Eduskuntavaalit 2007

917 posts, 46 pages, 189,641 views

AaKo

#141 • • AaKo Tosi veivaaja

Riku, 25.1.2007 22:37:
---
MaaKoz, 25.1.2007 22:33:
Ruotsissahan toi porvaripuolue voitti vaalit, ja he ryhtyivät samantien heikentää ammattiyhdistysliikkeitä, nostamalla jäsenmaksua! (jos nyt oikein muistan niin 28e lisää joutuu maksaa liitonmaksuja kk.) Yrittävät tolla heikentää ay-rintamaa.. ja mitähän siitä sit seuraapi...

En sano et tolleen voisi käydä suomessakin, mut miksi työläinen kuin minä. menisin äännestään porvareita. no way!
Oma ääneni menee demareille :) oma ehdokaski on tiedossa(ihme kyllä)
---
Eiks Demarit oo ollu porvaristoa jo aikas monta vuotta jos toimilla mitataan

milläsillä toimilla? *ding* meinaat virkoja eduskunnassa? vai puoleen toiminta jossai tietyssä asiassa? (alan käymään hitaalla kun väsymys alkaapi iskeen:)

--
En se mää ollut!!!

Riku

#142 • • Riku The Little Prince

MaaKoz, 25.1.2007 23:02:
milläsillä toimilla? *ding* meinaat virkoja eduskunnassa? vai puoleen toiminta jossai tietyssä asiassa? (alan käymään hitaalla kun väsymys alkaapi iskeen:)

En nyt ajatellut ihan paria viimeistä hallituskautta käymään läpi, mutta esimerkkinä voi mainita vaikkapa hallituksen verolinjaukset.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Juhgu

#143 • • Juhgu Virnistelijä

mayah, 25.1.2007 19:21:
KLUBITUKSEN POLIITTISESTI VALVEUTUNUT ÄLYMYSTÖ!!

Haha.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

AaKo

#144 • • AaKo Tosi veivaaja

Riku, 25.1.2007 23:12:
---
---
En nyt ajatellut ihan paria viimeistä hallituskautta käymään läpi, mutta esimerkkinä voi mainita vaikkapa hallituksen verolinjaukset.

tarkoitatko tällä nyt tätä veroalennusta mikä tuli parturi-kampaajille? ..jokamahdollistaa lisätyövoiman palkkaamisen mm.

tietysti pitää ottaa huomioon yrittäjiäki, jossei heitä huomioida tarpeellisilla tuilla (esim.veroalennukset)
Sehän edesauttaa vaan lisätyövoiman palkkaamista ja taas työllisyystilanne paraneepi. Pahimmissa tapauksissa lakkautetaan tehdas. Tehtaan siirtyessä toiseen maahan. Mielestäni tämä toimi ei leimaa demareita porvareiksi.

Itse nään et sosiaalidemarit on se puolue mikä edustaa työntekijää, eli minua. Ja varmasti joku toinen äännestäjä on toistamieltä tästä, mut sellasia ne mielipiteet onpi. Onneksi noita ehdokkaita on moneen lähtöön, varmasti löytyy joku jonka kaa näkemykset kohtaapi..vielä kerran!! äännestä hyvä ihminen!

ny unille ZZz

--
En se mää ollut!!!

Claquesous

#145 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Äänestän.

Kommarit on lähimpänä. Mikä, jottei.

--
32. of December

dixoff

#146 • • dixoff hmm Terve

Riku, 25.1.2007 22:37:
Eiks Demarit oo ollu porvaristoa jo aikas monta vuotta jos toimilla mitataan

Ainakin viime Kuukausiliitteessä heitettiin hyvä huomio, että nyt päättyvällä vaalikaudella demarit (+ muu hallitus) ovat kunnostautuneet muun muassa noudattamalla aika tehokkaasti Kokoomuksen viimekertaista vaaliohjelmaa siinä, mitä ovat tässä viimeisen neljän vuoden aikana tehneet. :)
imja

#147 • • imja
Vaalikoneita varmaankin kannattaa käyttää siten, että tekee useita eri koneita ja vertailee niiden tuloksia, katsoo tuleeko samoja tyyppejä esimerkiksi. Lisäksi kannattaa lukea niitä ehdokkaiden perusteluja ja katsoa että ovatko ehdokkaat oikeista syistä samaa (tai eri) mieltä mitä itse olet. TOISAALTA vaalikoneet on tosiaan aika huonoja, niissä on omituisia painotusjuttuja ja johdattelevia kysymyksiä. Mutta ei siis pidä antaa sen koneen johdatella vaan käyttää sitä vaan välineenä, se on kuitenkin aika kätevä jos haluaa hakea esim. kaikki ehdokkaat joilla on sama mielipide jostain yksittäisestä asiasta tms.

Mä en oikein tajua noita juttuja että kaikki puolueet muka olisi niin samanlaisia. Jo noista vaalikoneistakin huomaa kaikesta huolimatta aika isoja eroja ihan perustavanlaatuisten asioden suhteen: Halutaanko vähän veroja ja vähän palveluja vai enemmän veroja ja enemmän palveluja. Mitä samaa noissa muka on?*toktok* Tai kannattaako puolue vaikka homojen adoptio-oikeutta vai ei?
Ehkä se samanlaisuuden illuusio sitten tulee siitä, että eduskunnassa ja politiikassa ylipäätään asioita tehdään hiton hitaasti ja tehdään paljon kompromisseja (- koska eihän maata voi johtaa enemmistön diktatuurillakaan!). Lisäksi pienempien, yleensä myös radikaalimpien, puolueiden edustajat eivät edes pääse mediassa yhtä hyvin esille kuin isompien. Huuda siinä sitten sitä erilaista mielipidettä yksinäs...

Itse olen valinnut puolueen jo nelisen vuotta sitten, mietin vihreiden ja vasemmistoliiton välillä, mutta päädyin vasemmistoliittoon siksi että se vaikuttaisi olevan kehittymässä erittäin vihreäksi puolueeksi samaan aikaan ihmisten asiaa unohtamatta, vihreät taas on mielestäni kehittymässä enemmän oikealle josta en itse pidä (etenkin Helsingin kunnallispolitiikassa).
Itse koen että puolueen valinta on yleisesti ottaen tärkeämpää kuin ehdokkaan, mutta olen yleensä panostanut ehdokkaankin valintaan aika paljon (enkä ole esim äänestänyt sitä kenen uskon menevän läpi tai kuka on jo politiikan konkari) - se vaikuttaa vähintään kuitenkin viestinä tietynlaisen politiikan puolesta (tai sen puolesta vaikka että eduskunnassa pitäisi olla enemmän vaikka nuoria tai naisia) ja jos hyvin käy, niin se oma ehdokas pääsee myös läpi sen takia että muutkin samoja arvoja kannattavat ovat viitsineet äänestää.

Ehdokaskin on jo valittu, sen verran sitä pitää itseensä uskoa että äänestän kyllä itseäni. *pepsodent*
imja

#148 • • imja

k1mm0, 25.1.2007 15:38:
kyllä mä aion äänestää ja puolueenkin jo tiedän!

olis vaan sellanen tyhmä kysymys, että onko tos pakko
äänestää oman vaalipiirin sisällä? muistaakseni ei, mut
ei ole tarkkoja muistikuvia yhteiskuntaopin tunneilta :P

ööö? Tajusinkohan kysymyksen oikein.....

Sun pitää äänestää omassa vaalipaikassa oman vaalipiirin ehdokasta (eli Helsingissä helsinkiläistä, Uudellamaalla vaikka espoolaista tai keravalaista) tai sitten ennakkoon missä vaan, vaikka ulkomailla tai Posiolla, mutta silti oman vaalipiirin ehdokasta.

Oma vaalipiiri ja äänestyspaikka kyllä käy ilmi siitä lapusta mikä tulee.
%

#149 • • %
Sanokaa ketä mää äänestän? Mä oon tällä hetkellä köyhä opiskelija, mutta valmistun ehkä vuoden sisään ja musta saattaa tulla porvari tai työtön rappioalkoholisti. Mä kumminkin haluaisin myös, että maailma pelastuis. *hmph*

--
Elä niin kuin haluat, äläkä niin kuin yhteiskunta haluaa sinun elävän.

random

#150 • • Edited random

%, 26.1.2007 02:38:
Mä kumminkin haluaisin myös, että maailma pelastuis. *hmph*

Suomalaisten, joita on alle promille maailman väestöstä, tehtävänä EI ole pelastaa koko maailmaa, vaikka presidenttimme haluaa näin uskotellakin.

Toki meidän pitää tehdä oma osamme esim. hiilidioksidipäästöjen kuriin laittamiseksi mutta se, että suomalaiset lähettelevät sotilaita ympäri maailmaa kriisejä hallitsemaan, lahjoittelevat hirmuisia summia köyhille maille, ottavat maahanmuuttajia elämään täysin veronmaksajien rahoilla jne. on toki varmaan "humaania" mutta ei siinä mitään järkeä ole.

Joidenkin mielestä meillä on "varaa" tehdä näin mutta kun palkasta lähtee ennakonpidätysten ja muiden maksujen seurauksena reilusti yli 40% suorilta menemään niin eipä paljon naurata. Ihan jo pelkästään omistusasunnon hankkiminen Suomessa on lähes koko työuran mittainen ikuisuusprojekti.

--

Toinen jännä juttu on tämä jonkun keksimä "huutava työvoimapula". Otetaan huomioon, että Suomessa on varmaan lähestulkoon maailman kovin verotus, Suomi on kylmä, syrjäinen ja harvaanasuttu maa ja suomen kieli on vaikea oppia. Sitten otetaan huomioon, että Suomeen voi tulla kuka tahansa ja saada ilmaisen ylöspidon veronmaksajien piikkiin ja ilmaisen koulutuksen. Mitäpä luulette millaisia maahanmuuttajia tällainen asetelma houkuttelee? No ei ainakaan niitä hyvinkoulutettuja työtä tekeviä kavereita, koska hehän suuntaavat jonnekin, josta palkasta jää oikeasti jotain käteen.

Jussi Halla-aho on avannut ongelmaa paremmin täällä:
http://www.halla-aho.com/scripta/maahanmuutto_ja_hyvinvointivaltio.html

Vasemmistoliitto on vaatinut myös pääomatuloja progressiivisen verotuksen piiriin. Ilmeisesti vasemmistoliitto haluaa romuttaa yrittäjien viimeisenkin toivonkipinän siitä, että yrittämisen edut saattavat hyvällä onnella ylittää siitä aiheutuvat riskit. Ilmeisesti myös halutaan, että yritykset muuttavat nopeammin toimintansa pois Suomesta. Trendi on jo nyt nähtävissä ja aivan selvä.

--

Jos nykymeno jatkuu, niin pitkällä tähtäimellä käy näin: elätettävien ja pienituloisten määrä kasvaa (suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, lisää työtä tekemättömiä pakolaisia ja mamuja, lisää työttömiä globalisaation aiheuttamien irtisanomisten ja korkean verotuksen johdosta). Ns. keskiluokkaa verotetaan entistäkin ankarammin, joten monet kynnelle kykenevät muuttavat pois Suomesta. Yrittäjyys tapetaan liian rankalla verotuksella ja ulkomaiset sijoittajat valtaavat suomalaiset yritykset ja kiinteistöt (tämäkin trendi on jatkunut jo pidempään).

Tuloksena on kommunistien ihanneyhteiskunta, jossa kaikki tienaavat melkein saman eli ei juuri mitään (lukuunottamatta 0,01 promillen eliittiä, joka omistaa lähes kaiken).

--

Itse olen sitä mieltä, että verotusta tulisi entisestään alentaa, yrittäjyyttä tulisi tukea voimakkaammin ja ennen kaikkea terveydenhuoltoon, koulutukseen, päivähoitoon ja muihin julkisiin palveluihin tulisi investoida huomattavasti enemmän rahaa. Nämä asiat palvelevat kaikkien kansalaisten etua. Valtion kulurakennetta pitää järkevöittää sulkemalla hyödyttömyyksiin kuluvat rahavarat ja ohjaamalla ne kansalaisten hyvinvoinnin hyväksi.
typ0

#151 • • Edited typ0 syntax error

foobar, 26.1.2007 08:22:
clip

oon samoilla linjoilla sun kans..

mut en siltikää tiiä ketä äänestäisin. verotukselle oikeesti pitäs tehä jotain!

edit:
Suomi_kaikille.png tipuin kohtuu lahjakkaasti xD

plus et toi halla-aho tuntuu puhuvan asiaa.

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

josbe

#153 • • josbe suomalainen juhlakinkku

$, 25.1.2007 23:02:
Ystävät kuvailevat vasemmistolaiseksi autonomiksi...

Mikä on autonomi? (Paitsi ruotsiksi autonominen.)
josbe

#154 • • Edited josbe suomalainen juhlakinkku

MaaKoz, 25.1.2007 23:51:
---
Riku, 25.1.2007 23:12:
---
---

---

tarkoitatko tällä nyt tätä veroalennusta mikä tuli parturi-kampaajille? ..jokamahdollistaa lisätyövoiman palkkaamisen mm.

Riku ei varmaankaan tarkoita pelkkää parturi-kampaajien veroalennusta sitä, ettei sosiaalidemokraatia ole mikään vasemmistoaate. Kaiken lisäksi näinä hyvinvoinnin päiviä kun nuo puolueet pakkaavat kovastikin tulemaan lähemmäs toisiaan ja samankaltaistumaan. Kriittinen ihminen voisi sanoa, että puolueílle on nykyään tärkeintä yrittää miellyttää mahdollisimman monia. Vanhat kunnon vastakkainasettelun päivät ovat siis historiaa! *hmph**pepsodent*

Edit: aamuhöpötyksiä: senat sakaisin *hymy*
Juhgu

#155 • • Edited Juhgu Virnistelijä

---
Toinen jännä juttu on tämä jonkun keksimä "huutava työvoimapula". Otetaan huomioon, että Suomessa on varmaan lähestulkoon maailman kovin verotus, Suomi on kylmä, syrjäinen ja harvaanasuttu maa ja suomen kieli on vaikea oppia. Sitten otetaan huomioon, että Suomeen voi tulla kuka tahansa ja saada ilmaisen ylöspidon veronmaksajien piikkiin ja ilmaisen koulutuksen. Mitäpä luulette millaisia maahanmuuttajia tällainen asetelma houkuttelee? No ei ainakaan niitä hyvinkoulutettuja työtä tekeviä kavereita, koska hehän suuntaavat jonnekin, josta palkasta jää oikeasti jotain käteen.

Huutava työvoimapula on ihan oikea ongelma siinä vaiheessa, kun suuret ikäluokat lähtevät eläkkeelle. Eikä tänne siinä vaiheessa tarvitakaan "hyvinkoulutettuja osaajia" (niitä ylikoulutetusta Suomesta kyllä löytyy), vaan pulaa on ns. paskaduunien tekijöistä.

Onhan tuokin tietysti ongelma, että jotkut tulevat Suomeen tekemään ei-mitään, mutta luulisin suurimmalla osalla maahanmuuttajista olevan tavoitteena työpaikan saaminen eikä loiseläminen. Tämä on tosin puhtaasti mutua ja olisi kiva löytää jotain statistiikkaa aiheeseen liittyen. Tietty sitä mahdollista loiselämistä voitaisiin vähentää laskemalla sosiaalitukia vähemmän houkuttelevalle tasolle, ja ennenkaikkea työvoimatoimistossa pitäisi maahanmuuttajille (ja tietty muillekin) opettaa "näin haet työpaikan", kun nyt siellä opetetaan lähinnä "näin haet tukia". Ehkä näin joskus tapahtuukin.

Itse en pelkää maahanmuuttajien määrän lisääntyessä sitä, että "ne vie meidän verorahat", vaan kasvavaa rikollisuutta. Mutta olenkin tälläinen ahdasmielinen rasisti jolla on vääristynyt kuva todellisuudesta, oikeastihan maahan muuttavat mannet, somalit ja turkkilaiset on tosi leppoisaa ja väärinymmärrettyä jengiä.

Ja joo, veroja maksetaan ihan liikaa ja niistä rahoista menee järkyttävä määrä ihan vääriin osoitteisiin.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

random

#156 • • Edited random

Juhgu, 26.1.2007 10:07:
Onhan tuokin tietysti ongelma, että jotkut tulevat Suomeen tekemään ei-mitään, mutta luulisin suurimmalla osalla maahanmuuttajista olevan tavoitteena työpaikan saaminen eikä loiseläminen. Tämä on tosin puhtaasti mutua ja olisi kiva löytää jotain statistiikkaa aiheeseen liittyen.

Hieman tilastoja:

http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/04_maahanmuutto/08_maahanmuuttotilastot/wulktyoll.pdf
http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/06_tutkimus/tpt265.pdf

Kuten tuosta näkee, tietyt maahanmuuttajaryhmät työllistyvät ihan yhtä hyvin kuin suomalaisetkin eikä heitä rikostilastoissakaan juuri näy (tällaiset ovat niitä, joita tänne haluamme). Osa porukasta on taas moniongelmaisia sosiaaliturvalla eläviä tyyppejä, jotka ovat myös yliedustettuina rikostilastoissa ja etenkin ikävissä väkivalta- ja ryöstötilastoissa (raiskaukset, ryöstöt ja pahoinpitelyt yms.).

http://www.om.fi/optula/uploads/nul786y.pdf

Itseäni ei haittaa pätkääkään sellaiset rikolliset, joista ei ole itselleni tai läheisilleni välitöntä vaaraa (siis ulkona kadulla tai julkisissa tiloissa kuten kaupoissa, ravintoloissa jne.). Myös kaikki saavat loisia sosiaaliturvalla ihan niin paljon kuin haluavat kunhan verot pysyvät kurissa ja palvelut pystytään turvaamaan. heh.

#157 • • ville olen oikeasti ujo

imja, 26.1.2007 01:26:
TOISAALTA vaalikoneet on tosiaan aika huonoja, niissä on omituisia painotusjuttuja ja johdattelevia kysymyksiä. Mutta ei siis pidä antaa sen koneen johdatella vaan käyttää sitä vaan välineenä, se on kuitenkin aika kätevä jos haluaa hakea esim. kaikki ehdokkaat joilla on sama mielipide jostain yksittäisestä asiasta tms.

Tosta painotusjutusta oon kyllä samaa mieltä.

Tein äsken MTV3:n vaalikoneen, jossa lähes jokainen kysymys asetetaan nelikentään ts. samaa mieltä - erimieltä ja tärkeä - ei tärkeä.

Ongelma tossa on, että vaikka ehdokas olisi sun kanssa samaa mieltä asioista, hän voi kokea jotkin asiat tärkeämmäksi kuin toiset ja siten "yhteensopivuus" ei välttämättä ole kovin suuri. Ainakin itselleni tärkää lähinnä on, että edustaja on samaa mieltä asioista, ei niinkään se, kokeeko hän asian vähemmän tai enemmän tärkeäksi kuin mitä itse ajattelen. Tästä syystä mä suosittelen, että esim MTV3 vaalikoneen yhteydessä katsoo ehdokkaita tarkemmin ja erityisesti siltä kantilta, että mihin mielipiteet osuvat akselilla samaa mieltä - eri mieltä.

Itselläni ei ehdokas vielä ole selvillä, mutta viime vaaleissa äänestin JJ Kasvia, vaikka en ole ihan kaikista asioista samalla kannalla kuin hän. Syitä hänen äänestämiseen ovat mm. laajempi tietotekninen ymmärrys, vihreät arvot ilman liiallista hössötystä, yksilönoikeuksien puolustus poliisivaltiofiilistä vastaan, perustulon tmv järjestelmän kannattaminen ja päihdepolitiikka. Pitäisi vähän katsoa miten jannu on pärjännyt, jotta tietää äänestääkö uudestaan vai ei.
daffy

#158 • • daffy duck and cover

Toki meidän pitää tehdä oma osamme esim. hiilidioksidipäästöjen kuriin laittamiseksi mutta se, että suomalaiset lähettelevät sotilaita ympäri maailmaa kriisejä hallitsemaan, lahjoittelevat hirmuisia summia köyhille maille, ottavat maahanmuuttajia elämään täysin veronmaksajien rahoilla jne. on toki varmaan "humaania" mutta ei siinä mitään järkeä ole.

Heh, pitää kommentoida tätä kursivoimaani yksityiskohtaa. Suomen "lahjoitukset" (tarkoittanet kehitysapua?) maailmalle eivät todellakaan ole hirmuisia naapureihimme verrattuna: vuonna 2004 Suomen todellinen kehitysapu oli 0,35 % bruttokansantulosta EU(15)-maiden keskiarvon ollessa 0,46 %. EU-maiden yhteinen tavoite on nostaa tuo summa 0,7 %:iin BKT:stä vuoteen 2015 mennessä, ja tässä tavoitteessa ovat jo Ruotsi, Norja, Tanska, Hollanti ja Luxemburg. Joten eipä ole hurraamista tälläkään saralla..

--
Ph´nglui mglw´nafh Cthulhu R´lyeh wgah-nagl ftaghn

Anselmi

#159 • • Anselmi And sell me

No ei ainakaan niitä hyvinkoulutettuja työtä tekeviä kavereita.

Ai että ainoastaan hyvinkoulutettu ulkomaalainen on työtätekevä ulkomaalainen? Meneppäs kuule käymään isoissa yrityksissä ja tsekkaa vähän minkä värinen jengi hoitaa siivoamista ja muuta "paskaduunia", siellä näkee paljon ulkomailta tulleita ihmisiä. Jotenkin me odotetaan että jos ulkomaalainen tulee Suomeen niin sen kuuluu mennä tekemään näitä "paskatöitä" jos ei muuta osaa. Mutta entäs Suomalaiset itse? Me pidetään niitä liian paskoina duuneina, liian paskoilla palkoilla. Mun mielestä sais Suomalaiset mennä siinä missä ulkomaalaisetkin tekemään noita "paskaduuneja". Niitä pitäisi tehdä kunnes osaa/löytää parempaa. Kouluttamattomasta väestä arvostan paljon enemmän ulkomaalaisia jotka sentään tekevät jotain, kuin Suomalaisia tyhjäntoimittajia jotka vain nurisee (tällä en tarkoita kaikkia kouluttamattomia, vaan niitä joita asia koskee). Joten ei kannata yleistää kaikkia ulkomaalaisia steissin Somaleiksi, jotka ovat ihan oma lukukunsa.

Joululomalla koulusta etsin töitä pariksi viikoksi, koska opiskelijana lisätienesti on aina tarpeen. Kävin läpi kaikki mahdolliset duunit, jopa "paskaduunit", koska kaikki olisi kelvannut ja oman alan duunia ei helposti saa tuollaiselle ajankohdalle. Yllätys oli suuri koska duunia olisi kyllä löytynyt, jopa niin paljon että useampaan kertaan työsuhteen jälkeen soiteltiin perään ja tarjottiin töitä. Koska olen täyspäiväinen opiskelija kieltäydyin, mutta tuntui kyllä hassulta kieltäytyä moneen otteeseen työstä (ja kyseessä oli ihan perustöitä johon koulutusta ei tarvi) maassa jossa on korkea työttömyys.
Jos käy vilkaisemassa työvoimatoimiston sivuja parin viikon ajan, huomaa että töitä on tarjolla ja vaihtuvuus kova, missä siis ongelma?

--
sen pituinen se

random

#160 • • random

daffy, 26.1.2007 10:32:
Heh, pitää kommentoida tätä kursivoimaani yksityiskohtaa. Suomen "lahjoitukset" (tarkoittanet kehitysapua?) maailmalle eivät todellakaan ole hirmuisia naapureihimme verrattuna.

Oikeastaan olen sitä mieltä, että kehitysavun lähettäminen kohdemaihin on paljon järkevämpää kuin pakolaisten ottaminen Suomeen. Samalla hinnalla, jolla syötetään, juotetaan, vaatetetaan, annetaan asunto jne. jne. Suomessa muutamalle pakolaiselle, hoidettaisiin varmaan tuhatkertainen määrä kohdemaassa.

Yli ymmärryksen menee esim. se, että vasemmistoliiton ja vihreiden painostuksesta pakolaisia lähdettiin ihan _hakemaan_ delegaation voimin _Turkista_ (joka on ehdolla EU-maaksi). Aika käsittämätöntä. No sieltä saatiin kulttuuria rikastuttavia somaleita ja muita vekkuleita.

Spekuloinkin lähinnä sillä, että onko meillä varaa lahjoitella rahaa pois, kun tilanne on mikä on.