470 posts, 24 pages, 176,746 views
Jone, 24.6.2009 10:03:
---
lohikarme, 24.6.2009 09:58:
Tarkoitat varmaan: Amerikkalainen elämäntyyli ;) Kyllä mä koen tän meidän kotosuomen aika pasifistiseksi. Ja kristinuskoonhan ei ole sodissa vedottu kohta tuhanteen vuoteen. Eli jos katsoo nimenomaan uskonnollisen vakaumuksen kautta tehtyjä hirmutekoja ni kyllä mun sormi islamilaiseen maailmaan aika nopeasti osoittaa.
---
Musta meidän irrottaminen tosta jenkkimenosta on uskomatonta tekopyhyyttä. Sama ultramaterialistinen paskameininki täälläkin jyllää, sama kerosiini se meidän autoja eteenpäin työntää ja valtiona me kuljemme enemmän tai vähemmän epävirallisesti tähtilipun rinnalla.
Jos sulle tulee parempi fiilis itsestä ja meistä suomalaisista ton uskottelun kautta, niin anna mennä. Mä en vaan valitettavasti ole ollenkaan yhtä levollinen.
Jone, 24.6.2009 08:33:
---
Kuuntelisin kuitenkin mielelläni näkemyksiäsi siitä miten uskonnot koskettavat jokapäiväisellä tasolla vaikkapa nyt juuri mua.
Valtakunnanperkele, 24.6.2009 10:35:
---
No, tuo bussikampanjahan ei varsinaisesti kampanjoi kenenkään tyylistä uskoa vastaan vaan toteaa sen tosiasian, että jumalaa ei todennäköisesti ole olemassa.
Se siis kampanjoi pelkkää jumaluskoa vastaan, oli sen muoto mikä hyvänsä.
Valtakunnanperkele, 24.6.2009 10:35:
Se siis kampanjoi pelkkää jumaluskoa vastaan, oli sen muoto mikä hyvänsä.
lohikarme, 24.6.2009 10:51:
No mut pakkohan tuota on ajatella myös yksilötasolla.
Itse ainakin henk.koht. irrotan omat periaatteeni amerikkalaisista, vaikkakin moni niistä sivuaakin varmasti tähtilipun alla kulkevien vastaavia (ja uskon monen suomalaisen tekevän samoin).
Ei se amerikkalainen elämäntapa kaikkine tekopyhine ajatuksineen ja arvoineen ole lähelläkään nykySuomea (nojoo kulutetaan täälläkin tietty, mutta siitä en nyt puhu) Toi Suomen vertaaminen Amerikkaan on jäänne siitä kun täältä venäläiset aikanaan kaikkosivat ja piti olla joku suurvalta, jonka helman alle pieni piskuinen suomi voisi mennä turvaan.
Kyllä mä ainakin olen eurooppalainen ja ylpeä siitä :) Skandinaavit tosin on eurooppalaisiksikin aika oma porukkansa.
Juhgu, 24.6.2009 10:30:
No esim. noi homostusjutut ja ihmisten epätasa-arvoistaminen ja monet muut kyllä löytyy ihan Raamatusta.
No niin, sinäkin siis kuulut näihin omat, positiivisemmat tulkintansa vetäviin tyyppeihin. Mutta se ei varsinaisesti ole kristinuskoa (onhan se aika rankka veto vetää ristiriitaisia tulkintoja pyhästä kirjasta kuten Ana tuossa aiemmin totesi), eikä sinun tyylistäsi uskontoa vastaan tuolla kampanjoidakaan.
Miika, 24.6.2009 11:30:
---
Jumalassa ei automaattisesti ole kyse kristinuskosta ja Raamatusta. Homostusjutut on ihmisen kirjoittamaa tavaraa, joka syntyy pelosta sitä kohtaan mitä ei tunne. Siitä on Jumalan opit kaukana.
Mitä perisyntiin tulee, niin eikö Vapahtaja siellä Raamatussakin sitten maan päällä kuljettuaan ilmoittanut, että meidän syntimme on anteeksiannettu hänen kuolemallaan? +-0 shit neutralized.
Mistä tuolla sitten kampanjoidaan? Mielestäni tämän viestiketjun subjekti on väärä. Rohkenen kysyä miksei siinä lue "Kristinusko ja Raamattu on valhetta"?
Miika, 24.6.2009 11:30:
-clips-
Valtakunnanperkele, 24.6.2009 08:17:
No mites muut raamatun opetukset, koskien mm. homoseksuaalisen käyttäytymisen iljettävyyttä etc? Vai saako raamatusta poimia ne kohdat mistä tykkää ja jättää huomiotta ne mistä ei tykkää ja silti kutsua itseään kristityksi? Jos saa, niin millä röyhkeyden tasolla kulkee ihminen, joka ottaa asiakseen määritellä, mitkä osat pyhästä kirjasta ovat pyhiä ja mitkä väärässä?
Ai. Milloin on viimeksi ateisti soittanut ovikelloasi tai jakanut sinulle lappusia steissillä tai kertonut, miten sinulle käy kuoleman jälkeen ellet käänny ateistiksi?
Ateistien väite siitä, että jumalaa tuskin on olemassa on empiirisesti uskottavampi kuin väite jumalan olemassaolosta.
Perustelut Zeukselle ja Thorille ovat ihan yhtä päteviä kuin perustelut kristilleselle jumalalle ja Allahille. Ei kai kukaan kuitenkaan nykymaailmassa tosissaan väitä, että Zeus ja Thor ovat olemassa? Ei kai kukaan nykymaailmassa myöskään väitä, että Zeuksenkieltäminen on samalla viivalla kristinuskon kanssa?
Mistä sinä tiedät, uskovatko gorillat jumalaan?
Suosittelen: Daniel C. Dennet - Breaking the spell sekä Consciousness Explained, Dawkins - The God Delusion, Sam Harris - The End Of Faith sekä muut aihetta käsittelevät perusteokset.
Noiden lukeminen toki vaatii hieman käsitystä tieteen perusasioista joten tuskin niitä käsiisi etsit.
Ja kristinuskoonhan ei ole sodissa vedottu kohta tuhanteen vuoteen.
tbo, 24.6.2009 13:08:
---
Olis niin kauheen kivaa jos jengi haltsais vähän lähdekritiikkiä yms tollasissa asioissa niin päästäis elämässä vähän edes helpommalla. Sen verran oon kuitenkin ihmisistä tähän mennessä oppinu et en hetkeäkään epäile et jos jossain olis koottu Ateismin Kirja etteikö sitä luettais ihan yhtä puupäisesti kuin raamattua tai koraaniakin luetaan tällä hetkellä ja etteikö se aiheuttais ihan yhtä suurta itkua ja hammastenkiristystä kuin nekin.
Entäs jos oma henkilökohtainen empiria kertoo toista kuin mikä olisi "uskottavaa"? Mä esim olen kokenut täysin autenttista telepatiaa tai selvänäköisyyttä, ja pidän niitä täysin luonnollisina ja normaaleina ilmiöinä [tiettyjen parametrien puitteissa] siitä huolimatta että mulla on koko tiedemaailma valmiina tuol noin odottamassa puuvaarnojen ja nuijien kanssa vääräuskoisen grillausta.
Kiits vaan, en sinällään epäile tieteellisen metodin paikkansapitävyyttä tämän ulottuvuuden rajoissa, vaikka erinäiset omaan empiriaan perustuvat suorat kokemukset vahvasti näyttääkin että se on hyvin vajavainen selitysmalli, ainakin toistaseks.
tbo, 24.6.2009 13:19:
---
---
...ennekuin noin kuutisen vuotta sitten eräskin äijä meni ihan telkkarissa asti selittämään miten Jumala käski hänen hyökätä Irakiin.
sts, 24.6.2009 15:50:
---
---
Eikös noi irlantilaisetki tuol taistele vähä uskonnollisten mielipiteiden takia? Mites hitler eikös hänenki näkemys ollu että on vain se tietty arjalaiselle kansakunnalle sopiva uskonto? Israel anyone?
sts, 24.6.2009 15:50:
Eikös noi irlantilaisetki tuol taistele vähä uskonnollisten mielipiteiden takia?
Israel anyone?