Originally posted by Taedium
- - - - paljon eri lukuja huumekuolemista - - - -
Osa ongelmaa johtuu siitä, että suomessa tilastoidaan moniin tilastoihin "huumekuolemiksi" myös tilanteita joissa elimistöstä löydetään huumausainetta ruumiinavauksessa, vaikka siis primääri syy ei olisi liittynyt huumausaineisiin. Tällä tavalla saadaan aikaiseksi esimerkiksi maailmanlaajuisesti hyvinkin kummalliset kannabiskuolemat. Jos suomessa otettaisiin tilastoihin mukaan kaikki rattijuopot ja humalassa tappeluspäissään kuolleet ja hankeen paleltuneet niin suurin osahan tapaturmaisista kuolemista olisi alkoholikuolemia.
Asiallisia tilastoja on siksi vaikea löytää, kun määritelmät vaihtelevat niin suuresti. Kun yritin äskeiseen etsiä tarkkoja lukuja, oli itse asiassa hirvittävän vaikea löytää tarkkoja, tarkasti määriteltyjä tilastoja, useimmissa lähteissä vain puhuttiin huumekuolemien räjähtämisestä käsiin tms, mutta lukuja ei sitten esitetty sen tarkemmin.
Itse luottaisin esimerkiksi EU:n maakohtaisiin raportteihin huumausainetilanteesta [1]. Suosittelen kaikkia lukemaan ajatuksella kappaleen "3.2 Drug-related Mortality", erityisesti mitä siinä sanotaan käytetyistä menetelmistä. Tuon mukaanhan vuonna 1999 huumeisiin kuoli 140 ihmistä, joista 85 opiaatteihin, 55 amfetamiiniin ja 53 kannabikseen. Vuoden 2000 osalta tilasto ennusti 161 kuolemaa, mutta kuten tiedämme, kuolleisuus on kääntynytkin nykyään laskuun. Itseäni ainakin (ja ketä tahansa kohtalaisen täysjärkistä) tulisi ihmetyttää tuo 53 kannabiskuoleman osuus. Kun leipätekstiä lukee tarkemmin (toivottavasti myös ihmiset näin tekevät pelkän käppyröihin tuijottelemisen sijaan), saa tämä kummallisuus selityksensä.
Lainatakseni suoraan: "There is however some ambiguity as to the definition of drug-related deaths based on chemical findings. When defined in terms of the primary cause of death, these substances were evident in deaths by poisoning, but in terms of findings associated with deaths, some cases were due to other reasons, such as accidents, suicides not involving poisoning or violent deaths, where the substance did not directly cause the death. Previously, poisoning has been the primary cause of death in half of the substance findings. As heroin deaths are becoming more common, the situation has changed, so that in 1999 almost two thirds of the cases classified as drug-related deaths based on forensic chemical analyses were categorised as deaths by poisoning in terms of the cause of death as well, i.e. as drug-related deaths in the general mortality register as well."
Kun nyt sitten lasketaan tuosta 1999 tilastosta, huomataan että 85/140 = 0.61 eli juuri sattumoisín tuo vajaa 2/3 mistä tuossa puhuttiin - aiemmin opiaattikuolemien osuus on ollut aika tarkkaan se puolet kaikista kuolemista, sattumoisin juuri niinkuin tuossa sanotaankin.
Mitä johtopäätöksiä tästä voidaan siis vetää? Itse ainakin näkisin näin, että mitä suurimmassa määrin "oikeita" huumekuolemia, eli siis myrkytyksiä, tapahtuu juuri opiaattien osalta. Muiden aineiden osalla kuolemat ovat yleensä näitä "muita" tapoja kuolla. Sivua myöhemmin raportissa sanotaan:
"Half of the deceased were under 30 years of age, and 57 per cent has used opioids, 47 per cent cannabis and 27 per cent amphetamines. Alcohol was present in 42 per cent of the deceased. Over a third died of suicide and almost half by accident. About 45 per cent involved deaths by poisoning, and almost 10 per cent involved homicide. Violent deaths were often associated with alcohol along with narcotics finging."
Ja tässä puhuttiin siis huumekuolematapauksista. Jokainen voi varmaan miettiä miltä alkoholin kuolleisuustilastot näyttäisivät jos samoja periaatteita noudatettaisiin myös alkoholikuolemien tilastointiin. (Montakohan murhaa/itsemurhaa/onnettomuutta Suomessa tapahtuu alkoholin vaikutuksen alaisena?)
Mutta juurikin tässä näkee, että luvut on juuri ja tasan sellaisia, mitä niiden laskija haluaa näyttää. Itse halusin nähdä A-luokan aineiden kuolintapaukset suhteutettuna käyttäjiin ja sen luvun vertailun alkoholin käyttöön/kuolemiin.
On olemassa kaksi älyllisesti rehellistä tapaa tehdä vertailuja. Joko vertailut tehdään kaikki huumeet yhdessä nipussa, jolloin saadaan juuri näitä eri huumeiden aiheuttamia vääristymiä, tai sitten jokainen huume erikseen. Itse juuri paasasit siitä että lain mukaan jakoa mietoihin ja vahvoihin ei olekaan, ja eläkäämme nyt siis tässä juridisessa käsityksessä. Itse olen sitä mieltä, että todellisuudenmukainen kuva saadaan tarkastelemalla jokaista ainetta erikseen, koska samalla saamme myös vihjettä siitä mitkä päihteet sitten ovat niitä vaarallisia päihteitä.
Valitettavasti tuosta raportissa olleesta taulukosta ei sinänsä ole hirveästi apua, koska siinä eri eritellä eri aineiden kohdalla kuolinsyytä primääreihin ja sekundaarisiin. Itse ainakin koen, että on aika hassua määritellä huumekuolemaksi pilvipäissään tehty itsemurha, joten tärkeintä olisi saada nämä tiedot spesifioidusti. Kuitenkin kuten tuosta ylemmästä lainauksesta voidaan implisiittisesti laskeskella, erittäin suuri osa myrkytyskuolemista johtuu nimenomaan opiaateista, joten muille päihteille ei tilastollisestikaan voi kovinkaan suurta osuutta jäädä.
Voisin kaivaa tarkemmin noita infoja jostakin myöhemmin, mutta villi veikkaukseni on, että huumausainekohtaisilla myrkytystarkasteluilla saadaan opiaateille todella iso kuolleisuusluku, amfetamiinille kohtalaisen matala, ekstaasille hyvin pieni ja kannabikselle olematon. Alkoholi tulisi sijoittumaan jonnekin amfetamiinin tienoille, ehkä jopa korkeammalle. (Varmaan tästäkin mutusta tulee hirvittävä kina, joten pitääpä varautua etsimään tarkempaa tietoa noista luvuista...)
Tällaisia tilastoja vain on aika vaikea saada tai edes itse laskea. Menisihän siitä ihan huumepropagandalta pohja jos kävisikin ilmi että monet huumeiksi luokitellut aineet aiheuttavat suhteellisesti vähemmän kuolemia kuin alkoholi... Opiaattikuolemat (jotka ovatkin oikeasti todella hurjan suuria suhteessa) nostavat näppärästi kaikkien muiden huumeiden kuolleisuutta, jotta voidaan sitten sopivasti pelotella yleisesti huumeiden vaaroilla.
Ja tämä alkaa olla sellaista tilastotietoa mitä hain. Tulokset vain ovat isommat mitä oletin. Hyi olkoon... pelottaa enemmän kuin aikaisemmin. Jos käyttäisin, lopettaisin.
Toivottavasti ymmärsin yllä olevan väärin, mutta... Hait siis tarkoituksella jotakin tiettyä tulosta vahvistamaan jo muodostuneita käsityksiä, ja muunlaiset tulokset eivät tyydyttäneet? Onneksi olkoon, voitit juuri vuoden ajattelijan palkinnon.
No, jos puhuit opiaateista, niin en usko että tuo laskemasi luku on lähellekään oikeaa vaan jäi paljon alakanttiin. Kyllä minuakin pelottaisi jos olisin opiaattien käyttäjä. Mutta miksi sinun mielestäsi pitäisi myös sen vauhtiveikon pelätä?
Seuraavana on aine, jota itse tunnustan käyttäväni. Olen aineesta riippuvainen - ollut jo pitkään. Käyttäisittekö itse tätä ainetta?
Vanha vitsi. Osoittaa kyllä oikeastaan sen että H2O:stakin saadaan vaarallinen aine kun se oikein esitetään.
[1] http://www.emcdda.org/multimedia/publications/national_reports/2001/NR_Finland_2001.pdf
Lisäys: tuo edellisessä postissa mainitsemani lähde taisi olla siitä fiksu, että se määritteli huumekuolemiksi vain myrkytystapaukset. Kuulostaa ihan loogiselta, että n.85 (1999) -> 60 (2000) -> 30 (2001). Tuon viime vuoden alhainen luku johtuu suuresti kyllä Afganistanin tilanteesta, joka taas omalta osaltaan kertoo kuinka suuresti kuolleisuus ylipäätään on opiaattien käyttäjien kontolla.