V#tuttaako?!

2,024 posts, 102 pages, 685,100 views

Avatar
#1781 • • drS Guest
jouduin kyl vähä nauraan tolle tarinalle.
Avatar
#1782 • • Taedium Guest

jouduin kyl vähä nauraan tolle tarinalle.

No täytyy kyl vahvistaa toi tarina. Hollanti on oikeesti aika... hm... no ne on kopioinu byrokratian Saksasta. Mut Saksassa se toimii. Täällä on kyllä toimiva byrokratia, mutta kukaan ei osaa käyttää sitä. Ei edes ne jotka työskentelee siellä tiskin toisella puolella.

Mm. rekisteröinnin kanssa ollu ongelmia (saman henkilön kanssa samalla reissulla) siinä, että onko Suomi EU maa? Määräs mut pois EU puolelta ei-EU puolelle. Sit sanoin, että siinä Suomen Passi yläpuolella kyllä lukee Euroopan Unioni... Se kävi tarkistaa kolleegaltaan... Sit hetkeä myöhemmin se selvitti, että koska mä olen irlantilainen, niin mun pitää hankkia kirkosta syntymätodistus. Ei ku mä en ole irlantilainen, Suomen suurlähetystö Irlannissa kyllä on antanu ton passin, mutta olen suomalainen. No silti piti kuulemma... Ja sit sanoin, että ok, voin kyl hakee, mut se tulee sit siviilirekisteristä, eikä kirkosta, ku mä en kuulu kirkkoon. Ei käy. Pitää olla kirkon leima. En v*tussa mene liittymään kirkkoon vaan sen takia, että joku maahanmuuttoviranomainen ei osaa duuniaan. En vieny, eikä kukaa oo kysyny...

No mut silti, en valita niin paljoa. Kaikki toimii silti niin paljon paremmin ku Irlannissa...

Se helpottaa muakin ku muilla on täällä vittumaista. Kun yksin joutuu säätää ja häiritsee näiden osaamattomuus, niin aina ku joku muu valittaa ni aina muistaa: "No on tää parempi ku Irlanti."
Avatar
#1783 • • eGrind Guest


No mut silti, en valita niin paljoa. Kaikki toimii silti niin paljon paremmin ku Irlannissa...



En suosittele että ikinä edes harkitset Kyprokselle muuttoa. (;
Avatar
#1784 • • Ali Quis Guest

jouduin kyl vähä nauraan tolle tarinalle.



No hyvä että jollekin siitä on iloa. Mulle ei juurikaan... yks taho sanoo mulle, että mun vastuu on tällä hetkellä 1200 euroa, kirje sanoo 2200 euroa, toinen taho sanoo 2400 euroa... ja edelleen 2 vkoa aikaa järjestää... ilmeisesti ainut tapa selvitä tästä on haastaa energiayhtiö oikeuteen. Mutta kun ei niihin lakimiehen kustannuksiinkaan oikein varaa olis...
Avatar
#1785 • • Ali Quis Guest



Mm. rekisteröinnin kanssa ... ei osaa duuniaan.



Duunin tekemiseksi tarvitaan sofinumero joka saadaan verotoimistosta. Meninpä tullessani verotstoon passi ja duuni- sekä asuinpaperit kourassa. Verotoimistosta sanotaan etten saa sofia ilman pankkitiliä.

Pankkeja kiertämään. Koska mulla on ns. uitzending-soppari (siis vuokraduunari) ainoastaan yksi pankki suostui ottamaan ensinkään asiakkaaksi. Mutta pankkitiliä ei saa ilman sofinumeroa.

Takaisin verotoimistoon jossa toinen virkailija kertoo, että tarvitaan se tili. Menin duuniin ja pomon kanssa verottajalle. Pomo selvittää, että kaik on OK. Annan passin, ja virkailija kysyy oleskelulupaa. Eip ole, maahantulopoliisille. Jossa minulle kerrotaan, etten tarvitse kun olen EU-kansalainen.

Takaisin verotstoon kera tiedon, ja kolmannelle virkailijalle juttelemaan. Meinaa lähettää minut takaisin, kun Suomi ei ole EU-jäsen (oli tuolloin pj). Käännän punaisen kannen näkösälle jota virkailija katsoo kun pahentunutta krokettia... sain sofin kun eivät enää keksineet millä estää...

Kuvittelin tätä poikkeuskokemukseksi... nyttemmin olen kuullut useamman kuin yhden suomalaisen suusta saman tarinan. Hassuinta muuten on, että EU-kansalaisilta poistettiin tämä oleskeluluvan tarve ilmeisesti vasta pari vuotta sitten. Eipä ole sen puute mitään estänyt.

Pankista piti sit mennä hakemaan pankkikorttia. Joka lähetetään kotiin 2 vkon kuluessa. Joten nostetaan rahaa jotta pärjätään kortin tuloon asti.

Just kun rahat on lopussa tulee kortti vakioPIN-koodin kanssa. Pankkiin aktivoimaan se - oho, on väärä PIN-koodi, ei voi aktivoida eikä vaihtaa. No, uusi kortti tulee kahden viikon kuluttua.

Tililtä nostamaan rahaa jotta pärjätään - ei onnistu, sopparissa on pykälä jonka mukaan tiskiltä nostaminen onnistuu vain kerran. Tässä kohdassa alkoi ensimmäisen kerran keittää...

1. tiskillä seisoo henkilö, joka tunnistetaan passin perusteella
2. pankin järjestelmä myöntää, että tällä henkilöllä joka tällä passilla tunnistetaan on tässä konttorissa tili
3. pankki kieltäytyy antamasta tälle henkilölle tililtä rahaa sopimuksessa olevan pykälän vuoksi

Pyysin virkailijaa kutsumaan poliisin. Virkailija meni takahuoneeseen, palasi vanhemman virkailijan kanssa - kaskas, tulihan sitä rahaa.

Kysäisin tänään yhdeltä hollantilaiskollegalta miten helvetissä he tulevat toimeen tän systeemin kanssa. "I don't know..."

Hyvin ymmärrän minkä vuoksi useampi kuin yksi pohjoismainen on vuosien varrella täältä lähtenyt TODELLA vittuuntuneena. Welcome to Helland.
Avatar
#1786 • • Taedium Guest

ranting

Mul meni alku helposti.

Kaveri oli just pari kuukaut sitten käyny sen homman läpi, ni se sano mulle mestat mis pitää käydä.

Eka alien-poliisille ja leima passiin. Sit hakee SoFia, johon ei tarvittu ku se leima passissa. Ei tarvittu edes aikaa varata ja sain samana päivänä molemmat.

Kämppä oli kaverin takaa, eli sohvalla oleilin.

Sit sitä kämppää vastapäätä pankkiin ja tiliä. Sattu säkä. Sama virkailija, jota noi silloset kämppikset oli ahdistellu. Kaks kahelii suomalaista muijaa... Ku se katto, että hei sähän oot Suomesta, ni se kysy tunnenko mä niitä kahta hullua. Tunsin. Ei tarvinnu vuokrasopimusta näyttää... Ei ois ollukkaa. Ei tarvinnu ku SoFi numero antaa ja antaa osote. Lähettivät kortin sinne, ja kah, ABN:llä siin kortissa ei ole pin koodia. Se syötetään aktivoidessa.

Sit sain duunin ja kämpän. Kämpästä en kirjottanu vuokrasopimusta - Euroopassa se on joskus tapana. Duunissa en ollu oikeesti kirjoilla muutamaan kuukauteen, mut sit rupes olee tarve, että pitää pikku hiljaa allekirjoittaa soppareita. Piti rekisteröidä itsensä. Ja siitähän se murheenkryyni alko... Joutu ramppaa taas alien-poliisilla ja kaupungintalolla ja kaikissa näissä useampaan kertaan ja joka v*tun mestassa selvittää, että ei kyllä tuo Suomi on niinku EU maa, niinku alusta saakka ollu. Niinku jo EY ajoilta ollu... Niinku tunnetsä tätä sun manterettas ollenkaan? Onko tässä maassa kouluissa niinku maantiedon tunteja?
Avatar
#1787 • • Hansu Guest
Vituttaa ihmiset, jotka suorastaan ylimieliseen sävyyn toteavat, että "minä en ole koskaan syönyt särkylääkkeitä enkä aiokaan syödä". Haluaisin aiheuttaa näille ihmisille kunnon kolme vuorokautta kestävän migreenikohtauksen oksenteluineen ja helvetillisine päänsärkyineen ja lukitsisin kaikki särkylääkkeet kassakaappiin, jonka avaimen heittäisin parvekkeelta lumihankeen. HAH!
Avatar
#1788 • • Ali Quis Guest

Vituttaa ihmiset, ... parvekkeelta lumihankeen. HAH!



Ihan ohimennen, oletko kokeillut shiatsua migreenin hoitoon? Mulla on toiminut erinäisen määrän vuosia.
Avatar
#1789 • • Juki54 Guest
Juu
Avatar
#1790 • • Hansu Guest

Vituttaa ihmiset, ... parvekkeelta lumihankeen. HAH!


Ihan ohimennen, oletko kokeillut shiatsua migreenin hoitoon? Mulla on toiminut erinäisen määrän vuosia.


En, mutta voisin kyllä harkita. Akupunktiossa olen käynyt nyt noin vuoden ajan ja se on auttanut vaihtelevasti.
Avatar
#1791 • • Taedium Guest
Viinapulloihin varotusmerkit

Eikö nyt oikeesti mitään järkevää keksitty?

Ihan ku tosta ois apua. Kellekkää ei varmaa oo epäselvää mitä viinasta voi seurata, siis ainakaan niille jotka on kansa- tai peruskoulun käyny.

Mitä mä oon empiirisesti tutkinu noita tupakka-askeissa olevien varotusten vaikutusta, ni jengi yleensä tsiigaa sen ja bongaa uudet varotukset, niille naureskellen.

Eikö niinku mitään fiksua keksitä jos kerran asialle pitää tehdä jotain? Hei, päättäjät, te saatte siitä fyrkkaa, että keksitte fiksuja juttuja. Mä en, ei o mun duuni - mun ei pidäkkään keksiä - silti tollasen keksisin ja hylkäisin toimimattomana. Voitteko oikeesti ruveta tekee duunianne?

Ainoo vaikutus minkä mä nään on se, että viinan myynti tulee aluks nousee ku jengi haluu tsekkaa ne kaikki uudet varotukset ja keräillä ne kansioonsa...

Nii jos jotain rakentavaa sit ehdottais: Suomalaiselle ku annat viinapullon, jossa lukee "Viina tappaa!" ni siitä tulee hoettava lause aina ku ollaa dokaa. Ja toimii just päinvastoin ku tarkotus. Voisko ehkä ruveta asenteisiin vaikuttaa ihan koulusta saakka? Ei mut se vaatii oikeesti jotain muutoksia. Liian vaikeeta ja 5400 puksahtaa tilille joka kuu teki päätöksiä eli ei, ni eipä taida jaksaa kiinnostaa.
Avatar
#1792 • • anton Guest
Nähtäväksi jää, mitä seuraavaksi tarroitetaan! :eek:
Avatar
#1793 • • _U Guest

Viinapulloihin varotusmerkit

Eikö nyt oikeesti mitään järkevää keksitty?



Mielestäni kyllä se silti aina herättää, vaikka edes hetkellisesti. Ja jos yksikin ihminen pysähtyy ajattelemaan vaik edes sekunniksi koko asiaa, niin sekin jo auttaa; hän edes yrittää ymmärtää kuinka typerää on pilata terveyttänsä liiallisesti dokaamalla tai röökiä vetämällä.

Mielestäni on vain hyvä, että yhteiskunta edes yrittää valistaa ihmisiä eikä vain valita.
Avatar
#1794 • • JussiS Guest

Mielestäni kyllä se silti aina herättää, vaikka edes hetkellisesti. Ja jos yksikin ihminen pysähtyy ajattelemaan vaik edes sekunniksi koko asiaa, niin sekin jo auttaa; hän edes yrittää ymmärtää kuinka typerää on pilata terveyttänsä liiallisesti dokaamalla tai röökiä vetämällä.

Mielestäni on vain hyvä, että yhteiskunta edes yrittää valistaa ihmisiä eikä vain valita.


Ongelma onkin siinä, että kun alkoholia pitää nauttia liiallisesti, että se on haitallista. Tupakkaa polttaessa tekee aina vahinkoa itselleen. Alkoholin kohtuukäytön terveydellisistä vaikutuksista on jopa positiivista näyttöä. Tämänkin älynväläyksen maksaa asiakas. Tupakka sentään pakataan suomessa, jolloin rasiaan on helppo painaa varoitustekstit. Pienellä viininviljelijällä tuskin on suurta halua painattaa erillisiä etikettejä Suomen markkinoille. Niin ja noi tupakan varoitustekstit on ihan EU:n päätös, eikä yksin Suomen.
Avatar
#1795 • • Hansu Guest

Nähtäväksi jää, mitä seuraavaksi tarroitetaan! :eek:


Nykyisillä periaatteilla vois tarroittaa paljon muutakin kuin tupakan ja alkoholin, esim. pikaruoan, sipsit, karkit, kaiken epäterveellisen, löhösohvat ja kaukosäätimet... ylipäänsä koko elämän. Lienee turha pyytää, että tässä sosiaalitanttojen ja holhouksen kultamaassa yksilön annettaisi ajatella edes joskus omilla aivoillaan ja ottaa itse vastuu omista tekemisistään.
Avatar
#1796 • • akir0 Guest
Taksia ei tullu 40 minuutissa. Sen takia oon nyt myöhästyny jo parista junasta ja ois kiva päästä jo töihi.
Avatar
#1797 • • ville Guest

Pienellä viininviljelijällä tuskin on suurta halua painattaa erillisiä etikettejä Suomen markkinoille. Niin ja noi tupakan varoitustekstit on ihan EU:n päätös, eikä yksin Suomen.



Niinpä, tää on asia, josta monet pienet viinintuojat on valittaneet.

Altia, Wennecro ja muut suuret maahatuojat hyötyvät tosta, koska muutamat massatuotteet ovat sellaisia, että viinitilat voidaan pakottaa tekemään pullot suomietiketillä. Toinen vaihtoehto on ostaa pullot ilman etikettiä ja liimata ne täällä.

Pienet viinituojat, joiden pulloja myydään erittäin vähän, tuskin saavat etikettäjä tarhalta ja heillä tuskin on resursseja irroitella/kiinnittää uusia etikettejä täällä nykyisellä hintarakenteella.

Pitää vaan toivoa, että laki ei heijastu viinivalkoimaan kovin pahasti... pahoin vaan pelkään, että alkon hyllyt täyttävät entistä enemmän suurien viinitilojen massatuotteet :(
Avatar
#1798 • • Taedium Guest

Pitää vaan toivoa, että laki ei heijastu viinivalkoimaan kovin pahasti... pahoin vaan pelkään, että alkon hyllyt täyttävät entistä enemmän suurien viinitilojen massatuotteet :(

???

Noihan puhu tarroista tossa jutussa? Oli mika etiketti vaan, ni eiko tarran saa aina paalle latkastya?

Mutta tosiaan, ei toi tu toimii, muutaku painvastasessa merkityksessa. Siita tulee kiva vekkuli juttu jolle naureskellaan.

Asenteisiin olisi fiksumpi, mutta vaikeampi vaikuttaa.

Turhaa kulua, turhaa holhousta... Viinapullon oston jalkeen on vahan turha ruveta paasaa viinan kiroista... Opettakaa ihmisia. Vetaminen toimii paremmin ku tyontaminen.
Avatar
#1799 • • sauce Guest
Vituttaa.
Avatar
#1800 • • Taedium Guest
Lunta. Perkele.