Replying to Mixed In Key, käytätkö?:
En käytä enkä tuu käyttämään. DJ:llä ei ole kohta enää mitään arvoa, kun kone tekee kaiken DJ:n puolesta, samalla tippuu niidenkin arvo, jotka oikeasti tekee jotain.
Vinkkinä, jos et kuule mitkä biisit sopii yhteen harmonisesti, unohda koko homma, tai harjaannuta korva (esim Caron mainitsemalla tavalla), jos siihen on mahdollisuus.
En usko, että monenkaan vuosia soittaneen jukan tarvitsee puolustella esim. MIK:n käyttöä, nimittäin jos esim. Speukka ei usko, että minä osaan kyllä juuri ja juuri tsekata kiipparilla biisin keyn, niin minkäs sille mahtaa. ;)
Itse jokainen biisi jonka otan soittoon menee joko MIK:n läpi, tai sitten siinä on mukavan tuottajan/artistin tai labelin ystvällisesti laittamana jo key ja bpm ID tägissä, tai sitten vaan kuulen (ja luulen tsekkaamatta, joskus jopa oikein), että "tää menee varmaankin sen biisin kans tosi jees".
Promoja tulee silmät ja suut täyteen, postilaatikkoon jää joka kuukausi isompi prosentti täysin tsekkaamattomia, kun aika ei kertakaikkiaan riitä. Ne, jotka ehdin imasemaan, menee iTunesiin "tsekattavat" listalle odottamaan tähditystä (joka suurinpiirtein kertoo mitä teen milläkin biisillä, 1 tähti = roskiin = n. 90% imastuista, 2 = kuuntele vielä uusiks, 3 = ainakin radio settiin, 4&5 = livesettiin, tykkiä shittiä) ja sitä tsekkausta ennen yleensä laitan MIK:in läpi, että on kaikki tarvittava info esim. mahdollisimman nopeaan radiosetin tekoon. Silloin kun MIK on väärässä, niin senhän kuulee samointein niitä kahta biisiä melodia osista miksatessa, ja sitten pitää vain tehdä päätös vaihtaako biisin paikkaa jonnekin muualle, vai miksatako pidempään, eli vaihtaako vasta biiteillä jolloin ei-harmonisuus ei haittaa, tai sitten josko olisi hyvä pari esim. energian nostamiseen pystyvaihdolla.
Ei kenenkään tarvitse käyttää mitään apuvälineitä, mutta ei myöskään mielestäni ihmetellä tai alennella niiden käyttäjiä, koska käyttösyitä ja -tapoja on monia. Kaikki maailman teknologia hyppysissä ei silti tarkoita, että huono/kokematon DJ valitsee sen oikean biisin oikeaan hetkeen, tiesi sen keyn itse tsekkaamana tai MIK:n kertomana.