Eurovaalit (2009)

105 posts, 6 pages, 29,037 views

Displacer

#1 • • Edited Displacer
Europarlamenttivaalit järjestetään kaikissa EU-maissa 4.-7. kesäkuuta välisenä aikana. Vaalissa valitaan 27 jäsenmaasta edustajat EU-parlamenttiin vaalikaudelle 2009-2014.

Vaaleissa valitaan Euroopan parlamenttiin 736 edustajaa, josta Suomesta 13. Päättyvällä viisivuotiskaudella suomalaismeppejä oli yksi enemmän.

Suomessa varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 7. kesäkuuta. Ennakkoäänestys on kotimaassa 27.-30. toukokuuta ja 1.-2. kesäkuuta.

Kiinnostaako Eurovaalit? Meinaatko äänestää? Voiko äänestämällä vaikuttaa?

ylen vaalikone auttaa ehdokkaan valinnassa:
http://yle.fi/vaalikone09/vaalikone.php

mtv3:n vaalikone: (omasta mielestäni tässä oli kyllä huonosti asetetut kysymykset)
http://www.mtv3.fi/vaalikone/
Displacer

#2 • • Displacer
Itse meinasin josko ensimmäistä kertaa kävisi näissäkin äänestämässä. Vaalikone ehdotteli keskustalaisia ja yhtä perussuomalaista, pitää vielä tutustua tarkemmin ennen kuin päättää ketä äänestää...
#3 • • astaroth Guest
mä oon eläny vähän siinä vaikutelmassa että näissä piireissä olevat ehdokkaat ovat vielä hasardimpia, kuin eduskuntavaalien julkkisehdokkaat. mutta eiköhän sitä täytyne käyttää äänioikeuttaan ja yrittää arvata se vähiten huonoin vaihtoehto
Tyranoid

#4 • • Tyranoid FINRG
Vihreitä, vasureita ja kokoomusta ehdotteli vaalikone. Taitaa mennä mun ääni entiselle peliarvostelutoimittajalle.
akir0

#5 • • akir0 idleRPG champion 2009

Tyranoid, 11.5.2009 15:57:
Vihreitä, vasureita ja kokoomusta ehdotteli vaalikone. Taitaa mennä mun ääni entiselle peliarvostelutoimittajalle.

Kukas siellä on?
Coutsi

#6 • • Coutsi
Vasemmistoliittoa, RKP:tä ja keskustaa ehdotti. Missäs välissä mun kannan lähelle hiluttautunut RKP:n ehdokkaita?*hmph* *ding* Yleensä ne on kierretty kaukaa noissa vaalikoneen testeissä.

--
I dont want to live in Finland anymore, this is a land of Nazi pigs -Kari Peitsamo, Back in the DDR

wiwi

#7 • • Edited wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

akir0, 11.5.2009 16:11:
---
Tyranoid, 11.5.2009 15:57:

---

Kukas siellä on?

Jaana Pelkonen on valistunut veikkaukseni.

Aika hyvä skaala noissa ehdotetuissa puolueissa. :D

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

rose

#8 • • rose vakaasti epävakainen
Aion äänestää. Sain vaalikoneista, sekä ylen että mtv:n, juuri sen ehdokkaan, jota olisin muutenkin äänestänyt. Toimiiko eurovaaleissa muuten ääntenlaskenta samalla tavalla kuin eduskuntavaaleissa? Mua huolestuttaa äänestää vasemmistoliittoa, kun tässä tapauksessa haluan antaa ääneni juuri yhdelle tietylle henkilölle, enkä millekään vasemmistojäärälle. Eduskuntavaaleissahan äänet lasketaan jotenkin siihen tyyliin, että se menee ensisijaisesti puolueelle ja toissijaisesti ehdokkaalle. Tai mä muistelen jotain sen tyylistä. Pitää varmaan kavella jostain tietoa tästä asiasta *nauru* Ei taida olla lukion yhteiskuntaopit oikeen tuoreessa muistissa enää.

--
TwistedLife™ Amusement Park

Displacer

#9 • • Displacer

rose, 11.5.2009 16:37:
Aion äänestää. Sain vaalikoneista, sekä ylen että mtv:n, juuri sen ehdokkaan, jota olisin muutenkin äänestänyt. Toimiiko eurovaaleissa muuten ääntenlaskenta samalla tavalla kuin eduskuntavaaleissa? Mua huolestuttaa äänestää vasemmistoliittoa, kun tässä tapauksessa haluan antaa ääneni juuri yhdelle tietylle henkilölle, enkä millekään vasemmistojäärälle. Eduskuntavaaleissahan äänet lasketaan jotenkin siihen tyyliin, että se menee ensisijaisesti puolueelle ja toissijaisesti ehdokkaalle. Tai mä muistelen jotain sen tyylistä. Pitää varmaan kavella jostain tietoa tästä asiasta *nauru* Ei taida olla lukion yhteiskuntaopit oikeen tuoreessa muistissa enää.

tämmöstä:

http://yle.fi/uutiset/yleista/2009/05/eurooppalaiset_valitsevat_kesakuussa_edustajansa_EU-parlamenttiin_721474.html

Laskennan aluksi lasketaan kunkin vaaliliiton, vaaliliittoon kuulumattoman yksittäisen puolueen, yhteislistan sekä yksittäisen valitsijayhdistyksen saama äänimäärä koko maassa. Sitten jokaisessa ryhmittymässä ehdokkaat pannaan paremmuusjärjestykseen henkilökohtaisten ääniensä lukumäärän mukaan. Eniten ääniä saanut ehdokas saa ns. vertausluvukseen ryhmittymän koko äänimäärän. Toiseksi eniten ääniä kerännyt saa puolet, kolmanneksi tullut kolmasosan jne. Lopuksi kaikki ehdokkaat pannaan paremmuusjärjestykseen vertauslukujensa perusteella. EU-parlamenttiin valitaan tältä listalta järjestyksessä 13 ensimmäistä.
kuilu ja kummitus

#10 • • kuilu ja kummitus
Pitäis tehä sellanen vaalikoneen valintakone, jolla vois sit tsekkaa itellee sopivan vaalikoneen.

Nopea wikitys:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Europarlamenttivaalit
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_europarlamenttivaalit
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_europarlamenttivaalit_2009

Kandee muistaa, et demokratia toimii sitä paremmin, mitä useampi äänestää, ja vielä paremmin, mitä useampi ottaa selvää asioista, joista on kysymys. =) Demokratia ei ole yksimielisyyttä, se ei ole myöskään vedonlyöntiä, joten ota selvää, opi perusasiat ja äänestä sitä henkilöä, jonka uskot sinua parhaiten edustavan. Suomalaisuus ei tarkoita sitä, että mepin pitää sitten äänestää siten kuin Suomen kulloinenkin hallitus haluaa. Vähän sama kuin Tampereen kaupunginhallitus vaatisi tamperelaisia kansanedustajia äänestämään aina Tampereen hyväksi kokonaisuudesta viis. Europarlamentissa on muitakin edustajia, muitakin sosialisteja, kommunisteja, keskustalaisia, nationalisteja, kokkareita, jne, jotka voivat taas yhdessä ajaa Euroopan tasolla omia agendojaan.

wiki: Europarlamenttivaaleissa koko Suomi muodostaa yhden vaalipiirin. Ehdokkaita Suomessa järjestettävään europarlamenttivaaliin voivat asettaa rekisteröidyt puolueet sekä vähintään 2 000:n kannattajan valitsijayhdistykset. Suomessa on käytössä suhteellinen vaalitapa, kunnallis- ja eduskuntavaaleista tuttu d'Hondtin menetelmä.
---
2009 vaalien ainoan vaaliliiton solmivat (vuoden 2004 tapaan) kristillisdemokraatit ja perussuomalaiset, joilla on kummallakin 10 ehdokasta.
---
Kukaan Suomessa rekisteröityjen puolueiden tai valitsijayhdistysten ehdokkaista ei Euroopan parlamenttiin päästyään toimi siellä kansallisten puolueiden ehdoilla, vaan jokaisen ehdokkaan pitää liittyä monikansalliseen europarlamenttiryhmään tai jättäytyä itsenäiseksi. Itsenäiseksi jääminen heikentää edustajan saamaa taloudellista tukea. Euroopan parlamentin tarkoituksena on muodostaa yksi valtiollinen kokonaisuus, jossa parlamentin jäsenet työskentelevät 27 jäsenvaltionsa periaatteiden mukaan aatesuunniksi järjestäytyneitä sen lisäksi että edustavat vaalipiiriään.

Eurooppa on samassa talouskurimuksessa kuin muukin maailma, mitä rajoituksia taloudelle asetetaan? Ympäristökysymykset, sosiaaliset palvelut ja koulutus, maahanmuuttopolitiikka, äärinationalismin nousu ja siihen vastaaminen, EU'n laajentuminen ja EU-presidentti, nämä kaikki ovat lähiaikojen ongelmia, joita myös Euroopan parlamentissa puidaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_parlamentti

Paikkajakauma 2004–2009

* Euroopan kansanpuolueen (kristillisdemokraatit) ja Euroopan demokraattien ryhmä (EPP-ED) 285
* Euroopan sosialidemokraattisen puolueen ryhmä (PES) 215
* Euroopan liberaali- ja demokraattipuolueen ryhmä (ALDE) 102
* Unioni kansakuntien Euroopan puolesta -ryhmä (UEN) 44
* Vihreät/Euroopan vapaa allianssi -ryhmä (Greens/EFA) 42
* Euroopan yhtyneen vasemmiston konfederaatioryhmä/Pohjoismaiden vihreä vasemmisto (GUE/NGL) 41
* Itsenäisyys ja demokratia -ryhmä (IND/DEM) 24
* Sitoutumattomat (NI) 32

Maiden paikkamäärät

EU-mailla on paikkoja Euroopan parlamentissa seuraavasti 2009 vaaleihin saakka. Paikkajako ei vastaa suoraan väkilukua, vaan pienillä mailla on suhteessa enemmän paikkoja kuin suurilla.

* Saksa 99
* Ranska, Italia, Yhdistynyt kuningaskunta 78
* Espanja, Puola 54
* Romania 35
* Alankomaat 27
* Belgia, Tšekki, Kreikka, Unkari, Portugali 24
* Ruotsi 19
* Itävalta, Bulgaria 18
* Tanska, Slovakia, Suomi 14
* Irlanti, Liettua 13
* Latvia 9
* Slovenia 7
* Kypros, Viro, Luxemburg 6
* Malta 5

Suomalaiset edustajat

Vaalikaudella 2004–2009 Suomesta valittiin 14 edustajaa europarlamenttiin:

* Satu Hassi (vihr.)
* Ville Itälä (kok.)
* Anneli Jäätteenmäki (kesk.)
* Piia-Noora Kauppi (kok.)
* Eija-Riitta Korhola (kok.)
* Henrik Lax (r.)
* Lasse Lehtinen (sd.)
* Riitta Myller (sd.)
* Reino Paasilinna (sd.)
* Esko Seppänen (vas.)
* Alexander Stubb (kok.), Sirpa Pietikäisestä tuli EU-parlamentin jäsen Stubbin siirryttyä ulkoministeriksi.
* Hannu Takkula (kesk.)
* Kyösti Virrankoski (kesk.)
* Paavo Väyrynen (kesk.), Samuli Pohjamosta (kesk.) tuli Euroopan parlamentin jäsen 24.4.2007 Väyrysen siirryttyä ulkomaankauppaministeriksi.

Lisäksi Ari Vatanen valittiin Ranskasta UMP:n listalta.

Meitsillä siis taas piipahtaminen suurlähtystössä, ennakkoäänestys ulkomailla 27.–30. toukokuuta.

"Älä usko sananparsiin, älä usko perinteisiin.
Usko vasta kun olet itse tarkkaillut ja tarkoin harkinnut,
siihen mikä käy järkeen ja edistää yhteistä hyvää
ja elä sen uskosi mukaan."

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Displacer

#11 • • Edited Displacer
http://www.mtv3.fi/vaalikone/

tuossa vielä linkki myös MTV3:n vaalikoneeseen.

Oli kyllä harvinaisen huonosti asetetut kysymykset mielestäni. Vain muutama kysymys oli sellainen että sillä mitä ehdokkaat niihin vastaavat olisi mitään merkitystä siihen että kenet valitsen.

Suosittelen siis omalta osaltani ennemmin tuota ylen vaalikonetta...

edit:

vielä hesarin oma.
http://www.vaalikone.fi

ei yllä ylen tasolle mutta parempi kuin mtv3
kuilu ja kummitus

#13 • • kuilu ja kummitus

Tyranoid, 11.5.2009 21:20:
:D

Ei sentään... J.J. Kasvia meinasin.

Täytyy kyl myöntää, et ois leuka loxahtanu ja nakit lentäny nenästä ulos, jos oisit viel tohon sanonu, et "joo, pelkosen jaanaa änestän". Vaik ei sen koommin tunnetakaa.

Itse siis aion tukea tällä kertaa Vasemmistoliittoa, Esko Seppänen ei ole enää ehdolla, ja "toverit" tarttee komppausta laajalla rintamalla, ja löytyy ihan sopiva nuorempi ehdokaski, ja jopa vaalikoneet tyrkyttivät valintaani, mitä ei ole ennen kyllä tapahtunut; eli Jussi Saramo, 116, saa minun ääneni.

http://jussi.ehdolla.fi/

"Äänestä väärin!" ^__________^

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

wiwi

#14 • • Edited wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

---
wiwi, 11.5.2009 16:17:

Jaana Pelkonen on valistunut veikkaukseni.

---

:D

Haha, voisin väittää että oli läppä mutta ei ollut. :D Pelkonenhan on ollut Kokoomuksen ehdokkaana ainakin eduskuntavaaleissa ja eurovaaliehdokkaisiin en ole ehtinyt vielä tutustua. Mutta ihan myönteistä että veikkasin väärin.

Pelkosella on muuten sama tutkinto ja vieläpä samalta alalta kuin mitä olen itselleni hankkimassa, että on se muutakin tehnyt kuin juontanut peliohjelmaa. Mutta puoluekentällä sijoitutaan aika radikaalisti eri laidoille.

Oma ääneni menee sattumalta samalle kuin kuilun. Äänestin Saramoa jo eduskuntavaaleissa mutta sillon ei natsannut.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Tyranoid

#15 • • Tyranoid FINRG

wiwi, 11.5.2009 23:50:
Pelkosella on muuten sama tutkinto ja vieläpä samalta alalta kuin mitä olen itselleni hankkimassa, että on se muutakin tehnyt kuin juontanut peliohjelmaa. Mutta puoluekentällä sijoitutaan aika radikaalisti eri laidoille.

Ei sillä, on se varmaan ihan fiksu tyyppi, noin kokoomuslaiseksi ainakin. Mut ei kyl pysty sille puolueelle ääntä antamaan.
Epailija

#16 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Wexteen FTW!

P.S. Kuinka moni voi sanoa vääntäneensä Jussi Saramon kanssa kättä ydinvoima-asiosta Irc-gallerian gallupissa? _o/ I CANS!

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

kuilu ja kummitus

#18 • • kuilu ja kummitus

Vihreiden Jyrki Kasvi ehdotti, että yliopistojen pitäisi Suomessa saada rahoitus sen perusteella kuinka paljon ne onnistuvat synnyttämään yritystoimintaa.

Jee, jee. Vihreitä en äänestä, koska ääni voi mennä mihin suuntaan vaan, koska yhteinen nimittäjä on niinkin epämääräinen kuin "vihreys". Myöskin ryssineet sen verran hallitusvastuussa, et ei maistu enää.

--

Coutsi

#19 • • Coutsi

Täytyy kyl myöntää, et ois leuka loxahtanu ja nakit lentäny nenästä ulos, jos oisit viel tohon sanonu, et "joo, pelkosen jaanaa änestän". Vaik ei sen koommin tunnetakaa.

Itse siis aion tukea tällä kertaa Vasemmistoliittoa, Esko Seppänen ei ole enää ehdolla, ja "toverit" tarttee komppausta laajalla rintamalla, ja löytyy ihan sopiva nuorempi ehdokaski, ja jopa vaalikoneet tyrkyttivät valintaani, mitä ei ole ennen kyllä tapahtunut; eli Jussi Saramo, 116, saa minun ääneni.

http://jussi.ehdolla.fi/

"Äänestä väärin!" ^__________^

Pistetääs harkintaan. Tuosta puolueesta kuitenkin jotakuta äänestän, niin siinä olisi yksi vaihtoehto.

--
I dont want to live in Finland anymore, this is a land of Nazi pigs -Kari Peitsamo, Back in the DDR

Tyranoid

#20 • • Tyranoid FINRG

kuilun partaalla, 13.5.2009 10:11:
Vihreiden Jyrki Kasvi ehdotti, että yliopistojen pitäisi Suomessa saada rahoitus sen perusteella kuinka paljon ne onnistuvat synnyttämään yritystoimintaa.

Lähteenä siis kilpailevan ehdokkaan blogi. Olisi kiva kuulla lausunto kokonaisena ja asiayhteydessään.