Selkäkivut ja muut tukielinsairaudet sekä niiden parannus

95 posts, 5 pages, 70,799 views

gobbe

#21 • • gobbe skenekuva

Jusna666, 14.12.2006 11:18:
Harrastakaa liikuntaa, liikkukaa ihmiset.. Tervehenkinen säännöllinen liikunta on paras lääke ennaltaehkäsemään tämmösiä.

Eipä se liikunta aina auta/ennaltaehkäise kuten tässäkin threadissa aika monesta viestistä on jo käynyt ilmi. Toki liikkumattomuus altistaa vielä suuremmin kaikille kivuille ja säryille.

--
Jussi Jii | skenekuva - musiikkitapahtumat kuvina

Verano

#22 • • Edited Verano Merituuli

Freja, 14.12.2006 11:15:
Yksi asia, mikä myös lisää hartia- ja niskakivun aiheuttamaa päänsärkyäni, on hampaiden pureminen yhteen. Olin yllättynyt, kuinka paljon tuollainenkin pieni asia voi vaikuttaa. Tähän ongelmaan sain käskyn mennä hammaslääkärille, jotta saisin sellaiset öisin pidettävät purentakiskot tms. Se kuulemma helpottaa myös suuresti!
Kunhan olen tuonne fysioterapiaan päässyt, niin voin kirjoitella hieman lisää vinkkejä miten

Mulla on ollut muutaman vuoden tuollaiset kiskot. Tosin nyt en ole vähään aikaan käyttänyt, kun se narskuttaminen liittyy stressiin ja pariin muuhun asiaan, joita onneksi ei sentään koko ajan ole. Viime aikoina kyllä olen taas huomannut että puren hampaita yhteen.

Kisko on vähän harhaanjohtava nimi. Kyseessä on omien hampaiden muotin mukaan tehty läpinäkyvä kovaa muovia (tms) oleva suojus, joka laitetaan vain ylähampaisiin ja se istuu tiukasti niitä vasten/ niissä. Jeesannut kyllä. Jo lyhyen käytön jälkeen siihen tuli hirveet skraadut varsinkin kulmahampaiden kohdalle kun olin öisin jauhanut alaleukaa kiskoa vasten. Kisko ei siis välttämättä sitä leukojen liikkumista jne täysin poista mutta hillitsee ainakin. Auttaa kuitenkin säästämään hammasparkoja ja kiillettä, joita tuo narskuttaminen rassaa. Ja todellakin monella päänsäryn yksi syy on leukojen liike.
Jusna666

#23 • • Jusna666 Diablo

gobbe, 14.12.2006 11:28:
---
Harrastakaa liikuntaa, liikkukaa ihmiset.. Tervehenkinen säännöllinen liikunta on paras lääke ennaltaehkäsemään tämmösiä.

---

Eipä se liikunta aina auta/ennaltaehkäise kuten tässäkin threadissa aika monesta viestistä on jo käynyt ilmi. Toki liikkumattomuus altistaa vielä suuremmin kaikille kivuille ja säryille.

Ei toki aina, niinkuin tässäkin topikissa monilla jo nuoresta asti ollu jotain, mutta noin yleisellä tasolla mitä on ihmisten juttuja kuunnellu ja lukenu ni on jotenki karseeta aatella, että mun ikäset tyypit on jo ihan romuna ja paikat jumissa kun eivät omaa enää minkään näköistä verenkiertoa sen takia kun istutaan ja syödään vaan päivät pitkät *ding*

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

#24 • • Taika Guest

Verano, 14.12.2006 11:21:
---
Taika, 14.12.2006 11:18:
---
Verano, 14.12.2006 11:03:
Nyt on tilanne alaselän kanssa parempi tätä istumatyötä tehdessä. Tää johtuu pääasiassa siitä, että otin n. vuosi sitten käyttöön tuolin, jossa ei ole selkänojaa ja jossa sääriä nojataan tukea vasten. Tätä, satulatuolia tai ns. keinutuolia kannattaa ehdottomasti kokeilla!

---

mulla toi ns. satulatuoli aiheuttaa vain kipua sääriin sekä polviin*uuh*
parin viikon kituuttelun jälkeen kyseisen tuolin kanssa vaihdoin takaisin ihan normi toimistotuoliin, työterveyshoitajan kanssa katsottiin säädöt kohdilleen eikä alaselkäkipuja juurikaan tän syksyn aikana ole ollut.

---

Mä kokeilin ekaks satulatuolia, mut ei siinä voinut istua kahta tuntia kauempaa. Tuo polvitukituoli tuossa kuvassa taas on todella pop.

siis juurikin tuota polvituellista satulatuolia kokeilin mutta meidän firman rahapolitiikan tuntien kokeiltava tuoli ei varmastikaan ollut laadultaan parhaimmasta päästä*justjoo* suurin vika taitaa kuitenkin olla noissa mun sääriluissa, jotka on todella "pinnassa" (ja vanhan liikuntaharrastuksen ansiosta hiukan rustottuneet) ja sen vuoksi kipuilevat herkästi tuollaisella tuolilla istuessa.

ehkä.

langaton hiiri ja näppis ovat kyllä molemmat olleet hyvä valinta, niska- tai hartiakipuja ei ole ollenkaan.*hymy*

#25 • • ville olen oikeasti ujo

Tai sitten ei. Joillakin kuten allekirjoittaneella selkä oikuttelee vaikka on tullut harrastettua erinäköistä hikiliikuntaa koko elämä.

Mä en todellakaan ole mikään lääkäri tai fysioterapeutti, mutta monesti puhutaan siitä, että selkävaivat johtuvat krampissa olevista lihaksista. Urheilijoilla lihaskunto on tietysti parempi ja siten lihakset kestävät enemmän selkärangan huonoja asentoja ts. pienet lukkitumiset selässä ei välttis haittaa mitään.

Miellän itseni hyvin rationaaliseksi ihmiseksi ja käytännössä en usko mihinkään mitä ei voida mittaamalla todistaa. Mä en todellaan usko, että selkää niksauttamalla voidaan parantaa joku ms tauti tai pernan vaajaatoiminta, kuten jotkut tuntuu väittävän. Enkä missään nimessä usko, että kaikki joilla on selkä/hartijakipuja pitää välittömästi rynnätä niksauttajalle.

Mutta mä oikeasti uskon, että selässä nikamat voivat olla jumissa ts. eivät pääse liikkumaan normaalisti. Tämä lukkiutumistila (mun uskomuksen mukan) aiheuttaa sen, että jotkut tietyt lihakset tekevät ylimääräistä työtä ja pidemmällä aikavälillä ovat kokoajan jännittyneinä. Tämä johtaa kramppeihin ja vihloviin kipuihin, jotka ainakin itselläni ovat välillä tosi pahoja.

Olen käynyt hieronnassa muutamia kertoja ja vain ja ainostaan niillä kerroilla kun nikamia on niksauteltu "auki", kivut ovat hävinneet pidemmäksi aikaa. Jos hieroja ainoastaan hieroo lihaksia niin imo silloin hoidetaan oiretta, ei syytä. Tästä syystä niillä kerroilla kun nikamia ei ole niksauteltu, selkäkivut on tulleet takaisin parin päivän päästä.
#27 • • Dorka Guest

ville, 14.12.2006 11:42:
Olen käynyt hieronnassa muutamia kertoja ja vain ja ainostaan niillä kerroilla kun nikamia on niksauteltu "auki", kivut ovat hävinneet pidemmäksi aikaa. Jos hieroja ainoastaan hieroo lihaksia niin imo silloin hoidetaan oiretta, ei syytä. Tästä syystä niillä kerroilla kun nikamia ei ole niksauteltu, selkäkivut on tulleet takaisin parin päivän päästä.

Selkä ongelmia on mut ne on "hallinnassa", selkä on vino joskin treenaamalla ja vahvistamalla lihaksia se on suoristunut kokoajan. Itse olen sinun kaltaisesti ruumiinrakenteeltaan hoikka ja voin sanoa, että kun massa on ollut 60kg niin vaivoja on ollut vähemmän ja taas jos duunien ja muiden takia laihtunu alle 60kg niin vaivoja on tullu jos jonkinmoisia.

Käyn kerran viikossa urheiluhierojalla ja hieronta kyllä auttaa, se poistaa lihasten jännitykset jonka jälkeen rusautetaan ne auki. Joskin itse rusauttelen selkää nykyään päivittäin monta kertaa - joskin tärkeätä on liikunta ja se oikea liikunta. Selkä treeni salilla, vatsalihasten ylläpito ja juokseminen on toiminut minulla. Minulla todennäköisesti selkä meni kieroon kun harrastin maastopyöräilyä sillä sitä ajaessa olen kiinnittänyt huomiota et en pitänyt selkää suorassa vaan se vuosien väärän asennon takia lihas massakin on aivan erillainen jos vertaa vasenta ja oikeaa puolta.

Suurinosa selkäongelmia olisi korjattavissa ihan normaalilla liikunnalla ja hyvällä hieronnalla - joskin nykyään kaikki istuu, suurinosa väärin ja eikä urheile (oikealla tavalla ainakaan) niin siitä johtuu et entistä monella on selkä kipeenä. Sit vielä jos se korjataan leikkaamalla niin se on lähellä game overia.
Jusna666

#28 • • Jusna666 Diablo

ville, 14.12.2006 11:42:
---

---

Tai sitten ei. Joillakin kuten allekirjoittaneella selkä oikuttelee vaikka on tullut harrastettua erinäköistä hikiliikuntaa koko elämä.

Näinhän se on, että ei se tietenkään aina ole ratkaisu, mutta aika harvassa kuitenkin on ne tapaukset, jotka johtuvat perinnöllisistä heikoista rakenteista, joihin ei olisi ruokavaliolla ja liikunnalla voinut vaikuttaa. Ikävää on se että nämä harvat tapaukset ovat kaikkein vaikeimpia kuntouttaa *uuh*
Valitettavasti mäkin oon rikkonut luut ja nivelet liikunnalla, mutta onneksi ovat kuntoutuneet.

Itse en ole mikään asiantuntija ja puhunkin vain lämpimikseni paskaa ja pitkälti ohi topikin, mutta mun mielestä siinä mennään metsään kun nykypäivän ajattelumalli "hikiliikunnasta" on sitä, että kannetaan kauppakassit kaupasta kotiin ja mennään rappusia 3. kerrokseen ja perille päästyä huokaistaan "huh huh, eipähän tarvi mennä salille tänään kun tuli hyötyliikuttua".

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Verano

#29 • • Verano Merituuli

Taika, 14.12.2006 11:40:
siis juurikin tuota polvituellista satulatuolia kokeilin mutta meidän firman rahapolitiikan tuntien kokeiltava tuoli ei varmastikaan ollut laadultaan parhaimmasta päästä*justjoo* suurin vika taitaa kuitenkin olla noissa mun sääriluissa, jotka on todella "pinnassa" (ja vanhan liikuntaharrastuksen ansiosta hiukan rustottuneet) ja sen vuoksi kipuilevat herkästi tuollaisella tuolilla istuessa.

Itseasiassa ite istun polvituellisella tuolilla niin ettei mun sääret kosketa sitä tukea ollenkaan. Pidemmän päälle kun säärillä nojas tukea vasten se alkoi tuntua ikävältä säärissä. Istunkin jalkapohjat maassa kuten satulatuolissa. Mutta satulatuolin satula on muotoilun puolesta mulle huono istua, kun taas tuossa toisessa se istuinosa on hyvä :)
Snaggo

#30 • • Snaggo ;__;
Vähän OT, mut onks nivelten (sormien jne) naksuttaminen epäterveellistä vaiko eikö? Kun tästä nyt on monesti kuullut ristiriitaista tietoa. Itse pystyn jostain syystä naksuttamaan oikeata nilkkaa ihan nonstop ojentamalla sitä. Vasemmalla ei mee yhtä hyvin. Kivat ääniefektit...*ding*

--
bojoing.

Freja

#31 • • Freja Sihteeri

Snaggo, 14.12.2006 11:58:
Vähän OT, mut onks nivelten (sormien jne) naksuttaminen epäterveellistä vaiko eikö? Kun tästä nyt on monesti kuullut ristiriitaista tietoa. Itse pystyn jostain syystä naksuttamaan oikeata nilkkaa ihan nonstop ojentamalla sitä. Vasemmalla ei mee yhtä hyvin. Kivat ääniefektit...*ding*

Mun äiti naksutteli koko nuoruutensa sormiaan, ja nyt sen sormet on käyrät. Se ei pysty kutomaan/virkkaamaan kun sen sormiin sattuu. Se ei saa ikinä sen sormia suoraks. En si tie paljo tuo naksuttelu sitä edesautti ja että mikä on todellinen syy, mut ei ehkä kantsi noiden ääniefektien takia niitä naksautella.. *justjoo*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

#32 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 14.12.2006 11:51:
Joskin itse rusauttelen selkää nykyään päivittäin monta kertaa - joskin tärkeätä on liikunta ja se oikea liikunta.

Onko vinkkejä miten suorittaa tuota rusauttelua itse? Oon vähän kokeillut, mut en oo oikein onnistunut.

Selkä treeni salilla, vatsalihasten ylläpito ja juokseminen on toiminut minulla.

Joo, tällainen varmasti auttaa. Ensi viikolla on aika varattu fysioterapeutilta joka laatii fiksun kunto-ohjelman nimenomaan selkää varten :)
#33 • • Dorka Guest

Vähän OT, mut onks nivelten (sormien jne) naksuttaminen epäterveellistä vaiko eikö?

Nivelten niksauttaminen on huono juttu, se kuluttaa niveliä. Mut nyt jos puhutaan taas selästä eli nikamista niin ne ei kulu niksauttamisesta lainkaan.
Kon-tiki

#34 • • Kon-tiki The Unsinkable

Sallakat, 14.12.2006 11:11:
mua on kiinnostanut pilates sen takia että saisi vahvistettua niitä piilossa olevia lihaksia. Olen nähnyt mitä pilates "tekee" ihmiselle. Yksikin koulututtu sai todella kauniin ryhdin ja hoikemman ulkomuodon käytyään vuoden pilateksessa.

Pilates parantaa keskivartalon syvien lihaksien voimaa ja samojen lihaksien + nivelten liikkuvuutta. On hyvin hellävarainen ja omien fiilisten mukaan tehtävä harjoitus (enemmän kuin esim. astanga) ja sopii siksi varmasti kaikille selkävaivaisille heti akuutin kipuvaiheen loputtua.

Sitten varoitus salilla kävijöille: varokaa maastavetoja! Mun selkä pamahti niissä lopullisesti talvella 2004 (20 kg tanko + 20 kg levyjä). Sain Burana 800:ia ja fysioterapiaa, mutta koska noidannuoli uusiutui Smith-kyykkylaitteessa, kipu ei poistunut puolessa vuodessa ja otettiin magneettikuvat. Tulos: 2. nikaman alhaalta välilevy revennyt, 3. nikamassa rappeutuma *poks*

Repeytymä aktivoitui seuraavalla (ja samalla kaikkien aikojen viimeisellä) bodypump-tunnilla jolla kävin, mutta nyt se alkaa olla parantunut. Olen teettänyt itselleni saliohjelmia, joissa ei ole Smithiä eikä maastavetoja, eli vahvistan reisi- ja selkälihaksia muunlaisilla liikkeillä ja lajeilla (sali + core). Spinningiä voi taas harrastaa, kun pitää ohjaustangon tosi ylhäällä.

Jollekin oli suositeltu uintia. Uinti onkin hyvästä, mutta vain silloin kun naama laitetaan välillä veden alle. Pää pystyssä uidessa niska jumiintuu aivan kauheasti. Omiin niskakipuihini ei parempaa konstia ole keksittykään kuin salitreeni, esim. erilaiset soudut *sydän*

Siis vahvistakaa keskivartalon lihaksia, mutta älkää ihan miten sattuu *hymy*
Oku

#35 • • Oku

ville, 14.12.2006 09:52:
Niksautuksen jälkeen mulla hävisi kivut kokonaan. Eteentaivutus suorilla jaloilla sai ehkä pari senttiä lisää pituutta. Vaikea sanoa suoristuiko ryhti, mutta ainakin siltä se tuntuu. Tänään sängystä nousin ekaa kertaa pitkään aikaan ilman, että selkää särki. Kiropraktikon mukaan vielä pitäisi toinen kerta käydä, sillä lihakset tuppaa vetämään nivelen samaan asentoon missä se oli aiemmin. Kun muutaman kerran naksauttaa paikat auki ja samaan aikaan harjoittaa lihaksia niin lopputuloksena pitäisi olla kivuton selkä.

HUOM: jos joku menee niksauttamaan selkää, niin kannattaa kysellä niksauttajan koulutusta ja kokemusta. Osaamaton niksauttaja onnistuu varmasti pahentamaan tilannetta, pahimmassa tapauksessa aiheuttamaan pysyvän vamman

jatkoHUOM: On äärimmäisen tärkeää tarkistaa ennen nikamalukkojen avaamiseen ryhtymistä, että välilevyissä ei ole vikaa. Pätevä niksauttaja todennäköisesti tekee tämän itse vastaanotolla. Myös moni muu vaiva (iskias, reuma, eksoottiset kasvaimet, jne.) voi aiheuttaa selkäkipuja, mutta ainakin tavallisimmat iskias ja reuma oirehtivat sen verran omalaatuisesti, että lääkärin pitäisi osata epäillä niitä.

Nikamalukkoja näyttää olevan yhdellä jos toisella, tyypillisesti joko alaselässä tai sitten ylemmällä lapaluiden korkeudella, ja kivut tosiaan lakkaavat suhteellisen pian kun lukko avataan. Joillakin on taipumusta saada selkänsä lukkoon toistuvasti, ja jotkut opettelevat avaamaan ne itse.

On myös olemassa erityisiä harjoitteita, joita voi tehdä ehkäistäkseen lukkiintumisen uusiutumista, niistä kannattaa kysellä niksauttajaltaansa. Kannattaa myös kysyä venyttelyvinkkejä, liikeradoissa voi nimittäin olla sellaisia rajoittuneisuuksia joita ei itse hoksaa ja ne eivät ainakaan edistä tuki- ja liikuntaelimistön terveyttä. Yleisenä selkävaivojen ehkäisynä perinteinen voimaharjoittelu (maastaveto jne.) on myös poikaa.
Oku

#36 • • Oku

Vähän OT, mut onks nivelten (sormien jne) naksuttaminen epäterveellistä vaiko eikö?

Sormia ei ainakaan saa naksutella tarkoituksella. Jos ne naksahtelevat normaaleissa aktiviteeteissä (käsiä hierottaessa, normaaleissa venytyksissä jne.) niin se ei haittaa.

Muitakaan niveliä tuskin kannattaa naksautella pelkästään huvin vuoksi.
#37 • • Dorka Guest

ville, 14.12.2006 12:03:

Onko vinkkejä miten suorittaa tuota rusauttelua itse? Oon vähän kokeillut, mut en oo oikein onnistunut.

1) mene selälteen makuulteen
2) levitä kädet sivuille
3) pidä jalat rentoina ja nosta toinen jalka ylö ja koukkuun.
4) käännä koukussa oleva jalka suorassa olevan jalanpäälle sivuttain
5) pidä hartiat kiinni lattialla kun käännät koukistettua jalkaa yli sivuille. Sit pitäisi kuulua niks naks alaselästä.

x) jos et saa auki niin ota vaimoke käyttöön, ole aivan rentona (pidä jalat aivan rentoina) ja vaimoke sitten nostaa jalkasi koukkuun ja kääntää sen toisen jalan yli pitäen samalla sun hartioista kiinni niin et ne pysyy varmasti käännön aikana kiinni lattiassa.

...toinen mitä tosin mä en pysty tekemään kuin pehmeällä alustalla on et meet keräasentoon ja rullaat itseäsi nopeasti ylös ja alas. Tässä on idea se et kun selkä on jumissa (lihakset) niin kun meet keräasentoon niin jos katsot sivusta niin ne jumipaikat selässä estävät selän menemästä kerälle. Eli siis... jos alaselässä on paljon ongelmia niin se voi olla muutaman nivelen melkein vuora ja sitten vasta loput nikamat menee kerälle.

...mukana säälittävä kuva hieman selventämään vieläkin säälittävämpää ohjetta.

KooKie

#38 • • KooKie aka. Petress Pan
http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=20049;pid=814077#814077

Joo, mulla siis on aina Maltan reissusta 3-vuoden takaa vaivannut enemmän tai vähemmän krooninen selkäkipu. Välillä alaselkä menee niin jumiin, etten pysty kengännauhoja sitomaan, saatika sängystä nousemaan, muuten "kipu" on sellaista tykyttävää ja odottavaa. Vähän kuten nyt tässä koneella istuessani hiipii sellainen pelko, että pitäiskö sitä nousta pois, ettei selkää ala särkemään.

Mulla oli yläselkärangassa jonkunlainen notkeuspoikkeama, mutta sen sain kuriin yksinkertaisella selkätreenillä. Alaselkäkivut johtuvat hyvin pitkälti tästä nettiaddiktiosta ja epäergonomisesta istumisasennosta ja niitä voi helpottaa venytyksillä (joita varten jumppapallo on ollut jumalan lahja). Kaikki tervehtyminen ja hyvinvointi on siis kiinni mun omasta vaivannäöstäni.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

#39 • • Dorka Guest
ai niin sit se mikä on mun henkilökohtainen suosikki tai kaksikin:

1) makaa mahalteen ja laita vaimoke istumaan vähän ensinmäisen perseen päälle vähän ennen mistä ekat nikamat lähtee liikkeelle.
2) nosta selkäästi ja käsiä niin et jos nostat oikean käden niin väännä se niin et saat vaimokkeen vasemmasta hartiasta kiinni.
3) nyt sitten vedät kädelläsi lisää ja väännät silloin selkää sivuttain aika rankasti jolloin kyllä rutisee... tämä on minun mielestäni paras konsti jolla lähtee "melkein" kaikki auki. Yläselän nikamia on erittäin vaikea saada itse auki tosin joten siihen tarvii vaimoketta myös avuksi.

1) istu tuolilla, laita jalat sisäkautta jalkojen taakse (tai miten tahansa mut ideana on lukita jalka paikalleen).
2)ota jotenkin kiinni selkänojasta vääntäen itseäsi sivuttain mut huom. jalka ei saa liikkua mihintään!
3) väännät lisää niin eiköhän rusahda.

1) yläselän niksautus on vaikeaa mut opeta vaimoke tähän. joskin ennen mitään rusauttelua aina kannattaa hieroa jos on todella jumissa lihakset...
2) mene mahalteen ja hengitä rauhallisesti sisään ja ulos.
3) RAUHALLISESTI sisään ja ulos. kunnon syviä hengityksiä.
4) vaimoke painaa joka kerta avokämmenellä nikamien päältä silloin kun olet täysin hengittänyt ulos.
5) ...ja huom, ei liikaa voimaa. Missään nimessä ei missään niksauttamisessa saa käyttää liikaa voimaa - eri asia sitten jos on kyse ammattilaisesta joka tietää tarkalleen mitä tekee.
6) niksautat näin niskasta alaspäin nikamia, joskin kun tätä tekee niin pallean kohdalta tuntuu kun ilmat lähtisi pois ja se ei oo kiva tunne *hymy*
#40 • • Dorka Guest
ai niin... sit on niskan niksautus, joskin... sitä mä en uskalla tänne laittaa, kun sillä oikeasti tappaa / halvaannuttaa aika helposti. siis ihan vaikka sitä olis tekemässä pieni ja heiveröinen tyttö.