Kevät 2002 - tilanne Helsingin klubielämässä

115 posts, 6 pages, 14,198 views

Avatar
#101 • • mmm... Guest

Originally posted by wendy:
Mun mielestä tää plur-juttu on kyllä turhaa ja varsin tekopyhää hapatusta.



Niin kuin jo sanoinkin, kauniit kuviot ei välttämättä toimi käytännössä kovin hyvin, kuten voimme todeta. En silti käsitä mikä siitä tekisi tekopyhää; eihän kyse ole siitä että valheellisesti väitettäisiin jotakin siitä millainen maailma on...vaan väite koskee sitä millaiseksi sen pitäisi tulla! Oikeastaan pHaze jo kiteyttikin olennaisen..

Itse pidän tuota pluria vaan kuosaajien hetkellisenä yhteydentunteena, joka on kemikaalien aikaansaama. (odottaa koska tomaatit alkavat lennellä päälle )



Voipi olla, että tietty kemikaali on aikanaan idean kehittäjiä inspiroinut, mutta mitä sitten? Kyseinen "huummmehuuruinen" idea inspiroi ainakin omaa elämänasennettani aika voimakkaasti (jokusten muiden ajatusten ohella) eikä tällä inspiraatiolla ole mitään tekemistä sen kanssa millainen neuraalitila päässäni sattuu kulloinkin vallitsemaan.

No, tän ei ollut tarkoitus olla mikään Tomaatti. Kaikki saapi olla omaa mieltään plurista ja muista maailman ikävistä asioista=)
Avatar
#102 • • wendy Guest

Originally posted by mmm...:
Voipi olla, että tietty kemikaali on aikanaan idean kehittäjiä inspiroinut, mutta mitä sitten? Kyseinen "huummmehuuruinen" idea inspiroi ainakin omaa elämänasennettani aika voimakkaasti (jokusten muiden ajatusten ohella) eikä tällä inspiraatiolla ole mitään tekemistä sen kanssa millainen neuraalitila päässäni sattuu kulloinkin vallitsemaan.

No, tän ei ollut tarkoitus olla mikään Tomaatti. Kaikki saapi olla omaa mieltään plurista ja muista maailman ikävistä asioista=)



Minä ainakin arvostan enemmän rauhanomaisia ihmisiä jotka eivät niin paljon kailota aatteitaan ääneen koko ajan ympäriinsä, mutta toimivat kuitenkin niiden mukaisesti, kuin niitä jotka hehkuttavat esim. PLURia tai mitä tahansa muuta vastaavaa aatetta ja soveltavat sitä kuitenkin vain niiltä osin mikä sattuu itselle juuri sillä hetkellä sopimaan.. Nyt on kyllä jo aika paljon off-topic tämä juttu.

Skenen tilasta vielä sen verran, että tuola Tamperetopicissa on mielestäni ollut monta postausta jotka sopisivat yhtälailla Helsingin tilanteeseen.

Samantyylisiä perusbileitä joihin ei ole hirveästi panostettu on nähty niin paljon, että se on vienyt kaiken viehätyksen bileiltä. Suunnilleen yhtä paljon uutta koettavaa on luvassa kun vaikka Fenniassa . Perusbilettäjän on vaikea erotella kaikista mainoksista nämä perustapahtumat innovatiivista.

Vaikka bileitä on ihan älyttömästi, niin loppujenlopuksi niitä jotka esim. itseäni oikeasti kiinnostaisivat on aika harvoin. Paikalle tulee mentyä yleensä kavereita katsomaan ja useimmiten vain siinä tapauksessa jos ei tarvitse maksaa. Ei minulla ole halua maksaa yli kymmentä euroa pelkästään nähdäkseni kavereita, kun tapahtuma itsessään ei tarjoa mitään. Toisaalta olen maksanut esim 25$ normeihin iltabileisiin ilolla sisälle, kun luvassa oli jotain mitä halusin oikeasti nähdä.

Tuskin kovin monella on varaa ja halua maksaa joka viikko sekä pe että la 10-20 euroa bileisiin. Isoja bileitä pitäisi olla harvemmin, jotta ihmisillä olisi maksuvoimaa yhtäaikaa samoihin bileisiin. Isoja bileitä on myös niin usein, ettei niissä kaikissa yksinkertaisesti jaksa pidemmän päälle käydä. Paljon suurempi into olisi, jos isompi bile olisi odotettu harvinainen tapahtuma, eikä ainoastaan yksi bile muiden samankaltaisten joukossa.
Avatar
#103 • • fc kerubi Guest

Originally posted by wendy:
Minä ainakin arvostan enemmän rauhanomaisia ihmisiä jotka eivät niin paljon kailota aatteitaan ääneen koko ajan ympäriinsä, mutta toimivat kuitenkin niiden mukaisesti, kuin niitä jotka hehkuttavat esim. PLURia tai mitä tahansa muuta vastaavaa aatetta ja soveltavat sitä kuitenkin vain niiltä osin mikä sattuu itselle juuri sillä hetkellä sopimaan.. Nyt on kyllä jo aika paljon off-topic tämä juttu.



Word!
Avatar
#104 • • mmm... Guest
Niinpä niin...
Avatar
#105 • • pHaze Guest
Jeh, täytyy minunkin puolestani ihmetellä että ovatko nuo Wendyn listaamat kaksi stereotyyppiä ainoat mahdolliset joiden mukaan ihmiset toimivat, menköön nyt sitten kuinka off-topiciksi tahansa... Ja toimivatkohan nuo kailottamattomat nyt sitten yhtään enempää loppujen lopuksi aatteidensa mukaan kuin nuo äänekkäämmätkään... Outoja otaksumia imho.
Avatar
#106 • • wendy Guest

Originally posted by pHaze:
Jeh, täytyy minunkin puolestani ihmetellä että ovatko nuo Wendyn listaamat kaksi stereotyyppiä ainoat mahdolliset joiden mukaan ihmiset toimivat, menköön nyt sitten kuinka off-topiciksi tahansa... Ja toimivatkohan nuo kailottamattomat nyt sitten yhtään enempää loppujen lopuksi aatteidensa mukaan kuin nuo äänekkäämmätkään... Outoja otaksumia imho.



En tainnut missään väittää, että nämä ovat ainoat toimintamallit??
Eiväthän ne ole, maailma ei ole mustavalkoinen.
Puhuin vain omista arvostuksistani ja tarkoitus oli tuoda esille se, että mielestäni on varsin typerää kailottaa maailmalle ideologioita joita ei itsekään noudata ja myöntää sen.
Kunnioitettavaa taas mielestäni on jos pystyy itse noudattamaan suurin piirtein kaikessa omia standardejaan, ilman sen suurempaa meteliä.

Minulle on vain bileissä käynnin aikana jäänyt todella pinnallinen kuva tästä PLUR-idealismista. Tämä perustuu nimenomaan siihen kokemukseen mikä minulla on niistä ihmisistä jotka PLUR:in nimeen niin kovasti ovat vannomassa (vai oliko se nykyään PLUU ). Se on sitä unityä parhaimmillaan kun haukutaan niitä turisteja ja spottaillaan koska dj:llä laukkaa, että pääsis vähän disauttamaan..

Ehkä tää riitti aiheesta mun osalta.
Avatar
#107 • • pHaze Guest

Originally posted by wendy:
En tainnut missään väittää, että nämä ovat ainoat toimintamallit?? Eiväthän ne ole, maailma ei ole mustavalkoinen.



Et suoraan. Kirjoituksistasi sai vain varsin mustavalkoisen kuvan omasta ajattelumallistasi. Rivien välistä oli jotenkin luettavissa että "äänekkäät pluristit" vain puhuvat, eivätkä noudata ideologioitaan, ja muut taas seuraavat niitä kirjaimelleen kaikessa hiljaisuudessa.

Puhuin vain omista arvostuksistani ja tarkoitus oli tuoda esille se, että mielestäni on varsin typerää kailottaa maailmalle ideologioita joita ei itsekään noudata ja myöntää sen.



Yksikään ideologia on mahdoton noudattaa täysin, ja on typerää edes olettaa moista. Sekä ideologiat että ihmiset ovat epätäydellisiä. Typerää on väittää aina pystyvänsä noudattamaan omia periaatteitaan virheettömästi, koska virheitä tulee aina, johtuu se sitten ihmisyydestä, puutteellisesta tietotasosta tai mistä muusta tahansa. Se ei tee välttämättä aatteista huonoja, vaan se yksinkertaisesti todistaa sen tosiasian että sekä maailma että ihmiset ovat vajavaisia.

Kunnioitettavaa taas mielestäni on jos pystyy itse noudattamaan suurin piirtein kaikessa omia standardejaan, ilman sen suurempaa meteliä.



Sanotaan nyt ensiksi se itsestäänselvyys, että se metelin pitäminen ei tietenkään estä ketään noudattamasta niitä standardeja. Ja onko mielessäsi käynyt, että tuo "metelin pitäminen" saattaa olla pirun tärkeä keino nostaa ihmisten tietoisuutta asioita kohtaan, saada heitä ajattelemaan ja tätä myötä ehkä joltain pieneltä osuudelta saada maailmaa hieman paremmaksi paikaksi?

Minulle on vain bileissä käynnin aikana jäänyt todella pinnallinen kuva tästä PLUR-idealismista. Tämä perustuu nimenomaan siihen kokemukseen mikä minulla on niistä ihmisistä jotka PLUR:in nimeen niin kovasti ovat vannomassa (vai oliko se nykyään PLUU ). Se on sitä unityä parhaimmillaan kun haukutaan niitä turisteja ja spottaillaan koska dj:llä laukkaa, että pääsis vähän disauttamaan..



Ensin on pakko ihmetellä ääneen että tarkoittaako mielestäsi unity sitä, ettei kritiikkiä saa esittää? Ja muutenkin, edelleenkin vajavaisuudessaan, PLUR edellyttää samaa ajattelumallia myös vastapuolelta. Se on kaunis aate, joka edellyttää ihmisiltä jotain sellaista johon nämä eivät ole kykeneväisiä. Parempi kai olla edes yrittämättä?

Ehkä typerää elitismiä ja sisäänpäinlämpiävyyttä, mutta koko PLUR on tietyllä tavalla toimiva ainoastaan tietynlaisena suljetun ympyrän mallina, jonka piiriin pääsee vain jos hyväksyy ympyrän säännöt. Riko noita sääntöjä, käyttäydy typerästi tai epäkunnioittavasti tms, niin lennät ulos ympyrästä. Suurinpiirtein noin se kai käytännössä ikävä kyllä toimii, vaikka itse aate olisikin jotain suurempaa. Toisaalta, hyvänä puolena tuossa on tietty se, että päästäksesi tuon ympyrän piiriin sinun ei tarvitse juuri muuta kuin ottaa muut ihmiset huomioon.

edit: ainakin osa typoista

[ 24 June 2002: Message edited by: pHaze ]
Avatar
#108 • • mmm... Guest

Originally posted by wendy:
Minulle on vain bileissä käynnin aikana jäänyt todella pinnallinen kuva tästä PLUR-idealismista. Tämä perustuu nimenomaan siihen kokemukseen mikä minulla on niistä ihmisistä jotka PLUR:in nimeen niin kovasti ovat vannomassa.



No omat negatiiviset kokemukset on ikäviä, mutta ei silti kannattais aina alkaa heti dissaa, kun kuulee ko. sanan mainittavan. Poikkeuksia kun kuitenkin aina löytyy maailmasta...

Voipi mennä vielä omaan vipuun, jos kovaan ääneen syyttelee toisia kovasta äänestä.

Voi olla ettei siitä jutusta nykyään paljoa oo jäljellä, mutta tämä ei tarkoita sitä, että se ei koskaan ois merkinnyt mitään muuta kuin mitä se nykyään on. Se jokin mikä (kärjistetysti?) kiteytyy plurissa on kyllä ollut mukana alusta asti ns. "yleisenä henkenä", ja jos vähän tarkemmin miettii asioita ympärillä, niin huomaa kyllä vieläkin vaikka miten paljon "jäänteitä". (tjeu: bileissä käyttäytymisen "kirjoittamattomat säännöt" -> vrt. rokkikeikalla käyttäytymisen vastaavat...)

Pitää vielä sen verran puolustaa, että eihän mun tarkoitus alunperinkään ollut mitään ihmeemmin hehkuttaa, kuten siitä postista näkyy..(no okei, ehkä iha vähä vaan=) Kunhan esitin hassun kulttuurianalyyttisen=) kuvion, jonka sisältö itseeni on mietityttänyt ajan aikaa. Tää hehkutuskeskustelu sai sitten tuulta alleen niistä myöhemmistä monentahoisista hehkutteluista..

Mitenkäs minusta muuten tuntuu että koko plur on niin "out" ettei sitä hehkuta enää kukaan?

Ehkä tää riitti aiheesta mun osalta.



Joup, hyvä idea, lopetetaan jo tää juttu ja palataan siihen aiheeseen.

Ei sitä vaan opi kirjoittaan niin, ettei ikinä lopuks tarvis miettii niitä loivennushymiöitä. Laitetaan tollanen sopii hyvin mun persoonaan..
Avatar
#109 • • Clubism Guest

Originally posted by Lil Tony:

[Yksi vielä tärkeistä jutuista joka meiltä puuttuu Suomesta on Musiikkiin ja klubeihin liittyvä Media. Olisi paljon helpompi tehdä tapahtumia jos iso massa tietäisí mitä tapahtuu ja joku kirjoittaisi puolueettomasti tapahtumista. En nyt tarkoita mitään Aktivisti lehteä vaan musiikki julkaisua niinkuin esim DJ magazine mutta pienemmässä mittakaavassa.]

Tällainen media on Suomeen tulossa. Asiaa on valmisteltu hiljalleen jo yli puoli vuotta ja syksyn aikana toivottavasti se myös aukeaa.

Tämä media tulee käsittelemään suomalaista klubi-kulttuuria sen kaikilta näköaloilta katsottuna, ulkomaita luonnollisesti unohtamatta. Muuta emme vielä tässä vaiheessa asiasta paljasta mutta loppukesästä varmaan jo kuulette meistä enemmänkin. toivottavasti...

Avatar
#110 • • fc kerubi Guest

Originally posted by Clubism:

Originally posted by Lil Tony:

Tämä media tulee käsittelemään suomalaista klubi-kulttuuria sen kaikilta näköaloilta katsottuna, ulkomaita luonnollisesti unohtamatta. Muuta emme vielä tässä vaiheessa asiasta paljasta mutta loppukesästä varmaan jo kuulette meistä enemmänkin. toivottavasti...




Kuulostaa hyvinkin mielenkiintoiselta, ja toivotankin onnea yritykselle. Minua kiinnostaa eniten mitä musagenrejä lehdessä tullaan käsittellemään?

Suotavaa olisi että kun Suomessa ollaan ja markkinat ovat pienet niin käsiteltäisiin muitakin genrejä kun mainstreamimpiä vaihtoehtoja. Enkä nyt tarkoita tällä samaa tapaa kuin esim. miten Rumba mainostaa edustavansa myös elektroonisen musiikin kulttuuria (lehdestä alle 5% edustaa tätä tyylisuuntausta.)

Jos teette tämän, tehkää se kunnolla ja hankkikaa Suomen parhaat kirjoitustaitoiset asiantuntijat eri genreistä - tämä takaisi mielestäni mielenkiinnon laajemmankin lukijakunnan keskuudessa.

Good luck, ketä sitten olettekin
Avatar
#111 • • Kesämies Guest
Oma mielipiteeni lyhykäisyydessään; vähemmän isoja staroja (jotka lisäävät lipunhintoja) ja enemmän sitä "fiilistä". Ei se tähti X niitä bileitä tee, se on se ihmisten keskenäinen vuorovaikutus (dj-yleisö ja yleisö-yleisö tasolla). Decoilla ei loppuen lopuksi ole paljoakaan väliä.
Avatar
#112 • • Saskia Guest
--

Originally posted by Kesämies:
Ei se tähti X niitä bileitä tee, se on se ihmisten keskenäinen vuorovaikutus (dj-yleisö ja yleisö-yleisö tasolla). Decoilla ei loppuen lopuksi ole paljoakaan väliä.



Onpas dekoilla väliä! Ainakin mulle niiden laatu lisää/vähentää yllämainitsemaasi fiilistä...mulle fiiliksen luovat yhdessä dj+muut ihmiset+tila+oma olo+muut tilannetekijät, ja esim. Dommalla ois tosi karut olot jos siellä pidettäis bileet missä ei ois dekoja.

--

[ 09 July 2002: Message edited by: Saskia ]
Avatar
#113 • • Kesämies Guest

Originally posted by Saskia:
--

Onpas dekoilla väliä! Ainakin mulle niiden laatu lisää/vähentää yllämainitsemaasi fiilistä...mulle fiiliksen luovat yhdessä dj+muut ihmiset+tila+oma olo+muut tilannetekijät, ja esim. Dommalla ois tosi karut olot jos siellä pidettäis bileet missä ei ois dekoja.

--

[ 09 July 2002: Message edited by: Saskia ]



Omasta mielestäni bileet eivät menisi pieleen vaikka tilat olisivat vaikka Tavastialla (pelkkää mustaa seinää) jos vaan meininki olisi muuten hyvä. Decot ovat aina plussaa, mutta ei ne mitään ratkaise. Kyllähän se tietysti häiritsisi, jos ei minkäänlaista koristetta/tunnelmanluojaa olisi paikalle väsätty, mutta en puhunutkaan täydestä dekoraatioiden puutteesta. Jos valot lasketaan dekoihin, niin valot ovat varmaan tärkeimmät. Eli johtopäätös: dekoilla on väliä, muttei ratkaisevan paljoa.
Avatar
#114 • • pinnie Guest
Dekokeskustelua voi jatkaa omassa
topikissaan

[ 11 July 2002: Message edited by: pinnie ]
Avatar
#115 • • larii Guest
Pistäkää ikärajaa alemmaksi , k16 olis hyvä Tai ainakin minun mielestäni =) Mut sitten tulis näitä onkelmia; kuten riehuvat teinit yms ..