A sad week for the music industry

107 posts, 6 pages, 19,222 views

Avatar
#41 • • x Guest

JussiS, 5.12.2008 15:28:

Pari vuotta sitten jo puhuin tilanteesta, jossa julkaistu musiikki on vain promootiokeino, ja perinteinen levy-yhtiö -ajattelu korvataan kokonaisvaltaisella paketilla, jossa artisti itse toimii omana levy-yhtiönään ja keikkamyyjänään. Levyt julkaistaneen tulevaisuudessa ilmaiseksi netissä, ja kaikki tuotto artistille tulee keikoista ja linsensseistä. Tästä kun vähentää ison kasan välikäsiä pois, voi bisnes olla entistä tuottoisampaakin.



Tää on ihan hyvä ja mielenkiintoinen idea sillä edellytyksellä, että kuluttajat jaksais 10 biisiä ostaakseen käydä kymmenellä eri saitilla, logata, etsiä, valita ja maksaa ne kaikki 10 biisiä erikseen. Musiikin suurkuluttajalle toi veisi aika paljon aikaa. Artistihan ei voi tarjota suoraan biisejään vaikka iTunesiin tai Beatportiin (itse asiassa edes pienimmät levy-yhtiöt ei aina saa biisejään noiden valikoimiin).

JussiS, 5.12.2008 15:28:
Yllättäen Madonna ilmoitti tänä vuonna julkaisevansa seuraavan levynsä ilmaiseksi netissä. Radiohead julkaisi jo oman levynsä "maksa jos jaksat" -periaatteella. Muutoksia tähän perinteiseen levy-yhtiö / keikkamyyjä / artisti / kuluttaja -skenaarioon varmasti tulossa isolla kädellä lähivuosina.



Madonnalla riittää rahkeet tällaisiin vetoihin. Tässä on takana varmaan sama idea kuin Radioheadilla aiemmin, eli saada haltuun kaikkien levyn hankkijoiden yhteystiedot, joita voi sitten myöhemmin käyttää kun uusi levy tulee ulos ja mahdollisisti kiertää myynnissä kaikki välikädet, vähän niinkuin itsekin ajattelit. Aika näyttää, miten idea toimii, mutta luulisin, että saa kyllä olla aika mahtava fan base takana, ennenkuin sitä voidaan menestyksekkäästi soveltaa edm-puolella.
Lauri

Posts: 1,051

#42 • • Lauri Devoted

petraxx, 6.12.2008 12:46:
---
Tässä on nyt vaan se ero, että sun kuvaama artisti on joko lahjaton tai aikalaistensa väärinymmärtämä. Meidä tilanteessa artisti on kyllä suosittu, biiseistä tulee hittejä, niistä puhutaan, deejiit soittaa ja charttaa niitä ympäri maailman, mutta myynti on kuitenkin pohjalukemissa, koska jengi mieluummin warettaa biisin kuin maksaa sen päätähuimaavan $2. Leivässä pysyäkseen artistin on pakko joko vaihtaa alaa tai alkaa tekemään listasontaa à la Tiesto. Me, jotka tykättiin artistin ekasta hitistä ja ostettiin se, ihmetellään, miksei siitä enää kuulu mitään. Näitä yhden hitin ihmeitä löytyy vaikka millä mitalla



Suosittu artisti, otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa Eric Prydz, joka
nousi yhdellä hitillä maailmanmaineeseen. Tyyppi voisi halutessaan
keikkailla 200-300 keikkaa vuodessa á 10.000eur + kulut / veto.
Mun mielestä aika härskiä ruveta valittamaan, että levymyynti
pudonnut 1/10:n, nykyisin enää 10000e kun aikaisemmin tuli 100000.
Kun se levymyynnin osuus on vuosituloista 0,5%, ja jos tekisikin vain
100 keikkaa, niin osuus olisikin jo 1,0%. Ja vaikka tiputettais nää
lukemat 1/10:n niin silti puhutaan 6 numeroisista vuosituloista...

Artistin provisiot levymyynnistä ovat kasvamaan päin ja
summat eivät varmasti muutaman vuoden päästä ole
huonompia kuin cd:n kulta-aikaan.

Elektronisen tanssimusan piirissä porukalla on pullat vallan
hyvin uunissa. Se, että jakelijat tai pienet levy-yhtiöt tippuvat,
so what? Uusia tulee joka päivä ja internet toimii jakelutienä.

Suurin hyötyjä nykyisestä murroskaudesta on nimenomaan
biisin tuottanut esiintyvä artisti.

Voisko se olla siitä artistista kiinni, löytyykö kapasiteettia
tuottaa laadukasta musaa enempää kuin se yksi hitti? Maailman
sivu on täynnä sontaa suoltavia tuottajia, jotka ovat tehneet yhden
ok "hitin". Jos he eivät saakkaan elantoaan musiikkibisneksestä
niin kuivaan kyyneleeni hiekkapaperilla. Se "one hit wonder" titteli
ei tosiaan meinaa sitä, että ko. tyypillä ei ollut mahdollista tehdä
musaa kun ei oo fyrkkaa.


Nyt meni puurot ja vellit sekaisin. Biisintekijä ei o sama asia kun dj, eikä pidä olettaa, että jos osaat tehdä hyviä biisejä, oot myös automaattisesti hyvä deejii. Tästä esimerkkinä vaikka Deadmau5, jonka keikat on olleet melkoista skeidaa (tosin nyt kun sitä siitä huolimatta on buukattu dj-keikoille, on kai tasokin alkanut pikkuhiljaa nousta). Lisäksi kaikille biisintekijöille ei yksinkertaisesti riitä keikkaa, kun ei riitä tällä hetkellä monille jo ansioituneillekaan deejiille. Suomessakin taitaa olla vaan se yks, joka niillä hommilla itsensä elättää, vaikka lahjakkaita deejiitä löytyy monta kymmentä. Ja edelleen, biisintekemisellä ei elektronisen musiikin puolella elä kukaan, siitä voi sitten päätellä millaiset ne myyntiluvut on jollain uudella artistilla.



Elektronisen tanssimusiikin saralla tuota erittelyä on turha
enää tänäpäivänä tehdä, vuonna 2000 sillä oli vielä merkitystä.
DJ Magin top-100 listalla on Top 10:ssä Infected Mushroom, joka
kuvastaa tätä tilannetta vallan mainiosti. En toki väitä, että mielestäni
on siistiä että joku täysin esiintymään kykenemätön tuottaja heittää
jonkun livesetin yleisölle, mutta se on ajan henki, hyväksy tai ole
hyväksymättä... either way, kehitys kehittyy.


Lisäksi ne, jotka ovat onnistuneet siirtymään dj- tai livehommiin, toteavat kyllä aika pian, että se on kokopäivätyötä josta ei riitä tarpeeksi aikaa tuottamiselle. Hotellihuoneesta Etelä-Nebraskasta kun ei studioon ihan noin vaan pääsekään. Tästä hyvänä esimerkkinä vaikka 16 Bit Lolita's, jotka joutuivat tekemään sen ratkaisun, että kaksikon toinen puoli kiertää tekemässä keikkaa kun toinen on studiossa, joten nyt kaksikon sijaan biisit tekeekin vaik puolet duosta, mikä kuuluu myös sitten biisien tasossa, tai Way Out West, joiden albumien välillä menee vuosia, koska jäpät ei ole koskaan samaan aikaan kotona. Ns. ojasta allikkoon meille, jotka tykkäs artistin soundista (joo voidaan tietysti mennä sinne keikalle sillon kerran vuodessa kun artisti tulee meidän kaupunkiin, mutta harvemmin jengi tuottaa ja soittaa täysin samaa soundia).



Jep. Harmi, että joutuu tekemään kokopäiväisesti työtä palkkansa
eteen. Onneksi itelle riittää se 8 tuntia päivässä, eikä tarvii reissata
ympäri maailmaa.


Todettiin, että musiikkibisneksen ahdinko on itseaiheutettua. 'Musiikkibisnes' on melko laaja käsite, eikä jotain Sonya voi oikein niputtaa samaan joukkoon pienten indielevy-yhtiöiden kanssa. Jälkimmäiset eivät ole missään vaiheessa "raiskannut niin artistia kuin kuluttajaakin" kuten joku asian ilmaisi, koska katteet näillä ovat niin alhaalla kuin mahdollista ja +/-0 katsotaan jo hyväksi tulokseksi. Virheitä on toki tehty puolin ja toisin ja uusiin myyntitapoihin on kieltämättä herätty jälkijunassa, mutta tänä päivänä musiikin ostaminen on tehty niin helpoksi, ettei sitä voi tekosyynä käyttää imbesillikään. Kaikki on varmasti kopioneet niitä kaverin Michael Jackson -kasetteja kakarana, eikä jotain rahatonta finninaamaista kazakstanilaisteiniä voikaan syyttää warettamisesta, mutta siinä vaiheessa, kun on ymmärrystä vähän enemmän, kunnon palkka (ehkäpä se elanto jopa riippuu tavalla tai toisella tästä skenestä ja sen hyvinvoinnista) ja vapaa-aika vietetään kotona ja klubeilla musiikista nauttien, niin luulisi pystyvän tekemään parempia valintoja. Meille musadiggareillehan se ahdinko siitä sitten siirtyy, ei tänä päivänä kukaan pysty tekemään musiikkia pelkällä pyhällä hengellä.

Ja tottakai nykytilanteeseen vaikuttaa muutkin tekijät kuin piratismi, mutta keskustelunavaus koski erityisesti tätä aihetta.



Musiikkibisnes, oli sitten indie tai massalevy-yhtiö, on rakentanut
itsestään ison byrokraattisen rattaan, joka ei vain enää ole tätä
päivää. Indie levy-yhtiöt ovat tietysti suurin kärsijä tässä, mutta
se ei tarkoita sitä että artistit kärsisivät. Tänä päivänä biisin julkaisu
on helpompaa kuin koskaan aikaisemmin, koska levy-yhtiön kulut
ovat hyvin lähellä nollaa, mikäli tuotteesta ei tehdä fyysistä mediaa.

Aasian fyysisten medioiden piraattimarkkinoilla tietysti rehottaa pieni
ongelma, mutta se on sitten länsimaalaisen moraalista kiinni ostaako
vaiko eikö. Paikallisväestöllä tuskin on rahaa ostaa jotain 15-20 euron
arvoista levyä, kun tuo summa voi helposti olla kuukauden palkka.
Mutta internetin laajentuessa melkoiset markkinat sinnekin on tulossa.
Se kuka sen hyödyntää, on voittaja. Se joka mankuu huonoa tilannettaan,
on häviäjä.

Ilman piratismia nykytilannetta (digitaaliaika) ei olisi eikä tulisi vielä
pitkään aikaan.
Lauri

Posts: 1,051

#43 • • Lauri Devoted

JussiS, 6.12.2008 11:41:
---
sts, 6.12.2008 11:38:
Ei kyse ole nyt siitä vaan kyse on siitä että sen pitäisi olla yhtä helppo kuin itunesi joka on hyvä tuote, mutta ei toimi vain kaikilla alustoilla (terveisin 50% linux käyttäjä).

---

Niinku sanoin, jos toi ostamisen helppous on este, niin kannattaa varmaan harjoitella. Voin kirjoittaa sulle ohjeet tähän suomeks, jos vaan kerrot että mikä kauppa nyt on jotenkin erityisen vaikea?



Toi on juuri se asenne, minkä takia itse en koe toistaiseksi
kovin mielekkääksi ostaa nettikaupoista. Löytyy aina besserwisser
joka voi kertoa mistä pitää klikata ja miten, mutta puuttuu se
tekijä, joka tekisi valmiiksi systeemistä niin yksinkertaisen, että
ostaminen olisi yhtä helppoa kuin kaupan kassalla.

L
Avatar
#44 • • x Guest
Aika uskomattoman vääristynyt kuva sulla. Tunnetko sä Lauri yhtäkään tuottajaa, mieluiten tän murroskauden yli musaa tehnyttä tuottajaa? Ei siis henkilöä, joka oli ensi DJ / promoottori ja on sitten alkanut tehdä musiikkia kaiken muun ohella, vaan henkilöä, joka työkseen tekee musiikkia? Jos tunnet, niin jututapa sitä. Voi olla melkoinen eye-opener...

Lauri, 6.12.2008 14:03:

Suosittu artisti, otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa Eric Prydz, joka
nousi yhdellä hitillä maailmanmaineeseen. Tyyppi voisi halutessaan
keikkailla 200-300 keikkaa vuodessa á 10.000eur + kulut / veto.
Mun mielestä aika härskiä ruveta valittamaan, että levymyynti
pudonnut 1/10:n, nykyisin enää 10000e kun aikaisemmin tuli 100000.
Kun se levymyynnin osuus on vuosituloista 0,5%, ja jos tekisikin vain
100 keikkaa, niin osuus olisikin jo 1,0%. Ja vaikka tiputettais nää
lukemat 1/10:n niin silti puhutaan 6 numeroisista vuosituloista...



Tosi relevantti vastaus. Onnistuit hyvin valitsemaan artistin, jolla on ihan keskivertoartistin urakehitys. Juuri tätähän voivat muutkin artistit uraltaan odottaa.

Artistin provisiot levymyynnistä ovat kasvamaan päin ja
summat eivät varmasti muutaman vuoden päästä ole
huonompia kuin cd:n kulta-aikaan.



Höpölöpö. Ennen artisti sai levytyssopimuksen ja mukavan summan ennakkoon, jolla elää sen levynteon ajan. Nyt ennakkoon ei makseta mitään, koska levy-yhtiöillä ei yksinkertaisesti ole tähän varaa surkean myynnin takia. Myös myynnistä saadut provisiot laskevat koko ajan, edelleen surkean myynnin takia.

Elektronisen tanssimusan piirissä porukalla on pullat vallan
hyvin uunissa. Se, että jakelijat tai pienet levy-yhtiöt tippuvat,
so what? Uusia tulee joka päivä



Ei muuten tule, eikä ole mikään ihme

Suurin hyötyjä nykyisestä murroskaudesta on nimenomaan
biisin tuottanut esiintyvä artisti.



Perustelut? Ihan mukava, että on kovasti mielipiteitä, mutta ilman perusteluja ne ei oikein riitä ja lisäksi ne faktat kannattaisi tarkistaa ennen postausta.

Voisko se olla siitä artistista kiinni, löytyykö kapasiteettia
tuottaa laadukasta musaa enempää kuin se yksi hitti?



Juuri sanoin, että esimerkissä kyseessä on lahjakas artisti, jonka ainoa syy lopettamiseen on se, että sillä ei elä. Voisitko lukea ne kommentit kunnolla, niin ei tarvitse kaikkea toistaa.


Elektronisen tanssimusiikin saralla tuota erittelyä on turha
enää tänäpäivänä tehdä, vuonna 2000 sillä oli vielä merkitystä.



Perustelut? Mikä on muuttunut vuodesta 2000? Et myöskään kertonut, mistä löytyvät markkinat kaikille niille deejiiksi ryhtyville tuottajille.


Jep. Harmi, että joutuu tekemään kokopäiväisesti työtä palkkansa
eteen. Onneksi itelle riittää se 8 tuntia päivässä, eikä tarvii reissata
ympäri maailmaa.



Pointti meni taas viuhuen ohi. Kuka valitti deejiiden työajasta? Kyse oli siitä, että heillä ei enää riitä aikaa tuottamiseen. Tässä nyt vielä uudestaan tämä lause, kun meni näköjään ohi: Ns. ojasta allikkoon meille, jotka tykkäs artistin soundista (joo voidaan tietysti mennä sinne keikalle sillon kerran vuodessa kun artisti tulee meidän kaupunkiin, mutta harvemmin jengi tuottaa ja soittaa täysin samaa soundia).

Listaapa vaikka 20 lempibiisiäsi. Kuinka monen tekijä on myös DJ? Eikö olisi sääli, jos niitä pelkästään tuopttajien tekemiä biisejä ei olisi olemassa, koska ihmisten mielestä hyvästä musiikista ei tarvitse maksaa?

Paulo Mojon sanoin : U get, so give!
Avatar
#45 • • x Guest
Tässäpä muuten uusi John Digweedin haastattelu Progsoundsillä, jossa myös mainitaan piratismi ja sen aiheuttamat ongelmat. Digweed jos kuka tietää tästä alasta kaiken mahdollisen.

http://www.progressive-sounds.com/Artists/John-Digweed/John-Digweed-Interview-10-2008.asp

I think the only downside is the file sharing. We are only a small label so the loss of 1000 sales can have a considerable impact on our business and ultimately has an impact on the producers and artists. I look at a producer in much the same way as an artist or painter. They create their art, develop a collection and then sell it, allowing them to be able to continue the following year.



I rest my case. Nyt itsenäisyyspävän viettoon :)
Lauri

Posts: 1,051

#46 • • Edited Lauri Devoted

petraxx, 6.12.2008 15:52:
Aika uskomattoman vääristynyt kuva sulla. Tunnetko sä Lauri yhtäkään tuottajaa, mieluiten tän murroskauden yli musaa tehnyttä tuottajaa? Ei siis henkilöä, joka oli ensi DJ / promoottori ja on sitten alkanut tehdä musiikkia kaiken muun ohella, vaan henkilöä, joka työkseen tekee musiikkia? Jos tunnet, niin jututapa sitä. Voi olla melkoinen eye-opener...



Tunnen, enkä tietääkseni tunne ketään sellaista joka eläisi
köyhyysrajan alapuolella. (FYI: http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6yhyysraja)
Mun näkemys asiasta on se, että jos ihminen tienaa rahaa
sen verran, että voi elää normaalia elämää, on se riittävästi.

Se, että joku haluaa takoa miljoonia, on oma asiansa, mutta
mun mielestä turha tulla avautumaan sellaisesta julkisesti
ihmisille, jotka tekevät leipänsä eteen helvetisti töitä vailla
mitään kiitosta. Kaikki kunnia yrittäjille ja työllistäjille, mutta
silloin kun on ite potkittu omiin nilkkoihin, silloin on turha
valittaa vaan siirtyä eteenpäin. Raha menee rahan luo, oli
piratismia tai ei.

Ehkä mun objektiivisuus tässä asiassa voi kuulostaa snadisti
provokatiiviselta ihmisen ajatuksissa, joka näkee asian subjektiivisesti.


Tosi relevantti vastaus. Onnistuit hyvin valitsemaan artistin, jolla on ihan keskivertoartistin urakehitys. Juuri tätähän voivat muutkin artistit uraltaan odottaa.



Mikä vika esimerkissä? Itse mainitsit suositun artistin, eikä
esim. Prydz ole mitenkään poikkeavan suosittu/flopannut.


Höpölöpö. Ennen artisti sai levytyssopimuksen ja mukavan summan ennakkoon, jolla elää sen levynteon ajan. Nyt ennakkoon ei makseta mitään, koska levy-yhtiöillä ei yksinkertaisesti ole tähän varaa surkean myynnin takia. Myös myynnistä saadut provisiot laskevat koko ajan, edelleen surkean myynnin takia.



Niin ja sanoin, että summat ovat kasvamaan päin. En nyt puhu
siitä mitä ne olivat ehkä 90-luvulla, vaan nykyhetkestä. Edelleen,
reality check on monilla taas paikallaan.

Ollaan menossa jo reippaasti 2000-luvulla. Ehkä sekin tajutaan
jo joskus 2015 tms.


Ei muuten tule, eikä ole mikään ihme



Eikö? Viimeaikoina tyyliin jokainen menestyvä artisti tuntuu perustaneen
oman levy-labelinsa ja aloittavan julkaisemisen. En jaksa kaivaa tilastoja,
koska voisin olettaa olevani oikeassa (todista vääräksi?), mutta syön
hatullisen lunta, mikäli 2007-2008 on julkaistu vähemmän biisejä kuin vaikka
1996-1997.


Perustelut? Ihan mukava, että on kovasti mielipiteitä, mutta ilman perusteluja ne ei oikein riitä ja lisäksi ne faktat kannattaisi tarkistaa ennen postausta.



Menestyvä biisi tuo keikkoja artistille, sitämyötä astuu voimaan
kysynnän ja tarjonnan laki. Sattumalta olen seurannut tuota
esiintymispalkkioiden kääntöpuolta melko tarkkaan viimeiset ~10 vuotta,
ja ei, en voi ainakaan todeta niiden laskeneen. Piratismi vaikuttaa
tähänkin positiivisesti, koska täysin tuntematon artisti voi sitä
kautta nousta hyvinkin kansan tietoisuuteen ja jo menestyvä
artisti saavuttaa sitäkautta kuulijoita joita ei muuten olisi.




Juuri sanoin, että esimerkissä kyseessä on lahjakas artisti, jonka ainoa syy lopettamiseen on se, että sillä ei elä. Voisitko lukea ne kommentit kunnolla, niin ei tarvitse kaikkea toistaa.



Kuinka monen taiteilijan tiedät lopettaneen, kun sillä ei elä?

Voisiko syynä kuitenkin olla se, että homma ei olekkaan niin
kivaa miltä se tuntuu ja sitämyötä lopettaminen on helppo
vaihtoehto? Ei kukaan joka rakastaa jotain harrastusta lopeta
sitä täysin sen takia, että sillä ei elä.


Perustelut? Mikä on muuttunut vuodesta 2000? Et myöskään kertonut, mistä löytyvät markkinat kaikille niille deejiiksi ryhtyville tuottajille.



Vuonna 2000 tuottaja vielä tienasi tuotannolla rahaa, sekä harva
DJ sai esim. 8000 puntaa esiintymispalkkiota. Tänä päivänä tuo
on täysin arkipäivää. Markkinoissa löytyy se kysynnän ja tarjonnan
laki, joka artistin täytyy itse luoda. Helppoa se ei ole, sen myönnän.

Mutta koko ajan mennään enemmän ja enemmän siihen, että
jokainen "DJ" setti on enemmänkin lennosta muokattava läppäri-
live, jolloin jokainen esiintyminen on uniikki. Esiintyjä on voinut
saada juuri ennen keikkaa hotellihuoneessa viimeisteltyä uusimmat
2 biisiään ja soittaa ne yleisölle juuri siinä tilanteessa. Vuonna 2000
menestyvällä DJ:llä oli ne 30 vinyyliä mukana keikasta toiseen ja
biisien esitysjärjestys oli pitkälti sama. Vuonna 2000 tuottaja/dj
hybridi oli melko harvinainen kombinaatio.

Tuossa muutama perustelu, jos nyt näitä päivänselviä asioita
tarvii perustella.



Pointti meni taas viuhuen ohi. Kuka valitti deejiiden työajasta? Kyse oli siitä, että heillä ei enää riitä aikaa tuottamiseen. Tässä nyt vielä uudestaan tämä lause, kun meni näköjään ohi: Ns. ojasta allikkoon meille, jotka tykkäs artistin soundista (joo voidaan tietysti mennä sinne keikalle sillon kerran vuodessa kun artisti tulee meidän kaupunkiin, mutta harvemmin jengi tuottaa ja soittaa täysin samaa soundia).

Listaapa vaikka 20 lempibiisiäsi. Kuinka monen tekijä on myös DJ? Eikö olisi sääli, jos niitä pelkästään tuopttajien tekemiä biisejä ei olisi olemassa, koska ihmisten mielestä hyvästä musiikista ei tarvitse maksaa?



Pointti ei mennyt pätkääkään ohi. Kummasti tuolta vaan tulee
satoja ellei tuhansia julkaisuja kuukausittain, paljon skeidaa mutta
paljon myös hyvinkin freesiä, hyvää ja mielenkiintoista matskua.

Jos joku haluaa tehdä jotain tuottavaa, joka ei kuulu päivätyöhön,
niin valitettavasti normaali ihiminen joutuu tekemään sen vapaa-
ajallaan, joka on pois puolisolta, perheeltä, järkevistä harrastuksista,
mistä tahansa...

Otetaan vaikka DJ Orkidea esimerkiksi. Aika paljon keikkoja, päivätyö
ja silti löytyy aikaa tuottaa musiikkia sekä huolehtia perheestä. Eikä
Suomesta taida kovin montaa tyyppiä löytyä, jotka haukkuisvat ihan
paskaksi.



Paulo Mojon sanoin : U get, so give!



Hyvän ystäväni kuolemattomin sanoin, "niin makaa kuin pedataan".
Lauri

Posts: 1,051

#47 • • Lauri Devoted

petraxx, 6.12.2008 16:07:
Tässäpä muuten uusi John Digweedin haastattelu Progsoundsillä, jossa myös mainitaan piratismi ja sen aiheuttamat ongelmat. Digweed jos kuka tietää tästä alasta kaiken mahdollisen.

http://www.progressive-sounds.com/Artists/John-Digweed/John-Digweed-Interview-10-2008.asp


---
I think the only downside is the file sharing. We are only a small label so the loss of 1000 sales can have a considerable impact on our business and ultimately has an impact on the producers and artists. I look at a producer in much the same way as an artist or painter. They create their art, develop a collection and then sell it, allowing them to be able to continue the following year.
---


I rest my case. Nyt itsenäisyyspävän viettoon :)




Kuka määrittää sen, että joku 1000 kappaleen imurointi vertaisverkosta
merkkaa jonkun myyntiin millään tasolla? Voi hyvin olla, ettei nuo 1000
ostaisi sitä biisiä enivei. Nyt kuitenkin biisin tekijän tietoisuus kasvaa.

PS. John Digweedin perus keikkaliksa on 5 numeroinen summa. Harmi,
että tuli 2000 euron tappio kun joku imuroi 1000 biisiä. Varmasti kompensoituu
seuraavassa buukkauksessa...
Anselmi

Posts: 2,578

#48 • • Edited Anselmi And sell me
Harvemmin pääsee lukemaan näin antoisaa ja mielenkiintoista keskustelua. Hyviä pointteja.
Hieman sivuraiteena suosittelen kovasti asiasta kiinnostuneille Pitkä häntä nimistä kirjaa joka kertoo tarjonnan ja
löytämisen mahdollisuuden lisääntymisestä. Aikanaan ostettiin sitä mitä kauppias tarjosi, nyt
asiakkaalla on erittäin paljon valtaa esim. nettikauppojen kautta etsiä ja löytää juuri se mitä
etsii, sen sijaan että ostaa sitä mitä rajallinen perinteisten levykauppojen (tai muiden tuotteiden jakelija) malli tarjoaa.
Tuossa mielessä uusi vuosituhat on tuonut asiakkaan markkinat joka näkyy osaltaan
"isojen nimien" myynnissä. Toisaalta jakelun radikaali laiton ja laillinen vapautuminen on tuonut
myös näille artisteille lisäkuuntelijoita.

Itse pidän uutta suuntausta parempana kuin ennen. En usko että paljon rahaa takaa parempaa musiikkia kuin intohimo, päinvastoin. Taiteiden tekemisen intohimo on aina löytänyt tiensä tehdä taiteita. Kautta historian taiteita on tehty niin rikkaudessa kuin köyhyydessä, monesti jopa paremmin köyhyydessä. Nykyään on helpompaa kuin ikinä aikaisemmin tuoda omia luomuksiaan esiin millä tahansa taiteen saralla. Ollaan siirtymässä pois siitä syystemistä että julkaisun malli määrittelee sen kuka on tarpeeksi hyvä ja kuka taas ei, tietyssä taiteessa. Näille tietyille "valituille" annettiin vahva tuki ja muille ei mitään. Entistä enemmän sen määrittelee yleisö kuka tämän tuen saa ja miten, vastuu on myös artistilla itsellään toimia sen mukaan että tukensa saa. Ennenkaikkea tuki jakautuu entistä enemmän yleisön kuin jakeluverkoston määrittelemänä.

--
sen pituinen se

Homegrove

Posts: 2,102

#49 • • Homegrove Further

Lauri, 6.12.2008 16:57:
---
Kuka määrittää sen, että joku 1000 kappaleen imurointi vertaisverkosta
merkkaa jonkun myyntiin millään tasolla? Voi hyvin olla, ettei nuo 1000
ostaisi sitä biisiä enivei. Nyt kuitenkin biisin tekijän tietoisuus kasvaa.

PS. John Digweedin perus keikkaliksa on 5 numeroinen summa. Harmi,
että tuli 2000 euron tappio kun joku imuroi 1000 biisiä. Varmasti kompensoituu
seuraavassa buukkauksessa...



Ei se nyt sinällään Digweedin paljoa satu, herran levy-yhtiö Bedrock vaan sattuu olemaan tech house-proge skenessä arvokkaimpia uusien kykyjen esille tuojia joiden pussiin se taas salettiin sattuu.

--
Forward thinking house music

genki

Posts: 872

#50 • • genki
a) beatportia, junoa ja muita on hemmetin helppo käyttää jos on tietokoneeseen joskus koskenut

b) dj:den keikkaliksojen ja levymyynnistä saatujen rahojen vertailu on mun mielestä turhaa, koska ei voida olettaa että kaikki tuottajat haluaisivat olla dj:tä, enkä tanssikansan edustajanakaan sitä halua - mieluummin kuuntelen soittajaa jolla on se levyjen pyörittämisen palo eikä niinkään niitä tuotannollisia lahjoja.

--
crop circles in the carpet

Avatar
#51 • • Edited x Guest

Lauri, 6.12.2008 16:41:
---
petraxx, 6.12.2008 15:52:
Aika uskomattoman vääristynyt kuva sulla. Tunnetko sä Lauri yhtäkään tuottajaa, mieluiten tän murroskauden yli musaa tehnyttä tuottajaa? Ei siis henkilöä, joka oli ensi DJ / promoottori ja on sitten alkanut tehdä musiikkia kaiken muun ohella, vaan henkilöä, joka työkseen tekee musiikkia? Jos tunnet, niin jututapa sitä. Voi olla melkoinen eye-opener...

---Tunnen, enkä tietääkseni tunne ketään sellaista joka eläisi
köyhyysrajan alapuolella.




Ei varmaan elä, koska tekevät myös muita töitä, muuten kyllä eläisivät. Mitäs ne muuten tykkää siitä, että sä varastat niiden biisejä?

Se, että joku haluaa takoa miljoonia, on oma asiansa, mutta
mun mielestä turha tulla avautumaan sellaisesta julkisesti
ihmisille, jotka tekevät leipänsä eteen helvetisti töitä vailla
mitään kiitosta.



No onkos ne sun tuottajakaverit sit takoneet sillä miljoonia, jos se kerran on mahdollista? Ei vai? Usko jo.

Ikävä jos susta tuntuu et sä teet leipäs eteen helvetisti töitä vailla mitään kiitosta, mut eiköhän suurin osa musiikin kuluttajista saa tulonsa ihan normaalista palkkatyöstä. Jos puhut bileiden järjestämisestä, niin siinähän on se ero, että jos sä teet duunis kunnolla niin sulla on hyvä tuote ja ihmiset tulee (=voittoa) ja jos taas huono, ne ei tule (=takkia). Terve tilanne siis.

Musiikintekemisen saralla tuote voi olla loistava ja suosittu, ja silti tulee takkia. Epäterve tilanne, joka ei varmasti kannusta ketään. Jos joku päästää takaovesta sun bileisiin 500 tyyppiä, ni oisko susta riittävä ja uskottava perustelu et "No ei ne varmaa ois tänne muuten tulletkaan. Saat kato lisää tunnettavuutta nyt, oo iloinen! Teithän sä niillä toisilla bileillä voittoa, joten miks näihin bileisiin käytetystä työmäärästä tarvii ylipäätään mitään palkkioo saada?! Kyl on kerrassaan kummallista miljoonien tavoittelua!"

Ehkä mun objektiivisuus tässä asiassa voi kuulostaa snadisti
provokatiiviselta ihmisen ajatuksissa, joka näkee asian subjektiivisesti.



Sun objektiivisuus meni siinä vaiheessa kun tunnustit, ettet maksa musiikista. Sitähän sä tässä nyt yrität puolustella. Lisäks tunnut olevan melko katkera maksamistasi deejiiden keikkapalkoista (tai ehkä niistä, joita ei ole varaa maksaa) , kun kerran jaksat niistä jankuttaa, vaikka tässä on kyse biisintekijöistä.

Mikä vika esimerkissä? Itse mainitsit suositun artistin, eikä
esim. Prydz ole mitenkään poikkeavan suosittu/flopannut.



Joo, kukaan ei varmaan tiedä, että Prydz on yksi DJ-maailman nopeiden huipulle nousseista artisteista. Suomessahan ei kukaan tee samanlaista tiliä, vaikka on ollut bisneksessä vuosia pidempään, joten onko ne sitten flopanneet, jos Prydzin menestys on kerran keskiarvo?

Niin ja sanoin, että summat ovat kasvamaan päin. En nyt puhu
siitä mitä ne olivat ehkä 90-luvulla, vaan nykyhetkestä.



Mihin sä niitä sitten vertaat? Tilanteeseen kaksi kuukautta sitten? Myynti laskee, summat laskee. Fakta.

Eikö? Viimeaikoina tyyliin jokainen menestyvä artisti tuntuu perustaneen
oman levy-labelinsa ja aloittavan julkaisemisen. En jaksa kaivaa tilastoja,
koska voisin olettaa olevani oikeassa (todista vääräksi?), mutta syön
hatullisen lunta, mikäli 2007-2008 on julkaistu vähemmän biisejä kuin vaikka
1996-1997.



Joo, nyt kun kaikki huitaisee kotikoneella illassa kasaan biisin, joka ei kelpaa millekään levy-yhtiölle, ja sitten julkaisee sen masteroimattomana omalla "levy-yhtiöllään", on varmasti julkaisujen määrä kasvanut, mutta mitenkäs kävi laadun kanssa? Omien biisiensä julkaisu johtuu yleensä ihan siitä, ettei saa biisejään millekään levy-yhtiölle. Nämä yhden miehen levy-yhtiöiden julkaisut eivät myös yleensä kelpaa nettikauppoihin, joten niitä biisejä ei saa hankittua kuin tyypin omilta sivuilta, eli taas 10 artistin biisin hankkaksesi täytyy kahlata 10 eri saitin rekisteröitymis- ja ostoprosessi läpi. Ei kellekään hyödyllinen tilanne.


Menestyvä biisi tuo keikkoja artistille, sitämyötä astuu voimaan
kysynnän ja tarjonnan laki. Sattumalta olen seurannut tuota
esiintymispalkkioiden kääntöpuolta melko tarkkaan viimeiset ~10 vuotta,
ja ei, en voi ainakaan todeta niiden laskeneen.



Taas sä puhut deejiistä. Aiheena on edelleenkin musiikin tekijät, ei soittajat. Do keep up.


Piratismi vaikuttaa
tähänkin positiivisesti, koska täysin tuntematon artisti voi sitä
kautta nousta hyvinkin kansan tietoisuuteen ja jo menestyvä
artisti saavuttaa sitäkautta kuulijoita joita ei muuten olisi.



No lol, ai että oikein positiivisesti. Piratismi on susta siis parempi mainostuskeino artistille kuin omat sivut, Myspace, Facebook, foorumit, miksaukset. Ja mitäs se artisti siitä sitten hyötyy, että joku kuuntelee sen musiikkia ostamatta sitä? Tulee hyvä mieli vai?

Kuinka monen taiteilijan tiedät lopettaneen, kun sillä ei elä?



Monen. Kuten Jussikin jo sanoi, musiikin tekemisellä ei elä. Kysy niiltä miljoonia takovilta tuottajakavereiltas miks niillä on kaikilla kuitenkin se päivätyö.

Tuossa muutama perustelu, jos nyt näitä päivänselviä asioita
tarvii perustella.



Sisälukutaitoo... en kysynyt, mikä on muuttunut deejiiden palkoissa, vaan mikä on muuttunut siinä jo aiemmin mainitsemassani tosiasiassa, ettei jokaisesta hyvästä tuottajasta ole deejiiksi. Kysessä on kaksi täysin eri asiaa, toisessa luodaan kappale tai koko albumi täysin tyhjästä yksin tai kaksin studiossa viikkojen tai kuukausien ajan ja musiikkityyli voi olla mitä vaan, ja toisessa lennetään ympäri maailmaa soittamassa yleisön edessä pääasiassa muiden biisejä, ja yleensä tarkoituksena on saada porukka tanssimaan. Moni tuottaja tekee down tempo -musiikkia, joka ei siellä klubilla sitten toimikaan. Havaitsetko eron?

Otetaan vaikka DJ Orkidea esimerkiksi. Aika paljon keikkoja, päivätyö
ja silti löytyy aikaa tuottaa musiikkia sekä huolehtia perheestä. Eikä
Suomesta taida kovin montaa tyyppiä löytyä, jotka haukkuisvat ihan
paskaksi.



Kaikki kunnia Orkidealle :) Ja tiedätkös, mikä Orkidean kanta piratismiin on? Mä tiedän.

John Digweedin perus keikkaliksa on 5 numeroinen summa. Harmi,
että tuli 2000 euron tappio kun joku imuroi 1000 biisiä. Varmasti kompensoituu
seuraavassa buukkauksessa...



DJ:n palkat, DJ:n palkat... Me voitais perustaa sulle oma "Deejiiden keikkapalkkiot ottaa mua niin vimmatusti päähän" topikki siitä aiheesta, niin voidaan tässä topikissa sitten keskittyä tästä eteenpäin asiaan ;) Kuten Hannu jo totesi, ei varmaan tunnu Diggersin kukkarossa vaan sekä artistien että levy-yhtiössä töissä olevien ihmisten. En suoraan sanottuna usko, että Digweed edes saa mitään tuloja Bedrockista vaan se on lähinnä sen tapa antaa jotain takaisin tälle skenelle ja auttaa uusia tuottajia, joille ei nykytilanteen takia tarjota samanlaisia mahdollisuuksia kuin uusille tuottajille vaikka kymmenen, viisitoista vuotta sitten. Samaahan tekee esim Nick Warren, joka toimii Hope Recordsin Head of A&R:n ihan hyväntekeväisyyspohjalta voidakseen nostaa uusia kyvykkäitä artisteja ihmisten tietoisuuteen. Tuliko yllätyksenä sulle, joka luulit että levy-yhtiöt "raiskaa sekä artistia että kuluttajaa"!? ;)

Kyllä näitä tekosyitä ja selityksiä voi keksiä vaikka millä mitalla, mutta tosiasia on se, että warettaminen on varastamista ja siitä on tällä skenelle pelkkää haittaa. Itse asiassa kaikista näistä keskusteluista, joita tällä hetkellä asiasta käydään eri sivuilla (4four, Global Underground, Facebook, Myspace) tämä on ainoa, jolla joku edes yrittää puolustella musiikin varastamista, puhumattakaan että väittäisi, että siitä olisi jopa hyötyä. Sekin kertoo jotain sen argumentin paikkansapitävyydestä.

Mutta joo, Laurin ja mun kannat on varmaan tulleet jo kaikille melko selviksi eikä ne tästä näytä jankkaamalla lähentyvän. Olis mielenkiintoista kuulla muidenkin mielipiteitä, Suomen musiikintekijät on olleet Jussia ja Genkiä lukuunottamatta melko hiljaa ja enkä tiedä löytyykö tältä foorumilta yhtään tyyppiä, joka olisi levy-yhtiössä töissä tms. Sekä 4fourilla että GU:lta löytyy näiden tyyppien, tuottajien, deejiiden ja muidenkin musiikkibisneksen vaikuttajien näkökulmia tilanteeseen, ihan mielenkiintoista luettavaajos jotain kiinnostaa.
Avatar
#53 • • x Guest

JPA, 7.12.2008 15:00:
---
petraxx, 7.12.2008 14:34:
Kaikki kunnia Orkidealle :) Ja tiedätkös, mikä Orkidean kanta piratismiin on? Mä tiedän.


---


Orkidea "Mulla ei ole mitään vertaisverkkoja ja warettamista vastaan"



En tiedä, onko Orkidean mielipide muuttunut sitten maaliskuun ja vai onko sitten asia nähtävissä eri kanteilta. Privaviestiä en viitsi tänne alkaa lainaamaan, joten ottakoon mies itse kantaa, jos sen tarpeelliseksi näkee.

Orkideahan on kuitenkin ensimmäiseksi DJ, ja seuraavaksi tuottaja:

Itsellä on muutenkin sellainen fiilis, että omat biisit ja remixit on enemmän promootiota itselle keikkoja aatellen

tomii

Posts: 3,594

#54 • • tomii kallion herttua
Mä toisin yhden pointin esiin kanssa, kun nyt puhe on elektronisen musiikin tuottajien levy-/biisimyynneistä. Tanssimusiikin yksi paha ongelma on se, että edelleenkin toi musiikki meinaa aika yllättävän monelle 100% bilesaundia. Tarkoitan tällä siis sitä, että tota saundia tykätään tanssia, mutta ei pakosti niinkään kuunnella esim. himassa, ainakaan niin paljoa, että nämä ihmiset näkisivät vaivaa ostaa nämä biisit. Ja kyllä, tunnen aika yllättävän monta ihmistä, jotka käy joka vkloppu tamppaamassa joissakin bileissä, mutta kotonaan kuuntelevat pääosin ihan erilaista musiikkia (jota ovat kaupasta ostaneet). Mitä tässä nyt yritän sanoa on se, jonka moni teknotuottajakin on todennut "tekno on vain dj:n työkalu", eli: levymyynnit, toki poikkeuksia on, on monissa tapauksissa hämmästyttävän pieniä, vaikka kyseessä olisikin hitit, jotka raikaa ympäri maailmaa klubeilla, koska pääosaiset ostajat ovat dj:tä, ei normi-musiikinkuluttajia. Tämä on toki mun perspektiivi tähän asiaan ja perustuu omaan tuttavapiiriini.

Toinen paska juttu on kanssa se, että varsinkin ns. tanssimusiikki on harmittavan usein single-vetoista menoa. Monet karsastavat sinkkujen ostoa, allekirjoittanut mukaanlukien. Mä haluan ennemmin sen kokonaisuuden (albumi). Itsestä voisin tässä mainita sen, että juuri warettamani HYVÄT albumit mä myös ostan, mutta sinkkuja en juuri ikinä (en tiedä miksi, ehkä mä vaan tosiaan olen niin albumi-diggari :). Edellä mainittua harrastaa aika moni ystäväni, eli albumien warettaminen on mun tuttavapiireissä vähän niinkuin testausta, että viitsiikö pistää sen 15-20e siihen levyyn kiinni, mut tosiaan dj-kaverit pois laskettuna, ei niitä sinkkuja kyl monen hyllyssä näy (ja mp3-soittimessakin on järestään albumeita).

Näillä pointeilla siis tarkoitan sitä, että tanssimusiikin markkinat on aika paskat monelle tuottajalle jo lähtökuopissakin. Tämähän toki korostaa sitä kuinka kovaa toi iskee labelien kukkaroon, että jos niistä tyypeistä, jotka potentiaalisesti voisivat ostaa sitä musaa, warestaa sen, koska markkinat on huonoissa vetimissä jo muutenkin.

Voin kyllä olla tosi metsässäkin näine mielipiteineni ja havaintoineni, että ampukaa vaan alas, jos ootte eri mieltä ;)

--
reivaan kunnes kuolen

mastream

Posts: 549

#55 • • mastream

tomii, 7.12.2008 16:29:
levymyynnit, toki poikkeuksia on, on monissa tapauksissa hämmästyttävän pieniä, vaikka kyseessä olisikin hitit, jotka raikaa ympäri maailmaa klubeilla, koska pääosaiset ostajat ovat dj:tä, ei normi-musiikinkuluttajia.

Toinen paska juttu on kanssa se, että varsinkin ns. tanssimusiikki on harmittavan usein single-vetoista menoa.



Joku voisi valaista asiaa sen suhteen, kuinka voimakasta se konemusasinkkuvinyylien tai cd:iden myynti oli ysärillä kun suosio oli kovimmillaan. Ostiko porukka noita vai oliko kaikki matsku kasetille kopiotuna?

Tohon ekaan vois sanoa sitä, että vaikka matskua on kiva tanssia ihmisten mielestä, saattaapi olla ihan silkasta biisin tasosta kyse, ettei mene kaupaksi kotikuunteluun. Eihän se yksiselitteisesti ole "taviksen" vika jos ei kiksu uppoa ;)
Apo

Posts: 1,574

#56 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

mastream, 7.12.2008 17:03:
Joku voisi valaista asiaa sen suhteen, kuinka voimakasta se konemusasinkkuvinyylien tai cd:iden myynti oli ysärillä kun suosio oli kovimmillaan. Ostiko porukka noita vai oliko kaikki matsku kasetille kopiotuna?



Täysin hatusta vedettynä pistän oman näkemyksen skenen kehityksestä tähän (vertailukohtana vaikkapa Loveparaden kehityskaari):

90-luvun alussa skene oli nuori ja pieni, kuuntelijoita oli vähän ja tuottajia vielä vähemmän. Musiikin tuottaminen ei ollut kovin organisoitua, mutta kokemuksen puute korvattiin talkootyömäisellä lämmöllä. Pienten piirien juttu, eikä siitä kovin moni varmaankaan saanut elantoa.

90-luvun puolivälistä alkoi nousukausi kun teknomusiikki breikkasi suurien massojen tietoisuuteen. Klubien ja tapahtumien kävijämäärät kasvoivat sadoista tuhansiin, kymmeniin tuhansiin, satoihin tuhansiin ja miljooniin. Työkalut kehittyivät, tekijöiden taidot kasvoivat ja aiemmin pienten piirien jutuista muodostui jo selkeästi oma musiikkiteollisuuden haaransa. Levypainosten koot kasvoivat ja niiden ihmisten määrä jotka saivat elantonsa elektronisesta musiikista kasvoi. Levyjen kopioiminen oli edelleenkin joko hankalaa (c-kasetti) tai kallista (cd-r:t kalliita) tai hidasta (nettiyhteyksien nopeuksia mitattiin kilobyteissä).

1990-loppupuolella elektronisen musiikin ja kulttuurin ympärillä toimiva musiikkiteollisuus voi todella hyvin. Tietotekniikan tuodessa entistä parempia työvälineitä sekä musiikkiteollisuuden avuksi myös musiikkiohjelmistot ja -laitteistot alkoivat halventua. Aiemmin biisin tekoon tarvittaviin laitteisiin piti pistää iso rahasumma, mutta halvempien laitteiden ja musasoftan myötä kynnys tehdä elektronista musiikkia pieneni. Mitä paremmiksi laitteet ja softat kehittyivät, sitä helpommaksi tuli tehdä tarpeeksi hyvältä kuulostavaa musiikkia. Julkaistavan elektronisen musiikin määrä räjähti.

1990-loppupuolella tietokoneiden kehitys aiheutti kuitenkin myös kuluttajapuolella muutoksia. Winamp (1997), mp3, kovalevykapasiteettien nousu, tietoliikennenopeuksien kasvu, Napster (1999) mahdollistivat musiikin kopioimisen entistä helpommin. Oikeastaan ainoa mikä sitä rajoitti oli tietoliikenneyhteyksien ja tallennuskapasiteetin rajoittuneisuus. Homma ei ollut tarpeeksi yksinkertaista massoille.

2000-luvulla elektronisen musiikkiteollisuuden kasvukäyrä alkoi kääntyä. Laajakaistayhteyksien kehittyminen ja käyttäjäystävällisten kuluttajaohjelmistojen ilmestyminen toi tiedostojen kopioimisen ja levitttämisen myös massoille. Aiemmin isoksi kasvanutta musiikkiteollisuutta alkoi uhata sekä piratismin takia putoavat levymyynnit myös se että kilpailu kiristyi. Kuluttajien määrän pysyessä vakiona tarjonnan määrä on jatkanut kasvamistaan. Yhä useampi muusikko tuo omia tuotoksiaan markkinoille kilpailemaan yhä kapeammasta markkinasiivusta.

Isoksi kasvaneen elektronisen musiikin kulttuurin ympärille muodostunut teollisuus on nähdäkseni päätynyt tilanteeseen missä 90-luvun kasvu antoi kasvualustan niin isoille rakenteille, että piratismin ja kilpailun lisääntyessä ne rakenteet eivät pysy enää pystyssä. Skenessä on menossa iso rakennemuutos, mikä syö sen aiempia tukirakenteita ja iskee suoraan todella monien elinkeinoon ja mahdollisuuteen tukea tätä kulttuuria.

Sitä miten tämä heijastuu kulttuuriin ja kuluttajiin on aika paha lähteä ennustamaan. Paljon hyvää tulee varmaankin katoamaan. Toisaalta henkilökohtaisesti pidän hyvänä asiana sitä että samalla häviää myös varmaankin _paljon_ huonoa ja keskinkertaista mikä on vienyt niiltä oikeasti hienoilta jutuilta sitä huomiota minkä ne ansaitsevat.

Tiedostojen helppo levitys ei mielestäni voi mitenkään vähentää kuluttajien määrää vaan todennäköisesti tuo kuluttajille paremmat eväät löytää se juttu mikä potkii heille parhaiten. Ne nykyisen ja tulevan kulttuurin tuottajat jotka osaavat hyödyntää uuden teknologian parhaiten tulevat menestymään.

Kuluttajana ja kulttuurintukijana olen tehnyt sen periaatepäätöksen, että tuen (rahallisesti / tekojen kautta) niitä asioita joista haluan tulevaisuudessakin nauttia. Näin varmistan sen että olen tehnyt parhaani ohjatakseni markkinoita omalta kannaltani hyvään suuntaan.
tomii

Posts: 3,594

#57 • • tomii kallion herttua

Apo, 7.12.2008 18:08:
---

Isoksi kasvaneen elektronisen musiikin kulttuurin ympärille muodostunut teollisuus on nähdäkseni päätynyt tilanteeseen missä 90-luvun kasvu antoi kasvualustan niin isoille rakenteille, että piratismin ja kilpailun lisääntyessä ne rakenteet eivät pysy enää pystyssä. Skenessä on menossa iso rakennemuutos, mikä syö sen aiempia tukirakenteita ja iskee suoraan todella monien elinkeinoon ja mahdollisuuteen tukea tätä kulttuuria.

Sitä miten tämä heijastuu kulttuuriin ja kuluttajiin on aika paha lähteä ennustamaan. Paljon hyvää tulee varmaankin katoamaan. Toisaalta henkilökohtaisesti pidän hyvänä asiana sitä että samalla häviää myös varmaankin _paljon_ huonoa ja keskinkertaista mikä on vienyt niiltä oikeasti hienoilta jutuilta sitä huomiota minkä ne ansaitsevat.



Joo toi on kyl hyvä pointti toi räjähdysmäinen kasvu. Uskon kanssa, että tossa syntyi tilanne, joka voisi tulla ryminällä alas ihan vaikka p2p:tä ei olisi ikinä edes keksittykään, koska tarjontaa on tällä hetkellä ihan vitusti liikaa. Ja keskinkertaisuus vaivaa aika montaa julkaisua.

Mutta koko levyteollisuus on nyt aika kovassa murrosvaiheessa, että mielenkiinnolla odotan mitä tulevaisuus tuo. Henk.koht. en toivo fyysisen median poistumista, koska itse olen ainakin niin oldschool-jannu, että en ole vielä henkisesti valmis maksamaan penniäkään tiedostosta (ehkä joskus tulevaisuudessa :). Kuulostaa hassulta, enkä oikein tiedä miksi mulla on niin kova sidos siihen fyysiseen levyyn, mutta näin vain on. Musta on oikeasti vitun siistiä, kun ne levyt on hyllyssä, fyysisenä. Että jos levyteollisuus kaipaa mun rahoja, niin mp3 ei oo se way to go. :P

--
reivaan kunnes kuolen

Avatar
#58 • • x Guest

tomii, 7.12.2008 18:53:

Musta on oikeasti vitun siistiä, kun ne levyt on hyllyssä, fyysisenä.



Tää on varmaan totta monen muunkin kohdalla. Varsinkin me 'vanhempi' sukupolvi arvostetaan sitä fyysistä omistajuutta, kansitaidetta, juttuja sisälehdillä.

MP3-formaattiin voisi yrittää jollain tavalla lisätä samaa, joku GU:lla ehdotti Abletonille ja Traktorille warp-tiedostoja, mutta en sitten tiedä kuinka monelle niistä on iloa. Mulle ei ainakaan ;)
Apo

Posts: 1,574

#59 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

petraxx, 7.12.2008 20:04:
Tää on varmaan totta monen muunkin kohdalla. Varsinkin me 'vanhempi' sukupolvi arvostetaan sitä fyysistä omistajuutta, kansitaidetta, juttuja sisälehdillä.



Fyysinen omistaminen on kivaa, kunnes kokoelma kasvaa monen tuhannen levyn kokoiseksi ja tarvitsee oman huoneen. Niissä määrissä digitaalisuus alkaa houkutella tosi paljon, nimim. 4000+ cd:tä ja 1000+ vinyyliä.

Musiikin oheisjutuilla ei mun mielestä piratismia pysty voittamaan. Niitä ostavat ne oikeat diggarit ja lisäjuttujen myynti jää vähäisemmäksi jos kuluttaja ei tarvitse julisteita tms turhaketta. Toisaalta, lisäarvojutuilla saa kivaa premium/limited fiilistä, mikä voi tulevaisuudessa olla kovakin juttu. Perussetin saa halvalla, mutta jos haluaa jotain tosi hienoa niin siitä pitää maksaa lisää (Ikea vs puuseppä).

Mikään ei tulevaisuudessa estä hinnoittelemasta immateriaalipalveluita järkevämmin (tai sopivammin tai porrastetusti) ja veikkaisin että piratismi tulee vähentymään kunhan digitaalinen verkko-ostaminen muodostuu tarpeeksi läpinäkyväksi ja kustannustehokkaaksi hommaksi peruskuluttajan kannalta. Toisena edellytyksenä piratismin vähenemiselle on että digitaalisuus lyö koko viihde-elektroniikkalaitteistoketjun läpi ja ostettua asioita voi helposti siirtää laitteesta toiseen. Kummassakin ollaan jo paremmassa tilanteessa kuin pari vuotta sitten, mutta täysin sulavaan järjestelmään on vielä aika paljon matkaa.
Lauri

Posts: 1,051

#60 • • Lauri Devoted

petraxx, 7.12.2008 14:34:
---
Ei varmaan elä, koska tekevät myös muita töitä, muuten kyllä eläisivät. Mitäs ne muuten tykkää siitä, että sä varastat niiden biisejä?



Valitettavasti kaikki eivät vaan voi tehdä just
sitä mitä haluavat, jotta saisivat voita leivän päälle.
Elämän tylsä realiteetti.

En oo kyselly mitä tykkäävät kun varastan niiden biisejä,
voi olla etteivät tykkää...


Ikävä jos susta tuntuu et sä teet leipäs eteen helvetisti töitä vailla mitään kiitosta, mut eiköhän suurin osa musiikin kuluttajista saa tulonsa ihan normaalista palkkatyöstä. Jos puhut bileiden järjestämisestä, niin siinähän on se ero, että jos sä teet duunis kunnolla niin sulla on hyvä tuote ja ihmiset tulee (=voittoa) ja jos taas huono, ne ei tule (=takkia). Terve tilanne siis.



Mä teen tällä hetkellä sitä mistä tykkään ja saan siitä palkkani,
enkä valita julkisesti siitä että kulut nousee vuosittain kymmeniä
prosentteja, mutta tulot eivät. Mut tää threadi nyt tuskin oli tarkoitus
käsitellä mua tai sua henkilönä, vaan yleismaailmallisesti.


Musiikintekemisen saralla tuote voi olla loistava ja suosittu, ja silti tulee takkia. Epäterve tilanne, joka ei varmasti kannusta ketään. Jos joku päästää takaovesta sun bileisiin 500 tyyppiä, ni oisko susta riittävä ja uskottava perustelu et "No ei ne varmaa ois tänne muuten tulletkaan. Saat kato lisää tunnettavuutta nyt, oo iloinen! Teithän sä niillä toisilla bileillä voittoa, joten miks näihin bileisiin käytetystä työmäärästä tarvii ylipäätään mitään palkkioo saada?! Kyl on kerrassaan kummallista miljoonien tavoittelua!"



Jos joku päästää takaovesta 500 tyyppiä sisään, oon tehnyt työni
huonosti. Mutta meidän tuskin tarvii lähteä puimaan bileiden järjestämistä
ja rinnastaa niitä tähän ko. caseen. Ota huomioon, että pääosan
artistien leivästä maksaa isolla riskillä pelaavat tapahtumajärjestäjät,
tosin välillisesti - kuluttajat ne maksaa loppupeleissä aina. Nykyisin
vain eri tavalla kuin aiemmin.



Sun objektiivisuus meni siinä vaiheessa kun tunnustit, ettet maksa musiikista. Sitähän sä tässä nyt yrität puolustella. Lisäks tunnut olevan melko katkera maksamistasi deejiiden keikkapalkoista (tai ehkä niistä, joita ei ole varaa maksaa) , kun kerran jaksat niistä jankuttaa, vaikka tässä on kyse biisintekijöistä.



Mä veikkaan, että mulla on enemmän ostettua musiikkia kuin sulla.
Jos mä oon katkera maksamistani palkkioista, miksi mä maksaisin
niitä? Miksi sä haluat kohdistaa tän muhun? Mua tää threadin ongelma
ei kosketa kuin mielekiinnon asteella. Jos joku menee konkkaan, niin
so be it. Been there done that.



Joo, kukaan ei varmaan tiedä, että Prydz on yksi DJ-maailman nopeiden huipulle nousseista artisteista. Suomessahan ei kukaan tee samanlaista tiliä, vaikka on ollut bisneksessä vuosia pidempään, joten onko ne sitten flopanneet, jos Prydzin menestys on kerran keskiarvo?



On se varmaan jotain sen asian eteen tehnytkin. Jos joku ei
saavuta samaa, niin nyyh. Elämä on?



Mihin sä niitä sitten vertaat? Tilanteeseen kaksi kuukautta sitten? Myynti laskee, summat laskee. Fakta.



Voisitko määrittää tälle sun "faktatiedolle" jonkinsortin lähteen.
Itse vertaan tilannetta esim. viime vuonna signattuun biisin ja
sen followupiin n. 12kk myöhemmin, sen sopimussisältöön ja
ennakkomaksuihin & provisioihin.



Joo, nyt kun kaikki huitaisee kotikoneella illassa kasaan biisin, joka ei kelpaa millekään levy-yhtiölle, ja sitten julkaisee sen masteroimattomana omalla "levy-yhtiöllään", on varmasti julkaisujen määrä kasvanut, mutta mitenkäs kävi laadun kanssa? Omien biisiensä julkaisu johtuu yleensä ihan siitä, ettei saa biisejään millekään levy-yhtiölle. Nämä yhden miehen levy-yhtiöiden julkaisut eivät myös yleensä kelpaa nettikauppoihin, joten niitä biisejä ei saa hankittua kuin tyypin omilta sivuilta, eli taas 10 artistin biisin hankkaksesi täytyy kahlata 10 eri saitin rekisteröitymis- ja ostoprosessi läpi. Ei kellekään hyödyllinen tilanne.



Niin. Kuivaan samalla kyyneleitäni, lukiessa tätä tekstiä.



Taas sä puhut deejiistä. Aiheena on edelleenkin musiikin tekijät, ei soittajat. Do keep up.



Niin, yritin juuri kertoa sulle, että maailma muuttuu. Muutu mukana
tai tipu kyydistä.


No lol, ai että oikein positiivisesti. Piratismi on susta siis parempi mainostuskeino artistille kuin omat sivut, Myspace, Facebook, foorumit, miksaukset. Ja mitäs se artisti siitä sitten hyötyy, että joku kuuntelee sen musiikkia ostamatta sitä? Tulee hyvä mieli vai?



En jaksa edes harkita lähteväni ikuisuusväittelyyn. Soita Gatesin
Billille ja kysy miten Microsoftin olisi käynyt ilman piratismia 90-luvulla.



Monen. Kuten Jussikin jo sanoi, musiikin tekemisellä ei elä. Kysy niiltä miljoonia takovilta tuottajakavereiltas miks niillä on kaikilla kuitenkin se päivätyö.



No mainitse joku tuottaja joka on lopettanut musiikin tekemisen,
kun sillä ei elä.




Sisälukutaitoo... en kysynyt, mikä on muuttunut deejiiden palkoissa, vaan mikä on muuttunut siinä jo aiemmin mainitsemassani tosiasiassa, ettei jokaisesta hyvästä tuottajasta ole deejiiksi. Kysessä on kaksi täysin eri asiaa, toisessa luodaan kappale tai koko albumi täysin tyhjästä yksin tai kaksin studiossa viikkojen tai kuukausien ajan ja musiikkityyli voi olla mitä vaan, ja toisessa lennetään ympäri maailmaa soittamassa yleisön edessä pääasiassa muiden biisejä, ja yleensä tarkoituksena on saada porukka tanssimaan. Moni tuottaja tekee down tempo -musiikkia, joka ei siellä klubilla sitten toimikaan. Havaitsetko eron?



Niin. Byhyy, kuivaan lisää kyyneleitä. Yritä katsoa metsää puilta.


Kaikki kunnia Oerkidealle :) Ja tiedätkös, mikä Orkidean kanta piratismiin on? Mä tiedän.



Eipä oo tullut kysyttyä. Kaikki kunnia sulle, että tiedät.



DJ:n palkat, DJ:n palkat... Me voitais perustaa sulle oma "Deejiiden keikkapalkkiot ottaa mua niin vimmatusti päähän" topikki siitä aiheesta, niin voidaan tässä topikissa sitten keskittyä tästä eteenpäin asiaan ;) Kuten Hannu jo totesi, ei varmaan tunnu Diggersin kukkarossa vaan sekä artistien että levy-yhtiössä töissä olevien ihmisten. En suoraan sanottuna usko, että Digweed edes saa mitään tuloja Bedrockista vaan se on lähinnä sen tapa antaa jotain takaisin tälle skenelle ja auttaa uusia tuottajia, joille ei nykytilanteen takia tarjota samanlaisia mahdollisuuksia kuin uusille tuottajille vaikka kymmenen, viisitoista vuotta sitten. Samaahan tekee esim Nick Warren, joka toimii Hope Recordsin Head of A&R:n ihan hyväntekeväisyyspohjalta voidakseen nostaa uusia kyvykkäitä artisteja ihmisten tietoisuuteen. Tuliko yllätyksenä sulle, joka luulit että levy-yhtiöt "raiskaa sekä artistia että kuluttajaa"!? ;)

Kyllä näitä tekosyitä ja selityksiä voi keksiä vaikka millä mitalla, mutta tosiasia on se, että warettaminen on varastamista ja siitä on tällä skenelle pelkkää haittaa. Itse asiassa kaikista näistä keskusteluista, joita tällä hetkellä asiasta käydään eri sivuilla (4four, Global Underground, Facebook, Myspace) tämä on ainoa, jolla joku edes yrittää puolustella musiikin varastamista, puhumattakaan että väittäisi, että siitä olisi jopa hyötyä. Sekin kertoo jotain sen argumentin paikkansapitävyydestä.

Mutta joo, Laurin ja mun kannat on varmaan tulleet jo kaikille melko selviksi eikä ne tästä näytä jankkaamalla lähentyvän. Olis mielenkiintoista kuulla muidenkin mielipiteitä, Suomen musiikintekijät on olleet Jussia ja Genkiä lukuunottamatta melko hiljaa ja enkä tiedä löytyykö tältä foorumilta yhtään tyyppiä, joka olisi levy-yhtiössä töissä tms. Sekä 4fourilla että GU:lta löytyy näiden tyyppien, tuottajien, deejiiden ja muidenkin musiikkibisneksen vaikuttajien näkökulmia tilanteeseen, ihan mielenkiintoista luettavaajos jotain kiinnostaa.



Objektiivinen vs. Subjektiivinen. Kaikki kunnia tyypeille, jotka tekevät
jotain ilmaiseksi muiden eteen. Asioilla vain tuppaa olemaan kääntöpuolensa.

Tervetuloa 2000-luvulle.