Eduskuntavaalit 2007

917 posts, 46 pages, 188,950 views

r2d2

#541 • • r2d2 Droid from Naboo

Tomppeli, 14.3.2007 13:57:
---
Jone, 14.3.2007 13:44:
---

O_o

Nyt sulla alkaa menemään toi luetunymmärtäminenkin jo pikkasen kehnoksi.

Kukaan ei ole esittänyt tätä ratkaisuna pakolaisongelmaan tässä threadissä. Täällä on vaan toistuvasti sanottu, että toi sun mutkia suoraksi pistävä ajattelumallisi jättää huomioimatta pakolaisleireillä jo olevien ihmisten elämän käytännön realiteetteja. Näillä leireillä keskitytään aika konkreettisesti pysymään hengissä uuden päivän alkuun asti, joten on todella utopistista ajatella että niillä ryhdyttäisiin kouluttamaan ihmisiä ja sen jälkeen lähtisivät takaisin koteihinsa jatkamaan elämää uusista uljaista lähtökohdista.

Kyllä, koulutus on yleisellä tasolla tärkeässä asemassa kolmannen maailman maiden ahdingon helpottamiseksi erityisesti pidemmällä aikavälillä. Ei, koulutuksesta ei kannata huolehtia silloin kun ihmiset ovat pakolaisleireillä ja se ei auta siellä penniäkään.

---

Ihan pienenä pointsina, että suurin osa Suomeen tulevista pakolaisista on saanut peruskoulutuksen ja monet jo koulutusta siitäkin pidemmälle. Tämä tarkoittaa sitä, ettei Suomen tarvitse laittaa heihin sitä summaa mitä kaikkiin täällä syntyneisiin mm. tälläkin palstalla "vikisijöihin" on laitettu.

t.
R2D2

öö, otappas vähän selvää pakolaisleireistä ja niissä tapahtuvasta koulutuksesta. Ja se auttaa aika monotaki penniä. Ku olot vakautuu kotimaassa monet lähtee sinne saman tien...

r2d2

#542 • • r2d2 Droid from Naboo

Annakins, 14.3.2007 14:53:
---
vinsku, 14.3.2007 14:49:
Ydinvoima: puhtain vaihtoehto (ainakin pidemmällä aikavälillä)
---

Ydinjätteen puoliutumisaika on tuhansia vuosia eivätkä käsittääkseni nykyiset ydinjätteensäilytyspaikat kestä niin pitkään, joten ei se musta ole kovin puhdasta pitkällä aikavälillä.

Jorma Ollila, maailman suurimpiin kuuluvan energiayrityksen Shellin toimitusjohtaja totesi fiksusti Helsingin sanomissa tammikuussa. Ydinvoima ei ole mikään ratkaisu. Maapallon energiatuotannosta taidetaan tuottaa alle 6% ydinvoimalla. Ydinjäteongelmaa ei ole ratkaistu lopullisesti missään päin maapalloa.

R2D2
r2d2

#543 • • r2d2 Droid from Naboo

vinsku, 14.3.2007 15:00:
---
Tomppeli, 14.3.2007 14:57:
Näihin pitäs satsata: tuulivoima, maalämpö, aurinkovoima (ei ihan ajankohtainen) *joo*

Munki mielestä hiilenkanssa pelleily on kaikkein typerintä...

---

Tuulivoima on kyl *piis*

En tajua miks suomessa sitä ei oo alettu vaan toteuttaa, vaikka vissiin Saksakin käyttää tuulivoimaa jo TODELLA paljon ja siellä mahdollisuudet tähän energiamuotoon paljon pienemmät kun täällä!

Tuulivoimaan tai bioenergialla tuotettuun sähköön voi vaihtaa kuka tahansa jolla on asunnossaan itse tehty sähkösopimus. Tämä vaihto onnistuu osoitteessa www.vaihdavirtaa.net

R2D2
r2d2

#545 • • r2d2 Droid from Naboo

imja, 26.1.2007 01:26:
Itse olen valinnut puolueen jo nelisen vuotta sitten, mietin vihreiden ja vasemmistoliiton välillä, mutta päädyin vasemmistoliittoon siksi että se vaikuttaisi olevan kehittymässä erittäin vihreäksi puolueeksi samaan aikaan ihmisten asiaa unohtamatta, vihreät taas on mielestäni kehittymässä enemmän oikealle josta en itse pidä (etenkin Helsingin kunnallispolitiikassa).

Niin pitkään kun Vasemmistoliitossa on vanhat stalinistit ja AY-jäärät heiltä ei voi odottaa mitä ympäristö tai ilmastonmuutos edes sanana tarkoittaa. Kysykää vaikka Suvi-Anne Siimekseltä joka jätti jäärien kanssa leikin kesken.

R2D2
Tomppeli

#546 • • Tomppeli

Tyranoid, 14.3.2007 18:58:
---
Tomppeli, 14.3.2007 17:04:
Vety vois olla piakkoin aika realistinen vaihtoehto esim. bensalle

---

Vedyllä ei tuoteta energiaa, sillä vain varastoidaan sitä. Jostakin se sähkö siihen elektrolyysiin (millä vetyä duunataan) on saatava.

Vedestä sitä kai tehään
Tyranoid

#547 • • Tyranoid FINRG

Tomppeli, 14.3.2007 20:17:
Vedestä sitä kai tehään

Duh.

Elektrolyysilla erotetaan vedestä vetyä. Elektrolyysi kuluttaa sähköä. Vedestä saatavan vedyn sisältämä energia on vähäisempi kuin elektrolyysiin kuluva energia.

Vai keksitkö ikiliikkujan?
Tomppeli

#548 • • Tomppeli

Tyranoid, 14.3.2007 20:31:
---
Tomppeli, 14.3.2007 20:17:
Vedestä sitä kai tehään

---

Duh.

Elektrolyysilla erotetaan vedestä vetyä. Elektrolyysi kuluttaa sähköä. Vedestä saatavan vedyn sisältämä energia on vähäisempi kuin elektrolyysiin kuluva energia.

Vai keksitkö ikiliikkujan?

Eli ne japanin vetyautot ei kuljekaan vedellä/vedyllä vaan sähköllä?
Porsas04

#550 • • Porsas04 Team Sika

KooKie, 14.3.2007 18:58:
---
Porsas04, 14.3.2007 18:52:
mut siihenhän liittyy ihan saatanasti kaikkee asiaa.. mm.tasa-arvo, sortovuosien päättyminen, ensimmäinen eduskunta.. mitä ne kysy??

---

OT:
a) siinä oli jotain dokumentteja erinäisten poliittisesti merkittävien tahojen puheista, niistä piti etsiä valtiopäiväuudistuksen (1906) radikaalisia muutoksia (just nää äänestysoikeuden ylettäminen naisille ja säädyttömille, eduskunnan yksikamarisuutta jne.).
b) siinä kysyttiin, että miten vallitseva aikakausi ja tapahtumat mahdollisti valtiopäiväuudistuksen (eli just sortovuosien päättyminen, puolueiden synty 1800-luvun lopulla jne.).
c) siinä oli lista 1907 vuoden kansanedustajapaikoista puolueettain ja kysyttiin, miksi äänet oli jakautuneet, miten olivat (SDP:N kannatus, ruotsalaisen puolueen heikko menestys jne.).

Kysymys oli siis toinen jokeri. Ihan hyvin tais mennä. :)

no se on hyvä se! kyl siel vittumaisia kysymyksiä on mut riittää jos osaa hyvin kaikki historian oppikirjat(vitut riittää). Mut onneks se koe on sama kaikille ni ei oikein voi nillittää :)

--
Team *possu*

KooKie

#551 • • KooKie aka. Petress Pan

Porsas04, 14.3.2007 21:03:

no se on hyvä se! kyl siel vittumaisia kysymyksiä on mut riittää jos osaa hyvin kaikki historian oppikirjat(vitut riittää).

Noooo, onneksi ei oo elämää ollut kolmeen vuoteen, niin on kerennyt kaikkea muutakin opiskella noiden kirjojen ohella. Kyllähän toi valtiopäiväuudistus oli odotettava kysymys tässä lähiaikoina, kun viime vuonna siitä tuli se 100-vuotta kuluneeksi. Muut kysymykset olikin ihan laittoman helppoja, naurettiin oikein kunnolla kaverin kanssa. :D

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

aaaaaaaa

#552 • • aaaaaaaa partyparty/Alfanaaras
Äänestän ehdottomasti. Puolue on kyllä Kokoomus, ilmeisesti täältä Klubbarin valtavirrasta poiketen. Tärkeänä pidän terveydenhuollon organisointia ja sitä miten hyvin se pitkällä tähtäimellä järjestetään. Ja työnteon pitää kannattaa!*piis*

--
elämän ruuhkavuodet on NYT

Kon-tiki

#553 • • Kon-tiki The Unsinkable
Laitoin sitten naamakuvani Naama-vaalikoneeseen, joka valikoi kaikille osallistujille "omannäköisimmät" ehdokkaat...

http://www.naama.fi

"Mun näköisin" ehdokas oli 25-v. Matti Kuittinen Pohjois-Karjalasta. Koneen mulle laskemasta 6 ehdokkaasta 5 oli muutenkin miehiä (kuvanihan oli otettu Tuska-festarilla *känni*)! Täältä vaalipiiristä eli Helsingistä "mun näköisin" oli Jonas Forsman, 34, RKP:stä -- mutta sori vaan, ääni meni jo *nauru*
hallucinogen

#554 • • hallucinogen Edain

Kon-tiki, 15.3.2007 12:06:
"Mun näköisin" ehdokas oli 25-v. Matti Kuittinen Pohjois-Karjalasta. Koneen mulle laskemasta 6 ehdokkaasta 5 oli muutenkin miehiä (kuvanihan oli otettu Tuska-festarilla *känni*)! Täältä vaalipiiristä eli Helsingistä "mun näköisin" oli Jonas Forsman, 34, RKP:stä -- mutta sori vaan, ääni meni jo *nauru*

No mulla oli kaikki ehdokkaat naisia :D.

--
pikku-*possu*

Nauskiss

#555 • • Nauskiss
Joku vois ystävällisesti toimia Kataisen ja kumppaneiden taskulaskimena, kun heiltä on vissiin valtion talouden tulo- ja menopuolta hahmottava matikkapää sumentunut ihan lopullisesti laskelmoitujen vaalikoukkujen huumassa.

Kokoomuksen vaaliohjelmasta 2007 poimittua.

Vähennykset valtion kassasta:
- Perintövero on asteittain poistettava kokonaan = aika iso potti rahaa valtion kassasta veks
- Lahjavero pois puolisoilta, lapsilta ja vanhemmilta
- Yritysten sekä maa- ja metsätilojen sukupolvenvaihdoksen verotusta kevennettävä
- Yrittäjien palkkatulojen ja yrityksestä nostettavan osingon verotusta kevennettävä
- Keskituloisten verotusta kevennettävä
- Verotusta kevennettävä 'maltillisesti' kaikilla muillakin tulotasoilla
- Piensijoittajien osinkotuloille osittainen verovapaus. (Missähän kulkee pien- ja suursijoittajan raja ja mitä tarkoittaa 'osittainen' tässä yhteydessä?)
- Vapaaehtoisille eläkevakuutuksille myönnettävä veroetuja
- Yrittäjälle verovähennysoikeus sairaan lapsen hoitamisesta aiheutuneista kuluista. (Mitähän kaikkea tämä voikaan kattaa...)
- 3000 euron verovähennysoikeus niille, jotka asuvat työnsä takia viikot toisella paikkakunnalla
- Kotitalousvähennysten määrä nostettava 2300 euroon, myös remonttitöiden osalta
- Opintolainan verovähennysoikeus 50 %:nttiin ja omavastuuraja pois
- Dieselveroa alennettava
- Autoveroa uusien autojen osalta laskettava
- Työnantajan maksamia kuluja madallettava
- Verottomat liikunta- ja kulttuurisetelit

Valtion kassasta jaettaisiin lisärahaa, unohtamatta nykyisiä menoja:
- Osittainen hoitoraha laajennettava kolmivuotiasiin sekä ala-asteen kolmasluokkalaisiin.
- Osittaisen hoitorahan tasoa nostettava
- Yksityisen hoitotuen määrä nostetaan 180 /kk
- Lääkäripalkkioiden KELA-korvaus nostetaan 50 %:nttiin
- Maatalouden kehittämisrahaston pääomia lisätään
- "Työntekijän vanhemmuudesta työnantajalle aiheutuvat kustannukset korvattava täysimääräisesti verovaroista."
- Valtion kustantamaa maahanmuuttajien kieli ym. koulutusta lisätään
- Opetusryhmien kokoa pienennettävä = lisää opettajia
- Valtion määräaikaisia työsuhteita vakinaistettava
- Apurahatutkijoille eläke- ja sosiaaliturva
- Opintorahaan 15 % korotus
- Toisen asteen opintoraha täysimääräisenä itsenäisesti asuville 18-19 vuotialle
- Julkisen terveydenhuollon hoitojonot purettava koko maassa = lisää rahaa terveydenhuoltoon
- Valtion tuettava korotetulla valtionosuudella kuntasektorin naisvaltaisten alojen palkkoja
- Paluumuuttajille 1000 euron muuttoavustus
- Maksuton avohoitopalvelu- ja kuntoutus kaikille veteraaneille
- Kansaneläkkeeseen 20 korotus
- Lapsilisät sidottava indeksiin ja lapsilisän yksinhuoltajakorotus nostettava 45 euroon
- Palkattava lisää poliiseja
- Päiväkotien aukioloaikoja pidennettävä = palkattava lisää henkilökuntaa + muut ylläpitokustannukset nousee
- Matalapalkkatuki ulotettava koskemaan nykyistä suurempaa joukkoa
- "Varattava omaishoitoon tarvittavat määrärahat"

Eli; ensin verotusta todella huomattavasti karsimalla valtion kassa tyhjäksi ja loput (nolla euroa) jaetaan ylläolevien lupausten mukaisesti?

Jos tuolta irrottaa vain yhden viipaleen, niin kuulostaahan se ehkä 'just mulle sopivalta', mutta kokonaisuus on kyllä...

Toivotonta haihattelua! *lmao*

--
Yksi toimivimmista kontrollikeinoista on ympärivuorokautinen tarkkailu.

Jone

#556 • • Jone Archibald Haddock

Nauskiss, 15.3.2007 18:37:
Eli; ensin verotusta todella huomattavasti karsimalla valtion kassa tyhjäksi ja loput (nolla euroa) jaetaan ylläolevien lupausten mukaisesti?

...ja näin puolueelta, joka on oikein ylpeä talouspolitiikkansa realistisuudesta ja osoittelee mm. demareita toistuvasti kutsuen heidän versiotaan asiasta korkealentoiseksi ja epärealistiseksi.

Mitä tässä ees sanois?

*nauru*
aj_

#557 • • aj_

vinsku
NATO: Suomi maksaa mun käsityksen mukaan jotain varoja johonkin ikää ku olis NATOssa mut ei oo. Jäsenyys vahvistais myös Suomen turvallisuutta uhaks jossain vaiheessa tulevaa Venäjää vastaan (joo, oon tänään viettänyt 6h Parolannummen Panssariprikaatissa ja keskustellut mm. tästä), yhteistyö ei koskaan oo huono juttu, yhteinen puolustus ei varsinkaan.
Kannatan NATOa, mutta aihe ei oo mielestäni vielä ajankohtainen.

ja puolustusvoimien entinen komentaja on taas sitä mieltä, että Nato voi rapauttaa Suomen puolustusta. Aiheesta enemmän http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id55763.html
djputte

#558 • • djputte Techmu
Tässä kohtaa lienee paikallaan huomauttaa, että 2003-2007 hallitushan on tehnyt erittäin Kokoomuslaista politiikka tehden mm. ronskisti isommat veronalennukset kuin mitä Kokoomus itsekään vuoden 2003 vaaliohjelmassaan esitti.

Ja ihan hyvin tuntuu Suomella silti menevän.
Skenemursu

#559 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Jotenkin ei ihan mene jakeluun miten kukaan "normaali nuori" (...ja tällä siis tarkoitan kaikkia muita kuin taloudellisesti erityisen etuoikeutetussa asemassa olevia nuoria) haluaisi olla sellaiseen puolueen nuorisojaoston jäsen, jonka arvomaailma on niin kaukana nuorten maailmasta kuin Kokoomuksen. Mä en oikeasti tässä kolmenkympin korvillakaan vielä pysty näkemään mitään yhteistä mun ja Kokoomuksen arvomaailmassa. En haluis ajatella sen johtuvan siitä että oon tenava vaan siitä, että ko. puolue ajaa Suomen sisällä monin tavoin kansan yhä jyrkempää luokkiin jakamista elämään annettuja edellytyksiä eliitin eduksi muuttamalla - joka on siis mun mielestäni kahdella sanalla sanoen vastenmielistä paskaa, eikä erityisen kompostikelpoista sellaista.

Tämä on se puolue, joka hymyillen sanoo koko kansalle että "vastakkainasettelun aika on ohitse" ja kuitenkin kaiken aikaa puuhailee sellaisten asioiden parissa, jotka edistävät vastakkainasettelua ja -asettautumista. Musta se on samaan aikaan sekä käsittämättömän hilpeää, että surullista.

Jone olen siinä mielessä samaa mieltä kanssasi, että tuo Kokoomuksen nuorisojaos tuntuu varsin erikoiselta ajatukselta, mutta ehkä eri syistä. Näyttäisi siltä että vaalikoneiden perusteella puolueen kantaa katsottuna se on erittäin vanhoollinen puolue. Suomen vastine jenkkien Republikaaneille.

Mutta ehkä siinä käy niin Jone, että mekin olemme 30 vuoden päästä siellä kokoomuksen toimistossa juomassa pullakahveita ja tyytyväisiä puolueen jäseniä :)
Jone

#560 • • Jone Archibald Haddock

Skenemursu, 16.3.2007 13:05:
Mutta ehkä siinä käy niin Jone, että mekin olemme 30 vuoden päästä siellä kokoomuksen toimistossa juomassa pullakahveita ja tyytyväisiä puolueen jäseniä :)

Ehkä - never say never. Aika paljon saa kuitenkin tapahtua sitä ennen. :D