tupakointi & lopettaminen

273 posts, 14 pages, 71,902 views

#81 • • heikkih Guest
Joku paskantärkeä tutkija oli kirjoittanut lehdessä pari kuukautta sitten, että tupakka riippuvuutta voisi verrata heroiini riippuvuuteen, mutta ilman niitä fyysisiä oireita... tiiä sitten onko asia ihan niinkään kun en ole heroiini riippuvuutta kokenut.

Se on kummalista miten voi savun imeminen keuhkoihin olla niin vaikutusvaltaista ettei siitä helpolla pääse eroon...
#82 • • emilia Guest
Tuli
just vasta mieleen ku luin
tän topiikin..

-e-
#83 • • bulk Guest

Tuli
just vasta mieleen ku luin
tän topiikin..

-e-

Mä oon ollu tänään 8 päivää polttamatta. Tsemppiä vain. :)

Keuhkoputkentulehdus autto vähän paria ekaa päivää, mutta nyt pitää päästä vain tavasta irti Nicorettejen avulla ja sitten vierottautua niistä...
#84 • • kilobitti Guest

Joku paskantärkeä tutkija oli kirjoittanut lehdessä pari kuukautta sitten, että tupakka riippuvuutta voisi verrata heroiini riippuvuuteen, mutta ilman niitä fyysisiä oireita... tiiä sitten onko asia ihan niinkään kun en ole heroiini riippuvuutta kokenut.

Liekö tarkoittanut sitä, mitä päihdeklinikan lääkäri taannoin
keskusteluohjelmassa sanoi: riippuvuus on sama tauti, oli
riippuvuuden kohde sitten alkoholi, heroiini tai kahvi. Fyysiset
vieroitusoireet ovat tietysti erilaisia, mutta itse ytimessä sairaus
on sama.

-kb
#85 • • Taedium Guest
Irlannissa ollaan nyt seottu ihan täysin. Röökiaski maksoi ennen 5.30e. Tänään astui uusi asetus voimaan, joka nosti hintaa 0.50e. Eli 20kpl tupakoita maksaa 5.80e. Ja haastatteluja kun aamulla radiosta kuuntelin, niin tupakoitsijat ovat närkästyneitä, kun nostettiin vain 50 senttiä. Aikaisemmissa haastatteluissa kuulin, kuinka tupakoitsijat halusivat 1-2e korotusta. Se on kuulemma ainoa tapa, jolla he pääsisivät eroon tupakasta. Ja kilin v...

Tarjonta vastaa aina kysyntää. Kysyntä tupakkaan pysyy kohtuullisen samana hinnasta riippumatta. Hintojen korotus vain nostaa sitä, että pian alkaa olemaan kannattavaa myydä tupakkaa katumarkkinoillakin. Ja kun se 7-vuotias astelee Centraan ja pyytää John Playeria, niin kauppias kysyy papereita. Nyt kun hinta alkaa olemaan sellainen, että kohta kaduiltakin saa pimeitä kartsoja, niin se diileri joka myy sille 7-vuotiaalle sen kartsan voi houkutella tämän vielä samalla kokeilemaan höpöheinää. Hienosti toimittu Irlannilta. Saadaan nuorenakin koukkuun. Ja mitäs Irlanti nyt verorahoilla tekisi? Äänestivät siitä, että kyllä, pysyvät EU:ssa, joten EU rahaa tulee vielä. Suurimmat tietyötkin kun on rahoitettu yli 80% EU rahoituksella. Eihän näiden itte tarvi mitään tehdä. Se taitaa olla koko Irlannin motto. En tajunnu koko mielenosoitusta irlantilaisten työpaikkojen puolesta, kun kukaan irlantilainen ei halua tehdä töitä.

Hauskinta röökiaskeissa nykyään onkin se, että niissä on joka sivulla hieman alle puolet täyttävä laatikko, jossa lukee iskulauseita. Siis puolet askista on valkoinen laatikko, mustin kehyksin, jossa noin 7mm korkein kirjaimin lukee lihavoidulla Arial fontilla mm.

"Smoking decreases bloodflow and WILL cause impotence."
"Smoking kills!"
"Smoking will damage your baby!"

Onneksi itse poltan sätkiä ja senkin tupakan tilaan muualta. Viimeeksi Espanjasta, jolloin 40g pussukka maksoi 2.75e. Kun täällä 12.5g maksaa 3.75e ... tai mitähän lie maksaa tänään?

Ja tupakan hinnannosto sattui varmasti ihan vahingossa juuri ennen joulua. Hassu sattuma...

tupakka riippuvuutta voisi verrata heroiini riippuvuuteen, mutta ilman niitä fyysisiä oireita...

Näin olen kuullut useammastakin suunnasta. Mutta käsittääkseni heroiiniriippuvuuden vaikeus on ekat viisi päivää, kun paska tulee elimistöstä ja sen jälkeen parista viikosta muutamaan viikkoon, kun on oireita, joista kuulemma pahimpana lihassärky. Eräs ystäväni kertoi, että heroiinia kun hän oli kerran kokeillut, oli kokeilu mennyt kahden viikon putkeksi. Siis ekalla kerralla, eikä kyse ollut piikistä, vaan polttaen. Kuulemma kesti kolme viikkoa, ennen kuin pystyi olemaan poissa sängystä pidempään kuin puoli tuntia kerrallaan.

Hän kertoi kumminkin, että se kaipaus siihen aineeseen jäi samalla tavalla, kuin röökissä on. Hän ei muita käyttämiään aineita "kaipaa" niinkään, kuin heroiinia. Ja hepoon hän on päättänyt olla koskematta, ja kuulemma onkin pitänyt näin. Tapauksesta on hänen kertoman mukaan reilu neljä vuotta. ...No en ole häntä tuntenut kuin noin vuoden, että en tunne tyyppiä riittävän hyvin ottaakseni kantaa hänen puheidensa todenperäisyyteen, mutta toisaalta hänellä ei ole mitään syytä valehdellakkaan. Hänen henkilöllisyyttä tahi edes kansalaisuutta en halua paljastaa. Ei ole suomalainen.

Ja onhan nikotiini sariinin sukulainen. Eli hermostomyrkky. Tupakan sukulaista nuo keskieuroopan rähisevät veijarit käyttivät viime vuosisadan alkupuolella tuota Jumalan kansaa vähentämään. Suihkuun vaan ja sariinit perään. Tai sariinin sukulaiset keuhkoon. Miten vain.

Noh, joka tapauksessa... Maanantaina polttamati... Huh.
#86 • • Tapi T Guest

Irlannissa ollaan nyt seottu ihan täysin. Röökiaski maksoi ennen 5.30e. Tänään astui uusi asetus voimaan, joka nosti hintaa 0.50e. Eli 20kpl tupakoita maksaa 5.80e.

Oho, melkein 10e/aski! Sopiva hinta. ;)
#87 • • Edited Taedium Guest
Tänään en ole polttanut yhtään grammaa tupakkia. Ei tee itse asiassa edes mieli. Näinkö helppoa se oli? Noh, ensi yö ja huominen näyttää todelliset kyntensä.
#88 • • Daniel Braun Guest
Nyt olen ollu polttamatta n 3 kk... Sitä ennen tuli tupruteltua 10-20 röökiä/pv n 5 vuoden aja. Kävelin vain apteekkiin ja ostin nikorette inhalaattorin, tupakka-askin sijasta. Kyseistä värk'kiä tuli käytettyä 3 viikon ajan ja tässä tulos... Ei tee mieli tupakkaa ollenkaan. Paitsi hetkittäin. :001: noh, silti sain lopetettua. Rahat mitkä "säästyvät", ovat menneet levyihin taikka muuhun "hyödylliseen"
#89 • • Edited Taedium Guest
Aamulla heräsin huomattavan hikisenä. Mutta tupakkaa ei tehnyt oikeastaan edes mieli. No väsynyt ja hieman kiukkuinen olin aamulla, eikä yhtään auttanut se, että kämppis nukkui pommiin. Olimme siis minuuttia vaille työajan alkamista työpaikalla. Ja pomolla on joku ihme suurennuslasikausi menossa myöhästymisien kanssa. Ja sitten menin hissiin, niin eiköhän hissi jää jumiin.

Siinä pari minuuttia taistelin ja pääsin ulos hissistä. Rappuset B1 kerroksesta Ground Flooriin, 1 kerros... 2 kerros... 3 kerros... eli neljät rappuset aamusta tällainen laiska p*ska joutui kipuamaan. Vasta sitten pääsi leimaamaan kellokorttia.

No aamukahvia ennen olen kuin takaapäin ammuttu karhu. Ja meillä saa jotain surkean makuista automaattikahvia. Pakko sitä oli kestää. No kuppi koneeseen ja kahvia tulemaan. Tulee ensin sinne kolmasosakupillinen purua ja sitten se ruiskauttaa kuumaa vettä päälle täysillä paineilla. Mulla oli kahvinpurussa koko paita.

Saksan tiimiä kiusaamaan ja heidän kahvit varastaen työn touhuun.

No nyt on vähän rauhottunut. Ei tee tupakkaa mieli, vaikka aamulla rupesikin hieman vituttamaan. Oli toi pinna ton kahvitapauksen aikoihin kireähkö. Mutta muuten homma sujuu. Eli ilmeisesti puolen vuoden tupakointi ei vielä pahasti aiheuta riippuvuutta.

edit: 17/12/2002 - Nii... Päivät 3-5. Ihan turhaa oli. Ei tehnyt edes mieli sinällään. Vain silloin, kun oli seurassa, jossa poltettiin ja tiesi, että normaalisti itsekin polttaisi. Silti aika helppoa oli.

Ei puoli vuotta siis aiheuta itselläni ainakaan riippuvuutta tupakkaan näköjään.
#90 • • Edited kuilu Guest
Apaut 15 vuotta aski punasta norttia päivässä (ka.) ja nyt seis, "lopetuksesta" viikko. Tänä vuonna polttanu 12 röökiä refloihin (ja yleensä partyilla, noist kuus nYE hanGoveRis, grr...). Ja sit tietty ne röökit mitkä tulee polteltuu "seassa" auttaa toki, mut raakiksia kohti ollaan matkalla.;)

Purkkaa en suostu jauhamaan ja laastarit kuuluu vain poskeen tai nenänvarren molemmin puolin, joten vieroitukseen Göteborgin Rapéta (näin jälleen kerran rikollisen alamaailman kouriin joutuu mä) tai vaihtoehtoista mälliä, ja eiku ylähuuli turvoksiin.:D

Iisimpää kyl ku kuvittelin, pienoista kireyttä ilmassa, mut... pala kakkuahan tää! (katotaa kuukauden päästä...)

- tervahymiökeuhko -
#91 • • bulk Guest
Mulla on nyt kulunut 1,5kk edellisestä tupakista, en ole sallinut itselleni polttamista edes kaljoittelun antamana tekosyynä. Käytännössä homman on jo unohtanut, aika satunnaisesti enää mieleen pilkahtaa edes ajatuskaan tupakoinnista.

Kaikki on sujunut paljon helpommin kuin ensimmäisellä lopetuskerralla, koska silloin tuli jurripäissään poltettua. Nyt aion pysyä kovana vastakin.
#92 • • milla Guest
aluks en voinu polttaa kun olin kipee, nyt en voi polttaa kun ei ole rahaa ostaa tupakkaa. oon noin viikon ajan polttanu about yhen röökin/päivä. katotaan jos tää jotenki onnais ja 8v kestäny keuhkojen tuhoaminen loppuis.. mitään paineita en jaksa ottaa:)
#93 • • Sniff Guest
tänään eka päivä ilman tupakkia.
saas nähä kuinka hyvin kestää vai kestääks edes.
pisin 'lopetus' tähän mennessä 3kk... jos tää nyt sit ois ees vähän lopullisempi... ans kattoo
#94 • • Koopa Guest
lopetin tupakoinnin noin kahdeksaksi kuukaudeksi vain koittaakseni onko se niin vaikeaa kuin kaikki sanoo. minulle ei ollut. and when i noticed this i made the decision to get back on cigarettes as soon as possible. aika yksilöllistä varmaankin niinkun kaikki on....
#95 • • climate Guest
Joo, oli ihan sika hyvä olo kesän jälkeen kun lomilla ei tullut poltettua. Ja duunissakin pystyi olemaan vähän aikaa ilman yhtään siggee, mutta siitä se sitten taas repesi kun duunirutiinit alkoi jatkumaan ja koko vitun ärsyttävä synkkä pakkashelvetti (lue: Suomen talvi) alkoi taas... :mad: :mad: :mad: Ihan sikamainen vitutus päällä, pitääkö olla ihmisen niin TYHMÄ ettei voi lopettaa (puhun nyt siis itsestäni) kerralla.

Nyt oon istunut tässä surffailemassa nettiä ja pitäis lähteä kaupungille hilluu. Pelottaa vaan lähteä, kun tietää että askel käy ekaks kioskin kautta --> röökiaski ja tikut.

Kertokaa joku niistä inhalaattoreista? Millaiset käyttökokemukset, onko esim bileissä tai kadulla tullut vedeltyä sellasella?

Terveisin nimimerkki Katkaisenko Sormet Että Loppuis Kerrasta :( :( :(
#96 • • Hanna Guest
Mä en ees päättänyt lopettaa tupakanpolttoa, mut niin vaan on melkeen tapahtunut..
Ennen poltin päivittäin.. sit se meni siihen et kännissä vaan ja nykyään on silleen, et hyvä jos kännissäkään poltan.. tuli vaan sellanen stoppi, ei tehnyt enää mieli.. Joskus voi tulla sellanen olo, et mitäs jos menis tupakalle, mut sit aattelen et äh en mä jaksa..

En mä kuitenkaan oo huomannut mun rahatilanteessa silti mitään parannusta.. se kaikki menee nykyään varmaan johonkin karkkiin, hih.. :D
#97 • • ---[-]--- Guest
Sit ku koen ajankohtaiseks tupakoimattomuuden, ni ajattelin kokeilla hypnoosia. Suggestio vois olla mulle hyvä lääke....onko kellään kokemuksia?
#98 • • Taedium Guest

Katkaisenko Sormet Että Loppuis Kerrasta

Hanki hankala tupakkimaku.

Esmes itse poltan nyt Extra-Mild Drumia (Saa esmes Hollannista, Espanjasta, Belgiasta.) ja käärin sen Muskote papereihin. (Saa valitettavasti vain Saksasta.)

Jouduin tuossa jo hetken polttamaan Mild Drumia punaisilla Ritzla papereilla, mutta nyt on taas kaappi täynnä tupakkia ja paperia.

Eli tuollaisen maun itselleni hankkinut ja siksi en tykkää polttaa niitä jumalattoman vahvan (ja pahan) makuisia valkoisia Marlboro käärylöitä. Ja joskus kun Suomeen tulen, niin voipi olla, että polttaminen vähenee, kun ei löydy muuta kuin niitä tervan ja nikotiinin makuisia tupakkeja.

(Tästäpä mieleeni. Jos joku lähtee lomille esmes Espanjaan, niin Taediumille saa lähettää sieltä Extra-Mild Drumia!)
#99 • • Edited bulk Guest
Lopettamispäätös on pitänyt ainakin tähän mennessä ja hyvältä näyttää, ensimmäistäkään tupakkaa en ole vielä polttanut sen viimeisen jälkeen.

Kauhea tosiasia on vain se, että mä olen lihonut melkein kymmenen kiloa lopettamisen jälkeen... Sinänsä tuo ei haittaa, mä olen aina ollut vähän turhankin kevytrakenteinen, mutta mulla ei mahdu kohta enää mitkään mun vanhat vaatteet päälle. :rolleyes:
#100 • • LindaGP Guest
Aloitin tupakanpolton 11 vuotta sitten. Olen lopettanut ja aloittanut uudelleen 4 kertaa. Viimeksi lopettaessa tupakantuska oli melkoinen, hyvä etten mätkinyt silloista avomiestäni pesäpallomailalla päähän parin ekan päivän aikana. Nyt olen päättänyt taas kerran lopettaa, ihan siksi että: tili tuli, tili meni, kun autoa piti laittaa kuntoon. Eli tänään Hallmarkissa vetelen viimeiset sauhut piiiiitkään aikaan. Jos en siis lopeta kokonaan... Katsotaan miten käy.