Mixed In Key, käytätkö?

83 posts, 5 pages, 44,506 views

Caro²

Posts: 5,301

#41 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


Täh? Eli jos dj:n tavoitteena on saada tietoonsa että missä sävellajissa sen biisit soi, niin sen pitäis opiskella nuotit ja teknisten apuvälineiden käyttö on kiellettyä?


Oletko sie nyt kieltämässä sen apuvälineen käyttöä, vai miksi nostit "kieltämisen" esille *ding*


Mitä kaikkee sen pitäs siitä nyt sitten ymmärtää?


Jos mä sanon sulle, että miksaa trancebiisit viimosen noston jälkeen, jätä bassot eka minimiin, keskiäänet vähävajaa keskelle ja diskantti kello 10:een ja sitte nostelet siitä jokasen vaihdon samalla tavalla ylös - niin tekisitkö vuodesta toiseen vaihdot samalla tavalla, vai haluisitko opetella tekeen sen paremmin?


Pitäskö kaikkien ostaa piano himaan et ne pystyy varmistamaan ite et missä sävelessä ne biisit soi? Vai pitäskö kaikilla olla absoluuttinen sävelkorva? Saaks kitaran virittää mittarin avulla?


Ei, mutta saat vapaasti olla tyhmä ja vääntää selkeetä keissiä vastaan ihan vääntämisen ilosta.

EDIT:

Anteeks, mun on ihan pakko vääntää tää ratapalkista, kun ei se varmaan menis muuten mitenkään päin perille. Vähän sama kun tunkis ratapalkkia 10vuotiaan kundin perseeseen. Ei se sinne mahdu vaikka kuinka kivaa olis. (tää oli sarkasmia)

Sulla on apuväline miksata "harmonisesti" biisejä yhteen. Kiva juttu, sitä on ihan hyvä käyttää niin ei tule sitä klassista nuottien kaaossekamelskaa. Toi homma antaa sulle tasan yhden tavan ja keinon miksata harmonisesti biisejä yhteen. Tää saattaa olla monella kauhee paljastus, mutta niitä voi miksata muutenkin, riippuen käytetäänkö siellä biiseissä esm vaikka kvintti-sointuja (= avoimia sointuja missä ei ole kolmosnuottia käytetty joka määrittää duurin tai mollin). seiska, kutos, sus2, sus4, ja ties mitä juttuja.

Sitten kun on sitä turhaa musiikin teoriaa mukana, niin noita vaihtoja voi jopa suunnitella ja kokeilla siltäpohjalta, että itse muodostat noita spesiaalimpia sointuja kahden keskenään sopivan biisin avulla, joiden soinnutus täydentää toisiaan - ei pelkästään sitä, että Am istuu C-duurin kanssa yhteen ja sellasta.

Musiikin teoria on DJ:lle yhtä vieras apuväline, kuin biittimiksaaminen kitaransoittajalle. Molemmille olisi hyötyä toistensa osaamisalueista; ei kuitenkaan mitenkään radikaalisti, mutta olisi kumminkin.

Oikeiden instrumenttien, musiikin harrastamisen ja soittamisen hyöty dj:lle olisi sävelkorvan tarkentuminen (erot pitchissä tulis selkeemmin esille joka auttaa myös tossa harmonian hanskaamisessa), sävellajien ja sointujen hanskaaminen auttais taas harmonisen miksauksen laajentamisessa. Hallittu biittimiksaamisen kiilaus tai laahaus taas auttais vaihtojen tekemisessä mielenkiintosemmaksi.

Normimuusikolle levyjen biittaus taas tarkentaa biittikorvaa eikä vahingossa tapahtuvaa laahausta tai kiilausta tapahdu enää niin usein - se on yllättävän iso ongelma bändisoittajille, koska ne harvemmin joutuu kuuntelemaan niin tarkasti missä biitti menee. Rumpaleilla tää harvemmin on ongelma kuitenkaan.

EDIT2:

Mutta joo, ei se o laisinkaan pakollista. Parempi että nauttii siitä mitä tekee, eikä tee elämästä turhaa liian vaikeeta :) (se ei ollu sarkasmia)
remotion

Posts: 5,283

#42 • • remotion nostatus guru

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


Sulla on apuväline miksata "harmonisesti" biisejä yhteen. Kiva juttu, sitä on ihan hyvä käyttää niin ei tule sitä klassista nuottien kaaossekamelskaa. Toi homma antaa sulle tasan yhden tavan ja keinon miksata harmonisesti biisejä yhteen. Tää saattaa olla monella kauhee paljastus, mutta niitä voi miksata muutenkin, riippuen käytetäänkö siellä biiseissä esm vaikka kvintti-sointuja (= avoimia sointuja missä ei ole kolmosnuottia käytetty joka määrittää duurin tai mollin). seiska, kutos, sus2, sus4, ja ties mitä juttuja.


kaikki nuo sävelasteikot, soinnut ja niiden poikkeukset näyttää ammattimuusikko alle tunnissa. Ainakin mulle näytti. No muistaako niitä sitten aina, joku muistaa minä en.

Ite tulee ainakin heitettyä cd-r:n kansiin biisien abaut bpm ja key, aivan samoin kun niiden nimet ja remiksitkin.
helpottaa ja nopeuttaa selailua ja öögailua jos on nuppi jumissa.

Onko silti niiden mukaan soitettava? Ei todellakaan. Ja jos vaan sävelkorvan ja rytmipolven omistaa niin kyllähän mielenkiintoisimpia vaihtoja tulee kun musiikki vie setin aikana mennessään ja vaihdot tekee intuitiolta. :)


Mutta joo, ei se o laisinkaan pakollista. Parempi että nauttii siitä mitä tekee, eikä tee elämästä turhaa liian vaikeeta :) (se ei ollu sarkasmia)



Tästä oon aivan samaa mieltä. Vielä ku ois enemmän kavereita jotka soittelis musaa ni tulis useammin itsekin tartuttua levyihin. :)
Caro²

Posts: 5,301

#43 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


Onko silti niiden mukaan soitettava? Ei todellakaan. Ja jos vaan sävelkorvan ja rytmipolven omistaa niin kyllähän mielenkiintoisimpia vaihtoja tulee kun musiikki vie setin aikana mennessään ja vaihdot tekee intuitiolta. :)



Intuitiosa on se kiva puoli, että sillon tehdään sitä mitä osataan tietämättä. Mutta jos sen saa vielä analysoitua ja myöhemmin tiedostettua - niin siinä ollaan ihan uudella oppimisen polulla; paremmaksi siinä mitä tekee.
remotion

Posts: 5,283

#44 • • remotion nostatus guru

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


---

Onko silti niiden mukaan soitettava? Ei todellakaan. Ja jos vaan sävelkorvan ja rytmipolven omistaa niin kyllähän mielenkiintoisimpia vaihtoja tulee kun musiikki vie setin aikana mennessään ja vaihdot tekee intuitiolta. :)
---


Intuitiosa on se kiva puoli, että sillon tehdään sitä mitä osataan tietämättä. Mutta jos sen saa vielä analysoitua ja myöhemmin tiedostettua - niin siinä ollaan ihan uudella oppimisen polulla; paremmaksi siinä mitä tekee.



Totta, oppia ikä kaikki. Ja parhaiten oppii jos tykkää siitä mitä "opiskelee". :)
ttomi

Posts: 101

#45 • • ttomi

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


---
Osaisko joku neuvoa, miten rapid evolutionin tuloksia luetaan camelot wheelissä? RE ei näytä siis noita numeroita, vaan pelkät kirjaimet ja #.
Esim. D#m, G, Cm, A#
---


Ite tuli mielenkiinnosta ladattua kyseinen softa eilen. Asetuksia muokkaamalla saa keycodet näkyviin sieltä yläpalkista, kun klikkailet hiiren oikealla napiskal.. :)

(btw vaikuttas imo paremmalta mitä mixed in key.)



Kiitos todella paljon !
Jussi Soro

Posts: 6,385

#46 • • Edited Jussi Soro choon!

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


Tää saattaa olla monella kauhee paljastus, mutta niitä voi miksata muutenkin, riippuen käytetäänkö siellä biiseissä esm vaikka kvintti-sointuja (= avoimia sointuja missä ei ole kolmosnuottia käytetty joka määrittää duurin tai mollin). seiska, kutos, sus2, sus4, ja ties mitä juttuja.


No noitahan onkin konemusassa ihan kauheesti! Soita mulle yks vaihto nauhalle joka menee sus2:ssa. Pointti: biisit on aina perussävelessä, ainakin 99%.

Sitten kun on sitä turhaa musiikin teoriaa mukana, niin noita vaihtoja voi jopa suunnitella ja kokeilla siltäpohjalta, että itse muodostat noita spesiaalimpia sointuja kahden keskenään sopivan biisin avulla, joiden soinnutus täydentää toisiaan - ei pelkästään sitä, että Am istuu C-duurin kanssa yhteen ja sellasta.


Joo no jos sitä haluaa koittaa niin mikäs siinä, mut ei siihen kyl mitään teorianosaamista tarvita. Korvalla sä kuulet ton sata kertaa helpommin kuin lukemalla teoriaa.

Musiikin teoria on DJ:lle yhtä vieras apuväline, kuin biittimiksaaminen kitaransoittajalle. Molemmille olisi hyötyä toistensa osaamisalueista; ei kuitenkaan mitenkään radikaalisti, mutta olisi kumminkin.


No hyvin vähän. Kyllä sillä kitaristilla pitää rytmitaju olla kunnossa vaikkei tekninen biittimiksaaminen onnistuisikaan, ihan samoin dj pystyy kuuntelemaan itse että kuulostaako vaihto pahalta vaikkei musiikin teoriasta mitään tajuaisikaan.

Oikeiden instrumenttien, musiikin harrastamisen ja soittamisen hyöty dj:lle olisi sävelkorvan tarkentuminen (erot pitchissä tulis selkeemmin esille joka auttaa myös tossa harmonian hanskaamisessa), sävellajien ja sointujen hanskaaminen auttais taas harmonisen miksauksen laajentamisessa. Hallittu biittimiksaamisen kiilaus tai laahaus taas auttais vaihtojen tekemisessä mielenkiintosemmaksi.

Normimuusikolle levyjen biittaus taas tarkentaa biittikorvaa eikä vahingossa tapahtuvaa laahausta tai kiilausta tapahdu enää niin usein - se on yllättävän iso ongelma bändisoittajille, koska ne harvemmin joutuu kuuntelemaan niin tarkasti missä biitti menee. Rumpaleilla tää harvemmin on ongelma kuitenkaan.


Joo nyt ollaan samaa mieltä, mutta ei tää enää liitykään johonkin teorian opetteluun. Ei sillä, kyllähän toi korva kehittyy ihan samalla tavalla niitä levyjäkin soittamalla ja kuuntelemalla monipuolisesti musiikkia.

Mutta joo, ei se o laisinkaan pakollista. Parempi että nauttii siitä mitä tekee, eikä tee elämästä turhaa liian vaikeeta :) (se ei ollu sarkasmia)


Näinpä. On siis ihan turha tulla foorumille heittämään että "Menkääpäs pojjat soittamaan ihan oikeita instrumentteja jonnekin oppilaitokseen, opiskeleen sillee kansankielellä nuotit ja soinnut ja niiden yhteensopivuudet - helpottaa sitten hiukan tuo miksauspuolikin". Se kun kuulostaa vaan arrogantilta pätemiseltä. Mä tiedän uskomattoman hyviä dj:tä ja tuottajia jotka ei tajua musiikin teoriasta yhtään mitään, joten sen tunteminen ei todellakaan ole mitenkään elinehto. Kyllä tässä hommassa vaan edelleen vaikuttaa aika vahvasti oma lahjakkuus ja musamaku. Noita ei voi opiskella teoriakirjasta.

edit: quote kuntoon
Caro²

Posts: 5,301

#47 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


No noitahan onkin konemusassa ihan kauheesti! Soita mulle yks vaihto nauhalle joka menee sus2:ssa. Pointti: biisit on aina perussävelessä, ainakin 99%.


No miepä tsekkaan jossain vaiheessa jos vaan mitenkään kerkeen. En o kotona soitellu yhtä kertaa lukuunottamatta noin 1,5vuoteen mitään.


Joo no jos sitä haluaa koittaa niin mikäs siinä, mut ei siihen kyl mitään teorianosaamista tarvita. Korvalla sä kuulet ton sata kertaa helpommin kuin lukemalla teoriaa.


Se on ihan totta, mutta sun on ensiks tiedettävä, että se mitä kuulet on olemassa. Aika muusikkovelho saa olla, että ymmärtää kuulemaansa ymmärtämättä mitä se on.


Ei sillä, kyllähän toi korva kehittyy ihan samalla tavalla niitä levyjäkin soittamalla ja kuuntelemalla monipuolisesti musiikkia.


ei kehity. Dj:llä kehittyy rytmitaju pääosin, ei muusikon ominaisuudet. Muusikon puolelta kehittyy välttävä taju ymmärtää mikä vaihto ei suju "harmonisesti" ja mikä ei. Ja se on todellakin vain välttävä ymmärrys aiheeseen.

Sun pitää soittaa todella todella kauan, enneko voidaan puhua minkäänlaisesta laajemmasta ymmärryksestä, kuin mitä toi välttävä pitää sisällään. Kun ajatuksissasi kaivat niitä esimerkki-dj:tä jotka on niin valtavan hyviä, niin mietippä ne taustatiedot aina kunkin kohdalta erikseen. Kauanko soittanut, onko taustalla muuta musiikillista harjotusta.


Näinpä. On siis ihan turha tulla foorumille heittämään että "Menkääpäs pojjat soittamaan ihan oikeita instrumentteja jonnekin oppilaitokseen, opiskeleen sillee kansankielellä nuotit ja soinnut ja niiden yhteensopivuudet - helpottaa sitten hiukan tuo miksauspuolikin". Se kun kuulostaa vaan arrogantilta pätemiseltä.


Ei se ole mitään pätemistä, kun taustalla on ihan selkeet faktat. Kuka tahansa jolla on vähäänkään älliä päässä, ei lähde kieltämään etteikö instrumenttipuolen musiikin harrastaminen antais huomattavasti enemmän eväitä dj-puolen harrastukseen kuin mitä "pystymetsästä" revityllä henkilöllä on.


Mä tiedän uskomattoman hyviä dj:tä ja tuottajia jotka ei tajua musiikin teoriasta yhtään mitään, joten sen tunteminen ei todellakaan ole mitenkään elinehto.


Mä tiedän uskomattoman hyviä muusikoita, artisteja ja tuottajia - jotka todennäkösesti on etevämpiä, monipuolisempia ja parempia kuin nimettömät tuottajat joista puhut :)

Niin, ja offtopik. kyllähän sun nyt viidessätoistavuodessa pitäs oppia yhtä ja toista ilman koulujakin.. jopa ne asiat, mitkä joko itseopiskelulla tai opetettuna hanskaa kolmessa vuodessa.


Kyllä tässä hommassa vaan edelleen vaikuttaa aika vahvasti oma lahjakkuus ja musamaku. Noita ei voi opiskella teoriakirjasta.


Jep. Ja teoriaa ja muuta musajuttua opiskelemalla noistakin kyvyistä ja lahjakkuuksista voisi saada uskomattoman paljon enemmän irti. Vai väitäkkö ettei saisi :)
Jussi Soro

Posts: 6,385

#48 • • Jussi Soro choon!

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


Se on ihan totta, mutta sun on ensiks tiedettävä, että se mitä kuulet on olemassa. Aika muusikkovelho saa olla, että ymmärtää kuulemaansa ymmärtämättä mitä se on.


täh? mitä? tietää että se mitä kuulet on olemassa? Mitä sä oot polttanut? Enkö mä kuule oikein jos mun mielestä kuulostaa hyvältä?

ei kehity. Dj:llä kehittyy rytmitaju pääosin, ei muusikon ominaisuudet. Muusikon puolelta kehittyy välttävä taju ymmärtää mikä vaihto ei suju "harmonisesti" ja mikä ei. Ja se on todellakin vain välttävä ymmärrys aiheeseen.


Melkoinen understatement. Mites ne kaikki sadat muusikot jotka on alkanu tekeen musiikkia ilman et ne on osannu soittaa niiden soitinta lainkaan? Ne on ajan mittaan kehittyny paremmaks, eikä oo lukenu siin välissä yhtään teoriaa. Marshall Jefferson kehitti housemuusikin, mutta ei osannut soittaa mitään soitinta. Ekaa kertaa pystyi kirjoittamaan omia ideoitaan nauhalle kun koneet tuli ja pystyi hidastaan sekvensseristä tahdin niin hitaaks että sekin osui nuotteihin.

Sun pitää soittaa todella todella kauan, enneko voidaan puhua minkäänlaisesta laajemmasta ymmärryksestä, kuin mitä toi välttävä pitää sisällään. Kun ajatuksissasi kaivat niitä esimerkki-dj:tä jotka on niin valtavan hyviä, niin mietippä ne taustatiedot aina kunkin kohdalta erikseen. Kauanko soittanut, onko taustalla muuta musiikillista harjotusta.


Ei se teorian lukeminen kehitä sitä soittotaitoa yhtään sen enempää. Sen oppii kun oppii, ja suurin osa harjoittelusta on ihan raakaa työtä. Jotkut hiffaa nopeemmin, jotkut ei tajua koskaan. Jotkut luulee hiffaavansa ja alkaa pätemään klubituksella.

Ei se ole mitään pätemistä, kun taustalla on ihan selkeet faktat. Kuka tahansa jolla on vähäänkään älliä päässä, ei lähde kieltämään etteikö instrumenttipuolen musiikin harrastaminen antais huomattavasti enemmän eväitä dj-puolen harrastukseen kuin mitä "pystymetsästä" revityllä henkilöllä on.


Mä oon oppinu kuilulta sen, et aina kun joku kertoo taustalla olevan ihan selkeitä faktoja, niin niitä voi pyytää pöytään. Haluan nyt ne selkeät faktat.

Tosin, olen tosta ylläolevasta aivan samaa mieltä. Instrumentin soitosta ja musiikin harrastamisesta on hyötyä dj-puolen harrastuksessa. Tästähän me ei oltu eri mieltä missään vaiheessa.

Vaan siitä, että musiikin teorian opiskelu ei ole mikään itseisarvo dj:lle. Se kaveri, joka käyttää Mixed In Keytä selvittääkseen biisiensä sävellajin on hiffannut ainakin sen, että biisien on hyvä olla harmonisesti toisiinsa miksattuja. Nyt sen pitää viel hiffata et miten miksataan, millaset biisit sopii yhteen ja miten rakennetaan hyvä setti. Miksausopintoja varten kannattanee sun mielestä käydä varmaan miksaajan ammattitutkinto, biisien opiskelua varten popjazz-konservatorioon ja setin rakentamiseks teatterikorkea. Ei sillä, varmasti noista kaikista olis apua dj-uralle.
fi-do

Posts: 380

#49 • • Edited fi-do
itselleni toi MIK on vielä kohtalaisen uusi tuttavuus, latasin netistä jonkun ilmais version ja on sitä nyt tullu käyteltyä ns. "ensiapuna" varsinkin uusien/tuntemattomien biisien kanssa. tässä on tullu huomattua myös se että yhteinen/viereinen sävellaji ei riitä ja pidänkin tärkeämpinä seikkoina biisien yhteensopivuuden kannalta sitä että miten menee ajotukset, minkälainen "meininki" biisissä on ja että bpm olis kohtalaisen samoissa. sit on vielä se tärkein juttu eli dj:n soittotaito tuoda seuraavaa biisiä sisään (myös muillakin tavoilla kuin "perusvaihdoilla") minkä oppii vaan harjoittelun/kokeilujen kautta. (itsellä ainakin vielä vähän hakusessa)
eli lyhyesti vois sanoa että tulee n.50% käytettyä mut enemmän ehkä kuitenkin arvostan kykyä soitella ihan oldschool tyylillä randomina pelkkää kuuloa käyttäen :)

ps. yhden setin olen saanut kasaan missä melkein koko tracklist koottu MIK:llä

http://klubitus.org/musiikki.php?id=8274
Caro²

Posts: 5,301

#50 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


---

Se on ihan totta, mutta sun on ensiks tiedettävä, että se mitä kuulet on olemassa. Aika muusikkovelho saa olla, että ymmärtää kuulemaansa ymmärtämättä mitä se on.
---

täh? mitä? tietää että se mitä kuulet on olemassa? Mitä sä oot polttanut? Enkö mä kuule oikein jos mun mielestä kuulostaa hyvältä?


Oliko sulla musiikki"opintoja" takana muutakin kun ne parituhatta trancelättyä?

Mä en kyl tajua mikä tässä aiheessa on sulle niin vaikee sisäistää, väännätkö vaan ihan vääntämisen ilosta. No, otetaan nyt taas vähän kielikuvaa, niin tajuut:

Syöt pullaa: Se on hyvää - tiedät, että pulla on hyvää.
Tiedät pullan ainesosat ja missä järjestyksessä osat laitetaan kasaan - Osaat ite tehä hyvää pullaa.







ei kehity. Dj:llä kehittyy rytmitaju pääosin, ei muusikon ominaisuudet. Muusikon puolelta kehittyy välttävä taju ymmärtää mikä vaihto ei suju "harmonisesti" ja mikä ei. Ja se on todellakin vain välttävä ymmärrys aiheeseen.
---

Melkoinen understatement. Mites ne kaikki sadat muusikot jotka on alkanu tekeen musiikkia ilman et ne on osannu soittaa niiden soitinta lainkaan? Ne on ajan mittaan kehittyny paremmaks, eikä oo lukenu siin välissä yhtään teoriaa. Marshall Jefferson kehitti housemuusikin, mutta ei osannut soittaa mitään soitinta. Ekaa kertaa pystyi kirjoittamaan omia ideoitaan nauhalle kun koneet tuli ja pystyi hidastaan sekvensseristä tahdin niin hitaaks että sekin osui nuotteihin.


Melkonen overstatement. Kirjoitampa sun aikasemman väitteen tähän puhtaaksi ja tiivistetyksi. Kommentoi sitten uudestaan:


DJ:n ymmärrys musiikista, soinnutuksesta ja muusta "teoriadiipadaapasta" kehittyy samalla tavalla kuin henkilö joka opiskelee sitä soittamista ihan oikeilla instrumenteillä. Mä väitän, että asia ei todellakaan ole näin ja sinä väität kahden esimerkin perusteella, että asia on näin.

Otetaanko tuohon mukaan nyt se aikajana mistä puhuin jo aikasemminkin: 15 vuodessa sun pitäskin oppia ne asiat, mitkä asiaan perehtyvä joka omatoimisesti tai opetettuna hanskaa kolmessa vuodessa.

Mä haluisin kuulla noiden sun kuninkaiden ensimmäisiä musatuotoksia, eiköhän ne o aika järjetöntä skeidaa siinä missä lähestulkoon kaikilla muillakin jotka ei osaa laittaa basslineä samaan vireeseen instrumenttien kanssa. Mä en viitsi edes alkaa nimeämään, mutta voisin latoa tiskiin tän päivän tunnetuista suomalaisista dj/tuottajanimistä aika monta joiden ensimmäisiä jakoon (tai ainakin mulle) laittamissa biiseissä ei ole harmoniasta tietoakaan - ja nyt puhutaan vieläpä ihan yksittäisistä biiseistä, ei edes mistään levyjen vaihdosta.. Sellanen ihminen, joka olis soittanu jotain instrumenttia ja kävis tekee musaa, ei todellakaan tekis epäharmonista biisiä..



Sen oppii kun oppii, ja suurin osa harjoittelusta on ihan raakaa työtä. Jotkut hiffaa nopeemmin, jotkut ei tajua koskaan. Jotkut luulee hiffaavansa ja alkaa pätemään klubituksella.


No sun kannattais olla sitten hiljaa ja lopettaa se turhanpäivänen päteminen, jos et ihan perusasioita musiikista ja sen teorian hyödyntämisestä ymmärrä. Tän uskallan väittää ihan vaan sen takia, että väännät niin simppeliä asiaa vastaan kuin: "Jos opiskelet musiikkia muutenkin kuin levyjä soittamalla, saat huomattavasti enemmän irti melodisesta miksaamisesta ja pystyt miksaamaan monipuolisemmin kuin mitä mixed in key antaa myöten".



Mä oon oppinu kuilulta sen, et aina kun joku kertoo taustalla olevan ihan selkeitä faktoja, niin niitä voi pyytää pöytään. Haluan nyt ne selkeät faktat.


1) Musiikkia ja sen teoriaa opiskelemalla hallitset sen osa-alueen paremmin kuin levyjä soittamalla ja saat enemmän irti myös perustyökalu mixed-in-key:stä.
2) Levyjen ja musan pelkkä kuuntelu ei paranna sun musiikillista osaamista juurikaan - se laajentaa sun musiikkitietämystä.
3) Levyjen biittimiksaus tarkentaa sun rytmikorvaa instrumenteilla soittamista enemmän
4) Musiikin soittaminen (instrumenteilla) parantaa sun sävelkorvaa paremmin kuin levyjen soittaminen


Vaan siitä, että musiikin teorian opiskelu ei ole mikään itseisarvo dj:lle.


En ole niin väittänytkään. Oot vaan vetäny herneet nenään mun kommentista ja ottanut 100% jyrkän kannan siihen mitä sanoin. Tässä on se mitä sanoin ihan aluksi:


Karo wrote:
Menkääpäs pojjat soittamaan ihan oikeita instrumentteja jonnekin oppilaitokseen, opiskeleen sillee kansankielellä nuotit ja soinnut ja niiden yhteensopivuudet - helpottaa sitten hiukan tuo miksauspuolikin :)


En tajua miten tota asiaa vastaan voi vääntää. Tajuatko ite?


Se kaveri, joka käyttää Mixed In Keytä selvittääkseen biisiensä sävellajin on hiffannut ainakin sen, että biisien on hyvä olla harmonisesti toisiinsa miksattuja.


En väitä vastaan. Selkee keissi. Sellasella lisähuomiolla, että todennäkösesti usein mixed-in-keytä käyttävä ei o vähäisimmissäkään määrin kiinnostunu biisin sävellajista, vaan nimenomaan noista kirjain- ja numeroyhdistelmistä joita tossa työkalussa käytetään.


Miksausopintoja varten kannattanee sun mielestä käydä varmaan miksaajan ammattitutkinto, biisien opiskelua varten popjazz-konservatorioon ja setin rakentamiseks teatterikorkea. Ei sillä, varmasti noista kaikista olis apua dj-uralle.


Joo, kaikista muista paitsi teatterikorkeasta.




Juhgu Wrote
---
ei kehity. Dj:llä kehittyy rytmitaju pääosin, ei muusikon ominaisuudet. Muusikon puolelta kehittyy välttävä taju ymmärtää mikä vaihto ei suju "harmonisesti" ja mikä ei. Ja se on todellakin vain välttävä ymmärrys aiheeseen.
---
Melkosen herjan heitit. Tostahan vois joku tosikkomuusikko vetää vaikka herneen nenäänsä. Musiikkia opiskellessa käsitellään kyllä vähän monimutkaisempia juttuja kuin että meneekö DJ:n soittamat 2 biisiä päällekkäin harmonisesti vai ei. Harmonisen vaihdon kuulemiseen ei mun tietääkseni tarvi muuta kuin joten kuten toimivan sävelkorvan - vai onko se jotain diippiäkin tiedettä mistä en ole perillä? Jos, niin olis kiva kuulla lisää.


Miks sekotat nyt muusikon ja dj:n keskenään - ja sitten puhut pelkästään dj:n soittamasta kahdesta biisistä? Ihan eri asiat on nyt käsillä.

Joo, kahden biisin harmoniseen soittamiseen ei tarvita muuta kuin toimiva sävelkorva - mutta jos se sävelkorva on treenattu sävelkorva, kuulet paljon pienemmän pitch-eron. Vasta-alkaja harmonisessa miksaamisessa "päästää läpi" paljon "epäsopivamman" vaihdon, kuin kauemmin homman kanssa pelannut - ihan niinkun kaikessa muussakin.

Tosikkomuusikot tekee sitten taas musiikkia, missä tarvitaan sitä harmonista tajua hiukan enemmän. Mutta jos nyt puhutaan tosta musiikin tekemisestä. Niin sellanen perusmuusikko takoo välibassoa samalta soinnun perusnuotilta, kun taas vähän enemmän musaa tehnyt osaa ottaa jopa sinne bassolinjaan muitakin nuotteja. Musiikkia opiskellut henkilö osaa todennäkösesti tehdä toimivamman bassolinjan pienemmällä "kokemuksella" kuin henkilö joka ei o asiaan perehtynyt. Ihan perusloogista juttua, eiks vaan :)


Joo, mut mikään elinehto se ei edelleenkään ole, niin kuin ei teoria-asiat yleensäkään (vaikka niiden opettajat toki tykkää niin väittää). Onhan niitä kitaristejakin jotka soittaa muut suohon muttei osaa lukea nuotteja.


Tässä laitetaan kokoajan vastakkain sellaset henkilöt jotka osaa teorian ja sellaset henkilöt jotka osaa tekniikan. Mitäs jos nää kaks asiaa vaikka yhdistäis. Siitä vois saada aika kovanluokan soittajan, niitäkin löytyy muuten jonkun verran; jotka hallitsee sekä teorian, että tekniikan.

Se on aika yks ja sama miten se teoria vedetään räpylään vuosien varrella, mutta jos sulla ei o minkäänlaista käsitystä teoriapuolesta - oli se sitten tiedostettua tai tiedostamatonta, niin ei se homma vaan ota onnistuakseen.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#51 • • Edited Jussi Soro choon!

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


Oliko sulla musiikki"opintoja" takana muutakin kun ne parituhatta trancelättyä?


No on mulla vähän. 10 vuotta soitin viulua, 7 pianoa, musiikkikoulu suoritettuna, musiikin teoriasta 3/3 + kontrapunkti. Tän jälkeen sitten random bändeissä ja nyt on dj-hommia hiukka reilu 10 vuotta takana + tuottajana about 10 julkaistua raitaa.

Mä en kyl tajua mikä tässä aiheessa on sulle niin vaikee sisäistää, väännätkö vaan ihan vääntämisen ilosta.


En väännä vääntämisen ilosta, vaan väännän sun ylimielistä "kattokaas pojat ku vanha setä tulee vähän pätemään" -mentaliteettia vastaan. Musiikin teorian opiskelu ei ole missään nimessä itseisarvo hyvälle soittamiselle. Siitä voi olla ollekin hieman hyötyä, suurimmaksi osaksi se on vain ajanhukkaa.

No, otetaan nyt taas vähän kielikuvaa, niin tajuut:

Syöt pullaa: Se on hyvää - tiedät, että pulla on hyvää.
Tiedät mitä pullassa on ja kuinka paljon - Osaat ite tehä hyvää pullaa.


Ohhoh. Sä oot nyt itekin hukannu alkuperäisen pointtis. Sun pointtis oli se, ettei kukaan osaa tehdä pullaa ellei oo käyny leipuriopintoja. Pullan tekeminen ohjeesta on huijausta, ja sä et ikinä opi tekemään hyvää pullaa jos teet ohjeesta, koska se ohje on rajoittunut. Mut mitäs jos se pulla on hyvää?

Melkonen overstatement. Kirjoitampa sun aikasemman väitteen tähän puhtaaksi ja tiivistetyksi.


Että mä sitten rakastan kun mun väitteet kirjoitetaan "puhtaaksi" siten kun mä oon ne tarkoittanut :) Aina kun en itse tajua mitä kirjoitan.

Kommentoi sitten uudestaan:


Oh, yes I will
[/quote]DJ:n ymmärrys musiikista, soinnutuksesta ja muusta "teoriadiipadaapasta" kehittyy samalla tavalla kuin henkilö joka opiskelee sitä soittamista ihan oikeilla instrumenteillä.[/quote]
Mä en ole missään vaiheessa väittänyt näin. Olen vain ja ainoastaan väittänyt vastaan sun kommenttias että musiikin teorian opiskelu olis dj:lle jotenkin erityisen tärkeää.

Mä väitän, että asia ei todellakaan ole näin ja sinä väität kahden esimerkin perusteella, että asia on näin.


Minkä kahden esimerkin perusteella mä väitän jotain mitä mä en edes väitä? Nyt mä hukkasin jo itsenikin? Tai siis sinä minut, tulkitessas minua.

Otetaanko tuohon mukaan nyt se aikajana mistä puhuin jo aikasemminkin: 15 vuodessa sun pitäskin oppia ne asiat, mitkä asiaan perehtyvä joka omatoimisesti tai opetettuna hanskaa kolmessa vuodessa.


Eli siis, jos dj ei lue teoriaa, niin se ei voi kehittyä kolmessa vuodessa hyväksi dj:ksi. I call bullshit, ihan varmasti voi ja kyllä tossa ajassa yleensä ne parhaat dj:t jo alkaa erottua edukseen. Osa dj:stä on ekasta mixtapestaan lähtien ihan selvästi edellä montaa pidempään soittanutta. Sitä sanotaan lahjakkuudeks.

No sun kannattais olla sitten hiljaa ja lopettaa se turhanpäivänen päteminen, jos et ihan perusasioita musiikista ja sen teorian hyödyntämisestä ymmärrä. Tän uskallan väittää ihan vaan sen takia, että väännät niin simppeliä asiaa vastaan kuin: "Jos opiskelet musiikkia muutenkin kuin levyjä soittamalla, saat huomattavasti enemmän irti melodisesta miksaamisesta ja pystyt miksaamaan monipuolisemmin kuin mitä mixed in key antaa myöten".


Allekirjoitan ton osan että musiikkia pitäis opiskella muutenkin kuin levyjä soittamalla mut en sitä että teoria olis jotenkin itseisarvo. Ja kyllä mä nyt ehkä musiikin perusasiat tajuan, en kyllä välttämättä kauheesti muuta.

1) Musiikkia ja sen teoriaa opiskelemalla hallitset sen osa-alueen paremmin kuin levyjä soittamalla ja saat enemmän irti myös perustyökalu mixed-in-key:stä.
2) Levyjen ja musan pelkkä kuuntelu ei paranna sun musiikillista osaamista juurikaan - se laajentaa sun musiikkitietämystä.
3) Levyjen biittimiksaus tarkentaa sun rytmikorvaa instrumenteilla soittamista enemmän
4) Musiikin soittaminen (instrumenteilla) parantaa sun sävelkorvaa paremmin kuin levyjen soittaminen


Kiistattomiin faktoihin aina lähteet, pliiz.

En ole niin väittänytkään. Oot vaan vetäny herneet nenään mun kommentista ja ottanut 100% jyrkän kannan siihen mitä sanoin. Tässä on se mitä sanoin ihan aluksi:

Menkääpäs pojjat soittamaan ihan oikeita instrumentteja jonnekin oppilaitokseen, opiskeleen sillee kansankielellä nuotit ja soinnut ja niiden yhteensopivuudet - helpottaa sitten hiukan tuo miksauspuolikin :)

En tajua miten tota asiaa vastaan voi vääntää. Tajuatko ite?


Siksi, että sä aivan vitun arrogantisti toteat tuossa, että jengin pitäs opiskella teoriaa ja soittamaan oikeita soittimia että miksauspuoli luonnistais. Ihan vaan siks. Että sä oot vitun ärsyttävä pätijä, joka ei antanut keskustelulle mitään muuta sisältöä tuolla alkuperäisellä kommentilla kuin sen kuvan että sä kuvittelet olevas joku vitun auktoriteetti joka voi tulla heitteleen ylimielisiä läppiä, ilman että vastais esim kysymykseen. Just sitä vitun perseilyä mitä täl foorumilla kaikki muutkin tekee. Mut hei, mähän se ylimielinen oon, kun kyseenalaistan sun pätemises.

Ei mitään, ihan kuin vaan, jatka valitsemalla urallas, samalla oot menny jo niin kauan ku mä muistan. Mun osalta tää oli tässä. Mä toivon että jokainen dj soittaa mieluummin soittamisen ilosta kuin konemaisesti opiskelemalla kirjoista ja teoriasta juttuja. Eikä lannistu vaikka joku urpo niitä aina haluukin disauttaa mukamasten jotain asiasta tietävänä.
Caro²

Posts: 5,301

#52 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


Oliko sulla musiikki"opintoja" takana muutakin kun ne parituhatta trancelättyä?
---
No on mulla vähän. 10 vuotta soitin viulua, 7 pianoa, musiikkikoulu suoritettuna, musiikin teoriasta 3/3 + kontrapunkti. Tän jälkeen sitten random bändeissä ja nyt on dj-hommia hiukka reilu 10 vuotta takana + tuottajana about 10 julkaistua raitaa.


Noniin. Sitten kehtaat vielä kysyä: "enkö mä kuule jos joku kuulostaa hyvältä". Mun mielestä tommonen lausahdus sun suusta on melkosta vähättelyä siihen kokemukseen verrattuna mitä sulla musiikista on.


En väännä vääntämisen ilosta, vaan väännän sun ylimielistä "kattokaas pojat ku vanha setä tulee vähän pätemään" -mentaliteettia vastaan. Musiikin teorian opiskelu ei ole missään nimessä itseisarvo hyvälle soittamiselle. Siitä voi olla ollekin hieman hyötyä, suurimmaksi osaksi se on vain ajanhukkaa.


On se kyllä niin vitun käsittämätön juttu, että melkein kaikki mitä sanon, on tiettyjen henkilöiden mielestä ylimielistä asennoitumista. Mä en vittu soikoot ole kertaakaan sanonut, että teorian opiskelu olis minkään sortin helvetin itseisarvo dj-hommiin, ainoastaan sen, että siitä on apua; ja paljon apua onkin jos osaa hyödyntää. Nyt vittuviekööt Jussi lyöt ton lauseen kupoliis ja lopetat ton itseisarvon hokemisen!



Ohhoh. Sä oot nyt itekin hukannu alkuperäisen pointtis. Sun pointtis oli se, ettei kukaan osaa tehdä pullaa ellei oo käyny leipuriopintoja.


Ei vaan sinä väitit mun sanoneen noin. Mä olen puhunut kokoajan siitä, että teorian ja instrumenteillä soittamisen hanskaaminen avaa paljon ovia dj-puolella varsinkin harmonisen miksauksen osalla. Oli se soittamisen tai teorian opiskelu sitten opetettua tai itseopiskeltua (opetettuna menee todennäkösesti nopeemmin perille).


Pullan tekeminen ohjeesta on huijausta, ja sä et ikinä opi tekemään hyvää pullaa jos teet ohjeesta, koska se ohje on rajoittunut. Mut mitäs jos se pulla on hyvää?


Hyvä jussi. Nyt olet tajunnu sen mikä tässä on kokoajan taustalla! Jotta voit ruveta soveltamaan, sun pitää osata perusasiat. Perusasia ei ole 8B käy yhteen 8A:n kanssa - se nimenomaan on rajoittunut ohje! Erinomaista! Löytyyhän se itse asia sieltä kun pari päivää jauhetaan tätä samaa juttua!


Mä en ole missään vaiheessa väittänyt näin. Olen vain ja ainoastaan väittänyt vastaan sun kommenttias että musiikin teorian opiskelu olis dj:lle jotenkin erityisen tärkeää.


Montaks kertaa mun täytyy sulle sanoa, että noin en ole sanonut. Sä olet vääntänyt mun pyhän yksinkertasesta kommentista mustavalkosen totuuden. Nyt sanon tän jo varmaan kymmenennen kerran. Teoria- ja soitto-opinnoista on hyötyä dj-puolen harrastuksessa, varsinkin jos miksailee harmonisesti.

Otetaanko nyt vielä parikymmentä kertaa tää sama lause, niin kaikki muutkin lukijat voi pikkuhiljaa päästä jyvälle mitä olen monta kertaa kirjottanu.



Eli siis, jos dj ei lue teoriaa, niin se ei voi kehittyä kolmessa vuodessa hyväksi dj:ksi.


Ei vittu sentään. Nyt menet sinne seinän viereen ja lyöt sen ruman naamas siihen tiileen!

Sä kyllä pyörität ja yhdistelet tän keskustelun pointteja aivan miten sua huvittaa! Motanko vitun kertaa sun kanssa pitää tätä samaa paskaa nyt jauhaa? Mä en o tommostakaan sanonun missään vaiheessa!

Sä otit esille sellasia dj:tä jotka rupes tekeen ja tuottamaan musaa. Mä väitän, että sellanen ihminen joka pohjatiedoiltaan on joko itsenäisesti opiskellut tai ollut opetettavana, sais hommasta paljon enemmän irti kuin pelkästään "lahjakas" ihminen.

Sellanen joka on opiskellu juttuja osannee samat hommat kolmessa vuodessa, missä asiasta mitään tietämättömällä menee 15 - joo, jonnin verran karrikoitu esimerkki, mutta jos sen sitte vaik tajuaa paremmin.




Allekirjoitan ton osan että musiikkia pitäis opiskella muutenkin kuin levyjä soittamalla mut en sitä että teoria olis jotenkin itseisarvo.


Ja taas se vitun itseisarvo. Mä en vastaa enää ainooseenkaan sun viestiin, missä hoet tota samaa helvetin itseisarvoa rivistä toiseen ymmärtämättä ainuttakaan asiaa mitä olen sulle kirjottanu.



1) Musiikkia ja sen teoriaa opiskelemalla hallitset sen osa-alueen paremmin kuin levyjä soittamalla ja saat enemmän irti myös perustyökalu mixed-in-key:stä.
2) Levyjen ja musan pelkkä kuuntelu ei paranna sun musiikillista osaamista juurikaan - se laajentaa sun musiikkitietämystä.
3) Levyjen biittimiksaus tarkentaa sun rytmikorvaa instrumenteilla soittamista enemmän
4) Musiikin soittaminen (instrumenteilla) parantaa sun sävelkorvaa paremmin kuin levyjen soittaminen
---

Kiistattomiin faktoihin aina lähteet, pliiz.


Mä en jaksa lähtee kakaramaiseen pelleilyyn. Lähdeppä kiistämään noita perustellusti, niin mietitään sitte porukalla miten sulle menee järkipuhe perille.


Menkääpäs pojjat soittamaan ihan oikeita instrumentteja jonnekin oppilaitokseen, opiskeleen sillee kansankielellä nuotit ja soinnut ja niiden yhteensopivuudet - helpottaa sitten hiukan tuo miksauspuolikin :)

En tajua miten tota asiaa vastaan voi vääntää. Tajuatko ite?
---
Siksi, että sä aivan vitun arrogantisti toteat tuossa, että jengin pitäs opiskella teoriaa ja soittamaan oikeita soittimia että miksauspuoli luonnistais.


JUSSI SORO on tätä mieltä:
"instrumenttien soittaminen, musiikin opiskelu ja teorian hanskaaminen helpottaa miksauspuolta" = "Pitäs opiskella teoriaa ja soittaa oikeita instrumentteja, että miksauspuoli luonnistuu"

Helpottaa vs. luonnistuu? W T F ?!!11 Mitä kamaa sä jussi vedät? Tommosiin yhtäläisyysmerkkien vetämiseen ei riitä enää mikään pilven polttaminen.

Mä tiedän sen ihan omakohtasesta kokemuksesta, että 15vuoden pianonsoitosta on ollu ihan helvetisti apua levyjen soittamisessa. Ehkä olen sitte täysin aivoton ja musiikista mitään ymmärtämätön kun tarvii soittaa 15vuotta pianoa, että saa jotain pientä apua levyjen soittamiseen. Mut siinä tapauksessa sun täytyy olla vähintään aivokuolleen apinan tasolla, että tarviit yhteenlaskettuna 17vuoden instrumenttipohjan, kolme-kautta-kolmosen teorian sekä bänditaustaa, että voit tehdä trancea..


Ihan vaan siks. Että sä oot vitun ärsyttävä pätijä, joka ei antanut keskustelulle mitään muuta sisältöä tuolla alkuperäisellä kommentilla kuin sen kuvan että sä kuvittelet olevas joku vitun auktoriteetti joka voi tulla heitteleen ylimielisiä läppiä, ilman että vastais esim kysymykseen. Just sitä vitun perseilyä mitä täl foorumilla kaikki muutkin tekee.


Se ei o mitään pätemistä, että laittaa rehellisen kommentin asiasta mikä todellakin on noin! Sulla on ihan totaalikakara-asenne. Pelkääkö aikuinen ihminen sitä, että kannattaa perehtyä monipuolisesti siihen mitä tekee, eikä vaan sokeesti tehdä ohjekirjaan pohjautuen 8b sopii 8a:han ja niin eespäin. Mut herrajestas, siinähän joutuu näkeen ehkä vaivaa ja menee aikaa!!


Mut hei, mähän se ylimielinen oon, kun kyseenalaistan sun pätemises.


No sä kyllä todellakin olet ylimielinen, se on kyllä nähty aika monta kertaa. Hyvä, että nostit sen itse ensiksi esille, niin mun ei tarvinu.


Ei mitään, ihan kuin vaan, jatka valitsemalla urallas, samalla oot menny jo niin kauan ku mä muistan.


Joo kato, kun sä et vaan suostu näkemään sitä sisältöä mitä kirjotan vaan tulkkaat sen aina ja ikuisesti pätemiseksi ja auktoriteettinä leikkimiseksi. Mua ei vois oikeesti vähempää kiinnostaa olla mikään klubituksen tai klubiskenen auktoriteetti tai isähahmo.

Se mua sen sijaan kiinnostaa, että ihmiset käyttäis omia aivojaan ja perehtyis monipuolisesti siihen mitä tekee ja kehittäis itseään paremmaksi aina ja jatkuvasti. 8A käy 8B:hen!!!111 Hoetaan kaikki yhdessä: Kasi-AAA Kasi-BEEE, Kasi-AAA, Kasi-BEEE!!

Kerros mulle, kun en o ite sitä tajunnu, että mistä tää mun suuri wannabe-auktoriteetti oikein tulee? Siitäkö että olen olemassa vai siitäkö että koet ite olevas jotenkin huonompi ihminen?


Mä toivon että jokainen dj soittaa mieluummin soittamisen ilosta kuin konemaisesti opiskelemalla kirjoista ja teoriasta juttuja. Eikä lannistu vaikka joku urpo niitä aina haluukin disauttaa mukamasten jotain asiasta tietävänä.


Ja ketäs vitun muuta mä olen tässä dissannu paitsi sua ihan aiheesta?

Mun alkuperänen kirjotuskin on aivan jotain muuta kun dissaamista tai pätemistä, karrikoitu se kyllä oli.

Tässä vielä lainaus kirjoittamastani viestistä, tais peittyä sun glitterillä päällystettyjen trancejumala-lasien kiiltojen alle:


Karo wrote:
Mutta joo, ei se o laisinkaan pakollista. Parempi että nauttii siitä mitä tekee, eikä tee elämästä turhaa liian vaikeeta :) (se ei ollu sarkasmia)



Kiitos ja näkemiin.
Pete Input

Posts: 454

#53 • • Edited Pete Input Asiantuntija
En käytä.

Kyllä mä olen Caron kanssa samaa mieltä.
Joku kirjain- / numeroyhdistelmä ei vielä kerro sitä, että sopiiko ne biisit yhteen vai ei, eikä sitä, että onko niistä mitään hyötyä setin rakentamisen kannalta.
Niitä on mun mielestä turha tuijottaa. Enemminkin pitäisi olla perillä biisien sisällöstä, eli käytetyistä elementeistä ja soveltaa samankaltaisilla elementeillä käytettyjä biisejä keskenään hyödykseen setin rakentamisen kannalta. Samalla myös tuo harmonisuus käy yks yhteen lähes "takuuvarmasti" ja automaattisesti.

Toki sitten taas toisinpäin, kun edellämainittu homma on hanskassa, harmoonisista "apuvälineistä" on varmasti etua. Toisinpäin ei ole.

--
Input Sessions

Sami de Sousa

Posts: 1,221

#54 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]
Käytän, mutta lähinnä suuntaa antavana ja seteissä seuraavan biisin valintaa nopeuttavana esikarsintana. En millään voi muistaa missä sävellajissa mikäkin tuhansista biiseistä soi ellen näe sitä päätteeni ruudulta/tai levyn kannesta, enkä myöskään voi ihan kaikkia biisejä muistaa miltä se nyt kuulostikaan, joten nopeuttaa huomattavasti tälläinen esikarsinta.

Mutta tosiaan ei niihin key attribuutteihin kannata ihan sokeasti luottaa ja täysin harmoninen miksaaminen orjallisesti saattaa kääntyä itseään vastaan -> tylsää kuunneltavaa.
Caro²

Posts: 5,301

#55 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


Mutta tosiaan ei niihin key attribuutteihin kannata ihan sokeasti luottaa ja täysin harmoninen miksaaminen orjallisesti saattaa kääntyä itseään vastaan -> tylsää kuunneltavaa.


Se on melkein sama juttu teki sen homman millä tahansa loppuun asti hiotulla tekniikalla. Vaihtelu loppuu ja setti alkaa oleen puuduttava. Ite tykkäsin kovasti vaihdella raitoja sillä metodilla, että kun se melodia loppuu niin välittömästi tärähtää uus melodia sisään. Se anto mukavasti potkua vaihtoihin - siitä pysty sitten rauhottamaan menoa joko vaihtamalla harmonisesti biisistä toiseen, suvannosta toiseen, tai pelkästään biiteillä pelaten.

Harmoninen vaihto on kyllä hävyttömän tehokas tapa vaihtaa raskaammasta biisistä kevyempään ilman suurempaa pykälää :)
speukka

Posts: 335

#57 • • Edited speukka
En käytä enkä tuu käyttämään. DJ:llä ei ole kohta enää mitään arvoa, kun kone tekee kaiken DJ:n puolesta, samalla tippuu niidenkin arvo, jotka oikeasti tekee jotain.

Vinkkinä, jos et kuule mitkä biisit sopii yhteen harmonisesti, unohda koko homma, tai harjaannuta korva (esim Caron mainitsemalla tavalla), jos siihen on mahdollisuus.
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#58 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:

DJ:llä ei ole kohta enää mitään arvoa, kun kone tekee kaiken DJ:n puolesta, samalla tippuu niidenkin arvo, jotka oikeasti tekee jotain.

Vinkkinä, jos et kuule mitkä biisit sopii yhteen harmonisesti, unohda koko homma



Joo, kyllähän kone levyjensoittajana nostatti suosiotaan jo 1930-luvulla (TJEU)

Vaikka näitä teknisiä apuvälineitä tulee niin en kyllä usko, että hyvän dj:n arvo tulee putoamaan mihinkään. Vai miltä esim. kuulostais stand-up keikka, jossa klubilla katsottais striiminä valkokankaalta, kun koomikko heittää läppää kotisohvaltaan? Noh, huono vertauskuva, mutta ei nää MIK:t, auto syncit ynnä muut "tekniikkahuijaukset" vielä show'ta tee. Kone ei vielä osaa valita niitä juuri tiettyyn hetkeen sopivia biisejä eikä heittää looppia tai efektejä oikeaan väliin niin, että tanssilattia menee pähkinöiksi. Loppujen lopuksi se on kuitenkin se DJ, joka saa bilekansan haltioihin, oli sitten käyttänyt näitä "tekniikkahuijauksia" tai ei.

MUTTA, taas kerran toistan samaa mantraa; Ei MIK:t, auto syncit ynnä muut ole mikään oikotie onneen. Jos ei perusasiat kuten biittimiksaus tai biisien yhteensopivuus korvakuulolla ole hallussa, tuskinpa kovin pitkää ja kunniakasta DJ uraa voi odottaa. Ennemmin tai myöhemmin on luvassa sellainen "train wreck", että samassa kaupungissa ei kannata naamaansa näyttää. Ja Internetissä sana kulkee veeärrää nopeammin, joten suosittelen kaikkia DJ:n uraa harkitsevia todella opettelemaan perusasiat juurta myöten.
Ressiv

Posts: 1,582

#59 • • Ressiv

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


---

Harmoninen vaihto on kyllä hävyttömän tehokas tapa vaihtaa raskaammasta biisistä kevyempään ilman suurempaa pykälää :)
---


Totta. Varsinkin tyystin eri genrejä sekoitellessa ja isojen bpm erojen kanssa.



Tarkoitatte varmaan että vaihdetaan esim. 80 bpm biisistä satakuuskybäseen?
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#60 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


---

---

Harmoninen vaihto on kyllä hävyttömän tehokas tapa vaihtaa raskaammasta biisistä kevyempään ilman suurempaa pykälää :)
---

Totta. Varsinkin tyystin eri genrejä sekoitellessa ja isojen bpm erojen kanssa.
---

Tarkoitatte varmaan että vaihdetaan esim. 80 bpm biisistä satakuuskybäseen?



Tietysti jos bpm ero miksattavien biisien kesken on jaettavissa tai kerrottavissa kahdella, on miksaaminen aika iisibiisi, mutta jos näin ei ole, voi käyttää esim. efektejä. Vaikkapa näin: http://www.djtechtools.com/2009/07/07/mix-different-bpms-seamlessly/

edit: Niin ja tietysti biisin suvantovaiheessa vaihtaminen onnistuu ilman sen kummempia kikkailuja, kunhan ajoitus on kohdallaan.