Eikös neanderthalilaisillakin kuitenkin esiintynyt kulttuuria?
Kevätihmisellä esiintyi jo alkeellista puhetta, epäillään. Ja uskotaan myös, että Erectuksella oli jo tuli käytössä. Eiköhän sen jälkeen tulleilla lajeilla ole jo vähän vankempaa pohjaa, luulisin.
Eikä niiden sukupuutolle kai vieläkään ole kyetty keksimään yhtä yksimielistä selitystä - ei mitään ratkaisevaa eroa, joka selkeästi olisi ollut syyllinen.
Sapiens Neanderthaliksen sukupuuton kuoloon on varmaankin
yhtenä suurena
osatekijänä vaikuttanut Sapiens Sapiensin sotaisuus. Näin olen antanut itselleni kertoa. Paskiaisia ovat.
Kukaan ei kai ole väittänyt, että ihmiset eivät kuuluisi eläinkuntaan, vaan että aina ei ole relevanttia viitata muihin eläimiin ihmisestä puhuttaessa.
Haa, kehää kierrämme, Dani Cior taisi tuon kysäistä jo. Vielä kerran: Ryvon DJ kertoi ihmisestä erillään eläimistä. Kysyin luomisteoriasta. Siitä tuli sitten kiista, että ihminen on joskus ollut eläin, vaan enää ei
kannata niin laskea. Ja minulle on tänä päivänä epäselvää mitä kukin tarkoittaa, sillä olettamalla että hän tarkoittaa mitä minä haluan hänen tarkoittavan ei tule hyvää jälkeä. Sitten kun evoluutio on 100% selitetty ja sitä pidetään ainoana oikeana totuutena, niin en enää kysy mitä tarkoitetaan, kun puhutaan ihmisestä erillään eläimistä. Tai sitten kun nekin jumalattomat tai tieteen orjat kaikki eivät usko, että jokin suurempi (ei välttämättä jumala) on meidät luonut. Näytä minulle se maailma, jossa kukaan ei usko mihinkään mitä tiede ei voi esittää todeksi ja missä tiede on erehtymätön. Pyydän. Anon. (En rukoile.)
"
Prayer must never be answered: if it is, it ceases to be prayer and becomes correspondence." -
Oscar Wilde
Siis. Minä haluan, että kun puhutaan Windows XP:stä, niin puhutaan siitä käyttöjärjestelmänä, kuten vanha MS-DOSkin oli - Käyttöjärjestelmä. Se, että XP on graafinen ja sisältää muitakin pelejä kun Gorillan, ei muuta sitä faktaa miksikään, etteikö se olisi käyttöjärjestelmä. Se on kaikki mitä olen tässä koko asiassa pyytänyt. Polkupyörä on kulkuneuvo, samoin avaruusraketti. Se, mikä on voimanlähteenä ja missä se kulkuneuvo liikkuu ei muuta sen kulkuneuvon perusominaisuutta mihinkään. Siis sitä kuljettamista.
Jos joku tuntee erityisen hyvin kääpiösimpanssien tai delffiinien sukupuolikäyttäytymistä, niin saa toki esittää kannanottoja.
Kääpiösimpansseilla muuten tuo raiskaus on yleistä ja sitä käytetään rangaistusmuotona. Myöskin riidan sopimiseen. Myöskään ei heillä ole niin tarkkaa kuksiiko sitä samaa vai vastakkaista sukupuolta edustavan kanssa. Eivätkä ole niin tarkkoja onko se toinen osapuoli jo sukukypsä vai ei. Tai edes onko se sukua vai ei. Oli muuten puoliksi kuksimista se dokkari, jonka näin. Tais tulla ihan YLE:ltä, eikä kaapelilta. Joku sunnuntai-krapula-aamu se oli.
Joillain ihmisapinoillakin on todettu alkeellista tietoisuutta, mutta ei lähellekään yhtä kehittynyttä kuin ihmisillä.
Kysy sitä Kokolta.
Tuon perusteella tietoa ei ole olemassa.
Tästä puhuttiin jo aikaisemmin. Periaatteessa ei. Sun pitää vaan luottaa siihen, että aistisi ei petä ja että tieto on tietoa, eikä tiedon tallentajallakaan ole se "todellisuus" pettänyt. Tästä varmaan osaisi joku kertoa paremmin, joka on 60-luvulla muodissa olleita nautintoaineita kokeillut.
Muuten. Se, että Erectus käveli kahdella jalalla ei ole se ensimmäinen. Tietoni olivat erheelliset. Kevätihmisestä en löytänyt, että kävelikö pelkästään kahdella jalalla vai oliko rystyset mukana, mutta löysin infoa Australopithecuksista. Jo Afarensis käveli kahdella jalalla jo kolme-neljä miljoonaa vuotta sitten. Ja tuolla puhuttiin jo Millennium Manista.
Noita Sniffin linkkejä en ihan vielä kokonaan oo lukenu, mut juu toi Millennium Man on sit vissii eka. Kuuluko toi noihin Australopithecuksiin, vai mihin?
Myöhemmistäkin löydöistä menee usein arvailun puolelle, koska leuan muodosta on vähän hakalaa päätellä liikkumismuotoa...
Koska olemme pystyssä, emmekä nelinkontin, on meidän kurkkumme eri muotoinen, kuin esmes koiralla. Ja siksi äänihuulemme ovat kehittyneet myös niin, että voimme kontrolloida suusta tulevaa ääntä puheen muotoon. Ja kun meidän leukamme on myös huomattavan paljon lyhkäisempi, onnistuu se myös sitäkin kautta. (Nopeampi liikuttaa, ku pitkää leukaa.) Jos olisimme nelinkontin, ei meidän äänihuultemme asento olisi optimaalinen puheeseen, joten todennäköisesti olisi leukaluummekin pidempi ja soveltuisi paremmin muuhun tärkeämpään, kuin puhumiseen. Näin minä uskon.