Mixed In Key, käytätkö?

83 posts, 5 pages, 44,565 views

Ressiv

Posts: 1,582

#21 • • Ressiv

mk-ultra, 26.1.2009 12:51:
Tuli eilen ostettua kirjoitushetkellä viimeisin versio Mixed In Keystä, eli 4.0.

$58 eli nykykurssilla ~45€ on ehkä aavistuksen tiukka hinta työkalusta, joka pelkästään analysoi sävelkorkeuksia, mutta what the hell - kerran se vaan koskee *iloinen*

Kehitystä on tapahtunut, sillä biisien analysointi on selvästi nopeampaa kuin vanhassa versiossa. Lievää epävakautta on kuitenkin havaittavissa, sillä välillä MIK kaatuilee.



Itellä ei MIK:n kanssa oo koskaan ollu mitään ongelmia (n. vuoden ollu käytössä), mut taas ton Platinum Notes:n kanssa saa tapella aina ajoittain..
elysion

Posts: 1,036

#22 • • elysion `laaserkiiski, järviemme teknokampela!`

ProgettoPaperino, 17.12.2008 00:31:
Minä käytän Rapid Evolutionia, sillä se ei maksa mitään. Tosin se ilmoittaa vain sävellajeina biisit, mutta äkkiäkös ne muuttaa tuohon Kamelot Mixing Wheel -systeemiin (tai mikä nyt onkaan). *hymy*



Rapid evolution ois muuten kiva (nettitietokanta yms.), mutta vähän nihkeä sen suhteen, että se tunnistaa vaan duuri(?)soinnut. Muutenkin tuntuu, että toi sen käyttämä algoritmi ei oo läheskää noin hyvä kun toi tonart, joka tossa mixed in keyssä on käytössä.

Itellä on ollu tässä jo muutaman vuoden käytössä tommonen oma webbikilkepurkkaviritelmä biisitietokantana. Pistän ostetut MP3:t MIK:n läpi ensin ja uppaan sitten läppärille, jossa ajan scriptin, joka parsii noi kaikki tiedostot läpi. Ton tuloksena saan tietokantaan merkinnät biisien perustiedoista + kuvan tosta verhokäyrästä. Ei oo ollu varaa poistaa vielä traktoria tms. niin soittelen CD:llä ja siihen toi oma systeemi on aika jees, kun siellä pystyy koostamaan cdt linkkejä klikkailemalla ja tulostamaan sitten tracklistit aika iisisti.

Noihin MIK:n antamiin lukemiin ei tosiaankaan kannata sokeesti luottaa, koska a) monet konemusabiisit ei oo vireessä, joten softa ei välttämättä ihan osaa analysoida sitä, b) joissain biiseissä on sävelkulut sen verta spessusti vedetty, että vaikka melodian alku mätsäiski kivasti, ni loppu voi olla jotain aivan muuta ja kuulostaa kammottavalta, jos miksaa ton lukeman perusteella (esim. Duo Infernale - Concrete Jungle). Ite oon tähän ottanu kans tommossen teekkarilähestymistavan ja koodaillu tonne omaan viritelmään tommossen osan, jossa pystyy sanomaan sille softalle, että "nää kaks biisiä sopii kivasti yhteen".

Pitää vielä kysästä tässä, että jos käytätte tota easy mix numero+kirjain yhdistelmää, niin mihin tota kiekkoa tarvii?
elysion

Posts: 1,036

#23 • • elysion `laaserkiiski, järviemme teknokampela!`

Loopy, 17.12.2008 09:38:
Camelot Wheel tekee kuitenkin puolisävelaskeleen nostojen esittämisen hankalaksi (Cmin => C#min vs 5A => 11A).



No, ohan toi ny ehkä vähän hankalampi, mutta toisaalta tossahan sä vaan lisäät tohon lukuun kuutosen (tosin ton easymixin mukaan kyseessä on kait kuitenkin Cmin => F#min?). Luulin tosin, että toi puolisävelaskeleen siirtymä ois ollu seittemän pykälää tossa easymixissä. Ei ehkä siis kumma, etten ihan tajunnu sitä pointtia. Miten toi muuten oikeesti noissa menee?
Saarre

Posts: 1,151

#24 • • Saarre
mulle nuottiprogressiot on ollu täysin hukassa aina, joten voisko joku kirjottaa basic säännöt esim camelot wheelissä mixaukseen
camelotHarmonicMixing.jpg

Ottaen esimerkkinä että biisi soi 11b:ssä... mihin suositellaan siirtymään?
Ja, more importantly, onks sellasia sääntöjä ees :)

(Jos mun nyt pitäs ns arvata niin minorista majoriin, koko 7askelta suuntaan tai toiseen tai puolikas 4?)

emmä tiä, opettakaa! *grr*

--
*tähti* Full hearts cant lose

deviq

Posts: 77

#25 • • deviq


Ottaen esimerkkinä että biisi soi 11b:ssä... mihin suositellaan siirtymään?



Suositellaan siirtymään viereiseen tai vastakkaiseen, tai luonnollisesti voi pysyä samassa.

Esim. 11B-> 10B, 11B, 12B tai 11A
Esim. 12A-> 11A, 12A, 1A tai 12B
villelope

Posts: 2,846

#26 • • villelope Lope of Lope & Kantola

deviq, 6.3.2009 11:27:
---

Ottaen esimerkkinä että biisi soi 11b:ssä... mihin suositellaan siirtymään?

---


Suositellaan siirtymään viereiseen tai vastakkaiseen, tai luonnollisesti voi pysyä samassa.

Esim. 11B-> 10B, 11B, 12B tai 11A
Esim. 12A-> 11A, 12A, 1A tai 12B


Juurikin näin.

elysion, 6.3.2009 11:01:
---
Loopy, 17.12.2008 09:38:
Camelot Wheel tekee kuitenkin puolisävelaskeleen nostojen esittämisen hankalaksi (Cmin => C#min vs 5A => 11A).

---


No, ohan toi ny ehkä vähän hankalampi, mutta toisaalta tossahan sä vaan lisäät tohon lukuun kuutosen (tosin ton easymixin mukaan kyseessä on kait kuitenkin Cmin => F#min?). Luulin tosin, että toi puolisävelaskeleen siirtymä ois ollu seittemän pykälää tossa easymixissä. Ei ehkä siis kumma, etten ihan tajunnu sitä pointtia. Miten toi muuten oikeesti noissa menee?


No seiskahan se puolisävelaskel tuossa kiekossa on, eikä kuutonen.

Puolisävelaskel on siis Cmin => C#min.

Ja nyt vois ihan selvyyden vuoksi vihdoin korjata tuon mun edellisen viestin johon olin naputellut 11A 12A:n sijaan. Pahoittelut sekoilusta.
DropIt

Posts: 66

#27 • • DropIt
Nonii. Pakko oli tehdä tunnarit tänne kun ei oikein muuallakaan tästä suomeksi keskustella.

Miten saisin tuon mixshare/rapid evolution ohjelman kirjoittamaan sen avaimen sinne kommentti kenttään. Ei auta vaikka raksi on laitettu. Hitto, toinen hyvä ois se säveltäjä kenttä mutta kuinka saisin sen sinne automaattisesti?

Turhan kova homma ku eilen monta sataa piisiä käsin kirjoittelin itunesiin. :D

Vinkkejä?
Ressiv

Posts: 1,582

#28 • • Ressiv

DropIt, 13.6.2009 15:15:
Nonii. Pakko oli tehdä tunnarit tänne kun ei oikein muuallakaan tästä suomeksi keskustella.

Miten saisin tuon mixshare/rapid evolution ohjelman kirjoittamaan sen avaimen sinne kommentti kenttään. Ei auta vaikka raksi on laitettu. Hitto, toinen hyvä ois se säveltäjä kenttä mutta kuinka saisin sen sinne automaattisesti?

Turhan kova homma ku eilen monta sataa piisiä käsin kirjoittelin itunesiin. :D

Vinkkejä?



Ei toimi mullakaan tuo automaattinen kirjoittaminen, vaikka ruksi onkin paikallaan, merkkaan käsin kaiken heti analysoinnin jälkee
Ressiv

Posts: 1,582

#29 • • Ressiv
Bujaka, tuuttailin pelkkiä 8A-raitoja päällekkäin, pelkästään bassoja equttamalla:
harmonicmix

Olin kans melkoses humalas sillo ku länkytin menemää=D
Junkieman

Posts: 123

#30 • • Junkieman
Hei, oisko kellään neuvoa, että miks vaikka skannaan biisit Rapid Evolutionilla, niin Virtual DJ ei hoksaa sitä uutta sävellajia, jos on eri mitä sen tulkitsemana? Millaset asetukset täytyy softassa olla päällä, että futaa?

Onko noita soittosoftien omia key-algoritmeja testattu missään? Ois kiva tietää, että kuinka paljon paskempi esim. Virtual DJ:n tunnistus on verrattuna Mixed In Keyhin tai Rapid Evolutioniin.
Junkieman

Posts: 123

#32 • • Junkieman
Tuolla olis sellanen optio, että vois ton koko databasen importata Rapid Evolutioniin, mutta meikällä se heittää ainakin virhettä, kun sitä yritän. Eikä playlistien importtaaminenkaan onnistu. Ihme hommia. Sen lisäksi tuo softa kaatuu aika usein. Mitä mä teen väärin? :)
Junkieman

Posts: 123

#33 • • Junkieman
Selvis tuo playlist-homma. Ei ymmärrä Winampin tallentamia playlistejä, mutta jos Virtual DJ:llä eka avaan ja sit uudelleen tallennen, niin toimii. Ei ole tarkkaa tiedostopolkua noissa Winampin listoissa vaan suhteellinen(?) polku.
ttomi

Posts: 101

#34 • • ttomi
Osaisko joku neuvoa, miten rapid evolutionin tuloksia luetaan camelot wheelissä? RE ei näytä siis noita numeroita, vaan pelkät kirjaimet ja #.
Esim. D#m, G, Cm, A#
Jussi Soro

Posts: 6,385

#35 • • Jussi Soro choon!

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:

Osaisko joku neuvoa, miten rapid evolutionin tuloksia luetaan camelot wheelissä? RE ei näytä siis noita numeroita, vaan pelkät kirjaimet ja #.
Esim. D#m, G, Cm, A#


D#m = D sharp minor = E flat minor = 2A

Eli lyhyesti:
Flat / b = alennus eli perussävelestä puoli sävelaskelta alaspäin.
Sharp / # = ylennys eli perusnuotista puoli sävelaskelta ylöspäin.
m = minor, eli molli

Eli siis D#m voidaan merkata myös Ebm. Camelot Wheelistä sitten vaan katsomaan, että mihin muotoon tuo pitää muuttaa, siinähän käytetään yleisesti flat-muotoa, eikä sharp-muotoa.
tomts

Posts: 77

#36 • • tomts

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:

Osaisko joku neuvoa, miten rapid evolutionin tuloksia luetaan camelot wheelissä? RE ei näytä siis noita numeroita, vaan pelkät kirjaimet ja #.
Esim. D#m, G, Cm, A#



Ite tuli mielenkiinnosta ladattua kyseinen softa eilen. Asetuksia muokkaamalla saa keycodet näkyviin sieltä yläpalkista, kun klikkailet hiiren oikealla napiskal.. :)

(btw vaikuttas imo paremmalta mitä mixed in key.)
Caro²

Posts: 5,301

#37 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Menkääpäs pojjat soittamaan ihan oikeita instrumentteja jonnekin oppilaitokseen, opiskeleen sillee kansankielellä nuotit ja soinnut ja niiden yhteensopivuudet - helpottaa sitten hiukan tuo miksauspuolikin :)
Jussi Soro

Posts: 6,385

#38 • • Jussi Soro choon!

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:

Menkääpäs pojjat soittamaan ihan oikeita instrumentteja jonnekin oppilaitokseen, opiskeleen sillee kansankielellä nuotit ja soinnut ja niiden yhteensopivuudet - helpottaa sitten hiukan tuo miksauspuolikin :)


Miksi, eikös just sitä varten oo huomattavasti helpompi käyttää mixed in keytä? Mä en oo ainakaan löytäny yhdestäkään CD:stä tai vinyylistä vielä nuotteja mukana?

Onhan jostain musiikin teorian tuntemuksesta jotain hyötyä, mutta kyllä mä tiedän ihan uskomattoman hyviä muusikoita jotka ei osaa yhtä ainutta nuottia lukea.
Caro²

Posts: 5,301

#39 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


---
Menkääpäs pojjat soittamaan ihan oikeita instrumentteja jonnekin oppilaitokseen, opiskeleen sillee kansankielellä nuotit ja soinnut ja niiden yhteensopivuudet - helpottaa sitten hiukan tuo miksauspuolikin :)
---

Miksi, eikös just sitä varten oo huomattavasti helpompi käyttää mixed in keytä? Mä en oo ainakaan löytäny yhdestäkään CD:stä tai vinyylistä vielä nuotteja mukana?

Onhan jostain musiikin teorian tuntemuksesta jotain hyötyä, mutta kyllä mä tiedän ihan uskomattoman hyviä muusikoita jotka ei osaa yhtä ainutta nuottia lukea.


"Onhan jostain musiikin teorian tuntemuksesta jotain hyötyä"

...

Ei kai mun nyt ihan oikeesti tarvi ruveta jeesustelemaan siitä, että ilman sen musiikinteorian tuntemusta noita M.I.K.ta ei olis kukaan koskaan tehny. Eikä varmaan tarvi siitäkään jeesustella, että jos ei itsellä ole tuntemusta tai tietämystä siitä asiasta mitä tekee, ihan oikeesti, ei siitä saa likimainkaan samalla tavalla juttuja irti; on vain ja ainoostaan sillä pohjalla mitä joku toinen on käskeny tekemään, ymmärtämättä itse asiaa.

Mut se on hyvä jos siihen pyrkii.

EDIT: Onhan se ihan jees jos on tehty sellanen työväline, millä asiasta ymmärtämättömät pystyy toteuttamaan sitä mitä haluaa. Mutta kyllä sitä oman kokemuksen pohjalta kannattaa pyrkiä osaamaan asiat mitä tekee, ehkä oon sitte vanhanaikanen.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#40 • • Jussi Soro choon!

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:


Ei kai mun nyt ihan oikeesti tarvi ruveta jeesustelemaan siitä, että ilman sen musiikinteorian tuntemusta noita M.I.K.ta ei olis kukaan koskaan tehny.


No äläpä! Täytyyks jokaisen dj:n sit osata kans koodata M.I.K, koska ilman koodaustakaan sitä ei olis tehty. Itseasiassa M.I.K on niin paskasti koodattu, et joku vois ihan oikeesti koodata samanlaisen mut paremmin!

Eikä varmaan tarvi siitäkään jeesustella, että jos ei itsellä ole tuntemusta tai tietämystä siitä asiasta mitä tekee, ihan oikeesti, ei siitä saa likimainkaan samalla tavalla juttuja irti; on vain ja ainoostaan sillä pohjalla mitä joku toinen on käskeny tekemään, ymmärtämättä itse asiaa.


Täh? Eli jos dj:n tavoitteena on saada tietoonsa että missä sävellajissa sen biisit soi, niin sen pitäis opiskella nuotit ja teknisten apuvälineiden käyttö on kiellettyä? Mitä kaikkee sen pitäs siitä nyt sitten ymmärtää? Pitäskö kaikkien ostaa piano himaan et ne pystyy varmistamaan ite et missä sävelessä ne biisit soi? Vai pitäskö kaikilla olla absoluuttinen sävelkorva? Saaks kitaran virittää mittarin avulla?