Replying to Mixed In Key, käytätkö?:
Oliko sulla musiikki"opintoja" takana muutakin kun ne parituhatta trancelättyä?
---
No on mulla vähän. 10 vuotta soitin viulua, 7 pianoa, musiikkikoulu suoritettuna, musiikin teoriasta 3/3 + kontrapunkti. Tän jälkeen sitten random bändeissä ja nyt on dj-hommia hiukka reilu 10 vuotta takana + tuottajana about 10 julkaistua raitaa.
Noniin. Sitten kehtaat vielä kysyä: "enkö mä kuule jos joku kuulostaa hyvältä". Mun mielestä tommonen lausahdus sun suusta on melkosta vähättelyä siihen kokemukseen verrattuna mitä sulla musiikista on.
En väännä vääntämisen ilosta, vaan väännän sun ylimielistä "kattokaas pojat ku vanha setä tulee vähän pätemään" -mentaliteettia vastaan. Musiikin teorian opiskelu ei ole missään nimessä itseisarvo hyvälle soittamiselle. Siitä voi olla ollekin hieman hyötyä, suurimmaksi osaksi se on vain ajanhukkaa.
On se kyllä niin vitun käsittämätön juttu, että melkein kaikki mitä sanon, on tiettyjen henkilöiden mielestä ylimielistä asennoitumista. Mä en vittu soikoot ole kertaakaan sanonut, että teorian opiskelu olis minkään sortin helvetin itseisarvo dj-hommiin,
ainoastaan sen, että siitä on apua; ja paljon apua onkin jos osaa hyödyntää. Nyt vittuviekööt Jussi lyöt ton lauseen kupoliis ja lopetat ton itseisarvon hokemisen!
Ohhoh. Sä oot nyt itekin hukannu alkuperäisen pointtis. Sun pointtis oli se, ettei kukaan osaa tehdä pullaa ellei oo käyny leipuriopintoja.
Ei vaan sinä väitit mun sanoneen noin. Mä olen puhunut kokoajan siitä, että teorian ja instrumenteillä soittamisen hanskaaminen avaa paljon ovia dj-puolella varsinkin harmonisen miksauksen osalla. Oli se soittamisen tai teorian opiskelu sitten opetettua tai itseopiskeltua (opetettuna menee todennäkösesti nopeemmin perille).
Pullan tekeminen ohjeesta on huijausta, ja sä et ikinä opi tekemään hyvää pullaa jos teet ohjeesta, koska se ohje on rajoittunut. Mut mitäs jos se pulla on hyvää?
Hyvä jussi. Nyt olet tajunnu sen mikä tässä on kokoajan taustalla! Jotta voit ruveta soveltamaan, sun pitää osata perusasiat. Perusasia ei ole 8B käy yhteen 8A:n kanssa - se nimenomaan on rajoittunut ohje! Erinomaista! Löytyyhän se itse asia sieltä kun pari päivää jauhetaan tätä samaa juttua!
Mä en ole missään vaiheessa väittänyt näin. Olen vain ja ainoastaan väittänyt vastaan sun kommenttias että musiikin teorian opiskelu olis dj:lle jotenkin erityisen tärkeää.
Montaks kertaa mun täytyy sulle sanoa, että noin en ole sanonut. Sä olet vääntänyt mun pyhän yksinkertasesta kommentista mustavalkosen totuuden. Nyt sanon tän jo varmaan kymmenennen kerran. Teoria- ja soitto-opinnoista on hyötyä dj-puolen harrastuksessa, varsinkin jos miksailee harmonisesti.
Otetaanko nyt vielä parikymmentä kertaa tää sama lause, niin kaikki muutkin lukijat voi pikkuhiljaa päästä jyvälle mitä olen monta kertaa kirjottanu.
Eli siis, jos dj ei lue teoriaa, niin se ei voi kehittyä kolmessa vuodessa hyväksi dj:ksi.
Ei vittu sentään. Nyt menet sinne seinän viereen ja lyöt sen ruman naamas siihen tiileen!
Sä kyllä pyörität ja yhdistelet tän keskustelun pointteja aivan miten sua huvittaa! Motanko vitun kertaa sun kanssa pitää tätä samaa paskaa nyt jauhaa? Mä en o tommostakaan sanonun missään vaiheessa!
Sä otit esille sellasia dj:tä jotka rupes tekeen ja tuottamaan musaa. Mä väitän, että sellanen ihminen joka pohjatiedoiltaan on joko itsenäisesti opiskellut tai ollut opetettavana, sais hommasta paljon enemmän irti kuin pelkästään "lahjakas" ihminen.
Sellanen joka on opiskellu juttuja osannee samat hommat kolmessa vuodessa, missä asiasta mitään tietämättömällä menee 15 - joo, jonnin verran karrikoitu esimerkki, mutta jos sen sitte vaik tajuaa paremmin.
Allekirjoitan ton osan että musiikkia pitäis opiskella muutenkin kuin levyjä soittamalla mut en sitä että teoria olis jotenkin itseisarvo.
Ja taas se vitun itseisarvo. Mä en vastaa enää ainooseenkaan sun viestiin, missä hoet tota samaa helvetin itseisarvoa rivistä toiseen ymmärtämättä ainuttakaan asiaa mitä olen sulle kirjottanu.
1) Musiikkia ja sen teoriaa opiskelemalla hallitset sen osa-alueen paremmin kuin levyjä soittamalla ja saat enemmän irti myös perustyökalu mixed-in-key:stä.
2) Levyjen ja musan pelkkä kuuntelu ei paranna sun musiikillista osaamista juurikaan - se laajentaa sun musiikkitietämystä.
3) Levyjen biittimiksaus tarkentaa sun rytmikorvaa instrumenteilla soittamista enemmän
4) Musiikin soittaminen (instrumenteilla) parantaa sun sävelkorvaa paremmin kuin levyjen soittaminen
---
Kiistattomiin faktoihin aina lähteet, pliiz.
Mä en jaksa lähtee kakaramaiseen pelleilyyn. Lähdeppä kiistämään noita perustellusti, niin mietitään sitte porukalla miten sulle menee järkipuhe perille.
Menkääpäs pojjat soittamaan ihan oikeita instrumentteja jonnekin oppilaitokseen, opiskeleen sillee kansankielellä nuotit ja soinnut ja niiden yhteensopivuudet - helpottaa sitten hiukan tuo miksauspuolikin :)
En tajua miten tota asiaa vastaan voi vääntää. Tajuatko ite?
---
Siksi, että sä aivan vitun arrogantisti toteat tuossa, että jengin pitäs opiskella teoriaa ja soittamaan oikeita soittimia että miksauspuoli luonnistais.
JUSSI SORO on tätä mieltä:
"instrumenttien soittaminen, musiikin opiskelu ja teorian hanskaaminen
helpottaa miksauspuolta" = "Pitäs opiskella teoriaa ja soittaa oikeita instrumentteja, että miksauspuoli luonnistuu"
Helpottaa vs. luonnistuu? W T F ?!!11 Mitä kamaa sä jussi vedät? Tommosiin yhtäläisyysmerkkien vetämiseen ei riitä enää mikään pilven polttaminen.
Mä tiedän sen ihan omakohtasesta kokemuksesta, että 15vuoden pianonsoitosta on ollu ihan helvetisti apua levyjen soittamisessa. Ehkä olen sitte täysin aivoton ja musiikista mitään ymmärtämätön kun tarvii soittaa 15vuotta pianoa, että saa jotain pientä apua levyjen soittamiseen. Mut siinä tapauksessa sun täytyy olla vähintään aivokuolleen apinan tasolla, että tarviit yhteenlaskettuna 17vuoden instrumenttipohjan, kolme-kautta-kolmosen teorian sekä bänditaustaa, että voit tehdä trancea..
Ihan vaan siks. Että sä oot vitun ärsyttävä pätijä, joka ei antanut keskustelulle mitään muuta sisältöä tuolla alkuperäisellä kommentilla kuin sen kuvan että sä kuvittelet olevas joku vitun auktoriteetti joka voi tulla heitteleen ylimielisiä läppiä, ilman että vastais esim kysymykseen. Just sitä vitun perseilyä mitä täl foorumilla kaikki muutkin tekee.
Se ei o mitään pätemistä, että laittaa rehellisen kommentin asiasta mikä todellakin on noin! Sulla on ihan totaalikakara-asenne. Pelkääkö aikuinen ihminen sitä, että kannattaa perehtyä monipuolisesti siihen mitä tekee, eikä vaan sokeesti tehdä ohjekirjaan pohjautuen 8b sopii 8a:han ja niin eespäin. Mut herrajestas, siinähän joutuu näkeen ehkä vaivaa ja menee aikaa!!
Mut hei, mähän se ylimielinen oon, kun kyseenalaistan sun pätemises.
No sä kyllä todellakin olet ylimielinen, se on kyllä nähty aika monta kertaa. Hyvä, että nostit sen itse ensiksi esille, niin mun ei tarvinu.
Ei mitään, ihan kuin vaan, jatka valitsemalla urallas, samalla oot menny jo niin kauan ku mä muistan.
Joo kato, kun sä et vaan suostu näkemään sitä sisältöä mitä kirjotan vaan tulkkaat sen aina ja ikuisesti pätemiseksi ja auktoriteettinä leikkimiseksi. Mua ei vois oikeesti vähempää kiinnostaa olla mikään klubituksen tai klubiskenen auktoriteetti tai isähahmo.
Se mua sen sijaan kiinnostaa, että ihmiset käyttäis omia aivojaan ja perehtyis monipuolisesti siihen mitä tekee ja kehittäis itseään paremmaksi aina ja jatkuvasti. 8A käy 8B:hen!!!111 Hoetaan kaikki yhdessä: Kasi-AAA Kasi-BEEE, Kasi-AAA, Kasi-BEEE!!
Kerros mulle, kun en o ite sitä tajunnu, että mistä tää mun suuri wannabe-auktoriteetti oikein tulee? Siitäkö että olen olemassa vai siitäkö että koet ite olevas jotenkin huonompi ihminen?
Mä toivon että jokainen dj soittaa mieluummin soittamisen ilosta kuin konemaisesti opiskelemalla kirjoista ja teoriasta juttuja. Eikä lannistu vaikka joku urpo niitä aina haluukin disauttaa mukamasten jotain asiasta tietävänä.
Ja ketäs vitun muuta mä olen tässä dissannu paitsi sua ihan aiheesta?
Mun alkuperänen kirjotuskin on aivan jotain muuta kun dissaamista tai pätemistä, karrikoitu se kyllä oli.
Tässä vielä lainaus kirjoittamastani viestistä, tais peittyä sun glitterillä päällystettyjen trancejumala-lasien kiiltojen alle:
Karo wrote:
Mutta joo, ei se o laisinkaan pakollista. Parempi että nauttii siitä mitä tekee, eikä tee elämästä turhaa liian vaikeeta :) (se ei ollu sarkasmia)
Kiitos ja näkemiin.