Yksi ominaisuus mitä kannattaa heti opetella käyttämään on
Delay.
Tässä kuva delayn säädöistä:
Delaylla saa erittäin paljon aikaan jos sitä opettelee
käyttämään. Delay on siis periaatteessa kaiku, mutta fruityn
delay tekee muutakin.
Feed
Feed säätää kaiun voimakkuuden. Säätämällä feed-potikan
yli keskiarvon jokainen kaiku soi alkuperäistä kovempaa
suhteessa potikan asentoon. Säätämällä samplen volan
alunperin pieneksi voi feediä vääntämällä luoda "esikaiun"
samplelle.
Pan
Pan säätää mihin suuntaan stereokuvassa kaiku lähtee.
Ei sen enempää tästä.
Cut
Cut eli Cutoff leikkaa kaiusta taajuksiaa, jos alkuperäinen
sample on kovasti suhiseva ja haluat pehmeämmän ja tum-
memman kaiun, niin säädä cutoffia.
Res
Res eli Resonance säätää taasen vastakkaista asiaa kuin
Cutoff eli samplen resonanssia, kannattaa kokeilla esmes
bassolinjojen kaiutukseen.
Pitch
säätää plussalla tai miinuksella kaikuna soitettavan
sämplen korkeuden (delay tässä tapa-uksessa on toteutettu
uudelleen soitettavalla samplella, joka soi "kaikuna" joka
kerran hiljempaa.)
Time
Säätää kaiun viiveen. Perusasennossaan time säätää kaiun
joka kolmannelle nuotille näin:
Ooo
o Oo
oo O
ooo
Oooo
..jossa lihavoitu nuotti on se missä kaiku soi.
#ech
Säätää luonnollisesti kaikujen määrään.
Shift
Shuffle. Säätää kaikuja hieman pieleen, jotta soundi ei
olisi niin digitaalinen (kuka tätä muka käyttää?)
Toinen hyödyllinen ominaisuus fruityssä on
Samplekohtainen
envelope. Tämä säätää lineaarisesti sämplen sointiomi-
naisuuksia.
Envelope sisältää mm. ADSR (Attack, Decay, Sustain, Release)
envelopen (En tiedä suomenkielistä nimeä tälle) ja filtt-
erin. (Low pass / Hi pass / Band pass)
ADSR-envelopella voit säätää samplen volyymin voimakkuuden
alkuvaiheessa (attack), soinnin keston (hold), ulos-
feidaamisen (decay) ja jälkisoinnin keston (sustain) sekä
loppumisen (release).
Tämä sama envelope toimii myös Pannauksella, Cutoffilla,
Resonanssilla ja Pichillä ja on loistava kunhan sitä oppii
käyttämään. Alapuolella olevat filtterit leikkaavaat äänestä
taajuuksia ja LFO:ta säätämällä voit kontrolloida filtte-
rin vaikutusta soundiin.
Ainakin nämä kaksi ominaisuutta potkivat fruityssa persettä
ja kunnolla, ja niitä kannattaakin opetella hyödyntämään kun-
nolla.
[ 06 January 2002: Message edited by: Analogia ]
[ 06 January 2002: Message edited by: Analogia ]