Onko ruoka kallista?

124 posts, 7 pages, 20,367 views

#22 • • ville olen oikeasti ujo
Lidl on jees. Laadun suhteen ei häviä imo lainkaan S- ja K-ryhmän omille tuotteille, päin vastoin, välillä on parempaa.

Lidlin ainoa huono puoli on suht pieni valikoima, jolloin about kerran viikossa joutuu käymään jossain muussa kaupassa, jotta saa ostettua kaikki erikoistuotteet. Toisaalta mielummin näin kuin niin, et ostaa kalliilla S tai K ryhmästä koko ruokakassin.

Kun itse siirryttiin lidlin asiakkaaksi, ruokalasku on pysynyt about samassa, ehkäpä jopa vähän laskenut, vaikka ruoan hinta on noussut viimeisen vuoden aikana hyvin reilusti. Voin kyllä suositella :)
Sallakat

#23 • • Sallakat jungle, baby !

akir0, 25.6.2008 10:18:
---

Mun mielestäni jo aikoja sitten vihannesten ja hedelmien arvonlisäveroa olis pitänyt alentaa, jotta ruokailu suuntautuis niihin. Valitettavasti halvin tapa saada maha täyteen on yleensä se epäterveellisin.

Itte oon vähentänyt kyllä juuston käyttöä, kun niiden hinta on noussu aika paljon. Mut muuten ei ruoan hinta oo toistaiseksi vaikuttanu mitenkään.

tää koko kommentti on kuin mun kynästä. Tosin voisin sanoa että roskapaskaruoan alvia vois nostaa koska kotimaiset vihannekset kesäsin ainakin on suht halpoja kuitenkin. juuston käyttöä tosin olen vähentänyt myös sen takia, että se on niin rasvaista ja mulla on perinnöllinen taipumus kohonneeseen kolestroliin.

Olen ihan viime aikoina ollut huomaavani, että myös lihat ovat nostaneet hintojaan. ihan kuin kanatkin olisi maksanut huomattavasti paljon vähemmän vielä esim puoli vuotta sitten.
Onneksi en ole ehdoton lihansyöjä niin helposti saan väännettyä maukasta ruokaa vaikka linsseistä yms ravitsevasta. Ja niitä ja vaikka mitä muuta löytyy halvalla esim aasialaisista elintarvikekaupoista mitä täällä Helsingissä ainakin on ihan hyvin.

Ruoan hinta on kyllä yksi sellainen asia maailmassa millä ei pitäisi pelata maailman herrojen pelejä. jos se hieman tuntuu jo täälläkin "hyvinvointivaltiossa" niin kyllä se on varmasti miljoona kertaa kauheampi tilanne jossain kehitysmaissa.

Täälläkin ollut puhetta Lidl:stä. Itse tulee sieltä myös usein kesän grillilihat haettua kun tuppaavat olemaan paremman hintaisia kuin tavallisessa kaupassa. Ja kyllä sillä on väliä kun ostaa paljon lihaa kerralla. Samoin jugurtti/maito/limsa/siideri-tuotteet tulee usein myös sieltä napattua matkaan hinnan ja valikoiman vuoksi mikä on mukavaa vaihtelua peruskauppojen tuotteisiin.
hemuz

#24 • • hemuz kätevä emäntä
Tuohon maitoon palatakseni aikuinenhan ei tartte läheskään yhtä paljon sitä, kun kasvavat lapset.
Sääliks käy niitä perheitä joissa juodaan erikoismaitoja. Maitoa saattaa kulua useita litroja päivää kohden ja se kyllä tuntuu kukkarossa, sillä ne on parhaimmillaan yli euron kalliimpia, kun tavallinen.
tomii

#25 • • tomii kallion herttua

Sallakat, 25.6.2008 11:06:
---
Olen ihan viime aikoina ollut huomaavani, että myös lihat ovat nostaneet hintojaan. ihan kuin kanatkin olisi maksanut huomattavasti paljon vähemmän vielä esim puoli vuotta sitten.

Et ole ollut vain huomaavinasi, vaan tehnyt vedenpitävän havainnon. Ei ole kauaakaan, kun esim. edellä mainitsemani sika-nautajauheliha (joka on kurasinta jauhelihaa) maksoi tyyliin 1,8-1,9e ja nyt tosiaan tuntuisi, että ilman mitään alennuskamppanjaa se on tyyliin 2,4e. Toi on aika järjetön nosto. Ja jos mennään muutama vuosi taaksepäin, esim. 2005, niin toi sama klöntti lihaa maksoi 1,5e. Niin paljon tykkään ihan perus jauhelihasafkoista, että ton hinnan kehitystä oon seurannut aika tarkkaan ja vois sanoa kanssa, että kauhulla. Kanankin hinta on noussut, mutta ei mielestäni ihan samassa suhteessa kuin porsas tai nauta.

--
reivaan kunnes kuolen

#26 • • ville olen oikeasti ujo

Sallakat, 25.6.2008 11:06:
Täälläkin ollut puhetta Lidl:stä. Itse tulee sieltä myös usein kesän grillilihat haettua kun tuppaavat olemaan paremman hintaisia kuin tavallisessa kaupassa. Ja kyllä sillä on väliä kun ostaa paljon lihaa kerralla. Samoin jugurtti/maito/limsa/siideri-tuotteet tulee usein myös sieltä napattua matkaan hinnan ja valikoiman vuoksi mikä on mukavaa vaihtelua peruskauppojen tuotteisiin.

Vuoden mittaan tosta kertyy ihan älyttömiä summia... jos vaikka kk-ruokalasku olisi about 400e, sanoisin et lidl on about 10-15% halvempi kuin muut eli 40-60e/kk. Vuositasolla helposti yli 500e vaan siitä, että vaihtaa ruokakaupan toiseen.

Hommaa tietysti hankaloittaa jos lidliä ei oo lähellä / vieressä. Omalla kohdalla asiat on aika hyvin kun kyseinen kauppa löytyy sekä nykyisen duunin matkanvarrelta (kamppi) että uuden paikan vierestä (lauttasaari)
Anselmi

#27 • • Anselmi And sell me
Olen toinen noista ei äänestäneistä. Vielä puoli vuotta sitten olisin sanonut jopa todella halpaa.
Tokihan se kukkaroa keventää kun safkaa käy hakemassa. Mutta senkään perusteella vastaukseni ei olisi kyllä. Siitä lisää jäljempänä.

Tuota asiaa tullut pohdittua useammastakin näkövinkkelistä ja sen perusteella tullut muodostettua tuo vastaukseni.

Suurin osa ruuan ympäristöhaitoista Suomessa ei tule ruuan valmistuksesta tai kuljettamisesta, vaan
pois heitetystä ruuasta ja elintarvikkeista. Tämä kertoo omaa karua kieltään siitä että kyllä se ruoka
mitä ilmeisemmin on vielä liian halpaa. Pois heitetyn ruuan luvut on melkoista katsottavaa, harmi etten muista tarkkoja lukuja ja lähdettä.

Ruoka on myös hyvin universaali juttu. Kaikkien pitää syödä, tai ainakin pitäisi. Meillä menee jotain reippaat kymmenen prosenttia elinkustannuksista safkaan. Se on maailman mittakaavassa pieni luku. Osassa maanosia luvut pomppii jossain 60-80% välillä. Tuntuu että koemme että ruuan pitäisi olla ilmaista että jää enemmän taaloja huvitteluun. Vaikka mikään ei ole loppupeleissä tärkeämpää kuin ruoka ja suoja.

Myös kun katsoo ylipainoisten määrää tilastoissa herää hiukan kysymyksiä siitä että syömmekö ehkä hiukan liikaa. Siitä olen samaa mieltä että on erittäin äässistä että terveellinen ruoka ja vihannekset maksaa mitä maksaa. Ehdottomasti "epäterveysvero" olisi paikallaan. Siltikin väitän että terveellistä perusruokaa saa tehtyä kohtuu hintaan. Mutta olisi kyllä mahtavaa jos vihanneksia saisi halvalla^^
Popsi popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa:)

Se miksi vastaukseni olisi joka tapauksessa ei, on se että rakas mutsini opetti aikaan minut tekemään monipuolista, terveellistä ja hyvää kotiruokaa. Toinen mitä rakas äitini opetti on pakastimen käyttö. Tekemällä suuria annoksia kotiruokaa saa paljon ruokaa ja puoli ilmaiset eväät duuniin. Samalla pysyy pois heitetyn ruuan määrä minimissään. Jos ylipäätään paljon elintarvikkeita menee roskiin niin kannattaa miettiä sitä että kannattaisiko järkeistää ostamista. Suomeksi sanottuna käyttää järkeä ostaessa. Vaikka terveellisen-epäterveellisen ruuan hinnat on ihan nurinkurin niin väitän kyllä että ei sen takia kenenkään perseet täällä levene, vaan sen takia mitä niistä tekee. Pelkkien lihapullien syönti on eri asia kuin lihapullarisotto.

Ruuan hinnan nosto viimeisen about puolen vuoden aikana on ollut suurempaa kun olisin osannut koskaan kuvitella. Siitä olen varma että kenellekkään jolla on säännölliset tulot, ei ruuan saanti tule olemaan ongelma. Mutta opiskelijoista ja eläkeläisistä olen kovasti huolissani. Kaikista pienituloisimalle porukalle näistä ryhmistä tuo hinnan nousu on varmasti todellinen ongelma:/
Toivon kovasti että tämän ottaisi myös päättäjät jollain tavalla huomioon.

Itse tuli opiskeluaikoina nähtyä kahteen kertaan nälkää. Uskon että nämä kerrat sai aikaan sen
että lopun elämää arvostaa ruokaa hiukan eri tavalla. Mikään ei ole perseenpää kuin se että on niin nälkä ettei pysty nukkumaan. Joillekkin ihmisille se on arkipäivää:/
Toisella kerralla kerralla oli onneksi seutuvilla ostarin avajaiset, ei muuta kuin sinne mussuttamaan pullaa ja hedelmiä:) Nykyään osaa kovasti arvostaa että joka päivä saa ruuan eteensä ja voi mussuttaa juustoa näkkärin päällä:) (ehkä parhainta ikinä, etenkin sadepäivinä)

--
sen pituinen se

MissKoo

#28 • • MissKoo
Allekirjoittanut siis aikoo kokeilla Lildliä from now on.. ainakin kerran vkossa isoimmat ostokset siis sieltä.

Yhden hengen talous ilman pakastinta on aika haasteellinen vaan, voin kertoo.. kun joko safkat menee pilalle ennenkun kerkeet syömään ne, kun pakkauskoot on niin isoja tai sitten pitää käydä joka pv kaupassa, ja se vasta kallista onkin.
Jinx

#29 • • Jinx Superfeminine
On Kallistunut. Kyllä sen huomaan monien vihannesten ja hedelmienkin kohdalla. Tosin kurkut ja tomaatit on vielä edullisia.

--
Pyllykkä

Lost-Soul

#30 • • Lost-Soul los pallos
Tänää sai taas ihmetellä herneiden hintaa tuossa työpaikan lähikojussa.

Herneet 5€/l
Mansikat 5€/l

Jotenkin muistelisin, että herneet on pikkusen halvempii ollu aikasemmin.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Sallakat

#32 • • Sallakat jungle, baby !

Lost-Soul, 25.6.2008 12:31:

Herneet 5€/l
Mansikat 5€/l

joo herneet oli mun mielestä viime vuonnakin vielä halvempia. alle 5 euroa muistaakseni. no ainakin mansikoita halvempia selvästi.
pirpeli

#33 • • Edited pirpeli
Mä olen suurimman osan kanssa kyllä samaa mieltä, ruoka on kallista. Onneks olen päässyt omasta Lidl- "kammosta" aikoinaan ipen suosituksilla yli, ja siellä tulee säännöllisesti käytyä.

Haluaisin ostaa enemmän täyslihaa ruuaksi, mutta se ei ole enää oikeastaan vaihtoehto. Sen sijaan kana/jauhelihatarjoukset tulee käytettyä melko tarkkaan. Kasvikset maksavat enimmäkseen kohtuuttomuuksia, kurkun ja tomaatin ollessa melkein kohtuuhintaista silloin tällöin. Tässäkin hintaeroja huomattavasti, juhannuksen alla kotimaiset tomskut Lidlissä 1,49/kg, Cittarissa 2,49. Kummastahan ostimme?

Maitotuotteet ovat mielettömän törkeän kalliita. Jos maito alkaa maksaa kaksi euroa litralta, taitaa alkaa olla 5vee lapsen ruokamaito harvinaista herkkua... Rasvaton maito ja piimä nyt kuitenkin ovat ruokajuomaksi sopivia mitä mainioimmin.

Tottakai ruokalistan suunnittelu ja järkeistäminen ovat tärkeitä asioita, joilla saa pidettyä kauppalaskua edes jonkin verran pienempänä. Ja siellä Lidlissä kannattaa vierailla, sieltä saa ruuan lisäksi herkkujakin, halvalla! Voin suositella esim. Kreikka- teeman Eriadnous(tms) tsatsikipäällystettyjä suolapähkinöitä, iso pussi 99 senttiä*slurps*

Edit. Hyvä, että luette tätä topikkia kanssa, sama maitolitran hinta on nyt postattu jo 3 kertaa*nauru*

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Karski

#34 • • Karski Pomon kätyri

Herneet 5€/l
Mansikat 5€/l

Tohon kyl vaikuttaa satokauden tilannekin,
kävin tänään kauppatorilla aamusta ostamassa
pari litraa herneitä ja hintahaitari oli 5-8 €
per 2 litraa. Mansikoiden hinnathan asettuu
vasta heinäkuun puolessa välissä kesän
halvimpiin hintoihin joten eiköhän nekin
tosta vielä alas tule. Jos vaan aurinko paistais
välillä. Satojahan odoteltiin jo juhannukseks
mutta alkukesän sateet ja koleus viivytti.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Syce

#35 • • Syce

pirpeli, 25.6.2008 12:36:

Edit. Hyvä, että luette tätä topikkia kanssa, sama maitolitran hinta on nyt postattu jo 3 kertaa*nauru*

*hih* mä elän jostain syystä 26pvässä kokoajan *ding* mistähän moinen jääny päähän
#36 • • Rujo Mutantti Guest

ipe, 25.6.2008 10:26:
Omalla kohdalla ainakin lihan syöntiä on tullut vähennettyä reippaasti kallistuneen hinnan takia. Valitettavaa on varsinkin maitotuotteiden jatkuva kallistuminen koska suomalaiset ovat muutenkin osteoporoosi-kansaa, ja maitotuotteiden käyttöä tulisi pikemminkin lisätä. Samoin hedelmät ja varsinkin vihannekset ovat julmetun kalliita eikä niitä tee mieli ostaa, vaikka juuri esim. uutisoitiin että suomessa nuoriso syö euroopassa vähiten kasviksia ja hedelmiä.

Toisaalta monet roskaruuat ovat halpoja eikä niiden hinnat ole nousseet ollenkaan samalla tavalla kuin terveellisten peruselintarvikkeiden. Toisinsanoen tätä 'epäterveellisyysveroa' tarvittaisiin, ja varsinkin makeisveroa.

Paikallistuotantoa pitäisi tukea enemmän koska yhäti kasvavat kuljetuskustannukset luovat jatkuvia korotuspainenta ruuan hintaan.

Lisäksi tänään Ylen uutisissa:
MTK: Maitolitra kallistunee kahteen euroon

http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id94506.html

Juurikin näin. Opiskelijalla ei ole käytännössä mahdollista syödä terveellisesti jos haluaa tehdä yhtään mitään muuta. Kaupunkilaisille ehkä hieman vaikeampaa lähteä metsään marjastamaan ja sienestämään mutta nuo luonnon antimet ovat niin täydellistä ravintoa että ihmettelen vieläkin miksi ihmiset eivät syö enemmän sieniä ja heitä syksyllä pakkaseen. Terveellistä ja miltei täysin rasvatonta ruokaa.

Lihan syöminen on vähentynyt varmaan kymmenekseen vuoden alun jälkeen, pyrin ostamaan lihani lähinnä tutuilta jotka kasvattaa lampaita ja kalkkunoita, kallista hupiahan se on mutta mielummin tuen kaverin tilaa kun kauppiasta.

Mikäli en saisi tonkia koulun sikalaan menevää vihannesastiaa niin en söisi vihanneksia käytännössä yhtään. Nyt saa kassillisen paprikaa, kurkkua, tomaatteja ja munakoisoa suoraan lattialta, senkun pyyhkii pahimmat lannoitteet pois pinnalta. :D
Lyylikki

#37 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Anselmi, 25.6.2008 12:00:
Suurin osa ruuan ympäristöhaitoista Suomessa ei tule ruuan valmistuksesta tai kuljettamisesta, vaan
pois heitetystä ruuasta ja elintarvikkeista. Tämä kertoo omaa karua kieltään siitä että kyllä se ruoka
mitä ilmeisemmin on vielä liian halpaa. Pois heitetyn ruuan luvut on melkoista katsottavaa, harmi etten muista tarkkoja lukuja ja lähdettä.

Täytyy kyllä sanoa, että mun ruokalasku on itse asiassa pienentynyt, kun muutin asumaan yhteiseen asuntoon 2 muun ihmisen kanssa. Meillä ei ole tilaa ylimääräiselle ruualle jää- ja kuiva-ainekaapissa, mitään ruokajemmoja ei pääse syntymään. Lisäksi nykyisessä residenssissä on pakastin, johon mm. maanantaina vippasin 2 kananfilettä, koska valmistin vain 2. Näistä syistä johtuen ruokaa ei pilaannu kaapeissa.

Tällä hetkellä kylläkin pakastimen "tyhjennys" meneillään, sillä tarkoitus olisi täyttää sitä talveksi raparperillä, mustikoilla ja muilla luonnonmarjoilla, sekä ehkä joillain ostetuillakin marjoilla. *jiihaa*
tiiplis

#38 • • tiiplis also available in sober

Tuula, 25.6.2008 10:58:

--- Tietysti kauppa siipaisee suuren osan ruuan hinnasta ---

Niinhän se tekee. Sillä siipaisulla maksetaan mm. kaupanalan naurettavan pienet palkat, ylläpidetään osto-organisaatiota jonka päätehtävä on hankkia tuotteita riistohalpaan hintaan, tuotetaan lisäarvoa omistajalle/omistajille (Kesko ja Lidl) tai maksetaan bonukset asiakasomistajille (S-ryhmä).

Mun mielestä ruoka ei ole kallista. Tilanne on varmasti vaikea eläkeläisille ja opiskelijoille, mutta olen Anselmin kanssa samaa mieltä: Suomessa ruoan osuus elinkustannuksista on naurettavan pieni, ja tuntuu todella että pöperöt pitäisi saada pöytään puoli-ilmaiseksi jotta voi sitten surutta laittaa rahaa tärkeämpiin asioihin (vaatteisiin, bilettämiseen, sisustamiseen, matkusteluun ja kaikkeen muuhun elintärkeään).

--
italia litania nainati lailati

Jutu

#39 • • Jutu Blondi

Herneet 5€/l
Mansikat 5€/l

Lahdessa oli yhdessä kojussa herneet 4€/litra ja sitten 3litraa/10€. Ja oli hyviä! *slurps* Harmi että omia herneitä täytyy vielä odottaa kun kasvavat niin hitaasti :/

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

RiD

#40 • • RiD Nukemi
Dublinissa on melkeen halvempaa hakea joku valmis patonki kaupasta ku lähteä itte kokkaamaan juurikaan mitään. Ainaki jos kokkaat vaan itelles.

Kallis maa :(

--
*super* *possu*