Selkäkivut ja muut tukielinsairaudet sekä niiden parannus

95 posts, 5 pages, 70,751 views

Epailija

#61 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Chimera, 14.12.2006 19:14:
Eipä juuri missään nivelessä ole luiden päiden välissä ilmaa.. Mutta selässä siinä kohtaa on juurikin se välilevy ja siinä ympärillä lihaksia ja nivelsiteitä sitten reippaaman puoleisesti. Kyllä se niksauttelu omien ja muiden kokemusten mukaan löysyttää niveliä, mekanismia en osaa sanoa ja liekö asiasta edes kauheen luotettavia tutkimuksia tehty. Mutta oudolta toi em. fyssarin kommentti kuulostaa kyllä. Tässä kohtaa saattaa olla niin, että selitys on ollut huono ja toi versio on se mikä on kuulijalle siitä jäänyt mieleen.

No tuosta nyt ei tosiaan saanut kuvaa siitä, mitä se fyssari oli sanonut. Ei ollut puhunut ilmasta, vaan ainoastaan, että nikamat eivät ole kosketuksissa toisiinsa ja siksi ne eivät kulu niksauttelussa. Kysymyksiin välilevyistä fyssari ei osannut antaa mitään kovin selkeää vastausta, mikä tuntui vähän oudolta, mutta fyssarin puolustukseksi sanottakoon, että kyseessä oli viikonloppuilta ja kello oli jotain kahdentoista tienoilla. ;)

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Chimera

#62 • • Chimera mua ei vaivaa moraali
Kuten sanottu, ei kannata uskoa fyssareita, ei ne mitään mistään tiedä... *tirsk*

--
We both know the power of pain - we get back up and start it again

nostatus

#63 • • Edited nostatus
Ajankohtainen aihe itselleni - ei siksi, että mulla olis selkäkipuja, vaan siksi että editoin juuri aiheeseen liittyvää tammikuussa julkaistavaa DVD-ohjelmaa. Mukana projektissa on Suomen johtavat lääkärit ja fysiatrit, joten ohjelma on tiukka paketti viimeisintä tietoa mm. selkärankareumasta, nivelreumasta, alaselkäkivusta ja iskiaskivusta. Ohjelman yhtenä tarkoituksena on ajantasaistaa ja yhtenäistää käsityksiä tukielinsairauksiin liittyen, koska, kuten tässäkin topikissa on tullut esille, asiasta on paljon uskomuksia eikä lääkärit ja fysiatritkaan ole asioista aina samaa mieltä.

--
dj NoStatus / dj LIEBHERR

Mellu-

#64 • • Edited Mellu-
Tuki ja liikuntaelin sairauksiin tietoa ja vähän kaikkee muutakin --> www.Tule.fi *hymy*

edit: suoralinkki :) http://www.tule.fi/selkapotilaalle.html

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Chimera

#65 • • Chimera mua ei vaivaa moraali

nostatus, 14.12.2006 19:51:

Vinkki: jos lääkärinne epäilee, että teillä on iskiaskipujen yhteydessä cauda equina, juoskaa ja pitkälle... *vink*

Niin, tässä kohtaa kannattaa valita, että uskaltautuuko pöydälle puukotettavaksi vai käyttääkö jatkossa vaippoja... *eiei*

--
We both know the power of pain - we get back up and start it again

milessi

#66 • • milessi Jai
On selkävaivoja, paljolti samanlaisia mitä muut on kuvannut. Oon jo miettinyt, että pitäisiköhän tässä vielä vaihtaa alaa, ettei tarvitsisi istua päivät pitkät. Istuminen on pahinta selälle mitä tiedän - heti pitkän paikallaan seisomisen jälkeen *justjoo*

Notkoselkäisyys vaivaa eikä auta kropan pituuskaan asiaa. Harrastan paljon istumisen ohella liikuntaa, mikä onneksi on viime aikoina pitänyt suuremmat kivut kurissa.

Pari vuotta sitten alaselkää viilsi niin pahoin, etten pystynyt tekemään oikein mitään ilman kipua. Kävin onneksi todella hyvällä urheiluhieroja-fysioterapeutilla, joka osasi hieroa&venyttää jalat samanpituisiksi. Yksipuolisessa asennossa tietokoneella nököttäminen oli saanut niin suuren jännitetilan alaselkään ja oikeaan hartiaan, että se korosti jo ennestään "lyhyempää" jalkaani ja siten "lyhensi" sitä entisestään ja sai alaselän vihlomaan kivusta. Tavallinen hieronta ei auttanut enää, koska jännite oli kasvanut liian suureksi.

Pari kertaa kävin selkää hoidattamassa ja sen jälkeen tunsin olevani kuin uusi ihminen *hymy*

Viime kesänä sama vaiva toistui, kun istuin työharjoittelussa 8h ja yli päiviä huonossa työpisteessa. Kävin onneksi ajoissa samalla hierojalla ja kivut katosivat.

Nyt tosin t a a s vaivaa, kun olin viikon Postissa lajittelemassa joulukortteja ja kaikki asentomahdollisuudet olivat yhtä kaikki kamalia. *igor*

Tiedän, että vatsa- ja selkälihaksia pitäisi tehdä enemmän ja nykyään niitä teenkin, mutta sekään ei aina auta, koska toisinaan alaselkä jumiutuu entisestään kun niitä teen. Ja esimerkiksi uinnin olen jättänyt kokonaan pois, koska se saa alaselän pahaksi (ihan "oikean" uinnin siis, kroolit ja muut).

Istumisasento on kaikista suurin selkäkipujen aiheuttaja, ainakin omalla kohdallani.

--
josko sitä sitten tanssahtelemaan

sapeli

#67 • • sapeli jokukukamikä?
Mulla on koko elämän ollu huono ryhti, mitä ei oo auttanu se että mulla on ollu melkein koko elämän joku reppu tai laukku mikä vetää mua vielä enemmän kumaraan kävellessä... Huonon ryhdin myötä on ollut selkävaivoja - alaselkä tai ristiselkä on aina välillä kenkkuillut, erityisesti bileiden jälkeen kun se tanssiessa rasittuu vielä enemmän.

Viimeisen parin vuoden aikana olen kiinnittänyt enemmän huomiota tanssiasentoihin ja erityisesti siihen että pyrin tanssimaan useammin selkä suorana. Lopputulos: selkä ei ole enää koskaan kipeä (paitsi lapojen alta, joka johtuu siitä etten venyttele tarpeeksi ennen tanssimista) ja pituutta on tullut mittausten mukaan 3 senttiä lisää! *hih*

Päivän opetus: tanssiminen parantaa kaiken *jiihaa*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

josbe

#68 • • josbe suomalainen juhlakinkku
Ainoa hetki viikossa, jolloin selkä/niska ei ole kipeä, on perjantaisin klo 17.15 lähtien joogan jälkeisinä tunteina. Suosittelen lämpimästi. Muutenkin tärkeintä on ryhti, ryhti ryhti ja ryhti: etenkin alavatsan pieni jännitys selkärangan tukena suoristaa myös yläselän. Samalla pysyvät vatsalihakset kunnossa. *hymy*
LadyInRed

#69 • • LadyInRed
Mullakin on selkä vaivannut enemmän ja vähemmän jo vuosia. Usemmiten se vaivaa yöllä eli jäykistyy nukkuessa niin että ei enää löydä sellaista asentoa että ei koskisi ja voisi nukkua. Nyt rankan työputken jälkeen myös tässä tietokoneen ääressä istuessa tuntuu ikävältä. Täysin kivuton jakso oli kun harrastin joogaa kerran viikossa vuoden verran. Oli ihana tunne kun tajusi että on jo pitkään nukkunut kunnolla eikä selkä ole ollut aikoihin kipeä. Valitettavasti vain aikataulut eivät viime syksynä sopineet joten joogaryhmä jäi ja kivut palasivat *nyyh*. Nyt työpaikan kautta ilmeisesti pääsee pilates-tunneille jonne ajattelin mennä koska ainakin parin kokeilukerran jälkeen tuntui hyvältä. Töissä mulla on jumppapallo mitä käytän työtuolina mutta valitettavasti liian harvoin *blush*. Olen myös kokeillut joskus sellaista polvitukituolia (vai mikä se nyt onkaan) ja tykkäsin istua siinäkin.

Miehellä on myös selkävaivoja ja selkä niksahti todella kipeäksi viime keväänä pihalla kiveä siirrellessä. Työterveyslääkäri lähetti fysioterapiaan jonne menemistä mies epäili mutta meni kuitenkin ja sai hyviä ohjeita (jooga- ja pilates-liikkeitä) millä vahvistaa pieniä tukilihaksia. Vuosien saliharjoittelun jälkeen isommat lihakset olivat kunnossa eikä fysioterapeutti onneksi tuhlannut aikaa niistä puhumiseen. Taitaa vain olla ongelmana nyt se että niitä liikkeitä ei tule tehtyä yksin kotona.. kummankaan *pepsodent*
lepo

#70 • • lepo
mulla on siitä erikoinen selkä, että mä pystyn itte naksauttamaan oman selkäni.
Joko kiertymällä tai jopa selällä maatessa kädet lattian ja selän välissä(tämän voi tehdä myös tuolilla istuessa nojatessa taaksepäin).. ei oo pahemmin ollu kipuja :D

niska rutisee kans hyvin

avainasemassa kaikissa niska/hartia ja selkäkivuissa on myös lihasten kunto. Jos ei ole rankaan nähden tarpeeksi voimakkaat lihakset niin sä joudut itse kannattelemaan rankaa sen liikkuessa ja = kipu/jäykkyys
Mizfir

#71 • • Edited Mizfir pittuinen

LadyInRed, 5.1.2007 12:28:
Mullakin on selkä vaivannut enemmän ja vähemmän jo vuosia. Usemmiten se vaivaa yöllä eli jäykistyy nukkuessa niin että ei enää löydä sellaista asentoa että ei koskisi ja voisi nukkua.

Tuttu tunne, itselläni myös selkä vaivannut lähes kymmenen vuotta, eniten juuri yöllä. Ensin reistaili alaselkä ja sitten pikkuhiljaa ylemmäs. Niska-hartia seutu on myös ollut todella kinkkinen, eikä varmasti vähiten tämän koneella istumisen takia. Kaikista pahin niitti tuli viime elokuussa Ibizan-reissulla kun joku mulkvisti pamautti autolla meidän taksin perään jolloin jo samantein tunsin että nyt ei hyvä heilu. Lentokoneessa jo alkoi toinen käsi puutumaan. Mitään ei onneksi ollut murtunut, mutta muutama nikama aristi. Röntgenlääkäri ei löytänyt muutakaan mainittavaa kuin hieman oikoselkäisyyttä. Sen jälkeen on ollut todella sietämättömiä kipuja yläselässä ja välillä täysin puutunutkin tuosta niskan alapuolelta joka aiheutti joka yö käsien tunnottomuuden.*ding*

Apua olen saanut osteopaatilta, jotka on "nitkuttanut" useampaankin otteeseen kroppaani kuntoon. Ensin aikanaan tuon lantion paikoilleen ja sitä myöten myös jalkojen pituusero tasoittui. Melkein vuosi meni suht ok selän kanssa, välillä kävin normi hierojalla. Tuon viime kesäisen kolarin jälkeen jouduin jälleen kääntymään osteopaatin puoleen ja huh mikä tunne oli kun ekan kerran sai auki tuon yläselän kun oli ollut puutuneena jo kauan! Kummasti alkoi veri virtaamaan :D Osteopaatti kielsi kuitenki kantamasta oikein mitään, mutta pakkohan työn takia on roudata esim. läppäriä välillä paikasta toiseen, joten niska jumittui aina samantein uudestaan. Tosiaan osteopaatti taas huomasi röntgenkuvista että niskassani oli yksi nikama kääntynyt täysin vasemmalle rivistä ja yläselässä sijaitsevat käsihermojen kohdat olivat todella tukossa..ihmekään ettei veri oikein kierrä. Noh, käyn nyt kerran kuussa nitkutuksessa kun on aika hintavaa touhua. Jos varaa olisi niin kävisin vaikka joka viikko. Huono homma vaan kun vakuutus ei korvaa tällaisia hoitoja ollenkaan, jotka ovat ainoa sellainen apu joka oikeasti auttaa, korvaisi kyllä lääärinpalkkioita ja lääkkeitä, mutta siihen kierteeseen en päätäni laita.

Toinen apu on löytynyt Pilateksesta, ostin DVD:n jonka mukana ( tosin hieman nopeampaan omaan tahtiini ) teen aina 5 kertaa viikossa aamuisin ja tekee kyllä todella hyvää! Voin lämpimästi suositella jokaiselle selkäkivuista kärsivälle. Tuo DVD ei maksanut kuin 12e ja rapiat anttilasta ja löytyy nimellä "Kiinteyttävä pilates". Samalla saa muutakin kroppaa kuntoon ja masun litteäksi*iloinen*

Myös patjaan ja tyynyyn kannattaa kiinnittää huomiota. Ostin Tempurin Millennium - tyynyn ja on kyllä ollut todella jees. Tosin kannattaa testata kunnolla ettei osta väärää kokoa, itse ostin ensin mediumin mitä suht samankokoiset kaverinikin suosittelivat, mutta selkä ja niska kipeytyi siitä entistä enemmän. Myin sen pois ja ostin tilalle small-kokoisen ja johan alkoi pelittää. Unelmissa olisi vielä joskus saada ostettua edes Tempurin petari..aika suolaisen hintainen vaan sekin.

Mutta siis mun reseptini selän avuksi: Osteopaatti, Pilates ja Tempur.*joo*

--
-Mannanen-

larzizi

#72 • • larzizi

lepo, 5.1.2007 13:16:
mulla on siitä erikoinen selkä, että mä pystyn itte naksauttamaan oman selkäni.
Joko kiertymällä tai jopa selällä maatessa kädet lattian ja selän välissä(tämän voi tehdä myös tuolilla istuessa nojatessa taaksepäin)..

Itse en harrasta tota selän naksauttelua pahemmin, mutta monet kaverit harrastaa just tota tuolilta (tai mieluummin esim. sohvan käsinojalta) taaksepäin nojaamista, että ei se varmaan mikään hirveen erikoinen taito ole *vink*

Nyt on kyllä ihan joka paikka jumissa (etenkin selkä ja niska!), kun on yli kolme päivää maannut sängyssä sairastelemassa ja yhden yön viettänyt vessanpyttyyn nojaten ja oksentaen *eiei*

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

milessi

#73 • • Edited milessi Jai
Ostin vähän aikaa sitten Voimajooga-kirjan ja äsken tuossa ensimmäistä kertaa kokeilin niitä liikkeita *hymy* Hengitin varmasti aivan väärin ja tein kaikki aloittelijamokat, kuten mm. ohjeiden noudattamatta jättämisen: "tätä liikettä ei suositella aloittelijoille", niin pakkohan sitä oli yrittää *iloinen* Selkäkivut ainakin hellittivät liikkeitä tehdessä välittömästi jonkin verran*joo* Kummallista kyllä, oon tehnyt tietämättäni aika montaa liiketta noista aiemmin jo ennen kuin tiesin joogasta/pilateksesta tms. yhtikäs mitään *ding*

--
josko sitä sitten tanssahtelemaan

Texx

#74 • • Texx ^_^
Mulla on tää selkä reistaillu nyt tosi kauan, en ees tiiä kuinka monta vuotta. Varmuudella kuitenki voin sanoa et ainakin 5v.

Ja tiiän tasantarkkaan missä kipu on; niskan alapuolella ku tuntuu selkärangassa toi ns. pallo, ni siitä se on aina ihan hemmetin kipee, ja erityisesti sen vasemmalta puolelta.

Yleensä se kipu tulee koneella ollessa, (ylläri) ja sillon jos esim. tiskaan, imuroin tai muuten vaan.. hmm.. liikun?

Kipu on ihan helvetillistä, välillä tulee sellasia 3sek kestäviä viiltäviä kipuja, joista saa kunnon kylmät väreeet ja karvat pystyyn.

Harrastan joogaa, ja niskavenytykset aikahyvin auttaa tohon hetkellisesti, mut vaan hetkellisesti.

Mulle on neuvottu et pitäis mennä kiropraktikolle, ja olen kyllä menossa, kuhanko vaan saan aikaseks, varmaan ennen sitä pitäis käydä lääkärissä? Muistan kuitenkin, että joskus 12vuotiaana kävin fysioterapeutilla, vähän tutkimuksia, ja jumppaohjeet mukaan. Siinä se. Eikä nähtävästi hirveesti ollu hyötyä.

Ja naksauttelusta, mä oon monta vuotta naksautellu selkää, niskoja, sormia, polvia ja kaikkea mahollista. Selkä naksahtaa ehdottomasti parhaiten, jos istuu tuolilla ja ottaa tukea selkänorjasta ja kiertää itteään. Nykyään selkä naksahtaa ihan pienistäkin liikkeistä, esim. jos istuessaan kurottelee itteään ylöspäin :)
En usko että selän naksauttelu tekee ihan hirveen hyvää, ainakaan näin vuodesta toiseen, oon huomannu, että jos nukkumaan mennessä naksautan selkää, ni selän, tai selkärangan rentouttaminen on mahdotonta hetkeen, ja rennosti selällään makuu ei tuu kyseeseenkään. Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkotin? Heh.

--
*piis*

pirpeli

#75 • • pirpeli
....ja näin huomasi pirpeli, kuinka liikunnalla voi olla tervehdyttävä vaikutus. Mun liikuntaharrastus on kyl vielä aika vähäistä(1-2 kertaa viikossa salilla ja kävelyy päälle), mutta silläkin tuntuu olevan suotuisa vaikutus. Alaselän kivut ovat helpottaneet ja niska-hartiasäryt vähentyneet. Veri tuntuu kiertävän päässä ja ajatus on kirkkaampi :D

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

#76 • • ville olen oikeasti ujo

Texx, 25.1.2007 12:04:
Ja tiiän tasantarkkaan missä kipu on; niskan alapuolella ku tuntuu selkärangassa toi ns. pallo, ni siitä se on aina ihan hemmetin kipee, ja erityisesti sen vasemmalta puolelta.

Yleensä se kipu tulee koneella ollessa, (ylläri) ja sillon jos esim. tiskaan, imuroin tai muuten vaan.. hmm.. liikun?

Kipu on ihan helvetillistä, välillä tulee sellasia 3sek kestäviä viiltäviä kipuja, joista saa kunnon kylmät väreeet ja karvat pystyyn.

Ootko vasenkätinen?

Mulla on selässä kipuja about lapaluiden kohdalla ja nimenomaan oikealla puolella, koska olen oikeakätinen. Johtuu yhdistettynä lihasjännityksestä+nikamien jumiutumisesta. Vihlovana tulee nimenomaan silloin kun tekee samaa liikettä pitkään eli just esim imurointi, perunankuoriminen, tiskaus tmv. Venyttely poistaa ongelman, mutta venyttely pitäisi olla päivittäistä ts. ei auta jos pari kertaa viikossa venyttelee 10min vaikka salin jälkeen.

Jotta homma poistuu kokonaan, pitää saada lihakset rennoksi ja sen jälkeen avata nikamat. Tätä pitäisi lääkärin mukaan toistaa 2-4kk ajan ja vasta tämän jälkeen alkaa saavuttaa pysyviä tuloksia.

Itse olen huomannut, että monissa pidempiaikaisissa ongelmissa alkaa usko loppua helposti kesken. Ts tekee ehkä 2x viikossa vähän aikaa ja ihmettelee kun parin viikon jälkeen ei vielä näytä auttavan. Pitäisi vaan itsepäisesti tehdä enemmän ja asettaa tavoitteet vaikka 6kk päähän :)

Oma alaselkä on tällä hetkellä about ok kunnossa. Kiropraktikolla olen käynyt kolme kertaa avaamassa si-nivelen ja joka kerta kivut on olleet pidempään poissa. Edellisestä kerrasta on nyt kuukausi ja vähitellen alkaa tuntua siltä, että pitäisi taas käydä rusauttamassa. Itse en saa si-niveltä kokonaan rusautettua, vaikka mitä kikkoja olen yrittänyt. Tavoitteena itsellä on, että jossain välissä pääsisi kokonaan eroon alaselän ongelmista tai sitten sitä pitäisi käydä rusauttamassa vain pari kertaa vuodessa.
Texx

#77 • • Texx ^_^

ville, 25.1.2007 12:33:
---

Ootko vasenkätinen?

Mulla on selässä kipuja about lapaluiden kohdalla ja nimenomaan oikealla puolella, koska olen oikeakätinen. Johtuu yhdistettynä lihasjännityksestä+nikamien jumiutumisesta. Vihlovana tulee nimenomaan silloin kun tekee samaa liikettä pitkään eli just esim imurointi, perunankuoriminen, tiskaus tmv. Venyttely poistaa ongelman, mutta venyttely pitäisi olla päivittäistä ts. ei auta jos pari kertaa viikossa venyttelee 10min vaikka salin jälkeen.

Itse olen huomannut, että monissa pidempiaikaisissa ongelmissa alkaa usko loppua helposti kesken. Ts tekee ehkä 2x viikossa vähän aikaa ja ihmettelee kun parin viikon jälkeen ei vielä näytä auttavan. Pitäisi vaan itsepäisesti tehdä enemmän ja asettaa tavoitteet vaikka 6kk päähän :)

Oon oikeekätinen.

Mut kuulostaa aikapitkälti samalta kun mulla toi sun kertomas.

Mä tosiaan harrastan sitä joogaa jo toista vuotta, mutta ei tunnu silti auttavan. Venytys auttaa kyllä hetkellisesti, mutta tuntuu, että hetikun palaan takaisin koneelle tms. Niin kipu alkaa jossain vaiheessa heti uudestaan.

Yks mikä myös auttaa hetkellisesti on hieronta, hieroessa se kohta alkaa polttamaan ja kipu säteilee vasempaan käteen, mut silti se helpottaa. En tiedä sitten kannattaako tohon käyttää hierontaa? Ton hieronta on vähän sama kun koittais hieroa penikoita pois nilkoista.

Onks kiropraktikolla käynti minkä hintasta? Mä ite yritin googlettaa ja kattella, mutta en nähtävästi oo kovin hyvä siinä.

--
*piis*

#78 • • ville olen oikeasti ujo

Texx, 25.1.2007 13:56:
Mä tosiaan harrastan sitä joogaa jo toista vuotta, mutta ei tunnu silti auttavan. Venytys auttaa kyllä hetkellisesti, mutta tuntuu, että hetikun palaan takaisin koneelle tms. Niin kipu alkaa jossain vaiheessa heti uudestaan.

Joogaakin on niin erilaista.... joku voimajooga voi olla kunnon lihastreeniä kun taas hatha saattaa olla pelkkää venytystä. Ts jooga ei ole aina sama asia kuin venettyly.

Oireiden perustella mä sanoisin, että sulla vaan on lihakset jumissa, etkä niitä venyttele tarpeeksi suhteessa siihen, paljon niitä käytät. Ala vaan reilusti pitämään 10min venettelytaukoja pari kertaa päivässä niska/yläselän alueelle ja kiinnitä huomiota työergonomiaan. Jos sulla alkaa heti tuntua kun istut koneen ääressä, niin työasento on huono ja jumittaa noita lihaksia.

Lääkärille jos menet, niin ne tod näk saattaa määrätä jotain lihasrelaksantteja, tai niitä ainakin itse sain. En tiedä auttaako vai ei, kun itse en ole vielä käyttänyt.

Onks kiropraktikolla käynti minkä hintasta? Mä ite yritin googlettaa ja kattella, mutta en nähtävästi oo kovin hyvä siinä.

Taitaa olla 50e ylöspäin. Kiropraktikkoliitolla on omat sivut, etsi sieltä kautta sopiva ja soita ja kysy hintaa.

http://www.kiropraktiikka.org/
Syce

#79 • • Edited Syce
Mulla on selkä vaivannu jo lapsesta asti (synnynnäinen skoliosi). Kipu on jatkuvaa ja nykyään en edes huomaa kipua ellen rupea sitä ajattelemaan. Nuorempana tuli vedettyä Norflexiä ja kipulääkkeitä melko paljon. Kävin nelisen vuotta sitten "niksauttajalla" eli kiropraktikolla...noin puolen tunnin käsittelyn jälkeen selkäkipu katosi ja oli puoli vuotta poissa. Ikinä en ois moista uskonut mut sen jälkee ääni muuttui kellossa...selkäkipu ei ole ollut enää niin kamala kuin nuoruudessa (kasvukivut ym.) Mut tämän kanssa tulen elämään koko elämäni... shit happens..vois sitä olla asiat pahemminkin.
remotion

#80 • • remotion nostatus guru
Suosittelen kyllä Kiropraktikolla käyntiä. Elämä on paljon kevyempi kantaa sen jälkeen, ainakin hetken verran.
Itselle riitti 3 käyntiä muutama vuosi takaperin kun oli niska ja koko alaselkä ihan jumissa.

Itellä on ollut pitkään hartiat ja olkapäät jumissa. mut jumitus, johtuen päätetyöstä ja vajaasta ergonomiasta. Mut jännitys hävisi kokonaan parissa yössä kun hankin ergonomisen tyynyn joka tukee niskaa nukkuessa.

Suosittelen semmoista myös.