tupakointi & lopettaminen

273 posts, 14 pages, 71,975 views

#41 • • -=aave=- Guest
Meitsi on poltellu 11v. Pari kertaa oon meinannu lopettaa, mut eihän siitä mitään tullu. Kokeilin inhalaattoria, laastareita ja purkkaa, mut silti vain koko ajan teki niin mieli, et oli pakko polttaa.
Nyt olen tullut siihen tulokseen, et en edes yritä lopettaa.
Se loppuu sit jos loppuu...

Ps. mulla palaa noin 1,5 askia päiväs. (normaali kokoisia)
#42 • • Cee Guest
Mulle on jotenkin nyt tullu sellanen fiilis, että ei tee mieli tupakkaa yhtään. Ihan hyvä juttu varmaan.
En mä kai kovin vakituisesti edes polta. Miten senkin sitten ottaa.

En oo ajatellu ottaa mitään stressiä lopettamisesta. Ilmeisesti lopetan juuri sillon kun itse haluan.

Oon vähän ajatellu, et oikeestaan lopettaminen on suht helppoa kuitenki, jos vaan todellaki haluu lopettaa, ni sit todellakin vaan lopettaa..

/*Ce*
#43 • • Samuli Guest

Originally posted by Samuli:
[QB]Olen polttanut yli 10 vuotta, vähintään 1 aski päivässä. Pahimpina saattoi mennä 2-3 askia (keikoilla ja dokatessa). Nyt 24 päivää ilman tupakkaa. Olo on kuin uudella ihmisellä. QB]

Ny jo 1kk 8 päivää. Olo vaan paranee.
#44 • • Taedium Guest
Mä oon viime viikkoina huomannut, kuinka vihreältä näyttää meidän duunin pihalla. Siellä on nurmikenttää ja puuta ja vuorta.
#45 • • ricebowl Guest
Ihan ensimmäisen röökini poltin ylä-astetta edeltävänä kesänä. Sen jälkeen innostuin asiasta enemmän ylä-asteen alettua (koska kaikki rankkikset poltti ja oli siistei..). Polttaminen jatkuikin sitten päälle kuusi vuotta (aski päivässä, rahatilaanteesta riippuen tietysti), kunnes suht pitkällä lentomatkalla (savuttomalla, ylläripylläri) seurasin vierestä kun harmaantuva, over the hill-tyyppinen herrasmieheltä vaikuttava mies luikahti vessaan röökiaski kädessään. Parin minuutin kuluttua mies tuli vessasta ulos kovin tyytyväisen näköisenä. pian sen jälkeen mies muuttui punajuuren punaiseksi kun (hälytyksen luultavimmin lauettua) kapteeni kuulutti nimeltä tätä herraa ja sätti moisesta käytöksestä.
Ajattelin että röökipolton on loputtava tai minusta tulee tuollainen..noh, säälittävä, addiktinsa kanssa tappeleva.. :015:

Nyt olen ollut polttamatta n. pari kuukautta. Olen sortunut pari kertaa jämiin, mutta eiköhän tästä selvitä ajan ja tahdonvoiman kanssa!:) Kunnioitusta kaikille lopettaneille. :017:
#46 • • Jone Guest
Mä olen juuri jotenkin tullut aloittaneeksi tämän hienon tavan. EVT miksi. Typeryyttäni? 24v ilman tupakkaa ja sitten ryhdyin moiseen.
#47 • • Sari* Guest
mä ole oppinut polttamaan sillon kun juon.
ja se on aika syvältä.
sitten niitä askeja jää roikkuun ja ne on mukamas pakko polttaa pois viikolla ja sit ku oon alkanu aika tiuhaan tahtiin tota alkoo maisteleen niin niitä askeja on aika paljon.

oon alkanu kyl tiukentaa itsekuriani ja en osta askeja enää, dokaan ilman röökiä. Pummin sit pari jos on pakko.
ja pakkohan ei ole.

mietin aina sitä miten pahalle alkaa haisemaan, hiukset ja iho kärsii ja muutenkin jos nainen on rööki kädessä se on aivan sairaan karseen näköstä. :mad:
Caro²

#48 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Ihmettelin tuossa kesällä kuin tupakointia kovasti vastustanut kaveri veti nortin huuleen ja lähti "sosiaaliseen tupakointi tapahtumaan" talon nurkalle erään toisen kaverin kanssa.

Sitten kun kysyin että koskas olet ruvennut polttamaan, niin hän ilmoitti "En minä polta, otan vaan savukkeen sillon tällöin kun sosiaalinen tilanne vaatii.."

?!

Mikä ihmeen sosiaalinen tilanne se on joka vaatii että pitää laittaa nortti huuleen :D Eikös se juttu lennä siellä nurkan takana niinkin että ne muut polttaa, ja itte vaan höpisee mukana?
En sitten tiedä kummalle se yritti selittää tupakointiaan, itselleen vai minulle.
Toinen (2.) asia mitä en ymmärrä on tämä siggejen jumalointi. Kun on joku "hieno ja mahtava" tilaisuu, niin miksi ihmeessä pitää aina polttaa sikaria? Eikös se kuulosta Piiiikkusen typerältä?
Sitten kolmas (3.) asia on se, että normaalisti tupakoimattomat ihmiset käryttelee kännissä? Eikö siinä pysty vastustamaan kiusausta vai onko se tupakointi nyt vaan niin 'kuul'?

Selvittäkää ny joku nää asiat tyhmemmälle..

P.S. En lukenu muita postauksia.. olis varmaan pitäny?
#49 • • Pan Guest

... jos nainen on rööki kädessä se on aivan sairaan karseen näköstä. :mad:

Word! Tämän voisi kirjoittaa jo tuonne seksi -topiciin, mutta itsekkin olen huomannut, että naisen osakkeet laskevat heti jos hän polttaa tupakkaa. Se on niin tyhmän näköistä ja sitten vielä se haju :005:
#50 • • Taedium Guest
Caro²:

1. Mulla ei koskaan oo ollu sosiaalista pakotetta tupakoida. Sillo koulussa ku muut meni röökaa, ni mä menin kans sinne ja en polttanu, vaan heitin läppää. Nykyään kun tupakoi on se jotenkin luontevaa mennä porukan keskelle heittämään läppää, että kai se jotenkin helpottaa. Jos itse on ujompi tms., niin tupakointi voi auttaa "avaamaan keskustelun". (Sijaistoiminto?)

2. Oletko koskaan polttanut sikaaria? Silloin kun en polttanut, ja kun tuomitsin tupakoinnin yhtenä idiotismina, (No tuomitsen vieläkin.) poltin itse silloin tällöin juhlapäivinä sikaarin. Se maistuu todella hyvälle. Sikaariahan ei polteta samalla lailla kun tupakkaa, niin se ei ole edes yhtä haitallista.

3. Nyt kun olen aloittanut tupakoinnin olen huomannut sen, että kun maistaa hieman alkkomahoollia, niin tupakki maistuu paremmalle. Se vain jotenkin sopii. Ja kahvin kanssa se sopii. Niinkuin ketsuppi sopii ranskalaisten kanssa. Ja kun syö pippuripihviä, niin tekee mieli punaviiniä.
#51 • • hab Guest
Hyvä tapa päästä röökistä eroon ja hankkia motivaatiota yritykselle on hommata vakihoito, jolta ei lohkee tupakoitsijalle :)

nimim. been there, done that
#52 • • OSC8 Guest

Originally posted by vartio

tämä reply menee hieman off/on-topic

työskentelen tällä hetkellä duunarina teollisena maalarina ja kyseisessä hommassa pulverimaali poltetaan kiinni metalliseen kappaleeseen n.230 asteisessa uunissa. sinänsä tässä ei ole mitään ihmeellistä, mutta tuo uuni on tavallisen yksiön kokoinen pitkä huone. vaikka käsite sauna ei sovellu enään tässä tapauksessa, ainakin
noissa lämpötiloissa voi hengittää ihan normaalisti. olen jopa viettänyt siellä hetkellisesti ongelmatilanteiden sattuessa moniakin minuutteja - tupakki huulessa.
[/QUOTE

Äijä muuten saanut kovuutta! :eek:

#53 • • Pan Guest

työskentelen tällä hetkellä duunarina teollisena maalarina ja kyseisessä hommassa pulverimaali poltetaan kiinni metalliseen kappaleeseen n.230 asteisessa uunissa. sinänsä tässä ei ole mitään ihmeellistä...

Ööö.. tuskimpa siellä on ihan 230c ollut niinkuin taedium sanoi n 120 asteen jälkeen keuhkot eivät voi enään ottaa ilmaa vastaan.
Tän pitäisi olla fakta...

Ehkä teillä siellä duunissa on fahrenheit mittari. :D
#54 • • Edited Tapi T Guest

24v ilman tupakkaa ja sitten ryhdyin moiseen.

Isoa miestä lapsettaa! :D

mietin aina sitä miten pahalle alkaa haisemaan, hiukset ja iho kärsii ja muutenkin jos nainen on rööki kädessä se on aivan sairaan karseen näköstä.

Word! Lopettakaa naiset tupakointi.

Ööö.. tuskimpa siellä on ihan 230c ollut niinkuin taedium sanoi n 120 asteen jälkeen keuhkot eivät voi enään ottaa ilmaa vastaan.

Uunissa lämpötila nousee säädettyyn lämpötilaan ainoastaan silloin, kun uuni on kokonaan suljettu. Ts. jos uunin avaa, niin lämpötila laskee huomattavasti.

Eikä kukaan pysty hengittämään/olemaan noin kuumassa paikassa. Joskus saunassakin tulee v*tun kuuma, vaikkei olla lähelläkään 230astetta.
#55 • • Secur Guest
Olen polttanut 5 vuotta, ja sit vaa alko miettii tos pari päivää sit et mitä vitun järkeä tässäkin on.

äiti lupas maksaa nicoretet ja nyt o 2 päivä menos, eikä tee mieli edes polttaa. tarvii vaa ol dokaamati pari kuukautta ettei sortuisi.

nyt tarvii vaa pysyä lujana.
#56 • • Taedium Guest

Tän pitäisi olla fakta...

Ööö.. sanoinko? Ainakin sanoin näin:

Tulitikku palaa noin 400-450 asteisena. (Kemman tunnilla mitattiin.) Kytevä rööki ei varmaan ole 800-asteista. Hyvä jos maksimissaan 100-asteista (Stumpin paikkeilla suoraan henkeen vedettynä). (Arvio, ei fakta) Ja 100-asteisessa saunassa ei voi hengittää?

Tällähän juuri toisinpäin pyrin ilmaisemaan. Eli kyllähän sitä 120 asteiseen saunaan voi mennä, vähän kipristelee. Suu ja kurkku, sekä henkitorvi muuttaa ilmaa lähemmäs ruuminlämpöä, eli kylmää se lämmittää ja lämmintä viilentää. Kyllä uskoisin, että hetkellisesti 230 astetta ei ole mahdottomuus. Voihan kädenkin laittaa 230 asteiseen uuniin, kunhan ei koske reunoihin.

Ihohan palaa jos koskee esmes 120 asteiseen metalliin. Ilma kun on taas 120 astetta, niin silti ei tule palovammoja. Olen lukenut, että meillä olisi ihon pinnalla kaksikin tavallaan ilmakehää. Ensimmäinen on jotain millimetrien osia, eikä sisällä happea. Ihon pinnalla kuulemma elää jotain bakteereita, joille happi on myrkyllistä. Siksi meillä olisi jokin suojajuttu joka estää hapen pääsyn suoraan iholle. ...kai... Ja sitten toinen ohut ilmakerros joka on lähempänä ruumiinlämpötilaa. Eli kun tulee kuuma, niin paikallaan kun pysyt, ihon ympärille tulee ilmakerros, joka estää lämmön suoraan vaikuttamasta ihoon. Saunassa esmes veden heittäminen kiukaalle ja näin ollen kosteuden lisääminen rikkoo tätä "ilmakehää".

Ja tämä on fakta! ...tai ainakin luulen niin...
#57 • • jUSSi Guest
eikös metalli johda lämpöä ihan erilailla kuin ilma ja ilmassa on _aina_ vettä mukana. Saunassa olisi paljon kuumempi jos ilma olisi kuivaa.
#58 • • Pan Guest

Ööö.. sanoinko? Ainakin sanoin näin:

Oli miten oli, mutta ihminen ei tuollaisissa läpötiloissa hengitä.
#59 • • kilobitti Guest

eikös metalli johda lämpöä ihan erilailla kuin ilma ja ilmassa on _aina_ vettä mukana. Saunassa olisi paljon kuumempi jos ilma olisi kuivaa.

Ei, löylyn heittäminen laskee lämpötilaa mutta saa ilman
tuntumaan kuumemmalta. Syy: kosteusprosentti nousee ja ilman
lämmönjohtavuus paranee.

"Olen ihan varma. Ainakin melkein. Tai ainakin mä luulen niin."
(sanoin kotivideolla ollessani 4 v.)

-kb
#60 • • Taedium Guest

Ei, löylyn heittäminen laskee lämpötilaa mutta saa ilman
tuntumaan kuumemmalta. Syy: kosteusprosentti nousee ja ilman
lämmönjohtavuus paranee.

Puhuin juuri fysiikkaa lukeneen työtoverini kanssa ja hän selvitti asiaa enemmänkin. (H:lta tuli sen verran tekstiä, että en ole ihan varma mitä kaikkea nyt meni ohi... Ezzy tuntee tapauksen ;) )

Eli:

Faktat, jotka tiedän itsekin todeksi:
1. Ilma on eriste
2. Löylyn heitto tuo ilmankosteutta, ja ilmankosteus lisää lämmön johtavuutta

Eli kun ilma voi olla sen 230 astetta, mutta ehdottoman kuiva ilma, niin hengittäminen hetkellisesti on mahdollista. Vähäinenkin ilmankosteus muuttaa 230 asteisen uunin sitten ihan jo vähän nopsemmin toimivaksi... Eli jos ilma oli kuivaa, niin silloin 230 astetta hetkellisesti ei ole mahdoton ajatus, jos taas ilmankosteus on liian korkea, niin edes 120 asteisessa ilmassa ei voi olla.

Olettaisin, että uuni, jossa metallia pinnoitetaan (vai mikä se olikaan...) ei sisällä hirveästi vettä? Metalli ja vesi ja lämpö kun ei ole ihan optimaalinen ratkaisu jos halutaan niinku suojata metalli ruostumiselta...

Ja kun vielä hengittää sen tupakin läpi, niin ilma tasaantuu siinä lähemmäs tupakan lämpötilaa, eli tupakan läpi hengitetty ilma on viileämpää, kuin ilman tupakkaa, sekä tupakan läpi hengitetty ilma on kuivempaa, että se vähäinenkin mahdollinen kosteus häipyy.

Riippuen muuten heittotavasta löylynheittäminen joko nostaa tai laskee lämpötilaa. Eli jos kiuas hehkuu kuumana ja sauna kuiva, niin sinne heittää kun vettä, lämpötila nousee, kun vesihöyry tuo lämpöä ilmaan. Jos taas sauna on kostea valmiiksi, ei tapahdu oikein muuta kun lämmön vähenemistä.

Eli siis loppukaneetti: Uskon vartion sanaa, että hän olisi ollut 230 asteisessa huoneessa tupakki huulessa.

"Olen ihan varma. Ainakin melkein. Tai ainakin mä luulen niin."
(sanoin kotivideolla ollessani 4 v.)

:)