Onko ruoka kallista?

124 posts, 7 pages, 20,343 views

Syce

#81 • • Edited Syce

aada, 25.6.2008 22:34:
limppari on! Jos sitä juo semmonen 3 l per päivä, niin se maksaa enemmän kun mun kaikki muut kuukauden ruoat yhteensä.

(niin ja mä siis juon sen kolme litraa päivässä)

Kolme litraa päivässä???? *whaat*
#82 • • REivaaja Guest

Leppäkerttu, 25.6.2008 22:30:
Oon eläny sellasessa pienipalkkaisessa perheessä. Se on ihan oma moka jos kakarat on nirsoja, eikä syö sitä mitä eteen laitetaan (=muuta ku mäkkipaskaa).

Meinaatko kreatiinintarvetta jollain urheilijoilla tai kehonrakentajilla? Normi-ihminen ainakin pystyy syntetisoimaan tarvittavan kreatiinin muista aminohapoista, joita taas saa tarpeeksi monipuolisesta ruokavaliosta. Tiedän yhden vegaanikehonrakentajan kyllä, täytyykin ottaa selvää saako hän tarvitsemansa kreatiinin purkista vai ruoasta. Menee jo aika hifistelyks alkaa miettimään jotain kehon aminohapposynteesejä, ei ehkä liity aiheeseen ihan...

Siinä olet ihan oikeassa että se on oma vika. Kyllähän terveelliseen ruokavalioon kuuluu olennaisesti aminohapot? Veganismi on vaan helvetin monimutkainen tapa elää verrattuna monipuoliseen normi ruokavalioon. Mun mielestä lapsia ei saisi pakottaa kasvismössöihin..
Väittäisin kuitenkin että vegaani ei voi puhtailla pusseilla olla maailman vahvin.
Heitin ton kreatiini jutun ihan vaan, koska mielestäsi lihaa ei voi pitää millään tasolla terveellisenä. Näin siis ymmärsin...
Ok. Gorillat on vahvoja, mutta ne käyttää koko elämänsä ruuan etsimiseen ja syömiseen, joka jo elintapana hidastaa (no en parempaa muotoa keksi) meemien evoluutiota. Jää liian vähän aikaa lööbailuun.
#83 • • REivaaja Guest

limppari on! Jos sitä juo semmonen 3 l per päivä, niin se maksaa enemmän kun mun kaikki muut kuukauden ruoat yhteensä.

Wov! Sul ei oo koht hampait...
aform

#84 • • aform
Keräsin tuossa kolmannen Chili sadon talteen*kuolaa**kuolaa*. Omavaraisuus voi olla aika pop juttu jopa suomessa. Suurin osa ei vaan omista maata ja on täysin riippuvainen toimivasta kaupan rakenteesta. Mitäs sitten jos kaupasta ei löydykkään ruokaa. Mitä suurin osa porukasta tekis sellasessa tilanteessa. *ding**pökr*
Zapa

#85 • • Zapa Mr Wrangler

ville, 25.6.2008 21:44:
---
Zapa, 25.6.2008 21:14:
Oon kyllä ihan pihalla ruuan hinnasta, en seuraa hintoja. Ostan välttämättömät ja lempiruuat maksoi kympin tai kaks. Hyvästä ruuasta en tingi.

---

monet ei tingi, mutta katsoo entistä tarkemmin mitä merkkiä ostaa ja mistä. jos tarvii vaikka maitorahkaa, ostaa ehrmannia, eikä valiota ja jos haluaa lihaa halvemmalla, ostaa lidlistä.

esim me ei vaavun kanssa haluta tinkiä laadusta, mut hinnasta kyllä :)

Joo mut tohon kuluu enemmän rahaa kun käyt ostamassa eri kaupoista eri juttuja, missä nyt mikäkin sattuu halvempaa olemaan. Ainakin jos siis joutuu käyttämään autoa/julkisia tai muita maksullisia (kulkivälineitä that is :D)). Isoissa kaupungeissa tietty voi kävellen hoitaa nuo asiat ja rahaa ei kulu sen enempää, mutta aikaa ja vaivaa se vaatii. Mä käytän aikani vaikka mielummin intterneeetin ihmeellisessä muailmassa :)
Leppäkerttu

#86 • • Leppäkerttu

REivaaja, Kyllähän terveelliseen ruokavalioon kuuluu olennaisesti aminohapot? Veganismi on vaan helvetin monimutkainen tapa elää verrattuna monipuoliseen normi ruokavalioon. Mun mielestä lapsia ei saisi pakottaa kasvismössöihin..
Väittäisin kuitenkin että vegaani ei voi puhtailla pusseilla olla maailman vahvin.
Heitin ton kreatiini jutun ihan vaan, koska mielestäsi lihaa ei voi pitää millään tasolla terveellisenä. Näin siis ymmärsin...
Ok. Gorillat on vahvoja, mutta ne käyttää koko elämänsä ruuan etsimiseen ja syömiseen, joka jo elintapana hidastaa (no en parempaa muotoa keksi) meemien evoluutiota. Jää liian vähän aikaa lööbailuun.

En ole ketään "alistamassa" vegaaniuteen. IMO vegaaniruokavalio ei ole erityisen hankala jos ei syö ulkona usein tai valitsee raflat huolella. Itse en kuitenkaan vegaaniksi ryhtyisi itsekkäästä syystä, että tykkään juustoista ihan kamalasti*slurps*

Olen samaa mieltä kanssasi, että lapsia ei saisi pakottaa "kasvismössöihin", uskontoihin jne. Lasten tulisi tarpeeksi vanhoina tehdä itse omat päätöksensä. Se ei kuitenkaan ole kasvismössöihin pakottamista, jos kotona ei syödä lihaa.

En usko, että edes lihansyöjä voisi olla maailman vahvin puhtain eväin. En muuten missään välissä väittänyt lihaa ei-millään-tasolla-terveelliseksi. Vertasin sitä vain soijaan esim. proteiinien (koostuvat aminohapoista) määrässä. Jollain toisella määreellä lihan voisi varmasti määrittää terveellisemmäksi tai jos ihminen ei saa mistään muualta esim. rautaa niin silloin liha on välttämätön osa ruokavaliota.

Gorillat eivät liity aiheeseen mitenkään, sillä eläimillä on erityyppisiä lihassoluja kuin ihmisillä ja ne vaativat eri aineita kasvamiseen ja toimimiseen. Vertaa gorillaa ihmiseen: vaikka olisi kuinka kynäniskavegaanihippi niin ei varmasti tulisi toimeen pelkillä puun lehdillä (tietyn puskan ehkä)*piis*
#87 • • REivaaja Guest

Leppäkerttu, 25.6.2008 23:22:
-clips-

No kyllä se aika rajoittavaa jo esimerkkiisi viitaten :D Elämän synty ja elämä yleensä kiehtoo, joten aminohapot on ihan tuttuja, ruokavaliojutut ei niinkään, kun joka viikko on uusia tutkimuksia toisia vastaan. Puoskareiden apajaa...

No ajattelin puhtaasti kasvissyöjä-lihansyöjä köydenvetoa ilman pokaaleja ja palkinto mersuja...

Ja ei se gorilla juttu niin kaukaa haettua ole. Lihassa on parempi energiapitoisuus..

Ihmisen tärkeimpiä askelia on kuitenkin liha, tuli ja maatalous.
nomic

#88 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
Mitään en ole syönyt! En ole syönyt mitään! Se joka väittää muuta, niin - *ajatuskatkos ja jatkaa omia yksinkertaisia asioita -hymiö*

Ruoka on kallista, mutta pennusta asti oppinut katsomaan hintoja ja laatua. Ja eipä se ole paha tehdä niitä sämpylöitä välillä, maistuu paremmalta kuin kaupasta ostetut valmissuperuihme-sämpylät ja on halvempia -> enemmän.
Kaikenlaista sitä on tullut syötyä, mutta ihan mukavaa, että yksi omista suosikeistani on perunat ruskeakastikkeessa. Halvaksi tulee. :)
ezzy

#89 • • ezzy Droid-pappa

Syce, 25.6.2008 22:37:
---

---

Kolme litraa päivässä???? *whaat*

Pari jannua duunissa vetelee kans parhaimmillaa 2x 1.5L pepsi maxia päivässä plus mitä sit juokaan lisäks himassa jne. En itsekään tervellisesti elä, mut onhan toi aika paljon...
phanatic

#90 • • phanatic

La Petite, 25.6.2008 22:09:
---
phanatic, 25.6.2008 19:46:
---
La Petite, 25.6.2008 19:35:
---
Kaikki mun mittapuun mukaan terveellinen on kallista, paitsi ehkä rahka ja puuro, mut ei niitäkään jaksa koko ajan särpiä.

---

Perunat, pavut, riisi, pasta, linssit, porkkana, sipuli, valkosipuli, kaali, leipä (itse tehty)... Halpaa ja terveellistä.

---

Tuo peruna-riisi-pasta-leipä ei kuulu tämän neidon ruokavalioon, thanks vinkistä anyways.. (terveellisyys kun ei ole enää nykyisin niin yksiselitteistä)

Ruokavalioon kuuluu erittäin tärkeänä osana kana-kala-liha + tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat jotka kaikki ovat valitettavasti hintavia, mutta mulle elinehto.

Mutta puuro kuuluu, mikäs logiikka tuossa on? Tottakai ruokaan saa menemään rahaa sitä enemmän, mitä nirsommat ruokailutottumukset on.
MissKoo

#91 • • Edited MissKoo

nomic, 26.6.2008 00:05:
Mitään en ole syönyt! En ole syönyt mitään! Se joka väittää muuta, niin - *ajatuskatkos ja jatkaa omia yksinkertaisia asioita -hymiö*

Ruoka on kallista, mutta pennusta asti oppinut katsomaan hintoja ja laatua. Ja eipä se ole paha tehdä niitä sämpylöitä välillä, maistuu paremmalta kuin kaupasta ostetut valmissuperuihme-sämpylät ja on halvempia -> enemmän.
Kaikenlaista sitä on tullut syötyä, mutta ihan mukavaa, että yksi omista suosikeistani on perunat ruskeakastikkeessa. Halvaksi tulee. :)

Rasvaa ja hiilihydraatteja sun lemppariruokas *justjoo* Missä proteiinit? Mä olen vasta viimeaikoina ruvennut ees vähäsen syömään perunaa, se ei ole kuitenkaan järin terveellinen. Jos on pakko nopeita hiilareita syödä, syön mieluummin bataattia, jossa on paremmat ravintoarvot ja maistuukin paremmalle.

#92 • • ville olen oikeasti ujo

Zapa, 25.6.2008 23:16:
Joo mut tohon kuluu enemmän rahaa kun käyt ostamassa eri kaupoista eri juttuja, missä nyt mikäkin sattuu halvempaa olemaan. Ainakin jos siis joutuu käyttämään autoa/julkisia tai muita maksullisia (kulkivälineitä that is :D)). Isoissa kaupungeissa tietty voi kävellen hoitaa nuo asiat ja rahaa ei kulu sen enempää, mutta aikaa ja vaivaa se vaatii. Mä käytän aikani vaikka mielummin intterneeetin ihmeellisessä muailmassa :)

Juu, toi ajansäästö saattaa hyvin olla asia, jonka takia monet ostaa vaikka kioskilta safkaa.... tärkeintä on nopeus ja tietty tuote, ei hinta :)

#93 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Leppäkerttu, 25.6.2008 20:13:
Mä en ymmärrä terveellisen ruuan kalleudesta itkemistä. Itse syön terveellisesti ja mahdollisimman halvalla, kun köyhä opiskelija olen. Kaikki epäterveelliset einespaskat jäävät kaupanhyllylle. Halvempi, terveellisempi ja maukkaampi tapa on ite duunata omat safkansa.

Ninpä.

Monet tässäkin topicissa valittaa, että kaikki epätarveellinen on halpaa ja tervellinen kallista. Ongelma kuitenkin yleensä on, että ihmiset hämääntyy annosmäärien / valmisruokien ravintoarvojen suhteen aika paljon.

Jos vaikka vertaa perinteistä juhelihakastiketta + spagettia valmisannoksena vrt itse tehty:

- Valmisannos maksaa ehkä vajaa 3e ja sisältää safkaa 350g. Tästä kastiketta puolet ja siitä taas alle puolet on lihaa. Yhteensä lihaa tällaisesta pakkauksesta on joku 20% kastikkeestä eli 30g eli per annos lihaa on vain 8% koko annoksen painosta. Pääasiassa safka koostuu jauhoista, kermasta, tomaattikastikkeesta ja pienestä määrästä sipulia tmv. Tällaisen safkan kun syö, sulla on nälkä 2h päästä uudestaan.

- Toinen vaihtoehto on ostaa aineet itse: 500g vähärasvaista naudanlihaa (5), 500g spagettia (1.5), tomaattimurska (0.4), ruokakerma (0.7), pari sipulia (0.2), paprika tai porkkana (0.5), valkosipuli (0.2) ja sit vähän kaapista yrttejä. Yhteensä rahaa palaa alle 8e.

Tässä vaiheessa jengi toteaa: Itse tehty safka on älyttömän kallista. Totuus on se, että jos näin ostaa, sulla on valmissafkaa, joka maksaa about 0.85e per 100g ja jos teet itse, sulla on safkaa, joka maksaa about 0.4e per 100g ja jossa on lihaa per annos 25% eli 80g eli 2.5 kertaa enemmän kun valmissafkassa. Siten tämä terveellinen on itseasiassa 50% halvempaa sen lisäksi, että se on terveellisempää....

Summa summarum: ei terveellinen ole kallista, tervellinen vaan usein myydään suuremmissa annospakkauksissa, joten safkaa pitää kerralla tehdä suurempia määriä.
La Petite

#94 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...

phanatic, 26.6.2008 06:48:
---
La Petite, 25.6.2008 22:09:
---
phanatic, 25.6.2008 19:46:
---
La Petite, 25.6.2008 19:35:
---

---

---

---

Mutta puuro kuuluu, mikäs logiikka tuossa on? Tottakai ruokaan saa menemään rahaa sitä enemmän, mitä nirsommat ruokailutottumukset on.

´
Ah, very logical indeed. Syön aamuisin puuroa pienen määrän, johon sekoitan joukkoon proteiinijauhetta ja voita. Se onkin suurin hiilihydraattilähde päivän ruokailuissa.
En nyt sanoisi, että tässä on kyse nirsoilusta, vaan tarkkaan mietitystä ruokavaliosta jolla keho voi hyvin. Enkös mä mun alkuperäisessä postauksessa nimenomaan kirjoittanut, että ruoka on kallista mutta maksan mielummin ruoasta kuin esim siideristä.
Eli ruokani on kallista, mutta olen siitä tottunut maksamaan. *piis*

--
Rem tene, verba seqventur

#95 • • Edited REivaaja Guest

ville, 26.6.2008 09:42:
Summa summarum: ei tervellinen ole kallista, tervellinen vaan usein myydään suuremmissa annospakkauksissa, joten safkaa pitää kerralla tehdä suurempia määriä.

Musta tuntuu et ttoi menee enemmänki sinne kategoriaan ''Ei siin ollu roskista''
Olen huomannut myös että köksästä huolimatta aika/liian moni ei osaa kokata mitään.
Kyl mun mielesta lapsi pitäis pistää kotonakin osallistumaan myös ruuanlaittoon, vaikka se keittiö olisikin se paikka missä vanhempi saa arvostusta ja kunniaa.
Meillä nuoret teki itse safkat viikon periodeissa ja muutenkin piti itse siivota ja pyykata kaikki.
Siinä oppi väkisinkin.
(Itse joudun siis vetoamaan laiskuuteen.) Se mikro on petollinen kapistus.
nomic

#96 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix

MissKoo, 26.6.2008 07:36:
---
Rasvaa ja hiilihydraatteja sun lemppariruokas *justjoo* Missä proteiinit?

Joo, ihan kuin en muuta vetäisi. *justjoo*
Tulee kuitenkin syötyä nykyään monipuolisesti, mutta silti niin, ettei ole kallista. Ja otin tuon esimerkiin, koska se on halpaa. Siitähän tässä langassa on kyse?
#97 • • REivaaja Guest

MissKoo, 26.6.2008 07:36:
Rasvaa ja hiilihydraatteja sun lemppariruokas *justjoo*

Ei kyllä se sano perunat ja ruskeakastike...
Anselmi

#98 • • Anselmi And sell me

noemi, 25.6.2008 16:20:
---
Anselmi, 25.6.2008 12:00:
--paljon juttua--

---

Ihan hyviäkin pointteja, mutta mielestäni se että Suomessa moni on lihava ja elintarvikkeita heitetään roskiin ei todellakaan suoraan tarkoita että ruoka olisi liian halpaa - itse en ainakaan ole ylipainoinen ja safkaa menee poistoon ehkä kerran kahdessa kuussa.
Luulen että suhde ruokaan, sen kulutukseen ja arvostukseen (varsinkin arvostuksen puutteeseen) liittyy vahvasti lompakon paksuuteen.
Joillakin on varaa shoppailla ja tuhlata, mutta minimituloilla (siivoojaan, kassamyyjän tms. palkka, Kelan/Sossun tuet) elävä joutuu kaupassa jatkuvasti tinkimään ostoksien määrästä ja laadusta.
Itse olen kasvissyöjä, joten älyttömän kalliiseen lihaan ei onneksi tarvitse rahoja käyttää, mutta silti kauppalasku on n. 50 e viikossa; maitotuotteet ovat hinnakkaita ja maksaahan ne vihanneksetkin varsinkin kun suosii luomua ja kotimaista. Vuokranmaksu ja kauppareissut yhdessä vievätkin sitten joka kuukausi tilin lähes nollille. *uuh*

Joo tiedän et se postaus kuulosti aika maailmanparannusitkuvirreltä. Mut lähinnä halusin tuoda esiin
sen että asiassa on muitakin aspekteja kuin se Matti Mallikas kassalla kiroamassa että "douh´ pihvi maskaa euron enemmän kuin ennen, perseestä".

Mä en kyl näe että tuo olis liitoksissa ihan suoraan lompakon paksuuteen vaan enemmänkin kasvatukseen ja asenteisiin. Uskon että ruokaa lentää roskiin tasan tarkkaan Kontulassa kuin Ullanlinassakin, vaikka keskiverto varallisuus on melko ääripäistä. Toki on olemassa kaikista köyhin kansanosa
joka varmasti syö kaiken, kuten jo aikaisemmin mainitsin.

Ylipäätään hirveän hyviä postauksia täällä. Hyvä ihmiset:) Tullut myös hyvin esiin se että hintaan vaikuttaa vahvasti myös se että mitä syöt ja miten syöt.

Mitä kasvissyöntiin tulee niin se todellakin on monessa mielessä kalliinpaa. Se että joutuu maksamaan enemmän siitä että ei tue tehomaataloutta on perseestä, enemmän kuin väärin, mutta myös täysin
oma valinta.

--
sen pituinen se

akir0

#99 • • Edited akir0 idleRPG champion 2009

Haitok, 25.6.2008 21:36:
---
soittele miulle, niin käydää yhessä kaupassa
tarjoon vaikka kympin pullan ja kahvin... markoissa tietty

Sama inflaatio se oli markka-aikanakin olemassa. Pienenä oli kaupassa 5 pennin karkkeja ja markka-ajan loppupuolella enää 50 pennin karkkeja..

Vastaavasti esmes autot on halventunu merkittävästi 2000-luvulla.

[edit] mun pointtini oli siis, että euroaika ei oo merkittävä tässä ruoan hinta keskustelussa
subu

#100 • • subu Suski
Lehmillä kohta parempi palkka ku mulla!! *grr*