tupakointi & lopettaminen

273 posts, 14 pages, 71,922 views

#101 • • ^Hellu^ Guest
Aloitin polttamisen juskus lukion ekalla, eli siit on nyt noin 4-5 vuotta (ei pysty muistaan). Koko sen ajan tuli turmellettu keuhkoja tupakan hehgen vaarallisella savulla. Kunnes eräs sunnuintai päätin etten tupakkaan enä koske. Siitä tulee nyt sunnuntaina eli 16.2 kuukausi. Se ei vielä hirveen paljon ole, mutta hyvä alku kuitenkin. En aloittanut lakkoa, vaan päätin ja lopetin. Nyt huomaa taas että kunka paljon tupakka haisee. yök. Hyvänä syynä myös loppetamiseen on kai myös se että poikakaverini ei välitä tupakasta ja tiedän ettei välttämättä ole kivaa seurustella sellaisen kanssa joka haisee ja maistuu tupakalle koko ajan...

Olen ylpee ittestäni, hani on ylpee ja samoin mutsi ja faija. :)
Faija sanoi hyvin kun kerroin lopettaneeni: Nuori nainen järki on palannut sinuun. Heh, siitä järjestä en nyt tiedä, mut joo.

Temppiä vaan kaikille jotka yrittävät tai haluavat lopettaa!!!! Se on loppujenlopuksi omasta tahdosta kiinni...
#102 • • Ana-- Guest

lopetin tupakoinnin noin kahdeksaksi kuukaudeksi vain koittaakseni onko se niin vaikeaa kuin kaikki sanoo. minulle ei ollut. and when i noticed this i made the decision to get back on cigarettes as soon as possible. aika yksilöllistä varmaankin niinkun kaikki on....

Eli siis se oli juurikin niin vaikeaa, että kahdeksan kuukauden
tauon jälkeen ratkesit taas. hm?

Itte ollu kolme päivää polttamatta nyt, kokoajan pyörii mielessä,
tekee mieli, keuhkoja puristaa, ahdistaa, mutta NYT SE SAATANA
LOPPU. En jaksa enää kiskoa keuhkoon tota ah-niin-ihanaa
paskaa ja maksaa siitä itseni kipeeksi. Ja iltaisin sattui keuhkoihin.
Sekään ei ollut kivaa.
#103 • • Sniff Guest
katos, oon näköjään ollu jo yli kuukauden polttamati. jee.
ja silti koko ajan tekis mieli...
vaikka herääminen on helpompaa, olo on kevyempi, makuaisti on alkanu palailee ja kolikot pysyy taskuis pidempään.
röökii tekis mieli ku se on niin reteetä ja rentoo... ja vastaavii polttamiseen kannustavii tahi 'oikeuttavii' aatoxii senku pyörii päässä aamusta iltaan, päivästä toiseen.
aika myrkkyy, ei voi muuta sanoo.
#104 • • phanatic Guest
Mä aloitin 13-vuotiaana ja poltin n 7 vuotta.
Viime heinäkuussa päätin kuitenkin kesken aamuröökin että nyt loppui. Marraskuuhun asti olin kokonaan polttamatta mutta nyt on tullu polteltua alkoholia nauttiessa. Päätin että se on pienempi haitta kuin ne ainaiset nitkut baarissa. Sitäpaitsi kun ei ollut röökiä toisessa kädessä niin tuli juotua kaksin käsin :)
#105 • • climate Guest

Ja iltaisin sattui keuhkoihin.
Sekään ei ollut kivaa.

No kyllä, se ei kyllä ollut/oo kivaa. Mulla on kans tota aina joskus välillä. Et sattunut lääkärissä käymään? Mulla sattu lääkärikäynnin aikaan just flunssa ja se rintakipu meni sitten flunssan piikkiin. :confused:
#106 • • climate Guest

Sitäpaitsi kun ei ollut röökiä toisessa kädessä niin tuli juotua kaksin käsin :)

Toi on käynyt mulla kanssa mielessä, tosin lähinnä olen ajatellut sitä houkuttimena :D :D :p
#107 • • Ana-- Guest
Huomenna lopetan taas. varmasti.
#108 • • Quu Guest
Olin ulkomailla, ja päätimme puolisoni kanssa lopettaa sielä yhdessä. Ei vaan poltettu. Sitten tupakointi unohtu. Kerran päivässä saattoi muistua mieleen koko tupakointi ja lopettaminen.

Fyysinen riippuvuus vaivasi pari ekaa iltaa. Sitten ei enään. Ainoastaan kahvia juodessa tuli mieleen tupakka. Siksi vähensin myös kahvinjuontia.

Nyt olen ollut vähän yli viikon polttamatta. Eilen tosi poltin yhden tupakan silkasta mielenkiinnosta. Tuli fyysisesti huono olo.

Lopettaminen oli siksi noin järjettömän helppoa, koska oltiin kaukana arkirutiineista. Ne arkirutiinit vaikeuttaa irtipääsyä.

Saattaa vielä parin viikon ajan tehdä tiukkaa esim. koulumatkalla, duunissa tai vaikka Kermassa.

Varmuudeksi olen ostanut nicotinelle-imeskelytabletteja tiukkoihin tilanteisiin. Vaikutus on lähinnä psykologinen, mutta ne toimivat.

Toivottavasti pääsisin nyt irti for good. Hyvältä näyttää. Tosin kyllä pelottaa viettää seuraavat 5 päivää duunissa, missä on tottunut lakisääteisillä tauoilla polttamaan kuin korsteeni.

Plur
#109 • • Sniff Guest
poltin sitten mielenkiinnosta eilen pari tupakkaa ja pikkusikarii.
maistu itse asiassa yllättävänkin hyvälle mutta tuli aika paha olo melkein heti savuttelun jälkeen.
siitäkin huolimatta ois tehny mieli polttaa lisää, mitä en sit kuitenkaan tehnyt.
#110 • • OSC8 Guest
Whoa, nyt siis jo tuollaisen vuoden verran tupakoimatta!

Edelleen kuitenkin satunnaisina ryyppyiltoina tulee vähän sauhuteltua - en kylläkään koe huonoa omaatuntoa sen suhteen. Seuraavana päivänä on yleensä olotila sellainen, että tupakka on kyllä ihan viimeisenä mielessä
;)

Kyllä se silti on niin pirullinen aine se nikotiini, että jos ei ajoittain tarkkana ole, niin hyvin helposti saattaisi lipsahtaa tupakointiin takaisin. Tiedättehän, kerran kun maistat äidin tekemiä pullia, niin eihän sitä koskaan unohda miten hyviä ne ovatkaan.. ;)
#111 • • LindaGP Guest
Taas meni lakko mönkään. Vajaat kaksi viikkoa sitä kestikin. Eilen illalla oli niin paha olo henkisesti, vitutuskäyrä korkealla, että ostin tupakkaa. Ja voi luoja, että maistui hyvältä! :mad:
#112 • • Edited Nadifa Guest
Tapa hallitsee ja tahto pelastaa. Onnea lopettaneille!
#113 • • happosepi Guest
Onko totta että suurin osa aloittaa tupakoinnin yläasteella? Mietin vaan, että saanko kiittää omaa tupakoimattomuuttani siitä että pyörin yläasteella kovisten sijaan nörttiporukoissa (tai no niinhän mä teen vieläkin..).

Joskus täysi-ikäisyyden kynnyksellä tuli jostain syystä ostettua joskus tupakkaa tai sikareita kun lähti dokaamaan. Jälkeenpäin en kyllä pysty keksimään mitään järkevää selitystä sille. Onneksi ei tullut tavaksi.
#114 • • Oath Guest
Threadin luettuani näyttäisi siltä että tupakkaan jää (todella?)helposti koukkuun.

Itsellä polttaminen alkoi juuri yläasteella, niinkuin monen muunkin kohdalla näyttäisi olevan. En edes pyörinyt missään "pahis" porukoissa. Se vain alkoi. En oikein tiedä edes miksi. Nyt olen lukion toisella ja haluaisin lopettaa. Jos esim. laittaisin sen 2e-4e mikä päivässä menee röökiin aina säästöpossuun (johonkin tosi hienoon niin ei tulisi rikottua :p ) niin rahalla saisi jonkin ajan kuluessa jo jotain tarpeellista, esim. gearia.

Motivaatio pitäisi silti jostain löytää, mutta miten. Oma isäni onnistui kerran lopettamaan hypnoosin avulla, ja oli 3 vuotta polttamatta. Saattaisi minuunkin tehota. Olisi kiva saada sellainen tila päälle ettei aivot muistaisi aamuröökin tuomaa hyvän olon tunnetta. :(
#115 • • vaavu Guest
1,5 vuotta mittarissa nyt jo ilman, ja täytyy sanoa että en enää suostuisi sitä tupakan savua vetämään keuhkoon vaikka joku usuttaisikin. Itse asiassa tässä vaiheessa mua enemmänkin inhottaa jos joku vetää röökiä mun vieressä, se haisee niin pahalle. Bileistä palatessa kaikkein ikävintä on se tupakanhaju mikä on tarttunut joka paikkaan.

Luulen ja toivon että mä nyt sitten voisin olla virallisesti julistautunut lopettaneeksi. Tosin useampikin pitkän linjan polttaja on sanonut, että kerran polttaja, aina polttaja. Siksi voisikin sanoa että asian näkee varmuudella sitten kun on ollut polttamatta yhtä kauan kuin on polttanut sitä ennen (eli mun tapauksessa yhdeksän vuotta).
#116 • • Taedium Guest

Taas meni lakko mönkään.

:mad: Hyi hyi. Tupakka-askin sijaan osta ens kerralla kurkkupastilliaski.
#117 • • LindaGP Guest

:mad: Hyi hyi. Tupakka-askin sijaan osta ens kerralla kurkkupastilliaski.

No niitähän mä ostinkin...:004:
#118 • • Taedium Guest
Ööög. Tup-Akka-Lakko taitaa olla taas edessä muutamaksi päiväksi. Taskussa viiminen pussi tupakkia ja uusi erä on vasta menossa postiin. Joko sitä lakkoillaan tai sitten ostetaan 3.75e/12.5g pussi sen sijaan, että odotetaan niitä 3.70e/50g tai 3.40e/40g pusseja. Miksi se tupakki maksaa tässä maassa näin paljon? Lohtuna ainoastaan Iso-Britannian hinnat. :mad:

No niitähän mä ostinkin...:004:

Ja vinkkinä: Ne kannattaakin kaupasta ostaa ne Mynthonit. Nimittäin pubeissa ku käy vessassa, niin niissä kupeissa olevia Mynthoneita ei kannata syödä. Maistuu tosi pahalle.
#119 • • mark hamilton Guest
olisko teillä jättää yhet jämät
#120 • • LindaGP Guest

olisko teillä jättää yhet jämät

Joo, täällä olis tarjolla kurkkupastilli laitti mallua, kohta kyllä stögöt. Pidä kiirettä.