Valtakunnanperkele, 24.6.2009 02:57:
Onko ihmisen vakaumuksella, oli se mikä tahansa, jokin sellainen itseisarvo että ihmisen vakaumusta tulee aina kunnioittaa? Jos ihmisen vakaumus on typerä ja se saa ihmisen käyttäytymään ympäröivälle yhteiskunnalliselle haitallisesti, pitääkö sitä siltikin kunnioittaa? Tarkoittaa vakaumuksen kunnioittaminen sitä, ettei kenenkään vakaumusta saa kritisoida missään olosuhteissa, vai koskeeko asia vain uskonnollisia vakaumuksia? Entä poliittiset tai omantunnon vakaumukset?
Ei, en mä noinkaan tätä nyt tarkoita, mutta lähtökohtaisesti ihmisten vakaumuksia pitäisi mun mielestäni pystyä kunnioittamaan. Suurimman osan ihmisistä vakaumukset on musta vähintään kummallisia, mutta niinpä tuntuvat olevan munkin vakaumukseni suurimman osan ihmisistä mielestä. Jotenkin mun on siis vaikeaa kuvitella tilannetta jossa mä näkisin järkeväksi ruveta kritisoimaan kaikkia kummallisiksi kokemiani juttuja ja promotoimaan omaa vaihtoehtoista tapaani oikeana.
Ymmärrän mitä tarkoitat - itsekin suosin uskonnonvapautta niin kauan kuin muiden uskonto ei pyri rajoittamaan elintilaani tai saa ihmisiä käyttäytymään muille haitallisin tavoin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö aivan jokaista vakaumusta saisi suruttani kurmoottaa mikäli sille on aihetta. En odota hetkeäkään, että joku suhtautuisi minun poliittisiinta uskonnollisiin vakaumuksiini mitenkään hienotunteisesti, enkä hyväksy vaatimusta siitä, että minun pitäisi esim. pidättäytyä kritisoimasta muslimeita siksi, että muslimit saattavat siitä loukkaantua.
Kuten oon ekasta postauksestani tähän threadiin asti sanonut niin mäkään en pidä tosta toisten henkilökohtaiseen elintilaan tunkemisesta väkisin. Esim. sun suhtautumisesi muslimeihin on kuitenkin käytännössä juuri sitä samaa paskaa josta sä niitä inhoat. Tota käytöstä kun jatketaan suuntaan ja toiseen niin ei kai se nyt ole ihme että seuraavaksi ollaan nyrkit pystyssä, sitten kalistellaan sapeleita ja seuraavaksi raahataankin jo rautaa rajalle? Oon ollut havaitsevinani että suakin ottaa kovasti päähän kun sen tiettyjen asioiden promoiluasi ei sulateta juuri ollenkaan ja sua lyödään sellaisella leimasimella, josta et tunnista itseäsi mutta joka on sun "oman porukkasi" ulkopuolelta katsoen aika ymmärrettävä. Jos taas koittaisit pitää pienempää suuta noista asioista niin saisit vastineeksi myöskin vähemmän paskaa omaan tiskiisi ja sekin on aika ymmärrettävää. "Vähemmän paskaa tiskissä" taas on juttu, jonka mä oon viimeisen parin vuoden aikana havainnut aika kivaksi.
Riippuu hieman mielestäni tilanteesta. Lainsäädännön voidaan katsoa olevan arvomaailman "tuputtamista", sillä lainsäädäntö ei katso arvomaailmaa esim. lapsiinsekaantumisen kohdalla. Vaikka kenen uskonto ja kulttuuri sallisivat yhdeksänvuotiaan makaamisen vaimona, lainsäädäntö "tuputtaa" tässä asiassa suomalaista arvomaailmaa, jonka mukaan näin ei sovi tehdä.
Karkea esimerkki toki, mutta älykkäänä ihmisenä varmasti ymmärrät mitä tarkoitan.
...ja tästäkin oon aiemmin useaan otteeseen toisaalla sanonut about seuraavasti:
Mun mielestäni maan tavat on syytä omaksua, pyrkiä muuttamaan niitä jollain rakentavalla tavalla tai lähteä lätkimään jonnekin missä säännöt miellyttävät enemmän itseä. Tosta ollaan varmaan ihan samoilla linjoilla.
Itse mainoskampanja saa minulta propsit ja varsinkin hesarin hysteeriset artikkelit muslimikuljettajien suunnattomasta henkisestä pipistä lämmittivät mieltä.
Musta toi viimeisin osa tekee susta oikeasti aika lapsellisen eikä toi ensimmäinenkään ihan kauhean hyvää lupaile. En sano tota kettuillakseni vaan se on vähän sellainen "huoh, mitä tuhlausta"-juttu mulle itselleni.