Kevät 2002 - tilanne Helsingin klubielämässä

115 posts, 6 pages, 15,428 views

Avatar
#1 • • lauri Guest
Tässä on nyt kevään mittaan todettu, että jengiä ei ole käynyt oikein bileissä. Eniten se on näkynyt Vapun jälkeen -lähes jokainen tapahtuma on kärsinyt pientä väkikatoa, jotkut enemmän, jotkut vähemmän.

Heräsi kysymys, mitä te ihmiset haluatte bileiltä? Luetelkaa konkreettisia (mutta kuitenkin realistisia) asioita, mitä muutoksia pitää tapahtua, että saadaan taas klubit ja one-offit raiteilleen.

Otetaan esimerkkejä,

Jos on esim. 10e lipunhinta, ja tilana 600 paikkaa vetävä klubi - Mitä sillä 10e:lla pitää saada?

Jos on 15e lipunhinta, ja tilana 1000 paikkaa vetävä klubi,
mitä sillä 15e:lla pitää saada?

Jos on 25e lipunhinta, ja tilana 2000 paikkaa vetävä tila,
mitä sillä 25e:lla pitää saada?

Mistä te ihmiset olette valmiita maksamaan?

T: Lauri / Devotion
Avatar
#2 • • Kaum Guest
Mä olen valmis maksamaan noita kalliimpiakin hintoja, jos vain artisti sattuu kiinnostamaan. Yleensä mua estää lähtemästä bileisiin paikka jossa ne järjestetään. Gloriaan ja Vanhalle mua ei helposti saa, koska niissä en vain yksinkertaisesti saa menoa päälle. Sen sijaan Nosturi, Konepaja (no joo...kerran oltu...), Kaapeli ja Makasiinit ovat omiaan nostamaan tunnelmaa. Eli: kunhan venue miellyttää minua, ei lipun hinnalla ole hirveästi väliä.
Avatar
#3 • • JussiS Guest
Sama tilanne on ainakin Turussa, porukkaa tuntuu olevan mahdoton saada liikkeelle.

Toi rahakysymys on sikäli paha, että porukalla tuntuu olevan varaa ihan mihin tahansa muuhun, mutta ei sisäänpääsyyn. Esim juotaviin voidaan käyttää 50 euroa illan aikana, mutta 14 euron lipun hinnasta valitetaan surutta. Jos ajatellaan että olut maksaa n. 4 euroa, niin jo kahden oluen hintaisella korotuksella saataisiin suurin osa bileistä plussan puolelle helposti.

Jostain syystä porukalle vaan on tullut tavaksi valittaa lipun hinnasta, vaikka ne on Suomessa huomattavasti alhaisemmat kuin esim. Englannissa.
Avatar
#4 • • xybo Guest
Mielestäni bileitä pitää yksinkertaisesti vähentää.
Ja todellakin vähentää rankalla kädellä. Tällähetkellä
about joka viikonloppu on 1-5 "ulkomaan staraa".

Aktiivista porukkaa, joka käy tapahtumissa ei kuitenkaan
ole esim Helsingin seudulla kovinkaan paljoa (se että
saat ne kaikki vielä moneen tapahtumaan viikoss, ei
ole realistista).

Toinen mikä mielestäni syö todella paljon tapahtumista
porukkaa on nämä "klubit". On suht halpoja keskiviikko,
torstai etc.. klubeja. Viikolla voi käydä vähän
"klubbailemassa" ja viikonloppuna voi näin kesän tullessa
chillailla ulkona (se todellakin vie voimia kun on
tarpeeks esim pussikaljaa mukana heti aamusta).

Eli mielstäni. Ei mitään isompia bileitä, pienempiäkin
(massalinjaus) bileitäkin voisi vähentää. Pinen tauon
jälkeen fiilikset lähteä bileisiinkin on aivan eri
luokkaa..

Tämä tietenkin oli vain vanhan parran näkemys. Ulkomaan
starat harvoin säväyttävät, tuovat ehkä vähän väriä,
(ja hintaa). Nyt kun stadissa on käynyt ties minkäläista
ulkomaan hiihtäjää, guruista polkka staroihin.. niin
muutkin kuin vanhat parrat ovat huomanneet, että
samallalailla niilläkin laukkaa. samoja biisejä
soittavat etc... hohto on kadonnut.. mutta hinnat
ovat jääneet korkeammaksi.

Antakaa ihmiset chillata kesä ja käydä pienemmillä
klubeilla muutamalla olusella ja terasseilla etc..
Synkän syksyn tullessa alkaa porukat taas kaivautua
luolistaan ja isompiinkin paikkoihin voi saada massaa...

-- xybo
Avatar
#5 • • Angeli Guest
Joo tosiaan paikkana gloria ei miellytä..
Ja kun nytkin katsoo kesän bileitä niin viikonloppusin on jo kahdet bileet samana päivänä et joutuu miettimään mihin menis.. Ja tosiaan sama maksaa yksistä hyvistä bileistä se 25 kun käydä kahdissa bileissä joihin on sisään a 12..
Aamubileet taas on harvassa, muuten bile tarjontaa on liikaa!
Avatar
#6 • • andy braun Guest
Eiks se niin ole että kesää kohden into laantuu ja syksyllä kun alkaa sataa räntää niin on kiva mennä lämpimään clubiin/pileisiin...
Avatar
#7 • • Toma Guest
Kyllä tämän kevään käviämäärien laskussa on
selvästi muustakin kyse kuin vain "kesälamasta",
ainakin viime vuoteen verrattuna. Väkeä vain käy
bileissä vähemmän kuin ennen. Ehkä yhtenä syynä
on juuri joidenkin ehdottama "seuraavan" bileissä-
kävijäsukupolven osittainen puuttuminen; viime
vuosina suomessa on ollut niin vähän alle K-18-bileitä,
että nyt 18 - 19-vuotiaat nuoret eivät ole päässeet
klubien ja teknobileiden makuun. Vaikea sanoa,
itselläni ei ole tarpeeksi pitkää kokemusta
skenestä.

Ja mitä tulee odotuksiin lipunhinnan vastineesta,
niin aika selkeää on, että yleisesti ei ole mitään
käsitystä bileiden todellisista kustannuksista.
Niin ihme rutinoita on joidenkin bileiden kohdalla
kuultu. Monilla ei myöskään ole kunnollista käsitystä
erilaisten organisaatioiden erilaisista toiminta-
malleista; esimerkiksi hytky ja entropy järkkäävät
bileitä aivan eri lähtökohdista kuin "kaupalliset"
organisaatiot.

Tiedä sitten mikä olisi tähän lääke... Pitäisikö ns.
suurta yleisöä valistaa bileiden kustannuksista? Onko
toivottavaa että tiettyjen bileiden kululaskelmia
julkistettaisiin?

Toma

[ 04 June 2002: Message edited by: T ]
Avatar
#8 • • Sasa Guest
No esim CG tyyppisistä bileistä (siis ilman peruutuksia=) olisin ollut valmis rahaamaan vaiks 50 euroa. (eli viimeset opiskelija-raukan suolarahat )

En käy usein bileissä, ja vedän limppari-linjalla joten olen valmis laittamaan kiinni lisempiä rahoja kiinni itse sisäänpääsyyn.

Tosiaan ihmiset vois mennä itteensä ja miettiä mitä rahaa joku v*tun ooppera- tai konserttilippu... ja siinäkin saa vaan sen yhen artistin, bileissä usein monta. (samoja palkkioita ne kumminkin huutaa)

Äh... hinnat ylös vaan suosiolla.
Avatar
#9 • • happosepi Guest
Kävijämääräthän laskivat viime keväänä samallalailla ja siitäkin keskusteltiin täällä silloin Mihinkähän tulokseen mahdettiin päätyä? Muistan ainakin lukeneeni Joken ja Vaavun mietteitä asiasta. Vuoden vanhoja topicceja vaan ei taida mistään löytyä?
Avatar
#10 • • alke Guest
nimenomaan tuntuu ainakin näin vanhan parran silmissä siltä että suurin osa entisestä klubisukupolvesta on jäänyt sohvalle katsomaan sitä fudista ja juomaan kaljaa, ja uusia kävijöitä ei ole tullut houkuteltua eikä spontaanisti mukaan tarpeeksi.
tältä kannalta siis on ehkä vähän väärin kysyä, mitä pitäisi tekemän, kun sitä yleisöä joka kyselyihin vastaisi, ei ole.

[ 04 June 2002: Message edited by: alke ]
Avatar
#11 • • Jokke Guest
Keskustelua kävijämääristä jne on käyty aiemminkin mutta niitä topikkeja ei taida olla enää tallella. Itse olen sitä mieltä että bilettäjien määrä ei ole laskenut, paremminkin kasvu mitä vuosituhannen vaihteen molemmin puolin tapahtui on tasaantunut.

Aikaisempiin vuosiin verrattuna nyt on ollut liikkeellä ennennäkemättömän paljon bilepromoottereita. Näppituntumalta arvioisin että järjestäjiä on kenties ollut noin viidesosa aikaisempaa enemmän. Samanaikaisesti kun promoottorien määrä on kasvanut, myös heidän ottamat riskit ovat olleet isompia, eli ollaan oltu liikkeellä aikaisempaa helpommin isommalla budjetilla ja ollaan tavoiteltu entistä suurempia ihmismassoja tapahtumiin. Accesssista olisi mielenkiintoista käydä vertaamassa aikaisempien vuosien tapahtumien lukumääriä ja verrata niitä tämän kevään tapahtumien määrään, kokoon ja luonteeseen.

Ylläolevaan kun lisätään tosiasia, aivan niinkuin Happosepi sanoi, että loppukeväästä yleensä tapahtuu notkahdus kävijämäärissä. Henkimaailman asioiden lisäksi notkahdusta selittää opintotukien ym rahojen loppuminen opiskelijoilta ennen kesäduunien alkamista, opiskelijathan ovat perinteisesti aktiivisinta bileporukkaa. Edelleen monilla opiskelijoilla tuppaa olemaan tenttejä ym "parempaa" tekemistä kuin polkkaaminen. Ilmojen lämpenemisen myötä terassit aukeavat ja kaikenlaiset muutkin aktiviteetit kuin bileissä käynti mahdollistuvat, näin joitain "ei pakollisia" tapahtumia jätetään helpommin väliin.

Sanotaan jälkiviisaudesta mitä hyvänsä, en voi olla siteeraamatta itseäni tuolla Promoters -puolella viime vuoden lopulla bileitten järjestämisestä yleisellä tasolla käydystä keskustelusta. Allaoleva teksti on kirjoitettu viime joulukuun 5 päivä, lukekaa teksti ja verratkaa sitä kaikkeen kummalliseen mitä viimeisen kuukauden aikana on tapahtunut.

Nykyisellään pelkästään kuukausittaiset ulkomaanstaroja ja muita vetonauloja tarjoavat säännölliset klubit täyttävät parhaimmillaan/pahimmillaan kuun jokaisen viikonlopun vaikka Club Labyrinthin ja Unityn kaltaiset kestosuosikit ovat "telakalla". Noiden klubi-iltojen päälle kun lisätään täällä ilmoitettuja päivämääriä one-off -bileitten osalta, alkaa kalenteri olla niin täynnä että heikompia hirvittää. Koko karmeus paljastuu vasta sitten kun päälle lisätään tapahtumat mitkä eivät ole listattuna vielä missään. Tuossa kun asiaa pohdin, itselläni on tiedossa tammikuu poislukien jokaiselle kuukaudelle ensi syksyyn asti vähintään yhdet keskimääräistä suuremmat pippalot (nimekäs ulkomainen line-up, klubivierailu tmv) mitkä ovat vielä "hys-hys" asteella, ja ainakin kevään osalta jokaikinen päivämäärä osuu päällekkäin jonkun täällä mainitun tapahtuman kanssa.

Ei tarvitse omata ennustajanlahjoja voidakseen nähdä ensi kevään olevan tässä kaupungissa ennenkokematonta pudotuspeliä promoottereille. Jos liikkeellä olevat päivämäärät edes pääpiirteissään pitävät kutinsa, jyvät tullaan seulomaan akanoista viimeisen päälle. Asiakas on voittaja koska heille on luvassa tapahtumien kirjo mistä valita mieleisensä, ja bileiden hinta/laatusuhde tulee ainakin pitkässä juoksussa nousemaan. Mutta sitä ennen, pahoin pelkään, promoottoripiireissä tullaan kokemaan todella karvaita takaiskuja jos ja kun budjettipuoli ei ole tarkkaan hanskassa. Helpoimmalla selvinnevät juhlansa enemmän tai vähemmän aatteelliselta pohjalta järjestävät, tarkkaan profiloidut marginaalibileet ja tietyin varauksin myös establisoituneet bileinstituutiot. Siirryttäessä ns kaupallisempiin tapahtumiin riskit kasvavat ja taistelu bilettäjien sieluista tulee olemaan verinen. Käytössä tulee olemaan kaikki sallitut, ja todennäköisesti myös ei-sallitut konstit.


Tästä nykyisestä noidankehästä ei ole muuta ulospääsyä kun bileitten määrän huomattava vähentäminen. Niinkuin Xybo sanoi, massabileitä ei kannattaisi järjestää. Tällä väestöpohjalla Iso Laby / CelebGen -kokoiset bileet kuukauden, parin välein järjestettynä ovat silkkaa itsemurhaa. Lisäksi bileitten budjetit ovat saatava järjellisempiin mittasuhteisiin.

Edelleen tuntuu jossain promoottoripiireissä olevan vallalla käsittämätön kuvitelma siitä että jos Lab 4:n buukkaamalla paikalle saadaan tuhat silmäparia, niin mukaanottamalla Lab 1, Lab 2 ja Lab 3 asiakasmäärä nelinkertaistuisi. Todellisuudessa nuo pääartistin siivellä tulevat nimet eivät kasvata kävijämäärää kuin marginaalisesti ja samanaikaisesti promoottori vapaaehtoisesti helposti moninkertaistaa budjettinsa. Eli lineupit pienemmiksi vaikka sen uhalla että DJ:tten työmahdollisuudet vähenisivät, kuultaisiinhan sen jälkeen ainakin oikeanmittaisia settejä eikä mitään "kaikkihititkolmessavartissa" -kimaroita.
Avatar
#12 • • Tapi T Guest
Ensimmäinen vaatimukseni hyville bileille on musiikki. Sen pitää kaikissa tapauksissa olla mieluisaa... Toinen välttämättömyys on ihmiset; ilman heitä ei bileet ole bileet eikä synny fiilistä.

Jos on esim. 10e lipunhinta, ja tilana 600 paikkaa vetävä klubi:
Vähintään kohtuullinen PA, muutamia valoja sekä muutama näyttävää decoa. 1-4 DJ:tä soittamassa.

Jos on 15e lipunhinta, ja tilana 1000 paikkaa vetävä klubi:
Vaateet eivät eroa merkittävästi edellä mainitusta. Mahdollisuuksien mukaan lisää valoja, decoja ja parempi PA.

Jos on 25e lipunhinta, ja tilana 2000 paikkaa vetävä tila:
Edelleen laadukas PA, sekä suuria ja näyttäviä decoja yhditettynä huippuluokan valoihin.

Jos esimerkki pitäisi hyvistä bileistä mainita, niin ensiksi tulee mieleen DTT2; loistava PA, hienot decot, upeat valot, sopivasti ihmisiä ja hyvä fiilis. Ehdottomasti paras one/off-tapahtuma piiitkään aikaan.

Jos mieluisat bileet on, niin hinta ei oo mulle juuri koskaan esteenä, eivätkä hyvistä bileistä maksetut 25 eltonia aiheuta morkkista.

Jos nyt jotain vinkkiä voisi bileistä antaa promoottoreille näin maallikon näkökulmasta niin tässä on pari:

1. Ei pidä järjestää kaksia suuria saman genren bileitä päällekäin. Nämä syö vain toistensa tuottoa. Pitäisi myös tarkkaan miettiä järkkääkö isoa one/off-tapahtumaa päällekäin jonkun suuren klubin kanssa(Screen, Pussy, Millennium).

2. Ei bileitä Vanhalla.

3. Varmistu siitä, että saat ainakin omat takaisin.

4. Älä kuseta, pidä se minkä lupaat.

5. Muista että 10e:n bileet saattavat vetää paikalle moninkertaisesti ihmisiä verattuna 15e:n bileisiin.

Originally posted by Jokke:
...jos Lab 4:n buukkaamalla paikalle saadaan tuhat silmäparia, niin mukaanottamalla Lab 1, Lab 2 ja Lab 3 asiakasmäärä nelinkertaistuisi. Todellisuudessa nuo pääartistin siivellä tulevat nimet eivät kasvata kävijämäärää kuin marginaalisesti ja samanaikaisesti promoottori vapaaehtoisesti helposti moninkertaistaa budjettinsa. Eli lineupit pienemmiksi vaikka sen uhalla että DJ:tten työmahdollisuudet vähenisivät, kuultaisiinhan sen jälkeen ainakin oikeanmittaisia settejä eikä mitään "kaikkihititkolmessavartissa" -kimaroita.



Mä allekirjoitan tän täysin. Ei ole kertakaikkiaan mitään ideaaa buukata 10+ DJ:tä bileisiin ja suoda jokaiselle se ~tunnin hittiputken soitto. Jokaiselle soittajalle lisää aikaa, joka mahdollistaa edes jonkinlaista musiikillista jatkumoa, eivätkä järjestäjiltä mene turhaan rahaa "ylimääräisten" soittajien palkkioihin. Olisi hauskaa kuulla näitä soittajia pullollaan olevien bileiden järjestäjien perustelut dj:en suureen määrään.

Mitä sitten tulee isoihin one/off-tapahtumiin, niin ulkomaisia "staroja" pitäisi ottaa soittamaan maksimissaan 4 jos on kyse esim. Kaapelitehtaan kokoisista bileistä.

Tavalliseen klubi-iltaan riittää mainiosti yksi vieras. Esim. tämän kauden Screenin bileissä on monessa ollut yksi iso nimi ulkomailta ja hänen seuranaan joku vähän tuntemattomampi. Tämä tuntemattomampi DJ lisää vain kustannuksia, eikä heidän paikalla olonsa tuo klubille juurikaan lisää yleisöä. (TJEU: James Holden & Luke Brancaccio ja Sander Kleinenberg & Jan Carbon)

[ 05 June 2002: Message edited by: Tapi T ]
Avatar
#13 • • pHaze Guest

Originally posted by Tapi T:
Mä allekirjoitan tän täysin. Ei ole kertakaikkiaan mitään ideaaa buukata 10+ DJ:tä bileisiin ja suoda jokaiselle se ~tunnin hittiputken soitto. Jokaiselle soittajalle lisää aikaa, joka mahdollistaa edes jonkinlaista musiikillista jatkumoa, eivätkä järjestäjiltä mene turhaan rahaa "ylimääräisten" soittajien palkkioihin. Olisi hauskaa kuulla näitä soittajia pullollaan olevien bileiden järjestäjien perustelut dj:en suureen määrään.



Itse löisin vaikka housuni vetoa, että tuo dj:den suuri määrä johtuu yksinkertaisesti siitä, että Suomessa on niin pieni skene ja jokaisella omat suosikkinsa, että jos bileissä ei ole "jokaiselle jotakin", niin paikalle saapuvan porukan määrä vähenee suuresti, ja järjestäjän talous kärsii. Jos dj-palkkiot yleisesti liikkuvat jossain 10-20 sisäänpääsylipun luokassa normaalibileissä/klubilla, niin järjestäjän kannattaa buukata vähintään se 10 dj:tä edellyttäen että saleja on tarpeeksi. Itseänikin häiritsee tuo, mutta ilman pirun hyvää ja establisoitunutta imagoa muu ei vain auta. Ja jos tuollaisen omaa, niin ihmiset tulevatkin paikalle jo usein enemmän dj:stä riippumatta. Järjestäjät joutuvat aina toimimaan yleisön ehdoilla hyvin pitkälti, ja jos kukaan ei tule paikalle jos soittamassa eivät ole Orkidea ja Proteus ja/tai +10 muuta dj:tä, niin silloin ei kannata muunlaisia bileitä järjestää, niin typerää kuin se onkin. Jälleen kerran, jos tässä maassa lipunhinnat ja/tai yleisömäärä olisivat suuremmat, voitaisiin tehdä rohkeampiakin vetoja, mutta tämän hetkisessä tilanteessa suuri osa yhtään "kokeellisemmista" yrityksistä päätyy pahasti persneton puolelle.
Avatar
#14 • • mmm... Guest
Mutkikasta on, monia ristiinvaikuttavia tekijöitä on tullut jo esille. Tässä ehkä yksi lisää:

Eli kun kysytään että mitä yleisö haluaa tietynhintaisilta bileiltä ja mitä ollaan valmiita maksamaan...niin pitää muistaa, että bilettäjiä on moneen lähtöön ja mieltymyksiä ja käsityksiä sen mukaan. Jos ajatellaan asiaa "perehtyneisyyden" kannalta niin kokeneempi ja perehtyneempi bilettäjä osaa arvostaa kuumaa ulkomaan genrenimeä, huolella mietittyä lineuppia, korkeatasoista pa:ta jne. Kun taas vähemmän perehtyneelle se kuumista kuuminkaan elävä legenda ei ehkä sano mitään, ja paljon houkuttelevampaa on mennä Club Huminaan, kun siellä on tutut hyvät kotimaiset A ja B ja lisäksi helvetisti kaikkia muita dj:tä, jotka "voi olla ihan hyvii". Näiden kahden ääripään stereotyypin väliltä löytyy sitten jos jonkinmoista käsitystä hyvistä bileistä ja sen mukaan valmiutta maksaa lipusta. On selvää, että mitkään bileet ei vetoa kaikkiin. Yhtä selvää on, että jos näistä mieltymyksistä lasketaan "vaatimusten keskiarvo" ja järkätään sen pohjalta bileet, niin lopputulos ei miellytä juuri ketään=)

Eli yleisön heterogeenisyys on tekijä, joka entisestään mutkistaa tilannetta. Tärkeää järjestäjän kannalta tässä tilanteessa on kaiketi miettiä
1) kenelle bileet on suunnattu
2) miten suuri tämä joukko on ja miten suuri osa siitä on realistista saada tulemaan bileisiin
3) miten ko. ryhmä parhaiten tavoitetaan ja mikä siihen vetoaa

Valitettavaahan tämä on, että "skeneä" on vaikeampi ja vaikeampi saada saman katon alle, mutta niin se taitaa vain väkisinkin mennä. Paitsi musiikilliset mieltymykset, jengiä jakaa siis myös erilaiset käsitykset hyvistä bileistä ja hyvästä tunnelmasta.

Tämän vuoksi itse toivoisin (diplomaattisesti mutta myös silkasta pluralismista) erilaisia bileitä moniin makuihin. Ja kyllähän sitä yleistettyä laatua alkaa tässä kaivata määrän sijaan.. Pelottavinta koko tilanteessa on se, että kun "pudotuspelit" lähtee käyntiin ja tyhmät ihmiset (minä ja muut) pääsee äänestämään jaloillaan, niin tulos on se, että laatu putoaa pois ekalla kierroksella.

Alku näyttää monin puolin pahalta..=/

Sitten..mun mielestä ei kannata miettiä mihin jonkun opiskelijan rahat riittää tai ei riitä. Riittäähän ne lähes kaikilla suomalaisilla hyvin viinaankin, vaikka se on pahaakin=) Kuitenkin kyse on vain prioriteeteista. Eli käänteisesti siitä, miten kiinnostavia bileet on. Mainittakoon, että itse elin talven lähes pelkällä opintotuella, ja hyvin riitti rahat biletykseen 2-3 kertaa viikossa. Ja muuhunkin jäi.

Loppuun voin sanoa, että itse oon valmis tukemaan bileitä ja maksamaan sen hyvin perustellun hinnan ainakin niin kauan, kuin esim. täällä järjestäjät esimerkillisen omatoimisesti kyselee ja kuuntelee ihmisten mieltymyksiä ja asioita mietitään yhdessä. Eli niin kauan kuin "tää on tällästä". (Ei se hinta, eikä ees ne pettymykset/iloyllätykset vaan se aina aistittavissa oleva yleinen meininki..;-)
Avatar
#15 • • alke Guest

Originally posted by pHaze:
Järjestäjät joutuvat aina toimimaan yleisön ehdoilla hyvin pitkälti, ja jos kukaan ei tule paikalle jos soittamassa eivät ole Orkidea ja Proteus ja/tai +10 muuta dj:tä, niin silloin ei kannata muunlaisia bileitä järjestää, niin typerää kuin se onkin. Jälleen kerran, jos tässä maassa lipunhinnat ja/tai yleisömäärä olisivat suuremmat, voitaisiin tehdä rohkeampiakin vetoja, mutta tämän hetkisessä tilanteessa suuri osa yhtään "kokeellisemmista" yrityksistä päätyy pahasti persneton puolelle.



sääli onkin, sillä nimenomaan suomen pientä yleisöä pitäisi kouluttaa ymmärtämään ettei vätmusiikkityyli X tai deejii Y ole ainoa asia minkä vuoksi bileisiin tullaan, eikä myöskään ainoa bile mihin voi mennä.

tässä suhteessa siis tuo orkidea+proteus+10muuta deejiitä -setup on sieltä syvältä kun se lähinnä takaa jokaiselle lyhyemmät soittoajat ja turhaa määrää laadun sijaan. klubipromoottorinhan pitäisi tässä tilanteessa käytännössä saada markkinointi ja mainonta kohdalleen niin, ettei imago satunnaisen klubikävijän silmissä hötky vaan voidaan nimenomaan luottaa siihen että esiintyjiä voidaan vähentää siihen 3-4 soittajaan per ilta ja vaihtaa ne sitten ensi kerralla. näin yleisö pääsee myös helpommin valitsemaan iltansa.

joten tavallaan loppupeleissä, vaikka promoottori tekeekin jutut yleisön ehdolla, pitäisi tilanne voida kääntää niin että yleisö kulkee promoottorien ehdoilla, tai paremminkin niin että promoottoreiden ja yleisön suhde olisi vuorovaikutteinen.
Avatar
#16 • • NoStatus Guest
Kuinka montaa kertaa oonkaan lukenu plattarilta:
"...ulkomaan superstara oli ihan ok, mut mun tanssijalan sai vipattamaan suomidj möttönen...".
Eli pitäis miettiä ketä tuo tänne Suomeen soittamaan, kuka oikeasti vetää salit täyteen jo maineellaan. Tänne on tuotu niin monia ulkomaan staroja jotka on sitten ollu suuria pettymyksiä, että ihmiset ei enää usko kuin hyviä deejiitten biot väittää niiden olevan. Eikä se tunnu enää erikoiselta saada tänne ulkomaisia soittajia kun niitä ravaa täällä jatkuvasti.
Ja sen verran pitää jokaisessa promoottorissa olla bisnesmiestä, että osaa miettiä tarkkaan asiakassegmentin kenelle bileet on suunnattu halusi sitten bileistä voittoa tai ei. Sitten on paljon helpompi rakentaa bileet kokonaisuudeksi joka toimii juuri niille asiakkaille joita sinne haluaa.
Avatar
#17 • • mekaanikko Guest
No, meikäläisen näkemykset hyvistä bileistä edustaa tiettyä niche-näkemystä, mutta me "skenen harmaat pantterit" ,) ollaan kasvava kuluttajaryhmä, että ehkäpä meitäkin kannattaa jonkun kuunnella. Sitä paitsi me dokataan enemmän kuin teinikiksuvieterit =) -> paikan omistajat tykkäävät (jos siis paikassa on baari omasta takaa) ja bileiden jatkuvuus on vakaammalla pohjalla.

Mutta siis joo. Mun mielestä olis kiva jos tällaisia juttuja tapahtuisi biletarjonnan suhteen:

Vähemmän mutta parempia DJ:tä
Kaksi tai kolme DJ:tä per ilta riittää mainiosti. Kääntäen, alle kahden tunnin settejä ei toivoisi olevan lainkaan ja mieluummin ainakin 3-4 tunnin pläjäyksiä. Jos joku DJ on rahdattu ulkomailta asti paikalle, niin tyhmäähän sitä on soitattaa esim. vain tunti. Toki jotkut eivät pitempään halua soittaa, joten minkäs teet, mutta aika moni käsittääkseni soittaisi pitempäänkin kuin millaisia aikoja yleensä tarjotaan.

Pienempiä, intiimimpiä tiloja
Myös akustiikkaa voisi miettiä. Mulla itselläni on ainakin ihan nollassa fiilikset jossain kaikuvassa tehdashallissa. Sen sijaan matalat, kuumat, savuiset, sokkeloiset tilat sykähdyttävät jo miljööllään vaikka musiikki ei aina toimisi meikäläiselle.

Teemoja, kokonaisvaltaisia kokemuksia, jotain erikoista
Aina ei tarvitse tuoda ulkomaista DJ:tä saadakseen vaihtelua tarjontaan. Liian usein bileet ovat mallia "DJ:t soittavat peräkkäin mitä soittavat ja siinä se". Miscin Boxing Night oli hieno esimerkki loppuun asti mietitystä teemasta ja vähän erilaisista DJ-seteistä kuin mitä ko. soittajilta on totuttu kuulemaan, täysin kotimaisin voimin. Valitettavasti taloudellisesti tuo oli floppi, eli ehkä yleisö ei ole valmis vielä näin hienoihin konsepteihin. Mutta meikäläinen kyllä diggaa kuin puurosta.

Myös kuuntelumahdollisuus
Monille, kenties useimmille bileet ovat nimenomaan tanssimista varten. Itse kuitenkin usein mieluummin vain kuuntelen musiikkia. (Rumpubasso on ainoita musiikkityylejä joita jaksan vielä joraillakin.) Olisi hienoa, jos musiikkia voisi kuunnella istuen vähän mukavammin kuin betonilattialla ja jos volyymikin olisi sellainen ettei tarvitsisi pitää tulppia. Ei varmaan useimmissa tapauksissa olisi mahdotonta teknisesti vetää paria kaiutinta päästagelta baarin puolelle vähän hiljaisemmalle voimakkuudelle?

Kannattaa miettiä, mihin rahat käyttää
Itse olen sitä mieltä, että kalliit valot ja trussirakennelmat syövät usein budjettia turhan paljon suhteessa niiden bilekokemusta parantavaan vaikutukseen. Väitän, ettei ero vaikkapa 1 ke/vrk ja 10 ke/vrk valosetin välillä ole useimmissa tapauksissa niin iso, että siitä kannattaisi noin kovaa hintaa maksaa. Mieluummin vähemmän valoja ja innovatiivisempaa valosuunnittelua ja kauniita dekoja, kuin satamäärin liikkuvia päitä, lasereita ja muita kivoja leluja joita ei sitten kuitenkaan yleensä koskaan ole tarpeeksi jotta vaikutus olisi todella päänräjäyttävä.

_Tyylikkäämpiä_ dekoja ja kaikki uv-oksennukset nevadaan
Nuff said. UV-yrjö sopii metsäkekkereihin. Useimpiin muihin tarkoituksiin mielestäni sopisi paremmin hillitty minimalismi.

Parempia tapahtumia, harvemmin
Jos tekee kolmet bileet kuuden sijasta vuodessa, jää tuplasti aikaa enemmän hoitaa kaikki kondikseen per bile. Harvinaisesta herkusta yleisökin on valmis maksamaan enemmän. Tuskinpa esim. Unity toimisi jokaviikkoisena, vaikka teoriassa sen järjestäminen viikoittain olisikin mahdollista.
Avatar
#18 • • Figure Guest
Itse olisin valmis maksamaan maltaita bileistä, joissa olisi vähintään 1/3 dj:stä omaa mieltymystä vastaavia.
Esim. Tampereella aikoinaan olleista one-off bileistä jäi hyvä mieli, jos siellä oli ainakin 1 omastamielestähyvä dj.
Helsinkiin saakka treeltä lähtiessäni, sen dj:n pitää sit olla aikamoinen stara, että viitsin maksaa maltaita matkoista, lipuista, juomista.. yms.

Parempi havainnollistus:

lineup1:
- Ulkomainen (kova) Trancedj
- Ulkomainen (kova) Trancedj
- Ulkomainen (kova) Trancedj
- Ulkomainen (kova) Trancedj

lineup2:
- Ulkomainen (kova) Teknodj
- Ulkomainen (kova) Trancedj
- Ulkomainen (kova) Polkkadj

Uskoisin, että porukka valitsis tuon lineup2:n, koska siellä on "kaikille jotain".

Useimmiten nää massabileet on aika trancetrancetrancetrance / polkkapolkkapolkkapolkka-bileitä. Helppo tapa kaivaa niihin porukkaa muistakin kaupungeista ois tuoda kiinnostavia dj:tä muistakin genreistä.

Ei asiaa paljoa vaikeammin pysty selittämään ;)
Avatar
#19 • • AJT Guest

Originally posted by lauri:

Heräsi kysymys, mitä te ihmiset haluatte bileiltä? Luetelkaa konkreettisia (mutta kuitenkin realistisia) asioita, mitä muutoksia pitää tapahtua, että saadaan taas klubit ja one-offit raiteilleen.



Itse etsin uusia kokemuksia, erikoista musiikkia. Kivoja
hetkiä ovat tarjonneet bileet kuten Bun.ka ja Kaste,
joissa läheskään kaikki soittajat eivät säväytä yhtään ja
sitten joku saa aikaan sen "wau, tuohan on tosi makeeta
musaa" -elämyksen. Iloinen yllätys on joskus ollut ambientia,
joskus hc:ta ja joskus jotain siltä väliltä.

Näissä on tosin se ongelma, että soittoajat ovat lyhyitä.
Tietyn teeman ympärille rakentuvat bileet ovat siinä mielessä
parempia. Pienehkö määrä artisteja riittää, toisaalta varsinkaan
huomattavasti valtavirrasta poikkeavalla musalinjalla on vaikea
vetää isompaa tilaa täyteen, joten pienehkön budjetin juttuja
nämäkin.

Livejä tulee lähdettyä erikseen kuuntelemaan helpommin kuin niitä,
jotka (vain) pyörittävät levyjä, mitenkään väheksymättä miksauksen
vaatimaa taitoa. Artisteilla jotka tekevät musiikkinsa itse
on siihen yleensä jonkinlainen näkemys, vaikka esityksessä
ei edes olisi suuremmin improvisointia tai miksaustaidot
puutteelliset.

Live-artisteilta tsekkaan muutaman biisin netistä etukäteen
ja päätän sillä perusteella. Tietysti jos on kuullut hyvää
nimenomaan live-keikoista, niin sekin vaikuttaa. En yleensä
hae suuria nimiä, mutta tarvittaessa olen valmis maksamaankin.
Esim. Koneisto näyttää hyvältä, kahtena viime vuonna en ole
valitettavasti päässyt mutta nyt en aio missata.

Harvoin on itse asiassa rahasta varsinaisesti kiinni, usein
vain ympäristö ja tunnelma pikkubileissä on enemmän omaan
makuuni. Siinä mielessä en taida olla isojen klubien järjestäjien
unelma-asiakas.

Ai niin, yksi juttu vielä: tupakansavu karkoittaa minut.
Hallucinogen-kokemuksen jälkeen en helposti lähde Makasiineille,
(paitsi kuuntelemaan jotain outoa musaa jolloin oletan siellä
olevan suht. väljää), vaikka pidinkin keikasta sinänsä kovasti.
Avatar
#20 • • AJT Guest

Originally posted by AJT:

Harvoin on itse asiassa rahasta varsinaisesti kiinni, usein
vain ympäristö ja tunnelma pikkubileissä on enemmän omaan
makuuni.



Tunnelmasta vielä sen verran, että kivat pikku yllätykset
(ilmainen chai, hauska persoonallinen koriste tms.) voivat
piristää paljonkin. Tärkein tekijä on tietysti muut ihmiset,
asiakkaita ei voi valita mutta järjestäjien iloinen asenne
luo puitteet viihtymiseen. Positiivista on myös, jos
järkkärit voi erottaa jostain pikku tunnusmerkistä myös
muiden bilettäjien keskeltä. Silloin tulee helpommin
spontaanisti vaihdettua pari sanaa, esim. kehuttua jotain
erityisen onnistunutta ideaa.