Fruityloops 3.0 FAQ

105 posts, 6 pages, 17,694 views

#41 • • bulk Guest
Kolmijakoiset voi tietty tehdä pienemmällä tempolla ja laittaa patternin pituudeksi jotain kolmella jaollista ja muistaa pianorollissa, että yksi tahti on 3/4 pitkä.

Mutta ei kai tuon tarkoituskaan ole olla maailman monipuolisin sekvenssointiominaisuuksiltaan. Käyttöliittymä on helppo ja osaltaan intuitiivinen, vaikkei kovin monisäikeinen olekaan.
#42 • • I Guest
Mua on tossa jo jonku aikaa hämänny se
Main Automation siinä patternien välissä.
Mikä se on??
#43 • • xybo Guest

Originally posted by I:
Mua on tossa jo jonku aikaa hämänny se
Main Automation siinä patternien välissä.
Mikä se on??

En kyllä itsekkään ole keksinyt mikä sen "todellinen"
tarkoitus on, mutta sen olen huomannut, että
jos haluu että biisi esim loppuu kaikuun, pitää
piisissä olla viimeinen trackki ns. tyhjä. koska
muuten se ei soita sitä osuutta. Eli kun laittaa
vaikka tuon main automaation maalatuksia vielä pari
kohtaa biisin loppumisen jälkeen niin sekin tulee mukaan.
Tosin siihen voi laittaa minkä tahansa tyhjän "patternin".

Ylivoimaisesti paskin omininaisuus mikä fruityssä
puuttuu on kuitnekin soundien pätkiminen keskenkaiken
mikä tekeekin softasta lähes käyttökelvottoman.

-- xybo
#44 • • AM Guest

Originally posted by xybo:

Ylivoimaisesti paskin omininaisuus mikä fruityssä
puuttuu on kuitnekin soundien pätkiminen keskenkaiken
mikä tekeekin softasta lähes käyttökelvottoman.

-- xybo

Ai kuinni? (Käsitinköhän mä väärin)

Siis saathan sä sielt samplen ominaisuuksista klikattua option "cut itself", jolloin voit cutata sitä laittamalla haluamaasi loppumiskohtaa saman samplen josta on äänenvoimakkuus kokonaan pois. Näin olleen ko soundi cutataan siihen paikkaan.

Vai?

-Mika/AM
#45 • • xybo Guest

Originally posted by AM:
Siis saathan sä sielt samplen ominaisuuksista klikattua option "cut itself", jolloin voit cutata sitä laittamalla haluamaasi loppumiskohtaa saman samplen josta on äänenvoimakkuus kokonaan pois. Näin olleen ko soundi cutataan siihen paikkaan.

Aivan, mutta pidän tuota tapaa "hackinä" sille että esim
kun yks patterni loppuu ja haluat että seuraavaan
patterniin ei tule kaikua, joudut säätäämään taas
saman samplen 0-voluumilla. Perjaatteessahan kyllä
träkkereissäkin tehdään asia aika samalla lailla...
se nyt on vaan yksi ominaisuus joka minua häiritsee.

Sit yks kysymys, voiko sampleja soittaa offsetillä?
Elikkäs vaikka keskeltä. (ft2:sessa 9xx käsky).
Muuta kuin tekemällä samplestä semmosen luupin johon
on määritelty ne kohdat?

-- xybo
#46 • • AM Guest

Aivan, mutta pidän tuota tapaa "hackinä" .

Jouduthan sä esim moniraiturissa määrittämään paikan, ja tekemään siihen ohjelmalle merkin, missä kohtaa samplen soittaminen lopetetaan. Idea on siis loppupeleissä aivan sama. Tuskin sillä on väliä onko siellä parametrinä "cut sample" vai sama soundi ilman ääniä.

sille että esim
kun yks patterni loppuu ja haluat että seuraavaan
patterniin ei tule kaikua, joudut säätäämään taas
saman samplen 0-voluumilla. Perjaatteessahan kyllä
träkkereissäkin tehdään asia aika samalla lailla...
se nyt on vaan yksi ominaisuus joka minua häiritsee.

Siis onks se kaiku sit itse samplessa, vai onks sample vedetty kaiun läpi?

Jos sample on vedetty kaiun läpi, niin missä tahansa ohjelmassahan joutuu tekemään muutoksia, ettei kaiut ilmestykään enää seuraavalle patternille. Fruityssä kai riitti ihan pelkkä kanavan äänenvoimakkuuden nollaaminen.

on määritelty ne kohdat?

Ite oon kiertänyt aina kloonammalla kanavan ja editoimalla uuden samplen ko hommaa varten. Muistaakseni Sampleasetuksien amp-envelopen "del" funktio vaikutti kai tollai, en oo varma.

Tai sitten vetää samplen Fruity Sliceriin, jolloin piikkikohdat tulee katkottuina ja saa soittaa kuin recycleä.

-Mika/AM
#47 • • onnela Guest

on määritelty ne kohdat?

-- xybo

Ksypon pitää nyt vaan kiltisti unohtaa träkkerimaailma ja alkaa ajattelemaan asioita eri tavalla. Mihin sä offsettiä muuten softasynien, samplerien yms. kanssa tarviit?
#48 • • xybo Guest

Originally posted by soundMark:
Ksypon pitää nyt vaan kiltisti unohtaa träkkerimaailma ja alkaa ajattelemaan asioita eri tavalla. ;) Mihin sä offsettiä muuten softasynien, samplerien yms. kanssa tarviit?

Kikkailuun, breakcoreen. Pelkästään spiikin soittaminen
offsetilla sieltä täältä etuperin/takaperin särön
läpi ja kaijjuilla saa loistavia efeketejä. Träkkereitä
tuskin koskaan jätän, kikkailumielessä ne on edelleen
niin ylivoimaisia. (efektoinnit kikkailun jälkeen
voikin sitten lisätä muita reittejä).

-- xybo
#49 • • spacefloor Guest
täs on nyt tyhmä amatöörin kysymys, mut ku kattelin tota cygnys x - orange theme hommaa mikä tos tuli mukana, ni oon miettiny pääni puhki enkä keksi miten siinä on laitettu toi cutti!!! oon ite yrittäny tuhatta eri tapaa mut en vaan keksi missä se pointti piilee että se cut pyörä alkaa pyörimään ittekseen... voisko joku auttaa amatööriä?!!?
palaa sappirakko tän kanssa.... plaah!
#50 • • bulk Guest

täs on nyt tyhmä amatöörin kysymys, mut ku kattelin tota cygnys x - orange theme hommaa mikä tos tuli mukana, ni oon miettiny pääni puhki enkä keksi miten siinä on laitettu toi cutti!!! oon ite yrittäny tuhatta eri tapaa mut en vaan keksi missä se pointti piilee että se cut pyörä alkaa pyörimään ittekseen... voisko joku auttaa amatööriä?!!?
palaa sappirakko tän kanssa.... plaah!

Klikkaat oikealla hiirennamiskalla cut-off nappia, niin pääset event editin kautta piirtelemään leikkuutaajuuksia.

Saman voi tehdä myös piano-rolliin, vaihtaa vain velocity-arvon tilalle cut-offin.

edit.sählinki ja termien tarkistus

[ 07 June 2002: Message edited by: bulk aka. electro lt ]
#51 • • Andreas Guest
Platinum ei ole piraattisoftan vaihtofoorumi. Seuraavasta pihalle.

t. Moderaattori

[ 08 June 2002: Message edited by: mekaanikko ]
#52 • • I Guest
Ja semmonen asia selostakkee enskertalaaselle notta miten noi sample ja layer kanavat toimii? En oo oikein päässy niihin käsiksi sitten millään!!
Dänks..
#53 • • plink Guest

Originally posted by taivas:
miten esim. pianorollissa voi vaihtaa nuotin pituutta? Se onnistuu ainakin venyttämällä nuottia, mutta se on aika typerää touhua jos esim. haluaa alle pyörimään jonkun 4-5 minuutin pitusen efektin...etenkin kun seuraava pr:rään kirjoittamasi nuotti on saman pituinen..=D Entä sitten 1/32-osa nuotit -voiko niitä kirjoittaa ja miten ne saa oikeille kohdilleen? Vai pitääkö laittaa tuplatempo ja kirjoittaa puolinopeudella?

hmh? siis nuotin pituutta ja paikkaa voi säätää tuplaklikkaamalla nuottia piano rollissa. tuotako tarkoitat?
#54 • • xybo Guest

Originally posted by jhu:
te kaikki jotka olette kyllästyneitä fruityyn niin kokeilkaas jeskola buzz nimistä ohjelmaa.
http://www.buzzmachines.com/

Buzz ikävä kyllä edelleen liian epävakaa, odotetaan
siitä parempia versioita.

Mutta toinen kysymys fruityyn... onko todellakkin
niin että Fruity ei osaa lähettää samassa piuhassa
nuottidataa ja midisynkkiä?

-- xybo
#55 • • DJ Rasta Guest
Osaisko kukaan sanoo, et voiko esim ton rcgAudion Pentagon I demo asentaa fruityyn? ite koitin ja kaikki meni hyvin paitsi et se ei tullu fruityyn kumminkaa?! No painoin sit sitä Refresh namiskaa ja koko windows meni tileen!! ja joka kerta Refreshaan ni sama jutuu ilmenee! edes fruityn uudelleenasennus ei auta! auttakaa jos osaatte!
#56 • • miniMe Guest
Eli vähän infoa fruitystä...

3.4.0 versio ainakin mulla zoomaa pianorollia, klikkaa vaan sitä neliöä X:n alta ja vetelee ylös/alas...Tossa versiossa myöskin pystyy kopioimaan ja liittämään pianorollin, niin muun patternin mukana kuin yksittäinkin toiseen patterniin..

Joku ihmetteli siellä playlistillä olevaa main automation...no, nimikin sen sanoo, eli KAIKKI automaatiot mitä teette, tehkää ihmeessä sille...eli se on kanava jolle tallentuu ne potikoiden pyöritykset sun muutkin, aivan kuten logic/cubase rintamalla...jos on sattunut käymään niin, että onkin pistänyt jollekin toiselle kanavalle tuon automaatiosysteemin, niinkuin ilmeisesti samRiotille ym. pomppivien biittien ihmelapsille on käynyt, ei auta kuin etsiä kanava kanavalta juuri tuon potikan asetuksia..eli oikee klik ja edit events, playlistille eka kanava ja armoton plussan hakkaaminen käyntiin(menee suoraan seuraavaan playlistkanavaan/blokkiin)...aina kun löytyy jotain, maalaa ja poista...harmi tietysti jos on jotain kivoja kikkoja tehnyt, ne kun menee siinä samalla...mutta ainahan sitä voi ottaa uudestaan?

Jaahas..sitten oli toi...että miten saa laitettua nuotteja kohdilleen?
-Record paneelin ja sieltä ottaa SNAP...lukee auto tavallisesti, voi säätää ihan mihin kohtaan haluaa, tickin tarkkuudella ;)..jos haluaa nopeasti vetää pitkän viivan pianorollissa, tekee zoomit, eli kuten tuolla ylempänä neuvoin, vetää sen rollin ihan pieneksi niin että näkee kuinka patterit juoksee rivissä...ja ei muuta kuin viivaa vetämään....

Mun mielestä ei hirveesti haittaa toi miten se copy - paste pianorollissa toimii...joutuuhan sitä aika usein siirtämään hiirellä, mutta eipä haittaa...aika ei maksa mitään?

Päivän vinkki...uudemmissa painoksissa on kiva pieni ominaisuus...eli sen kun painat vain ctrl ja maalaat...toimii pianorollissa ja playlistissä...

Ja vielä tohon vikaan, että kannattaa valita se fast scan...ei pitäisi kaatua?Mulla oli jossain vanhemmassa samaa ongelmaa...josta köyhä aasinsilta omaani...

eli onkos muilla käyttäjillä ongelmia sen kanssa, että kun olet saanut juuri biisin valmiiksi ja tahdot siitä heti tehdä just-in-case mp3:sen, niin samalla hetkellä kun se biisi on ämpätty, softa kaatuu ja alkaa armoitettu microsoftin kirosanojen sarja : aiheuttanut virheen blaablaa...--->Et siis ehdi tallentaa lainkaan originaalia?!?!?!?!Multa on mennyt pari ihan kivaa pohjaa silleen, tietysti omaa tyhmyyttä kun ei ole tallentanut, mutta SILTI!

Muuta pahaa sanottavaa mulla ei oikeastaan olekaan...Softa on loistava kunhan vaan jaksaa hitaasti ja varmasti opiskella pikku hienouksia...mulla kesti siirtymävaihe träkkeristä tähän melkein 1,5v...tietty osittain sen takia kun EI VAAN JAKSANUT ja OLI LAISKA...
:003:
#57 • • a98 Guest

eli onkos muilla käyttäjillä ongelmia sen kanssa, että kun olet saanut juuri biisin valmiiksi ja tahdot siitä heti tehdä just-in-case mp3:sen, niin samalla hetkellä kun se biisi on ämpätty, softa kaatuu ja alkaa armoitettu microsoftin kirosanojen sarja : aiheuttanut virheen blaablaa...--->Et siis ehdi tallentaa lainkaan originaalia?!?!?!?!Multa on mennyt pari ihan kivaa pohjaa silleen, tietysti omaa tyhmyyttä kun ei ole tallentanut, mutta SILTI!

i know the feeling... ja muutenkin softa tuntuu kaatuvan aina silloin tällöin. mut no joo ei haittaa kun muistaa seivailla.

tosta main automationista vielä. eli jos haluan vaikka syna soundilleni cufoff effectiä jossain tietyssä kohdassa, miten voin ohjelmoida tuohon main automationiin, niin että cutoff vaikka alkaa täysillä ja sitten tietyssä kohdassa kikkailee, sitten taas täysillä ja sitten kikkailee eritavalla ?

vai pitääkö nämä soitin kohtaiset kikkailut kuitenkin laitaa ihan sen soittimen omaan patterniin? ja sitten yleiset (tempo yms) tuohon main automationiin...

ei kai tuo main automation toimi tyyliin, koko biisin tahdit ovat siinä yhdessä patternissa? eli jos haluan heittää biisin loppuun tempo kikkailua, pitää main automationin edit eventsissä kelata jonnekkin todella loppuun, kohtaan mitä en edes tiedä tarkalle (vai tietääkö?) ja sitten sinne kikkailla?

joo hyvä softa, mut exportatessa kaikki tulee ulos paskana :)
#58 • • MikkiHiiri Guest

i know the feeling... ja muutenkin softa tuntuu kaatuvan aina silloin tällöin. mut no joo ei haittaa kun muistaa seivailla.

Hommatkaa versio 3.5x (jos ootte ostanu softan, päivitys on ilmainen;))
Ei oo kaatunu kertaakaan eikä edes enteillyt.
#59 • • DJ Rasta Guest

joo hyvä softa, mut exportatessa kaikki tulee ulos paskana :)

mul on sama vika ku exporttaan .mp3 tiedostoks, mut koita vaik sitä että exporttaat .wav tiedostona ja sit jollakin laadukkaalla softalla muunnat .wav:in .mp3 muotoon. saattaa jopa tulla aika hyvää jälkeä :)
#60 • • a98 Guest
oishan tos toi viiskutonen, ei vaan vaikuta niin paljoo paremmalta...

ja waviksihan mä exporttaankin, mut silti laatu on paskaa, verrattuna esim mitä reasonista saa ulos