Toisten omaisuutta vandalisoivilta hipeiltä on unohtunut sellainen kovin yksinkertainen asia, että loppupeleissä on täysin yhdentekevää millaisen auton omistaa - tärkeää on miten ja kuinka paljon autollaan ajaa.
Jonkin verran autojen kanssa tekemisissä olevana pystyn sanomaan, että isolla katumaasturilla (Mercedes Benz ML- ja GL-sarjat, Audi Q7, BMW X5, VW Touareg, yms.) ajavat ihmiset tienaavaat yleensä hyvin ja eivät edes kerkeä ajamaan autoillaan paljoa ja yleensä vuotuinen ajosuorite jääkin about 15000 km:n tuntumaan. Jos tähän otetaan rinnalle esim. Mäntsälästä Helsingissä normaalilla autolla töissä käyvä henkilö, niin maasturilla ajava ei välttämättä olekaan enään kovin suuri rikollinen.
petraxx, 13.2.2008 19:15:
Juurikin näin. Sen lisäks ei välitetä siitä, että muut tien käyttäjät, kuten pyöräilijät on kaupungin kapeilla kaduilla aika ahdingossa kun tälläsillä peleillä pyyhälletään ohi ja voisin olettaa myös että näkyvyys autosta ja ns. kuolleet kulmat on ihan eri luokkaa kuin tavallisesssa autossa.
Alla kokovertailua (pituus x leveys, mm):
Mercedes Benz ML: 4780x1911
Toyota Avensis: 4725 x 1760
Maastureiden kokoa kritisoitaessa on aika monelta unohtuu se, että niiden korkeammat korit ja muhkeampi olemus hämäävät silmää. Kaupungin kapeilla kaduilla esimerkin tapauksen maasturin viemä 15 cm:n lisätila ei merkitse käytännössä mitään - jos ahistaa ajaa kadulla autojen keskellä, niin koko katu on lähtökohtaisesti liian kapea.
Morrowe, 13.2.2008 19:26:
ja Hallucinogen; kyllä joitain asioita pitää tehdäkin kansalaistottelemattomuuden nimissä, jotta yhteiskunnassa tapahtuu kehitystä. Jos kukaan ei olisi ottanut esimerkiksi kettutyttöilyä asiakseen, ihmiset varmaan edelleenkin pitäisivät turkistarhausta ihan ok-juttuna (ja jotkut vitun urpot sitä edelleenkin tuntuu kannattavan).
Kertoisitko mitä hyvää kansalaistottelemattomuudella on saavutettu viimeisen sadan vuoden aikana? Jos kettutyttöily oltaisiin hoidettu fiksusti (politisoitu asia), niin turkistarhaus olisi loppunut jo aikapäiviä sitten. Mutta koska hommaa ollaan lähdetty viemään eteenpäin aiheuttamalla eläimille ja ympäröivälle luonnolle tarpeetonta tuskaa, niin yleinen mielipide on taatusti tarhaajien puolella.
Kettutyttöily on ehkä huonoin esimerkki kansalaistottelemattomuuden saavutuksista.
remotion, 13.2.2008 19:54:
Evo magazine dec/2007
Harry Metcalfen raportti Frankfurtin autonäyttelystä
Lausunnonantajana dr Ulrich Eichhorn / head of engineering, Bentley
Jokaisen Bentleyn keskikulutus on pyöreät 20l/100km. Mitä muuta heidän palveluksessaan oleva voisi sanoa liikenteen aiheuttaminen hiihidioksidipäästöjen merkityksestä?