petraxx, 6.12.2008 15:52:
Aika uskomattoman vääristynyt kuva sulla. Tunnetko sä Lauri yhtäkään tuottajaa, mieluiten tän murroskauden yli musaa tehnyttä tuottajaa? Ei siis henkilöä, joka oli ensi DJ / promoottori ja on sitten alkanut tehdä musiikkia kaiken muun ohella, vaan henkilöä, joka työkseen tekee musiikkia? Jos tunnet, niin jututapa sitä. Voi olla melkoinen eye-opener...
Tunnen, enkä tietääkseni tunne ketään sellaista joka eläisi
köyhyysrajan alapuolella. (FYI:
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6yhyysraja)
Mun näkemys asiasta on se, että jos ihminen tienaa rahaa
sen verran, että voi elää normaalia elämää, on se riittävästi.
Se, että joku haluaa takoa miljoonia, on oma asiansa, mutta
mun mielestä turha tulla avautumaan sellaisesta julkisesti
ihmisille, jotka tekevät leipänsä eteen helvetisti töitä vailla
mitään kiitosta. Kaikki kunnia yrittäjille ja työllistäjille, mutta
silloin kun on ite potkittu omiin nilkkoihin, silloin on turha
valittaa vaan siirtyä eteenpäin. Raha menee rahan luo, oli
piratismia tai ei.
Ehkä mun objektiivisuus tässä asiassa voi kuulostaa snadisti
provokatiiviselta ihmisen ajatuksissa, joka näkee asian subjektiivisesti.
Tosi relevantti vastaus. Onnistuit hyvin valitsemaan artistin, jolla on ihan keskivertoartistin urakehitys. Juuri tätähän voivat muutkin artistit uraltaan odottaa.
Mikä vika esimerkissä? Itse mainitsit suositun artistin, eikä
esim. Prydz ole mitenkään poikkeavan suosittu/flopannut.
Höpölöpö. Ennen artisti sai levytyssopimuksen ja mukavan summan ennakkoon, jolla elää sen levynteon ajan. Nyt ennakkoon ei makseta mitään, koska levy-yhtiöillä ei yksinkertaisesti ole tähän varaa surkean myynnin takia. Myös myynnistä saadut provisiot laskevat koko ajan, edelleen surkean myynnin takia.
Niin ja sanoin, että summat ovat kasvamaan päin. En nyt puhu
siitä mitä ne olivat ehkä 90-luvulla, vaan nykyhetkestä. Edelleen,
reality check on monilla taas paikallaan.
Ollaan menossa jo reippaasti 2000-luvulla. Ehkä sekin tajutaan
jo joskus 2015 tms.
Ei muuten tule, eikä ole mikään ihme
Eikö? Viimeaikoina tyyliin jokainen menestyvä artisti tuntuu perustaneen
oman levy-labelinsa ja aloittavan julkaisemisen. En jaksa kaivaa tilastoja,
koska voisin olettaa olevani oikeassa (todista vääräksi?), mutta syön
hatullisen lunta, mikäli 2007-2008 on julkaistu vähemmän biisejä kuin vaikka
1996-1997.
Perustelut? Ihan mukava, että on kovasti mielipiteitä, mutta ilman perusteluja ne ei oikein riitä ja lisäksi ne faktat kannattaisi tarkistaa ennen postausta.
Menestyvä biisi tuo keikkoja artistille, sitämyötä astuu voimaan
kysynnän ja tarjonnan laki. Sattumalta olen seurannut tuota
esiintymispalkkioiden kääntöpuolta melko tarkkaan viimeiset ~10 vuotta,
ja ei, en voi ainakaan todeta niiden laskeneen. Piratismi vaikuttaa
tähänkin positiivisesti, koska täysin tuntematon artisti voi sitä
kautta nousta hyvinkin kansan tietoisuuteen ja jo menestyvä
artisti saavuttaa sitäkautta kuulijoita joita ei muuten olisi.
Juuri sanoin, että esimerkissä kyseessä on lahjakas artisti, jonka ainoa syy lopettamiseen on se, että sillä ei elä. Voisitko lukea ne kommentit kunnolla, niin ei tarvitse kaikkea toistaa.
Kuinka monen taiteilijan tiedät lopettaneen, kun sillä ei elä?
Voisiko syynä kuitenkin olla se, että homma ei olekkaan niin
kivaa miltä se tuntuu ja sitämyötä lopettaminen on helppo
vaihtoehto? Ei kukaan joka rakastaa jotain harrastusta lopeta
sitä täysin sen takia, että sillä ei elä.
Perustelut? Mikä on muuttunut vuodesta 2000? Et myöskään kertonut, mistä löytyvät markkinat kaikille niille deejiiksi ryhtyville tuottajille.
Vuonna 2000 tuottaja vielä tienasi tuotannolla rahaa, sekä harva
DJ sai esim. 8000 puntaa esiintymispalkkiota. Tänä päivänä tuo
on täysin arkipäivää. Markkinoissa löytyy se kysynnän ja tarjonnan
laki, joka artistin täytyy itse luoda. Helppoa se ei ole, sen myönnän.
Mutta koko ajan mennään enemmän ja enemmän siihen, että
jokainen "DJ" setti on enemmänkin lennosta muokattava läppäri-
live, jolloin jokainen esiintyminen on uniikki. Esiintyjä on voinut
saada juuri ennen keikkaa hotellihuoneessa viimeisteltyä uusimmat
2 biisiään ja soittaa ne yleisölle juuri siinä tilanteessa. Vuonna 2000
menestyvällä DJ:llä oli ne 30 vinyyliä mukana keikasta toiseen ja
biisien esitysjärjestys oli pitkälti sama. Vuonna 2000 tuottaja/dj
hybridi oli melko harvinainen kombinaatio.
Tuossa muutama perustelu, jos nyt näitä päivänselviä asioita
tarvii perustella.
Pointti meni taas viuhuen ohi. Kuka valitti deejiiden työajasta? Kyse oli siitä, että heillä ei enää riitä aikaa tuottamiseen. Tässä nyt vielä uudestaan tämä lause, kun meni näköjään ohi: Ns. ojasta allikkoon meille, jotka tykkäs artistin soundista (joo voidaan tietysti mennä sinne keikalle sillon kerran vuodessa kun artisti tulee meidän kaupunkiin, mutta harvemmin jengi tuottaa ja soittaa täysin samaa soundia).
Listaapa vaikka 20 lempibiisiäsi. Kuinka monen tekijä on myös DJ? Eikö olisi sääli, jos niitä pelkästään tuopttajien tekemiä biisejä ei olisi olemassa, koska ihmisten mielestä hyvästä musiikista ei tarvitse maksaa?
Pointti ei mennyt pätkääkään ohi. Kummasti tuolta vaan tulee
satoja ellei tuhansia julkaisuja kuukausittain, paljon skeidaa mutta
paljon myös hyvinkin freesiä, hyvää ja mielenkiintoista matskua.
Jos joku haluaa tehdä jotain tuottavaa, joka ei kuulu päivätyöhön,
niin valitettavasti normaali ihiminen joutuu tekemään sen vapaa-
ajallaan, joka on pois puolisolta, perheeltä, järkevistä harrastuksista,
mistä tahansa...
Otetaan vaikka DJ Orkidea esimerkiksi. Aika paljon keikkoja, päivätyö
ja silti löytyy aikaa tuottaa musiikkia sekä huolehtia perheestä. Eikä
Suomesta taida kovin montaa tyyppiä löytyä, jotka haukkuisvat ihan
paskaksi.
Paulo Mojon sanoin : U get, so give!
Hyvän ystäväni kuolemattomin sanoin, "niin makaa kuin pedataan".