Korvatulpat TILAUS

187 posts, 10 pages, 39,385 views

#41 • • vaavu Guest
Viime heinä-elokuussahan täällä plattarissa ja fi-ravella oli villen vetämä yhteistilaus, jossa reilu 20 ihmistä hankki kerralla elacinit. Hinta oli joku ~840 vanhaa rahaa. En ole hetkeäkään katunut, oikeastaan harmittaa että vitkuttelin muotoiltujen tulppien hankkimisen kanssa liiankin kauan.

Kymmenen syytä miksi jokaisen tulisi hankkia samanlaiset:

1) Mikään muu korvatulppa ei vähennä niin paljon kuin 25dB elacinit. 15dB on liian vähän teknobileiden äänenvoimakkuuksiin, 25dB on korvan kannalta ehdottoman suositeltava.

2) Taajuusvaste on erinomainen. Äänet kuulostavat täysin puhtailta ja selviltä, vaikutus on lähinnä sama kuin joku kääntäisi solanappia hiljaisemmalle. Vaikka hifitulpat (eli joulukuuset) ovat taajuusvasteeltaan parempia kuin keltaiset vaahtomuovit, on niidenkin kanssa kuitenkin havaittavissa tiettyä tynnyriefektiä.

3) Kovaäänisestä musiikista voi nauttia korvatulppien kanssa paremmin. Teknomusiikissa olennainen osa kokemusta on äänenpaineen aiheuttama värähtely ruumiissa. Tämän efektin saamiseksi täytyy volyymin olla sellaisella tasolla, että korviin varmasti tulee vaurioita. Hyvin vaimentavien tulppien kanssa tästä tunteesta voi nauttia rauhassa, ilman korvien hajoamista.

4) Muotoiltujen tulppien kanssa voi käyttää luureja ja miksata. Monet dj:t ovat niin tottuneita käyttämään elacineja, että eivät enää osaa edes miksata ilman niitä.

5) Muotoillut tulpat näyttävät siisteiltä korvassa, joulukuusien törröttävä keppi on kieltämättä aika hassun näköinen.

6) Puheesta saa todella hyvin selvää elacinit päässä. Usein pistän tulpat korvaan heti ovella sisään astuttaessa ja otan pois vasta takkia hakiessa. Tulpat päässä voi hyvin hengailla myös tanssilattian ulkopuolella ja jutella ihmisten kanssa. Tanssilattialla jopa saa paremmin selvää puheesta kuin ilman tulppia.

7) Aika monella ihmisellä on jotenkin hassunmuotoinen tai -kokoinen korvakäytävä, jolloin tavalliset standarditulpat eivät välttämättä sovi. Itselläni on luonnottoman pienet ja ahtaat korvakäytävät, joiden takia _mikään_ muu markkinoilla oleva tulppa ei mahdu sisälle korvaan. Ainoa vaihtoehto ennen elacineja oli käyttää silikonimassaa korvan aukon peitteenä. Elacinit istuvat täydellisesti.

8) Elacinien hinta on oikeasti todella pieni satsaus omaan mielenterveyteen. Jättämällä yhdet bilehousut ostamatta tai yhdet bilekännit tai -kuosit väliin on jo säästänyt melkein koko summan.

9) Kuulovaurio on siinä mielessä inhottava asia, että sitä ei välttämättä huomaa heti. Joillakin kuulovaurio ilmenee herkistymisenä koviin äänenvoimakkuuksiin, jolloin oleskelu melussa tekee todella kipeää. Joillakin taas kuulovaurio ilmenee huomaamattomasti, pikku hiljaa etenevänä kuulon heikentymisenä. Ja tietysti kaikkein kamalin muoto on tinnitus. Lisäksi kuulovaurio voi tulla taannehtivasti, eli nuoruusiän luukutukset ilmenevät vasta keski-ikässä romahtaneena kuulokykynä.

10) Iloinen asia kuitenkin on, että jo syntyneen kuulovaurion voi pysäyttää tai jopa vähentää. Itselläni tinnitus ja kuulo-ongelmat pahenivat tasaisella käyrällä aina elokuuhun asti. Elacineja seuranneen reilun puolen vuoden aikana tinnituksen kasvu on pysähtynyt, ja uskaltaisin jopa väittää että jossain määrin myös kääntynyt laskuun. Tärkeätä kuitenkin on, että suojat hankkii nopeasti, eikä vitkuttele vuosia niin kuin allekirjoittanut. Jokainen bileissä vietetty tunti ilman kunnon suojia tekee tuhoa päässä, pelkät hyvät aikeet eivät auta.
#42 • • Gnizhak Guest

Originally posted by Varvana:
8) Elacinien hinta on oikeasti todella pieni satsaus omaan mielenterveyteen. Jättämällä yhdet bilehousut ostamatta tai yhdet bilekännit tai -kuosit väliin on jo säästänyt melkein koko summan.

YHDET.. sairasta!!! ;>
Ei kyllä omatunto antaisi ikinä juoda, tai käyttää yhteen vaatekappaleeseen tuollaista summaa kerralla. :>
Jos taas jättäisin bileet käymättä, mihin tarvitsisin tulppia?->

Tilaisin varmasti elacinit, jos saisin jostain rahat revittyä kokoon, mutta tähän tilaukseen en taida keretä kun pitää elääkin, siihen asti sinnittelen kertakäyttösillä/kuusitulpilla (jos löydän jälkimmäiset jostain laatikostani).
#43 • • Jukka I Guest
Ostin juuri omat kuusitulppani (EAR-merkkiset) DLX Musicista hintaan 19,90e. Nyt pitäis vielä opetella ennen huomista tositilannetta (Unity) että kuinka nää härpäkkeet puetaan oikeaoppisesti päälle. Nää on aina menossa vinoon, täsmälleen niin kuin käyttöohjeiden "ei näin" -kuvassa...
#44 • • Jukka I Guest
edit: tuplapostaus

[ 02 May 2002: Message edited by: Blackout ]
#45 • • Tapi T Guest

Originally posted by Blackout:
Nyt pitäis vielä opetella ennen huomista tositilannetta (Unity) että kuinka nää härpäkkeet puetaan oikeaoppisesti päälle. Nää on aina menossa vinoon, täsmälleen niin kuin käyttöohjeiden "ei näin" -kuvassa...

Jos ei vieläkään homma suju, niin anna ku iskä neuvoo!

1. Ota kuusen varresta kiinni oikean käden etusormella ja paukalolla.

2. Vie vasen kätesi pään takaa, takaraivon poikki oikealle korvalle ja tartu sen yläosasta kiinni. Venytä korvalehteä hieman, näin korvakäytäväsi aukeaa.

3. Laita oikeassa kädessäsi oleva kuusi sisään korvaan. Työnnä se sisään korvakäytävään, hieman eteen päin niin syvälle kuunes varresta n. 3mm jää näkyviin, tai kun hyvälle tuntuu. Oikein asennettuna ne ovat tukevat, vaimentavat hyvin eivätkä voi pudota.

4. Toista sama operaatio käänteisesti vasemmalle korvallesi.

5. Jätä takkisi narikkaan ja kiiruhda nopeasti Kuution tanssilattialle.
Esa

#46 • • Esa
Selkeyden vuoksi listataan nämä tähän. Elacineja (hinta jotain 150e) ovat siis ostamassa:

Esa
jagu
plasma
happybunny

Odotellaan nyt että saadaan ainakin 10 ostajaa. Useammalla toki sais hintaa vielä alemmas.
#47 • • Strobe light Guest
Eniten mulla on tinnittänyt yhdistetyn autolla ajon ja musiikin kuuntelun jälkeen. Muutaman kerran aivan vitusti kuskikeikan jälkeen, kun aamulla varhain on sammuttanut auton kotipihassa(vaikka yleensä vielä on luullut, ettei sitä kovin lujaa tullut kuunneltua).

Subbaria en suosittelisi kenellekään autoon sillä autossa on jo muutenkin aika kova meteli eritoten juuri siellä matalilla taajuuksilla(ainakin ajettaessa pitempää matkaa=lujaa, jolloin se ääni tulee enimmäkseen renkaista). Tällöin pitää laittaa volaa ihan kivasti, jos haluaa kuulla edes jotenkin matalia taajuuksia(tarkoittaa tinnitystä, vaikka ei lujaa tiedostaisi kuuntelevansakaan). Autoäänentoistoon ei tosiaankaan kannata panostaa. Paljon ennemmin huonontaa kuuloaan jossain kunnon bileissä.

Niistä tulpistakin vähän. Ostin joskus kuusitulpat, mutta eipä niitä ole kehdannut pitää päässä, kun niiden pitää sojottaa korvista ulos.

Vaimean kestotinnityksen huomasin yläasteen jälkeen. Parissa yläastebileissä muuttui musiikki todella särkeväksi omaan korvaan, vaikka eihän se oikeasti särkenyt. Oli vain ollut liian kauan liian meluisassa paikassa. Ehkä perua niiltä ajoilta? Aluksi tuli stressattua aivan liikaa, mutta ei se loppujen lopuksi niin hirveä asia ole, kun siihen vain osaa suhtautua rennosti(tinnitysäänen tyyppi varmasti tosin vaikuttaa). Jännää, että silloin kun menee hyvin ei tule ajateltua sitä, mutta jos elämä tuntuu menevän päin persettä, tulee helposti ajateltua, että vittu kun tuo tinnityskin tuossa.
#48 • • Strobe light Guest
Eniten mulla on tinnittänyt yhdistetyn autolla ajon ja musiikin kuuntelun jälkeen. Muutaman kerran aivan vitusti kuskikeikan jälkeen, kun aamulla varhain on sammuttanut auton kotipihassa(vaikka yleensä vielä on luullut, ettei sitä kovin lujaa tullut kuunneltua).

Subbaria en suosittelisi kenellekään autoon sillä autossa on jo muutenkin aika kova meteli eritoten juuri siellä matalilla taajuuksilla(ainakin ajettaessa pitempää matkaa=lujaa, jolloin se ääni tulee enimmäkseen renkaista). Tällöin pitää laittaa volaa ihan kivasti, jos haluaa kuulla edes jotenkin matalia taajuuksia(tarkoittaa tinnitystä, vaikka ei lujaa tiedostaisi kuuntelevansakaan). Autoäänentoistoon ei tosiaankaan kannata panostaa. Paljon ennemmin huonontaa kuuloaan jossain kunnon bileissä.

Niistä tulpistakin vähän. Ostin joskus kuusitulpat, mutta eipä niitä ole kehdannut pitää päässä, kun niiden pitää sojottaa korvista ulos.

Vaimean kestotinnityksen huomasin yläasteen jälkeen. Parissa yläastebileissä muuttui musiikki todella särkeväksi omaan korvaan, vaikka eihän se oikeasti särkenyt. Oli vain ollut liian kauan liian meluisassa paikassa. Ehkä perua niiltä ajoilta? Aluksi tuli stressattua aivan liikaa, mutta ei se loppujen lopuksi niin hirveä asia ole, kun siihen vain osaa suhtautua rennosti(tinnitysäänen tyyppi varmasti tosin vaikuttaa). Jännää, että silloin kun menee hyvin ei tule ajateltua sitä, mutta jos elämä tuntuu menevän päin persettä, tulee helposti ajateltua, että vittu kun tuo tinnityskin tuossa.
#49 • • SAMi Guest

Originally posted by Strobe light:

edit.äh

[ 03 May 2002: Message edited by: SAMi ]
#50 • • Jay Logic Guest
mä tuun kans messiin tohon pakettiostoon.
Esa

#51 • • Esa

Originally posted by Jay Logic:
mä tuun kans messiin tohon pakettiostoon.

Haluaisko joku ottaa vastuulleen tuon ihmisten nimien + yhteystietojen tiedustelun? Privaviestit varmaan ok. Lisäks pitäis olla yhteyksissä tuonne Vita-firmaan ja kysyä tarjous jne. Anyone? (Ei olis paha nakki.)
#52 • • jUSSi Guest

Originally posted by Tapi T:
3. Laita oikeassa kädessäsi oleva kuusi sisään korvaan. Työnnä se sisään korvakäytävään, hieman eteen päin niin syvälle kuunes varresta n. 3mm jää näkyviin, tai kun hyvälle tuntuu. Oikein asennettuna ne ovat tukevat, vaimentavat hyvin eivätkä voi pudota.

pakko rikkoa kuusien illuusio, nimittäin ne voivat ja ovat pudonneet. Kunhan hikoilee tarpeeksi niin kuuset alkavat luistamaan ja niitä saa olla vähän väliä työntämässä takaisin korvaan ja se on todella ärsyttävää...

ikävä kyllä mulla ei ole vielä rahnaa tarpeeksi tähän tilaukseen, mutta kenties syssymmällä kunhan nyt keväällä valmistuu ja pääsee kunnolla töihin.
#53 • • Haitari Guest
Itse asiassa mä soittelin sinne jo. Ja sain sieltä infoo, jotka jo kerran kirjoitin tänne. Mutta nyt selvennykseks eli 5-10 tyyppiä mukaan tilaukseen tarkoittaa 17e alennusta. Maksettavaa jäisi tuolloin 158e/tulpat. Tällä hetkellä mun käsittääkseni joku 5-6 tyyppii on ilmottanu olevansa mukana. Tietty jos saadaan enemmänkun 10 niin saadaan saadaan parempi tarjous.

Ja se tyyppi ehdotti että: kerätkää nimet kasaan niin jokainen voi sitten tulla tänne ottamaan omat valokset. Siis jokainen joutuu jossain vaiheessa raahaamaan itsensä tuonne Mikonkadulle.

Eli nimet kasaan... Mä voin kyl kerää noita nimiä jos vaikka laitatte mulle privana nimiä.

Itse en kuitenkaan ole 100% varma olenko itse tilaamassa tulppia, raha tilanteen takia. Jos maksu on tossa puolentoista kuukauden päästä ja saan varmistettua ittelleni duunipaikan niin oon ihan varmasti mukana.
#54 • • Pan Guest

Originally posted by Strobe light:

No ohhoh!

Mitä seuraavaksi? Shumacher ilmoittaa, ettei käytä enään kisoissa kypärää, koska se näyttää niin tyhmältä?

No, omapahan on kuulosi.
#55 • • anco Guest

Originally posted by Haitari:
Itse en kuitenkaan ole 100% varma olenko itse tilaamassa tulppia, raha tilanteen takia. Jos maksu on tossa puolentoista kuukauden päästä ja saan varmistettua ittelleni duunipaikan niin oon ihan varmasti mukana.

Silloin kun viimeksi plattaripossen kanssa tilattiin tulppia, niin maksu tuli kahteen osaan. Puolet silloin, kun korvistasi otettiin valokset, ja toinen puoli n. 1kk myöhemmin, kun kävit hakemassa valmiit tulpat.

Toinen pointti. Tätä topiikkia lukieassa tuntuu siltä, että joka toinen on kärsinyt/kärsii tinnityksestä. Enkä usko, että meistä on vielä kukaan oikeasti "vanha". Hyvät ihmiset käyttäkää tulppia, olivatko ne sitten 160e tai 1,60e tulpat, niistä on jokatapauksessa hyötyä.
#56 • • Tapi T Guest

Originally posted by Varvana:
Kymmenen syytä miksi jokaisen tulisi hankkia samanlaiset:

Tähän pätevään listaan viel yksi kohta lisää:

11. Kunnon kuuset päässä (elacineista puhumattakaan) erotut bileissä varmasti vaahtomuovit korvissa haahuilevasta turistista. Kunnon tulpilla vahvistat paitsi kuuloasi, mutta myös imageasi!

[ 04 May 2002: Message edited by: Tapi T ]
#57 • • Haitari Guest
Oon taas pikkasen funaillu tota tulppa juttuu. Koska noita elacinei ei kuitenkaan kerkee hommata ennen Celebration generationii, ostan kuusitulpat noihin pileisiin. Jos kuusitulpat ei sovi korviin hommeen elacit. Tai jos kuusitulpat on kohtuulliset mutta ei täydelliset mietin tilannetta uudestaan kesän lopulla, kun tietää kuinka paljon rahaa jää kesäduuneista käteen ja onko duunia vielä syksylläkin. Toivotaan parasta. Muutenkin kannatan hommaamaan tulpat noihin pileisiin on meinaan siksverta suuret kemut et mökää on ihan varmasti, ja paljon.
Esa

#58 • • Esa

Originally posted by Haitari:
Itse asiassa mä soittelin sinne jo. Ja sain sieltä infoo, jotka jo kerran kirjoitin tänne. Mutta nyt selvennykseks eli 5-10 tyyppiä mukaan tilaukseen tarkoittaa 17e alennusta. Maksettavaa jäisi tuolloin 158e/tulpat.

Nyt taitaa olla joku viitisen tyyppiä kasassa, eiköhän laitettais tilaus menee?

Onks sul Haitari kaikkien nimet yms. tms. tiedot ?
#59 • • Quu Guest
Oottakaa mua!

Mukana ollaan.
#60 • • Fury Guest
Noista kuusitulpista vielä senverran, että ostin apteekistä joskus semmoset 3M:n kuusitulpat hintaan 30mk. Vaimentaa aika hyvin ja äänenlaatu on tosiaan parempi kuin niissä keltasissa vaahtomuovipötkylöissä, mutta ne SATTUU!
Joka ikinen kerta kun oon niitä pitäny, ni on ~30min päästä pakko ottaa kuuset pois ja tunkea ne keltaset pötkylät tilalle. Taitaa olla liian ahdas korvakäytävä tommosille ja rahaa ei oo pistää kunnon tulppiin
Kyllä noilla keltasillakin eareilla pärjää. Pääasia vaan että korvat ei soi (kovempaa kuin normaalisti) sitten aamulla. Äänenlaadusta voi kyllä tinkiä jos kuulo vaan säilyy!