Mixed In Key, käytätkö?

83 posts, 5 pages, 47,306 views

Techa

Posts: 318

#61 • • Techa
Mksi hemmetissä jengi aina taistelee aiheesta kuin aiheesta
klubituksen sivuilla?? *pahis* ihme pätemisen tarve joillakin,,
(mut meitä on jos jonkin monenlaista tässä maailmassa)
ROUND 1...FIGHT!!!! *nauru* FINISH HIM..

Käytän MIK tarpeen mukaan,,
vaikkapa kyllä niitä "paita & perse" pareja
korva kuulollakin löytää..elementit ja rakenne jne..


-harraste tason nupinvääntäjä.

--
´klik klak bada bada klik klak boom!!

Axu-T

Posts: 427

#62 • • Axu-T
Hyödyllinen ja mielenkiintoinen keskustelunaihe joka tapauksessa. Kiinnostuin tuosta ilmaisesta Rapid Evolution 3 (linkki ekalta sivulta: http://www.mixshare.com/software.html) ja ajattelin testailla sitä tuotantoharrastuksen parissa.

Tuossa miksailussa taas on kivaa se vapaus ja luova toteuttaminen. Jos jaksaa merkata BPM ja sävellajitiedot ja menee niillä, niin eihän se asiaa huononna. Silti sellanen rento meininki on aika tärkeä pitää yllä.
lopez

Posts: 1,972

#63 • • lopez pahan päivän pakkasukko!
Heh, hauska viestiketju. Tosin joillain tuntuu asiayhteys lipsuneen jo "hieman" alkemian puolelle.
Ei se levyjen soittaminen sentään niin vakavaa ole.

Korvakuulolla on menty kaikki vuodet joka tuo muassaan tiettyä nöyrää ylpeyttä.
Eipä sen liiemmälti moiseen ole tarvetta ilmennyt ja vallan kattavasti on ehditty kikkailemaan kaiken maailman potikan vääntöä turhuuksiin saakka ja yhä vain vähenevissä määrin.

--
My life fades.... the vision dims.
All that remains are memories.
I remember a time of chaos.
Ruined dreams. This wasted land.

Paperino

Posts: 458

#67 • • Paperino Sam-El

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


---

---
Kertokaapas joku että mistä löydän camelot wheelissä = D ♯ MINOR:in? , eikös ton pitäisi olla kuitenkin D "ylennetty" minor?
---

Mahtaisikohan olla sama kuin Eb Minor?
---


*ding* tiedä siitä sitten, mistä tän bongasit?


Mun käsitykseni mukaan E-Flat Minor on sama asia kuin D-Sharp Minor, ainakin pianon koskettimilla (kitaran kaiketi voisi virittää eri lailla, siinä Ebm ja D#m olisivat eri asioita - mutta se on sitten ihan toinen keskustelunaihe). Eipähän tuossa wheelissä ole muitakaan sharpeja kuin jostain syystä F-Sharp. Samalla G-Flat puuttuu, koska on jo F-Sharp.

Toivottavasti tuosta sepustuksestani jotain tajusi :D
fi-do

Posts: 380

#68 • • fi-do

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


---

---

---
Kertokaapas joku että mistä löydän camelot wheelissä = D ♯ MINOR:in? , eikös ton pitäisi olla kuitenkin D "ylennetty" minor?
---

Mahtaisikohan olla sama kuin Eb Minor?
---


*ding* tiedä siitä sitten, mistä tän bongasit?
---

Mun käsitykseni mukaan E-Flat Minor on sama asia kuin D-Sharp Minor, ainakin pianon koskettimilla (kitaran kaiketi voisi virittää eri lailla, siinä Ebm ja D#m olisivat eri asioita - mutta se on sitten ihan toinen keskustelunaihe). Eipähän tuossa wheelissä ole muitakaan sharpeja kuin jostain syystä F-Sharp. Samalla G-Flat puuttuu, koska on jo F-Sharp.

Toivottavasti tuosta sepustuksestani jotain tajusi :D



Joo lähinnä tämä mysteeri tässä päätä vaivasi :D kiitos infosta :)
VicTor miKe

Posts: 268

#69 • • VicTor miKe
Jaahas tämäkin postaus hiljentynyt ton fightin jälkeen. Mutta asiaan, haluaisin varmistuksen yhdelle teorialle sävelkorkeuksista.

6% nosto bpm:ään tietää sävelkorkeuden nousemista puoliaskeleella ja tietysti sama homma toimii myös laskuun. Correct?

Periaatteessa alle 3% muutokset eivät vielä vaikuta sävelkorkeuteen, mutta 3% ja siitä ylimevät jo vaikuttavat, sillä seuraava puoliaskel onkin jo sitten lähempänä. Correct?

--
Bäng bäng!

golem

Posts: 1,395

#70 • • golem Golem

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:

Jaahas tämäkin postaus hiljentynyt ton fightin jälkeen. Mutta asiaan, haluaisin varmistuksen yhdelle teorialle sävelkorkeuksista.

6% nosto bpm:ään tietää sävelkorkeuden nousemista puoliaskeleella ja tietysti sama homma toimii myös laskuun. Correct?

Periaatteessa alle 3% muutokset eivät vielä vaikuta sävelkorkeuteen, mutta 3% ja siitä ylimevät jo vaikuttavat, sillä seuraava puoliaskel onkin jo sitten lähempänä. Correct?



jotain tuota suuruusluokkaa se taisi olla. Mut laskemiseen prosenttimäärä on eri. Parhaiten tämän saa tietää jos johonkin sekvensseriin lataa jonku soittimin, sit esim. Voxengo Span spektrianalysaattori plugarin, soittaa nuotin, kattoo spektrianalysaattorista perustaajuuden, sit nostaa sitä puoliaskeleelle ja kattoo analysaattoria, laskee puoliaskeleella ja jälleen kattoo.

Mitä tarkoitat tolla jälkimmäisellä lauseella?
VicTor miKe

Posts: 268

#71 • • Edited VicTor miKe

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


Mitä tarkoitat tolla jälkimmäisellä lauseella?



Että jos bpm muutos pysyy alkuperäisestä alle 3%, niin sävelkorkettakin voidaan pitää samana, jos muutos on 3 tai suurempi, niin silloin sävelkorkeuden voi jo ajatella muuttuneen. Alle 3% muutoksissa kannattaneen melkein käyttää "key lock" ominaisuutta jos vain kokoonpanosta sellainen löytyy.

Ps. Tämmöistä selkeää muunnoskaavaa mietin itsellene, helpottamaan miksauksien ja biisien tekoa.

Pps. Alkuperäiseen postaukseen vastatakseni, periaatteessa käytän, mutta en vain omista kyseistä ohjelmaa.

--
Bäng bäng!

kkalle

Posts: 2

#73 • • kkalle
Mut hei ei kellään sattus olemaan semmosta ongelmaa et ei suostu decodaa mp3 formaatissa ja vaikka kuinka vääntää waviin nii ei siltikään tunnu toimivan, yrittää kokoajan tyrkyttää Platinum Notes ohjelmaa ja sillä pitäis säätää itse biisien gainia jne..?
darudevil

Posts: 427

#74 • • darudevil Darude

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


6% nosto bpm:ään tietää sävelkorkeuden nousemista puoliaskeleella ja tietysti sama homma toimii myös laskuun. Correct?


Jep.


Periaatteessa alle 3% muutokset eivät vielä vaikuta sävelkorkeuteen, mutta 3% ja siitä ylimevät jo vaikuttavat, sillä seuraava puoliaskel onkin jo sitten lähempänä. Correct?


Kyllä vaikuttaa, aikalailla puolikkaan puoliaskeleesta, eli n. 50 senttiä, eli jos soitat tätä biisiä jonkun toisen kanssa, joka on tasan tunessa, 0%, 0 senttiä, niin soitat juurikin kahden nuotin välistä, ja takuulla kuuluu "riita" tai epätune. Jo 0,3% vaikuttaa sävelkorkeuteen, tai 0,1%, eli pitchin ollessa muualla kuin nollassa korkeus on aina jotain muuta kuin +/- 0. Kyse on vain siitä milloin tuo tunen ero kuulostaa kuulijan korvassa liian pahalta.

Itselläni on yleinen sääntö, etten soita enempää kuin 2bpm erillään olevia biisejä (jolloin tuo prosentti on 1,5 paikkeillä, esim. 128 > 130 = 1,6%, 136 > 138 = 1,5%), kun miksaan harmonisesti. Jo tuolloin kuulee tune-eron, mutta se kuulostaa vielä flangeriltä tai samantapaiselta kuin esimerkiksi kiksusyna, jossa eri oskillaattorit on tunettu vähän erikseen, jotta soundi on fätimpi tms.
VicTor miKe

Posts: 268

#75 • • Edited VicTor miKe

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


---

6% nosto bpm:ään tietää sävelkorkeuden nousemista puoliaskeleella ja tietysti sama homma toimii myös laskuun. Correct?
---

Jep.


---

Periaatteessa alle 3% muutokset eivät vielä vaikuta sävelkorkeuteen, mutta 3% ja siitä ylimevät jo vaikuttavat, sillä seuraava puoliaskel onkin jo sitten lähempänä. Correct?
---

Kyllä vaikuttaa, aikalailla puolikkaan puoliaskeleesta, eli n. 50 senttiä, eli jos soitat tätä biisiä jonkun toisen kanssa, joka on tasan tunessa, 0%, 0 senttiä, niin soitat juurikin kahden nuotin välistä, ja takuulla kuuluu "riita" tai epätune. Jo 0,3% vaikuttaa sävelkorkeuteen, tai 0,1%, eli pitchin ollessa muualla kuin nollassa korkeus on aina jotain muuta kuin +/- 0. Kyse on vain siitä milloin tuo tunen ero kuulostaa kuulijan korvassa liian pahalta.

Itselläni on yleinen sääntö, etten soita enempää kuin 2bpm erillään olevia biisejä (jolloin tuo prosentti on 1,5 paikkeillä, esim. 128 > 130 = 1,6%, 136 > 138 = 1,5%), kun miksaan harmonisesti. Jo tuolloin kuulee tune-eron, mutta se kuulostaa vielä flangeriltä tai samantapaiselta kuin esimerkiksi kiksusyna, jossa eri oskillaattorit on tunettu vähän erikseen, jotta soundi on fätimpi tms.



Ok, mutta eikös 6% ole melko tasan puoliaskeleen verran, joten sitä voi käyttää soveltaen joidenkin biisien kanssa? Mitäs mieltä olet tosta key lockin käytöstä, ylipääntänsä? Mulla, Seraton Itchissä menee sarjaan käytä varuksella. Itse pyrin korjaamaan sillä pieniä eroavaisuuksia, jotka tulevat juurikin pitchin säätämisestä.

--
Bäng bäng!

darudevil

Posts: 427

#76 • • darudevil Darude

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:

En käytä enkä tuu käyttämään. DJ:llä ei ole kohta enää mitään arvoa, kun kone tekee kaiken DJ:n puolesta, samalla tippuu niidenkin arvo, jotka oikeasti tekee jotain.

Vinkkinä, jos et kuule mitkä biisit sopii yhteen harmonisesti, unohda koko homma, tai harjaannuta korva (esim Caron mainitsemalla tavalla), jos siihen on mahdollisuus.


En usko, että monenkaan vuosia soittaneen jukan tarvitsee puolustella esim. MIK:n käyttöä, nimittäin jos esim. Speukka ei usko, että minä osaan kyllä juuri ja juuri tsekata kiipparilla biisin keyn, niin minkäs sille mahtaa. ;)

Itse jokainen biisi jonka otan soittoon menee joko MIK:n läpi, tai sitten siinä on mukavan tuottajan/artistin tai labelin ystvällisesti laittamana jo key ja bpm ID tägissä, tai sitten vaan kuulen (ja luulen tsekkaamatta, joskus jopa oikein), että "tää menee varmaankin sen biisin kans tosi jees".

Promoja tulee silmät ja suut täyteen, postilaatikkoon jää joka kuukausi isompi prosentti täysin tsekkaamattomia, kun aika ei kertakaikkiaan riitä. Ne, jotka ehdin imasemaan, menee iTunesiin "tsekattavat" listalle odottamaan tähditystä (joka suurinpiirtein kertoo mitä teen milläkin biisillä, 1 tähti = roskiin = n. 90% imastuista, 2 = kuuntele vielä uusiks, 3 = ainakin radio settiin, 4&5 = livesettiin, tykkiä shittiä) ja sitä tsekkausta ennen yleensä laitan MIK:in läpi, että on kaikki tarvittava info esim. mahdollisimman nopeaan radiosetin tekoon. Silloin kun MIK on väärässä, niin senhän kuulee samointein niitä kahta biisiä melodia osista miksatessa, ja sitten pitää vain tehdä päätös vaihtaako biisin paikkaa jonnekin muualle, vai miksatako pidempään, eli vaihtaako vasta biiteillä jolloin ei-harmonisuus ei haittaa, tai sitten josko olisi hyvä pari esim. energian nostamiseen pystyvaihdolla.

Ei kenenkään tarvitse käyttää mitään apuvälineitä, mutta ei myöskään mielestäni ihmetellä tai alennella niiden käyttäjiä, koska käyttösyitä ja -tapoja on monia. Kaikki maailman teknologia hyppysissä ei silti tarkoita, että huono/kokematon DJ valitsee sen oikean biisin oikeaan hetkeen, tiesi sen keyn itse tsekkaamana tai MIK:n kertomana.
darudevil

Posts: 427

#77 • • Edited darudevil Darude

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


Ok, mutta eikös 6% ole melko tasan puoliaskeleen verran, joten sitä voi käyttää soveltaen joidenkin biisien kanssa? Mitäs mieltä olet tosta key lockin käytöstä, ylipääntänsä? Mulla, Seraton Itchissä menee sarjaan käytä varuksella. Itse pyrin korjaamaan sillä pieniä eroavaisuuksia, jotka tulevat juurikin pitchin säätämisestä.


Jees, eli itse olen soittanut esim. 128 bpm A#m biisin 135 bpm Bm biisin kera, ja mätsää tosi hyvin, +5,5%, eli lähes koko yhden nuotin nosto. Toinen asia tietenkin on, että saattaa olla, että 128-biisi 135:na kuulostaa ohuelta tms, mutta jos soittaa molemmat esim. 132:na, niin silloin 128 ei ole niin paha enää, ja tuo 5,5% ero säilyy edelleen.

Itse vältän key lockin käyttöä niin paljon kuin pystyn, se vain saundaa aika huonolta about kaikilla softilla ja soittimilla, tosin viimeisimmät Traktorit jne on käyttiksiä hätätilanteessa, mutta pahemmin se syö informaatiota biisistä kuin huono mp3 pakkaus... Itse olen tehnyt niin, että olen säätänyt tuneen tulevan biisin, joka siis ohut EQ:lla, ja vaihtokohdassa vaihdan pois miksattavaan biisiin vastaavan korjauksen, eli aina soi "täysillä" ei-tunettu, johon ohuempi tuleva tai menevä biisi on tunettu, niin silloin esim. kickit ja muut soundit joissa napsua ja punchia ei kärsi. Hiffaatko mitä tarkoitan? Koko biisiä en muista soittaneeni key lock/master tempo päällä about ikinä.

Nimenomaan noita "pieniä eroavaisuuksia", jos ne on tarpeeksi pieniä, ehkäpä tuo 1,5%, ei mielestäni tarvitse korjata, eikä kannata, koska äänenlaadun kärsiminen on huomattavasti pahempi ongelma kuin noin mieto epävireys. IMO.
shapeshifter

Posts: 202

#78 • • shapeshifter Erikoismies.
Mä lopetin kokonaan MIK:n käytön kun mun päässä se lähinnä sotkee asioita, musiikin teoria tuli aikanaan opiskeltua suhteellisen laajasti ja soitossa olevista biiseista muistaa summittain, mitkä biisit menee yhteen. Tätä varten pidän suht pientä kirjastoa soitossa, joku ehkä 5-600biisiä. Tolla määrällä kyllä pärjää kivasti illan ja valinnanvaraakin on.
Ressiv

Posts: 1,582

#79 • • Ressiv

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:

Mut hei ei kellään sattus olemaan semmosta ongelmaa et ei suostu decodaa mp3 formaatissa ja vaikka kuinka vääntää waviin nii ei siltikään tunnu toimivan, yrittää kokoajan tyrkyttää Platinum Notes ohjelmaa ja sillä pitäis säätää itse biisien gainia jne..?



Siis mitäs sää yrität tehdä? Ei MIK ole mikään mp3-enkooderi, se Platinum Notes kylläkin on. Ja MIK tyrkyttää Platinum Notesia vain silloin kun biisi on masteroitu päin vittua (eli 99% kaikesta musiikista nykyään), se ei ole täysin sävelessä tai ohjelma voisi parantaa sen 'dynamiikkaa'
VicTor miKe

Posts: 268

#80 • • Edited VicTor miKe
Pakko vielä heittää juttua vähän asiaan liittyen. Oma tapani on parhaimmillaan, että käytän harmoonista miksausta, jos kappaleet sattuvat sen tarjoamaan. Muuten etsin muun tavan mixaukseen, esim etsin kohdan jossa toisessa biisissä ei ole juurikaan sävelkulkuja. Sama homma pätee myös tempoon ja tyylien sekoitteluun, kyllä melkein mitkä vaan biisit saa sekoitettua, kunhan vähän soveltaa. Paras kokonaisuus settiin tulee kuiteskin siitä, että miksauksessakin on vaihtelevuutta ja homma toimii kokonaisuutena. Puoliksi rutiineja ja puoliksi luovuutta :)

Elikkäs summa summarum, biisin avain on oiva työkaluja soittamisessa, mutta sitä ei pidä tuijottaa orjallisesti.

--
Bäng bäng!