Korvatulpat TILAUS

187 posts, 10 pages, 39,482 views

#21 • • Jukka I Guest
Tapi T:lle kiitokset tärkeästä infosta.
#22 • • Vieras Guest
Joulukuuset ovat kyllä mainiot, sekä hintansa että laatunsa puolesta. Ostin omani Dlx musicista, Kaisaniemen metroaseman vierestä. Mukana tuli näppärä säilytysrasia. Ei niitä sen helpompi ole hävittää kuin jotain avaimia tai kännykkää, kunhan vain pitää ne taskussa tai korvissa...

btw, eivät sovi dj-käyttöön sen törröttävän osan takia...

[ 29 April 2002: Message edited by: Vieras ]
#23 • • Juksu Guest
Mulla on kans noi kuusimallit, ja
ainut "ongelma" joka niiden kanssa
on tullut on se kun hikoilen aika
lailla niin ne tuppaavat välillä
valumaan ulospäin korvasta. Tämäkin
on kylläkin niin harvoin tapahtuvaa
että en sen takia aio niitä paljon
tyyriimpiä hankkia. Toistaiseksi
ainakaan..

Kelasin et koskakohan mulla viimeksi
on tinnittänyt ja tuli mieleen joku
Hämeenlinnan Fantaseista.. joo niis
tais soida aika kovaa
#24 • • Pan Guest
Ihmiset ajattelevat usein, "että mihin minä tarvitsen tulppia, koska Perallakaan ei ole."
Ja tarve näille tulpille tulee vasta sitten kun pysyviä vahinkoja on jo syntynyt.

Itse ostin omat "kuuset" toissakesänä, enkä ole katunut hetkeäkään. Syynä ostoon oli sama -bileaamujen tinnitys. Aluksi tinnitystä esiintyi vain rankkojen bileiden jälkeen, mutta jonkin aikaa pippaloinin jatkuttua siitä tuli pysyvää.
Nyt aina nukkumaan mennessä, tai jos on muuten aivan hiljasta kuuluu vain loputon piiiiiiiiii-ääni, ja sen voimakkuus vaihtelee mm. siitä onko edellisenä iltana oltu jameissa, kuinka paljon on juonut alkoholia sekä tressin ja väsymyksen määrästä. parhaimpina hetkin kuuluu vain pientä suhinaa, mutta se ei välttämättä johdu korvista.
150mk ei todellakaan ole liikaa maksettu hyvästä kuulosta.

Ps: Jos yhtään arvostaa musiikkia niin keltaiset kertakäyttötulpat voi tunkea aivan jonnekkin muualle kuin korvaan.
#25 • • olliS Guest

Originally posted by Tapi T:
Mä hankin omat kuuseni musiikki-kaupasta, ja luulen/väitän että jokaisessa itseään kunnioittavassa musiikkikaupassa on sellasia myynnissä; alle 20e maksavat, mikä on naurettava hinta kuulon säilymisestä tämän kova-äänisen harrasteen parissa.

Hetkeäkään en ole katunut; kun ne on ollu 15min päässä ei tulppia enää edes huomaa, musiikki kuullostaa tosi hyvältä ja mikä tärkeintä ei bileiden jälkeen korvissa soi. Vaahtomuoviset hirvitykset kannattaa hylätä ja ostaa kunnon tavaraa...

Mä oon samoilla linjoilla. Ostin omat earini musa-fazerilta, maksoi silloin jotain 150mk, hyvin ovat pelittäneet reilusti yli vuoden!
#26 • • yana Guest

Originally posted by Walker:
Mä en oo tähän mennessä käyttänyt tulppia kun pelkästään isoissa labyissa..mulla ei oo ainakaan korvat ikinä soinu eikä vinkunu bileitten jälkeen..tiedä sitten mistä johtuu

mulla kävi aikanaan mobya tavastialla fiilistellessä pieni vahinko ja ajauduin skobearsenaalin viereen joka ei ollut päällä satunnaisesta syystä ja joka sitten yhtäkkiä alko skulaamaan korvan vieressä. korvat soi paripäivää mutta kuulo palautu ihan hyvin. olihan korvat ehtiny siin vaiheessa tinnittää jo mut eipä se kauheesti haitannut. toi oli oikeestaan eka kerta kun korvien soiminen ja bileet yhdistyivät toisiinsa todellä häiritsevästi

sen jälkeen pidin jatkuvasti aina tanssilattialla ollessa korvatulppia ja kuulo säilyi ihan hyvin.

kunnes bout vuos sitten otti vähän huolettomamman asenteen eikä oikein oo muistanut ees ottaa noita joulukuusia mukaan bileisiin.. ja sen kyllä huomaa, kuulo on kyllä heikentynyt siitä mitä vuos sitten oli..

kyllä se kuulo vuosien varrella lähtee jossei muista suojella korvia, siihen kuluva aika vaan on yksilöllistä

[ 30 April 2002: Message edited by: yana ]
#27 • • Walker Guest

Originally posted by yana:

kyllä se kuulo vuosien varrella lähtee jossei muista suojella korvia, siihen kuluva aika vaan on yksilöllistä
[/QB]

Njoo..oli mulla työhönmenotarkastuksessa kuulotesti niin ne kyllä sano, että pikkusen on kuulo huonontunut mut melkeen samaa tasoo se on ollu aina. Pitää vissiin ottaa korvalappustereot mukaan ja pistää taustalle vaikka tuutilauluja bileissä
#28 • • Sasa Guest

Originally posted by oddi:
[QB]Kuusitulpat näyttää joulukuusilta ja on jotain kumia tai silikonia...*clip* Makso kai joku 10e apteekissa, suosittelen.QB]

Kävin justiinsa apteekista sellaset tai ainaskin sen tapaset ja ne maksoivatten 5,70 eetä...
Esa

#29 • • Esa

Originally posted by Esa:
Mä voisin ostaa tuollaisen Elacinit, jos saadaan kimppa-alennusposse kasaan.

Hei Esa!

Ihan 10+ idea. Kerätäänpä nyt se posse. Ketkä muut siis haluaa muotoillut tulpat? Nimiä vaan tähän topikkiin alle.
#30 • • Tapi T Guest

Originally posted by yana:

Tää on muuten harvinasen totta. Ihmetyttää vaan ku jengi ei tota tajuu. Tutkittu juttu on että pitkäaikanen oleskelu tilassa jossa äänenpaine ylittää 80db on kuulolle haitallista. Mä en tiiä kuinka kovaa bileissä yleensä soitetaan, luulisin +/-100db? Vaiko vielä enemmän? Joku vois vastata tähän.

Bileissä käynti on harvinaisen kovaääninen harraste, ja jos vaikka parikin vuotta käy bileissä aktiivisesti suojamatta kuuloaan niin sanomattakin lienee selvää että tämän huomaa. Lisää miettimisen aihetta saat, jos muistelet että kuinka usein olet lähtenyt bileistä ilman soivia korvia?

Vielä yks juttu hyvä puoli noista kuusista: ne päässä kuulee puhetta tosi paljon paremmin ku ilman ja pystyy keskustelemaan ihmisten kanssa lähes normaalilla äänellä.

"Kuin sä viittit pitää noita tulppia? Eihän täällä edes soiteta kovaa!"
...
"V*ttu mun korvat on lukossa!"
...
"V*ttu, nyt on jo aamu ja vieläkin soi! P*rkele!"
#31 • • Ozie Guest

Originally posted by Walker:
Mä en oo tähän mennessä käyttänyt tulppia kun pelkästään isoissa labyissa..mulla ei oo ainakaan korvat ikinä soinu eikä vinkunu bileitten jälkeen..tiedä sitten mistä johtuu

Sulla on sama juttu ku mulla et oot jo sen verran kuuro ettei se musiikki häiritse tai kuulosta niin lujalta
#32 • • anco Guest
Pitää nyt jakaa oma kommentti tähän, koska tilasin tuossa n. vuosi (tai 2 - ei voi muistaa) sitten Plattaripossen kanssa tuollaiset Elacin tulpat.

Elacin

Itselläni on tuollaiset Elancin ER-15 tulpat.

Miten 160e maksavat tulpat eroavat muista?

1. Tulpat ovat suoraan muotoiltu sinun korvastasi. (Vertaa H&M tumma puku ja mittatilauksena, räätälöitynä, vain sinulle tehty tumma puku).

2. Nuo tulpat vaimentavat koko taajuusalueen läpi lähes saman verran. Muistaakseni heittoa oli 1,5 db kumpaankin suuntaan. (Vertaa: Jos nyt en kauheasti valehtele, niin tuollaiset keltaiset vaahtomuovitulpat vaimentavat matalia taajuuksia jotain 15 db ja ylä-ääniä jopa 40db!!).

3. Elacin vs. Kuusitulpat: --> Elacin kanssa voi pitää kuulokkeita --> Levyjen pyöritys.

Se laatu ero mikä kuusitulpilla ja elacin tulpilla on, ei välttämättä ole hintansa väärti, mutta kuusitulpat eivät sopineet mun korvaan, joten...

vink. vink. tulpat kannattaa laittaa bileisiin jo ulkona, koska korva tottuu nopeasti musiikin voimakkuuteen. Eli, jos tulpat laittaa päähän vasta 30 min biletyksen jälkeen, on vaimennus niin suuri, että useimmat meistä ottavat samantien tulpat pois...

Jokatapauksessa, käyttäkää tulppia!!
#33 • • Sogax Guest
'Kuuset' on itselläkin, jotka toimivat kohtalaisesti. Jollain biletyskerralla tosin toinen falskasi tai oli jotenkin huonosti korvassa. Ei tietenkään plurittaessa huomannut. Tulos: oikeaan korvaan tuli kestotinnitus. Jonkinsortin kestotinnitus tosin on ollut jo useita vuosia molemmissa korvissa. Se ei ole kuitenkaan häirinnyt mitenkään. Oikean korvan nielukäytävä on myös jotenkin permanently lukossa, eli käytännössä korvassa on cutoff filtteri aina päällä.

Ei ehkä ne biletysjutut niinkään, mutta kun musaa tulee tehtyä paljon ja kuulokkeita tulee soitettua myös aika lujaa, niin oletettavasti kuulo ei ainakaan helpolla tästä parane. Elämäntavan kirouksia, but no regrets. Niin tiesittekö muuten, että umpinaisten kuulokkeiden kanssa korvien bakteerimäärä 700-kertaistuu joka tunti (tai jotain tuonnepäin). Eli sama tapahtuu varmasti myös earien kanssa. Eli vaikut kannattaa myös kaivella pois aika ajoin ettei tule liikaa pöpöjä.

Stressi, runsas kahvin tai alkoholin juonti aiheuttavat/pahentavat myös tinnitusta, samoin runsas valvominen.

Itse olen saanut vähennettyä/kontrolloitua omaa tinnitustani osittain epäsuorasti QiGong:in myötä mm. Suorempia ja havaittavampia vaikutuksia olen todennut akupainannasta (ei Ankka), tosin vasta pidemmällä aikavälillä. Tuossa myös itsesuggeroinnilla on oma osuutensa. Näin ainakin itse olen sen kokenut. Luovat unet ja niihin yhdistetyt LUCID-unet myös ovat oiva keino lähes mihin tahansa elämän osa-alueeseen. Hmmm.. eipä juuri tinnitukseen liity, mutta Creative Dreaming (Patricia Garfield) on ihan leppoisa ja ajaton opus uni-ummikoille. Kannattaa avartua, mutta pysyä kriittisenä.
http://www.holisticonline.com/Remedies/Ear/tin_alt_acupuncture-to-color.htm

_._

[ 02 May 2002: Message edited by: Sogax ]
Ante

#34 • • Ante
Hyviä pointteja kuulonsuojelusta täällä on ollut. Sanoisin tähän vielä, että eivät ne kuusitulpat kaikille sovi. Korvakäytävä voi yksinkertaisesti olla niin kiemurainen, että tulppa ei istu hyvin, eikä siten suojaa kuuloa kunnolla. Minulla kuusitulpat eivät korvakäytävän poikkeuksellisen jyrkän (lääkäri sanoi) mutkan takia istuneet hyvin. Valettujen tulppien käyttäminen tämän jälkeen oli yhtä juhlaa.

Tinnitukseen kyllä tottuu. Se mitä ei pidä tehdä, on murehtia asiasta jatkuvasti. Jos korvasi soivat, niin sitten ne soivat. Hätäily, stressaaminen, paniikki, murehtiminen jne. vain pahentavat tilannetta. Yksinkertaisesti vain yrität unohtaa koko jutun. Fakta on, että millään lääkkeillä tai edes leikkauksella ei ole osoitettu olevan tieteellisesti näyttöä siitä, että ne vähentäisivät tai jopa poistaisivat tinnutusta. Kaikki tinnitukseen liittyvä, esim. sen kokeminen häiritsevänä on vahvasti yksilökohtaista. Omalla kohdallani on auttanut ulkoilu ja yleinen relaaminen.

Kuuloa kannattaa käydä tarkastuttamassa säännöllisesti, mutta mittaustuloksia ei kannata tuijottaa turhan tarkasti. Terveen järjen käyttäminen on sallittua, eli jos tulet kuulosi kanssa toimeen normaalielämässä, kuulet puheen ja tarvittavat varoitusäänet, niin kannattaa olla hätäilemättä. Meluisasta tilastakin voi poistua, jos siltä tuntuu. Kenenkään ei sinua pitäisi estää niin tekemästä.
Caro²

#35 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Itse olen tottonu käyttämään ihan perus eareja keikoilla, niitä keltasia tankoja.. Vaimentaa kaikkea aikatehokkaast, ja sopii muuten myös erihyvin bassofriikeille

Niitä korvakäytävään muotoiltuja tulppia kannattaa muuten kysellä myös paikkakunnan työterveys-asemilta.

Originally posted by Tapi T:
Tutkittu juttu on että pitkäaikanen oleskelu tilassa jossa äänenpaine ylittää 80db on kuulolle haitallista. Mä en tiiä kuinka kovaa bileissä yleensä soitetaan, luulisin +/-100db? Vaiko vielä enemmän? Joku vois vastata tähän.

Hifi-kuuntelu on jossain tuossa 80dB:n tietämillä.
Ne bileet joihin ollan itse tuotu äänentoisto, niin volumetaso on maksimissaan ollut jossain 130dB:n tietämillä (lähinnä piikit). Tasaisesti noin 126dB:tä.
Siitä voi sitten verrata muihin bileisiin, ja kyllä lähes kaikissa on äänenpaine ollut reilusti yli 120dB:n.
Isommissa yli 130dB.

Silloinkun itse soitan ravintolassa, niin pidän volumetason sellaisena että tanssilattialla on parhaimmillaan "vain" 96db:n tietämillä (sekin loppuillasta), ja tiskillä se volumetaso on 84dB. joka on muistaakseni raja 6h työskentelyssä tms..

Ainoa asia mikä sapettaa on asiakkaat jotka tulee avautumaan siitä että soittaa niin "hiljaa". mutta niitäkään ei ole kun ehkä yksi tai kaksi valittajaa kahteen viikkoon..
#36 • • jagu Guest

Mä voisin ostaa tuollaisen Elacinit, jos saadaan kimppa-alennusposse kasaan.

Mukana ollaan _o/
#37 • • jagu Guest
Sen verran vielä niille jotka eivät eareja käytä:
Biletin 2-3vuotta ilman eareja, aivan liian usein aivan liian lähellä skobeja. Tinnitystä oli joskus harvoin, mutta sekin lähti usein päivän, parin sisällän pois. Earit päässä musiikki ei vaan kuullostanut niin hyvältä...
Sitten 2000 kesällä intissä oli heti alkuun kuulotesti, todettiin että jonkunlainen kuulovaurio löytyy, puolivuotta meni intissä ja viikonloppuisin bilettäessä. Armeijan lopputarkastuksessa todettiin, että kuulo oli vieläkin huonompi kun tullessa (johtui puhtaasti vapaa-ajan harrasteesta). Siinävaiheessa tajusi, että jotain on tehtävä ellei halua olla kuuro 25sena.

Keltaiset earit on siitä asti kulkenut aina taskussa ja tossa puolivuotta sitten ostin apteekista siniset joulukuuset, ~40mk vanhaa rahaa. Kyllä kuuset perusearit pesee, sekä äänenlaadussa että hinnassa pidemmän päälle. Enää en voi kuvitellakkaan meneväni mihinkään meluisaan tapahtumaan ilman eareja, ja kuten joku jo mainitsi niin ne earit kannattaa pistää päähän heti kun paikalle saapuu eikä vasta 10min biletyksen jälkeen jollon vola tuntuu tippuvan ikävän alas.

Käyttäkää niitä eareja, ettette huomaa niiden hyötyä vasta sitten kun on liian myöhäistä ja kuulo mennyt.

[ 02 May 2002: Message edited by: jagu ]
Ante

#38 • • Ante
Hyviä pointteja kuulonsuojelusta täällä on ollut. Sanoisin tähän vielä, että eivät ne kuusitulpat kaikille sovi. Korvakäytävä voi yksinkertaisesti olla niin kiemurainen, että tulppa ei istu hyvin, eikä siten suojaa kuuloa kunnolla. Minulla kuusitulpat eivät korvakäytävän poikkeuksellisen jyrkän (lääkäri sanoi) mutkan takia istuneet hyvin. Valettujen tulppien käyttäminen tämän jälkeen oli yhtä juhlaa.

Tinnitukseen kyllä tottuu. Se mitä ei pidä tehdä, on murehtia asiasta jatkuvasti. Jos korvasi soivat, niin sitten ne soivat. Hätäily, stressaaminen, paniikki, murehtiminen jne. vain pahentavat tilannetta. Yksinkertaisesti vain yrität unohtaa koko jutun. Fakta on, että millään lääkkeillä tai edes leikkauksella ei ole osoitettu olevan tieteellisesti näyttöä siitä, että ne vähentäisivät tai jopa poistaisivat tinnutusta. Kaikki tinnitukseen liittyvä, esim. sen kokeminen häiritsevänä on vahvasti yksilökohtaista. Omalla kohdallani on auttanut ulkoilu ja yleinen relaaminen.

Kuuloa kannattaa käydä tarkastuttamassa säännöllisesti, mutta mittaustuloksia ei kannata tuijottaa turhan tarkasti. Terveen järjen käyttäminen on sallittua, eli jos tulet kuulosi kanssa toimeen normaalielämässä, kuulet puheen ja tarvittavat varoitusäänet, niin kannattaa olla hätäilemättä. Meluisasta tilastakin voi poistua, jos siltä tuntuu. Kenenkään ei sinua pitäisi estää niin tekemästä.
#39 • • plasma Guest

Ketkä muut siis haluaa muotoillut tulpat? Nimiä vaan tähän topikkiin alle.

Mukana.
#40 • • happybunny Guest
mukana korvatulppa-listalla