Epailija, 22.1.2007 11:03:
Ihan eri tasoa merkityksessä huonompia, totta. Ovathan nuo vanhat Disney-pätkät ihan mukavia musikaalisatuja, mutta mistään haastavuudesta, monitasoisuudesta tai erityisestä nokkeluudesta ei niitä kovin usein pääse syyttämään. Uudemmat viihdyttävät niin lapsia kuin aikuisiakin ja tarjoilevat silmäkarkkia, viittauksia populaarikulttuuriin ja ajankohtaisiin asioihin plus sitten niitä pakollisia kasvutarinoita. Parempaan suuntaan ollaan siis yleisesti ottaen menossa, vaikka esim. Pixarin Cars onkin ilmeisesti aikamoinen askel taaksepäin.
P.S. Disneyn piirretyistä parhaimmat ovat Herkules (feat. Hades, kaikkien aikojen paras Disney-pahis), Keisarin uudet kuviot ja Aladdin (pitkälti Loirin ansiosta), senkin vääräuskoinen. =P
Kuten viestissäni mainitsin, mielestäni piirroselokuvat ja animaatiot ovat kokonaisuudessaan hyvin erityyppisiä ja jopa vaikeasti keskenään vertailtavia. Mielestäni vanhat piirroselokuvat ovat selvästi naiiveja ja lapsille tarkoitettuja perinteisiä "prinssi ja prinsessa rakastuivat ja he elivät elämänsä onnellisena loppuun saakka" -satuja häviävin variaatioin, mutta nykyanimaatiot (ja tietyissä määrissä esimerkiksi Aladdin) sisältävät kaksimielistä läppää ja muita elementtejä, jotka eivät varmasti pienille lapsille aukene.
Olen täysin samaa mieltä, että parempaan suuntaan ollaan menossa.
Animaatioista vannon itse Shrekien ja Madagaskarin nimiin.
Edit. Jaadijaadiläpälässynblaablaa! Miksi h*lvetissä mä kirjoitin uudestaan lähes kaiken, mitä sä just kirjoitit? :D