Mixed In Key, käytätkö?

83 posts, 5 pages, 44,582 views

m1kk3

Posts: 5,560

#81 • • Edited m1kk3 no-life
Yhden illan (ja yön :D) kokeilun jälkeisiä kokemuksia vois hieman kirjailla. Mulle koko harmoninen miksaaminen on täysin uutta vaikka muutaman vuoden olenki omaksi iloksi lähinnä soitellu, ja siks olikin ihan mielenkiintosta kokeilla tätä. Ohjelman käyttäminen on todella helppoa, siitä propsit. Jopa tällänen musiikin teoriasta ei-niin-paljon tajuavakin aika nopeesti hahmottaa idean. Käytännön toteutus onki sit eri juttu :D

Niinku tässäkin topicissa on monta kertaa todettu ni työkaluhan toi on, ja on tarkotettu auttamaan päätösten tekemistä, ei tekemään niitä kenenkään puolesta. Minkä ite ainakin näin alussa huomasin, ni soittelu tuppaa menemään vähän liiaksi tohon key:den katseluun ja ihmettelyyn. Jotenkin tuntuu että sellanen todellinen luovuus ja inspiraatio häviää ku liikaa miettii et mikä biisi tähän perään keyn puolesta sopis, ei niinkään sitä että minkä ihan oikeesti haluis tai mikä tuntuis oikeelta soittaa just tähän väliin. Mut nää on varmaan vaan näitä alottelijan säätöjä.

Kyllähän tolla saa aivan helvetin siistin kuulosia vaihtoja aikaseks, siis _todella_ makeita. Tosin sit saa kyllä niitä aika hirveen kuulosiakin, vaikka periaatteessa ois kaks ihan camelot wheelin puolesta yhteensopivaa biisiä. Kyllähän se oma kuulo vieläkin on se tärkein, ja biisien tuntemus. Tosin en mä odottanutkaan että toi tekis kaiken mun puolesta, ja hyvä niin ettei teekään. Ja onhan tossa tietty pitchin puolestakin omat rajotuksensa, joko key lock (mikä ainakin jossain tapauksissa huonontaa saundia jonnii verran) tai sitte pysytteleminen alle +-2% (?). Sinänsä toi pitchihomma on vähän hankala ku tykkään soitella aika monia eri genrejä sekasin, ja jotkut biisit vaan kuulostaa paljo paremmalle ja tanssittavammalle +3 - +4% pitchattuna. Joo mä tiedän, onhan tohon pitchin nostoonki omat laskukaavansa miten se vaikuttaa keyhin mut sit menee kyl soittelu jo ihan liian laskelmoiduksi ainaki itellä :D

Ihan kiva ja hyvä työkaluhan tuo on, tosin mun pitää ainakin ite lopettaa toi liian tarkasti sen seuraaminen ja noudattaminen. Itelle kuitenki "se" juttu soittelemisessa on ollu nimenomaan toi "ex-tempore"-meininki ja yllätyksellisyys, ton orjallisen noudattamisen myötä soittamisesta tulee helposti vähän liian monotonista ja laskelmoitua. Mut eiköhän toi ajan kanssa siitä :)

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

VicTor miKe

Posts: 268

#82 • • VicTor miKe

Replying to Mixed In Key, käytätkö?:

Yhden illan (ja yön :D) kokeilun jälkeisiä kokemuksia vois hieman kirjailla ... Mut eiköhän toi ajan kanssa siitä :)



Asiaa puhut kuomaseni. Noin se menee mulla ainakin kaikkien uusien teorioiden/tekniikoiden/kikkojen/ym. juttujen kanssa. Eli eka sitä hinkuttaa liikaakin, mutta mitä enemmän asia on selkäytimessä sitä paremmin sitä osaa soveltaa ja luovuus astuu takaisin kuvioihin. Se on vähän niin kuin anime, ei lähde lapsesta hakkaamallakaan.

Of topic: Kunhan vielä nää kevään turha tressailu loppuisi, voisi pyrkiä tekemään pitkästä aikaa jotain laadukasta.

--
Bäng bäng!

Saipher

Posts: 44

#83 • • Edited Saipher
Muutaman keikan nyt soittanu pääosin harmonisesti miksailemalla, luottaen mixed in key:n antamiin arvoihin. Oikeesta teoriasta ei oo käytännössä mitään hajua, vaikka tässä nyt onkin huiman 7kk soittouran aikana oppinu jo jonkin verran hahmottamaan yhteensopivia biisejä. Usein ajattelemani sopivat biisit ovatkin myös mixed in key:n mukaan sopivia.
Nyt näiden muutaman keikan kokemuksella harmoninen miksaus ei mielestäni oikein toimi tällaisessa baarisoittelussa, ainakaan mun taidoilla, kokeneempi levyseppä saanee toimivan setin pystyyn.
Jotenkin tuntuu että setistä tulee tylsänomainen harmonisesti miksaamalla, vaikka heittäisi energy boostia kehiin niin silti tuntuu että jotain uupuu.

Noh, nämä nyt on mun (lue:aloittelijan) mietteitä, jatkossa soitellaan osittain harmonisesti miksailemalla ja osittain kaavoja rikkoen fiilispohjalla biisit valiten.

e: Niinku m1kk3 sanoi, niin vaihdoista kyllä saa erittäin nättejä harmonisesti miksaillen.