Onko ruoka kallista?

124 posts, 7 pages, 19,277 views

Anselmi

Posts: 2,578

#1 • • Anselmi And sell me
En äkkiseltään löytänyt omaa aihetta tästä tietyin väliajoin otsikoihin nousseesta asiasta.
Ruuan hinta on noussut niin meillä kuin maailmallakin viimeisen vuoden aikana. Tämä on
herättänyt kovasti keskustelua ruuan hinnasta, ruokailu tottumuksista, ruokailun terveysvaikutuksista jne. Ehkä jollain on täälläkin sanansa sanottavana:)

Onko ruoka siis mielestäsi liian kallista vai jopa naurettavan halpaa? Mitä minkäkin
ruuan tulisi maksaa? Tulisiko mielestäsi ottaa käyttöön ns. "epäterveellisyysvero"?
Oletko vähentänyt jonkun tietyn tai jopa ylipäätään syömistä hinnan nousun johdosta?

--
sen pituinen se

akir0

Posts: 2,554

#2 • • akir0 idleRPG champion 2009

Anselmi, 25.6.2008 10:16:
Tulisiko mielestäsi ottaa käyttöön ns. "epäterveellisyysvero"?
Oletko vähentänyt jonkun tietyn tai jopa ylipäätään syömistä hinnan nousun johdosta?



Mun mielestäni jo aikoja sitten vihannesten ja hedelmien arvonlisäveroa olis pitänyt alentaa, jotta ruokailu suuntautuis niihin. Valitettavasti halvin tapa saada maha täyteen on yleensä se epäterveellisin.

Itte oon vähentänyt kyllä juuston käyttöä, kun niiden hinta on noussu aika paljon. Mut muuten ei ruoan hinta oo toistaiseksi vaikuttanu mitenkään.
hemuz

Posts: 2,178

#3 • • hemuz kätevä emäntä
ON!

Kun joutuu juomaan hyla maitoa ~1,4e/l.
Onneks sitä ei käytetä kun kahvissa ja satunnaisesti puuroon tms.
Maidon hinnan näkee sitten juustossa ja sitä menee kyllä ihan liikaa...
Kyl tässä joutuu työttömänä välillä oikeesti miettimään, mitä sitä ostaa.
Bio

Posts: 4,429

#4 • • Bio The Bullies / Pinky
Kyllä ruoka on kallistunut. Ei vielä ole naurettavan kallista mutta harmittaa kyllä maksaa jostain tuotteista kallista hintaa. Jos siis haluaa syödä terveellisesti ja ostaa sen mukaisia tuotteita niin kalliiksi tulee, esim. jotkin luomutuotteet ovat suht kalliita. Halvemmalla pääsisi kun ostaisi jotain valmisruokia ja muita jenkkityylisiä lisäainehässäköitä mutta ei oikein sellainen ruokavalio miellytä. Nykyään pitää vaan tarkemmin harkita ostoksia ja karsia pois tiettyjä tuotteita sekä miettiä pidemmän päälle syömisiä.
hemuz

Posts: 2,178

#5 • • hemuz kätevä emäntä

akir0, 25.6.2008 10:18:
---
Anselmi, 25.6.2008 10:16:
Tulisiko mielestäsi ottaa käyttöön ns. "epäterveellisyysvero"?

---
Mun mielestäni jo aikoja sitten vihannesten ja hedelmien arvonlisäveroa olis pitänyt alentaa, jotta ruokailu suuntautuis niihin. Valitettavasti halvin tapa saada maha täyteen on yleensä se epäterveellisin.



Kyllä sitä joku saattaa miettiä ostaako sillä kuun vikalla 2 eurosella paprikan vai pari roiskeläppää.

Sairasta.
MissKoo

Posts: 1,289

#6 • • MissKoo
Mä olen vakavasti miettinyt, että pitäiskös ruveta käymään Lidlissä. Olen käynyt vain kaksi kertaa, eikä kyllä vakuuttanut kummallakaan kerralla, mutta toki voi olla että omassakin asenteessa oli pientä ennakkoluuloisuutta *nauru*
ipe

Posts: 1,845

#7 • • ipe X-Rust / Holvi
Omalla kohdalla ainakin lihan syöntiä on tullut vähennettyä reippaasti kallistuneen hinnan takia. Valitettavaa on varsinkin maitotuotteiden jatkuva kallistuminen koska suomalaiset ovat muutenkin osteoporoosi-kansaa, ja maitotuotteiden käyttöä tulisi pikemminkin lisätä. Samoin hedelmät ja varsinkin vihannekset ovat julmetun kalliita eikä niitä tee mieli ostaa, vaikka juuri esim. uutisoitiin että suomessa nuoriso syö euroopassa vähiten kasviksia ja hedelmiä.

Toisaalta monet roskaruuat ovat halpoja eikä niiden hinnat ole nousseet ollenkaan samalla tavalla kuin terveellisten peruselintarvikkeiden. Toisinsanoen tätä 'epäterveellisyysveroa' tarvittaisiin, ja varsinkin makeisveroa.

Paikallistuotantoa pitäisi tukea enemmän koska yhäti kasvavat kuljetuskustannukset luovat jatkuvia korotuspainenta ruuan hintaan.

Lisäksi tänään Ylen uutisissa:
MTK: Maitolitra kallistunee kahteen euroon

http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id94506.html

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

-Kerttu-

Posts: 4,542

#8 • • Edited -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH
ON!!! Ja reilusti..

Ennen meni kauppaan keskimäärin 25-30 euroa kerta, kun osteli ihan perustavaroita (maitoa, leipää, rahkaa, hedelmiä, juustoa jne.)

Nykyisin hyvä, että 40 euroa riittää tismalleen samoihin ostoksiin. Ruokailutottumuksia ei vielä onneksi oo tarttenut alkaa muuttamaan (mitä nyt sisukka jäänyt pois ostoslistalta), mutta kyllä tuo korotus alkaa jo lompakossa tuntua. Laskujen jälkeen kaikki raha menee ruokaan. Eipä oo tarttenut itelleen sotella mitään enää aikoihin..*igor*

Ruuan ALV alennus olis enemmän kuin tervetullut. En voi käsittää miten jollain yksinhuoltaja äidillä edes nykyään enää on varaa ostaa kasvaville lapsilleen ruokaa, kun itsellä ei meinaa rahat riittää edes itsensä ruokkimiseen..

*uuh*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

hemuz

Posts: 2,178

#9 • • hemuz kätevä emäntä

MissKoo, 25.6.2008 10:25:
Mä olen vakavasti miettinyt, että pitäiskös ruveta käymään Lidlissä. Olen käynyt vain kaksi kertaa, eikä kyllä vakuuttanut kummallakaan kerralla, mutta toki voi olla että omassakin asenteessa oli pientä ennakkoluuloisuutta *nauru*



Ei oo yhtään hullumpaa hakee jotain tarjouslihaa välillä pakastin täyteen. Nillä kun ei hirveesti ole noita ostorajoituksiakaan.
KooKie

Posts: 4,338

#10 • • KooKie aka. Petress Pan
Herkkusuuna ruokailutottumukset ovat käytännössä ainoa asia, missä en nykyään pihistele. Onhan se ruoka helvetin kallista, mutta valikoimalla pääsisi paljon halvemmallakin. Nuo roskaruokaverot voisivat olla hyvä juttu. Käytännössä kai nykyään ihmiset syö terveellisiä ruokia vähemmän juuri niiden hinnan vuoksi.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

ipe

Posts: 1,845

#11 • • ipe X-Rust / Holvi

MissKoo, 25.6.2008 10:25:
Mä olen vakavasti miettinyt, että pitäiskös ruveta käymään Lidlissä. Olen käynyt vain kaksi kertaa, eikä kyllä vakuuttanut kummallakaan kerralla, mutta toki voi olla että omassakin asenteessa oli pientä ennakkoluuloisuutta *nauru*



Lidlissä todellakin kannattaa käydä, mutta valikoiden. Osa tuotteista on laadukkaita ja suomalaisia, osa ulkomaisia ja ulkomaiseen makuun tuotettua. Kannattaa katsoa vain mitä ostaa. Jo pelkässä maidon hinnassa voi säästää lähes 20c/litra ja monet muutkin tuotteet ovat helposti 10-30% edullisempia kuin vastaavat tuotteet isossa marketissa ja jopa 50% halvempia kuin pienemmässä lähikaupassa.

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

akir0

Posts: 2,554

#12 • • akir0 idleRPG champion 2009

ipe, 25.6.2008 10:30:
---
Lidlissä todellakin kannattaa käydä, mutta valikoiden. Osa tuotteista on laadukkaita ja suomalaisia, osa ulkomaisia ja ulkomaiseen makuun tuotettua.



Lidlissä tulee itsekin aika usein vierailtua (hittituotteet on Saskian pullovesi ja sekamehu), mutta ikävin puoli Lidlissä on se, että sieltä on aika usein joku tuote loppu -> joutuu menemään myös toiseen kauppaan.

Lisäksi tuotteet ei oo tasalaatuisia eli täsmälleen samassa paketissa ostettu tuote voi olla eri päivänä sisällöltään täysin erilainen. Tää on ainakin kebab-lihan kohdalla toteutunut enemmän kuin pari kertaa..
Mar6

Posts: 2,178

#13 • • Mar6 Team Apinaorkesteri
Kun suomessa kerran on väkilukuun suhteutettuna maailman toiseksi lihavimmat ihmiset jenkkilän jälkeen niin vois tohon roskaruokaan ja muuhun syömiskelvottomaan hieman haittaveroa lätkästäkin.. Sen verran porsailta ihmiset täällä alkaa näyttämään että tuosta varmaan olisi pidemmällä tähtäimellä vain hyötyä. Tottahan se on että jos laadukkaasti syö niin siihen saa kulumaan rahaa, itse en jaksa tarjousten perässä juosta sillä pakko sitä on safkata ja hyvin jos meinaa pysyä mahdollisimman terveenä.*piis*

--
-Where there is house there is a home-

phanatic

Posts: 1,123

#14 • • phanatic

akir0, 25.6.2008 10:18:
---
Mun mielestäni jo aikoja sitten vihannesten ja hedelmien arvonlisäveroa olis pitänyt alentaa, jotta ruokailu suuntautuis niihin. Valitettavasti halvin tapa saada maha täyteen on yleensä se epäterveellisin.



Riisiä, papuja/soijarouhetta ja paistettuja suomalaisia vihanneksia (sipuli, porkkana, kaali), tosta ei juuri halvemmaksi ruoka mene ja on taatusti terveellistä. Parilla eurolla tekee pariksi päiväksi riittävän satsin. Jos joku keksii epäterveellisen ruoan jolla saa samaan hintaan mahan täyteen, niin kertokoon.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#15 • • Jussi Soro choon!

phanatic, 25.6.2008 10:42:
Riisiä, papuja/soijarouhetta ja paistettuja suomalaisia vihanneksia (sipuli, porkkana, kaali), tosta ei juuri halvemmaksi ruoka mene ja on taatusti terveellistä.


No joo, tosin jos tuosta ruoasta haluaa maistuvaa, niin sitten meneekin jo kalliimmaksi. Perussalaatti (kiinankaali + kurkku + tomaatti) on vielä halpaa, mutta ootas jos siitä haluaa tehdä hiukan ruokaisamman esim lisäämällä oliiveja, fetaa tai vaikka kanaa ja salaatinkastiketta, niin heti hinta pompsahtaakin tuonne reiluun kymppiin.

Maistuvista ruoista (jos halvalla haluaa terveellistä) oma suosikki on keitto, johon tulee pussi pakastevihanneksia, 6 isoa perunaa, pari lihaliemikuutiota ja lihaa oman maun mukaan (halvimmalla pääsee kun ostaa kevytnakkeja). Mausteeksi purkki smetanaa josta heittää lusikallisen annokseen. Hintaa tulee n. 3-4 euroa ja tuosta syö melkein viikon.
Lyylikki

Posts: 2,975

#16 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Juurikin eilen kämppiksen kanssa puhuttiin tästä aiheesta:

1. Kämppis osti kesäkeittoaineita, joukossa siis vihanneksia ja muutamia pakasteita - kauppalasku yli 15 €
2. Ostin vihersalaattiaineita, maitoa ja raejuustoa, sekä hieman kalliimmat currytahnan ja kanan - hinta lähemmäs 20 euroa

Eli kasvikset on ihan älyttömästi liian kalliita, mutta on kyllä muukin ruoka. Esimerkiksi nippu uusia sipuleita maksaa 1,5 euroa ja niitä on siinä 5 kpl. Ennen niitä tuntui olevan melkein 10 kpl, joskaan hintaa en muista. Kitchen Joy pakasteateriat maksoivat jossain vaiheessa 2,59 e, mutta tällä hetkellä niitten hinta on järjestäin yli 3 euroa.

Tonnikalapurkin hinnassa taas en ole huomannut mitään muutosta, että ei se hinnan nousu ole ihan kaikkiin tuotteisiin vaikuttanut.
tomii

Posts: 3,594

#17 • • tomii kallion herttua

akir0, 25.6.2008 10:37:
---

Lidlissä tulee itsekin aika usein vierailtua (hittituotteet on Saskian pullovesi ja sekamehu), mutta ikävin puoli Lidlissä on se, että sieltä on aika usein joku tuote loppu -> joutuu menemään myös toiseen kauppaan.



Joo aikoinaan, kun asuin Lidlin vieressä, kävin siellä melkein joka päivä. Mutta nyt kun se ei ole vieressä, niin aika harvaan tulee käytyä, koska Lidlin lisäksi joutuu tosiaan aika usein käymään toisessa kaupassa, eikä vain sen takia, että jotakin olisi loppu, vaan sen takia, että siellä ei ole välttämättä ihan kaikkea, tai jos on, niin jonaan mega-perheen pakkauksissa (esim. tietyt lihat). Mutta jos tietää mitä hakee, niin ihan ehdoton. Omat hittituotteet myös Saskian vissy, appelsiinimehu, jogurtti-tuorejuusto-levitteet, saniteettipyyhkeet, paskapaperi, riisi, pakastepizzat, tonnikala ja jogurtit, ainiin ja tietty BISSE! :D Limua kans sillointällöin, kun tekee mieli, niin haen tuolta. Mut noi omat hittituotteet tosiaan muihin kauppoihin verrattuna tosi halpoja, parhaimmillaan yli 50% vastaaviin tuotteisiin.

Ja itse threadiin vastaus: KYLLÄ, ruoka on ihan vitun kallista. Opiskelijana ja nyt työtä etsivänä valmistuneena toi todellakin tuntuu persnahoissa, että jostaan vitun kurasimmasta jauhelihasta joutuu maksaa pahimmillaan 2,4e/400g. Siksi kaapissa taas soijasuikaleita iso pussi.

--
reivaan kunnes kuolen

phanatic

Posts: 1,123

#18 • • phanatic

JussiS, 25.6.2008 10:51:
---
No joo, tosin jos tuosta ruoasta haluaa maistuvaa, niin sitten meneekin jo kalliimmaksi.



Currytahnalla ja/tai mangochutneylla yms maustaa, ei montaa kymmentä senttiä tule kalliimmaksi. Harvemmin ruoka on mausteiden hinnan takia jäänyt tekemättä.
Amuck

Posts: 2,396

#20 • • Edited Amuck dub-i-dub
Mä olen miettinyt maksavatko jotkut elintarvikkeet liian vähän. Tuottajat eivät saa kunnollista korvausta työlleen ja pihistelevät eläinten oloista säästääkseen. Ihmiset on totutettu esim. kananmunien kohdalla älyttömän halpaan hintaan.

Tietysti kauppa siipaisee suuren osan ruuan hinnasta.

hemuz, 25.6.2008 10:21:
Kun joutuu juomaan hyla maitoa ~1,4e/l.
Onneks sitä ei käytetä kun kahvissa ja satunnaisesti puuroon tms.


Luomumaito maksaa vähintään saman verran. Ehkä korkea hinta on jopa tavallaan hyvä asia, ei litkitä sitä maitoa janojuomana tolkuttomia määriä vaan kohdellaan sitä raaka-aineena.

MissKoo, 25.6.2008 10:25:
Mä olen vakavasti miettinyt, että pitäiskös ruveta käymään Lidlissä.


Joo ei huono. Mäkin olen käynyt vaan pari kertaa, ja siellä käyminen on tosiaan niiden muutaman tuotteen mukaan noukkimista, mutta rahaa säästi.

ipe, 25.6.2008 10:26:
Valitettavaa on varsinkin maitotuotteiden jatkuva kallistuminen koska suomalaiset ovat muutenkin osteoporoosi-kansaa, ja maitotuotteiden käyttöä tulisi pikemminkin lisätä.


Mä en jaksa enää uskoa niin sokeasti tuohon osteoporoosi-propagandaan. En ole mikään tiedemies joten en suoralta kädeltä teilaakaan, tuntuu vaan järjettömältä että joku eläinlaji olisi niin riippuvainen toisten eläinten maidosta (btw, aika raskaasti käsitellyssä muodossa) vielä aikuisiällä. Ja siihen kalsiumiin vaikuttaa muutkin asiat kuin maidonkulutus.

Toisaalta monet roskaruuat ovat halpoja eikä niiden hinnat ole nousseet ollenkaan samalla tavalla kuin terveellisten peruselintarvikkeiden. Toisinsanoen tätä 'epäterveellisyysveroa' tarvittaisiin, ja varsinkin makeisveroa.


Juu sokerin hinta ylös ja transrasvojen käytöstä sakkoa.

phanatic, 25.6.2008 10:42:
Riisiä, papuja/soijarouhetta ja paistettuja suomalaisia vihanneksia (sipuli, porkkana, kaali), tosta ei juuri halvemmaksi ruoka mene ja on taatusti terveellistä. Parilla eurolla tekee pariksi päiväksi riittävän satsin. Jos joku keksii epäterveellisen ruoan jolla saa samaan hintaan mahan täyteen, niin kertokoon.


Ah mitä viisauden sanoja. Epäterveellistä ruokaa mättäessä tosiaan tulee hetkeksi ähky, mutta nälkä palaa aika pian ja ravintoarvot eli mun silmissäni ruuan todellinen sisältö on aika lähellä nollaa. Ei siis hintansa väärti missään mielessä, edes "kunhan nyt saan vatsaani jotain tuketta" -mielessä.

Ja eivätkö nuo valmisruuat ja muut ole yleensä aika pirun kalliita? Olen aika hintatiedoton, myönnetään.


ps. Ai niin, joko tähän saataisiin se DiamonDien "näin pärjään 50 eurolla kuukaudessa" -selostus?

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco