A sad week for the music industry

107 posts, 6 pages, 19,179 views

Yallu

#21 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

djsoma, 4.12.2008 23:11:
Hyvän biisin (tai levyn) ostamisesta tulee hyvä fiilis, mutta jos erehtyy ostamaan jotain josta ei sitten pidäkään, tuntuu että rahat ovat menneet hukkaan (varsinkin jos ostaa digi-filen jolla ei ole jälleenmyyntiarvoa). Siinä mielessä on kyllä kivaa että saa ladattua lähes kaiken musan koekuunteluun vbr2 tai 320 kbit mp3-laatuisena, minkä pohjalta voi sitten sijoittaa rahansa kaikkein toimivimpiin biiseihin.

Jos nyt oikein ymmärsin pointtisi..
Niin kyllä saa melko surkea kauppa olla, jos ei pysty kuuntelemaan biisejä ennen ostoa. En ole ostanut YHTÄÄN vinyyliä, enkä digitaalista äänitettä, ilman etten ole kuullut siitä näytettä. Useimmat näytteet ovat n.2,5-3min pitkiä, eli kyllä niistä saa kuvan, millaista biisiä on ostamassa..
mastream

#22 • • mastream

petraxx, 5.12.2008 15:02:

Vaikka se 'tehdään ja jaetaan musiikkia ilmaiseksi' on ihan hauska romanttinen hippiajatus, niin tosiasiahan on se, että myös artisteilla on ne samat laskut maksettavina kuin meillä muillakin. Kuten Jussi sanoikin jo, pelkällä musan tekemisellä ei elä enää kukaan

Syyn tähän kerroit jo itsekin:

petraxx, 5.12.2008 15:02:Eihän tässä kuluttajista olekaan kyse, vaan tästä uudesta sukupolvesta, jonka mielestä musiikki on kyllä tosi jees ja ollaan niin faneja, mutta joiden mielestä artistille ei kuukausien työstä kuitenkaan mitään korvausta kuulu.

Jussi Soro

#23 • • Jussi Soro choon!

pelkällä musan tekemisellä ei elä enää kukaan, mutta toisaalta kaikista ei myöskään ole deejiiksi tai liveakteiksi

Toi on tietysti sikäli harmillista, mutta nykyisellään levymyyntiosuus on ihan perinteisenkin musiikin maailmassa hirvittävän pieni murto-osa artistin tuloista. Eikä se koskaan mikään iso ole ollutkaan. Myös artistilla on vastuu pystyä uudistumaan. Kehitystä voi joko yrittää epätoivoisesti jarruttaa, tai hypätä sen mukaan.

Pari vuotta sitten jo puhuin tilanteesta, jossa julkaistu musiikki on vain promootiokeino, ja perinteinen levy-yhtiö -ajattelu korvataan kokonaisvaltaisella paketilla, jossa artisti itse toimii omana levy-yhtiönään ja keikkamyyjänään. Levyt julkaistaneen tulevaisuudessa ilmaiseksi netissä, ja kaikki tuotto artistille tulee keikoista ja linsensseistä. Tästä kun vähentää ison kasan välikäsiä pois, voi bisnes olla entistä tuottoisampaakin.

Yllättäen Madonna ilmoitti tänä vuonna julkaisevansa seuraavan levynsä ilmaiseksi netissä. Radiohead julkaisi jo oman levynsä "maksa jos jaksat" -periaatteella. Muutoksia tähän perinteiseen levy-yhtiö / keikkamyyjä / artisti / kuluttaja -skenaarioon varmasti tulossa isolla kädellä lähivuosina.
Indigo

#24 • • Edited Indigo
Ikävä kyllä pelkällä älä-wareta-se-on-varastamista-moralisoinnilla ei levy-yhtiöitä saa pysymään kasassa. Nyt on menossa ihan mieletön murroskausi alkavalla lamalla höystettynä ja tarvitaan aikamoista uudistumiskykyä, eritoten levy-yhtiöiltä.

Kuten JussiS tässä edellä jo mainitsi, isot artistit kuten Madonna, tulee todennäköisesti tulevaisuudessa tienaamaan karkkirahansa suurimmalta osalta keikkamyynnin avulla. Toki fyysisiä levyjäkin tullaan ostamaan, ja niihin todennäköisesti tullaan panostamaan enemmän, jotta paketti olisi houkuttelevampi kuin pelkkä ladattu mp3.

Pienimmät artistit todennäköisesti saavat mukavaa lisätuloa mp3-myynnistä. Välikäsiä ja epätehokasta rattaistoa on minimaalisesti (artistille jää enemmän käteen) ja ko. artistin mp3sten ostamista myös kannustaa helppous - max. parilla eurolla saa biisin wavina tai 320 kbps -laadulla, pari napin painallusta on huomattavasti kätevämpää kuin p2p- tai torrent-ohjelmien käyttö.

Vinyylin säilymisestä en osaa sanoa arviota. Tähän minulla ei ole myöskään suurta idealistista tunnesidettä, joskin ne pidempiaikaiset lempibiisit on ollut mukavaa haalia vinyylinä.

Hankin nykyään 90% musiikistani wavina & mp3:na (beatport, juno mm.) ja olen hyvin tyytyväisenä mp3-kauppojen toimivuuteen itseasiassa ihmetellyt miksei tätä digitaalista myyntiä ole sovellettu esimerkiksi elokuviin. Vai onko? On ns. pirusti sellaisia elokuvia joita olen pitkään halunnut nähdä mutta niitä ei löydä videovuokraamoista ja amazonista tilattuna niille tulisi hieman liian suolainen hinta.
Lauri

#25 • • Lauri Devoted

---
Eihän tässä kuluttajista olekaan kyse, vaan tästä uudesta sukupolvesta, jonka mielestä musiikki on kyllä tosi jees ja ollaan niin faneja, mutta joiden mielestä artistille ei kuukausien työstä kuitenkaan mitään korvausta kuulu.

Tietty kuuluu korvaus tehdystä työstä. Mutta artisti
kuin artisti ottaa sen riskin, että taidetta tekemällä
ei tuloja ole tai tule. Tuossa hyvänä esimerkkinä
kuukausien työ, kun jotkut elävät köyhyydessä koko
elämänsä toteuttaakseen jonkun unelmansa, siinä
välttämättä onnistumatta.

DJ:t tienaavat halutessaan ihan ok kuukausipalkan,
kansainväliset artistit jotka menestyvät edes hieman,
tienaavat huomattavasti enemmän kuin ok. Joten en
näkisi tässä varsinkaan elektronisen musiikin puolella
mitään ihmeempää valittamisen aihetta.

Musiikkibisneksen itseaiheutettu ahdinko on tätä päivää.
Ne jotka tuudittautuvat vanhaan, ovat auttamatta niitä
jotka kärsivät.

Edelleen, musiikkiteollisuutta voi verrata Suomen
paperiliittoon. Aika aikansa kutakin, mutta Kekkonen
kuoli jo 80-luvulla ja 60-luvustakin on kohta 40 vuotta.
Dementation

#26 • • Dementation wednesday?
Tilasin juuri eilen Sami Pitkämön levyn netistä postitse kotiin kannettuna, koska kuulin ko. musaa, kuuntelin sen omilta sivuilta ja myspacesta vähän lisää ja sit tilasin ton levyn kotiin.

Olisin voinut myös ostaa sen digitaalisena, mutta haluan mieluummin oikean levyn kansineen, jonka sit uppaan koneelle omaan kuunteluun, kuin että ostan digitaalisena musat ja poltan sen sitten tyhjälle levylle. Näin toimin siis silloin kun koko levy on kuunneltava. Yksittäisiä hyviä biisejä muuten paskoilta artisteilta ostan sitten digitaalisena ja poltan omat kokoelmat. Ärsyttää vaan kaikenmaailman paskat musakaupat jossa täytyy olla joku ohjelma jotta voit ostaa biisit ja polttaa ne levylle jne. Eli tehty liian hankalaksi yhä. Warettamisen estolla mut sit tietyt lafkat ajaa warettamaan ne samat biisit.

Mitä tulee noihin setteihin, niin mä olisin kyllä valmis ostamaan hyviä settejä pois DJ:ltä, jos sen sais postitettuna kotiin kansilehdillä. Itse levy voi olla ihan normi poltettu levy, kunhan on hyvälaatuinen sellainen ja vähintään siihen on siististi kirjattu että mikä levy on kyseessä, eli kenen soittama, mieluiten että koska ja setin nimi. Kansilehdessä mieluiten sitten tracklist.

Mutta en mä lähde kyselemään keltään että voisitko sendiä tän mulle levynä ja tehdä kansilehdet, kyllä se täytyy teistä DJstä ja artisteista lähteä, että myytte levyjä. Ja hinta pitää pysyä järkevänä, eli 10 euroa tai alle per levy, jos haluatte että kauppa oikeasti käy.

Itseäni ei kiinnosta konemusiikkia warettaa tai ostaa biisi kerrallaan, vaan juurikin setit kiinnostaa, ja voisin hyvin ostaa niitä, jos tarjontaa olis. Toki haluaisin ensin kuunnella setin klubbarista tms, mutta oikeesti nytkin olisi useampi setti jotka voisin tilata kotiin.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Jinx

#27 • • Jinx Superfeminine
Sehän tässä on että kun osan ihmisistä pitäis aina saada kaikki ilmaiseksi. Olis kyllä aika surullista jos tulevaisuudessa kaikki musiikki pitäis vaan ladata verkosta kylminä bitteinä. Helposti sitten mentäisiin siihen että levy-yhtiöt laittais kaiken musiikin vaan streamina saataville tyyliin että maksa 100e/v niin saa kuunnella musaa rajattomasti. Toivoi valittettavasti olla se mihin isot firmat ton homman vielä vetää.

--
Pyllykkä

sts

#28 • • sts Sama pyynti aitta!

Lauri, 4.12.2008 23:07:
---
JussiS, 4.12.2008 22:47:
---
Mut tosiaan, ostakaa jengi ihan oikeesti sitä musaa, se kannattaa. Se on halpaa, ja kotimaisen artistin tukemisesta tulee hyvä mieli :)

---

Mä ostan heti enenevässä määrin, kun se on helppoa.

:)

mäki heti kun sitä saa fiksusti ja helposti muualta kuin itunesista.
#29 • • Edited niomic Guest

sts, 5.12.2008 20:14:
---
Lauri, 4.12.2008 23:07:
---
JussiS, 4.12.2008 22:47:
---
Mut tosiaan, ostakaa jengi ihan oikeesti sitä musaa, se kannattaa. Se on halpaa, ja kotimaisen artistin tukemisesta tulee hyvä mieli :)

---

Mä ostan heti enenevässä määrin, kun se on helppoa.

:)

---

mäki heti kun sitä saa fiksusti ja helposti muualta kuin itunesista.

Eikös tässä asiassa toiminut esimerkillisesti nykyään dissaamasi Infected Mushroom? Levyn sai suoraan IM:n nettisivuilta DRM-vapaana ja FLAC-laatuisena järkevään hintaan ja downiminenkin oli nopeaa. Vaikka uusi levy ei ollut ihan sitä mitä odotin, niin tuo digitaalisen levyn ostokokemus oli niin hyvä, että pelkästään sen takia jäi hyvät fiilikset.

Itsekin odottelen sitä, että saan tosiaan isompaa valikoimaa musiikkia FLAC:eina tai vastaava lossless ja ilman DRM:ää. Nykyään tuosta pääsee nauttimaan joissain marginaalimusiikin nettikaupoissa ja joskus suoraan artisteilta. Suoraan sanottuna vituttaa joka kerta kun klikkaan Buy iTunesissa, mutta minkäs teet :/ Jää ainakin omasta näkökulmasta tosi monilta artisteilta mun massit saamatta kun ei osto onnistu.

Mitä noihin mixeihin tulee, niin itse näen ne juuri hyvänä promona dj:lle JA artisteille. Pelkästään klubbarin mixien perusteella on tullut tutustuttua niin moneen vähemmän tunnettuun (ainakin itselle) nimeen, ostettua biisejä nettikaupoista ja tullut supportattua sekä dj:tä ETTÄ artistia keikoilla. Samasta syystä tykkään siitä että löydän lähes mitä vaan biisejä suoraan YouTubesta. Jos joku kaveri sanoo, että kuunteles tätä, ni YT on ensimmäinen paikka minne nykyään menen. Sieltä saa mahdollisesti jopa kohtuulaatuisena kuunneltua biisin ja sitten voi halutessaan jatkaa virallisemmille paikoille ostamaan / keikalle. Voin kyllä myöntää, että vaikka mixien kautta on tullut ostettua huomattavasti biisejä, jää niiden kuuntelu nykyään hieman vähemmälle juuri mixien takia. Sitä on oppinut jotenkin laiskaksi, eikä jaksa enää mitään playlistejä väsäillä kun voi valita useista sadoista hyvistä mixeistä mitä on tullut vuosien saatossa downittua. Ja kun mixiä on kuunnellut pari kertaa, siitä tulee tavallaan oma iso suosikkibiisinsä :) Mixien kautta on myös saanut helposti tatsia uuteen kiinnostavaan musagenreen ja promomixien kautta voinut arvioida kiinnostaako keikka.

Mutta, ilman mixejä olisi ainakin minun osaltani moni artisti köyhempi ja oma skenetuntemus aika huono :P
sts

#30 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

niomic, 5.12.2008 21:09:
-clips-

Mä en halua kaivaa niitä albumeita ja biisejä kiljoonalta sivustolta vaan jostain keskitetysti, joten tuo itunesi oli hyvä esimerkki, vastaavanlaista palvelua olisi kiva saada ilman apple/microsoft tms kytköstä. Missasit pointtini selvästi kokonaan.
akir0

#31 • • akir0 idleRPG champion 2009

Indigo, 5.12.2008 16:32:
Hankin nykyään 90% musiikistani wavina & mp3:na (beatport, juno mm.) ja olen hyvin tyytyväisenä mp3-kauppojen toimivuuteen itseasiassa ihmetellyt miksei tätä digitaalista myyntiä ole sovellettu esimerkiksi elokuviin. Vai onko? On ns. pirusti sellaisia elokuvia joita olen pitkään halunnut nähdä mutta niitä ei löydä videovuokraamoista ja amazonista tilattuna niille tulisi hieman liian suolainen hinta.

Kesti aivan järkyttävän kauan ennenkuin musiikkitalot ymmärsi, että musa pitää jakaa DRM-vapaana, jotta ihmiset on sitä valmiina ostamaan. Musiikkipuolella tää muutos oli kuitenkin poliittisesti helpompi kuin leffa-puolella, jossa jakeluoikeudet on vain muutaman ison toimijan käsissä.

Valitettavasti siitä johtuen netin VOD tai stream-leffatarjonta on a) drm-suojattua (eli windows media tai itunes) b) surkeaa valikoimaltaan c) maantieteellisesti rajoitettua d) älyttömän kallista

Noita pajoja joista leffoja voi ostaa on kyllä suomessakin (http://www.sf-anytime.com/ http://www.film2home.fi/fi.aspx)

Musabusineksen surkeaan tilaan ei oo syynä kuin musiikkibusiness itse, joka jarrutti digitaalisen musiikin kauppaa niin pitkään kunnes kelkasta oltiin jo tiputtu ja warettamisesta oli tullut liian helppoa. Ehkä tohon kelkkaan vielä pystytään nousemaan, mutta se kestää kauan.
speukka

#32 • • Edited speukka
Onneks levyjä saa vielä kaupastakin. Ja klipit helpottaa hyvän musiikin ostamista netissä. Joutuu venaa about sen viikon, mutta se kannattaa. Musiikki on parempaa, kun sen eteen joutuu näkemään vaivaa.
Jussi Soro

#33 • • Jussi Soro choon!

sts, 5.12.2008 21:40:
Mä en halua kaivaa niitä albumeita ja biisejä kiljoonalta sivustolta vaan jostain keskitetysti, joten tuo itunesi oli hyvä esimerkki, vastaavanlaista palvelua olisi kiva saada ilman apple/microsoft tms kytköstä. Missasit pointtini selvästi kokonaan.

Siis ootsä nyt tosissas, että jätät musan ostamatta, koska sun mielestä ei oo olemassa riittävän hyvää ja kattavaa kauppaa, joka ei olis apple-sidonnainen? Pitäsköhän sun sit hiukan harjoitella internetiä :P
sts

#34 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

JussiS, 6.12.2008 11:25:
---

---

Siis ootsä nyt tosissas, että jätät musan ostamatta, koska sun mielestä ei oo olemassa riittävän hyvää ja kattavaa kauppaa, joka ei olis apple-sidonnainen? Pitäsköhän sun sit hiukan harjoitella internetiä :P

Ei kyse ole nyt siitä, vaan kyse on siitä että sen pitäisi olla yhtä helppo kuin itunesi joka on hyvä tuote, mutta ei toimi vain kaikilla alustoilla (terveisin 50% linux käyttäjä). Unohdin selventää tämän, lisäksi en tykkää ajatuksesta että kaupan käyttämisen takia joudun asentamaan ohjelmiston. Ja ei mä en näe Audiojellyjä yms tarpeeks helppoina kuluttajan kannalta, itunes pieksee käytettävyydessään ne 100-0.
sts

#36 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

whispering, 6.12.2008 11:40:
---

---

Tossa muutama:
http://www.juno.co.uk
http://www.imodownload.com
http://www.trackitdown.net

Lue edellinen quoteni jussis:lle. Vaikka palvelut ovatkin hyviä ne eivät ole vain vielä tarpeeksi hyviä. Onhan netanttilallaki musiikki store tai mtv3:lla mutta ne ovat edelleen vähä purkkaliimaa :)
Jussi Soro

#37 • • Jussi Soro choon!

sts, 6.12.2008 11:38:
Ei kyse ole nyt siitä vaan kyse on siitä että sen pitäisi olla yhtä helppo kuin itunesi joka on hyvä tuote, mutta ei toimi vain kaikilla alustoilla (terveisin 50% linux käyttäjä).

Niinku sanoin, jos toi ostamisen helppous on este, niin kannattaa varmaan harjoitella. Voin kirjoittaa sulle ohjeet tähän suomeks, jos vaan kerrot että mikä kauppa nyt on jotenkin erityisen vaikea?
sts

#38 • • sts Sama pyynti aitta!

JussiS, 6.12.2008 11:41:
---
sts, 6.12.2008 11:38:
Ei kyse ole nyt siitä vaan kyse on siitä että sen pitäisi olla yhtä helppo kuin itunesi joka on hyvä tuote, mutta ei toimi vain kaikilla alustoilla (terveisin 50% linux käyttäjä).

---

Niinku sanoin, jos toi ostamisen helppous on este, niin kannattaa varmaan harjoitella. Voin kirjoittaa sulle ohjeet tähän suomeks, jos vaan kerrot että mikä kauppa nyt on jotenkin erityisen vaikea?

Siinä olen sinun kanssa samaa mieltä että levyjen ostaminen fyysisesti tai netistä on pitkälti mielyttävämpää kuin warettaminen, johon siis itse tähtäsit.
ValaX

#39 • • ValaX

VaLa, 4.12.2008 23:30:
Mä tilaan kaupasta etupäässä dj:den mixaus cd:eitä, niin kuinka niistä saadut rahat jakautuu dj:lle, artisteille...?

*ding*
#40 • • x Guest

Lauri, 5.12.2008 19:46:

Tietty kuuluu korvaus tehdystä työstä. Mutta artisti
kuin artisti ottaa sen riskin, että taidetta tekemällä
ei tuloja ole tai tule. Tuossa hyvänä esimerkkinä
kuukausien työ, kun jotkut elävät köyhyydessä koko
elämänsä toteuttaakseen jonkun unelmansa, siinä
välttämättä onnistumatta.

Tässä on nyt vaan se ero, että sun kuvaama artisti on joko lahjaton tai aikalaistensa väärinymmärtämä. Meidä tilanteessa artisti on kyllä suosittu, biiseistä tulee hittejä, niistä puhutaan, deejiit soittaa ja charttaa niitä ympäri maailman, mutta myynti on kuitenkin pohjalukemissa, koska jengi mieluummin warettaa biisin kuin maksaa sen päätähuimaavan $2. Leivässä pysyäkseen artistin on pakko joko vaihtaa alaa tai alkaa tekemään listasontaa à la Tiesto. Me, jotka tykättiin artistin ekasta hitistä ja ostettiin se, ihmetellään, miksei siitä enää kuulu mitään. Näitä yhden hitin ihmeitä löytyy vaikka millä mitalla

Lauri, 5.12.2008 19:46:

DJ:t tienaavat halutessaan ihan ok kuukausipalkan,
kansainväliset artistit jotka menestyvät edes hieman,
tienaavat huomattavasti enemmän kuin ok. Joten en
näkisi tässä varsinkaan elektronisen musiikin puolella
mitään ihmeempää valittamisen aihetta.

Nyt meni puurot ja vellit sekaisin. Biisintekijä ei o sama asia kun dj, eikä pidä olettaa, että jos osaat tehdä hyviä biisejä, oot myös automaattisesti hyvä deejii. Tästä esimerkkinä vaikka Deadmau5, jonka keikat on olleet melkoista skeidaa (tosin nyt kun sitä siitä huolimatta on buukattu dj-keikoille, on kai tasokin alkanut pikkuhiljaa nousta). Lisäksi kaikille biisintekijöille ei yksinkertaisesti riitä keikkaa, kun ei riitä tällä hetkellä monille jo ansioituneillekaan deejiille. Suomessakin taitaa olla vaan se yks, joka niillä hommilla itsensä elättää, vaikka lahjakkaita deejiitä löytyy monta kymmentä. Ja edelleen, biisintekemisellä ei elektronisen musiikin puolella elä kukaan, siitä voi sitten päätellä millaiset ne myyntiluvut on jollain uudella artistilla.

Lisäksi ne, jotka ovat onnistuneet siirtymään dj- tai livehommiin, toteavat kyllä aika pian, että se on kokopäivätyötä josta ei riitä tarpeeksi aikaa tuottamiselle. Hotellihuoneesta Etelä-Nebraskasta kun ei studioon ihan noin vaan pääsekään. Tästä hyvänä esimerkkinä vaikka 16 Bit Lolita's, jotka joutuivat tekemään sen ratkaisun, että kaksikon toinen puoli kiertää tekemässä keikkaa kun toinen on studiossa, joten nyt kaksikon sijaan biisit tekeekin vaik puolet duosta, mikä kuuluu myös sitten biisien tasossa, tai Way Out West, joiden albumien välillä menee vuosia, koska jäpät ei ole koskaan samaan aikaan kotona. Ns. ojasta allikkoon meille, jotka tykkäs artistin soundista (joo voidaan tietysti mennä sinne keikalle sillon kerran vuodessa kun artisti tulee meidän kaupunkiin, mutta harvemmin jengi tuottaa ja soittaa täysin samaa soundia).

Todettiin, että musiikkibisneksen ahdinko on itseaiheutettua. 'Musiikkibisnes' on melko laaja käsite, eikä jotain Sonya voi oikein niputtaa samaan joukkoon pienten indielevy-yhtiöiden kanssa. Jälkimmäiset eivät ole missään vaiheessa "raiskannut niin artistia kuin kuluttajaakin" kuten joku asian ilmaisi, koska katteet näillä ovat niin alhaalla kuin mahdollista ja +/-0 katsotaan jo hyväksi tulokseksi. Virheitä on toki tehty puolin ja toisin ja uusiin myyntitapoihin on kieltämättä herätty jälkijunassa, mutta tänä päivänä musiikin ostaminen on tehty niin helpoksi, ettei sitä voi tekosyynä käyttää imbesillikään. Kaikki on varmasti kopioneet niitä kaverin Michael Jackson -kasetteja kakarana, eikä jotain rahatonta finninaamaista kazakstanilaisteiniä voikaan syyttää warettamisesta, mutta siinä vaiheessa, kun on ymmärrystä vähän enemmän, kunnon palkka (ehkäpä se elanto jopa riippuu tavalla tai toisella tästä skenestä ja sen hyvinvoinnista) ja vapaa-aika vietetään kotona ja klubeilla musiikista nauttien, niin luulisi pystyvän tekemään parempia valintoja. Meille musadiggareillehan se ahdinko siitä sitten siirtyy, ei tänä päivänä kukaan pysty tekemään musiikkia pelkällä pyhällä hengellä.

Ja tottakai nykytilanteeseen vaikuttaa muutkin tekijät kuin piratismi, mutta keskustelunavaus koski erityisesti tätä aihetta.