Tuo 100h välein kuulostaa kyllä jotenkin niin absurdilta ajatukselta.
Tuo tuntimäärä ei ehkä yksistään kerro ihan koko totuutta. Paljon vaikuttaa käytännössä se, kuinka paljon aikaa kuluu muuten. Esim klubikäytössä 100 h vastaisi esim 2 iltaa viikossa 5 tuntia kerralla 10 viikon ajan. Eli yli kahden kuukauden kovaa käyttöä samoila neuloilla.
Kyllä nuo neulat on sillä tavoin tehty, että ne ihan oikeesti kestää normaalia käyttöä (incl. klubikäyttö) sen 500-1000h helposti. Kovaksi käytöksi itte rupean laskemaan vasta ylipainoilla soittamisen, sekä
paskaisten levyjen soittamisen.
Omasta mielestäni tuo on kohtuullisen pitkä aika (joku yökerho-dj tms vakisoittaja tietäisi tosin tämän paremmin). Kotikäyttö on tietysti erikseen. Siinä 100 tuntia voisi vastata harvalla soittelulla esim puolen vuoden käyttöä. Siinä ajassa ehtii neula kärsiä jo paljon muutakin damagea kuin vain normaalia käyttökulutusta.
Mie en nyt kyllä ite pysty millään sisäistämään, miten normaali klubikäyttö eroaa esm kotikäytöstä soittimien, tai neulojen kohtelun suhteen?
Ylipainoilla soittaminen on vaan valitettavan yleistä.. yleensä kun ei muuten radalla pysy, kiitos hyvien soittopöytien..
Ottaako se concorde pron neula muuten minkään vertaa kiinni teknarin levylautasen kylkeen, jos sen jättää siihen pomppimaan? Ei siihen silmin nähtävää väliä jää mutta toisaalta en ole hennonnut kokeilla ehjillä neuloilla vahingoittuuko se siinä..
Itse neula ei ota, mutta sen neulan runko ottaa hitusen (eli se alumiinikisko jonka päässä neula on liimattuna).
Eli kannattaa ehkä yleensäkin varoa säätämästä antiskatea, neulapainoa ja varren korkeutta (ym) 'sokeasti' numeroasteikkojen perusteella. Parempi ainakin varmistaa ensin, että asteikot ovat kohdillaan ja/tai sitten mennä (esim) antonin ohjeiden mukaan:
Jos sulla on omat matot, ja omat rasiat, niin kyllä sen korkeuden saa säädettyä sellaseksi kun sen haluaa. Antiskatingiä tuskin pystyt tarkistamaan, ellei sulla o blankoa levyä.. Mutta keikkaolosuhteissa (jos ei o uudet levarit), niin juurikin antonin ohjeiden mukaan.
Raapustinkin nuo jutut lähinnä sen takia, että mikäli joku haluaa tehdä sen kirjan mukaan (esm kotona)..
Mitenkäs se sun ortofoni muuten oireilee tuon 100h jälkeen?
Jos nyt ottaa huomioon sen, että olet soittanu alipainoilla, ja rasia on sisään ajettu, niin eikös se silloin ole vielä täydessä iskussa mikäli se toimii annettujen "parametrien" mukaan?
Voisi ainakin olettaa, että nuo rasian arvot on haarukoitu juurikin niin, että ne pätee nimenomaan hiukan käytettyyn neulaan, eikä suinkaan ihan uuteen. Itse olen huomannu sen, että täysin uudet neulat ei meinaa millään pysyä radalla.
Toi alipainolla soittaminen, se vaikuttaa muuhunkin kun träkkäykseen, ennenkiakkea soundiin. Siinä vaiheessa kun juuri ja juuri kuulet soundin säröytyvän (liian pienistä painoista), ni sillon ollaan jo roimasti alipainoja käyttämässä.. Säröytynyt ääni (vaikkei sitä itse juuri enää kuulisi) on yks isoimpia syitä minkä takia kaiuttimet hajoaa kovalla soitettaessa.
= Pysytään vaan kiltisti niissä arvoissa mitä valmistajat ovat antaneet..