Asvaltti-intiaanit. Oikein vai väärin?

349 posts, 18 pages, 82,140 views

Jka

#182 • • Jka Harder.fi

Jusna666, 14.2.2008 01:34:
---
Jka, 14.2.2008 01:31:
1,5 litraisen smart forfourin kuski voi hyvinkin kuluttaa reilusti enemmän polttoainetta vuodessa, kuin citymaasturin omistaja.

---

Mit vit!! Saaks noita yksvitosenaki!?yks

Kyllä on! Teen töitä firmalle, jonka smartti on 1,5. Forfourihan siis tuo ja ärhäkkä on, ainakin jarruista! *nauru*
Sjel

#183 • • Edited Sjel Apprentice.

Jone, 14.2.2008 01:36:
---
Sjel, 14.2.2008 01:26:
Heh, olen hieman pettynyt ettet ole ottanut tämän enempää kantaa keskusteluun johtuen pokeri-illastasi.

Seuraavalla kerralla sitten ^^

---

Hävisin senkin muuten.

Mut joo, paskaako tähän kantaa ottamaan. "Meidän puolella" on kantamme, jota "teidän puoli" ei joko aidosti ymmärrä tai ei halua ymmärtää. "Teidän puolella" taas on kanta, jota mä ainakin koitan ihan kauheasti ymmärtää mutten pysty. Ei siitä muuksi muutu vaikka tätä samaa jauhettais 30 sivua lisää. Ei mulla oo tän takia esim. mitään sua tai Domia vastaan, mutta teidän jutut ei mee mulle jakeluun vaikka miten selittäisitte ja mä voin selkeästi ihan hyvin jauhaa skeidaa vihreistä arvoista ja ajattelun ulottamisesta pelkän oman mielihyvän ulkopuolelle, mutta vaikka tekisin sitä kunnes delaan itujen puutteeseen niin tuskin teidän asenteet siitä mihinkään muuttuis.

No siis mun asenne nyt on tämä, ettei tuolla vandalismilla saavuteta toivottua lopputulosta, ei sitten niin millään. Näin ainakin mun pienessä maailmassa missä tuommoisella tempauksella ei saa muuta aikaseksi kuin vitutusta.

Myönnän, "meidän leiri" lähti menemään sivuraiteille, mutta niin myös "teidän leiriltä" tuli hyvin mielenkiintoisia argumentteja, jos tuli ollenkaan.
Ajatus hyvä (yritetään vähentää saastuttamista, egoilua ja turhanpäivästä tuhlausta), toteutus.. kaipaa viilausta ja paljon imo.

--
Will work for bandwith. :)

Jone

#184 • • Jone Archibald Haddock

Sjel, 14.2.2008 01:43:
No siis mun asenne nyt on tämä, ettei tuolla vandalismilla saavuteta toivottua lopputulosta, ei sitten niin millään. Näin ainakin mun pienessä maailmassa missä tuommoisella tempauksella ei saa muuta aikaseksi kuin vitutusta.

Joo, on paljon mahdollista ettei sillä saavuteta haluttua lopputulosta. Itseasiassa se on jopa todennäköistä. Radikaaliudessaan tällainen kansalaisaktivismi kaikkien turhuuksien rovion timanttitiaraa kohtaan on kuitenkin musta ihan hyvä tapa saada huomiota asialle, jonka ympärillä muuten vaan hymistäisiin loputtomiin. Mä en voi sanoa et mun mielestäni on huono asia sanoa kaupungissa asuvalle Pertille et sen ei tarvitse kompensoida pientä penistään yhtään enempää turhan citymaasturin ostamisen jälkeen, koska se ostos teki koko jätkästä valtavan pystyssä seisovan kyrvän. Renkaiden tyhjentäminen on tapa sanoa niin. Kyllä, se varmaan vituttaa Perttiä. En mäkään ilahdu saadessani kuulla olevani kyrpä jätkä, mutta useimmiten niin sanovien puheissa on siemenen verran totuutta, jota mun on syytä kelata. Niin olis Pertinkin.

Sjel, 14.2.2008 01:43:
Myönnän, "meidän leiri" lähti menemään sivuraiteille, mutta niin myös "teidän leiriltä" tuli hyvin mielenkiintoisia argumentteja, jos tuli ollenkaan.
Ajatus hyvä (yritetään vähentää saastuttamista, egoilua ja turhanpäivästä tuhlausta), toteutus.. kaipaa viilausta ja paljon imo.

Joo, en mä mitenkään seiso kaikkien niiden ajatusten takana, joita hippileiri on tässä keskustelussa heittänyt. "Meidän puolelta" on esitetty monia lausuntoja, jotka on yksinkertaisuudessaan sitä tasoa et en olettais kenenkään yli 15-vuotiaan päästelevän sellaisia suustaan. Myös toi renkaiden tyhjentely on aika yksinkertaista touhua, mutta siitä säkin olet varmaan samaa mieltä, että periaatteessa sitä tehdään ihan hyvän asian takia? Musta on hyvä toimia vähän huonomminkin hyvä asia mielessä kuin seisoa tumput suorina katsomassa kun kaikki hukkuu paskaan. Jos mulle ikinä siunaantuu skidejä, niin musta on kiva pystyä käsi sydämellä sanomaan et niiden faija on edes joskus vähän miettinyt sitäkin et millainen maailma niille jää ja pyrkinyt siihen et se ei olis aivan haitarista.
Aziz Combat Fighter

#185 • • Aziz Combat Fighter

Jone, 14.2.2008 02:02:
---
Jos mulle ikinä siunaantuu skidejä, niin musta on kiva pystyä käsi sydämellä sanomaan et niiden faija on edes joskus vähän miettinyt sitäkin et millainen maailma niille jää ja pyrkinyt siihen et se ei olis aivan haitarista.

Jaa kuule tuota, ootko ajatellut ollenkaan miten paljon ne sun mahdolliset tulevat skidis tulee kuluttamaan planeetan rajallisia luonnonvaroja? Siinä citymaasturit kyllä kalpenee päästöissään kun maailmaan siunaantuu uusi suomalainen.

Vai meneekö se niin, että joissain asioissa saa sittenkin olla itsekäs, kunhan se ei ole sellainen auto, mihin itsellä ei ole varaa?
Jone

#186 • • Jone Archibald Haddock

Ana-5000, 14.2.2008 02:07:
Jaa kuule tuota, ootko ajatellut ollenkaan miten paljon ne sun mahdolliset tulevat skidis tulee kuluttamaan planeetan rajallisia luonnonvaroja?

Kuinka tyhmänä sä oikeasti mua pidätkään? Tietenkin mä olen ajatellut tota. Viimeisen viidentoista vuoden aikana niin moneen otteeseen pitkään ja hartaasti, että siihen käytetyllä energialla varmaan paahtais mun aamupalaleivät aika pitkään. Joo, lapsien hankkiminen ei ole ekoteko eikä välttämättä oikein edes jälkikasvua itseään kohtaan kun mietitään mihin tää maailma on menossa. Kyllä mä sen tiedostan.

Siinä citymaasturit kyllä kalpenee päästöissään kun maailmaan siunaantuu uusi suomalainen.

Jepa, joten jatketaan vitunmoista kulutusjuhlaa, mutta ei hankita lapsia. Ainiin, puukotetaan toki vastaantulijoita. Olisko lisää populistisia älyttömyyksiä vai keräsitkö tarpeeksi monta irtopistettä jo? *hymy*

Vai meneekö se niin, että joissain asioissa saa sittenkin olla itsekäs, kunhan se ei ole sellainen auto, mihin itsellä ei ole varaa?

Ei, missään asiassa ei oikeastaan saisi olla itsekäs. Mut ei, mä en oikein usko et ihminen pystyy olemaan täydellisen epäitsekäs myöskään. Mä en pysty elämään linkolalaisesti enkä vaadi sitä keneltäkään muultakaan.

Voisinko mä sit ostaa citymaasturin? Kyllä, voisin. Oonko mä siis täällä nyt höpisemässä noita maastureita vastaan kateuttani? Sääli sun pseudonapakan kommenttisi kannalta mut en. Jos et halua tota uskoa, niin siitä voidaan joskus keskustella vaikka tuopin yli.

Jos skidien haluaminen tekee sun mielestäsi musta jäävin puhumaan citymaastureista, niin voin asian helpottamiseksi kyl kertoa ettei mulla ole mitään pakollista hinkua skideihinkään. Jos niitä kuitenkin joskus tähän maailmaan siunaantuu, niin mä katson et se on mun ja niiden äidin välinen asia, josta mä en ole sulle tai maailmalle selityksiä pystyssä - sorppa.

Mitäs oot muuten itse tällä viikolla tehnyt ekologisemman elämisen hyväksi?
Aziz Combat Fighter

#187 • • Aziz Combat Fighter

Jone, 14.2.2008 02:32:
---
Jaa kuule tuota, ootko ajatellut ollenkaan miten paljon ne sun mahdolliset tulevat skidis tulee kuluttamaan planeetan rajallisia luonnonvaroja?

---

Kuinka tyhmänä sä oikeasti mua pidätkään? Tietenkin mä olen ajatellut tota. Viimeisen viidentoista vuoden aikana niin moneen otteeseen pitkään ja hartaasti, että siihen käytetyllä energialla varmaan paahtais mun aamupalaleivät aika pitkään. Joo, lapsien hankkiminen ei ole ekoteko eikä välttämättä oikein edes jälkikasvua itseään kohtaan kun mietitään mihin tää maailma on menossa. Kyllä mä sen tiedostan.

---
Siinä citymaasturit kyllä kalpenee päästöissään kun maailmaan siunaantuu uusi suomalainen.

---

Jepa, joten jatketaan vitunmoista kulutusjuhlaa, mutta ei hankita lapsia. Ainiin, puukotetaan toki vastaantulijoita. Olisko lisää populistisia älyttömyyksiä vai keräsitkö tarpeeksi monta irtopistettä jo? *hymy*

---

---

Ei, missään asiassa ei oikeastaan saisi olla itsekäs. Mut ei, mä en oikein usko et ihminen pystyy olemaan täydellisen epäitsekäs myöskään. Mä en pysty elämään linkolalaisesti enkä vaadi sitä keneltäkään muultakaan.

Voisinko mä sit ostaa citymaasturin? Kyllä, voisin. Oonko mä siis täällä nyt höpisemässä noita maastureita vastaan kateuttani? Sääli sun pseudonapakan kommenttisi kannalta mut en. Jos et halua tota uskoa, niin siitä voidaan joskus keskustella vaikka tuopin yli.

Jos skidien haluaminen tekee sun mielestäsi musta jäävin puhumaan citymaastureista, niin voin asian helpottamiseksi kyl kertoa ettei mulla ole mitään pakollista hinkua skideihinkään. Jos niitä kuitenkin joskus tähän maailmaan siunaantuu, niin mä katson et se on mun ja niiden äidin välinen asia, josta mä en ole sulle tai maailmalle selityksiä pystyssä - sorppa.

Mitäs oot muuten itse tällä viikolla tehnyt ekologisemman elämisen hyväksi?

Postannu vähemmän klubitukselle
Jone

#188 • • Jone Archibald Haddock

Ana-5000, 14.2.2008 02:36:

Onneksi olkoon. Mä olen ollut palavereissa päättämässä sitoutumisesta sellaisten tuotteiden tuottamiseen, jotka tuotetaan alusta loppuun täysin orgaanisesti ja kaikenlaista ympäristön kuormittamista mahdollisimman tehokkaasti vähentäen sekä etsimässä potentiaalisia partnereita ympäristönsuojelun parista.

Mut vittu mistäs mä mitään tiedän. Kunhan postailen Klubbariin kaiket yöt.
Aziz Combat Fighter

#189 • • Aziz Combat Fighter

Jone, 14.2.2008 02:41:
---
Ana-5000, 14.2.2008 02:36:

---

Onneksi olkoon. Mä olen ollut palavereissa päättämässä sitoutumisesta sellaisten tuotteiden tuottamiseen, jotka tuotetaan alusta loppuun täysin orgaanisesti ja kaikenlaista ympäristön kuormittamista mahdollisimman tehokkaasti vähentäen sekä etsimässä potentiaalisia partnereita ympäristönsuojelun parista.

Mut vittu mistäs mä mitään tiedän. Kunhan postailen Klubbariin kaiket yöt.

jaa emmää tiiä. Mä taas teen sellasta työtä, joka ei tuota kulutushyödykkeitä eli potentiaalista jätettä. ZING!

Eli tuota siis tiivistetääs näin, että ihmisten omat valinnat tuottaa aina kuiteski sitä jätettä, loppujen lopuksi se minkä kokoinen kone omassa kulkupelissä on on aika marginaalinen tekijä siinä, millasen jätevuoren ihminen jälkeensä tälle maapallolle jättää. Mä en nyt jaksa käydä aiheesta tän syvällisempää diipistelykeskustelua, oli vaan pakko kuittailla ku kohkataan että auto X tuottaa 14 grammaa enempi hiilidioksidia ku auto Y jonka takia auton X omistajat ovat lähes saatanoita ja ansaitsevat sähköraippaa.

Itse ajattelin kuitata omat päästöni olemalla lisääntymättä. Pannaan mun menot mun potentiaalisen penskan kuluiksi sillä tavoin. Keh.

Mites pokerit meni?
Skenemursu

#190 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Itse ajattelin kuitata omat päästöni olemalla lisääntymättä. Pannaan mun menot mun potentiaalisen penskan kuluiksi sillä tavoin. Keh.

second that...

ja en kannata inkkareiden toimintaa... periaate hyvä, mutta toisen omaisuus on toisen omaisuutta... valtio vallan puolesta pitäisi veroratkaisulla saada päästöt kurii... tosin en näy tätä ihan heti tapahtuvan ikävä kyllä
wiwi

#191 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

domi, 13.2.2008 22:32

Kuten sanottu: en ala miettimään aamuisin et tarvinko autoa vai en, koska tiedän tarvitsevani sitä. Ja joo, kuten muuhunkin omaisuuden tuhoamiseen, sitä kansallispeliä aletaan pelaamaan välittömästi, jos havaitsen ko. toimintaa.
TURHAAN ainakin sata kilometria, ihan vain siksi että mulla on kivaa! Saastuttakoon saatana.

Ihan näin sivuhuomautuksena, että kysehän oli ilmojen päästämisestä renkaista. Ei siis IMO mistään varsinaisesta omaisuuden tuhoamisesta. Puhuisin ennemmin kiusanteosta.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

tbo

#192 • • tbo budhisattva

Tapi, 13.2.2008 20:08:

Kertoisitko mitä hyvää kansalaistottelemattomuudella on saavutettu viimeisen sadan vuoden aikana?

No mitäs noita nyt olis, naisten äänioikeus, Intia itsenäisyys, USAn rotuerottelun loppuminen, Etelä-Afrikan apartheidin loppuminen...

mut en sit tiiä painaaks noi nyt missään kun pitää päästä haukkumaan niitä hippejä.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

laite

#193 • • laite MastahWankah

tbo, 14.2.2008 08:12:
---
Tapi, 13.2.2008 20:08:

Kertoisitko mitä hyvää kansalaistottelemattomuudella on saavutettu viimeisen sadan vuoden aikana?

---

No mitäs noita nyt olis, naisten äänioikeus, Intia itsenäisyys, USAn rotuerottelun loppuminen, Etelä-Afrikan apartheidin loppuminen...

mut en sit tiiä painaaks noi nyt missään kun pitää päästä haukkumaan niitä hippejä.

Saavutettiinko näissä yllämainituissa tapahtumissa lopputulos vahingoittamalla yksityishenkilöiden omaisuutta tai tekemällä kiusaa näille?
Bio

#194 • • Edited Bio The Bullies / Pinky
Helvetin typerää mennä tyhjentää renkaita. Oikein raukkamainen teko. Koittais ajaa asiaansa jollain paremmalla tavalla, muuten kuin rikkomalla toisten omaisuuksia.
tomii

#195 • • tomii kallion herttua
VITUN HIPIT!!!!!!!

--
reivaan kunnes kuolen

tbo

#196 • • Edited tbo budhisattva

laite, 14.2.2008 08:17:

Saavutettiinko näissä yllämainituissa tapahtumissa lopputulos vahingoittamalla yksityishenkilöiden omaisuutta tai tekemällä kiusaa näille?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mahatma_Gandhi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suolamarssi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Soweton_mellakat

mä luulin et näistä kerrottii peruskoulun historiantunilla, mut ehkä se oli sillon kultasella kasarilla kun mä kävin koulua.

Montgomeryn bussifirman omistajuussuhteista en tiedä, mut tuskin se mikään kunnallinen laitos oli. Samaten, tyyliin jokainen eteläafrikkalainen firma oli laajalti boikotissa kasarin aikoihin, ja voisin hyvinkin kuvitella että Intiassa protestina käytetyt istumalakot on saattanu aiheuttaa hienoista mielipahaa briteille kun tiellä onkin yhtäkkiä istunut 5000 intialaista.

ei ne muutokset aina tuu nii hoyhenellä hiplaamalla, joskus joutuu käyttämään vähän enemmän vääntöä ja voimaa.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

laite

#197 • • laite MastahWankah

tbo, 14.2.2008 09:02:
---
laite, 14.2.2008 08:17:

---

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mahatma_Gandhi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suolamarssi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Soweton_mellakat

mä luulin et näistä kerrottii peruskoulun historiantunilla, mut ehkä se oli sillon kultasella kasarilla kun mä kävin koulua.

Montgomeryn bussifirman omistajuussuhteista en tiedä, mut tuskin se mikään kunnallinen laitos oli. Samaten, tyyliin jokainen eteläafrikkalainen firma oli laajalti boikotissa kasarin aikoihin, ja voisin hyvinkin kuvitella että Intiassa protestina käytetyt istumalakot on saattanu aiheuttaa hienoista mielipahaa briteille kun tiellä onkin yhtäkkiä istunut 5000 intialaista.

ei ne muutokset aina tuu nii hoyhenellä hiplaamalla, joskus joutuu käyttämään vähän enemmän vääntöä ja voimaa.

Montgomeryn bussifirma on sinänsä mielenkiintoinen yksityishenkilön nimi, enkä myöskään näe yhteyttä eteläafrikkalaisten yritysten ja Turkulaisten yksityishenkilöiden välillä. Mahdettiinko Intiassa tyhjentää ihmisten autoista renkaita istumisen lomassa?
terraluna

#198 • • terraluna Agentti

Zapa, 13.2.2008 23:17:
---
terraluna, 13.2.2008 23:09:
Olisin enemmän kuin iloinen, jos autoilussa voitais päästä vähitellen jo eroon lapsellisesta "mulla on isompi kuin sulla"-kilpailusta ja röyhkeästä mukavuuden ja laiskottelun halusta.

---

Just, ei kaikki ajattele tuolla lailla kuitenkaan. Eikä kyse ole pelkästä autoilusta. Kyllähän tytötkin "kilpailee" keskenään, kenellä on aito Luis Vuittonin laukku, kenellä eniten kenkäpareja ym typerää *hymy* Ei tietenkään kaikki, mutta samaa pullistelua tapahtuu aikasta monella tavaran omistusalueella ja siitä ei tulla koskaan pääsemään eroon. Kateus on.

Kateus on-kommenttisi tuskin oli varsinaisesti mulle kohdistettu, mutta vastaanpa nyt kuitenkin omalta osaltani siihen. Autokateudesta on mua turha syyttää, silloin kun autoa tarvitsen, mulle on ihan sama minkälainen se on, kunhan kulkee ja täyttää mahdollisimman hyvin käyttötarkoituksensa. ;) Viime viikonlopun reissu kohdistui paikkaan, johon julkiset eivät viikonloppuisin kulje, joten 2 matkustajaa vähine tavaroineen Smartin kyydissä on aika hyvä ratkaisu. Jos taas roudataan äänentoistoa+valoja, tarvitaan paku jne. Mukavaa tietenkin aina, jos voi vuokrata tai lainata mahdollisimman vähän menovettä syövän pelin, säästää lompakkoa ja ilmakehää.

Tyttöjen vaatteilla kilpailu on musta vähän huono vertaus, koska ympäristön kannalta on aika yhdentekevää, onko laukku Luis Vuitton vai H&M. En sinänsä vastusta sitä että ihmiset maksavat kulutushyödykkeistään enemmän, jos he kokevat että heillä on varaa siihen. Vastustan sitä että valitaan kahdesta vaihtoehdosta, joiden ympäristövaikutukset tai muut eettiset seuraamukset poikkeavat suuresti toisistaan, se joka on makeampi ja henkii naapureille että "kyllä muuten maksoi", piittaamatta ympäristö- ja eettisistä vaikutuksista, mitkä valinnasta aiheutuvat.

Tiedän myös hyvin että ihmiset pullistelevat omaisuudellaan, riippumatta siitä, mitä se on ja kuka sillä pullistelee. Olen samaa mieltä myös siitä, ettei se koskaan lopu kokonaan. Onko se silti pätevä syy heittäytyä avuttomaksi ja antaa "laissez faire"-politiikalle ja ajatuksille täysi valta? Aika vähän olisi tässä maailmassa saatu muutoksia aikaan, jos niiden käytäntöönpanon ehtona olisi ollut niiden absoluuttinen toteutuminen. Vaikka laissamme on pykälä, joka kieltää murhaamisen, murhia silti tapahtuu. Pitäisikö laki siis kumota, koska sillä ei saada aikaan 100% muutosta?

Ei mun ollut oikeastaan tarkoitus alkaa nyt ihan hiuksia halkomaan sentään, lähinnä vain tuoda esille että jokin suhteellisuuden taju/priorisointi on pop tässäkin aiheessa. Mielestäni yksityisen kuluttajan valinnoissa liikkumistavan valinta on ilmastonmuutoksen aikana varsin tärkeä yksittäinen valinta, tilastojen valossa asumisratkaisuiden ohella ehkä tärkeimpiä. Siksi en voi käsittää ihmisten halua pitää bensasyöppöjä ja paljon päästöjä tuottavia autoja.

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!

lohikarme

#199 • • lohikarme RitariVittupää

terraluna, 14.2.2008 09:39:
---
Zapa, 13.2.2008 23:17:
---
Olisin enemmän kuin iloinen, jos autoilussa voitais päästä vähitellen jo eroon lapsellisesta "mulla on isompi kuin sulla"-kilpailusta ja röyhkeästä mukavuuden ja laiskottelun halusta.

---

Just, ei kaikki ajattele tuolla lailla kuitenkaan. Eikä kyse ole pelkästä autoilusta. Kyllähän tytötkin "kilpailee" keskenään, kenellä on aito Luis Vuittonin laukku, kenellä eniten kenkäpareja ym typerää *hymy* Ei tietenkään kaikki, mutta samaa pullistelua tapahtuu aikasta monella tavaran omistusalueella ja siitä ei tulla koskaan pääsemään eroon. Kateus on.

---

Kateus on-kommenttisi tuskin oli varsinaisesti mulle kohdistettu, mutta vastaanpa nyt kuitenkin omalta osaltani siihen. Autokateudesta on mua turha syyttää, silloin kun autoa tarvitsen, mulle on ihan sama minkälainen se on, kunhan kulkee ja täyttää mahdollisimman hyvin käyttötarkoituksensa. ;) Viime viikonlopun reissu kohdistui paikkaan, johon julkiset eivät viikonloppuisin kulje, joten 2 matkustajaa vähine tavaroineen Smartin kyydissä on aika hyvä ratkaisu. Jos taas roudataan äänentoistoa+valoja, tarvitaan paku jne. Mukavaa tietenkin aina, jos voi vuokrata tai lainata mahdollisimman vähän menovettä syövän pelin, säästää lompakkoa ja ilmakehää.

Tyttöjen vaatteilla kilpailu on musta vähän huono vertaus, koska ympäristön kannalta on aika yhdentekevää, onko laukku Luis Vuitton vai H&M. En sinänsä vastusta sitä että ihmiset maksavat kulutushyödykkeistään enemmän, jos he kokevat että heillä on varaa siihen. Vastustan sitä että valitaan kahdesta vaihtoehdosta, joiden ympäristövaikutukset tai muut eettiset seuraamukset poikkeavat suuresti toisistaan, se joka on makeampi ja henkii naapureille että "kyllä muuten maksoi", piittaamatta ympäristö- ja eettisistä vaikutuksista, mitkä valinnasta aiheutuvat.

Tiedän myös hyvin että ihmiset pullistelevat omaisuudellaan, riippumatta siitä, mitä se on ja kuka sillä pullistelee. Olen samaa mieltä myös siitä, ettei se koskaan lopu kokonaan. Onko se silti pätevä syy heittäytyä avuttomaksi ja antaa "laissez faire"-politiikalle ja ajatuksille täysi valta? Aika vähän olisi tässä maailmassa saatu muutoksia aikaan, jos niiden käytäntöönpanon ehtona olisi ollut niiden absoluuttinen toteutuminen. Vaikka laissamme on pykälä, joka kieltää murhaamisen, murhia silti tapahtuu. Pitäisikö laki siis kumota, koska sillä ei saada aikaan 100% muutosta?

Ei mun ollut oikeastaan tarkoitus alkaa nyt ihan hiuksia halkomaan sentään, lähinnä vain tuoda esille että jokin suhteellisuuden taju/priorisointi on pop tässäkin aiheessa. Mielestäni yksityisen kuluttajan valinnoissa liikkumistavan valinta on ilmastonmuutoksen aikana varsin tärkeä yksittäinen valinta, tilastojen valossa asumisratkaisuiden ohella ehkä tärkeimpiä. Siksi en voi käsittää ihmisten halua pitää bensasyöppöjä ja paljon päästöjä tuottavia autoja.

Ihan pakko tähän väliin sanoa: Eikös se mene niin et kalliit hyödykkeet (etenkin vaatteet) yleensä tehdään hyvin palkatulla työvoimalla vauraissa länsimaissa, kun taas halvat tehdään halvalla huonoissa olosuhteissa ja usein lapsityövoimalla? Ostakaa se Vuittonin tai Gessin laukku edelleen...on se varmasti eettisempi ku H&M:n halpispussukka.

--
Qualis artifex pereo

terraluna

#200 • • Edited terraluna Agentti

Epailija, 13.2.2008 23:19:
---
Juuri tällä viikolla satuin miettimään koko kaupunkiautoilun järjettömyyttä, kun edellisenä viikonloppuna oli poikakaverin kanssa kulkupelinä laina-Smart, jonka keskikulutus taitaa olla jotain reilun kolmen litran luokkaa.
---

Toisaalta miten järkevä hankinta se Smartkaan sitten on? Monikäyttöisyys on nollan luokkaa ja juuri Smartin kaltaisilla autoilla tulee matkattua vain ne samat matkat, mitä voisi taittaa julkisillakin, eikä mielellään yhtään enempää.

(Ei niin, etteikö niitä näkisi kaupungissa mielellään enemmänkin, kun yksityisautoilu kuitenkin edustaa sellaista joustavuutta, ettei sitä kokonaan varmaan saada kitkettyä pois.)

Lähinnä juuri tuohon suluissa mainitsemaasi kommenttiin viitaten: en usko mäkään, että yksityisautoilu keskustasta kokonaan loppuis. Ois kuitenkin merkittävä parannus jo sekin, että jengi ostais sellaisia autoja, joiden keskikulutus ois mahdollisimman pieni. Kattelin just yks aamu uusien mersujen kulutuslukemia, jotka vaihteli mallista riippuen melkein kymmenestä litrasta vähän yli viiteen. Molemmat oli neliovisia malleja, joten jos semmosen "perheauton" haluaa/tarvii, voi siinäkin lähes puolittaa kulutuksen ja päästöt (ja itseasiassa ostohinnankin) riippuen siitä, minkä mallin valitsee.

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!