Onko ruoka kallista?

124 posts, 7 pages, 19,391 views

ezzy

Posts: 8,060

#41 • • ezzy Droid-pappa
Naudan marmorifileepihvi 59,90/kg. Kuulosti aika isolta hinnalta. Tosin 5,90e salaatista on sekin jotenki ankee. Saman maksaa joku sämpylä k-marketissa.
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#43 • • isfnbojbbssn sdonvoinv
onhan se kallista, mutta onneksi naapurissa
on ihanan halpa 24h Tesco! <3

--
dasinoaisnvs

akir0

Posts: 2,554

#44 • • akir0 idleRPG champion 2009

ezzy, 25.6.2008 13:22:
Naudan marmorifileepihvi 59,90/kg. Kuulosti aika isolta hinnalta. Tosin 5,90e salaatista on sekin jotenki ankee. Saman maksaa joku sämpylä k-marketissa.



Nauta onkin kallista, eikä sen syöminen oo ekologisesti kovin suotavaa. Ja luonnollisesti tollaset kalliimmat palaset on melko kovissa hinnoissa, ettei niitä kaikki karvahatut menis ostamaan :)
Anselmi

Posts: 2,578

#45 • • Edited Anselmi And sell me

ville, 25.6.2008 11:04:
Lidl on jees. Laadun suhteen ei häviä imo lainkaan S- ja K-ryhmän omille tuotteille, päin vastoin, välillä on parempaa.


Plus Lidl on sika hauska paikka ostaa kaikkea kun tuotteet on niin "eksoottisia". Vähän kuin olisi
Saksassa kaupassa. Tulee makee olo, aivan kuin ulkomailla olisi:)

--
sen pituinen se

ezzy

Posts: 8,060

#46 • • ezzy Droid-pappa

blender, 25.6.2008 13:30:
---
ezzy, 25.6.2008 13:22:
Naudan marmorifileepihvi 59,90/kg. Kuulosti aika isolta hinnalta. Tosin 5,90e salaatista on sekin jotenki ankee. Saman maksaa joku sämpylä k-marketissa.

---

onks toi 5,90 joku valmis salaatti vai mikä? *ding*



K-marketin tiskiltä tuoretta kanasalaattia. Helvetin hyvää, joten en hirveemmin valita kyllä :D vrt. normiateriani (1.80e annos) se on vaan vähän kallista.
ipe

Posts: 1,845

#47 • • Edited ipe X-Rust / Holvi

ezzy, 25.6.2008 15:27:
---
K-marketin tiskiltä tuoretta kanasalaattia. Helvetin hyvää, joten en hirveemmin valita kyllä :D vrt. normiateriani (1.80e annos) se on vaan vähän kallista.



ihan kuriositeettinä mitä tuo sun 1.80 euron 'normiateria' pitää sisällään?

Itse olen tuskaillut työmaaruokailun kalleutta (verrattuna laatuun) meillä Tyksissä. Hinta on 5,20€ henkilökunnalle, joka on mielestäni kaamea ylihinta todella huonolaatuisesta ja melko mauttomasta laitosruuasta. Tässä vaiheessa haluan korostaa että en todellakaan ole kranttu ruokani suhteen, mutta olisi mielestäni kohtuullista että tuohon hintaan saisi edes jotenkin syömäkelpoisia perunoita ja ylipäätään maukkaampaa ja monipuolisempaa sapuskaa. Ateriointia kuitenkin tuetaan työnantajan toimesta lähes 2 eurolla/annos. Vierailijoille hinta on 7 euroa. Luulis että tuohon hintaan saisi jo melkoisen hyvät sapuskat, ja tosiaan saakin jos käy jossain yksityisellä ruokailemassa.

Korttelin päässä olis lähimmät kebaberiat ja pizzeriat joista sais kauheet lounasmätöt femmalla, mutta ei täältä sinne ehdi mitenkään kun ruokatauko on 20 min.

Hyvänä ja edullisena vaihtoehtona olenkin syönyt pääsääntöisesti itse mikrossa keitettyä puuroa jo vuosikaudet lounaalla. Isohkon annoksen hinnaksi muodostuu noin 10 centtiä. Päälle tulee juotua aina vielä kahvit jonka omakustannushinta on 10 centtiä/kuppi ja silti osastomme kahvikassa tuottaa voittoa. Eli halvallakin voi syödä. Taitaa vain keripukki iskeä pikkuhiljaa. :(

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

noemi

Posts: 535

#48 • • noemi

Anselmi, 25.6.2008 12:00:
--paljon juttua--



Ihan hyviäkin pointteja, mutta mielestäni se että Suomessa moni on lihava ja elintarvikkeita heitetään roskiin ei todellakaan suoraan tarkoita että ruoka olisi liian halpaa - itse en ainakaan ole ylipainoinen ja safkaa menee poistoon ehkä kerran kahdessa kuussa.
Luulen että suhde ruokaan, sen kulutukseen ja arvostukseen (varsinkin arvostuksen puutteeseen) liittyy vahvasti lompakon paksuuteen.
Joillakin on varaa shoppailla ja tuhlata, mutta minimituloilla (siivoojaan, kassamyyjän tms. palkka, Kelan/Sossun tuet) elävä joutuu kaupassa jatkuvasti tinkimään ostoksien määrästä ja laadusta.
Itse olen kasvissyöjä, joten älyttömän kalliiseen lihaan ei onneksi tarvitse rahoja käyttää, mutta silti kauppalasku on n. 50 e viikossa; maitotuotteet ovat hinnakkaita ja maksaahan ne vihanneksetkin varsinkin kun suosii luomua ja kotimaista. Vuokranmaksu ja kauppareissut yhdessä vievätkin sitten joka kuukausi tilin lähes nollille. *uuh*

--
Oikeutta koneille!

ezzy

Posts: 8,060

#49 • • ezzy Droid-pappa

ipe, 25.6.2008 16:18:
---
ezzy, 25.6.2008 15:27:
---
K-marketin tiskiltä tuoretta kanasalaattia. Helvetin hyvää, joten en hirveemmin valita kyllä :D vrt. normiateriani (1.80e annos) se on vaan vähän kallista.

---


ihan kuriositeettinä mitä tuo sun 1.80 euron 'normiateria' pitää sisällään?



Saarioisten mikrosafkaa.
tomii

Posts: 3,594

#50 • • Edited tomii kallion herttua

ipe, 25.6.2008 16:18:
---


Itse olen tuskaillut työmaaruokailun kalleutta (verrattuna laatuun) meillä Tyksissä. Hinta on 5,20€ henkilökunnalle, joka on mielestäni kaamea ylihinta todella huonolaatuisesta ja melko mauttomasta laitosruuasta. Tässä vaiheessa haluan korostaa että en todellakaan ole kranttu ruokani suhteen, mutta olisi mielestäni kohtuullista että tuohon hintaan saisi edes jotenkin syömäkelpoisia perunoita ja ylipäätään maukkaampaa ja monipuolisempaa sapuskaa. Ateriointia kuitenkin tuetaan työnantajan toimesta lähes 2 eurolla/annos. Vierailijoille hinta on 7 euroa. Luulis että tuohon hintaan saisi jo melkoisen hyvät sapuskat, ja tosiaan saakin jos käy jossain yksityisellä ruokailemassa.



Kuulostaa ihan entisen kesätyöpaikkani ruokalalta. Ei perkele sentään, että oli ylihintaista paskaa. Huonoin Amica, jossa oon koskaan käynyt (ja kyllä, esim. koulumme Amica oli varsin hyvä, joten vika oli selkeesti tossa "työmaaruokalassa"). Jo silloin oli henkilökunnalle yli 5e (vuonna 2003, uskalla ajatellakaan mitä se on nyt) ja kunnon kusetuksia siinä ruokalistalla. Tyyliin hienonneltu perussafkojen nimiä, että jengi ei tajuisi, että listalla on ihan beisikkiä kanaviilokkia vitosella kera paskan salaatin ja kuivan leivän.

Ekan kesän söin tossa, tokana tajusin, että "vittu nyt ei oo kyl muuta mahista kuin alkaa kokkaamaan omat eväät edellisenä iltana". Eli käytännössä tein iltasafkaa niin paljon, että riitti seuraavaksi lounaaksikin. Ton kun sai rutiiniksi, niin sillä on menty jatkossakin. Tietty... tossa on vaivaa ja jos on perheellinen, niin joutuu kokkaa aika rankat satsit iltapäivällä, mutta mielestäni kannattaa, jos vain puhti riittää. Saa kohtuu monipuolista, helvetin hyvää (jos osaa kokata ;) ja halpaa lounasta seuraavaksi työpäiväksi. Monasti ollut työfrendit kateudesta vihreenä, kun alkaa tuoksumaan kunnon kotiruoka lounasaikaan (end of self-hype ;).

--
reivaan kunnes kuolen

Hitchhiker

Posts: 1,754

#51 • • Hitchhiker

tomii, 25.6.2008 17:16:
---
ipe, 25.6.2008 16:18:
---
klip
---
klip
Ei perkele sentään, että oli ylihintaista paskaa. Huonoin Amica, jossa oon koskaan käynyt
klip



Meille tuli myös viime kesänä Amica ja kyllä voisin ihan täysin yhtyä tähän kommenttiin, "mausteinen ruoka" ei maistu miltään ja perus mausteita joutuu itse lisäilemään jälkeen päin annokseen + safka on todellakin ylihinnoiteltua. Itse olen aina tehnyt töihin safkaa ja huomattavasti parempaa se on. Vaikka onkin suurkeittiö, niin se ei merkitse sitä etteikö ruokiin makua saisi, mutta Amicalla taitaa olla jokin tapa olla maustamatta niitä ruokia. Onneksi tulee harvoin syötyä kyseisessä paikassa (omat eväät siis mukaan).
Miss Annie

Posts: 57

#52 • • Miss Annie
"Voimakkaimmin ruuan hinnannousu iskee maailman köyhimpään väkeen. Hintakehityksen pelätään uhkaavan useiden köyhien maiden vakautta, sillä ruokamellakoita on jo nähty esimerkiksi Somaliassa ja Haitissa. Äärimmäisen köyhien ihmisten talous ei kestä pientäkään ruuan kallistumista." (MTV3 uutiset)
tomii

Posts: 3,594

#53 • • tomii kallion herttua

Miss Annie, 25.6.2008 17:38:
"Voimakkaimmin ruuan hinnannousu iskee maailman köyhimpään väkeen. Hintakehityksen pelätään uhkaavan useiden köyhien maiden vakautta, sillä ruokamellakoita on jo nähty esimerkiksi Somaliassa ja Haitissa. Äärimmäisen köyhien ihmisten talous ei kestä pientäkään ruuan kallistumista." (MTV3 uutiset)



Näinhän se on. Ton huomasi kyl Kambodzassa. :( Köyhät kuulema aika kusessa riisin hinnan noususta. Mutta kyllä se täällä Suomessakin huono-osaisia tuikkaa kanssa tosi rankasti ihon alta pilkottaviin kylkiluihin.

--
reivaan kunnes kuolen

ipe

Posts: 1,845

#54 • • ipe X-Rust / Holvi

Hitchhiker, 25.6.2008 17:33:
---
Vaikka onkin suurkeittiö, niin se ei merkitse sitä etteikö ruokiin makua saisi, mutta Amicalla taitaa olla jokin tapa olla maustamatta niitä ruokia.



Tässä kun on tullut vuosien saatossa nähtyä näitä erinäköisiä ja kokoisia suurkeittiöitä useilla eri paikkakunnilla ja mitä erilaisimmissa työpaikoissa, ja välillä on osunut kohdalle myös todella mainioita ja edullisia ruokaloita, niin tuntuu oudolta että juuri sairaalan keittiö häviää kirkkaasti hinta/laatusuhteessa joka ikiselle paikalle jossa olen työurani aikana syönyt. Olin mm. opiskeluaikana 3 kesää Kakolassa vartijana jolloin sain syödä todella edullisesti vankien kanssa samaa sapuskaa muistaakseni ateriahintaan 12,50 mk. Laadultaan sekin oli vielä Tyksin safkaa parempaa, vaikka kyseisen aterian valmistus budjettiksi ilmoitettiin n. 3 markkaa tuohon aikaan eli noin 10 vuotta sitten.

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

SamHard

Posts: 2,098

#55 • • SamHard
On jos haluaa (tai edes yrittää joskus) syödä terveellisesti.
On jos syö ravintolassa.
On jos sattuu olemaan kulinaristi.
ON!!!!!
Avernian

Posts: 7,451

#56 • • Avernian Kerettiläinen
Vituttaa, että sellainen paska, mitä ei soisi kenenkään suuhunsa pistävän, on lähes järjestelmällisesti halvempaa, kuin parempi ruoka.

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let&#039;s get ready to ruuuumblee! *sydän*

La Petite

Posts: 1,160

#57 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...

Avernian, 25.6.2008 18:31:
Vituttaa, että sellainen paska, mitä ei soisi kenenkään suuhunsa pistävän, on lähes järjestelmällisesti halvempaa, kuin parempi ruoka.



*joo* ihan järkyttävää millä suuri osa mun koulukavereistakin eli, koska muuhun ei ollut kai varaa: eineslihapullia, nuggeteja, nuudeleita + jotain einessotkuja *eiei*

Kaikki mun mittapuun mukaan terveellinen on kallista, paitsi ehkä rahka ja puuro, mut ei niitäkään jaksa koko ajan särpiä.

Itse oon sitten tehnyt päätöksen, että ostan vähän laadukkaampaa ja hintavampaa ruokaa ja jätän alkoholituotteet ja muut skeidat ostamatta. Keho tarvitsee puhdasta ja hyvää ravintoa *slurps*

--
Rem tene, verba seqventur

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#58 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
On kallista. En oo tosin suostunut ruoassa tinkimään yhtään, vaikka opiskelijoita tässä ollaankin. Syy lienee se, että ajattelen vain vatsallani *nauru*

Iso haittavero epäterveellisiin ruokiin ois kyllä hyvä askel.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

eugina

Posts: 898

#59 • • eugina YleX tt-i *sydän*
Onhan se kallistunu, ja onhan se, mut toisaalta jos se ei maksais "mitään" ni sit saatais kaikki tuoda ulkomailta...*justjoo* tarvii tuottajienki syödä..

--
*nuotti* I can see the light of hope in your eyes *nuotti*

phanatic

Posts: 1,123

#60 • • phanatic

La Petite, 25.6.2008 19:35:
---
Kaikki mun mittapuun mukaan terveellinen on kallista, paitsi ehkä rahka ja puuro, mut ei niitäkään jaksa koko ajan särpiä.



Perunat, pavut, riisi, pasta, linssit, porkkana, sipuli, valkosipuli, kaali, leipä (itse tehty)... Halpaa ja terveellistä.