DJ levysoittimet (Technics/ Reloop/ Vestax jne.)

621 posts, 32 pages, 429,824 views

Caro²

Posts: 5,301

#361 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Eiköhän se ole niin, että Technicsillä homma toimii (niinkuin monet ovat jo todenneet). Muut merkit sitten yrittävät epätoivoisesti ylittää 1200sta heikolla menestyksellä..



Eivät kaikki niin heikkoja menestyksiä ole olleet...



Juu, ei kaikki.. mutta jos ottaa huomioon vaihtoehtoisen määrän "dj-käyttöön" tehtyjä levareita, niin aika epäonnistunut on kokonaisuus. Totta on että sieltä jokunen hassu (tai vähemmän hassu) malli erottuu edukseen, ollakseen vielä jopa täysin toimivia yksilöitä jopa niinkin haastavaan ympäristöön kuin keikalle. :)

Oikeastaan kaikissa kopioissa on ollut ongelmana.. hittojako ne oli suomeksi, no enivei: Wow & Flutter sekä rumble.
Technicsillä wow & flutter on niinkin alhainen kuin 0.025% (±0.035% peak). Rumble taas niinkin erinomainen kuin -78dB.

Katselin samoja arvoja joku vuosi takaperin muilta valmistajilta, yllätyksekseni ainoastaan vestax ja numarkin kalleimmat soittimet pääsivät käytännössä samoihin arvoihin. Mutta muut merkit.. huojuntaa about 0.1% verran, ja rumble sitten jotain 40-50dB:n korvilla..

Jätettä.

PS. tilanne toki saattanut muuttua vuoden aikana kun intissä olen ollut.
Avatar
#362 • • Quu Guest

Eiköhän se ole niin, että Technicsillä homma toimii (niinkuin monet ovat jo todenneet). Muut merkit sitten yrittävät epätoivoisesti ylittää 1200sta heikolla menestyksellä..



Eivät kaikki niin heikkoja menestyksiä ole olleet...


Oikeastaan kaikissa kopioissa on ollut ongelmana.. hittojako ne oli suomeksi, no enivei: Wow & Flutter sekä rumble.
Technicsillä wow & flutter on niinkin alhainen kuin 0.025% (±0.035% peak). Rumble taas niinkin erinomainen kuin -78dB.

Katselin samoja arvoja joku vuosi takaperin muilta valmistajilta, yllätyksekseni ainoastaan vestax ja numarkin kalleimmat soittimet pääsivät käytännössä samoihin arvoihin. Mutta muut merkit.. huojuntaa about 0.1% verran, ja rumble sitten jotain 40-50dB:n korvilla..



Kultakorvahifistit ovat erikseen. En minä ainakaan mitään hiton huojuntaa ole Vestaxeissani huomannut.

"Ignorance is bliss"
Avatar
#363 • • RandomPLAY Guest



Kultakorvahifistit ovat erikseen. En minä ainakaan mitään hiton huojuntaa ole Vestaxeissani huomannut.

"Ignorance is bliss"



Noh.. sulla, kun on nuo Vestaxin levarit niin oletko ollut tyytyväinen niihin?

Mikä malli ja paljonko on hintaa (kpl)? Minkä laisessa käytössä eli soittelussa vai raaputtelussa?

Ja lopuksi rehellinen mielipide?
Avatar
#364 • • root Guest
Hyvät ja huonot levarit omistaneena voin kertoa, että ainakin toistaiseksi pidättäydyn high end-levareissa. Merkillä ei juuri väliä (eipä!) kunhan 1. Lautanen on vakaa 2. Soundi on OK.

Syy miksei Vestaxeja tai Numarkkeja ole tullut hankittua on ilmeinen. Niitä pyörii vähän käytettyinä ja uudet maksavat Teknareiden verran jolloin luonnollisesti olen kallistunut juuri T-yhtiön tuotteiden puolelle.

Tällä hetkellä minulla on varsin irstaat Teknarit eli nuo SL-1810mkII joista maksoin yhteensä peräti 120 euroa. Äänivarret, levylautaset (olen kokeillut ristiin), moottori ja pop-up lamput ovat identtiset 1200/1210 kanssa. Koska kyseessä on 1810 eikä 1800 niin väri on myös tumma eikä hopea.
Pitch on rulla jota liikutellaan horisontaalisesti aina +-6% ja ledit seuraavat Ritari Ässä-tyyliin. Ja kyllä, pitch on säädettävissä kuten myös jarru. Niillä on ihan kiva miksailla ja ovat kelvanneet myös kronkeleille levynpyörittäjille paremman puutteessa.

Harvinainen kuva löytyy osoitteesta www.vintagetechnics.com tosin kyseessä on 1800mkII eikä 1810mkII.
Avatar
#365 • • Quu Guest

Noh.. sulla, kun on nuo Vestaxin levarit niin oletko ollut tyytyväinen niihin?

Mikä malli ja paljonko on hintaa (kpl)? Minkä laisessa käytössä eli soittelussa vai raaputtelussa?

Ja lopuksi rehellinen mielipide?



Malli on PDX-2000

Olen ollut hyvin tyytyväinen levareihini. Ostin ne käytettynä muistaakseni hintaan 400e/kpl. Myyjä ilmeisesti oli luopumassa dj-urastaan ja kertoi ostavansa kotiinsa high-end levarin.

Äänivarsi on suora, joten neulaa (shure m44-7) ei saa pomppimaan edes yrittämällä. Se ei vain yksinkertaisesti skippaa ellei itse levy ole totaalisesti fjongalla.

Pitchiä riittää kumpaankin suuntaan se 50% plus 10%. Levylautanen lähtee pyörimään väärään suuntaan nappia painamalla. Myöskin jarrutuksen ja levylautasen liikkeellelähdön saa säädettyä potikasta.

Vääntöä moottorissa on enemmän kuin isipapan volkkarissa. Levylautanen on korkea ja kohtalaisen sileä, josta on helppo jarrutta sekä tökkiä raitaa eteenpäin.

Sitten ne miinuspuolet:

Tracklighti on irroitettava osa, joka hukkuu tasaisin väliajoin. Lisäksi se hajoaa todella nopeasti. Nyt kun sain uudet taas ostettua niin teippasin ledin(=hyvä) kuoren ympärille paksun kerroksen teippiä, jottei kuori halkeaisi niin nopeasti. Onneksi uusia saa ostettua halvalla esim. koolkatista ja koska ne ovat ledejä, niin ne eivät pala kuten teknarissa.

Lisäksi muovirungon naputtelu kuuluu kaiuttimista ikävästi. Tämänkin saa ehkäistyä yksinkertaisesti olemalla naputtelematta sitä runkoa soittamisen aikana. :rolleyes:

Totuttelua vaatii, mutta en ainakaan heti vaihtaisi Teknariin. Jollekkin klubille kyllä ostaisin teknarit, sillä Vestaxin kestävyydestä ei vielä ole oikein takeita.
Avatar
#366 • • RandomPLAY Guest

Noh.. sulla, kun on nuo Vestaxin levarit niin oletko ollut tyytyväinen niihin?

Mikä malli ja paljonko on hintaa (kpl)? Minkä laisessa käytössä eli soittelussa vai raaputtelussa?

Ja lopuksi rehellinen mielipide?



Malli on PDX-2000

Olen ollut hyvin tyytyväinen levareihini. Ostin ne käytettynä muistaakseni hintaan 400e/kpl. Myyjä ilmeisesti oli luopumassa dj-urastaan ja kertoi ostavansa kotiinsa high-end levarin.

Äänivarsi on suora, joten neulaa (shure m44-7) ei saa pomppimaan edes yrittämällä. Se ei vain yksinkertaisesti skippaa ellei itse levy ole totaalisesti fjongalla.

Pitchiä riittää kumpaankin suuntaan se 50% plus 10%. Levylautanen lähtee pyörimään väärään suuntaan nappia painamalla. Myöskin jarrutuksen ja levylautasen liikkeellelähdön saa säädettyä potikasta.

Vääntöä moottorissa on enemmän kuin isipapan volkkarissa. Levylautanen on korkea ja kohtalaisen sileä, josta on helppo jarrutta sekä tökkiä raitaa eteenpäin.

Sitten ne miinuspuolet:

Tracklighti on irroitettava osa, joka hukkuu tasaisin väliajoin. Lisäksi se hajoaa todella nopeasti. Nyt kun sain uudet taas ostettua niin teippasin ledin(=hyvä) kuoren ympärille paksun kerroksen teippiä, jottei kuori halkeaisi niin nopeasti. Onneksi uusia saa ostettua halvalla esim. koolkatista ja koska ne ovat ledejä, niin ne eivät pala kuten teknarissa.

Lisäksi muovirungon naputtelu kuuluu kaiuttimista ikävästi. Tämänkin saa ehkäistyä yksinkertaisesti olemalla naputtelematta sitä runkoa soittamisen aikana. :rolleyes:

Totuttelua vaatii, mutta en ainakaan heti vaihtaisi Teknariin. Jollekkin klubille kyllä ostaisin teknarit, sillä Vestaxin kestävyydestä ei vielä ole oikein takeita.



Heti alkuun pitää sanoa, että noista Vestaxin levareista ei ole hirveästi soittokokemusta. Mutta kyllähän tässä asiaa pääsee kirjoittamaan...

Levysoittimet (Dj-käyttöön tarkoitetut) voidaan jakaa "karkeasti" kahteen kastiin. Soittimiin, jotka on tarkoitettu sanotaan nyt "sulavaan" miksaamiseen (tarinan jatkuessa käytän ainoastaan miksaukseen tarkoittuna) ja Scratch/Turnbalism levareihin. Jakautuvat jokseenkin jopa valmistajan mukaan..

Miksaukseen tarkoitetut levarit: Technics, Omnitronic, Gemini ja Numark...

Scratch/Turnbalism levarit: Stanton, Vestax ja ehkä Technics (taustan takia).. näistä Stantonilla on ainakin, jopa markkinoinnissa panostettu tuolle raaputtelu puolelle.

HUOM!!! Tämä valmistajien mukaan jako on nyt vain suuntaa antavaa, eikä tuota nyt pidä ottaa niin raskaasti. ;)

:

Tämän jälkeen pääsemmekin tuonne rakenteellisiin ja teknisiin toteutuksiin...

Tällähetkellä suurin jakaja noissa levysoittimissa on juuri tuo äänivarsi ja sen muoto!!! Toisessa tyylissä suositaan toista äänivarren mallia ja toisessa toista. Tässäpä jako ja lyhyillä perusteluilla:

Miksaus: ns. S-mallinen äänivarsi
P: S-mallinen äänivarsi on suunniteltu pienentämään äänirasias ja levyuran välille muodostuvaa virhekulmaa, kun äänirasia kulkee koko poikittaisen matkan levyn ulkolaidalta sisäreunaan. Jotta äänivarren kulma olisi optimaalinen levyn uraan nähden olisi paras vaihtoehto suora tangentiaalinen äänivarsi (joka ei kylläkään sovi Dj-käyttöön). Lisäksi äänirasian olisi "yletettävä" levyn keskiöstä piirretyn suoran viivan (joka on suorassakulmassa äänivarren kiinnityspisteeseen nähden) yli siten, että se leikkaa sen kahdesti (levyn ulkoreunalla, sekä sisäreunalla). MUTTA kuitenkin siten, että poikkeama on mahdollisimman pieni verrattuna suoraan viivaan (väli mahdollisimman pieni)... siis se viiva levyn keskiöstä ulkoreunalle.

Entässä nyt puutu noihin äänirasioihin ja muihin säätöihin... eli loppu tulos = parempi uran seuranta soitettaessa levyjä.


Scratch/Turnbalism: LYHYT ja SUORA äänivarsi
P: Scratch/Turnbalism :ssa suositaan suoraa ja lyhyttä äänivartta, koska tilaa on enemmän kädellä "kikkailla"... äänivarsi ei niin pitkä, kuin S-äänivarsi. Ei töki sitä äänivartta vahingossa niin herkästi, kuin pitkää S-äänivartta.

SUORA, koska S-äänivarressa tapahtuu "negatiivinen" voima, kun levyn pyörimis suuntaa vaihdetaan nopeasti.. Scratch/Turnbalism :lle on ominaista nopeat suunnanmuutokset/liikkeet. Joten tästä "negatiivisen" voiman puutteesta kyseinen suora äänivarsi ei ole niin "herkkä" pomppaamaan, kuin S-äänivarrellinen suuntaa muutettaessa (siis ainoastaan nopeissa suunnan muutoksissa).

NEGATIIVISENA asiana lyheydestä ja suoruudesta tulee esiin JUURI tuo äänirasian ja levyuran välinen virhekulma (kerroin sen tuossa edellisessä osiossa). Koska äänivarsi on lyhyt on sen virhekulma suurempi levyn sisäreunalla, kuin levyn ulkoreunalla. Tämä virhe ei ole niin merkittävä Scratch/Turnbalism tyylissä, mutta mixauksessa se on. Toisaalta myös levyn pomppiminen on herkempää levyn sisäreunalla, kuin levyn ulkoreunalla.


Loppu sanat äänivarsista
Koska olen pääasiassa mixausta harrastava, en niinkään Scratch/Turnbalism :ia on valintani ehdottomasti pitkä S-äänivarsi. Tuo "negatiivinen" voima ei haittaa niin paljoa miksaamisessa. Lisäksi tuo lyhyt äänivarsi lisää sitä virhettä levyn sisäreunalla.


Levysoittimen rakenne
Levysoittimen ja levylautasen jämäkkyys on ehdottoman tärkeää kun soitetaan levyjä. Tästä johtuen kaikki muoviset soittimet ovat järjestäen toisella sijalla. Lisäksi kun tuossa Technicsissä on riittävän raskas levylautanen... En tässä nyt ajaudu noihin suora- ja hihnaveto vertailuihin (luulis olevan kaikilla asia hallussa).


Pitch
Harvemmin tarvitaan suurempia nopeuden muutoksia, kuin +tai- 16!!! Ja uusissa Technicsin malleissa tuo on valittavissa (kylläkin hinta on sitten eri). Lisäksi noissa uusissa Teknareissa on poistettu tuo joitakin haitannut "klick" nollassa... eli liukuu tasaisesti koko pitchin.


Loput toiminnot
Jo tuosta vääntövoimasta puhuinkin aikaisemmin tässä topicissa... joten ei siitä sen enempää. Ja sitten nuo jarru- ja lähtövoiman potikat.. (jotka myös löytyy Technicsin sisältä) niin en kyllä keksi niille mitään järkevää käyttöä soitettaessa. Onhan olemassa kädet hidastamassa jarrutusta tai lähtöä. Tuo reverse nappikin taitaa olla hieman turha.. ainut kuitenkin ehkä mikä voisi olla Teknarissa.

Ja minä ainakin annan "vauhtia" tai hidastan raitaa tuosta levystä, enkä levylautasesta. Noh en sano tuohon enempää, soitto tyylistä ei pidä kinata, kun sen on mielestäni jokaisen oma asia!!!


Loppu sanat (vihdoinkin)
Se on hyvä, että olet tyytyväinen soittimeihisi ja onhan nuo ihan varteen otettava vaihtoehto. MUTTA koska olen enemmän miksaus "miehiä", enkä raaputtelun... niin Technicsessä pysytään.

Ja, jos jollakin on jotain huomautettavaa puutteista tai virheistä.. niin antaakaa kuulua niin voidaan keskustella asiasta. :)

ps. johan tuota tarinaa tuli ihan "pikku" jutuista... ;)
Avatar
#367 • • Quu Guest

Heti alkuun pitää sanoa, että noista Vestaxin levareista ei ole hirveästi soittokokemusta. Mutta kyllähän tässä asiaa pääsee kirjoittamaan...



Huomasin sen myös tästä:


NEGATIIVISENA asiana lyheydestä ja suoruudesta tulee esiin JUURI tuo äänirasian ja levyuran välinen virhekulma (kerroin sen tuossa edellisessä osiossa). Koska äänivarsi on lyhyt on sen virhekulma suurempi levyn sisäreunalla, kuin levyn ulkoreunalla. Tämä virhe ei ole niin merkittävä Scratch/Turnbalism tyylissä, mutta mixauksessa se on. Toisaalta myös levyn pomppiminen on herkempää levyn sisäreunalla, kuin levyn ulkoreunalla.



Koskaan en ole tuollaista virhettä havainnut. Mitähän ajat edes takaa?
Myöskin teknareissa usein viritetään äänirasia suoraan äänivarren pidikkeen suuntaisesti. Tämä parantaa trackaavuutta huomattavasti. Äänenlaadussa ei ole minkäännäköistä eroa. Tämän olen joskus myös testannut. Levy tosin saattaa kulua hitusen enemmän kuin uransuuntaisella neulalla.


Loppu sanat äänivarsista


Koska olen pääasiassa mixausta harrastava, en niinkään Scratch/Turnbalism :ia on valintani ehdottomasti pitkä S-äänivarsi. Tuo "negatiivinen" voima ei haittaa niin paljoa miksaamisessa. Lisäksi tuo lyhyt äänivarsi lisää sitä virhettä levyn sisäreunalla.


Harrastan itse myös "mixaamista", enkä ole koskaan havainnut minkäännäköistä virhettä levyn sisäpinnalla, joten ainakin omasta mielestäni tältä kommentilta putoaa pohja.


Ja minä ainakin annan "vauhtia" tai hidastan raitaa tuosta levystä, enkä levylautasesta. Noh en sano tuohon enempää, soitto tyylistä ei pidä kinata, kun sen on mielestäni jokaisen oma asia!!!



Myös itse harrastin tuota alkuaikoina, mutta sitten törmäsin ilmiöön nimeltä "kupera levy". Tiedät varmaan tapauksen, jossa levy pyörii pelkän keskiönsä varassa lähes ilman kitkaa ja pomppaa varmasti heti kun siihen sormet työntää. Silloin opettelin myös säätämään lättyä kohdilleen pelkästään levylautasen reunasta.

Muuten juttusi oli ihan asiallista faktaa ja jopa itsestäänselvyyksiä monelle tämän foorumin lukijalle.

Vetaxi on yhtä hyvä kuin Teknari, nämä vain ovat toistaan etevämpiä omilla osa-alueillaan. Makuasia päättää kumpi kannattaa hankkia.

Kannattaa myös syventyä tämän topicin aiempiin sivuihin.
Caro²

Posts: 5,301

#368 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


NEGATIIVISENA asiana lyheydestä ja suoruudesta tulee esiin JUURI tuo äänirasian ja levyuran välinen virhekulma (kerroin sen tuossa edellisessä osiossa). Koska äänivarsi on lyhyt on sen virhekulma suurempi levyn sisäreunalla, kuin levyn ulkoreunalla.



Toivottavasti et missään vaiheessa rupea väittämään että virhekulma suoralla varrella vaikuttaa heikentävästi s-varta enemmän äänenlaatuun (mikä teoriassa on hyvinkin totta). Käytännössä ero äänenlaadulla, näillä soittimilla, on suorastaan olematon. En usko hetkeäkään jos joku väittää että vestaxissa on huonompi äänenlaatu kuin technicsissä, ja siihen perään lisää että äänenlaadun muutos johtuu juuri äänivarresta.

Suurin ura-seurantaan ("träkkäykseen") vaikuttava tekijä taitaapi edelleenkin olla äänirasia, ei niinkään onko kyseessä suora vai s-varsi.



Ja minä ainakin annan "vauhtia" tai hidastan raitaa tuosta levystä, enkä levylautasesta. Noh en sano tuohon enempää, soitto tyylistä ei pidä kinata, kun sen on mielestäni jokaisen oma asia!!!


Niin, no, levylautasesta soitettaessa ei vaikuta mitenkään: levyn käyryys, levyn paksuus, levyn ja keskitapin kitka. Plus parit muut pikkuasiat joita tässä on turha mainita (sen verran harvoin kenellekkään ko. kämmejä käy).

Ihan loppuun voisin mainita että, useissa kohtuu kalliin oloisissa hifi-soittimissa on s-varsi. Mutta enihau, kaksi kalleinta levysoitinta mihin olen ikuna törmännyt (toinen maksoi mummoja 450.000mk, ja toinen noin 120.000mk), "sisälsivät" molemmat suorat äänivarret.
Toinen (kalliimpi laite), oli rakennettu niin, että äänivarsi liikku sivuttain levyn yli, neulan ollessa jatkuvasti täysin uran suuntainen.
Halvempi versio toimi samalla tavalla kuin teknarin / vestaxin äänivarsi.
Ko. äänivarsi muuten maksoi vaivaiset 15.000mk (ellen ihan väärin muista).
Äänivarsi sattuu olemaan sen verran hienomekaaninen osa, että pelkästään sen muodosta ei kyllä voi sanoa onko se hyvä vai ei.
Caro²

Posts: 5,301

#369 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Kultakorvahifistit ovat erikseen. En minä ainakaan mitään hiton huojuntaa ole Vestaxeissani huomannut.



Muistaakseni vestaxissa oli arvot niin, että rumble oli yhden desibelin parempi kuin teknarissa, ja huojunta oli hitusen isompi, kuitenkin alle 0.1%:n..

Kymysys kuuluisikin, jos cd-soittimella liikuttelet pitchiä nollan ympärillä -0.05% ja +0.05% välillä, kuuletko sen korvalla? Itse en ainakaan ihan äkkiä menis kuulemaan...
Avatar
#370 • • RandomPLAY Guest

Heti alkuun pitää sanoa, että noista Vestaxin levareista ei ole hirveästi soittokokemusta. Mutta kyllähän tässä asiaa pääsee kirjoittamaan...



Huomasin sen myös tästä:


NEGATIIVISENA asiana lyheydestä ja suoruudesta tulee esiin JUURI tuo äänirasian ja levyuran välinen virhekulma (kerroin sen tuossa edellisessä osiossa). Koska äänivarsi on lyhyt on sen virhekulma suurempi levyn sisäreunalla, kuin levyn ulkoreunalla. Tämä virhe ei ole niin merkittävä Scratch/Turnbalism tyylissä, mutta mixauksessa se on. Toisaalta myös levyn pomppiminen on herkempää levyn sisäreunalla, kuin levyn ulkoreunalla.



Koskaan en ole tuollaista virhettä havainnut. Mitähän ajat edes takaa?
Myöskin teknareissa usein viritetään äänirasia suoraan äänivarren pidikkeen suuntaisesti. Tämä parantaa trackaavuutta huomattavasti. Äänenlaadussa ei ole minkäännäköistä eroa. Tämän olen joskus myös testannut. Levy tosin saattaa kulua hitusen enemmän kuin uransuuntaisella neulalla.



Arvasin, että tuo tarina ei ihan heti mene jakeluun. Eikä siinä äänen laadussa soitettaessa suurta eroa ole tai et edes välttämättä huomaa.

Vihje: Mietippä asiaa siellä kotona, kun liikuttelet ilmassa äänirasiaa levyn ulkoreunalta sisäreunalle ja mieti samalla kuinka se vaikuttaa uraan nähden. Ja mielessäsi vertailet sitte.. miten jos äänivarsi olisi hieman pitempi. ;)


Loppu sanat äänivarsista


Koska olen pääasiassa mixausta harrastava, en niinkään Scratch/Turnbalism :ia on valintani ehdottomasti pitkä S-äänivarsi. Tuo "negatiivinen" voima ei haittaa niin paljoa miksaamisessa. Lisäksi tuo lyhyt äänivarsi lisää sitä virhettä levyn sisäreunalla.


Harrastan itse myös "mixaamista", enkä ole koskaan havainnut minkäännäköistä virhettä levyn sisäpinnalla, joten ainakin omasta mielestäni tältä kommentilta putoaa pohja.



Ja niin se vaan on... mutta et sinä sitä kuuntelemalla huomaa välttämättä. Pitäisi saada piirrettyä kyseinen eroavaisuus pitkällä ja lyhyellä äänivarrella. MUTTA pääasiana tuossa, mulla kuitenkin on tuo ns. "karkea" jako.


Ja minä ainakin annan "vauhtia" tai hidastan raitaa tuosta levystä, enkä levylautasesta. Noh en sano tuohon enempää, soitto tyylistä ei pidä kinata, kun sen on mielestäni jokaisen oma asia!!!



Myös itse harrastin tuota alkuaikoina, mutta sitten törmäsin ilmiöön nimeltä "kupera levy". Tiedät varmaan tapauksen, jossa levy pyörii pelkän keskiönsä varassa lähes ilman kitkaa ja pomppaa varmasti heti kun siihen sormet työntää. Silloin opettelin myös säätämään lättyä kohdilleen pelkästään levylautasen reunasta.



Niin, kun sanoin en halua alkaa puuttumaan soittotyyleihin sen enempää, mutta oletkos kokeillut käyttää tuota keskiötappia hyväksi... ;)

... ei ongelmia sitäkään vertaa, kuin tuosta levylautasesta. Oletkos kuullut muuten tuosta WARPista... kun puhutaan noista "käyristä" levyistä? Mutta en ala tässä topicissa sitä käymään läpi, koska se liittyy enemmänkin tuonne äänirasiapuolelle (vihje: patentin omistaa Ortofon.. ja se liittyy jotenkin äänivarren pystysuunnaassa tapahtuvaan liikkeeseen). :D


Muuten juttusi oli ihan asiallista faktaa ja jopa itsestäänselvyyksiä monelle tämän foorumin lukijalle.

Vetaxi on yhtä hyvä kuin Teknari, nämä vain ovat toistaan etevämpiä omilla osa-alueillaan. Makuasia päättää kumpi kannattaa hankkia.

Kannattaa myös syventyä tämän topicin aiempiin sivuihin.



Noh.. makuasia ei kylläkään sitä päätä... vaan tieto, taito ja käyttötarkoitus. Ja tuo Vestax ei TODELAKAAN ole samaa luokkaa miksaus soittimena, kuin Technics. :)

Technics -> miksailuun
Vestax/Stanton -> raapimiseen !!!!

..Ja olenhan täällä plattarilla uusi ja ehkä hieman laiska noiden ikuisen vanhojen asioiden penkomiseen (n. 10 sivua). Lisäksi käytän näiden topicien mhdollisuuksia hyväkseni keskustelun aloittamisessa.. eli mikä on sen hetkinen keskustelun aihe ja missä siinä mennään (perehtymällä) muutaman sivun taaksepäin. :)
Avatar
#371 • • RandomPLAY Guest


NEGATIIVISENA asiana lyheydestä ja suoruudesta tulee esiin JUURI tuo äänirasian ja levyuran välinen virhekulma (kerroin sen tuossa edellisessä osiossa). Koska äänivarsi on lyhyt on sen virhekulma suurempi levyn sisäreunalla, kuin levyn ulkoreunalla.



Toivottavasti et missään vaiheessa rupea väittämään että virhekulma suoralla varrella vaikuttaa heikentävästi s-varta enemmän äänenlaatuun (mikä teoriassa on hyvinkin totta). Käytännössä ero äänenlaadulla, näillä soittimilla, on suorastaan olematon. En usko hetkeäkään jos joku väittää että vestaxissa on huonompi äänenlaatu kuin technicsissä, ja siihen perään lisää että äänenlaadun muutos johtuu juuri äänivarresta.

Suurin ura-seurantaan ("träkkäykseen") vaikuttava tekijä taitaapi edelleenkin olla äänirasia, ei niinkään onko kyseessä suora vai s-varsi.



..Jep muistetaan se heikoin lenkki.... äänirasia, sekä äänivarsi toimivat kokonaisuutena. Tuossa annoinkin jo hieman vihjeitä asiasta Quulle. ;)


Ja minä ainakin annan "vauhtia" tai hidastan raitaa tuosta levystä, enkä levylautasesta. Noh en sano tuohon enempää, soitto tyylistä ei pidä kinata, kun sen on mielestäni jokaisen oma asia!!!


Niin, no, levylautasesta soitettaessa ei vaikuta mitenkään: levyn käyryys, levyn paksuus, levyn ja keskitapin kitka. Plus parit muut pikkuasiat joita tässä on turha mainita (sen verran harvoin kenellekkään ko. kämmejä käy).

Ihan loppuun voisin mainita että, useissa kohtuu kalliin oloisissa hifi-soittimissa on s-varsi. Mutta enihau, kaksi kalleinta levysoitinta mihin olen ikuna törmännyt (toinen maksoi mummoja 450.000mk, ja toinen noin 120.000mk), "sisälsivät" molemmat suorat äänivarret.
Toinen (kalliimpi laite), oli rakennettu niin, että äänivarsi liikku sivuttain levyn yli, neulan ollessa jatkuvasti täysin uran suuntainen.
Halvempi versio toimi samalla tavalla kuin teknarin / vestaxin äänivarsi.
Ko. äänivarsi muuten maksoi vaivaiset 15.000mk (ellen ihan väärin muista).
Äänivarsi sattuu olemaan sen verran hienomekaaninen osa, että pelkästään sen muodosta ei kyllä voi sanoa onko se hyvä vai ei.



Jep mainitsinkin juuri tuossa edellisellä kerralla tuon tangentiaalisen äänivarsi kiinnityksen. Mutta tuo pituus ja muoto vaikuttavat tuohon uranseurantaan myös.. ehkä tärkeimpänä juuri tuo pituus, kun puhutaan DJ-levareista.

Tiedän ja olen nähnyt juuri noita "yläpään" soittimia, joissa on käytetty suoraa äänivartta.. mutta noissa on juuri merkittävämpi säätää nuo äänirasiat oikein ja yksilöllisesti jokaisen äänivarren mukaan (jotta nuo virhekulmat saadaan minimoitua).

... Lopuksi: hinnat "kohillaan" noissa yläpään soittimissa. ;)
Avatar
#372 • • RandomPLAY Guest
Vielä hieman "perus" juttua, ettei tää nyt menisi ihan liikaa tuonne Hifisteilyn puolelle. Tätä oikeastaan pitäisi kysyä, joltain Jori Hulkkoselta, Pikku Tonilta tai ehkä Proteukselta... he osaisivat vastata tähän ehkä paremmin:

Kuinka monessa clubissa/tapahtumassa olette nähneet käytettävän muita, kuin Technicsin soittimia (pois lukien nyt sitten nuo raaputtelu ja R&B -tapahtumat)? Jos olette nähneet muita niin, onkos ollut jonkinlaiset kyseisen firman mainokset Dj-kopissa isolla (raha ratkaissut????).

Omakohtainen kokemus on sellainen, että Technicsiä on ollut jokaisessa clubissa, joita olen käynyt tarkastamassa (en kylläkään jokaisella kerralla ole tarkastanut, että milläs soittimilla ne POJAT soittaa... mutta kun on vain silmään pistänyt vain noita Technicsin soittimia). Siis club/yökerhot.

JA, jos olen nähnyt muita... on jokaisella kerralla ollut kysessä ns. "tilapäis" -tapahtuma/kulkue/"festarit" ja jossa on aina ollut isolla kyseisen firman nimi.

:

Pääasiassa kuitenkin Technicsille ei ole vielä kilpailijaa "samassa" luokassa löytynyt. Noista muovipeleistä pääsee nuo Omnitronicin mallit tuntumaltaan lähelle, kunhan vaihtaisivat tuon muovin ja osat parempilaatuisiin.

Lisäksi taitaa olla niin, että kyseinen firma on technicsin "sisar"/ala -firma niin sitä ei tule tapahtumaan koskaan (köyhän pojan Technics).

Onhan hyvä, että muitakin valmistajia on olemassa ja juuri noiden muiden ansiosta tuo Technics on "pakotettu" parantamaa/kehittämään tuotettaan (josta hyvänä esimerkkinä 1200MK2 ja 1200MK5GE eroavaisuudet). Eipä enää tule mieleen mitä tuohon uuteen teknariin haluaisi!!! Joku, ehkä haluaisi sen reverse -napin... mutta henkilökohtaisesti en sitä tarvitse.

Tietenkään en halua Technicsille samanlaista MONOPOLIA, kuin suomen ALKOlla on ja saishan ne olla hieman halvempia. Kuitenkin vaikka käytetyt Technicsit, kuin uudet muovi"pellet".

Loppu kommentti:
Toiset ne haluaa vain rusinat pullasta!!! ;)
Avatar
#373 • • Quu Guest

Eipä enää tule mieleen mitä tuohon uuteen teknariin haluaisi!!!



Suora äänivarsi. ;)
Caro²

Posts: 5,301

#374 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Pääasiassa kuitenkin Technicsille ei ole vielä kilpailijaa "samassa" luokassa löytynyt. Noista muovipeleistä pääsee nuo Omnitronicin mallit tuntumaltaan lähelle, kunhan vaihtaisivat tuon muovin ja osat parempilaatuisiin.



Älä nyt hyvä ihminen mene edes erehdyksissäsi mainitsemaan Omnitronicin levareita samassa topikissa Technicsin kanssa!
Omni on jo jokseenkin kuuluisa siitä ettei moottori toimi likimainkaan niiku pitäisi. Pitchailee omiaan kesken soiton. On niin jätettä se merkki että pois alta risut ja männynkävyt, nyt lentää omni jordaaniin.
Avatar
#375 • • Quu Guest

Ja tuo Vestax ei TODELAKAAN ole samaa luokkaa miksaus soittimena, kuin Technics.



Miten muuten voit noin sanoa, jos et vieläkään omaa soittokokemusta? :rolleyes:
Avatar
#376 • • root Guest
Tähän väliin sen verran, että onko pojilla tai tytöillä kokemusta Technicsin muista malleista? Ei siis perus-1200 vaan esim. mainitsemani 1800? Spottasin nuo soittimet vanhasta DMC-pätkästä jossa vahvasti takatukkainen Dj Bobo veivaa niillä 80-luvun lopussa.

Myös postaamani linkki www.vintagetechnics.com esittelee kattavasti Technicsin levysoitintuotannon. Yllättävän paljon yhtäläisyyksiä mallien kesken.
Avatar
#377 • • RandomPLAY Guest

Eipä enää tule mieleen mitä tuohon uuteen teknariin haluaisi!!!



Suora äänivarsi. ;)



..heh jotenkin osasin odottaa tuota. ;)
Avatar
#378 • • RandomPLAY Guest

Pääasiassa kuitenkin Technicsille ei ole vielä kilpailijaa "samassa" luokassa löytynyt. Noista muovipeleistä pääsee nuo Omnitronicin mallit tuntumaltaan lähelle, kunhan vaihtaisivat tuon muovin ja osat parempilaatuisiin.



Älä nyt hyvä ihminen mene edes erehdyksissäsi mainitsemaan Omnitronicin levareita samassa topikissa Technicsin kanssa!
Omni on jo jokseenkin kuuluisa siitä ettei moottori toimi likimainkaan niiku pitäisi. Pitchailee omiaan kesken soiton. On niin jätettä se merkki että pois alta risut ja männynkävyt, nyt lentää omni jordaaniin.



..Jep pääsi jo tapahtumaan. ;)

Ja tosiaankin tuossa mainitsin, että vaihtaisivat mouvin ja osat (siis lähes kaikki) parempilaatuisiin. -> Mallina... siis silminnähtävä olemus aika hyvä (Technicsin kopio). Mutta soittaminen on samanlaista kuin muillakin muovipeleillä. ...Jotenkin oon vain tullut niin skeptiseksi, jos levarin rakenne on täysin muovista. :)
Avatar
#379 • • RandomPLAY Guest

Ja tuo Vestax ei TODELAKAAN ole samaa luokkaa miksaus soittimena, kuin Technics.



Miten muuten voit noin sanoa, jos et vieläkään omaa soittokokemusta? :rolleyes:



Jes ei sinänsä pitkäaikaista soittokokemusta ole (niin, kuin miksailua esim. kotioloissa)... ainoastaan joitakin kertoja soitellut/testaillut liikkeessä levyn kanssa ja samalla kuunnellut markkinointi puheita.

Oishan nuo kiva saada pitempiaikaiseen testiin kotio esim. pariksi viikoksi.. ei tuossa ajassa kyllä kestävyyttä "punnita", mutta kuitenkin.
Avatar
#380 • • RandomPLAY Guest

Tähän väliin sen verran, että onko pojilla tai tytöillä kokemusta Technicsin muista malleista? Ei siis perus-1200 vaan esim. mainitsemani 1800? Spottasin nuo soittimet vanhasta DMC-pätkästä jossa vahvasti takatukkainen Dj Bobo veivaa niillä 80-luvun lopussa.

Myös postaamani linkki www.vintagetechnics.com esittelee kattavasti Technicsin levysoitintuotannon. Yllättävän paljon yhtäläisyyksiä mallien kesken.



Ei minulla ainakaan.. tutulla on joku vastaava. En ole kylläkään varma, että mikä se oli. Pari levynkäännön verran soittokokemusta... toimiva peli, mutta ei ehkä varsinaisesti kestävyydeltään samaa luokkaa, kuin SL-12xxMKx (muovisuus + muut).

Jep tuollahan oli varmaan 99,999% kaikista Technicsin malleista.. aika kattava täytyy sanoa. :)