on maailman vaikein tiede. Uuden matemaattisen ymmärryksen löytäminen on todella vaikeaa saati sitten vanhojen asioden ymmärtäminen (vaatii vuosikausien opiskelun, että voi osalistua matemaattiseen kehitykseen). Tosin matemaatikassa ja fysiikassa on riski, että ei näe metsää puilta ja keskittyy liikaa yksityiskohtiin.

Minä olen maailmankaikkeuden keskus!!!
#36 • • Dani Cior Guest

Originally posted by mekaanikko:

moka on esittää esim. että koska fysikaalisesti niin ja näin, mitään tajuntaa ja mieltä ei ensinkään ole olemassa -> joten maailma on materialistinen ja deterministinen. Ongelma on vain siinä, että fysiikan perusoletuksissa on postuloitu materialismi ja determinismi, joten kyseessä on kehäpäätelmä.

En tiedä mitä tarkoitit mutta onhan nykyfysiikassa havaitsijalla melko keskeinen osa. Esiemrkisksi suhteellisuusteoriassa valon nopeus on absoluutti mutta liike on suhteellinen havitsijaan nähden. Samoin kvanttimekaanikassa havaitsija romahduttaa Schrödingerin aaltofunktion, jota ennen hiukkasen ominaisuuksia voidaan määritellä vain todennäköisyyksien avulla.

Eli havaitsijalla ja tajunnalla on erittäin tärkeä paikka
fysiikassa. Materialismi on postuloitu ja kausaliteetti, mutta onhan niitä tyyppejä jotka suunnilleen väittää subatomaarista maailmaa 'indeterministiseksi', toisaalta fyysikoilla on lähtökohdissaan pragmaattinen asenne. Eli jos malli tuottaa ennustuksia se on hyvä, jos se alkaa ennustaa väärin sitä ruksataan. Sitten tietenkin fysiikan löytämät kosmologiset tosiasiat vaikuttaa siihen miten fysiikkaan perehtyneet ihmiset suhtautuvat maailmankaikkeuteen ja ihmiseen sekä tajuntaan. Jos meidän pikku tähti Aurinko on havaintojaen mukaan yksi keskikokoinen tähti miljardista Linnunradassa ja Linnunradan kaltaisia galakseja on noin miljardi niin ainakin sen pitäisiä saada aikaan nöyryyttä muissakin kuin fyysikoissa.

Niin, väittäisin että todella monimutkaisia teorioita tyyliin suhteellisuusteoria tai Kantin ymmärryksen kategoriat ymmärtää kunnolla varmaan alle 0.01% ihmisistä. Ihan oikeasti.

Joo, mutta se että ymmärtää niitä välttävästi olisi jo ihan jees. Sitä ymmärrystä voi aina hankkia sit lisää.

No mun mielestä myöskään luonnonfilosofeilla tai Sokrateella ei ole paljoakaan tekemistä nykyaikaisen filosofian kanssa - joka muuten ei tosiaankaan ole pelkästään angloamerikkalainen perinne. Manner-Euroopastakin on tullut aika liuta filosofisia ajattelijoita, mutta tätä tuskin edes tarvitsee erikseen sanoa.

Mutta sä määrittelet filosofian kovin tiukasti, kyllä runoilijat, kirjailijat, taiteilijat voivat olla filosofeja eikä pelkästään Ilkka Niinluoto tai Jaakko Hintikka. Tarkoitin lähinnää loogis-analyyttistä painotusta sillä anglamerikkalaisella, kun taas mannermainen on Kant, Heidegger etc. Tarkoitin tyylisuuntia ja painotuksia kieli, logiikka vastaan vähän epämääräisemmät kelat olemisesta, tajunnasta jne. Titenkään tai ei ole mikään tiukka jako.

Niin ja aika moni ns. vanhan kansan sananlasku laukoo ihan samanlaisia "totuuksia". Mielestäni vasta Aristoteleen aikoihin (no ehkä jo Platonin) filosofia on oikeasti alkanut olla jotain muuta kuin kauniisti paketoituja vanhojen setien "viisauksia".

NO, eikö filosofi alunperin tarkoittanut 'viisauden rakastajaa' joten kyllä ne mun mielestä käy filosofeista aivain mainiosti. Sitten kun aletaan puhua formaalisesta loogisesta diskurssista niin ei itämaisilla ja esisokraattisilla ole siihen kovinkaan paljon yhtymäkohtia. Kuitenkin Kierkegaard, Sartre, Camus & co, ovat myös IMO filosofeja vaikka kirjoittivatkin esseita, novelleja tai aforismeja.

Akateeminen filosofiakin on kauniisti paketoituja setien viisauksia jotka yritetään loogisesti perustella.

Niin, itämaisuus tai länsimaisuus ei tässä mielessä mielestäni ole riippuvainen fyysisestä sijainnista. Heideggerin oppilaat ovat varmastikin länsimaisen koulukunnan ihmisiä, eikö?

No, ei oikeastaan kyllä ne kirjojensa perusteella vaikuttivat länsimaisten ja itämaisten eksistentialistien sekoitukselta. Nishitanin pääteos on mm. 'Religion & Nothingness' (vertaa Sartren 'Being and Nothingness'). Hyvin iso osa heidän keloistaan käsitteli myöskin näitä intialaisia buddhistiälykköjä ja heidän käsiteitään olemisesta ja havainnosta eurooppalaisten vastapainoksi.

Jos tuo on kriteeri sille, ettei taloustiede ole tiedettä, silloin ei tiedettä myöskään ole mikään humanistinen tai yhteiskunnallinen tiede, psykologia, kielitiede jne.

Onhan se tiedettä muttei kovin eksaktia ja usein aika epämääräistä.

Kuten sanottu, taloustiede on massapsykologiaa. Sinänsä se ei kerro mistään muusta kuin ihmisten ajattelusta ja toiminnasta suurina yksiköinä. Ei ole mitään psykologisista tekijöistä riippumatonta taloustiedettä. Sekin on taloustiedettä, että esim. ns. "tekninen menetelmä" joilla ennustetaan kurssikehitystä tutkimalla kurssikäyrien visuaalista muotoa (esim. "tuo muoto muistuttaa ihmisen päätä ja olkapäätä, siis se tulee täydentymään symmetriseksi toiselta puolelta") toimii, tosin vain siksi että kun tarpeeksi moni uskoo että kurssi tulee nousemaan tai laskemaan, niin myös käy - taloustieteen ennusteet kun tuppaavat olemaan itseään toteuttavia markkinatalouden rakenteen vuoksi. Massapyskologiaa.

Eli kun isolle osalle jengistä uskotellaan että asiat ovat näin ja käyttäytykää näin niin sitten talous toimii kuten sen pitääkin. Eli uskotellaan että on nousukausi jengi alkaa käyttää rahaa ja talous kasvaa, ja sitten kun uskotellaan että on lama jengi alkaa säästää ja ihmisiä potkitaan pellolle. Ei kovin vaikuttavaa tiedettä, ei ihme että sitä käytetään poliittisena välineenä?

Toisella puolella ovat täysin suljetut järjestelmät kuten matematiikka ja logiikka jotka eivät ole millään tapaa riippuvaisia ympäröivästä maailmasta. Tähän väliin jäävät luonnontieteet jotka yrittävät havainnoista indusoimalla (Humehan kumosi tosin induktion pätevyyden päättelymuotona jo aikanaan mutta ei nyt takerruta siihen) päättelemään ympäröivän maailman lainalaisuuksia.

Kyllä matematiikka ja logiikka ovat ainakin aluksi olleet riipuvaisia ympäröivästä maailmasta. Kuitenkin matematiikka ja logiikka ovat syntyneet ympäröivän maailman tarpeisiin aivan kuten kielikin.

Induktio on loogisesti ongelmallinen, mutta tiede onkin periaatteessa arkitoimintaa ja tärkeintä on mallin testattavuus, verifioitavuus, falsifioitavuus ja sen ennustusarvo. Mikäli malli ennustaa hyvin tulevaisuutta se toimii.

Kaikki teoriat tarvitsevat jonkun postuloidun aksiomin, eli jokainen teoria seisoo loppujen lopuksi mielivaltaisen perusoletuksen päällä. Onhan looginen päättelyjärjestelmäkin aksiomaattisesti oletettu. (Tai okei, induktiota on myös käytetty mutta sehän ei ole pätevää päättelyä ja havainto on, kuten tunnettua, myös epävarma tiedon lähde.)

Mielestäni sofisti Gorgias heitti aikanaan aika hauskat teesit:

Itse olen muotoillut seuraavanlaisen teesin: "Varmin tieto maailmasta, jota meillä on, on että 'näyttää siltä, että on olemassa jotain'." =)[/QB]

[/QUOTE]

Joo, mutta tieteen tekeminen toimii arkikokemuksesta käsin ja on yhtä pragmaattista toimintaa kuin ravintolassa safkaaminen. Maailmassa ei ole loogisia ristiriitoja ennen kuin ihminen laittaa ne sinne. Eikö kaikkein viisain aksiomi ole luottaa siihen kokemukseen ja havaintoon vaikka se voikin olla virheellistä koska sitähän eläimet ja ihmiset tekevät muutenkin. Muuten he luultavasti kuolisivat.

Gorgias lähti kyllä tosi vakaalta pohjalta, tässä ei ole kovin paljon eroa Nagarjunan keloihin kun se puhuu sunyavadasta. Eli opista tyhjyydestä, mitä on siis kaikkiihmisen kokemusmaailma.

Sitä ei voi kutsua tyhjyydeksi tai ei-tyhjyydeksi
Tai molemmiksi tai ei kummaksikaan
mutta voidaksemme viitata siihen
Sitä kutsutaan 'Tyhjyydeksi'. (The Void)

[ 20 April 2001: Message edited by: Dani Cior ]
#37 • • pakana Guest

Kritisoimasi tiede perustuu hyvin vahvasti juudeo-kristilliseen maailmankastomukseen jossa ihminen on nostettu luonnon yläpuolelle ja luonto asetettu ihmisen palvelukseen. Tietenkin mekanistis-deterministinen Newtoninin-Descartesin keloihin perustuva luonnontiede on vain vahvistanut sitä, ja huomaa että kaikesta kritiikistä huolimatta klassinen taloustiedekin on kaikkein yleisin ja käytetyin taloustieteen malli vaikka se on IMO täysin ei-tieteellinen ja perustuu usein ympäripyöreään logiikkaan ja tieteen vääristelyyn.

Jos tasapaino luonnon kanssa kiinnostaa niin sitten syväekologit on niitä oikeita. Ja kyllä vihreiden filosofien suosio on parantunut kautta maailman urakalla.

[ 19 April 2001: Message edited by: Dani Cior ]

Kiitos nimilistasta, toi syväekologia on jonkun verran tuttu ja ehdottomasti syvemmän tutustumisen väärti..jahka ensin pääsen tän taloustieteen kynsistä tekemään jotain fiksumpaa

Mmmm....mä en kritisoi tiedettä sinänsä, mä kritisoin useimpien ihmisten lähes sokeaa uskoa siihen, että länsimaiNen tiede tarjoaa absoluuttisia totuuksia. (vrt mekaanikon skeptismi) Kaikki uskonnolliset ajatussuunnat sen sijaan saa multa osakseen kenkää, dissausta ja ankaraa pään pudistelua.

Sulla on aika hassu kuva taloustieteestä, mä näkisin et se on tiede yks yhteen esim fysiikan kanssa: havannoidaan ja mallinnetaan talouden ilmiöitä ja muodostetaan selkeihin lainalaisuuksiin perustuvia teorioita. Toki on pakko myöntää, että ilmiöiden epämääräisyyden takia omia näkemyksiä ja keinottelupyrkimyksiä on helppo naamioda "tieteellisiksi" malleiksi, joilla sitten on (tai ei) haluttu, lompsaa lihottava vaikutus...

Vaikka ihmisälyn tasapaino luonnon kanssa onkin jonkunnäkönen semiutopia, niin mä koen sen tällä hetkellä valtavien ponnistelujen arvoseks tavotteeks. Mulla on tosi simppeli henk.koht perustelu tasapainoilun tarpeelle (paremmin pohdiskeltuakin kamaa on esittäny tsiljoona viisasta ennen mua, mut tää on yksinkertasuudessaan jotenkin viehättävä "ympäristönsuojelun oikeutusteoria" . Ja yks mikä kannattaa pitää mielessä kun filosofoi- tärkeetä ei oo kuka sano vaan mitä sanottiin...eli nimiviidakkoa kannattavaa kultivoida vain silloin kun se on käsitteiden selventämiseks tarpeen)...ja ken tietää vois valaista mua minkä (ja maybe kenen)teorian tässä selostin omin sanoin:

Tää sulonen pikku ajatustenvaihto, mitä me nytkin suoritetaan, edustaa mulle jonkinasteista ihmettä kun vertaa siihen mitä mekin aikanaan metkoina ameebaklöntteinä puuhailtiin. (niinpä, kun hetkeks stoppaa kaiken ja kelaa, niin platinapälätystä kuten kaikkee uutta kommunikaatiota voi perustellusti pitää oireena jonkun aika kivan älytsydeemin ilmaantumisesta ympäröivän syö-lisäänny-actionin keskelle) Kun me ollaan nyt päästy näinkin pitkälle , niin ajatus siitä mitä voi olla vaikka kymmenen tuhannen vuoden päästä on harvinaisen kutkuttavan mieletön- niin kaunis, et meillä tulevan homo-jonkun kanta-isillä, on kammottavan raskas moraalinen velvoite antaa tälle ex-apinaotukselle täydet edellytykset kehittyä siks mihin se nyt sitten tulee ikinä kehittymäänkään.

Suoraan sanottuna aika persettä jos me onnistutaan räysimään tulevan jalostumisen edellytykset vaan siks et ois kivaa saada uus auto? Snadi häpee, eikö? Me ollaan lajina kakaratavaraa verrattuna tähän palloon. Meitä ympäröivä ja peruselintoiminnot mahdollistava järjestelmä on kehittyny jotain 99% prosenttia olemassaoloajastaan ilman meitä, ja nyt yhden röyhkeän lyhytkatseisen tulokasrodun toiminta uhkaa koko järjestelmän nykyistä toimintamuotoa. Mä en väitä, et maailman nykytola ois muka ainut elämän mahdollistava tola, mut tän tiimoilta ei oo kauheesti empiirisiä kokeita tehty, eikä meillä vaan yksikertasesti oo tarpeeks tietoa luonto-organisaation toiminnasta et voitais vielä lähtee kokeilemaankaan...tarkotan, et jos me tiedettäs varmuudella et eipä haittaa vaik ilmasto lämpenee keskimäärin viis astetta, niin "antaa palaa vaan", mut kun ei kellään oo oikeestaan hajuakaan. Enpä pysty keksimään isompia panoksia enkä tärkeempiä pelejä.

Tää ei tosiaankaan mikään kauheen monimutkanen juttu kenenkään tajuttavaks, mut perustelkaapa huviksenne vääräks? Mun mielestä on täysin oikeutettua pitää ihmistä, jonka perspektiivi ulottuu hädin tuskin parin seuraavan vuoskymmenen päähän, vaikka tekojen seuraukset ulottuvat pahimmillaan vuostuhansien päähän, täytenä idioottina. Tällä siis viittaan päättäjiin, jotka asettavat nykyisen sukupolven taloudellisen hyvinvoinnin koko lajin selvitymisen edelle.

Puhumattakaan muiden lajien kehittymisen edellytyksistä.

Delfit on söpöjä ja...

[termit sekasin]

[ 23 April 2001: Message edited by: pakana ]
#38 • • mekaanikko Guest

En tiedä mitä tarkoitit mutta onhan nykyfysiikassa havaitsijalla melko keskeinen osa. Esiemrkisksi suhteellisuusteoriassa valon nopeus on absoluutti mutta liike on suhteellinen havitsijaan nähden. Samoin kvanttimekaanikassa havaitsija romahduttaa Schrödingerin aaltofunktion, jota ennen hiukkasen ominaisuuksia voidaan määritellä vain todennäköisyyksien avulla.

No tästä voinee Jaakko tai joku muu joka fysiikkaa oikeasti tajuaa sanoa jotain fiksumpaakin mutta tuo havaitsija fysiikassa ymmärtääkseni on teoreettinen käsite, joka viittaa paikkaan eikä esim. itsenäiseen subjektiin jonka tulkinta ja kokemus jotenkin vaikuttaisi todellisuuteen. Nuo kvanttimekaniikan paradoksit ovat toki mielenkiintoisia juttuja mutta vähän eri asia kuin mistä tässä puhuin.

Selitän vielä uudestaan mikä mun pointtini oli. Jotkut fyysikot yrittävät todistaa fysiikan perusaksiomeja (kuten että maailma koostuu aineesta (filosofisessa mielessä, fysikaalisessa mielessähän se koostuu kai aineesta, antiaineesta ja energiasta, johon edellä mainitut myös palautuvat?) ja että syy-seuraussuhde on olemassa). Kuitenkaan näitä ei voi loogisesti perustella fysikaalisin perustein, koska kyseessä on kehäpäätelmä. Minkään järjestelmän aksiomeja ei voi todistaa kyseisen järjestelmän avulla.

Jos meidän pikku tähti Aurinko on havaintojaen mukaan yksi keskikokoinen tähti miljardista Linnunradassa ja Linnunradan kaltaisia galakseja on noin miljardi niin ainakin sen pitäisiä saada aikaan nöyryyttä muissakin kuin fyysikoissa.

Toisaalta, edes likimain varmaa tietoa meillä ei ole kuin oman tajuntamme tapahtumista, joten mistä tiedämme että ulkomaailmaa edes on olemassa? (-> solipsismi ym.)

NO, eikö filosofi alunperin tarkoittanut 'viisauden rakastajaa' joten kyllä ne mun mielestä käy filosofeista aivain mainiosti.

No, onko sun mielestä vaikka astrologia sama asia kuin nykyinen tähtitiede siksi että sanojen kirjaimellinen merkitys on sama? Termien merkitys muuttuu vuosien saatossa. Vaikka filosofia on toki alunperin tarkoittanut juuri tuollaista aforismityyppistä horinaa, sanan nykymerkitys on nähdäkseni toinen. Filosofiasta on sitä paitsi eriytynyt aivan huikea määrä itsenäisiä tieteitä sen historian saatossa; jos tarttuisimme sanan vanhaan merkitykseen meidän pitäisi puhua oikeastaan filosofiasta silloinkin kun tarkoitamme mitä hyvänsä tiedettä.

Eli kun isolle osalle jengistä uskotellaan että asiat ovat näin ja käyttäytykää näin niin sitten talous toimii kuten sen pitääkin. Eli uskotellaan että on nousukausi jengi alkaa käyttää rahaa ja talous kasvaa, ja sitten kun uskotellaan että on lama jengi alkaa säästää ja ihmisiä potkitaan pellolle. Ei kovin vaikuttavaa tiedettä, ei ihme että sitä käytetään poliittisena välineenä?

Ei se ihan noin yksinkertaista ole, mutta kyllä, psykologiasta on viime kädessä kysymys.

Perustele minulle, miksi sosiologia tai vaikka sosiaalipsykologia ovat tieteitä, mutta taloustiede ei? Nähdäkseni ne ovat täysin rinnastettavia. Kaikki antavat hyvin epämääräisiä ennusteita (johtuen muuttujien valtavan suuresta joukosta), tutkimustulokset vaikuttavat tutkimuksen kohteeseen (tästä voisi tietysti saivarrella että eikös se juuri Schröderin mukaan ole näin fysiikassakin? =) ja koejärjestelyt ovat melko mahdottomia.

Induktio on loogisesti ongelmallinen, mutta tiede onkin periaatteessa arkitoimintaa ja tärkeintä on mallin testattavuus, verifioitavuus, falsifioitavuus ja sen ennustusarvo. Mikäli malli ennustaa hyvin tulevaisuutta se toimii.

Tunnetko Humen induktiokritiikkiä? Se on hyvin vakuuttavaa, eikä sitä mielestäni tähän päivään mennessä ole onnistuttu kumoamaan. Kanthan ryhtyi omien sanojensa mukaan filosofiksi vain saadakseen Humen argumentit kumottua, mutta ei kyllä nähdäkseni onnistunut siinä, vaikka saikin kaikkea mielenkiintoista aikaan.

Eikö kaikkein viisain aksiomi ole luottaa siihen kokemukseen ja havaintoon vaikka se voikin olla virheellistä koska sitähän eläimet ja ihmiset tekevät muutenkin. Muuten he luultavasti kuolisivat.

Juuri tästä on kyse pragmaattisessa skeptisismissä, jota siis itse kannatan. Asioiden "todellista" tilaa (liekö sellaista olemassakaan, sitäkään ei voi tietää) ei voi tietää, joten toiminnalle ei ole mitään absoluuttista ohjenuoraa. Miksi ei siis luottaa intuitioon ja aisteihin, koska se tuntuu luontevalta? Eihän sillä ole mitään merkitystä millä perusteilla valintansa tekee kun varmaa tietoa ei voi kuitenkaan saada vaikka kuinka miettisi pää savussa. Näin ollen kannattanee toimia niin kuin parhaaksi katsoo.
#39 • • vaavu Guest
Mekaanikko kirjoitti:

Toisella puolella ovat täysin suljetut järjestelmät kuten matematiikka ja logiikka jotka eivät ole millään tapaa riippuvaisia ympäröivästä maailmasta. Tähän väliin jäävät luonnontieteet jotka yrittävät havainnoista indusoimalla (Humehan kumosi tosin induktion pätevyyden päättelymuotona jo aikanaan mutta ei nyt takerruta siihen) päättelemään ympäröivän maailman lainalaisuuksia.

Dani Cior vastasi:

Kyllä matematiikka ja logiikka ovat ainakin aluksi olleet riipuvaisia ympäröivästä maailmasta. Kuitenkin matematiikka ja logiikka ovat syntyneet ympäröivän maailman tarpeisiin aivan kuten kielikin.

Matematiikka riippuu ympäröivästä maailmasta yhtä paljon kuin ihmisen käsitteiden muodostaminen ja ajattelu. Matematiikan lähtökohta käsitteellisellä tasolla on käsitys ei-mistään, yhdestä (ja ehkä jossain määrin äärettömästä), nämä lienevät ne mallit mitkä ympäröivästä maailmasta on saatu. Sanoisin että ne ovat yhtä lähellä tai kaukana kuin ajattelu itse.

Mietin tässä tuota Humen induktiokritiikkiä ja matemaattista induktiota. Matemaattinen induktiohan on todella voimakas keino matematiikassa, sillä esimerkiksi voidaan tuosta yhdestä entiteetistä johtaa koko luonnollisten lukujen joukko. Tunnen Humen perustelut melko kevyesti, enkä siksi oikein osaa verrata niiden suhdetta matemaattiseen induktioon. Kuinka hyvin induktiokritiikki puree esimerkiksi juuri luonnollisten lukujen johtoon?

Matematiikkaa sotketaan usein muihin luonnontieteisiin siinä että sen tarjoamia välineitä käytetään muiden luonnontieteiden välineenä. Jossain määrin myös eri matematiikan osa-alueita on kehitetty muiden luonnontieteiden tarpeisiin. Matematiikka kuitenkin eroaa luonnontieteistä juuri siinä, ettei se ole empiirinen tiede. (Eikös sana empiirinen tarkoita "havainnoivaa"?) Matematiikalla on omat lähtökohtansa ja omat deduktiiviset ja induktiiviset keinonsa laajentaa teorioita. Toisin kuin esimerkiksi fysiikassa (tai edes filosofiassa) mitään jo kerran teoriaksi todettua ei voida osoittaa vääräksi, mikään vanha teoria ei koskaan mene roskiin. (Eri asia on tietenkin aksioomien asettaminen kyseenalaiseksi, kuten paralleeliaksiooman tapauksessa. Tämä kuitenkaan ei tarkoita vanhan teorian hylkäämistä, vaan sen laajentamista uusiksi tapauksiksi.)

Siinä mielessä minä saan ainakin enemmän nautintoa matematiikasta kuin esimerkiksi filosofiasta. Filosofia voidaan kuitenkin aina vetää roskiin heittäytymällä ääriskeptikoksi tyyliin "mitään ei voida tietää eikä sitäkään edes voida tietää".
#40 • • Sampsa Guest
By Dani Cior:
Felis vastasi jo mainiosti sulle, että filosofien kärkikaarti on aika eri tasolla kun yhteiskunnallinen keskustelu yleensä, ja Suomessa se on vielä suhteellisen ok tasolla muuhun maailmaan verrattuna.

Minulla tulee aina silloin tällöin sellanen fiilis, että näiden filosofien aika kuluu pääasiassa käsitteistä vääntämiseen. Vaikka varsinaista ristiriitaa näkökulmissa ei olisikaan, keskustelun ydin on silti "mun näkökulma on parempi kun sun" oltiinpa sitten kuinka akateemista tahansa.

Jos joku teistä sattuu tietämään jonkun hyvän ja lyhyen teoksen joka käsittelee ihmisen käyttäytymistä käytännön tasolla kertokoon sen nyt. Käytännön taso tarkoittaa tässä yhteydessä sellaista, jossa puhutaan asiaa teoreettiselta tasolta, mutta kytketään puhuttu aina käytäntöön esimerkin tms. avulla. Siis teos joka pyörii moraalisten ja psykologisten asioiden ympärillä, mutta sopii siitä huolimatta yöpöydälle iltalukemiseksi muussakin kuin unettavasssa merkityksessä. Viimeisin tällainen, jonka luin oli "Age of Propaganda - The Everyday Use and Abuse of Persuation".